saffire schreef:moordende dieren kunnen lief zijn.
waar is de logica in dat dan?
en ik heb ter verduidelijk gezien dat bepaalde rassen als ze echt bloed proeven van dieren ,niet meer te stoppen zijn en dus meer gaan zoeken...
dus ik praat geen onzin
Welnee, maar als honden eenmaal hondagressief zijn, blijven ze vaak dat ook. Dat heeft niks met het bloed te maken, maar alles met de adrenalinekick. Net als het jagen op andere dieren (kat en prooidieren) en mensagressie. Het is zelfbelonend gedrag.
Maar dit zijn wel 4 losse groepen die de hond gescheiden 'ziet'. Een hond kan extreem hondagressief zijn en alsnog heel mens- en diervriendelijk. Een hond kan extreem katmoordend zijn en toch leuk met eendjes omgaan. Een combinatie die je wel soms ziet dat uit 1 gedrag ontstaat is honden die kleine hondjes en konijnen pakken, beide is prooidrift op het zicht. Uiteraard heb je ook honden die alles dat leeft dood wil hebben, maar ook dat heeft niets met bloed te maken (wel zijn dat honden die eigenlijk niet geschikt zijn voor onze maatschappij).
Een hond die rauw vlees eet (en dus automatisch bloed proeft) heeft helemaal niets van een extra neiging tot het aanvallen van andere dieren.
Deze hond moet gewoon niet losgelaten worden buiten de losloopgebieden en getraind worden zodat hij niet langer jaagt.
Edit: het is dus een husky die beloond is voor zijn jaaggedrag, namelijk de vangst en daarmee de adrenalinekick. Dat heeft niets met bloed proeven te maken. Dit is goed te zien bij het coursen van windhonden. De kick zit hem in het stukje stof vangen en ze gaan er daardoor vol voor.
Maar de hond die ik niet opgevoed heb, niemand, heeft die drive een stuk minder dan de hond die ik al van pup af aan heb.