Hond vermoort dieren in straat

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 14:24

saffire schreef:
moordende dieren kunnen lief zijn.
waar is de logica in dat dan?

en ik heb ter verduidelijk gezien dat bepaalde rassen als ze echt bloed proeven van dieren ,niet meer te stoppen zijn en dus meer gaan zoeken...
dus ik praat geen onzin

Welnee, maar als honden eenmaal hondagressief zijn, blijven ze vaak dat ook. Dat heeft niks met het bloed te maken, maar alles met de adrenalinekick. Net als het jagen op andere dieren (kat en prooidieren) en mensagressie. Het is zelfbelonend gedrag.

Maar dit zijn wel 4 losse groepen die de hond gescheiden 'ziet'. Een hond kan extreem hondagressief zijn en alsnog heel mens- en diervriendelijk. Een hond kan extreem katmoordend zijn en toch leuk met eendjes omgaan. Een combinatie die je wel soms ziet dat uit 1 gedrag ontstaat is honden die kleine hondjes en konijnen pakken, beide is prooidrift op het zicht. Uiteraard heb je ook honden die alles dat leeft dood wil hebben, maar ook dat heeft niets met bloed te maken (wel zijn dat honden die eigenlijk niet geschikt zijn voor onze maatschappij).

Een hond die rauw vlees eet (en dus automatisch bloed proeft) heeft helemaal niets van een extra neiging tot het aanvallen van andere dieren.

Deze hond moet gewoon niet losgelaten worden buiten de losloopgebieden en getraind worden zodat hij niet langer jaagt.

Edit: het is dus een husky die beloond is voor zijn jaaggedrag, namelijk de vangst en daarmee de adrenalinekick. Dat heeft niets met bloed proeven te maken. Dit is goed te zien bij het coursen van windhonden. De kick zit hem in het stukje stof vangen en ze gaan er daardoor vol voor.

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 14:25

saffire schreef:
ik heb het met eigen ogen bij een husky gezien,die heeft meerdere keren op dezelfde plek konijntjes uitgemoord letterlijk.
hij onsnapte thuis en vastzetten / muilkorven hielp gewoon niet hij bleef bezig
en ik snap dat niet elke husky zo is.
maar hier werd gedaan dat het niet waar was en dat klopt niet

Ik heb dus een Husky, en ik herken de drive die je hierboven beschrijft.
Al heeft dat niets met bloed proeven te maken, wel met wat ik in drie eerdere posts al aanhaal.

Zelfbelonend gedrag.

Overigens helpt opvoeding niet altijd.
Wat ik eerder al schreef, ik heb echt bloed, zweet en tranen in de opvoeding gestopt en doe dat nog steeds. Maar het is een zelfstandige jager. Dat krijg je er nooit helemaal uit.
En ik ben zo dom geweest twee zelfstandige jagers te houden :') Maar de hond die ik niet opgevoed heb, niemand, heeft die drive een stuk minder dan de hond die ik al van pup af aan heb.
Laatst bijgewerkt door Lisitano op 04-01-16 14:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 14:27

Dat heeft niets met bloedproeven te maken, maar dat beloond worden voor hun gedrag.
Dat zegt ook niets dat het geen leuke aardige huishond zou kunnen zijn.

Ik heb een X Malamute en die doet onze dieren helemaal niks, zelfs onze loslopende konijnen niet; maar hij gaat wel achter hazen aan (toen hij nog goed liep) en heeft ook wel eens wat te pakken gehad in het weiland.
Dat staat los van dat ze als ze dat eenmaal doen, alles zullen gaan pakken.

saffire

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 14:27

oke dat wist ik niet dank je voor de uitleg.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 14:28

saffire schreef:
Politie erbij halen..
als een hond bloed heeft geproeft stopt het niet meer.
levensgevaarlijk

Wat een bullshit zeg :') .
Mijn hondje Daisy heeft bij de vorige eigenaar heel veel ratten, muizen, mollen, konijnen, 1 kat en schijnbaar 2 lammetjes vermoord. Ze werd aangemoedigd om ratten en muizen te vangen en vond dat ook erg leuk dus dacht ze dat een kat en lammetjes ook wel prima was. Nu ze van mij is leeft ze in volledige vrede samen met mijn konijnen en gaat ze alleen nog maar op een kat af als die in haar tuin komen. Voor de rest komt ze gewoon netjes terug op commando als ze een kat, konijn of wat voor dier dan ook in het vizier krijgt en is ze het liefste hondje wat je je maar kan voorstellen. Ook voor kleine kinderen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 14:29

saffire schreef:
oke dat wist ik niet dank je voor de uitleg.

Husky's staan er om bekend (en er zijn uitzonderingen natuurlijk) dat ze graag jagen.
Citaat:
De husky loopt weg of ontsnapt en gaat jagen
Jagen zit de husky in het bloed en wat hij bejaagt, doodt hij meestal ook. Het maakt hem niet zoveel uit of dat een kip, een geit, een vogel of de kat van de buren is.

http://siberianspirit.blogspot.nl/2007/ ... husky.html

Ik weet dat ze ook over een 2 meter hoge schutting gaan als ze weg willen.

saffire

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 14:30

Inoterry schreef:
saffire schreef:
Politie erbij halen..
als een hond bloed heeft geproeft stopt het niet meer.
levensgevaarlijk

Wat een bullshit zeg :') .
Mijn hondje Daisy heeft bij de vorige eigenaar heel veel ratten, muizen, mollen, konijnen, 1 kat en schijnbaar 2 lammetjes vermoord. Ze werd aangemoedigd om ratten en muizen te vangen en vond dat ook erg leuk dus dacht ze dat een kat en lammetjes ook wel prima was. Nu ze van mij is leeft ze in volledige vrede samen met mijn konijnen en gaat ze alleen nog maar op een kat af als die in haar tuin komen. Voor de rest komt ze gewoon netjes terug op commando als ze een kat, konijn of wat voor dier dan ook in het vizier krijgt en is ze het liefste hondje wat je je maar kan voorstellen. Ook voor kleine kinderen.

lees even terug
had het verkeerd begrepen heb ik al toegegeven

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 14:30

Vind het erg flauw dat wanneer een hond dieren dood bijt, dat men dat doortrekt naar kinderen, want voor honden staat het los van elkaar.

Het punt hier is dat zoals de ts al terecht erkende, dat de eigenaren alles bagatelliseren wat de hond doet waardoor het gedrag eindeloos kan escaleren. De hond gaat de prijs betalen, let maar op! die wordt straks afgemaakt! En die mensen? Die leven vrolijk verder!

Ik word hier altijd heel zuur van.

Trouwens, katten zijn ook niet onschuldig hoor. Die doen exact hetzelfde, maar dan met dieren die kleiner zijn dan zijzelf. En dat mag net zo goed van hun eigenaar.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 14:51

saffire schreef:
ik zeg toch niet alle honden...
maar er werd gezegt dat het helemaal niet klopte.
en dat is gewoon niet waar

dat ligt gewoon aan de eigenaar hoor neit ana het dier.

Voorbeeld: een familielid had een Duitse herder. Dier was echt een schat als pup, maar familielid dat geen kinderen kon krijgen bemoederde het dier enorm. Toen het dier een jaaro f 4 was kon enkel eht familielid en haar man nog in zijn buurt komen, want het beet alles wat los en vast zit. Ok 1 dier kan ene kronkel in de kop hebben want familielid was met honden opgegroeid dus je verwacht dat de kennis er wel is te corigeren Op 7-jarige leeftijd sterft de hond en komt er een nieuwe. Enorm lief dier, mar ngstig aangelegd. Dier is 1 jaar wanneer familielid toch ene kind krijgt. Dier is nu 3. ondertussen weer al 3 bijtinsidenten met volwassenen en heeft de hond al meerdere keren richting het kind gedrijgt en het kind boos omgesprongen. Is de hond hierbij in fout? nee dat is de eigenaar.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 14:54

Eigenaar is altijd degene die fout is. Maar de hond is altijd degene die de prijs betaalt. Een hoop ellende van dien, behalve voor de eigenaar zelf.

Daarom dat ik een tijd terug een topic opende op een houdverbod van bepaalde rassen.

Floortz

Re: Hond vermoort dieren in straat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 14:58

Hoppa, muilkorven die hap. Een goed zittende muilkorf is niet zielig en kan een heleboel ellende voorkomen. Ik vind dat de overheid veel sneller een muilkorfverplichting moet opleggen. Dan hoeven bijterige honden niet afgemaakt te worden en kunnen er geen slachtoffers meer vallen.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 15:00

Floortz schreef:
Hoppa, muilkorven die hap. Een goed zittende muilkorf is niet zielig en kan een heleboel ellende voorkomen. Ik vind dat de overheid veel sneller een muilkorfverplichting moet opleggen. Dan hoeven bijterige honden niet afgemaakt te worden en kunnen er geen slachtoffers meer vallen.

Ik zou nog liever zien dat de eigenaar van zo´n hond een houdverbod krijgt van honden. En dat zo´n hond dus gewoon afgenomen wordt.

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 15:10

Desiree schreef:
Ik zou nog liever zien dat de eigenaar van zo´n hond een houdverbod krijgt van honden. En dat zo´n hond dus gewoon afgenomen wordt.

dat zeker, maar dat doen ze helaas niet snel, pas als ze kinderen aanvallen en bijten...eigenaar mag van mij ook een muilkorf hoor. :D

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 15:12

Desiree schreef:
Floortz schreef:

Waarom? Want waar trek je de grens?

Ik ben heel goed voor mijn honden maar ook ik heb met mijn handen in het haar gestaan omdat mijn hond iets voor mij onverwachts deed. Dat is jou toch ook wel gebeurd?

Deze eigenaar moet zijn verantwoordelijkheid gaan nemen, maar ik vind niet dat de hond weggenomen hoeft te worden. Je hebt zat mensen die net doen of ze het niet zien (echt), als je zo iemand een houvast geeft met hun hond, dan heb je kans dat het al veel beter gaat.

Mijn honden zitten vanwege het jagen veel aan de riem. Je moest eens weten hoe vaak mensen me wel niet zeggen: ah joh laat ze lekker los!
Op een of andere manier ligt die druk op een lijntje aan je hond. Een hond luistert toch? Die kunnen toch rond rennen en ballen ophalen enzo? Als je er een lijntje aan houdt is ie vast vals of heb je hem/haar niet goed opgevoed >;)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 15:14

Een keer is pech, 2 keer misschien ook, maar wanneer het regelmaat wordt, dan doe je gewoon iets mis. Dan kan je het niet meer gooien op "da-doetie-anders-nooit".

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 16:06

Ben benieuwd naar de reactie van TS of er al een update is ?

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 16:45

jessdaniels schreef:
Samblabla schreef:
En dit is dus totaal niet waar. Wij hebben een Bordeaux dog van maar liefst 80 kilo en heeft ook 'bloed geproefd'. Vorig jaar heeft die in onze eigen achtertuin de kat van de buurvrouw vermoord, kippen en ratten vermoord maar onze grijze roodstaart die los zit laat die met rust. Het is een van de allerliefste honden die ik ken en het enige wat ik kan zeggen is dat honden zoals in de OP en onze hond een groter jacht instinct hebben.

Moet ik daarbij wel zeggen dat ze de hond beter onder controle moeten houden en betere omheining maken.

Ohh hij pakt alles behalve de roodstaart, dan geeft het niet :+

Zolang zijn eigenaren maar voorkomen dat hij buiten hun tuin andere dieren doodbijt is er niets aan de hand. Dat hij een kat in eigen tuin pakt, tsja, die kat hoort daar ook niet.

Vergeet niet dat katten ook andere dieren doden, ook ongeacht of ze wel of niet van iemand zijn.

Je kunt dieren niet altijd uitleggen wat ze wél mogen pakken en wat niet.
Mijn jack russel komt me blij een gevangen jong konijntje brengen en snapt niet waarom ik niet blij ben, want de keer ervoor was ik dat wel. Maar ja, toen had ze een rat gepakt. Van het konijntje vind ik het vreselijk, maar bij de rat wordt ze beloond.

Bloed proeven is zó´n raar fabeltje! Ik weet niet wie dat de wereld in gebracht heeft maar nu zit het tussen de oren van mensen die geen verstand hebben van honden, en nu krijgt niemand dat er nog uit.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 16:47

Lisitano schreef:
Waarom? Want waar trek je de grens?

Ik ben heel goed voor mijn honden maar ook ik heb met mijn handen in het haar gestaan omdat mijn hond iets voor mij onverwachts deed. Dat is jou toch ook wel gebeurd?

Deze eigenaar moet zijn verantwoordelijkheid gaan nemen, maar ik vind niet dat de hond weggenomen hoeft te worden. Je hebt zat mensen die net doen of ze het niet zien (echt), als je zo iemand een houvast geeft met hun hond, dan heb je kans dat het al veel beter gaat.

Mijn honden zitten vanwege het jagen veel aan de riem. Je moest eens weten hoe vaak mensen me wel niet zeggen: ah joh laat ze lekker los!
Op een of andere manier ligt die druk op een lijntje aan je hond. Een hond luistert toch? Die kunnen toch rond rennen en ballen ophalen enzo? Als je er een lijntje aan houdt is ie vast vals of heb je hem/haar niet goed opgevoed >;)

Ik trek de grens als blijkt dat de hond steeds opnieuw een kans krijgt zonder dat men ziet dat de eigenaar ook maar enige moeite doet om daar iets aan te doen.

Een van mijn hond bijt ook katten dood. Ik zie gewoonlijk dingen eerder dan dat zij ze ziet, en als ik een kat zie, roep ik haar bij me omdat ik haar wel onder controle kan houden als ze vlak bij me is.

saffire

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 16:48

oke dus als iemand dus iets verkeerd begrijpt heeft ze geen verstand van honden.
pas even op wat je zegt oke..
ik ben ook een mens en kan wat verkeerd begrijpen

renskesanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 16:51

helaas zijn er ook dus zulke mensen die zo'n hond adopteren...
wij hadden 8 jaar geleden ook zo'n soort hond geadopteerd en dan kregen we te horen dat het tussen 2 honden ging en een van de 2 hebben we ook gekregen.
die beet in het begin ook overal en nergens naar. haar durfde we dus ook niet los te laten en na 2 jaar oefenen en trainen kon ze normaal los etc. met sommige honden uit de straat ging het nog wel eens mis maar dan lijnde we allebei onze hond aan.
dus zo'n dier uit spanje redden hoeft niet per definitie slecht te zijn we hebben 8/9 jaar van haar genoten en jammer genoeg vorige maand in moeten laten slapen vanwege terugkerende kanker.
misschien handig voor die mensen naar een soort training etc. te gaan ofzo maar zoiezo elke hond kan wel uit het niets iets doen maar als je een hond met een onbekende achtergrond zulk gedrag vertoont zou ik hem dus niet los laten.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 16:53

saffire schreef:
oke dus als iemand dus iets verkeerd begrijpt heeft ze geen verstand van honden.
pas even op wat je zegt oke..
ik ben ook een mens en kan wat verkeerd begrijpen

Ik weet niet of je iets verkeerds begrepen hebt.
Ik reageerde alleen op de uitspraak `als ze eenmaal bloed geproefd hebben dan`.
Dan helemaal niets. Snap je? Staat los van moordlust.

saffire

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 17:00

ja dat snap ik nu hebben ze een stukkie terug uitgelegt aan me.

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 17:00

Desiree schreef:
Bloed proeven is zó´n raar fabeltje! Ik weet niet wie dat de wereld in gebracht heeft maar nu zit het tussen de oren van mensen die geen verstand hebben van honden, en nu krijgt niemand dat er nog uit.

Volgens mij komt dat bij boeren/schapenhouders vandaan. Voor zover ik weet gaat het erom dat, als een (schaaps)hond eenmaal een schaap heeft vermoord, de kans groot is dat hij dat nogmaals zal doen. En dus laten boeren/schapenhouders die hond dan vaak afmaken, om te voorkomen dat hij in een onbewaakt ogenblik de halve kudde afslacht. Zo deden mijn oom uit Canada en zijn buren dat in ieder geval. Zelf weet ik niet wat daar waar van is, heb geen honden en ben geen kenner.

saffire

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 17:02

ja daarom dacht ik dit dus ook,veel boeren hier

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 17:07

Graffi86 schreef:
Desiree schreef:

Volgens mij komt dat bij boeren/schapenhouders vandaan. Voor zover ik weet gaat het erom dat, als een (schaaps)hond eenmaal een schaap heeft vermoord, de kans groot is dat hij dat nogmaals zal doen. En dus laten boeren/schapenhouders die hond dan vaak afmaken, om te voorkomen dat hij in een onbewaakt ogenblik de halve kudde afslacht. Zo deden mijn oom uit Canada en zijn buren dat in ieder geval. Zelf weet ik niet wat daar waar van is, heb geen honden en ben geen kenner.

Dat is meer dat ze de smaak van de jacht te pakken hebben. Dat is zelflonend. Maar als ze schapen doden, wil dat niet zeggen dat ze ook andere dieren doden. Maar als ze schapen eenmaal gedood hebben, moet je ze wel heel goed africhten wil je ze dat afleren. Het kan wel, maar niet met de gebruikelijke nederlandse fluwelen handschoentjes.

Een van mijn jack russels had het lef om twee van mijn kippen dood te bijten. Ik was echt buiten mezelf van woede en heb haar toch hardhandig gegrepen! Ze gilde het uit. De dierenbescherming zou me aangehouden hebben. Maar aan de andere kant.... mijn kippen willen óók graag leven, en ze heeft ze nooit meer aangeraakt! Ook hun kuikens niet.