Kater laten castreren of niet?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 15:46

Ik zeg direct doen. Men zou er eigenlijk niet eens meer over moeten twijfelen, helemaal bij buitenkatten!
Heb zelf geen kat maar al dat gesproei, gejank en gekrijs (alsof er een baby vermoord wordt!) midden in de nacht in onze tuin... ik zou heel blij zijn als meer mensen gewoon hun verantwoordelijkheden namen. Scheelt mij weer steentjes naar beneden gooien vanuit mijn slaapkamerraam om 3u 's nachts.

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 15:51

Ik heb twee exkatets van 12 en 13 jaar. Gecastreerd toen ze 1 en 2 waren. Nog steeds slank en ontzettend speels. Komen buiten en beschermen nog steeds hun omgeving. Zijn aanhalig als ze binnen zijn en eten niets meer of minder dan voor de castratie. Ik zounhem wel paten castreren. Je hoeft niet bang te zijn dat hij weken eeg blijft vanwege de poezen en zo weet je ook dat hij geen nakomelingen kan krijgen en zo draag je weer bij aan het overschot van kittens.

KellyR

Re: Kater laten castreren of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 16:02

Wij hebben een (ex) kater. (Het is alweer een tijdje geleden) Ik weet niet helemaal wat het plan was het was 1. we wilden hem niet laten castreren of 2. we wilden het wel maar niet te vroeg.
Maar echter voordat de castratie gepland was begon meneer met schreeuwen en volgens mij ook met sproeien binnenshuis, toen stond de afspraak al snel gepland.

Hij is altijd aan de magere kant, hij heeft altijd brokjes tot zijn beschikking staan en krijg 1x per dag kitten nat voer om hem bij te voeren. (Wel van RC, dus minder zout en andere slechte toevoegingen dan supermarkt merken). Hij is wel veranderd maar dit komt niet door castratie, dit komt doordat hij altijd buiten komt en er is iets met hem gebeurd maar we weten niet wat. Voor gedragsverandering na de castratie zou ik dus niet bang zijn.
Misschien een oplossing voor het natvoer (vraag voor meer voer) is om hem verse voeding te geven, hier zitten meer voedingswaarden in. Helaas is onze kat te kieskeurig en weigert het te eten (biefstuk wordt ook regelmatig geweigerd). Carnibest heeft speciale rollen voor katten. Door alles wat er in zit zou er dus een mogelijkheid zijn dat je kat minder om eten gaat vragen omdat hij alles heeft wat hij nodig heeft.

En daarbij zijn ook wij niet blij met ongecastreerde katers. Zo nu en dan wel eens slapeloze nachten door die krengen..
Dus lekker doen meid *D

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 16:12

Wij hadden een cattery en dus ongeholpen poezen in huis. En dan kwamen de katers tegen onze voordeur sproeien. Poezen over hun zeik onze eigen dekkater in de stress.

Ik vind het eigenlijk al aso als katten überhaupt vrij buiten lopen laat staan een ongecastreerde kater.

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 16:14

TS heb alleen jouw Posts gelezen maar t is logisch dat hij z'n brokjes maar niks lijkt te vinden zolang jij m natvoer blijft geven. Hij weet dat ie dat veel lekkerdere natvoer toch wel krijgt dus daar wacht hij op. En of t een dikke huiskat wordt heeft vrij weinig met de castratie te maken, maar wel met gedrag. Hij wordt er echt niet ineens minder speels van, dat heeft namelijk niets met testosteron te maken.
Binnen houden na de operatie hoeft echt geen dagen te zijn, alleen de dag zelf is t wel handig omdat ze dan nog wat wiebelig kunnen zijn van de narcose.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 16:17

Castreren sowieso!

Overigens, een kater castreren betekend niet dat ie dik wordt. Ik heb hiet zo'n lange slanke den kater en zo ken ik er nog wel meer.

Als het zo'n plofkater zou zijn Was ie dat ongecastreerd ook wel. Dat is gewoon de bouw van de kat.

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 16:27

Mijn katten waren heel snel hersteld van de castratie. Eerste uurtje nog wat wiebelig en daarna waren ze weer precies hetzelfde als voor de castratie. Behalve dan dat de een de ander niet meer dekte, wel zo prettig ;).
Ik ben direct overgestapt op voer voor gesteriliseerde katten. In het begin nog netjes afgepast 2x per dag. Inmiddels staat er eigenlijk altijd wel voer omdat ze nu netjes naar behoefte eten. Ze krijgen nauwelijks natvoer meer en dat scheelt een hoop gezeur!

Ik zou zeker castreren, zie de nadelen niet zo. Heb een huisdier gehad met een hormoongevoelige tumor en had gewild dat ik die had gecastreerd destijds.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 16:50

Hier is alles gecasteeerd/steriliseert en zijn mooi op gewicht op alleen brokjes. Gewoon simpele brokken van Felix. Al die dure meuk doe ik niet aan als er geen aanleiding voor is. Grote geldklopperij is t.

KellyDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 16:55

future_vet schreef:
castreren... hij kan kitten HIV oplopen als hij graag wil dekken...

Dit dus.

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 16:59

@cp112: Gewoon de bouw zou ik bij veel katten nou niet zeggen. Er is zeker verschil in bouw, zoals bij mijn twee broertjes, maar veel katten krijgen gewoon weg te veel eten en zijn daardoor te dik...

Dure meuk en geldklopperij? Hmmm, niet mee eens. Er is wel degelijk verschil in kwaliteit wat voeding betreft... Maar iedereen moet voeren wat hij of zij zelf goed vindt.

Zal per dier ook verschillen hoe er op bepaald voer gereageerd wordt.

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 16:59

Al onze katten zijn geholpen, en allemaal zijn ze actief. Bijna allemaal ook slank (op de poes na, die is altijd al lui en gek op eten geweest. slechte combi :'))
Afbeelding
Groot, slank, en toch ex-kater. Hij is gek op eten, maar zijn castratie heeft hem niet minder actief gemaakt :j

Ik zou castreren ook aanraden inderdaad :j

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 17:03

Vjestagirl schreef:
Aan de andere kant vind ik het niet zo sociaal van mezelf om een ongecastreerde kater los buiten te laten lopen; als poezeneigenaar word je daar vast niet blij van.

Wie helpt me denken?

Het hangt er puur van af hoe jij je voelt bij het idee dat er veel en veel te veel katten zijn die in het asiel zitten en een thuis zoeken, en die des te kanslozer worden bij elk extra nestje dat geboren wordt door de laksigheid van een katteneigenaar, ongeacht of het een poes betreft of kater.
Want voor voortplanting heb je nu eenmaal beide nodig, een poes én een kater. En is dus een katereigenaar even verantwoordelijk als een poezeneigenaar.

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 17:10

Hier ook een kater gehad die pas wat later gecastreerd werd dan gebruikelijk.
Heeft in al die jaren geen grammetje vet teveel aan gezeten, was eerder mager dan dik.
Kreeg onbeperkt brokken en dagelijks een bakje met nat voer. Ontwormen en ontvlooien met regelmaat.
Menig buurt kat die het durfde in zijn territorium te komen heeft dat moeten bekopen met een paar flinke tikken, of rondvliegende plukken vacht.
Hij wilde het liefst gewoon buiten zijn en had een broertje dood aan de katten bak, hij hield het liever gewoon op als hij een nachtje binnen was. Op een enkele keer na.
Toen hij wat ouder werd kreeg hij wel steeds meer last van een oude blessure die hij overhield aan een karate trap tegen een rijdende auto.
Op de schutting springen ging niet meer zo makkelijk.

Hij leeft nog wel maar is nu die toch al een jaar of 15 is, toch wel een beetje een binnen kat geworden maar nog steeds geen dikke luie Harry!
Woont inmiddels niet bij mij, maar is bij mijn stiefvader blijven wonen na mijn verhuizing.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 17:48

Bij ons thuis zijn alle katten en honden geneutraliseerd.
Scheelt veel gedoe.

Overigens heb we 1 te dikke poes, die eet gewoon enorm veel.
Andere poes en kater moet ik opletten dat ze niet te mager worden.
Ondanks de hele dag brokken tot hun beschikking en 4x per jaar ontvlooien en ontwormen.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-15 19:40

Bedankt allemaal voor de tips (en de leuke foto's).

Freek is in ieder geval helemaal klaar voor zijn aller eerste bezoek aan de dierenarts ever!
Afbeelding

Baas, dit ligt best lekker. Gezellig zo naast de bank.
Baas, wat doet dat deurtje daar?
Wat is een 'dierenarts' baas?
Laatst bijgewerkt door Vjestagirl op 21-12-15 19:57, in het totaal 1 keer bewerkt

KellyDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 19:46

Wat een prachtig katje!

Froemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 19:53

Succes bij de dierenarts! Als het herstellen je belemmert in het castreren, kun je misschien chemisch castreren overwegen? Wel vind ik dat de verantwoording ook bij de poezeneigenaren moet zitten, maar er zijn ook zwerfkatten.
Mijn poes is vandaag gesteriliseerd en ze mocht dan 3 dagen niet buiten komen als er geen gekke dingen gebeuren. Bij ons komt ze trouwens niet buiten, maar dat wordt dan gewoon erbij gezegd.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 19:56

Laten castreren is een goed plan.

Bij ons is alles geholpen al rond 6 maanden want we wilden geen spoeiende katers.

Alleen Mads heeft wat overgewicht gekregen maar die moesten ze helemaal open maken want ze konden zijn 2e balletje niet vinden.
Maar die is altijd liever lui dan moe geweest en nog steeds is het een luilak.
De andere 2 mooi slank gebleven.

Succes ermee.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 20:00

Vjestagirl schreef:
Ik zie 1 groot voordeel in het castreren, en dat is dat hij niet meer kan dekken. Maar ik vind ook dat er best wel wat nadelen aan zitten en dat er heel makkelijk gezegd wordt dat castreren de enige optie is.

Nog een groot voordeel is dat ze minder gaan zwerven. Ik weet niet hoe gehecht je aan hem bent maar katers en helemaal niet gecastreerd kunnen dagen lang weg blijven. (achter de meisjes aan dus) Ik zou krijg daar de zenuwen van.

Daarnaast vind ik het vreselijk dat er jaarlijks zoveel kittens geboren en gedumpt worden omdat mensen ze maar laten aanfokken. Asiels zitten bomvol, op marktplaats kun je ze gratis afhalen. Daar wil ik niet aan meewerken.

Dus mijn poes en kater zijn beide gecastreerd. (al mijn andere dieren trouwens niet, maar die heb ik beter onder controle dan mijn loslopende katten)

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 20:23

Dat iemand hier serieus advies voor nodig heeft.
Natuurlijk laat je je poes/ kater helpen.

Het enige "nadeel "dat ik van je hoor is dat hij anders misschien een dikke salontijger wordt.

Het klinkt misschien niet aardig, maar ik zeg het toch.
"Van welke planeet kom jij "

GOED, dat inmiddels besloten hebt _/-\o_

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-15 20:25

RaafSmits schreef:
Dat iemand hier serieus advies voor nodig heeft.
Natuurlijk laat je je poes/ kater helpen.

Het enige "nadeel "dat ik van je hoor is dat hij anders misschien een dikke salontijger wordt.

Het klinkt misschien niet aardig, maar ik zeg het toch.
"Van welke planeet kom jij "

Dan ga ik net zo aardig zijn en je vragen waar je hebt leren begrijpend lezen, want blijkbaar heb je daar toch wat lesjes overgeslagen (en wat pagina's) :).

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 20:27

En hoe was het bij de da. Wat was zijn advies

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-15 20:28

callum schreef:
En hoe was het bij de da. Wat was zijn advies

We gaan morgen pas, dus daarna zal ik vertellen wat haar advies is :)

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 20:31

Ok had ik je verkeerd begrepen

Flux

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 20:39

Waarschijnlijk ben ik de enige, maar op mij komt het helemaal niet over alsof TS onverantwoordelijk is/wil zijn of schijnt heeft aan andere kattenbezitters? Ze is bezorgd over haar kat en of hij wel hetzelfde blijft na de castratie, aangezien hij nu zo leuk is. Dat is dan toch geen rare gedachte?

Hengsten veranderen heel vaak van gedrag als ze geruind worden, zijn relaxter,beheersbaar. Als je dat gewend bent is het toch niet raar dat je dat ook vreest voor je kat?

TS, ik geloof dat je genoeg antwoorden hebt gehad dus daar ga ik verder niet op in. Laat je weten hoe het bij de dierenarts ging? Het is wel een heel leuk diertje! :)