Hoe doen jullie dat, met heel grote honden?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 22:27

Ik ben opgegroeid met Duitse Doggen en liep op mijn 7e al zelfstandig een rondje door het bos met een dog die niet oké was met andere honden. Had ik gewoon onder controle. Het zit em niet in hoe sterk je bent, maar in hoe goed je de aandacht bij je kunt houden. Daarnaast maak ik ook weleens gebruik van een trucje als dat niet zo goed lukt. Dan laat ik de hond zitten/liggen (= snelheid eruit en toch alweer een beetje bij mij met de aandacht) en wacht tot de ander gepasseerd is. Vrijwel iedereen die dat ziet doet zijn eigen hond aan de riem.

Wat ik ook gebruik is een voerbeloning. Onze huidige dog is daar erg gek op en ziet nauwelijks iets anders meer. Timing is hierbij wel essentieel. Je wil niet te lang met voer blijven hanessen, maar de hond moet ook nog niet te gefocust zijn op een andere hond.

Tijdens het lopen zelf wil ik dat de hond naast me loopt en blokkeer ik de hond regelmatig met mijn been, op die manier vraag je ook weer de aandacht naar je toe terug.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 08:51

HorseTopShop schreef:
Ach ja. Bij mij liggen ze lekker bij me op de bank. Slaan ze aan als er geklopt wordt. Zelfs als er iemand rond het huis loopt. Ze lopen wel eens te klieren binnen met zijn allen. En als ik eten op de grond leg, kan ik boodschappen gaan doen en ligt het er nog als ik terug kom. Ze lopen buiten los, luisteren perfect.
Dus jouw theorie rammelt toch aan alle kanten shenavallie.

Ik weet 1 ding. Ik zou mijn honden in ieder geval nooit bij jou achterlaten. Weet namelijk zeker dat ze zo'n aanpak niet accepteren en dat zou ik ook niet accepteren.

Misschien moet je lezen wat ik schrijf en niet wat je denkt dat je leest. ;)

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 08:56

MarlindeRooz schreef:
Wat ook werkt in geval van nood: op de grond gaan zitten. Als meisje van 55 kilo met mijn eigen hond + een uitlaathond; kruising ridgeback / sledehond / labrador van 20 kilo!!!! Dan gaf ik mijn hond het commando om te zitten en die luistert wel. Maar die hond van 20 kilo puur agressief karakter naar andere honden, die trok me gewoon om ver hoor. _O- Na veel wandelen luisterde de hond al beter en kon ze zelfs los lopen ipv weglopen. :)

Ik ben het wel met mensen eens dat er vaak honden zijn die thuis alles mogen, die luisteren op straat vaak ook niet. Omdat ze als mensen worden gezien ipv dieren.

Onze hond mag niet eens in de zithoek komen als er eten op tafel staat (of als mijn vader thuis is... :') ) dit doet ze ook niet. Ook mag ze niet schooieren tijdens het eten of op de stoelen / banken. In de slaapkamers mag ze ook niet komen. Oh en ons huis is ruim dus genoeg plek waar ze wel mag lopen. Buiten luistert ze naar mij ook prima, maar als ik een tijdje niet met haar loop dan is ze wel weer verpest haha.

Dan mogen de honden van HorseTopShop dus ook niet bij jou achterblijven, ha ha ha! :D
Maar even zonder gekheid: jullie houden de basisregels dus ook in acht.

Duhelo

Re: Hoe doen jullie dat, met heel grote honden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 09:05

Volgens mij gaat het nu wel behoorlijk offtopic.
Het is gemakkelijk om te roepen dat ts haar hond moet opvoeden, regels aanleren, etc.
Handig zou misschien zijn om tips te geven hoé ze dat moet aanpakken?

TS: ik ben vergeten hoe ver het voor jouw rijden was naar ons, maar als je zin hebt mogen jullie altijd eens langskomen om samen te oefenen hoor ;)

eva1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 09:09

In noodsituaties die je vaak toch wel vanuit de verte aan ziet komen sla ik de riem onder een voorpoot door. Trekken wordt dan een stuk minder leuk, mocht dit nog niet werken, dan gaat de riem ook onder de achterpoot door.
En natuurlijk moet je je hond onder controle hebben blablabla maar soms, soms werkt het gewoon even allemaal niet mee en dan moet je wat.
Ik heb trouwens inderdaad ook de riem wel eens om een lantaarnpaal geslagen of om een paaltje gedraaid, dat zag ik ook al voorbij komen.

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 09:57

TS , jij bent groter , en je hond reageert omdat hij wat ziet. Maar als je hond het op zijn hoogte kan zien , kan jij het dus eerder zien[over het algemeen]
Vermijd confrontaties die je nu nog niet kan handelen , draai je om en loop de andere kant op , voordat jou hond die andere hond of ''prikkel'' in het vizier krijgt. Doe dit al spelenderwijs , en zorg dat je zijn aandacht hebt en houd. Neem zijn eten mee , geef hem geen eten voordat je gaat wandelen , maar verdeel het over 4 porties voor 4 wandelingen.Als hij alles kan , dan kun jij er voor zorgen dat je zijn aandacht krijgt. Wees super allert op je omgeving en zorg dat je alles voor blijft. Oefen desnoods samen met je vriend , met 2 lijnen . Maar elke uitlaatbeurt is een oefening!!!

Werkt dit altijd , dan kun je in een gecontroleerde situatie de oefening herhalen. Iemand met een rustige hond die geen aanleiding geeft tot actie van jouw hond. Eentje die niet blaft , rustig gaat zitten , en jij loopt er langs aan de andere kant van de straat met jouw hond. Let goed op je hond! Zorg dat je zijn aandacht houd , voertjes voertjes voertjes , wees blij en maak er een spelletje van. etc etc etc

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 10:14

Duhelo schreef:
Ragdollcat schreef:

Ik zou bijna zelfde zeggen.

Waarom neemt iemand een hond die men niet de baas kan zijn omdat het te groot en te sterk is?

Als TS haar vriend de hond niet helemaal de baas kan zijn dan moet TS er zeker niet ermee naar buiten gaan.

En dit vind ik behoorlijk veroordelend. Vooreerst is dit een herplaatser, je weet op voorhand zelden hoe een dergelijke hond zich zal ontwikkelen. Het beest heeft ook de tijd nodig om alles te gaan leren.
Daarbij kan een dergelijke hond een sterke will to please hebben en een eitje zijn om te trainen, ts heeft helaas pech dat dit niet zo is en dat hond geleerd heeft dat hij de kracht heeft van een kleine pony en die ook kan gebruiken.
Daarnaast is het feit dat de hond er nu is, en dat dit probleem er is. Herplaatsen in een geval waar wat training alles kan verhelpen is ook idioot, maar je moet wel eerst de kans krijgen om de training toe te passen ...

terug ontopic :) :

de gentle leader moet idd dat klipje blijven zitten (je klipte hem toch wel over hé? :D )
Je kan dat mss wel vervangen door iets dat beter blijft zitten (of eventueel op maat laten vaststikken?)
de halti is dan mss beter
https://www.google.be/search?q=halti&so ... 66&bih=643, die koop je op de maat die het beste past.

de canny collar https://www.google.be/search?q=halti&so ... nny+collar werkt heel anders. Die trekt de neus op de borst (beetje zoals een slofteugel) ,waardoor ze geen kracht kunnen zetten, als ze opzij trekken trekken ze ook gewoon hun eigen neus naar beneden, dus dat maakt niet uit. En voordeel is dat je ze idd geen hernia kan bezorgen door scheef te trekken.

Ik ging zo een aanschaffen voor onze tsjech, die buiten vaak extreem angstgedrag vertoonde en dit uitte in het proberen weg te rennen en te trekken en te sleuren. Ik had dan ook serieus moeite om ze bij me te houden.Echter is dat gedrag dan beginnen verbeteren en hebben we het dan niet nodig gehad.
ik wilde de canny collar puur voor het feit dat je ze geen blessures kan trekken, als je googlet vind je ook filmpjes in gebruik.
Als de gentle leader op zich wel werkte om ze bij je te houden zou ik kijken voor een hoofdtuigsysteempje.

Ik vind het op zich mooi dat de ts probeert haar probleem op te lossen in plaats van de hond te ditchen. Maar ik begin zelf niet aan een hond als ik geen goede indruk heb van de hond. Ik ga er dus eerst desnoods mee wandelen.

Ik heb een paar jaar terug een adhd duitse staande korthaar in de herplaatsing gehad. Die moest afgemaakt worden vanwege een oogprobleem, dat operatief goed te verhelpen was, maar wat de eigenaar te duur vond. Dus werd ze ter euthanasie aangeboden. Dat weigerde mijn dierenarts en ik vermoed niet alleen zij, want zij was niet zijn eigen dierenarts. Ik heb de hond opgenomen en de voormalig behandelende arts gebeld dat ik de hond in herplaatsing had en waarom. Zij was verbolgen. Zij heeft tegen materiaalkosten de hond geopereerd en hielp mee een nieuwe eigenaar te vinden voor de gemaakte onkosten!

Deze hond had altijd voornamelijk in de ren doorgebracht en kwam bij mij in huis met nog 4 honden. Prikkels alom! Je kon haar geen moment uit het oog verliezen. Omdat ik het niet kan opbrengen om een hond in de bench op te sluiten, heb ik ervoor gezorgd dat ze zich uit kon leven. Tennisracket met bal, dat soort dingen. Ze werd steeds gezeglijker!

Maar wel flink trekken aan de riem. Ik had haar een strophalsband aan gedaan, en dat hielp enigszins. Na een maand kreeg ik haar herplaatst. Gelukkig. Niet gelukkig omdat ze te vermoeiend was, maar gelukkig omdat ze desondanks in mijn hart gekropen was en ik niet te veel aan haar mocht hechten. Ik had immers al vier honden....

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-15 11:54

Wauw, wat een reacties, nooit gedacht dat het topic zo hard zou gaan. Ik neem vanmiddag/vanavond de tijd om uitgebreid te reageren, want vanop een telefoon is dat onbegonnen werk :)

Keell94

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 12:49

Mizora schreef:
De gesp is het schuifje HorseTopShop. Ik ga even geen foto maken want ze liggen beide diep te slapen, maar bij bepaalde manieren van trekken door de hond of de baas snoert de neuslus wel aan tijdens de druk. Voer maar eens druk naar voren of naar boven uit.

Gelukkig is Ninthe een veel makkelijker hondje, maar inderdaad, poedels worden onderschat. Ze zijn vrijwel net zo slim als een BC, maar veel eigenwijzer met een flinke sloot humor.

@Strasshorse: ik zou toch echt over je trainingsmethode gaan nadenken want met nog geen half jaar al een slipketting is behoorlijk heftig. Vaak zijn dat de honden die met een jaar met een prikband lopen. Dat is echt niet nodig als er met de juiste methode getraind wordt. Daarnaast is het een behoorlijk risico voor de luchtpijp. Ik zou nadenken over de Gentle Leader en een hondenschool die je kan helpen met hem aanleren (gewoon omdoen en weglopen gaat vaak niet best, maar als je het zelf wil doen, doe het dan op het gras. Ze willen weleens domme dingen doen waarbij ze over de kop gaan de eerste keren, en doe hem echt strak, zie eerdere handleiding, als ze eenmaal weten dat ze hem van hun neus kunnen krijgen is het lastig om hem nog goed aangeleerd te krijgen).

Wij gebruiken het kettinkje niet als slip ketting trouwens, wij maken hem vast op beide oogjes (wordt het een soort halsband) ben me ervan bewust dat het zowieso het eerste half jaar niet goed is om een slipketting te gebruiken daarom gebruiken wij hem zo. Hebben ook een leren bandje maar daarmee gaat hij alleen maar meer trekken. We zijn ermee bezig en is al stuk minder dan eest maarja tis nog een pup en kan zich moeilijk op 1 ding concentreren. Leren hem nu ook aan dat als we bij een weg komen hij eerst moet gaan zitten (ongeacht of er verkeer aankomt of niet) en dit doet hij ook braaf.

Bij halsband omdoen moet hij zitten en doet hij netjes. Bij binnenkomst hetzelfde met afdoen. Na het uitlaten krijgt hij vaak wat lekkers en gaat dan al in zijn mand zitten wachten op het lekkers. Met voeren eerst zitten en hij mag pas eten als ik zeg 'toe maar'. Als wij gaan eten moet hij op zijn eigen plaats, als wij klaar zijn mag hij daar weer vanaf. Op de bank mag hij wel mits we niet aan het eten zijn en hij rustig gaat liggen.

Alles gaat eigenlijk super goed alleen het trekken is een dingetje
Laatst bijgewerkt door Keell94 op 14-12-15 12:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 12:51

bij pups gewoon zorgen voor veel afwisseling, veel beweging maar met mate, doe denkspelletjes zodat hij mentaal moe is. beloon met leuke en lekkere dingetjes.
En ALS je moet corrigeren, beter een hardere correctie die doorkomt en effect heeft, dan 10 zachte dat hij negeert en die dus geen effect hebben. Het type correctie stem je af op je hond uiteraard.

Jennifuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 12:52

Bij onze Zwitserse Witte Herder gebruikte ik toen ik nog jong was een halti, wat goed werkte! Wel deden we ook altijd nog de halsband om, maar het is een stuk makkelijker om de controle te houden over je hond, zonder dat deze er veel last van heeft.

Wel is het natuurlijk altijd goed om te trainen en proberen het probleem bij de kern aan te pakken, maar ik kan me zeer goed voorstellen dat je voor dat je op dat punt bent, het probleem al wilt kunnen bestrijden met iets anders :)

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 13:15

bakkabouter schreef:
Ik ben 1m50 groot en slank gebouwd. En we hebben een duitse dog van zo'n 60kg :+ Mijn man (1m95 en struis gebouwd) heeft zijn handen vol aan haar als ze besluit dat die andere hond aan de overkant van de straat dringend van dichtbij bekeken moet worden, maar voor mij is het fysiek simpelweg onmogelijk om haar tegen te houden. Daarom durf ik eigenlijk niet goed in mn eentje met haar op pad, omdat als er wat zou gebeuren, ik niet kan garanderen dat ik haar bij mij kan houden.
Ik kan me echter niet voorstellen dat ik de enige ben met zo'n reus en bijhorend probleem, dus ik ben benieuwd hoe dat er bij jullie aan toe gaat :)

Even tussen haakjes: alle basiscommando's zitten er goed in en worden regelmatig geoefend, maar op momenten dat ze afgeleid is, is het quasi onmogelijk om haar aandacht terug te vragen. Het is een duitse dog, en geen duitse herder, dus die will to please is zo'n beetje afwezig helaas.

Maak hier alsjeblieft geen "je bent een slechte baas want anders zou je via cursus X of gedragsgoeroe Y er wel voor zorgen dat je hond luistert" topic van. Ik ben gewoon oprecht benieuwd hoe andere mensen het aanpakken :)

Ik heb de grote (een ruime 70 kilo, ik weeg er 60) aan een halti.
Kan het niet hebben dat hij zij kracht en gewicht echt kan gebruiken, mijn gewrichten vinden dat niet leuk.

Een halster voor een hond met de maat van een pony dus, je pony laat je ook niet uit aan een halsband en dat heeft een reden ;)
Je moet er alleen wel mee om kunnen gaan, geen rukken eraan of iets in die geest. De hond er rustig aan wennen (leren de snuit erin te steken met wat lekkers en de halti te associeren met fijne dingen) is ook handig, want het irriteert ze wel een beetje op de neus (willen schuren/schurken).
Ook is het handig als je een hond hebt die niet de hele tijd trekt, het is net als een touwhalster, vooral prettig in rust, dat moet het doel zijn.

YentlKG

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 18:39

Grappig allemaal om te lezen :D

Ik laat met mijn 55kg ook onze 3 kanjers tegelijk uit, dat gaat prima. Zoek dan niet de mega drukke hondenvelden op.

Als ze echt willen trekken ze me met gemak omver maar dat gaat niet gebeuren. Ik ben de baas en tolereer geen prutsmuts of getrek, en dat weten ze (volgens mij) :Y). Heel soms krijgt onze jongste wel een halti om, dat ligt er maar net aan of ze weer last heeft van puberacties..... :o