Ja dit was zeker een verrassing dat kleurverschil! Sowieso verschilt het duifgrijs vaak nogal. Ben zelf heel blij met de lichte muisjes met een mooie donkere buik, deze komen aardig in de buurt van de standaard.
Mijn vermoeden is nu toch echt wel bevestigd, er zitten 4 champagne tan's in het nest. (1 vrouw, 3 man.) Hier ben ik zeker ontzettend blij mee. Ik heb nog een mooie grote choco tan man zitten en die kan ik tzt aan haar koppelen. Toen ik zijn stamboom vanmiddag even natrok zag ik dat hij drager is van roodoog. Dat betekend dus dat uit dat koppel zowel choco als champagne tan kan komen.
En die donkere buik, bedoel je daarmee dat wat Peentje van mij ook heeft? Waarvan die mevrouw toen zei dat de kleur nog wat warmer mocht? Of is dat nog weer wat anders?
Ja klopt Pluttersput. De oranje buik noemen ze 'tan' Dus de muis is duifgrijs, met de aftekening tan.
Het gen voor roodoog verdunt de vacht (zwart wordt duifgrijs) maar verdunt dus ook vaak de oranje kleur van de tan. De kunst is om door streng selecteren de muis zo te fokken dat de grijze kleur heel licht is maar dat daarbij toch de warme, diep oranje kleur behouden blijft. (En daarnaast ook een goed type, bouw, oren, ogen etc. te behouden.)
Er komt dus heel wat kijken bij het selecteren en fokken van goede showdieren. En dat is wat het voor mij zo leuk maakt. Ik ben ontzettend geïnteresseerd in de genetica en vererving.
Zoals je bij de paarden hengsten hebt die bepaalde eigenschappen voor sterke/zwakke rug, beenwerk, etc. doorgeven, zo is dat bij de muizen ook. En naarmate je langer fokt krijg je steeds meer inzicht in je eigen lijn hoe en wat ze doorvererven. En de kunst is om daarop in te spelen om uiteindelijk zo goed mogelijke dieren te fokken.
Het is dat mijn hamster Wolletje ter dekking stond en een nestje krijgt, ik wil toch wel een van zijn nakomelingen en de moeder was ook prachtig. Anders had ik wel zo'n prachtig muisje gewild♡