Update vogeltjes: meet Jut en Jul!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Temeraire

Re: Update vogeltjes: meet Jut en Jul!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 11:17

Eens met Wilawander :j
Ik wilde het eerder ook al zeggen maar wilde niet rot overkomen en ze brengt het goed.

Succes met je vogeltjes! Ze zijn erg leuk en ik hoop dat ze snel gaan groeien.

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 11:22

De kooi in de link die ik plaatste heeft 1 hele grote deur in de voorkant,er staan een hoop foto's van mensen die de kooi hebben op de site,daar kan je het wat duidelijker zien.
Horizontale tralies zijn handiger voor het klimmen. Hoogte hebben vogels niks aan om te vliegen. Ze kunnen niet recht omhoog vliegen. Ze hebben de breedte juist nodig. de link die jij plaatste is volgens mij dezelfde kooi maar dan met meer hoogte en verticale tralies.
verticale tralies zijn voor ongewiekte vogels geen nadeel, ze hoeven niet te klimmen maar kunnen vliegen, wel is het iets lastiger met inrichten. heb je al wat speelgoed voor ze?

Als bodembedekking zou je bij een lage onderbak kranten kunnen gebruiken. Kost niks en is erg hygienisch doordat je het makelijk dagelijks kan verschonen.het geeft ook geen rommel buiten de kooi. Keukenpapier is ook nog een optie.

Veel succes en plezier met jut en jul!

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 11:30

Dan keukenpapier. Krantenpapier bevatten stoffen waar ze heel ziek van kunnen worden. Er is ook speciaal papier voor vogelkooien. Er zijn verder verschillende soorten bodembedekkers maar allen hebben voor en nadelen. Zand kan stoffig zijn, beukensnippers schimmelen heel snel als het iets vochtig word en Corbo kunnen ze opeten en verstopt door raken. Zo heeft alles wel zijn voor en nadelen. Wij gebruiken keukenpapier en soms beukensnippers.

Kijk eens op onze site en dan info en dan algemene info daar vind je veel handige tips en dergelijke voor de kooi enz.

bv. deze http://grasparkieten-kweek.webs.com/dekooi.htm

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 11:33

Ik ben zelf qua ondergrond een groot voorstander van zeoliet, maar in een binnenkooi lijkt me dat niet altijd even handig. Met corbo heb ik binnen ook goede ervaringen en beukensnippers gaan idd sneller schimmelen, maar wanneer je dat goed bijhoud is het best te doen, zeker in een binnenkooi.

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-15 12:29

Sorry ik bedoelde daar dus de verticale. Ik wil juist horizontale, verticale hebben de klimmende ukken niks aan.
veneri ik zag die opening er niet in zitten. Goed dat je het zegt, zal er nog eens naar kijken. Speelgoed hebben we voor ze ja :j

Ik vind het jammer dat je zegt dat ik me nog moet inlezen wilawander. Ik heb je site al vaker bekeken, ik vind alleen dat je daarop heel "extreem" je mening geeft. Dit mag niet en dit mag niet.. En ik snap heus wel waarom. Maar daardoor kom je over alsof je wil bepalen wat ik moet doen waardoor ik een beetje mijn eigen keus over mijn vogeltjes verlies (geef hier ik zorg beter voor ze, snap je?). Je verbied meer dingen dan dat je verteld welke dingen je juist aanbeveelt en je komt erop een beetje over alsof het allemaal zo treurig is want die dierenwinkels zijn niet goed, weten niks en ga maar door... En misschien zie je het zelf niet maar je suggereert daarbij dat ze het hier niet fijn hadden/hebben.. Zie dat je het niet rot bedoeld hoor en denk dat je bovenstaande niet suggereert maar zo komt het wel een beetje over. Bedoel dit ook absoluut niet rot hoor, maar ik kies daarom liever een andere site om door te lezen en pak ik sneller adviezen van anderen op.

Ja misschien niet zo goed voorbereid geweest. Kan kloppen, ik kwam toevallig een jong nestje "in de buurt" tegen en aan het aantal mensen dat de advertentie had gezien wist ik dat ik er snel bij moest zijn. Dit is dus ook gebeurd en hoewel we nieuwe waterbak, voer en de standaard dingen wel al had toen we ze gingen halen heb ik geen tijd meer gehad voor andere dingen als de stokken. Kooi vertelde ik al dat ik die eerst wou houden, deze hebben we al jaren en jaren en altijd onze vogeltjes in gehad, dus wilde het gewoon proberen aangezien het altijd goed is gegaan. Nu blijkt dat hun hoofd er wel erg makkelijk door gaat wil ik kijken voor een nieuwe.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 12:37

laraxXxemma schreef:
Sorry ik bedoelde daar dus de verticale. Ik wil juist horizontale, verticale hebben de klimmende ukken niks aan.
veneri ik zag die opening er niet in zitten. Goed dat je het zegt, zal er nog eens naar kijken. Speelgoed hebben we voor ze ja :j

Ik vind het jammer dat je zegt dat ik me nog moet inlezen wilawander. Ik heb je site al vaker bekeken, ik vind alleen dat je daarop heel "extreem" je mening geeft. Dit mag niet en dit mag niet.. En ik snap heus wel waarom. Maar daardoor kom je over alsof je wil bepalen wat ik moet doen waardoor ik een beetje mijn eigen keus over mijn vogeltjes verlies (geef hier ik zorg beter voor ze, snap je?). Je verbied meer dingen dan dat je verteld welke dingen je juist aanbeveelt en je komt erop een beetje over alsof het allemaal zo treurig is want die dierenwinkels zijn niet goed, weten niks en ga maar door... En misschien zie je het zelf niet maar je suggereert daarbij dat ze het hier niet fijn hadden/hebben.. Zie dat je het niet rot bedoeld hoor en denk dat je bovenstaande niet suggereert maar zo komt het wel een beetje over. Bedoel dit ook absoluut niet rot hoor, maar ik kies daarom liever een andere site om door te lezen en pak ik sneller adviezen van anderen op.

Ja misschien niet zo goed voorbereid geweest. Kan kloppen, ik kwam toevallig een jong nestje "in de buurt" tegen en aan het aantal mensen dat de advertentie had gezien wist ik dat ik er snel bij moest zijn. Dit is dus ook gebeurd en hoewel we nieuwe waterbak, voer en de standaard dingen wel al had toen we ze gingen halen heb ik geen tijd meer gehad voor andere dingen als de stokken. Kooi vertelde ik al dat ik die eerst wou houden, deze hebben we al jaren en jaren en altijd onze vogeltjes in gehad, dus wilde het gewoon proberen aangezien het altijd goed is gegaan. Nu blijkt dat hun hoofd er wel erg makkelijk door gaat wil ik kijken voor een nieuwe.

Daarom schreef ik ook bedoel het niet rot. Tekst komt nu eenmaal anders over als je pech hebt. Je kan het zo en zo lezen. Gelukkig ben je in al die jaren de eerste die dit vind. Misschien omdat je je aangesproken voelt? Je hoeft er niks mee te doen. Ik sta 100% achter de teksten, heb in alle jaren kweek genoeg ellende gezien. Ook vogels zijn dieren met gevoel en hebben de juiste verzorging nodig. Dat word vaak vergeten omdat ze zo makkelijk aan te schaffen zijn. Alleen nu in dit topic alweer een kweker die veel te jonge vogels verkoopt wat zelfs strafbaar is. En het blijkbaar ook niet interesseert waar de jongen terecht komen of hoe ze komen te zitten. Maar nee daar mag je niks over zeggen.... Maar ik wens je veel succes met beide vogels. Ik trek me terug met adviezen.

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-15 12:52

Vind het best dat je wat over die fokker zegt, maar ik wil het er hier niet over hebben. Ik kan er niks mee doen, ik wil vooruit kijken. Dit topic is voor nu, voor hoe het met ze gaat en eventueel adviezen.
En ja natuurlijk sta je achter je teksten, zijn tenslotte jou teksten en jij hebt meer ervaring met vogels dan ik. Alleen de manier waarop het er staat werkt voor mij gewoon niet en trekt me niet aan.
Punt van makkelijk aanschaffen ben ik met je eens, hebben wij ook jaren gedaan maar kan ik mijn ouders niet kwalijk nemen. Maar juist nu ik hier adviezen vraag krijg ik dan de tip om me maar eens te gaan inlezen.. -O- Juist ik ben de persoon die alles opzoekt voor ze iets doet. Ging nu te snel om ook iets met de informatie te doen. Niet te vergeten dat het nog steeds mijn ouders zijn die eindbeslissing hebben.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 13:19

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-15 13:55

Ja nieuwe stokken komen er zeker! Bedankt voor je links, super handig!.die met schuurpapier achtigiets klinkt inderaad heel handig! Zal het er morgen even over hebben met mn ouders, ook over de ķooi

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 14:35

Leuk zeg. Ik heb zelf deze kooi:
http://www.zooplus.nl/shop/vogels/kooi/ ... ?rrec=true en dan de grootste versie, L2 geloof ik, en ik moet zeggen, ze waren blij met de breedte maar sliepen altijd zo hoog mogelijk.
Ze vlogen bij mij wel de hele dag los, ze hadden een eigen kamer boven.

Nu zou ik heel graag weer twee parkietjes willen, maar beneden lopen twee poezen dus ze zouden nooit los kunnen en dat vind ik wel sneu. Dus er komen pas weer vogeltjes als de poezen ooit weg zijn, want boven houden is toch niet zo gezellig.

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-15 14:55

Los gaan ze hier ook mogen. Een van beide vloog net ineens van mn schouder af helemaal naar de andere kant van de kamer :oo dat was niet de bedoeling :') knalde vervolgens tegen het rooster boven het raam, over landen had hij nog niet nagedacht geloof ik, terwijl hij net boven mij een rondje vloog en toen op het potje bovenop de kast landde. De andere heeft al kennis gemaakt met het raam :+ arm ding.
Maar ze leren het met vallen en opstaan

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 15:21

Mijn eerste parkiet heeft bij het leren vliegen ook kennis gemaakt met het raam en dat was meteen zijn laatste vlucht, op slag dood.
Sindsdien mochten ze nooit meer los met gordijnen open

jolmer20

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 15:29

Wat een leukerdjes!
Goed dat je nu lekker bezig bent met het optimaliseren van de kooi e.d.!

Mijn parkietje is ook tegen het raam gevlogen en kwam toen in een hoge pot terecht.
En heb dr in het begin van de muren moeten plukken, want ze klemde zich vast aan de muur haha.
Ohja en een pan met jus heeft ze ook wel eens ingelegen :+

Gelukkig allemaal goed afgelopen hier, bij jou vast ook!

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-15 16:18

Vind het niet zo erg, zo kunnen ze er een beetje kennis mee maken. Toen jut een rondje boven mn hoofd vloog en vervolgens op de kast landde vloog hij heel netjes langs het raam (terwijl hij wel onderweg was naar het raam).
Sneu dat die van jou op slag dood was polly! Heb ik gelukkig nog niet meegemaakt :(:)

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 17:22

Die van mij vlogen ook met de gordijnen open hoor. Sterker nog: de kooi stond vlak bij het raam en daar zat aan de buitenkant ook zo'n stok, daar zaten ze op de uitkijk. En op de vensterbank stond zo'n parkietenspeelding, daar zaten ze ook vaak op naar buiten te kijken.
Ze moeten het even leren, maar dan gaat het prima.

Ik ben wel begonnen met het rolgordijn naar beneden en steeds wat verder open.

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-16 16:55

Even een kleine update. Ze vallen niet meer af, komen zelfs weer een beetje aan! Maar ik kan nog niet zeggen dat ik tevreden ben. Ze komen namelijk nog niet goed aan en ik vind ze nog onder gewicht in vergelijking met toen ze hier kwamen. Maar ik kan ze nu ook niet meer goed wegen, ze blijven niet meer zitten :') Vliegen inmiddels de hele kamer rond, de stok die voor het raam hangt kunnen ze nu zelf vinden. Het zijn ook net kleine kinderen, ze moeten overal in bijten (incl. mij).
Qua eten geef ik ze nu twee maal daags een nieuw bodempje zaadjes op het schaaltje, met eivoer erdoor. Los eten ze eivoer namelijk totaal niet, dus als het erdoor zit krijgen ze er misschien iets van binnen. Trosgierst ligt er ook nog bij. Heb ook een gewoon bakje hangen en daar eten ze ook uit maar ik heb het idee dat dit makkelijker voor ze is. We hebben geprobeerd ze een hapje brood of sla te geven (om te kijken of ze dat wilden) maar ze rende ervoor weg. Drinken doen ze goed, zie ze dat regelmatig doen en dat zag ik Muis eigenlijk nooit doen.
Verder lekker actief, dus ik maak me er niet druk om.
Kooi ben ik druk naar opzoek maar heb nog niet echt iets gevonden. De enige must is dat hij de landingsbaan moet hebben die we nu ook hebben, maar die is niet zo goed te vinden waarbij de kooi ook groter is dan we nu hebben. Deze is echt ideaal, alleen ik heb niet het idee dat die groter is dan die we nu hebben.
Een paar stokken heb ik al gezien, die wil ik deze week nog gaan bestellen (als ze hier nog bezorgen haha, pakjes glijden hier weg denk ik)

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 19:15

Fijn dat het de goede kant op gaat met ze.
De kooi in de link is eigenlijk ook te klein.
Wat vind je van de montana madeira kooi?link: http://m.zooplus.nl/shop/vogels/kooi/gr ... tana/73498 deze is heel stevig (geen plastic) kan van bovenaf open zodat er een vrijzit ontstaat,heeft een grote deur zodat je je vogels makkelijker uit de kooi kan halen en met schoonmaken overal goed bij kan. De kooi heeft ook een openklapbaar deurtje boven de deur wat een landingsplateau vormt.ik heb zelf een maatje groter, de madeira 2,het zijn hele fijne stevige kooien die jaren mee gaan.
Wat de groente betreft heb ik niet echt tips voor parkieten.
Wat voor mijn forpussen goed werkt is om alle groente heel fijn te hakken,bij andere vogels helpt het juist om groente tussen de tralies te rijgen. Het beste kan je een paar dagen achter elkaar dezelfde groente aanbieden.vaak moeten ze even wennen aan iets nieuws en kan het eerst even eng zijn.

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-16 20:14

Die ziet er mooi uit! Maar dat is echt te duur helaas.. Maar eens kijken of we zoiets op marktplaats kunnen vinden (en ja dan wordt hij grondig schoon gemaakt :Y) )

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 20:23

Vliegen ze inmiddels al een beetje of zijn het nog steeds kruipers?

Deze is misschien een idee? Ik heb voor binnen de hogere variant gehad maar het zijn praktische kooien. Alleen geen landingsbaan, die zul je zelf moeten maken dan,
http://www.marktplaats.nl/a/dieren-en-t ... ousPage=lr

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 20:31

Ik heb die kooi ook. Alleen een maat groter voor meerdere parkieten. Er zit wel een groot luik aan de voorkant dus ombouwen moet te doen zijn

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 20:56

Ik had ook de hogere versie toen ik gestopt was met de buiten voliere. Heel,goed voor een paar parkietjes of zebravinkjes. Mkkelijk schoon te maken en geeft veel mogelijkheid om speeltjes takken en zo erin te hangen juist door dat grote gat.

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-16 21:04

Jaa ze vliegen al goed. Bij me zitten en slapen zoals ze deden doen ze niet meer, ze weten nu hun kooi terug te vinden. Helaas. Maar wel goed voor hun natuurlijk.
En bedankt voor het meedenken, maar die kooi is wel erg ver weg := zet hem wel in mijn favorieten!

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 21:09

Ik heb gewoon de eerste doorgegeven die ik tegenkwam. Deze kooien worden best vaak aangeboden en meestal ook redelijk betaalbaar ook.