Konijnen doen niets dan rotzooi maken

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nachtlampje

Re: Konijnen doen niets dan rotzooi maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 21:25

Hoe oud zijn je konijnen?

Het kan namelijk ook zo zijn dat ze in de puberteit zitten.
Konijnen die als huisdier worden gehouden, worden tegenwoordig gemiddeld maar 2 jaar oud (normale leeftijd 8-10 jaar).
Dit komt voor het grootste deel omdat kinderen een konijn krijgen van hun ouders. De konijnen komen in de puberteit, maken rotzooi, maken dingen kapot en gaan pies rondstrooien. Dat is het moment dat ze naar buiten verdwijnen in een klein hokje achterin de tuin, waar alleen met tegenzin zo nu en dan de kranten worden verschoond.

Door de puberteit moet je heen, als je ouders je dus waarschuwen dat jij je konijnen moet leren gedragen: zoek een uitleg op internet op over konijnen in de puberteit, zodat je kunt aantonen dat het een fase is die over kan gaan.

Lees je verder goed in over konijnengedrag en hoe het (soms!) te corrigeren is, daar kun je een heel eind mee komen.

veranadautje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 21:36

Ik zeg er vast bij dat ik niet het hele topic gelezen heb. wel ts haar berichten

Graven is normaal konijnen gedrag. dit is niet zozeer te verhelpen.

wat je kan doen.
zorg voor extra ruimte.
ik geef mijn konijnen knotwilg takken(gewoon vers vanaf de bomen geknipt in de buurt)
speel balletjes van de action(met rammel) er zijn balletjes te koop waar je brokken in kan doen. deze hebben die van mij ook zo moeten ze werken voor hun eten.
Verder hoeven ze niet persee een ruif maar gewoon een groente bal. hier heb ik er 1 met hooi en 1 met stro (heb ook ruiven omdat ik 3 vlaamse heb)
Afbeelding

zie voor meer speeltjes;
http://www.agradi.nl/konijnen/speelgoed/ :D

misschien is zoiets ook iets daar kunnen ze zich in terug trekken of op spingen(doen mijn grote)

Afbeelding

Dit is misschien als bodem bedekking
neemt geurtjes op:
http://www.agradi.nl/kerbl-knaagdiertap ... 25x1cm.htm

mocht er nog meer dingen zijn wil ik wel proberen te helpen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 21:39

Wat jammer dat er verder niet ingegaan wordt op castratie (of lees ik er nou overheen). Dit scheelt al een hoop hormonaal gegraaf en gedoe, ze worden er een stuk rustiger van. Ts je had beter geen twee voedsters kunnen kiezen, voedsters zijn nu eenmaal altijd drukdrukdruk. Maar goed dat is achteraf. Voor nu zou ik zeker castratie aanraden. Al is het maar omdat 60-80% van de voedsters op latere leeftijd tumoren ontwikkelt.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 21:40

Ik las dat je tuin een beton ondergrond heeft? Ideaal. Stort daar een paar zakken speelzand in, op een hoop, en ze kunnen lekker graven zonder te ontsnappen. Want ze kunnen niet door het beton heen graven. Iedere dag even weer het zand op een hoop vegen... klaar. Als je dat iedere dag doet ben je in 8 seconden klaar.
Verder gewoon iedere dag een uur in de tuin laten rennen..... graven.... stokken bijten (zag de tip hier al voorbij komen) ... met balletjes spelen etc. etc.

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 21:45

Ik vind het sws raar om konijnen op zeil/gladspul te houden. Kan me ook niet voorstellen dat het goed voor de pootjes is, maar dat terzijde.

Er zijn hier genoeg tips gegeven en ik denk dat je een heel eind kan komen :D

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 21:49

Juist lekker grote plastic bakken met wat zaagsel en hooi of stro erin, kost niet zo veel en als het vies keer je het om boven de groene bak en doet er nieuw in. Waar moeten jou konijnen nu slapen? Die graven zich graag in in een hol, nu slapen ze op de open kale vloer?

noox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-15 22:02

nachtlampje: ze zijn nu iets meer dan een jaar oud, dus de puberteit zijn ze wel grotendeels doorheen (toch?) I know, ik heb me ook ingelezen en ik ben echt niet van plan om ze in een hokje te stoppen etc, dat is hopelijk wel duidelijk uit mijn berichtjes.

veranadautje: dankjewel! ik heb ook zo'n voerbal en een balletje met een belletje erin, daar smijten ze soms mee ja vinden ze wel heel leuk. Voerballetje is sowieso favoriet, maar doe ik niet elke avond. Bedankt voor de tips!

Wuis: castratie is echt heel duur dus ik ga die optie voorlopig even in mijn achterhoofd houden. Ik had ook eigenlijk een ram en voedster gekocht, maar bij de dierenarts bleken we toch niet goed gekeken te hebben en stonden we daar met een voedster hihi. Dus daar baal ik ook van, maar ik wil d'r nu niet meer weg.

rien10: jaaa mijn moeder vindt dat niet zo leuk gok ik. Ik kan het wel overleggen, maar dat wordt sowieso pas vanaf de zomer ivm temperaturen.

JesdaJinn: er zit wel grip op hoor, het is niet zo dat hun pootjes uiteen glijden als ze lopen maar als ze een sprint trekken schuiven ze wel een beetje door. Dankjewel, denk ik ook :)

smurffie: Jup zat ik ook aan te denken, met een leuk opstapje dan hebben ze ook nog springmogelijkheden. Ja basically wel, maar ze krijgen binnenkort een lekker huisje om zich in terug te trekken :)

Zeeuwsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 22:05

Misschien kan je clickertraining doen met je konijnen? Neemt ook een stukje verveling weg en je kan je konijnen er ook mee opvoeden..

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 22:16

Ik zou het verblijf meer in de hoek doen en dan vierkant maken. Dan kun je de tip van kirri volgen en met zeil een ondergrond en een hoge rand maken zodat al het spul binnen blijft. Ik zou de rand wel hoger dan die van kirri maken. Iets hoger. Ook neemt het dan wat minder ruimte in, in je kamer en staat het minder onhandig. Wel super dat ze in zon ren zitten en niet in een klein hok.

Dan kun je er ook lekker stro in gooien, waar ze in kunnen graven, verstoppen en knabbelen. Dan hebben ze meteen niet zon gladde ondergrond en kunnen ze tenminste een beetje in het stro graven en op het zeil, dan raakt je eigen zeilvloer niet beschadigd met krassen.

Voor aankomende zomer zou je ook zom ren buiten kunnen maken, die groter is zodat ze lekker buiten kunnen. Alleen moet je dan iets bedenken voor het betonondergrond. Dat kan ook zeil zijn, maar met regen blijft er dan water op liggen.. Dat is veel op en afbouw. Maar goed, het is nu winter dus daar eerst een oplossing voor zoeken.

Ik zou als wc het konijnentoilet eruit halen en gaan werken met een kattenbak met grind. Even oefenen met het klepje en dat ze daar de behoefte op doen. Er zijn op marktplaats vast tweedehands kattenbakken te vinden. Zo kun je goedkoop proberen of het voor ze werkt.

Meer huisjes, dozen etc zou de ren al goed doen. Dozen zul je dan wel af en toe moeten vervangen, door geknaag en misschien geplas. Maar goed, dozen zijn gratis meestal. Maar de ren is te leeg nu.

Ik zou je kamer voor de rest konijnenproof maken. Kabels aan de kant/afplakken/wegwerken. Zodat ze ook af en toe meer ruimte hebben. Dan is het ook niet zo erg dat het verblijf wat kleiner is door het vierkant maken. Nu nemen de konijnen 24u per dag je kamer. Zet je ze wat meer in de hoek, met een ietwat kleiner vierkante ren, maar de mogelijkheid om ze 1x per dag of om de dag wat los te laten lopen in de kamer, dan is dat ook prima. En als je even geen zin in ze hebt, dan struikel je tenminste niet over het hok heen. Dan is je kamer even weer van jouw en kun je zelf beslissen wanneer je je slaapkamer even wat meer wilt delen met ze, door ze eruit te laten.

Je hebt zeil dus dat is gelukkig makkelijk schoon te maken, met keutels en plas. Logischerwijs als ze niet zo tam meer zijn gaan ze eenmaal buiten het hok verkennen en zich niet met jouw bezig houden. Ze zijn natuurlijk ook nieuwsgierig naar de grotere ruimte. Maar als ze eenmaal bekend zijn met die ruimte en zich er op hun gemak voelen worden ze misschien wel nieuwsgierig naar jouw en kun je ze wat tammer maken. Er zijn hier veel bokkers met konijnen die vast wel tips hebben hoe je ze beter kan benaderen en tam kan maken.

Ze zijn nog maar 1 en konijnen leven best lang. Als je ze houd dan heb je ze nog vele jaren. Zorg ervoor dat je weer plezier krijgt in ze. Groot deel daarvan is dus dat ze tammer worden en jouw ook leuk gaan vinden. Nu ze niet zo tam zijn en geen interesse in jouw hebben is dat niet zo leuk natuurlijk.

Verder kun je het herinrichten van hun ren ook leuk maken. Doe ideetjes op, teken plattegrondjes, maak een budget. Hoeveel geld heb je, hoeveel geld mag je besteden? Wat voor kleurtjes wil je in de ren. Maak een thema of kleurenschema. Alleen maar roze of paarse dingetjes. Als je meerdere 'setjes' van kleurtjes hebt kun je als je de ren schoonmaakt wat dingetjes wisselen en voila, de ren heeft nu een blauw kleurenthema.

Je kan deze kleurtjes doen met dekentjes, huisjes, speeltjes, toiletbakjes (als je geen kattenbak gebruikt en zo wel, een neutrale kleur vinden, grijs, zwart etc zodat het past bij andere kleurtjes).

Heb je weinig budget kijk eens bij een 2dehandswinkel. Je kunt al heel makkelijk huisjes maken van iets. Een vierkante opbergdoos op de kop, ingang erin zagen. Of een houten krat, met ingang erin zagen. Of grote lades, wat je ook maar kunt vinden wat een beetje leuk is.

Ik vind het super dat ondanks dat je eigenlijk op ze bent uitgekeken, je wel je verantwoordelijkheid probeert te nemen en goed voor ze wil zorgen.

Dat ze een goed leven hebben is prioriteit 1.. Maar wat ook belangrijk is, is dat je plezier aan ze hebt. Daar neem je uiteindelijk toch huisdieren voor, om van ze te genieten.

Ik hoop dat het genieten van je beestjes weer terugkomt en dat zij ook wat beter in hun vel komen te zitten door wat diversiteit in hun ren. (Stro, stro, stro in de ren!)

Anders is het echt geen misdaad een ander baasje voor ze te zoeken. Maar, er zijn veel konijnen. Opvangen zijn overvol en marktplaats staat ook vol advertenties, dus dat word dan wel moeilijk.

noox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-15 22:34

zeeuwsemeid: ik heb ze al best veel trucjes geleerd, dat wil ik ook heel graag weer oppakken idd :)

ElineS: heeeel erg bedankt voor je reactie, ik krijg er enorm veel inspiratie van en ik heb al schetsen gemaakt van hoe ik de ren wil inrichten :) Ik denk niet dat ik zo'n overdekte wc wil, omdat dat echt zoooveel meer schoonmaken geeft dat ik dan liever opruim wat ze eruit graven :p
Ik ga eens vragen of mama morgen met me naar de kringloop wil :) kijken wat ze hebben :)
Ik heb nu een blauw wctje en een donkergroene (bijna zwart) dus dan vind ik een blauw thema heel leuk, past ook bij mijn gordijnen en kussens en eigenlijk mn hele kamer hahaha.

wegdoen wil ik echt niet, dat is echt het allerlaatste redmiddel, dan weet ik ook niet wat er met ze zal gebeuren. nogmaals, heel erg bedankt voor je reactie ben er helemaal happy van geworden :)

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 23:09

*\o/* +:)+ Mijn missie is in ieder geval geslaagd haha. Ben blij dat wegdoen echt een laatste redmiddel is. Met hulp vragen omdat je er zelf niet uit kwam heb je al een stap in de goede richting gemaakt om het beter te doen voor ze. Dan word het voor jouw, maar ook de konijntjes leuker en hopelijk vertonen ze dan minder ongewenst gedrag.

Kijk ook naar foto's van andere konijnen eigenaren. Hoe hebben zij hun ren? Daar doe je ook inspiratie mee op. Pinterest heeft allerlei mooie plaatjes van woonkamers en van alles en nog wat. Als je een beetje Engels kan kun je daar kijken of ze ook allerlei plaatjes hebben van konijnen hok inrichtingen. Dat moet bijna wel, zon grote website. Je kunt dan ook zelf een account maken en naast plaatjes kijken zelf ook je inrichting posten. Hebben ze er nog niet zoveel op staan, begin er dan zelf mee :D. Of post het op een konijnen/knaagdieren forum, waar veel konijnen baasjes zijn waarmee je dit kunt delen. Post een topic over je konijntjes en hun vooruitgang. Schrijf over wat ze van hun ren vinden, maar ook je ontwikkeling in het mak maken. Op een konijnen forum zijn er vast mensen die het leuk vinden dat te lezen en te reageren, misschien ook met leuke tips. .

Zo kun je online het ook leuk maken voor jezelf en met de konijntjes hun welzijn bezig zijn door in contact te zijn met andere konijnen eigenaren en van hun tips en ervaringen te leren.

Hier heb je nu in ieder geval een topic om leuk foto's te posten van ze en je stappen in je herinrichting.

Bovenstaande zijn allemaal extra tips, maar als je er niet zo van houd, van zulke dingen, ook prima. Maar ik weet dat toen ik nog ratjes had, veel plezier aan een forum had waar ik hun verhalen (positief en negatief) kon delen. Veel van geleerd. En online zijn er zoveel foto's van mooie rattenkooien en de inrichting. Daar deed ik veel inspiratie op. Niet alleen 'offline' maar ook online bezig zijn met de ratjes, dat maakte het nog leuker. En ik kwam achter veel leuke budget manieren om ze het leuk te maken. Het vergde soms wat creativiteit en knutselen, maar ondanks dat ik niet zon creabea ben lukte het me met wat gepruts vaak prima. Het hoefde niet perfect als de beestjes het maar leuk vinden en ik was telkens bezig met wat nieuws.

Ik houd dit topic in ieder geval in de gaten, ben benieuwd naar het resultaat als je ermee bezig gaat.

En stress je niet, je hoeft niet in een week alles af en perfect. Lekker in je eigen tempo herinrichten. Wat ik alleen wel snel zou doen is stro. Dat is heel fijn voor de konijntjes om te hebben. Graven, knabbelen, eronder verstoppen etc. Het houd ze wat meer bezig dan een kale grond.

Anyway, genoeg getypt. Ben blij dat je iets hebt aan mijn eerste reactie. Veel succes!

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 08:56

Nee Ts, ze komen nu juist in de puberteit. Dus daar zit een groot deel van het "probleem". Tot 1 jaar en 9 maanden mag je sowieso wel rekenen dat ze puberaal gedrag kunnen vertonen.

noox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-15 12:45

Ooh oke ik dacht altijd van +- 5 maanden tot +- 12 maanden. Dankjewel, kan ik er ook meer mee indenken.

ElineS: jaa dat zeil ga ik ff kijken hoe duur en alles het is, dan kunnen ze alvast een lekker pak stro. Bedankt ook voor tips! Weet nog niet of ik er wat mee zal doen maar toch heel erg bedankt. Ze zijn verder wel heel lief hoor, vooral als ik eten heb komen ze wel op schoot en kan ik ze aaien enzo. Verder probeer ik ze eigenlijk alleen maar te aaien als ze hun kopje naar beneden doen als ik mijn hand in de buurt heb, of als ze naar mij toe komen. Alleen oppakken vinden ze echt helemaaaal niet leuk, zou wel fijn zijn als ze er in ieder geval aan gewend raken maar het is zo lastig, sommigen zeggen helemaal niet oppakken, anderen zeggen juist wel zo vaak mogelijk oppakken, anderen zeggen weer alleen oppakken als... etc dus het is wel lastig. Vooral als ze los zijn en ik ze amper weer in de kooi krijg lol.

KimL86

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 12:56

Niet alles gelezen, maar nog even een wc tip :)

Ik heb deze https://www.petsplace.nl/kat/kattenbak/ ... 5cm~607791
Ik zelf heb de grootste maat, maar dat is dan ook voor een konijn van 8 kilo.
Maar die werkt ideaal.

Ik doe er hout korrels van de albert heijn in en ze lopen niks eruit.
Als ze gaan graven word het natuurlijk een ander verhaal, maar ik denk dat het met de korrels wel meevalt.

Over het oppakken, meestal pak ik ze 1 keer per dag op, gewoon om even aan de onderkant te kijken of alles schoon is enzo.
Voor de rest til ik ze niet op.
Bij die hele grote doe ik dit niet, want die vind het en niet leuk en is veel te zwaar, dus die kan ik niet zomaar even op zijn rug leggen.

noox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-15 13:13

Mijn konijnen willen echt niet opgepakt worden, dus hoe heb jij ze laten wennen?

Ik heb ook die korrels van ah maar juist als ze uit elkaar zijn gevallen en dus op zand lijken gaan nze graven haha. Zo'n bak heb ik overigens ook maar ze halen de rand er af :p

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 16:35

Evelijn schreef:
AlwaysH schreef:
TS, ik snap je probleem, al zit mijn konijn buiten, ze eet altijd haar stro op (geen idee waarom ze krijgt genoeg voer) en daardoor blijft de poep liggen op de tegels...

Misschien onder het stro een laag hemparade of vlas ofzo, dat eten ze niet en dan kan ze toch lekker warm tussen het stro zitten en beetje daaraan knagen en ligt de poepjes daarop ipv op de tegels (en het absorbeert ook het plas goed)

Ze ligt in dr nachthok altijd in het stro, maar de onderste verdieping eet ze op :')

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 19:34

Niet oppakken. Konijnen zijn prooidieren, oppakken is erg beangstigend en daar worden ze alleen maar schuwer van.

noox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-15 21:12

toch zijn er wel een boel die het niet zo erg vinden, dus dan ben ik best benieuwd hoe die het hebben aangeleerd. Pooh vindt het ook vervelender dan Eeyore.

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 21:21

Alle konijnen zijn prooidieren en ik kan me niet voorstellen dat een konijn het fijn vind. Geen van mijn konijnen vind/vond het fijn, en ik heb er toch wel 20 gehad zo.
Je hebt er die spartelen, je hebt er ook die verstijven. Dat zien mensen vaak als "ze vinden het niet erg".
Maar waarom wil je dat uberhaupt? Oppakken is toch niet nodig? Ik pak ze ook alleen op als ik ze bijv moet controleren (na operatie, toen een van mijn konijnen wondverzorging nodig had, etc) maar verder niet. Maak je ze alleen maar bang mee. Die ene keer dat het wel moet, ach, dat is dan maar zo. Daarvoor hoef je het niet aan te wennen, want als het goed is is oppakken zelden nodig.

noox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-15 16:54

Naja het is wel praktisch. Ik weet dat ze het waarschijnlijk nooit leuk zullen vinden maar het zou fijn zijn als ze stoppen met spartelen. Maar goed dit is een andere dicsussie.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 16:59

noox schreef:
Naja het is wel praktisch. Ik weet dat ze het waarschijnlijk nooit leuk zullen vinden maar het zou fijn zijn als ze stoppen met spartelen. Maar goed dit is een andere dicsussie.

Stoppen met spartelen is een kwestie van goed vasthouden. Als ik soms zie hoe stuntelig mensen die dieren pakken... Stevig vasthouden en de kont ondersteunen, dat scheelt veel gedoe. Of stevig op je arm met het koppie onder je bovenarm, blijven ze ook kalmer.
Mijn hangoor kwam bij de opvang vandaan met als handleiding dat hij moeilijk was met hanteren. Nou dat klopte wel, 5 kilo schreeuwend en protesterend konijn. Inmiddels heb ik hem vaker moeten oppakken wegens ziekte, en nu blijft hij veel kalmer. Puur omdat hij heeft geleerd dat ik hem stevig vasthoud. Ben ik zelf wat stuntelig, dan spartelt hij nog steeds als een idioot.
Echt, misschien even wat minder egoistisch denken en stoppen met denken wat voor jou allemaal zo handig zou zijn. Probeer je eens in te leven in hoe die konijnen zich voelen, kom je veel verder mee. Je wil dat die konijnen allerlei natuurlijke gedragingen niet meer doen... Niet graven, niet knagen, niet poepen en plassen en nu niet spartelen? Je hebt konijnen, geen robotjes...

Puck94

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 18:07

noox schreef:
toch zijn er wel een boel die het niet zo erg vinden, dus dan ben ik best benieuwd hoe die het hebben aangeleerd. Pooh vindt het ook vervelender dan Eeyore.

Ik heb een konijn wat inmiddels al 10 jaar is, en ook al 10 jaar bij mij. Die vind het echt niet meer erg om opgepakt te worden. Laatste weken, of maand, krijgt ze 2x per dag een medicijn en word ze dus ook 2 keer per dag opgepakt. Ze heeft vaker periodes gehad dat het heel vaak nodig was om haar uit het hok te halen, en daardoor is ze er dus aan gewend geraakt om opgepakt te worden. Haar vriendje is nog jonger en vind het oppakken minder leuk. Maar als hij naast me op de bank zit en hij word geaaid dan laat hij zich vaak spontaan op z'n zij vallen haha <3

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 19:54

Je hebt al veel goede tips gehad. Wat je zou kunnen doen is een konijnenbinnenhok kopen met een plastic dichte kap erop. Als je daar op een veilige manier een gat in kunt maken en die vult met zand kunnen ze naar hartelust scheppen zonder dat de boel onder komt. Eventueel kun je dit ook doen met een standaard binnenhok met tralies waarvan je de tralies afdekt op een konijnveilige manier.

Ze kunnen daar in en uit hupsen zonder problemen als je een opstapje maakt zouden ze ook op het hok kunnen komen, sommige konijnen zitten graag hoger ook.

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 22:07

Ik sluit me weer aan bij Zwerte. Denk aan wat je konijnen willen en nodig hebben, niet aan wat jij wil. Anders kun je ze inderdaad beter herplaatsen en twee nieuwe bij de Intertoys halen

noox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-15 23:10

Jajajja ik weet het nou wel, ik open dit topic toch omdat ik wil dat het leven van die beestjes leuker wordt of niet soms.

Ze hebben een doos van me gekregen, ze vinden hem helemaal te gek haha. Vandaag zijn ze alleen wel ontsnapt en hebben ze op mijn bed geplast :Y)

Nu heb ik de doos naast mn bed die ze als opstapje gebruikten weg gehaald en hopelijk kunnen ze nu niet meer op mn bed springen.
Ze eten wel echt veel van die doos... -O-