Snap wat je bedoelt maar zo werkt het in de praktijk gewoon niet.
Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Sonja_vR schreef:Nee... daarom staan al die onherleidbare honden ook onder een rasnaam op marktplaats, in asielen en opvangen![]()
waxmeltsenzo schreef:magda_90 schreef:Daarop inhaken, dus mijn Duitse Staande Langhaar X Duitse Staande Langhaar is geen DSL omdat ik er geen stamboom bij heb?
Ontopic, wat het ras ook is, wat een fijne en zachte blik heeft je hond TS.
Je hebt een dsl maar geen raszuivere
waxmeltsenzo schreef:Sonja_vR schreef:Nee... daarom staan al die onherleidbare honden ook onder een rasnaam op marktplaats, in asielen en opvangen![]()
Dat ze benoemd worden als ras wil nog niet zeggen dat ze een ras zijn.
Je hebt pas een ras hond als je ook een stamboom hebt.
Anders heb je gewoon een leuke hond. Ik vind niets mis met rasloze honden of fokkers zo lang het eerlijk gebeurd naar dieren toe vind ik het allang best hoor.
Mijn hondje is trouwens ook geen ras ik noem het een chihuahua mix en weten alleen dat de moeder een chihuahua was. Maar dat maakt hem nog geen ras chihuahua alleen een leuke lookalike en hij mag er voor mij voor doorgaan.
Een hond zonder stamboom met een rottweiler uiterlijk kun je dus rottweiler noemen en dat zal er bij deze hond ook iig zeker inzitten. Maar een echte rottweiler is het gewoon niet
Kuggur schreef:Grappig hoe mensen denken dat het wel of niet aanwezig zijn van een stukje papier een invloed kan hebben op wat een hond is...
waxmeltsenzo schreef:Kuggur schreef:Grappig hoe mensen denken dat het wel of niet aanwezig zijn van een stukje papier een invloed kan hebben op wat een hond is...
Het gaat idd om dat erkende stukje papier.
De hond wordt er niet minder rastypisch voor zonder dat papiertje maar met dat papiertje kun je dat aantonen. Mijn punt wordt niet begrepen.
je kan iets genetisch namelijk niet ontkennen omdat er geen papiertje bij zit. waxmeltsenzo schreef:Kuggur schreef:Grappig hoe mensen denken dat het wel of niet aanwezig zijn van een stukje papier een invloed kan hebben op wat een hond is...
Het gaat idd om dat erkende stukje papier.
De hond wordt er niet minder rastypisch voor zonder dat papiertje maar met dat papiertje kun je dat aantonen. Mijn punt wordt niet begrepen.
waxmeltsenzo schreef:Sonja_vR schreef:Nee... daarom staan al die onherleidbare honden ook onder een rasnaam op marktplaats, in asielen en opvangen![]()
Dat ze benoemd worden als ras wil nog niet zeggen dat ze een ras zijn.
Je hebt pas een ras hond als je ook een stamboom hebt.
Anders heb je gewoon een leuke hond. Ik vind niets mis met rasloze honden of fokkers zo lang het eerlijk gebeurd naar dieren toe vind ik het allang best hoor.
Mijn hondje is trouwens ook geen ras ik noem het een chihuahua mix en weten alleen dat de moeder een chihuahua was. Maar dat maakt hem nog geen ras chihuahua alleen een leuke lookalike en hij mag er voor mij voor doorgaan.
Een hond zonder stamboom met een rottweiler uiterlijk kun je dus rottweiler noemen en dat zal er bij deze hond ook iig zeker inzitten. Maar een echte rottweiler is het gewoon niet

Was zeer 1 persoons gericht en speelde liever met mensen dan met andere honden...

waxmeltsenzo schreef:Dat is ook wat ik zeg.
Een dier wordt er niet minder rastypisch door.
Ik zeg dus nergens dat een hond anders is of wordt door het papiertje.
Alleen mag je officieel niet spreken van een rashond.
Duidelijker kan ik het niet maken.

berner x golden en zijn black en tan en wit is een beetje in de war geraakt door de golden er tussen :p daarom dat ik dacht dat black & tan mss niet zo over erft :p ) Wie weet ooit wel een volgende ja
dees_daan schreef:Zoals ik al zei zou je in het geval van magda_90 dan idd een DNA test moeten doen om het te bewijzen. Het gaat alleen niet om het bewijzen, het gaat erom dat er gezegd word dat een hond zonder stamboom sowieso niet raszuiver is en dat klopt gewoon niet.
Zoals ik al zei, je kan een genetisch iets niet ontkennen omdat er geen papiertje bij zit.
Voordat de DNA registratie bij de RVB verplicht werd was een papiertje zelfs geen garantie dat de afstamming klopte en dat er niks anders doorheen zat.
Helaas van dichtbij meegemaakt dat er op grote schaal met afstammingen gesjoemeld werd en niemand die er iets mee deed, zelfs niet als er pups tussen zaten met een kleur die je gewoon niet uit de combinatie die op papier stond kon krijgen.
dees_daan schreef:Je haalt rashond en raszuiver door elkaar.
Als ik zelf een nestje fok met 2 stamboomouders en geen stamboom bij de pups aanvraag dan heb ik gewoon raszuivere pups, DNA test of niet.
Het enige wat je met DNA test doet is bewijs leveren, als je een pup aanschaft kan je niet altijd op de blauwe ogen van een fokker vertrouwen en zo'n DNA test geeft dan het bewijs dat de ouders inderdaad de ouders zijn. Fok je zelf een nest dan heb je voor jezelf geen bewijs nodig want je bent bij de dekking geweest en weet zeker dat de ouders kloppen.
Hoe je het ook went of keert, een hond zonder stamboom is niet per definitie niet raszuiver, ook als er geen DNA test gedaan is. Hij heeft alleen geen stamboom/RVB chip maar dat staat los van het wel of niet raszuiver zijn.
een hond wordt er echt niet mooier op of leuker maar tot die tijd heb je dus gewoon een leuke hond.

waxmeltsenzo schreef:Iemand met raszuivere pups zal zorgen dat de papierwinkel in orde is
Vaak ontbreekt bij 1 ouder dier een stamboom en is dat maar tot een punt te herleiden als pups zonder stamboom aangeboden worden.