Welk ras ben ik? Een mislukte Rottweiler?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sonja_vR

Re: Welk ras ben ik? Een mislukte Rottweiler?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 17:29

Nee... daarom staan al die onherleidbare honden ook onder een rasnaam op marktplaats, in asielen en opvangen :+
Snap wat je bedoelt maar zo werkt het in de praktijk gewoon niet.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 17:35

Sonja_vR schreef:
Nee... daarom staan al die onherleidbare honden ook onder een rasnaam op marktplaats, in asielen en opvangen :+

Dat ze benoemd worden als ras wil nog niet zeggen dat ze een ras zijn.
Je hebt pas een ras hond als je ook een stamboom hebt.
Anders heb je gewoon een leuke hond. Ik vind niets mis met rasloze honden of fokkers zo lang het eerlijk gebeurd naar dieren toe vind ik het allang best hoor.

Mijn hondje is trouwens ook geen ras ik noem het een chihuahua mix en weten alleen dat de moeder een chihuahua was. Maar dat maakt hem nog geen ras chihuahua alleen een leuke lookalike en hij mag er voor mij voor doorgaan.

Een hond zonder stamboom met een rottweiler uiterlijk kun je dus rottweiler noemen en dat zal er bij deze hond ook iig zeker inzitten. Maar een echte rottweiler is het gewoon niet ;)

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 17:43

Daarop inhaken, dus mijn Duitse Staande Langhaar X Duitse Staande Langhaar is geen DSL omdat ik er geen stamboom bij heb?

Ontopic, wat het ras ook is, wat een fijne en zachte blik heeft je hond TS. :j

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 18:26

magda_90 schreef:
Daarop inhaken, dus mijn Duitse Staande Langhaar X Duitse Staande Langhaar is geen DSL omdat ik er geen stamboom bij heb?

Je hebt een dsl maar geen raszuivere ;)

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 18:27

Knappe uitspraak zeg.

Edit, vader heeft wel een stamboom. Oma van moeder ook, maar moeder niet, opvolger van een goede werkhond was veel belangrijker (had ik er van begrepen).
M.a.w. hond is zeker raszuiver. Echter werden deze pups als opvolger van de ouderdieren qua werkhond gefokt en is er dus geen stamboom bij aangevraagd. Wellicht dat het in Duitsland ook anders gaat.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-15 19:07

Mijn hond heeft aan de hand van de uitleg van de chipnummers geen stamboek. Iemand zei dat dat sowieso zo is als je die er niet bij krijgt, dat is bij asiels niet waar. Stamboek wordt altijd teruggestuurd en nietig verklaard (ook om fok te voorkomen, maar dit is een gecastreerde reu).

Omdat ik heel benieuwd was heb ik zijn chip nagetrokken, daardoor nog een extra eigenaar gevonden maar geen achtergrond informatie. Na wat zoekwerk wel zijn broertje gevonden!
Zijn broertje is een stuk rastypischer! Ik heb het idee dat dat toch wat met gewicht te maken heb als ik het op de foto's zie.
Als de eigenaar er tijd voor heeft zal ze zijn puppy verhaal naar me sturen, ik ben heel benieuwd!
Fokker is ook bekend nu, alleen niet te vinden opeen paar berichten op een oud forum na.

Voor iedereen die het zich afvraagt; het interesseert ons uiteindelijk niets welk ras hij is, onze andere hond is lastig met andere honden en heeft hem uitgekozen. Wij zijn ook helemaal gek van en met hem! Het is puur interesse dat we wat meer achtergrondinformatie aan het zoeken zijn :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 19:24

waxmeltsenzo schreef:
magda_90 schreef:

Je hebt een dsl maar geen raszuivere ;)

Zeker wel raszuiver, alleen een stamboomloze hond.
Als magda_90 namelijk een DNA test zou laten doen en daar komt uit dat moeder idd moeder is en vader echt de vader, en beide ouders van de moeder een stamboom hebben (zou je ook weer DNA moeten testen) dan kan je er gewoon niet omheen dat het een raszuivere DSL is.
Enige verschil is dan dat de hond geen stamboom heeft, maar een raszuivere is het zeker wel. Raszuiver betekend namelijk dat er geen andere rassen doorheen zitten, dat is bij deze hond dan het geval, dus is hij raszuiver.

Hetzelfde als iemand een nestje fokt waarvan beide ouders een stamboom hebben maar die bij de pups niet aanvragen, ze zijn gewoon raszuiver maar stamboomloos. Al moet je je afvragen waarom er geen stamboom is aangevraagd is maar dat is weer een ander verhaal.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 21:14

waxmeltsenzo schreef:
Sonja_vR schreef:

Anders heb je gewoon een leuke hond. Ik vind niets mis met rasloze honden of fokkers zo lang het eerlijk gebeurd naar dieren toe vind ik het allang best hoor.

Mijn hondje is trouwens ook geen ras ik noem het een chihuahua mix en weten alleen dat de moeder een chihuahua was. Maar dat maakt hem nog geen ras chihuahua alleen een leuke lookalike en hij mag er voor mij voor doorgaan.

Een hond zonder stamboom met een rottweiler uiterlijk kun je dus rottweiler noemen en dat zal er bij deze hond ook iig zeker inzitten. Maar een echte rottweiler is het gewoon niet ;)

Dat is ook niet wat ik zei en dat was ook niet het punt.
Nogmaals... ik snap wat je bedoelt, maar zo werkt het in de praktijk dus niet.
Het ziet uit als etc...dus is het.
dat het feitelijk wat anders is/kan zijn... kan, hoeft niet... maar in de volksmond.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 22:00

Grappig hoe mensen denken dat het wel of niet aanwezig zijn van een stukje papier een invloed kan hebben op wat een hond is...

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 22:03

Kuggur schreef:
Grappig hoe mensen denken dat het wel of niet aanwezig zijn van een stukje papier een invloed kan hebben op wat een hond is...

Het gaat idd om dat erkende stukje papier.

De hond wordt er niet minder rastypisch voor zonder dat papiertje maar met dat papiertje kun je dat aantonen. Mijn punt wordt niet begrepen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 22:17

waxmeltsenzo schreef:
Kuggur schreef:

De hond wordt er niet minder rastypisch voor zonder dat papiertje maar met dat papiertje kun je dat aantonen. Mijn punt wordt niet begrepen.

Je 'punt' klopt niet, dat is wat anders ;) je kan iets genetisch namelijk niet ontkennen omdat er geen papiertje bij zit.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 22:25

waxmeltsenzo schreef:
Kuggur schreef:

Ik snap je punt wel degelijk...
Snap jij het mijne ook ?

Uiteindelijk heeft Kuggur ook een punt... genetisch doet het papier er niet toe ... of het er nu wel of niet bij zit het dier is exact dezelfde.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 23:40

Dat is ook wat ik zeg.
Een dier wordt er niet minder rastypisch door.
Ik zeg dus nergens dat een hond anders is of wordt door het papiertje.
Alleen mag je officieel niet spreken van een rashond.
Duidelijker kan ik het niet maken.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 23:43

waxmeltsenzo schreef:
Sonja_vR schreef:

Nee, officieel is het dan geen rashond, maar in die oh-zo-shocking onderzoeken van de rashondenwijzer worden deze look-a-likes (daarom noem ik ze ook zo) wel meegenomen om te laten zien hoe ongezond de rashond wel niet is |o

Nouja, en in de volksmond zal men het dier gewoon bij zijn ras blijven noemen. Feitelijk is het misschien geen rashond, maar de gemiddelde mens zal het wel zo zien :+

Maarja, da's offtopic :P

@Kuggur, waar look-a-likes doelbewust gefokt worden, wordt vaak minder of geen rekening gehouden met de rasstandaard. Dat is gewoon fokken voor het fokken, o.a. in de broodfok gewoon fokken voor het geld, niet om een bepaald doel te behalen o.i.d... Maar wordt wel verkocht onder de noemer "Rottweiler". Daarom wijken papierloze honden vaker af van de rasstandaard dan een hond met papier. Al zijn er ook wel genoeg stamboomfokkers die weinig om de rasstandaard geven, maargoed.

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 00:04

Leuk dier!
Beetje late reactie maar ik heb 10 jaar een beauceron gehad. Die hebben idd klauwtjes, maar rotties kunnen vaak ook geboren worden met klauwtjes. Al zullen die soms wel afgeknipt worden vlak na geboorte omdat ze niet rastypisch zijn.
Mijn 100% beauceron had ook een ruwere streep vacht over haar rug lopen, langer en gekrulder ofzo? het is mij ook altijd opgevallen. Zal is kijken of ik duidelijke foto vind.
Haar hoofd was wel veel slanker en beaucerons gaan soms van hoofd wel eerder richting dobermann, terwijl jouwe echt wel eerder een rottweiler hoofd heeft.. Ook die oren lijken mij wat anders..

Wel goed waaks, zeer mens gericht. Goed sociaal met alles en iedereen behalve katten is nooit gelukt :') Was zeer 1 persoons gericht en speelde liever met mensen dan met andere honden...

Ik denk trouwens als je black en tan kruist met een niet - black en tan dat je nooit zo een mooie black & tan hond krijgt? Iemand die hier meer over weet?
Zou ook eerder gaan voor rottie x beauceron als het al een kruising is. Of een slanke rottweiler :D
Ben benieuwd :)

Afbeelding

Het is bij haar echt een hele brede golvende streep wel, geen haarwervels aan begin en uiteinde.

nog eentje:
https://scontent-lhr3-1.xx.fbcdn.net/hp ... e=56C39DCD

2.
https://scontent-lhr3-1.xx.fbcdn.net/hp ... e=56EFB0D6

edit:
was trouwens een geweldige hond. Die begreep alles wat je zei :p Naja niet alles maar als je het een paar keer herhaalde wist ze snel heel goed wat er ging gebeuren en werd ze al dan niet enthousiast :p Niet zo een schoothond of knuffelhond. Oortje krabben en kont krabben en af en toe buikje wrijven maar en onafscheidelijk van haar tennisballen. Sorry kom ik hier effe spammen hoe geweldig ze was :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 06:57

waxmeltsenzo schreef:
Dat is ook wat ik zeg.
Een dier wordt er niet minder rastypisch door.
Ik zeg dus nergens dat een hond anders is of wordt door het papiertje.
Alleen mag je officieel niet spreken van een rashond.
Duidelijker kan ik het niet maken.

Je zegt dat een hond zonder stamboom niet raszuiver is, en dat klopt niet.
Als er geen andere ras doorheen zit is de hond gewoon raszuiver, met of zonder papiertje.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 07:51

Leuk gaelles! Waar kwam ze vandaan? En nu op naar de volgende? :D
Ik heb er 3 en zit al jaren "in het wereldje" het lijkt erg populair te zijn dat er kruising Beauceron gezegd word. Ook op asiels zie ik het wel eens maar in praktijk komt de kruising zeer weinig voor, black en tan is dominant dus die kleur kan van veel rassen komen en idd bij genoeg andere rassen komen klauwtjes voor alleen worden ze daar weg gehaald ;)

@deesdaan op zich klopt dat maar hoe ga je dat bewijzen zonder dat papiertje dan, elke pup DNA laten testen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 08:00

Zoals ik al zei zou je in het geval van magda_90 dan idd een DNA test moeten doen om het te bewijzen. Het gaat alleen niet om het bewijzen, het gaat erom dat er gezegd word dat een hond zonder stamboom sowieso niet raszuiver is en dat klopt gewoon niet.
Zoals ik al zei, je kan een genetisch iets niet ontkennen omdat er geen papiertje bij zit.
Voordat de DNA registratie bij de RVB verplicht werd was een papiertje zelfs geen garantie dat de afstamming klopte en dat er niks anders doorheen zat.
Helaas van dichtbij meegemaakt dat er op grote schaal met afstammingen gesjoemeld werd en niemand die er iets mee deed, zelfs niet als er pups tussen zaten met een kleur die je gewoon niet uit de combinatie die op papier stond kon krijgen.

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 08:13

Haha Essiesilly, ze kwam van een particulier nestje in Belgie, ze hadden wel hele stamboom enzo...
Ik heb ook nog geen kruisingen gezien met een beauceron, het zijn gewoon niet zo heel vaak voorkomende honden dus denk dat het vooral daar aan ligt dat ze niet veel gekruist worden, maar het kan natuurlijk altijd :P

Voorlopig geen nieuwe, we hebben nog een grote hond (wel een kruising :P berner x golden en zijn black en tan en wit is een beetje in de war geraakt door de golden er tussen :p daarom dat ik dacht dat black & tan mss niet zo over erft :p ) Wie weet ooit wel een volgende ja :)

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 08:22

dees_daan schreef:
Zoals ik al zei zou je in het geval van magda_90 dan idd een DNA test moeten doen om het te bewijzen. Het gaat alleen niet om het bewijzen, het gaat erom dat er gezegd word dat een hond zonder stamboom sowieso niet raszuiver is en dat klopt gewoon niet.
Zoals ik al zei, je kan een genetisch iets niet ontkennen omdat er geen papiertje bij zit.
Voordat de DNA registratie bij de RVB verplicht werd was een papiertje zelfs geen garantie dat de afstamming klopte en dat er niks anders doorheen zat.
Helaas van dichtbij meegemaakt dat er op grote schaal met afstammingen gesjoemeld werd en niemand die er iets mee deed, zelfs niet als er pups tussen zaten met een kleur die je gewoon niet uit de combinatie die op papier stond kon krijgen.

Als er geen stamboom is maar het Dna klopt is de hond ook raszuiver te noemen uiteraard.

Maar zo lang dat niet gebeurd is en geen stamboom mag een hond officieel geen rashond genoemd worden. Misschien heeft de persoon met de dsl wel dat dna en klopt mijn antwoord daarop niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 08:30

Je haalt rashond en raszuiver door elkaar.
Als ik zelf een nestje fok met 2 stamboomouders en geen stamboom bij de pups aanvraag dan heb ik gewoon raszuivere pups, DNA test of niet.
Het enige wat je met DNA test doet is bewijs leveren, als je een pup aanschaft kan je niet altijd op de blauwe ogen van een fokker vertrouwen en zo'n DNA test geeft dan het bewijs dat de ouders inderdaad de ouders zijn. Fok je zelf een nest dan heb je voor jezelf geen bewijs nodig want je bent bij de dekking geweest en weet zeker dat de ouders kloppen.
Hoe je het ook went of keert, een hond zonder stamboom is niet per definitie niet raszuiver, ook als er geen DNA test gedaan is. Hij heeft alleen geen stamboom/RVB chip maar dat staat los van het wel of niet raszuiver zijn.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 08:41

dees_daan schreef:
Je haalt rashond en raszuiver door elkaar.
Als ik zelf een nestje fok met 2 stamboomouders en geen stamboom bij de pups aanvraag dan heb ik gewoon raszuivere pups, DNA test of niet.
Het enige wat je met DNA test doet is bewijs leveren, als je een pup aanschaft kan je niet altijd op de blauwe ogen van een fokker vertrouwen en zo'n DNA test geeft dan het bewijs dat de ouders inderdaad de ouders zijn. Fok je zelf een nest dan heb je voor jezelf geen bewijs nodig want je bent bij de dekking geweest en weet zeker dat de ouders kloppen.
Hoe je het ook went of keert, een hond zonder stamboom is niet per definitie niet raszuiver, ook als er geen DNA test gedaan is. Hij heeft alleen geen stamboom/RVB chip maar dat staat los van het wel of niet raszuiver zijn.

Je mag de hond pas officieel raszuiver noemen als je dat kunt aantonen ;) een hond wordt er echt niet mooier op of leuker maar tot die tijd heb je dus gewoon een leuke hond.

Een hond kan dan wel raszuiver zijn maar dat kun je niet bewijzen. En dus mag je het officieel niet zo noemen dat is wat ik probeer te zeggen ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 08:54

Je mag een hond zeker wel raszuiver noemen, zoals ik al zei, je haalt rashond en raszuiver door elkaar.
Raszuiver betekend dat er geen ander ras doorheen zit, niets meer of minder.
Als een fokker pups als raszuiver verkoopt en achteraf blijkt dat het toch een kruising is dan is dat misleiding, maar als de afstamming van de pups wel klopt is er niks aan de hand.

Als ik een nestje fok met 2 stamboomouders en ik vraag geen stamboom aan dan mag ik die pups met of zonder DNA test gewoon raszuiver noemen, dat zijn ze dan namelijk gewoon.
(En nee, dat ben ik niet van plan, maar stel dat ik het zou willen dan is het gewoon toegestaan.)

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 09:05

Iemand met raszuivere pups zal zorgen dat de papierwinkel in orde is ;)
Vaak ontbreekt bij 1 ouder dier een stamboom en is dat maar tot een punt te herleiden als pups zonder stamboom aangeboden worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 09:18

waxmeltsenzo schreef:
Iemand met raszuivere pups zal zorgen dat de papierwinkel in orde is ;)
Vaak ontbreekt bij 1 ouder dier een stamboom en is dat maar tot een punt te herleiden als pups zonder stamboom aangeboden worden.

Er zijn genoeg honden waarvan beide ouders een stamboom hebben maar de pups niet.
Van de pups die zijn geboren in de tijd dat dat DNA registratie nog niet verplicht was zijn er ook genoeg honden met stamboom waarvan de afstamming op papier niet klopt.

Jij zegt dat je een hond officieel niet raszuiver mag noemen zonder stamboom/DNA test. Dat is gewoon niet waar, jij mag dat vinden maar je brengt het als een feit.
Honden zonder stamboom waarvan de afstamming bekend is en waarvan dus bekend is dat de ouders rashonden zijn mogen gewoon als raszuiver aangeduid en verkocht worden. Dat staat los van wel of geen stamboom hebben.

Je zegt dat volgens jou een hond pas raszuiver is als er een DNA test gedaan is, als je het zo zwart wit wil zien zijn de pups die geboren worden bij fokkers niet raszuiver tot er een RVB chip in zit en de DNA registratie rond is.
Dat kan dus niet, een hond is raszuiver óf een kruising. Een hond uit stamboomouders is gewoon raszuiver, verschil met een DNA test is het bewijs hiervoor maar genetisch veranderd er niks aan de hond.
De hond zonder stamboom raszuiver noemen is gewoon toegestaan, een hond als raszuiver verkopen terwijl het een kruising is, is misleiding.

Edit; ik heb bijvoorbeeld een Zwitserse Witte Herder reu met stamboom, deze heeft wildkleur, de RVB is er mee bezig om wildkleur een niet erkende kleur te maken, of dat ook echt doorgaat weet ik niet want ik heb hem als pleeghond en ben toch niet van plan om met hem te fokken dus ik hou het niet goed bij maar even hypothetisch dat dit doorgaat.

Ik heb dan een reu met wildkleur, als ik ook een teef met stamboom zou hebben en beide honden heb laten testen en daar graag een nestje mee wil fokken dan kan ik geen stamboom aanvragen want wildkleur is niet meer erkend.
Ik heb echter wel 2 honden met stamboom en de pups zijn dan ook raszuivere witte herder pups.
Een stamboom aanvragen is dan alleen niet mogelijk maar dat ze raszuiver zijn kan je niet ontkennen.
Ik mag de pups gewoon als raszuiver verkopen want daar is geen woord van gelogen. Voor het stukje bewijs zou een DNA test handig zijn maar ook zonder DNA test mag ik de pups raszuiver noemen.
Gooi ik er een teef van een ander ras onder en verkoop ik de pups als raszuivere witte herder pups dan is dat misleiding.