Hamster

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 16:18

xyzutu2 schreef:
Het probleem van dierenartsassitenten is dat ze vaak telefoontjes krijgen over een dier met een 'heel erg dik' oog/pootje/wat dan ook en dat valt over het algemeen reuze mee, dus adviseren ze standaard om het twee daagjes aan te kijken als je niet in staat bent over te brengen hoe ernstig het is.
Als je ze deze foto mailt, dan weet ik zeker dat je binnen de kortste keren een reactie terug krijgt met het advies om langs te komen.

?

Een dier, welk dier dan ook, laat ik NOOIT 'even' 2 dagen aankijken als het gaat om dikke/ bolle ogen. In geen geval. Het is extreem pijnlijk, kan het oog ernstig beschadigen met soms dood tot gevolg. In dat geval heb je te maken met een lakse dierenarts assistente. Of, in sommige gevallen, baasjes die dinggen verkeerd uitleggen.

De oogjes van deze hamster zien er NIET normaal uit en daar moet gewoon een DA bij. Verkeerd genomen foto of niet, dit is NIET goed.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 16:19

Om nog even verder toe te lichten

Citaat:
Plop ogen

Een bijzonder fenomeen zijn plop ogen. Wanneer de Russische dwerghamster stress, gespannen of zeer enthousiast is, kunnen de ogen groter en boller worden. Door de toename van de grote van de ogen komen deze ogen iets meer uit de oogkast. Vaak wordt naast de oog een oogspier waargenomen. Vaak speelt de hoeveelheid licht mede een rol. Bij meer en veller licht worden de oogboller ook wat groter. Bij zo'n situatie moet je ingeval zorgen dat de Russische dwerghamster niet nog meer licht krijgt en kan je hem het beste terug zetten in zijn kooi.

Plop ogen, in het Engels ook wel 'pop out eyes' genoemd, wordt vaker gezien bij de grote type en wat dikkere Russische dwerghamsters. Er zijn exemplaren die in normale omstandigheden (= onder andere in de kooi zelf) eveneens plop ogen hebben. In de jaren '80 hadden veel Pearls dit. Beste is om daarmee niet verder te fokken.

Foto nog aan een collega fokker laten zien en die zegt ook 'ziet er niet gek uit, inderdaad gewoon plopogen. Wel op letten dat het ooglid er over heen blijft zitten'

Najoveh

Re: Hamster met extreem bol oog

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 16:21

Ik heb al meerdere hamsters met plopogen gehad maar die waren nooit zo extreem als dit hoor...
Dit is echt exact hetzelfde als mijn russen ventje had, daar drukte iets op zijn oog waardoor ze naar buiten puilde...

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 16:22

Najoveh schreef:
Ik heb al meerdere hamsters met plopogen gehad maar die waren nooit zo extreem als dit hoor...
Dit is echt exact hetzelfde als mijn russen ventje had, daar drukte iets op zijn oog waardoor ze naar buiten puilde...

Deze foto is van bovenaf genomen, en *sorry bokt* dan lijkt het ook veel extremer.

Probeer hier geen rel te openen, maar het zijn 'gewoon' plopogen. Sorry.

miramii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-15 16:27

Klopt @Deniez, daardoor ziet het er inderdaad erger uit. Maar daardoor zagen jullie wel het beste wat ik bedoel. En normale foto's zijn extreem lastig om te maken, omdat mijn hamster niet stil zit. :o

@leffroy, ik vertrouw erop dat de DA assistent er kennis van heeft. Wellicht dat ik het verkeerd uitgelegd heb, maar ik heb mijn best gedaan.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 16:31

Ik ben ook dierenarts assistent en als ik deze foto knder ogen kreeg met de tekst er bij, had ik je toch echt verzocht even langs te komen. Beschadigingen aan het oog moet je nooit laten wachten, zeker niet als dit ook nog eens van binnenuit lijkt te zijn.

Mag toch van ganze hart niet hopen dat hamsters zo gefokt worden, maar dat het echt foutjes zijn?

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 16:33

Leffroi schreef:
Ik ben ook dierenarts assistent en als ik deze foto knder ogen kreeg met de tekst er bij, had ik je toch echt verzocht even langs te komen. Beschadigingen aan het oog moet je nooit laten wachten, zeker niet als dit ook nog eens van binnenuit lijkt te zijn.

Mag toch van ganze hart niet hopen dat hamsters zo gefokt worden, maar dat het echt foutjes zijn?

Heb je nou mijn tekst gelezen of niet?
Dit zijn foutjes, TS haar hamster heeft ook een hybride kleur (komt voor bij de campbelli dwerghamster, een camp x rus geeft hybrides) en kan dus inderdaad door doorfok gekomen zijn.

Ook kan het soms bij wat oudere hamsters voorkomen doordat ze flink afvallen.

Maar hee ... als je mijn berichten niet leest .. |o

Edit: Beste is om daarmee niet verder te fokken.
Stond er nog onder, maar goed.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 16:36

Nee sorry, ik lees niet altijd alle berichtjes nee, omdat zo'n topic in 99% van de gevallen een reltopic wordt met weinig toegevoegde waarde.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 16:38

Leffroi schreef:
Nee sorry, ik lees niet altijd alle berichtjes nee, omdat zo'n topic in 99% van de gevallen een reltopic wordt met weinig toegevoegde waarde.

Dan nu s.v.p stoppen met rellen, mijn berichtjes lezen, en het naast of achter je neer leggen.

Dankjewel :) :D

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 16:39

Ondanks dat jij zegt het zijn gewoon plopogen.. zou ik er toch een dierenarts naar laten kijken. Blijkbaar kunnen ze ook barsten en dat wil de ts voorkomen lijkt mij. Beter het zekere voor het onzekere.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 16:40

Maar wat wil de DA dan doen? Als ze er uit komen kan er pas wat gedaan worden, het is niet dat je ze terug kan duwen hoor .. :)

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 16:40

xDenies schreef:
Maar wat wil de DA dan doen? Als ze er uit komen kan er pas wat gedaan worden, het is niet dat je ze terug kan duwen hoor .. :)

Wat dacht je van inslapen?

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 16:41

xDenies schreef:
Leffroi schreef:

Dan nu s.v.p stoppen met rellen, mijn berichtjes lezen, en het naast of achter je neer leggen.

Dankjewel :) :D

Pardon? Ik rellen? Omdat een hamster een duidelijk afwijkend oog heeft? Zal toch zelf wel even beslissen of ik wel of niet reageer. Ik geef antwoord op TS haar vraag, niet meer en niet minder.

miramii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-15 16:43

Afbeelding
Zo kan haar oog nu ook zijn.

Afbeelding
Andere foto, niet zo scherp

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 16:43

Volgens mij word er al drie pagina's niets over plop-ogen verteld ... wat heeft de TS dan aan al die uit de hand gelopen berichten?

Edit: Nieuwe foto's, en hee .. weg plop ogen.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 16:44

Op de laatste foto lijkt het alleen het linker oog inderdaad (gezien vanaf de foto dan). Ben benieuwd wat de assistente zegt.

miramii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-15 16:45

DA assistent heeft idd geadviseerd langs te gaan. Morgen ochtend staat de afspraak. Vermoed zelf dat ze moet worden ingeslapen.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 16:46

xDenies schreef:
Volgens mij word er al drie pagina's niets over plop-ogen verteld ... wat heeft de TS dan aan al die uit de hand gelopen berichten?

Edit: Nieuwe foto's, en hee .. weg plop ogen.

Hoezo uit de hand gelopen? Mensen geven aan dat zij het niet vinden kunnen dat iemand een hamster ermee laat lopen tot het oog barst. TS vraagt gelukkig raad bij de dierenarts. Je kunt het ook overdrijven.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 16:46

ingedebruijn schreef:
xDenies schreef:

Wat dacht je van inslapen?

Wauw ... inslapen..

Kent iemand Antonio 'Popeye' Francis nog? :)

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 16:47

donjalover13 schreef:
ik denk zeker niet dat het pijnlops ging. maar de hamster leek er geen problemen mee te hebben.

Stel je voor dat je hamster zou zeggen "serieus wat je me nu laat gebeuren heb ik problemen mee" als je daar op moet wachten wordt ie niet oud nee :x

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 16:47

miramii schreef:
DA assistent heeft idd geadviseerd langs te gaan. Morgen ochtend staat de afspraak. Vermoed zelf dat ze moet worden ingeslapen.

-O- dat zou sneu zijn maar misschien beter. Sterkte ts!

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 16:48

miramii schreef:

Dat is niet te hopen!

Sterkte!
Laat je het nog even horen?

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 16:49

Benieuwd wat de DA zal zeggen :) Hoop voor je dat je nog mag genieten van hem/haar.

Succes en sterkte er mee!

miramii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-15 16:52

Ik wil wel vragen om niet te heftig op elkaar te reageren. Ik waardeer alle reacties van tips en probeer zo goed mogelijk om te gaan met de situatie.

Plopogen is volgens de DA inderdaad een mogelijkheid is, maar we nemen graag het zekere voor het onzekere. Ik heb liever dat ze ingeslapen word, dan dat ze evt lang pijn lijdt. De DA zegt dat terug zetten van de ogen terug zetten in bepaalde situaties wel mogelijk is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 16:52

Sterkte TS!