Konijn van de buren.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Geryon

Re: Konijn van de buren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 08:41

Super!! Konijnhje heeft geluk :)

Djorf_6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-16 21:10

Ik had gehoopt nu een update te kunnen plaatsen dat ze er een vriendje bij had, maar helaas gaat het niet zo snel. Het dorp hiernaast (als ik het goed begrepen heb) heeft al een paar dode konijnen door een virus. Het virus wordt doorgegeven van konijn op konijn en er zijn twee vormen. Voor 1 vorm is een vaccinatie, maar voor de andere is die er nog niet. Voor de zekerheid houden we haar buiten contact met andere konijnen.
Het hok en de ren is al opgeknap. Het trapetje moet er nog in geschroeft worden, maar dat moet mijn opa nog even doen :Y). Als die erin zit kan ze erin. Ik heb de ren zo neer gezet dat ze er de hele dag in kan, maar het is wel wat kleiner. Als ik thuis ben zet ik hem weer op de grotere maat. Dus nu heeft ze nog meer tijd en plek om te bewegen
Ik zal morgen even foto's posten

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 21:13

Vanuit je andere topic hier gekomen en lees net je laatste post.

Je hebt inderdaad Myxomatose en RHD-1 en sinds december is RHD-2 in Nederland waar konijnen nu met bosjes door vallen.
Echter, je neemt het sneller mee met je schoenen, vogelpoep, muggen etc. dan dat je haar bij een ander konijn laat.
Maar bovenal er zijn vaccinaties tegen beschikbaar inmiddels heb je in Nederland Novarvilap (elke 3 maanden in enten), Cunipravac Variant RHD (inenten en na 6 weken boosteren daarna half jaarbescherming) en Filavac K C + V (direct 6 maanden bescherming, maar slecht leverbaar dus weinig praktijken hebben hem).
De meeste konijnenopvangen laat hun konijnen sowieso al tegen RHD-2 inenten. Wij hebben ze sowieso allemaal ingeënt tegen RHD-2 en natuurlijk ook tegen RHD-1 en Myxomatose.

Djorf_6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-16 21:16

Tegen myxomatose is ze als het goed is ingeënt. Ik zal het tegen mijn moeder zeggen en even googlen. Hoop dat we snel een vriendje voor haar vinden! *\o/*
Volgensmij gaat het hier om RHD-1 en RHD-2

Sarah_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 21:21

De myxomatose enting is vrijwel altijd gekoppeld aan de RHD 1 enting. Dus waarschijnlijk is ze geënt tegen beide en moet je alleen even een dierenartsenpraktijk vinden die entingen heeft tegen RHD 2.

Jeika

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 21:27

oei, waar in de buurt is het virus nu? super dat je zo goed voor het konijntje zorgt!

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 22:04

Eigenlijk komen er nu veel meldingen met een streep door heel midden Nederland. Dus zeg maar vanaf Oldenzaal, naar Apeldoorn, Utrecht. Maar ook daar boven en onder inmiddels al veel meldingen gehad. Veel meldingen begonnen hier rondom Apeldoorn en nu dus ook veel meer meldingen richting het Noorden. Het schiet als paddenstoelen uit de grond overal en je bent gewoon te laat als ze het hebben en het komt gewoon totaal onverwachts. Ik laat ze al sinds december inenten, maar al veel mensen contact gehad die hun konijnen verloren zijn aan RHD-2.

Djorf_6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-16 22:27

Sarah_Elise schreef:
De myxomatose enting is vrijwel altijd gekoppeld aan de RHD 1 enting. Dus waarschijnlijk is ze geënt tegen beide en moet je alleen even een dierenartsenpraktijk vinden die entingen heeft tegen RHD 2.

Dat wist ik niet bedankt. Ik zal even een afspraak maken met de Da

Ik zit hier in de buurt van Schiphol, op de grens van Noord- en Zuid-Holland.
Vorig jaar ben ik helaas mijn twee konijnen verloren aan myxomatose ;(

AngelHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 22:41

Ik wordt zo blij van dit topic!
Echt top dat je dit doet en ook top van je moeder! Ik hoop dat je snel een konijnen vriendje vindt!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 23:13

TS wat goed dat je zo zuinig bent op je konijntje en dat ze een mooie ren krijgt en als het veilig is ook een vriendje. Dit vind ik het leukste, liefste en meest positieve topic van Bokt. Kan ik niet ergens temmen voor het BBB?

Djorf_6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-16 08:18

Oh wauw, wat een lieve reacties allemaal <3, heel erg bedankt!
Ik heb om 12 uur een tussenuur dus zal dan even foto's maken :D

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 09:24

Ik vind je ook zo goed bezig, zo lief dat je er alles aan doet om het beestje een fijn leven te geven :j Echt een topper ben je, beestje mag zich heeeeel gelukkig prijzen met zo'n gouden baasje :)

Sincere

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 09:38

Wat een super leuk diertje!
Ze zal vast niet weten wat haar overkomt, zo veel liefde en vrijheid.
Je bent hartstikke goed bezig TS.

Als je Facebook hebt is het een aanrader om 'huisjepluis' op te zoeken.
Daar hebben mijn ouders al 2 opvang konijnen vandaan. De laatste was vorige week. Echt geweldig :j
Ze koppelen ze daar!

Djorf_6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-16 12:12

Bedankt <3

Sincere schreef:
Wat een super leuk diertje!
Ze zal vast niet weten wat haar overkomt, zo veel liefde en vrijheid.
Je bent hartstikke goed bezig TS.

Als je Facebook hebt is het een aanrader om 'huisjepluis' op te zoeken.
Daar hebben mijn ouders al 2 opvang konijnen vandaan. De laatste was vorige week. Echt geweldig :j
Ze koppelen ze daar!

Waar is dat? Dan zal ik het even googlen

Djorf_6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-16 12:18

Edit: er ging wat mis even opnieuw proberen.

Djorf_6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-16 12:34

De kleine ren. Zo mag ze dus van 7.00 tot 22.00 lopen. Ze zit nu dus nog in het kleine hok, maar als ze in het grote hok mag gaat deze weg en past het hek ook beter
Afbeelding

Afbeelding
En het hok. Het is blauw met wit geworden en het trappetje wat er nog in moet is ook wit. Was best leuk om zelf weer op te knappen. Gaas hebben we grotendeels ook vervangen en weer strak gezet.

Afbeelding
Dit is de 'grote' ren. Hier mag ze dus in lopen als wij thuis zijn. Meestal tot na het avondeten zodat ik het de volgende ochtend niet meer hoef te verplaatsen en ik haar er in een keer in kan zetten.

Afbeelding
Zo zit het voor het kleine hok. Ze springt er dan op en gaat in haar nachthok zitten. Heeft ze zelf uitgevonden toen ik het hok aan het schoon maken was dus heb het maar zo gelaten.

Afbeelding
<3. Heb je eten voor mij? Lalalalalala. Want van eten wordt ik blij. Lalalalalala

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 14:07

Jouw konijn is slimmer dan mijn pony TS. Die moest ik laatst door omstandigheden via het groomdeurtje inladen. Dus ik had een hooibaal als opstapje neergelegd zodat ze de trailer in kon maar ik moest het 'r wel even uitleggen. En jouw konijn verzint dat zomaar zelf. Ik vind het geniaal. Is voor dat hek het niet een optie als je er een wieltje onder zet zodat je 'm makkelijk kan draaien? Of ben je bang dat ze er dan onderdoor gaat?

Djorf_6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-16 15:12

Koper schreef:
Jouw konijn is slimmer dan mijn pony TS. Die moest ik laatst door omstandigheden via het groomdeurtje inladen. Dus ik had een hooibaal als opstapje neergelegd zodat ze de trailer in kon maar ik moest het 'r wel even uitleggen. En jouw konijn verzint dat zomaar zelf. Ik vind het geniaal. Is voor dat hek het niet een optie als je er een wieltje onder zet zodat je 'm makkelijk kan draaien? Of ben je bang dat ze er dan onderdoor gaat?

Haha :')

Het hek staat aan de andere kant in het gras geprikt en als ik hem zegmaar opzet dan moet het in het graas ook anders staan anders komt het niet uit. Dus het is misschien een optie als het kleine hok weg is. Zal er nog even overna denken.

Djorf_6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-16 16:30

Ik heb even een plattegrond gemaakt van de ren. Het is schematisch getekend en niet in verhouding, maar zo krijg je een beetje een idee van de maten.
Afbeelding

01San

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 16:43

Ik kan de foto's niet zien ;(

AngelHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 16:47

Super leuk ts!

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 16:57

Wat leuk TS! <3
Als je nog een konijn er bij wil, kan je mij even een PB doen daar kan ik je aan helpen. We hebben namelijk helaas een ongepland nestje.

Melissaaxo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 17:14

Als je nog een opvang in de buurt zoekt kan je ook naar stichting bedenk in haarlem, die koppelen ook!

Djorf_6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-16 17:21

@MarlindeRooz
Het liefst hebben we een al wat ouder konijn (vanaf 3 jaar) en een al gecastreerde ram. Daarnaast is het ook fijn dat er bij een opvang gekoppeld wordt en dat je dat niet zelf te doen. Alsnog bedankt voor het aanbod.

@Melissaaxo
Die had ik ook al gevonden, maar zover ik heb gezien is het of te jong en is geen ram of heeft het al een maatje. Ik zal nog even goed kijken kan natuurlijk zijn dat ik iets over het hoofd heb gezien. Ik heb eigelijk alle konijnenopvangen hier in de buurt al gevonden.

Simoonzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 18:02

Wat een geweldige actie TS! :)
Hoeveel voer je nu precies? Tijdens mijn konijnenlessen werd altijd geadviseerd om ongeveer 2-3% van het lichaamsgewicht in krachtvoer te geven en de rest ruwvoer dus lekker hooi en takken om aan te knagen. Verse kruiden vinden ze ook heel lekker, maar ik weet niet uit mijn hoofd welke ze allemaal mogen hebben.
Ze heeft echt een paradijsje daar, ik wou dat iedereen zo goed nadacht over het houden van een konijn.