Hond zeurt.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 06:53

Met alle respect, ik zoch eens gaan voor versvlees. En dan niet de merken die er zelf nog van alles door gooien, maar de alleen maar vlees producten (incl. bot) Zoals gezegd kan je op de site van lotgering kijken waar een ophaalpunt bij jou in de buurt is. Waarom?? Omdat enorm veel voer vermengd is met allerlei rommel zoals idd granen, maar ook producten om het houdbaar te maken, zelfs middelen om bv vlees niet te laten verkleuren. Net zoiets als koken voor iemand die erg reageert op e nummers. Die zakjes om bv macaronisaus te maken zijn ook erg slecht voor zulke mensen maar ook voor bv diabetici.
Zo is het ook met je hond denk ik. Ik ben geen dierenarts.. maar heb wel hele goede ervaringen met vers vlees. De hond, engels bulletje van mn schoonzoon, had ook altijd jeuk en plekken op zijn huid. Binnen een maand zagen ze heel veel verbetering. Terwijl hij ook al ruim 7 was. Altijd tobben en een kuurtje zus en dan weer een injectie zo.. nu gaat t hartstikke goed met hem. Ik zou niet van die worsten nemen uit de dierenwinkel, want in heel veel zit dus toch granen en groentes en andere zooi. Groentes kan je ook los geven, als je dat wil. Met vers vlees zal je ook zien dat het drinken veel minder word, om maar te zwijgen over de hoeveelheid ontlasting. Geef het een kans.

Wijslander

Re: Hond zeurt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 07:44

Wat een geluk dat je hond zeurt en dat jij vervolgens gaat nadenken over een oplossing... Fijn dat ze aangeeft dat er iets mis is!

Mijn ervaring: juist bij honden met mijten-, pollen- en grassenallergie waarbij de jeuk blijft ondanks de prednison, heeft het heel veel zin over te stappen op rauw voeren. Naast mijn eigen hond die op sterven heeft gelegen door de gevolgen van zijn allergieën en de prednison, heb ik inmiddels meerdere honden van anderen helpen overzetten op rauw. 100% jeukvrij is niet altijd haalbaar, maar in alle gevallen zijn de honden nu medicatievrij en leiden ze een heel waardig bestaan.

Van het ene op het andere moment van de prednison af is hoe dan ook niet haalbaar, dat moet langzaam en zorgvuldig afgebouwd worden. Maar zonder prednison moet zeker lukken met de juiste aanpak, daar ben ik bij iedere allergische hond van overtuigd.

Wat het lastig maakt om aan rauw voeren te beginnen is de praktische kant (wat ga je precies voeren, waar haal ik het vandaan, wat kost het) en daarnaast de discipline om het vol te houden (elke avond vlees uit de vriezer halen, niks anders geven behalve dat).

Heb je dit ervoor over en durf je hulp en informatie te vragen, dan is er geen reden het niet te proberen. Prednison is het eindstation voor dierenartsen, hierna is er niets behalve inslapen. Veel te verliezen heb je dus niet!

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 08:48

Wellicht toch eens een andere dierenarts.

Daarnaast is het bizar belangrijk het binnenkantje van je hond te ondersteunen.
Zowat doodgaan van jeuk en ellende.. En dan alleen prednison en Lidl brok?

Echt om je te schamen.
Waar zijn de ondersteunende middelen? Baden, zalven, supplementen, licht therapie wellicht.

Klinkt echt als een waardeloze arts, net als veel mensen artsen.
Alleen de symptomen bestrijden.

Dit is een lijf in noodtoestand.
Jeuk is maar een uitingsvorm.
Na zoveel jaren nood.. Zal dit lijf schreeuwen om allerlei ondersteuning.

Ik zou een deskundige gaan bezoeken met je hond + als ondersteuning bijv holistische praktijk den hoek in Zeist.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 09:02

Is het dan niet eens tijd om de hond te laten gaan als het dier duidelijk zo diep ongelukkig is?
is het misschien beter om ze te laten gaan...
voor wie heb de je de hond nu nog ? voor de hond?
is die gelukkig. Zoals je aangeeft ze wil en kan niks . Ze is te "lui" om iets te doen .

Zoals ik het lees is die hond er klaar mee. Ze wil niet meer.

gun de hond dan ook haar rust

krijg waarschijnlijk half bokt over me heen maar dat interesseert me niks.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 09:08

Al dat vers vlees voeren is hier steeds maar het toverwoord voor alles. Maar helemaal niet geschikt voor zonder meer ieder dier. Sterker nog, er is wetenschappelijk onderzocht ( dat wel dus) dat je ook een risico loopt op onder andere salmonella. Daarom vind ik het bijzonder dat men op bokt steeds zo fel aandringt op Rauw vlees voeren.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 09:26

Ga op zoek naar een dierenarts die meewerkt in het pilotprogramma van apoquel. Wij hebben ook een hond met pollenallergie die tijdelijk prednison kreeg. Om te huilen, hondje werd er zo ongelukkig van. Onze dierenarts deed echter mee in het pilotprogramma van apoquel en dit heeft zij ook gekregen. Superspul. Het is alleen zo ontzettend effectief en populair dat ze niet aan de rest van NL kunnen en willen leveren en dus alleen bij deze pilotpraktijken zijn gebleven.
Ik rijd er in het voorjaar nog expres voor op en neer naar Den Haag om het te halen, we zijn sinds we gestart zijn verhuisd en onze nieuwe praktijk mag het dus ook niet bestellen. Dit is een jeukremmer, met vrijwel geen bijwerkingen. Je krijgt het ook niet zomaar mee (er moet eerst volledig worden vastgesteld dat er sprake is van allergie die niet zonder medicatie onder controle te krijgen is, want het remt ALLE jeuk, ook van bijvoorbeeld schurft of mijt oid), maar als je huidige dierenarts alles heeft geprobeerd dan zal dat geen problemen opleveren.
Vers voer hebben we geprobeerd t.t.v. het eliminatiedieet, maar was geen succes, we konden helemaal niks introduceren, ze ging er volledig van aan de diarree en met onze andere hond was het constant discussie (die werd er helemaal beroerd van en wilde ik dus terug hebben op onbeperkt brokken, maar dat was een gedoe want zij mocht die brokken niet hebben en hij dat vlees niet). Ik heb ze daarom nu op een goede brok uit Engeland staan met eend en zoete aardappel (eend omdat dat het enige eiwit is dat ze verdraagt en zoete aardappel omdat ik geen granen meer wilde).

vilheide

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 09:42

little_birdy schreef:
Is het dan niet eens tijd om de hond te laten gaan als het dier duidelijk zo diep ongelukkig is?
is die gelukkig. Zoals je aangeeft ze wil en kan niks . Ze is te "lui" om iets te doen .

Mij niet in elk geval. Ik ben het met je eens, zeker als TS al van alles heeft geprobeerd.
Jeuk is 100x erger dan pijn.
Maar ik ben wel van mening dat inslapen pas komt op het moment dat alles is geprobeerd, dus ik zou zeker eens een homeopathische arts bezoeken.

Mijati

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 10:06

Sonja89 schreef:
Wat het lastig maakt om aan rauw voeren te beginnen is de praktische kant (wat ga je precies voeren, waar haal ik het vandaan, wat kost het) en daarnaast de discipline om het vol te houden (elke avond vlees uit de vriezer halen, niks anders geven behalve dat).

Je kunt ook elke dag een handje brokken pakken, dus wat is het verschil met elke avond een rol/bakje uit de vriezer halen. Zeker als het de gezondheid van je hond er ernstig op vooruit gaat.

TS ik hoop echt dat jouw hond er ook mee gered is, ik weet uit ervaring hoe erg het is om je hond zoveel jeuk te zien hebben.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 10:27

Mijati schreef:
Je kunt ook elke dag een handje brokken pakken, dus wat is het verschil met elke avond een rol/bakje uit de vriezer halen. Zeker als het de gezondheid van je hond er ernstig op vooruit gaat.

Ik ben het helemaal met je eens :D Maar uit mijn omgeving weet ik dat dit -vooral in het begin- nog wel eens vergeten wordt. En dan moet je niet de neiging hebben alsnog naar de brokken te grijpen voor een keer, want dan heeft het hele dieet geen zin.

Ik hoop dat TS de bruikbare reacties eruit filtert en het belang van de hond voorop stelt, want dit dier kan zeker nog een prachtig leven hebben. Jeuk is erg, maar in dit geval voor een groot gedeelte onder controle te krijgen.

Nannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 10:47

Heel herkenbaar allemaal. Hond van m'n ouders toentertijd vertoonde ook dit gedrag door de prednison. Oorzaak van de allergie helaas nooit kunnen achterhalen. Hond is inmiddels overleden, is al aantal jaar geleden.

Toen wij nu met onze Teckel bij onze nieuwe dierenarts kwamen vroeg ze zich af waarom d'r oortjes zo kaal waren (bovenop). Dit heeft ze al vanaf jongs af aan, wordt niet meer en niet minder. Huid ziet rustig en ze heeft duidelijk nergens last van. Omdat de DA toch bang was voor een allergie adviseerde ze ons Atopica. Ik vroeg meteen geschrokken of dat niet hetzelfde als Pred was, maar ze antwoorde meteen dat je daar je hond zo ver mogelijk bij vandaan wilt houden. Ik heb het toen afgeketst, aangezien het mijn inziens geen allergie is en ze nergens last van heeft.
Misschien iets om met je dierenarts te overleggen over dit middel? Ik zeg niet dat het HET wondermiddel is, maar misschien het proberen waard.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 10:56

Volgens mij heeft TS aangegeven dat ze al erg vaak van voer gewisseld zijn en dat daar ook vlees tussen zat?? Het is bovendien helemaal niet per definitie zo dat als je vers vlees voert dat perce goed gaat, onze hond kan niet tegen rund, ook als ze een keer een hapje vers binnen krijgt krijgt ze daar jeuk van. Als ze brokken met alleen lam eet heeft ze nergens last van.
Bovendien heeft TS toch aangegeven waar de hond wel allergisch voor is, allerlei soorten planten en gras :o? Je kan je hond niet binnen houden en nooit contact hebben met gras dus dan moet je het denk toch in de medische molen zoeken.

Als het water gauw opgaat omdat de hond ook veel knoeit zou je misschien eens zo'n anti-knoei deksel kunnen proberen, bij onze hond helpt dat wel tegen het knoeien (geknoeid water valt weer de bak in iig)

BOKTMANDYY

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 10:57

Ik heb een tollertje, zit niet aan de prednison, maar is ook een zeurder, nou ligt dit aan de baas zelf. Niet in elk geval natuurlijk.
Ik ben begonnen (sinds 3 dgn, en ben nu al beretrots op haar) met clickertraining, neemt ze onwijs goed op en ze vind het nog leuk ook.
Uitleg en oefeningen vind je op Youtube.
Misschien in mijn topic wat tips die je kunt gebruiken??
[BB] De strijd met mijn Toller

Fehu

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 11:08

@TS: hoe heeft de DA voedsel allergie uitgesloten? Heb je meerdere uitsluitdieëten moeten volgen, dus op basis van verschillende soorten vlees waar de hond nog nooit mee in aanraking is geweest? In plaats van schaap, kip en rund (dit zit in de meeste brokken) bijv. Geit, rendier, lama, kangaroe of struisvogel als vlees soort kiezen en dit minimaal 6 weken volhouden? Is er tijdens het uitsluitdieët ook rekening gehouden met een evt. allergie voor granen en aardappelzetmeel? Dus geen rijst, macaroni, brood of aardappelen voeren. Dit zijn uitsluitdieëten op basis van zelf bereiden, dus absoluut geen brok.

Onze golden retriever heeft 4/5 jaar lang op de prednisolon gestaan i.v.m. onverklaarbare jeuk, hot spots, pijn en algemene misere. In plaats van een energieke, langharige, blije hond hadden we op een gegeven moment een kaal hoopje ellende over. Om de beurt sliepen zo'n 4 dagen in de week bij haar op de bank omdat ze 's nacht steeds moest plassen, aan de diarree was, moest overgeven, zichzelf stuk beet of op strooptocht ging door het huis.
We hebben dus meerdere van bovenstaande uitsluitdieëten met nogal exotische diersoorten moeten volgen op advies van de DA. Alleen werd een granen of aardappelzetmeel allergie niet niet mee uitgesloten omdat we gekookte rijst, aardappels of macaroni erbij moesten geven. En dat bleken nou net de boosdoeners te zijn.
Nu we dit dus helemaal vermijden (ja, als laatste noodgreep hebben we haar op kvv zonder toevoegingen gezet) hebben we onze gekke, super actieve en weer langharige hond terug en is ze ondertussen alweer 2 jaar van de prednisolon af.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 11:09

liedje89 schreef:
Bovendien heeft TS toch aangegeven waar de hond wel allergisch voor is, allerlei soorten planten en gras :o? Je kan je hond niet binnen houden en nooit contact hebben met gras

Nou...

Sonja89 schreef:
Mijn ervaring: juist bij honden met mijten-, pollen- en grassenallergie waarbij de jeuk blijft ondanks de prednison, heeft het heel veel zin over te stappen op rauw voeren. Naast mijn eigen hond die op sterven heeft gelegen door de gevolgen van zijn allergieën en de prednison, heb ik inmiddels meerdere honden van anderen helpen overzetten op rauw. 100% jeukvrij is niet altijd haalbaar, maar in alle gevallen zijn de honden nu medicatievrij en leiden ze een heel waardig bestaan.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 11:13

little_birdy schreef:

Ik ben het met je eens, maar ik ben niet overtuigd dat er alles aan is gedaan om erachter te komen waar de allergie door komt en het zo op te lossen.

Heb je mijn link gelezen TS? Is dat misschien een oplossing?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 11:26

Wordt er wel gelezen? Ts geeft toch aan wáár de hond allergisch voor is én dat ze vers vlees geprobeerd hebben maar dat ook dit niet hielp + dat haar hond eigenlijk alleen de brokken die ze nu heeft goed eet...

+ dat er meerdere DA´s naar gekeken hebben allemaal onderzoeken gedaan zijn.. Ik vind dat TS nu wel heel makkelijk veroordeeld wordt hoor :=

Mloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 11:37

Mijn hond heeft voedselallergie en is daarnaast allergisch voor sommige pollen. Gedrag wat jij in je openingspost omschrijft is een exacte kopie van hoe het hier soms gaat.

Mijn hond staat op de Ultra allergen free Z/D brokken van Hill. Is een moeilijke eter maar is hier gek op. deze hebben ze ook in verschillende varianten/smaken.

Prednison tabletten ging hij ook heel veel van drinken en veel plassen, soms gewoon binnenshuis omdat hij wanneer hij na een dutje zn ogen open deed direct moest en het niet altijd op tijd kon aangeven. Dit hebben we opgelost voor een zalf met prednison/cortizon, Vetaderm. Werkt super en kun je direct op de geïrriteerde plekken smeren, zonder vervelende bijwerkingen. Kan niet elke dag voor altijd worden gebruikt, tussendoor moet je af en toe stoppen maar bij onze hond werkt dit prima.

Hebben de dierenartsen niet eens Apoquel overwogen? Dit is een middel dat sinds dit jaar ook verkrijgbaar is in NL, in het buitenland worden er hele goede resultaten mee geboekt. Dit is een middel dat als ik het goed begrijp de jeukprikkel van de huid naar de hersenen onderdrukt. Resultaat; blije honden zonder jeuk, geïrriteerde huid en vervelende bijwerkingen.
Ik ga er zelf ook mee verder om dit middel te proberen, heb in mijn omgeving hier heel goede verhalen over gehoord.

En verder, niet opgeven! Je hond voelt zich gewoon enorm ellendig. Die van ons 'zeurt' ook veel, is sjacherijnig en knorrig/gromt af en toe, maar dat is puur omdat hij zich echt beroerd voelt en gek word van de jeuk. En dat is af en toe enorm frustrerend maar als baasje word je er soms ook helemaal gek van. Ga echt eens achter die apoquel aan! Mag me ook gerust een PB sturen.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 11:52

Een hond met zoveel problemen iedere dag Lidl junkfood voorschotelen lijkt me erg slecht idee. Zit sowieso veel zout in wat het drinken ook weer stimuleert. Ik zou Prins Sensitive zeker eens proberen. Wel brok, maar A kwaliteit speciaal voor gevoelige honden.

Fehu

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 12:20

Yvank_ schreef:
Wordt er wel gelezen? Ts geeft toch aan wáár de hond allergisch voor is én dat ze vers vlees geprobeerd hebben maar dat ook dit niet hielp + dat haar hond eigenlijk alleen de brokken die ze nu heeft goed eet...

+ dat er meerdere DA´s naar gekeken hebben allemaal onderzoeken gedaan zijn.. Ik vind dat TS nu wel heel makkelijk veroordeeld wordt hoor :=

Nou zo komt het op mij niet over
TS:
Citaat:
We hebben verschillende soorten voer geprobeerd van vlees tot dure lijn brokken naar goedkope en weer terug. Lady eet deze goed en we zien geen enkel verschil op de speciale als op deze. Voedsel allergieen zijn dan ook uitgesloten aldus mijn dierenarts.

Ik lees niet dat er daadwerkelijk uitsluitdieëten zijn uitgevoerd met bijv. vleessorten waarmee de hond nooit in aanraking is geweest en waarmee je een voedselallergie kan uit sluiten. Met het van brokken wisselen waarin het vleesmeel vaak afkomstig is van dezelfde diersoorten (kip, rund, lam) en die altijd op basis van granen of aardappelen zijn, sluit een voedsel allergie niet uit. Zelfs een aantal kvv merken voegen deze zaken nog toe.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 12:57

Toch snap ik niet dat ts zegt dat de hond altijd honger heeft, alles steelt en zelfs kastjes en koelkasten open maakt om bij eten te komen, maar dat ze dan zo kieskeurig is dat ze alleen lidl voer wil eten?

Ik ben het toch eerlijk gezegd wel eens met de anderen hier, ik zou ook proberen een eliminatiedieet te gaan volgen. Dan wel een dieetbrok danwel vers voer, dat moet je zelf weten, maar mijn voorkeur zou ook uitgaan naar vers voeren.
Het is namelijk wel zo dat honden vaak meerdere allergieen hebben en voedselallergie of intoleratie is een veel voorkomende en geeft de problemen die jij noemt (hotspots zijn een klassiek symptoom).
De meest voorkomende voedselallergieen zijn op kip, rund, zuivel en granen en een hond zal dan ook op alles reageren wat geen dieetvoeding is.
Met elimineren moet je wel echt een maand of 3 volhouden en echt helemaal niets anders voeren (dus ook zorgen dat ze niet in je keukenkastjes kan en geen tussendoortjes) voor je resultaat gaat zien. Dus een week of 2 vlees voeren en dan zeggen dat het niet werkt, is onzin.

kimmysan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 13:13

Yvank_ schreef:

little_birdy schreef:

Dit dus. Als niemand meer gelukkig is en je voor je gevoel genoeg geprobeerd hebt, dan is het een keer klaar.

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 13:23

Een hond met zoveel jeuk, al zo lang, zou ik laten gaan. Jeuk is zo afschuwelijk. Arme hond.

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 13:27

Edit:
Stukje terug gelezen.
Misschien is het beter om te kiezen voor je hond dan door te strijden als je zegt alles al te geprobeerd te hebben

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 13:41

anneliesdj schreef:
Toch snap ik niet dat ts zegt dat de hond altijd honger heeft, alles steelt en zelfs kastjes en koelkasten open maakt om bij eten te komen, maar dat ze dan zo kieskeurig is dat ze alleen lidl voer wil eten?

Ik heb er hier ook zo een hoor ;) mijn eten en al het eten dat niet voor haar is staat ze vooraan met haar neus in mijn bord als ik dat toe zou laten. Maar eigen brokken? nááááááááh.... _-:(

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 13:44

Ik zal me niet mengen in de hele brok/vers vlees discussie, maar heb nog wel 2 tips voor je TS.

Hou er rekening mee dat een andere brok proberen eigenlijk minimaal 6 weken moet, en dat ze tijdens die 6 weken NIKS anders mag eten dan die brok. Dus geen restje van jouw avondeten, geen beloningskoekjes, niet de vaatwasser uitlikken, helemaal niets anders. Doet ze dat wel dan kun je niet beoordelen of een ander dieet wel of niet werkt.

En daarnaast zou ik eens om een doorverwijzing vragen naar een specialist dermatologie. Eerstelijns dierenartsen zijn vaak geneigd om levenslang op de prednison te zetten. Soms is dat niet nodig.