halsband of tuigje?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

LSnuitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 08:02

_Alarm_wlkp schreef:
Ik heb de Julius K9 tuigen in verschillende maten.
Mijn Duitse herder pup van nu bijna 11 weken loopt er al van zijn 8 weken mee.
Hij trekt niet, loopt netjes mee. Word nu voor wandelen, pakwerk en wat gehoorzaamheid mee getraind.
Zo'n nekje is fragiel en is de slag groter moesten ze wel eens trekken ofzo.
Al mijn honden (Duitse herders) vinden de tuigen geweldig! Geen eentje die het vervelend vind zitten.

Ik heb ook een Julius k9 tuig, ik ben er ook super tevreden over! Ze sluiten mooi aan en mijn hond vind het niet vervelend zitten. Enige nadeel is dat hij best zwaar word met zwemmen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 08:01

kimmie261 schreef:
[naam] schreef:
Dat er uberhaupt nog halsbanden en slipkettingen etc worden verkocht kan ik dus echt niet bij.

nou gelukkig maar wel zeg,zou toch echt niet zo'n lelek harnas bij mijn honden aan willen doen...afzichtelijk gewoon..

en na zo'n 37 jaar honden hebben welke alleen maar halsbanden hebben en er nog nooit 1 iets geweest is om een halsband vraag ik me dan ook werkelijk af waarom dat niet meer verkocht zou mogen worden?

Dus jij vind lelijk belangrijker dan veiligheid?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 08:02

8nnemiek schreef:
[naam] schreef:
Dat er uberhaupt nog halsbanden en slipkettingen etc worden verkocht kan ik dus echt niet bij.

Probeer een langharige hond maar eens een hele dag met een tuigje te laten lopen.. Dan ben je de hele avond zoet met borstelen en klitten uit de vacht halen..

En ik zou die buurvrouw met haar agressieve herders echt niet willen tegenkomen met tuigjes :=

Ook hier weer... jij verkiest luiheid boven veiligheid???

xDenies

Re: halsband of tuigje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 08:05

Een halsband met een vaste lijn (en niet die verschrikkelijke rollijnen)

En als alles netjes bevestigd is kan je altijd kijken wat je doet. Mijn border loopt nu uiteindelijk met een tuigje wat erg goed gaat (nog steeds vaste lijn). Is ook priiiiiimmmaa te corrigeren met een tuig.

Klitten van een tuig? Dan heb je in mijn ogen geen geschikt tuig ......

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 08:07

Ehmm... Nikki, ik wil toch even zeggen dat ik me stoor aan je comments.
TS vraagt om meningen en advies, bovenstaande mensen die jij quote delen hun ervaringen en meningen. Dat jij het daar niet mee eens bent, was al duidelijk, ook jij hebt je mening gegeven.

Als je ergens vragen over hebt,mag je die uiteraard stellen, maar niet alles waar jij het niet mee eens bent is per definitie slecht.

En ja, dit zegt een halsband-gebruiker.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 08:09

Even een klein stukje uit een artikel:

Het gevaar van het gebruik van halsbanden

Nekletsel
Voor je het weet is het gebeurd; een snelle sprint of een onverwachte ruk aan de lijn. Het hoeft maar één keer te gebeuren en je hond kan ernstig nekletsel oplopen. Nekletsel kan variëren tussen blauwe plekke en hoofdpijn tot een whiplash, een beschadigde luchtpijp of strottenhoofd of zelfs gebroken wervels. Nekletsel kan zelfs leiden tot verlamming en andere neurologische problemen.

In een studie onder 400 hohond trekt aan de lijnnden gedaan door Anders Hallgren en gepubliceerd in de ”Animal Behaviour Consultants Newsletter” in 1992 ontdekte hij dat “trekken en rukken aan de lijn vooral effect heeft op de nek en de hals van de hond. Zoals verwacht was er geen verband tussen hoe men omging met de lijn en thoracale (borstkas) / lumbale (achterste deel van de rug) afwijkingen. Echter, één van de duidelijkste verbanden, welke was gevonden tijdens het onderzoek, was dat tussen de cervicale (nek) schade en het rukken en trekken aan de lijn. 91% van de honden met nekletsel was blootgesteld aan het rukken en trekken aan de lijn door de eigenaar, of werd toegestaan om zelf langere tijd voluit aan de lijn te trekken. Verder advies dat voortkwam uit het onderzoek: “Spelen kan geen kwaad, maar zorg dat je je hond eerst hebt opgewarmd”. Honden die vaak rennen, spelen met andere honden en springen uit blijdschap of over obstakels, hebben niet vaker last van rugproblemen. Dat is bemoedigend, echter de hond moet gemasseerd worden en een kans krijgen om op te warmen voordat er intensieve activiteiten worden ondernomen. Het maakt niet uit of dit is voordat je hond wild gaat spelen, jachttraining volgt of aan behendigheidsproeven mee doet.

Oor- en oogproblemen
In de studie van Pauli A.M., Bentley E, Diehl K.A., Miller P.E., “Effecten van de druk door een halsband of tuig op de intra-oculaire druk bij honden” werd vastgesteld dat “de oogboldruk aanzienlijk stijgt ten opzichte van de referentiewaarden wanneer er druk wordt toegepast op de hals/nek door het gebruik van halsband (wanneer aangelijnd), maar niet bij het gebruik van een tuig.” Dit soort intra-oculaire druk kan ernstig letsel veroorzaken bij honden die al lijden aan dunne hoornvliezen, glaucoom, of oogletsel. Dr. Peter Dobias stelt dit in het artikel “Halsbanden kunnen ziektes veroorzaken bij honden en mogelijk lijden tot kanker.” Hierin stelt hij ook dat “Oor- en oogproblemen vaak gerelateerd zijn aan het trekken aan de lijn. Bij honden die trekken aan de riem beperkt de halsband de bloed- en lymfestroom van en naar het hoofd.”

Hypothyreoïdie (tekort aan schildklier hormonen)
De halsband zit om de nek in het gebied van de schildklier. Zoals Dr. Peter Dobias schrijft in zijn artikel, “Deze klier wordt ernstig beschadigd als een hond aan de lijn trekt, op die manier raakt hij ontstoken en wordt hij dus ‘vernietigd’ door het lichaamseigen immuunsysteem als het lichaam zich probeert te ontdoen van de ontstoken schildkliercellen. De vernietiging van de schildkliercellen leidt tot een tekort aan het schildklierhormoon = hypothyroïdie en omdat de schildklier de stofwisseling regelt van elke cel kan dit zich uiten in verschillende vormen. De symptomen kunnen zijn: weinig energie, gewichtstoename, huidproblemen, haaruitval en het kan zelfs aan de basis liggen van oorinfecties en het falen van organen.

Storing van het zenuwstelsel in de voorpoten
Een ander gezondheidsprobleem waar Dr. Dobias op wijst in zijn artikel over halsbanden is de mogelijkheid van een storing/defect van het zenuwstelsel in de voorpoten. Hij zegt: “Het overmatig aan de voorpoten likken en kreupelheid aan de voorpoten kunnen ook worden gerelateerd aan de halsband van de hond. Het trekken aan de lijn tast de zenuwen aan die naar en door de voorpoten lopen. Dit kan leiden tot een abnormaal gevoel in de voorpoten waardoor de honden er aan gaan likken. Bij deze honden wordt vaak een verkeerde diagnose gesteld namelijk : allergie. Echter het enige wat er in dit geval gedaan hoeft te worden is de halsband verwijderen en het nekletsel behandelen.

Gedragsproblemen
Het is algemeen aangenomen dat bij alle dieren met een brein het gedrag is gekoppeld aan de gezondheid. In de studie van Anders Hallgren welke is gepubliceerd in “Animal Behaviour Consultants Newsletter” in 1992, vond Anders correlaties tussen verwondingen bij honden en hun gedrag. Anders schrijft: “Dat honden zo te vergelijken zijn met de mens kan komt voor velen als een verrassing.” “Een veel voorkomende oorzaak van gedragsproblemen bij honden is ziekte of pijn. Volgens velen die werken met probleemhonden is de meest voorkomende bron van pijn en ziekte bij honden: schade aan de spieren en botten.” Anders zijn studie was gericht op rugletsel. Van de groep van 400 honden, had 79% van de agressieve honden rugproblemen, terwijl slechts 21% geen rugklachten had. Van de gereserveerde/verlegen honden had 69% rugproblemen, terwijl hiervan maar 31% geen rugproblemen had. Deze studie toont aan dat er dus een correlatie(verband) bestaat tussen lichamelijke gezondheid en gedragsproblemen.

Het volledige artikel is hier te lezen: http://www.allergie-bij-honden.nl/is-ee ... r-je-hond/

Voor mijn hond altijd een tuig als we aangelijnd wandelen of naast de fiets lopen. Halsband wanneer hij losloopt, puur voor zijn penning of om hem heel snel aan te lijnen in noodsituaties.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 08:11

mirriezz schreef:
Ehmm... [naam], ik wil toch even zeggen dat ik me stoor aan je comments.
TS vraagt om meningen en advies, bovenstaande mensen die jij quote delen hun ervaringen en meningen. Dat jij het daar niet mee eens bent, was al duidelijk, ook jij hebt je mening gegeven.

Als je ergens vragen over hebt,mag je die uiteraard stellen, maar niet alles waar jij het niet mee eens bent is per definitie slecht.

En ja, dit zegt een halsband-gebruiker.

Ik stoor me nu ook aan jouw comment.... ik begrijp niet hoe en waarom jij tussen deze vraag springt.
Ik zie inderdaad reactie's op mijn mening, en ik stel een vraag terug zodat ik kan begrijpen waarom zij een andere mening hebben. Zo voer je een discussie, en leer je andere meningen kennen.

Dus, niet overal waar jij je aan stoort hoef jij je in te mengen... het is namelijk niet per definitie slecht of negatief.

Dankjewel

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 08:31

Nikki schreef:

in de 35 jaar dat ik nu honden heb is er nog nooit 1 hond onveilig geweest met halsband,waarom en vooral wat zou dat dan onveilig zijn??

er is niets onveiligs aan een halsband...

en ja ,ik zou zo'n lelek ding niet bij mijn honden omdoen nee...

Tierania_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 08:34

Onze chihuahua pup heeft de eerste maanden een tuigje om gehad.
Nu heeft hij gewoon een halsband.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 08:37

kimmie261 schreef:
[naam] schreef:

in de 35 jaar dat ik nu honden heb is er nog nooit 1 hond onveilig geweest met halsband,waarom en vooral wat zou dat dan onveilig zijn??

Ik zie dat _Nelleke_ een mooi stuk heeft gequote over de schade die een halsband kan geven.
Ik snap je punt dat het lelijk is, maar als dit beter is voor je lieve maatje, dan doe je dat toch?

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 08:41

als je zorgt dat je hond niet als een debiel loopt te trekken aan een lijn,kan ik me werkelijk er niets bij voorstellen dat een halsband ook maar een klein beetje schadelijk kan zijn,maar ja...dan moeten mensen wel hun honden opvoeden en zorgen dat ze niet aan een lijn hangen...

mijn honden hebben niet meer om als een koortje,áls ze al een halsband om hebben,en dat is meer als genoeg...

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 08:43

zowel mijn hond als kat lopen aan een tuigje. Mijn hond heeft een versmalde luchtpijp en ze hangt alijd ongeloofeljk in haar riem, zowel bij tuig als halsband. Met een halsband dan steeds meer schade aan de luchtpijp. (En ja ik weet dat trekken vanaf pup afgeleerd moet worden, maar ik was 6 toen ik haar kreeg en dan vind je alles wel prima).
Mijn kat loopt ook in een tuigje omdat als ze onverwahte gekke sprongen maakt om los te komen lukt haar dit niet met een tuigje (dit is ook van toepassing op kleine honden volgens mij).

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 09:09

Eens met kimmie, prima dat een halsband letsel kan veroorzaken dat kan een tuig ook maar daar is tot nu toe nog niet zo'n onderzoek naar gedaan want een tuig is het beste.

Vergeet niet dat een tuig ook bloedvaten, zenuwuiteinden ea kan afknellen en beschadigen bij de genoemde klap die een hond maakt aan de riem.
Maar die klap is al niet nodig zeker niet als de geleider zijn honden en opvoed en bij zich houd. Juist aan lange lijnen, rollijn etc is een snelle korte klap snel mogelijk als de hond niet heeft geleerd hoe land de riem is en dat stoppen voor het einde van belang is.

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 09:26

Onze Duitse Herders altijd met halsband, wanneer we gingen fietsen kregen ze een tuig om (ze mochten altijd een stukje full speed en soms waren ze daarbij sneller dan ik). De halsbanden droegen ze dag en nacht, maar echt sporadisch dat wij ze aangelijnd hadden. Het waren boerderijhonden en gingen misschien 1x per week eens met mij mee het erf af. Verder werd 2x daags een grote ronde om ons land gelopen van een uur.

Naar mijn mening is het middel wat je gebruikt niet zo van belang. In principe voedt je je hond op om netjes mee te lopen aan de lijn en niet te trekken. Die van ons trokken nooit, ook niet wanneer ze iets zagen waar ze graag heen wilden. Ze liepen aan een korte lijn en zolang ze aan de lijn zaten liepen ze aan de voet met een boog in de lijn. Alleen op de fiets mochten ze dus heel soms dat stukje vol gas waarbij ze soms wat trokken omdat ik te traag was :') Dat was echter op mijn commando en ik kon ze ook snel weer terugpakken.

Ik zie dus geen problemen in een halsband of in een tuig. Beide middelen vind ik prima in het gebruik. Wel zie ik problemen in een slechte opvoeding van de honden, leer je hond om netjes mee te lopen en je hoeft je niet meer druk te maken om soorten halsbanden of tuigjes.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 10:39

Nikki schreef:
kimmie261 schreef:

Ik zie dat _Nelleke_ een mooi stuk heeft gequote over de schade die een halsband kan geven.
Ik snap je punt dat het lelijk is, maar als dit beter is voor je lieve maatje, dan doe je dat toch?

Dan moet je hond wel een tuig om willen... Die van ons kruipt onder de bank als je met tuig aankomt..

Merula123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 10:40

ijssnuiver schreef:
Dan moet je hond wel een tuig om willen... Die van ons kruipt onder de bank als je met tuig aankomt..

Dat heeft onze precies zo, maar dan met een halsband. :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 10:44

Spelenderwijs, leuk maken...

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 11:04

Zo wel mijn border collie als boerenfox honden lopen in een tuigje van k9.
Ik heb het niet zo op halsbanden. Stel ze blijven ergens achterhangen....
als pup hadden ze wel een bandje maar ze groeien dan ook erg snel uit een tuigje. Zodra ze wat minder hard groeiden gingen ze in een tuigje.

emilieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 11:11

ik heb voor mijn border collie ook een tuigje.
Een tijdje geleden heb ik een artikel met bijhorende foto's gelezen over de negatieve gevolgen van een halsband.
Ik zweer nu bij een tuigje en mijn hond vind het echt prettiger lopen. Hij trekt nu ook minder en als hij eens aan de lijn rukt dan wordt zijn luchtpijp niet dichtgeknepen.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 11:20

Dus tegenwoordig mishandel je je hond ook al met een halsband? Ik noem het eerder een gebrek aan opvoeding als jouw hond niet met een slappe riem naast je mee kan lopen en je ook niet correct kunt omgaan met de spullen (net zoiets als met harnachament bij paarden).

Daarbij vind ik de zogenaamde onderzoeken erg overdreven of alleen uitgevoerd bij chronische trekkers waarbij de honden de baasjes uitlaten.

*kruipt weer onder de steen*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 11:22

Nou, eigenlijk wel ja...
En het is ook zeker een gebrek aan de opvoeding als je hond niet apel staat!
Maar hoe goed je hond ook onder apel staat... helemaal los laten lopen mag vaak niet... en dan kies ik toch voor het veiligste, en dat is het tuigje.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 11:25

Ja, want die keer dat een hond er met een tuig vandoor gaat, kunnen er geen kneuzingen en blauwe plekken ontstaan. Daarbij denk ik nog niet eens aan het blijven haken achter een tak waarbij ik zeker weten weet dat mijn halsband wel knapt (heb ik hem speciaal voor uitgezocht) maar zijn tuig (die ik gebruik voor in de auto) absoluut niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 11:31

Ik heb liever dat hij even vast zit met het tuigje aan een tak dat ik hem bevrijd, dan dat ie zichzelf ermee ophangt met een halsband.
Kneuzingen en blauwe plekken kunnen zeker ontstaan, alleen minder snel dan een halsband.

Ik vraag me eigenlijk af of er bokkers zijn die een voordeel zien in slipkettingen of van die slipkettingen met pinnen in de hals.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 11:36

Ik heb nog liever dat zijn halsband knapt en zo eerder vrij is dan dat ik bij hem kan komen, ik heb de wonden gezien van een hond die vastzat in zijn tuig. Een halsband die geknapt was had veel hechtingen kunnen voorkomen. :n

Standaard slipkettingen zijn hulpmiddelen die tijdelijk ingezet kunnen worden, net zoals de thiedemanteugel terwijl ondertussen gewerkt wordt aan de lange termijn oplossing. Weet je niet hoe je hem correct moet gebruiken, heb je er ook niks mee te maken. Maar dat is toch vloeken in de kerk hier. O:)
Besides, je moet die vraag herformuleren, de correcte vraag is: horen onwetende mensen een slipketting te gebruiken?

RoosDeG

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 11:38

Onze honden (Amerikaanse bull en chinese naakthond) liepen in eerste instantie met een gewone halsband en vaste riem.
Chinees trok nooit, behalve als hij een andere hond zag.
De Amerikaanse Bull is nu net 1 jaar en liep op een gegeven moment met slipketting en daar trok ze nog door heen.

Beide hebben inmiddels een Julius k9 tuig en beiden trekken compleet niet meer.
Waarom geen idee.. maar blijkbaar vinden ze dit fijner :)