Jonge hond trekt veel aan riem..

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 21:51

Dat pups zelf slaap pakken als ze het nodig hebben dat is niet altijd waar! Hyperactieve pups pakken vaak te weinig slaap, raken overprikkeld en worden daardoor nog actiever en ook nog eens strontvervelend. Vaak denkt men dat de pup/hond de energie dan nog niet kwijt is en gaan er mee aan de gang wat het alleen maar erger maakt. En zo creeer je dus een ADHD hond....
Een pup heeft inderdaad rond de 18 uur slaap per dag nodig. Pakt hij die zelf niet, dan verplicht elk uur in de bench om te slapen. Hoe ouder de pup wordt, hoe minder slaap hij nodig heeft, maar als volwassen hond toch nog steeds zo'n 14 uur per dag. Deze slaap heeft de hond/pup nodig om prikkels en stress te kunnen verwerken.

Er staan al genoeg goede tips over het trekken. ;)

Crealief

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 21:58

Hoi ts,

Hoe is gegaan met wandelen?
Wat ik altijd doe als een hond trekt, is niet alleen stil gaan staan, maar de hond ook terugroepen en netjes naast laten zitten en wachten. Zo leert die ook dat als die trekt hij/zij juist teruguit moet ipv vooruit gaat. Heel consequent doen, super frustrerend, want soms die je een half uur over honderd meter.. Maar het werkt altijd!

Succes!

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 11:05

astridklomp schreef:
Dat pups zelf slaap pakken als ze het nodig hebben dat is niet altijd waar! Hyperactieve pups pakken vaak te weinig slaap, raken overprikkeld en worden daardoor nog actiever en ook nog eens strontvervelend. Vaak denkt men dat de pup/hond de energie dan nog niet kwijt is en gaan er mee aan de gang wat het alleen maar erger maakt. En zo creeer je dus een ADHD hond....
Een pup heeft inderdaad rond de 18 uur slaap per dag nodig. Pakt hij die zelf niet, dan verplicht elk uur in de bench om te slapen. Hoe ouder de pup wordt, hoe minder slaap hij nodig heeft, maar als volwassen hond toch nog steeds zo'n 14 uur per dag. Deze slaap heeft de hond/pup nodig om prikkels en stress te kunnen verwerken.

Er staan al genoeg goede tips over het trekken. ;)

Idd!!

PoelieWoelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 11:16

Eén keer per dag uitlaten vind ik niet te weinig (en daarbij doen ze het twee keer). Kijk wat voor grote tuin TS heeft. Als de hond daarbij genoeg aandacht krijgt vind ik één keer meer dan genoeg. En al heeft de hond teveel energie, dan nog is het niet acceptabel dat hij trekt aan de riem.

Met mijn broers hond hadden wij het ook (werd wel meerdere keren per dag uitgelaten i.v.m. geen tuin, maar alsnog veel energie). Dan ging je met hem naar het park waar hij mag rennen of het water waar hij mag zwemmen, maar dat is toch dik 10 minuten lopen. Ik ga dan echt niet achter een hond aanrennen die mij meesleurt. Wat bij ons erg geholpen heeft is zorgen dat de hond heel erg op de baas gefocussed wordt. Elke keer als hij aan de riem trok veranderde ik van richting, heel abrubt. Al is het maar 3 meter naar links/rechts/achter. Blijven herhalen en zo was de hond zo gericht op mij dat hij niet meer voorop liep. Blijven volhouden en heel consequent zijn, het kan echt verschrikkelijk lang duren!
Laatst bijgewerkt door PoelieWoelie op 14-10-15 11:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Shephard

Re: Jonge hond trekt veel aan riem..

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 11:21

Sorry, maar ik vind 1x wandelen per dag echt te weinig. Wij hebben thuis een erg drukke herder, en wij wandelen minstens 3 keer. Als hij dan nog een keer druk wordt fietsen we vaak nog een stukje met hem zodat hij die energie er een beetje uit loopt. Ik weet niet of je met 1x wandelen ook het uitlaten bedoeld? Haha ik hoop dat je hem toch wel vaker uitlaat dan 1x keer, maar daar ga ik wel vanuit hahahha

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 11:25

Erg vervelend dat sommige niet lezen. Hond in kwestie word vaker uitgelaten. Alleen door de ts maar 1 x

Mijn honden worden echt niet moe van alleen maar wandelen. Pas als ze hun koppie moeten gebruiken, dan raken ze hun energie goed kwijt.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 17:27

Brainless schreef:
HorseTopShop schreef:

Bovenstaande dus niet doen. Naam roepen = aandacht geven. Aandacht geven = belonen.
Je beloond je hond dan voor het trekken.

Verder ben ik het er redelijk mee eens.

En wat als mijn hond wegloopt, of wat van de grond eet; ik zijn naam roep... beloon ik hem dan voor het weglopen/opeten?

:j :j :j

Naam roepen moet leuk zijn. Als jouw hond iets doet wat niet mag en je roept zijn naam, hoe wil je dan leren dat de hond naar je toe komt als je hem/haar roept? De hond gaat dan namelijk zijn/haar naam als niet prettig ervaren en zal er niet naar luisteren.
"Nee" wordt hier gebruikt als de hond iets doet wat niet mag.

xPearl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-15 19:46

Oke. Ik ga toch maar reageren. Heb gedacht om hier niet meer te reageren (Behalve op eventuele tips), maar ik doe het nog 1x. Anders tip ik wel een mod.. Want er word alleen maar geklaagd dat ik niet goed voor m'n hond ben, terwijl ik écht mijn best doe en best open sta voor tips of kritiek.

Onze hond mag ik de tuin gewoon zijn behoeften doen. Het is dus niet zo dat hij dat maar 1x per dag moeten doen. Verder loopt mijn vader 1x per dag met beide honden. Dan kunnen ze los rennen op het land tot ze moe zijn. Daarnaast loop ik met mn hond sws 1x. Wat ook meer kan zijn. Nu komt er een hele week de hond van mijn vriendin hier. Die laat ik voor mijn werk dan ook uit. Dus ik wandel dan sws 3x. En papa dan. Ik ga dan kijken hoe mijn hond daarop reageert.
Verder wil ik het fietsen uit gaan bouwen. Maar om elke dag / om de dag te fietsen met een hond van nog geen 12 maanden, vind ik gewoon teveel van het goede. Maar dat wil ik wel meer gaan doen.
Soms ga ik na het wandelen een land in, waar ik hem dan even loslaat. Dan rent hij weg, en komt hij weer terug als hij uitgeraasd is :')
Ook speel ik wel veel met hem. Dus het is niet dat hij dus niks doet.

@Crealief
Het wandelen met hem ging best goed. Nu had ik de andere hond ook mee, en die was wat drukker. Kayo liep voor me uit, en de andere hond liep dus achter me. Dus ik werd half uiteen getrokken :'). Dus ben even later maar snel naar huis teruggelopen, haha.

Wel merk ik dat het stilstaan als hij trekt wel binnenkomt bij hem. Dus dat ga ik zeker volhouden! :D

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 19:58

Er worden meer tips gegeven toch?
Ideeën voor spellen etc.

Fijn dat het stil staan effect lijkt te hebben!

xPearl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-15 19:59

blokje schreef:
Er worden meer tips gegeven toch?
Ideeën voor spellen etc.

Fijn dat het stil staan effect lijkt te hebben!

Dat staat er inderdaad ook. Maar ook ; 1x uitlaten is veel te weinig. Je moet meer doen. Etc etc etc.
Daar heb ik niks aan, en ik doe mijn best. En er zijn ook gewoon mensen die niet kunnen lezen.. Dus daar ben ik een beetje klaar mee.. :x

galopsprong

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 20:22

Hoi ts,

Fijn dat jou honden lekker de ruimte hebben en lekker kunnen spelen en razen.

Ik heb niet alle reacties gelezen, maar volgesmij hebben jou honden het hartstikke goed.
Het is belangrijk om ze mentaal en lichamelijke bezig te houden, door te trainen, denk of zoek spelletjes met ze te doen.

Door fietsen krijgen ze alleen maar meer uithoudingsvermogen dus moet je straks steeds langer fietsen om ze moe te maken..... het is belangrijk om te zorgen voor beweging maar....

90 procent van de honden met rug en en nekklachten vertoont trek gedrag. Trekken is dus heel slecht.
Je hond wil graag wandelen naar het park of waar je met hem heen gaat, hij trekt jij loopt er achter aan en hij wordt beloond want hij komt waar hij heen wil.hij word Beloont dus vertoont het gedrag steeds vaker. Leer hem volgen eerst in huis makkelijk dan in de tuin dan in de straat en bouw het stapje voor stapje uit naar iets moeilijker. Gaat het niet, weer een stapje terug. Goed gedrag dus netjes volgen belonen, trekken andere kant oplopen, is een straf want je hond gaat weg van waar hij zo graag heen wil. Neem biefstuk, kaas etc mee, netjes mee lopen is jackpot. Trekken is straf dus niet waar hij heen wil. In het begin moet je na 1 stap mee lopen belonen uitbouwen naar 2 stappen tot 100 stappen etc. Als het in de tuin goed gaat, begin je buiten weer bij stap 2, is extra moejlijk.
Consequent zijn is belangrijk anders beloont hij zich weer. Het is heel moeilijk... maar wel mogelijk.
Succes

xPearl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-15 20:37

galopsprong schreef:
Hoi ts,

Fijn dat jou honden lekker de ruimte hebben en lekker kunnen spelen en razen.

Ik heb niet alle reacties gelezen, maar volgesmij hebben jou honden het hartstikke goed.
Het is belangrijk om ze mentaal en lichamelijke bezig te houden, door te trainen, denk of zoek spelletjes met ze te doen.

Door fietsen krijgen ze alleen maar meer uithoudingsvermogen dus moet je straks steeds langer fietsen om ze moe te maken..... het is belangrijk om te zorgen voor beweging maar....

90 procent van de honden met rug en en nekklachten vertoont trek gedrag. Trekken is dus heel slecht.
Je hond wil graag wandelen naar het park of waar je met hem heen gaat, hij trekt jij loopt er achter aan en hij wordt beloond want hij komt waar hij heen wil.hij word Beloont dus vertoont het gedrag steeds vaker. Leer hem volgen eerst in huis makkelijk dan in de tuin dan in de straat en bouw het stapje voor stapje uit naar iets moeilijker. Gaat het niet, weer een stapje terug. Goed gedrag dus netjes volgen belonen, trekken andere kant oplopen, is een straf want je hond gaat weg van waar hij zo graag heen wil. Neem biefstuk, kaas etc mee, netjes mee lopen is jackpot. Trekken is straf dus niet waar hij heen wil. In het begin moet je na 1 stap mee lopen belonen uitbouwen naar 2 stappen tot 100 stappen etc. Als het in de tuin goed gaat, begin je buiten weer bij stap 2, is extra moejlijk.
Consequent zijn is belangrijk anders beloont hij zich weer. Het is heel moeilijk... maar wel mogelijk.
Succes

Dankjewel! Dit ga ik ook zeker in mn achterhoofd houden :)
Ik ben idd ook van plan een tuigje te kopen, want ik wil niet dat hij klachten krijgt.

Ik ga t proberen! :D

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 21:07

Spel tips gaf ik puur omdat ze dan vaak geestelijk wat vermoeid zijn en het wandelen dan ook beter gaat.

Daarom doe ik het nu. Ik heb geen energie voor een goede wandeling. Dus daag hem uit met spellen. Zodat hij met wandelen en in huis rustiger is.

Shephard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 21:16

Fietsen zijn wij inderdaad ook pas mee begonnen, die van mij is van augustus, en hij vind het echt heerlijk haha. Maar ik heb ook echt wel een extreem geval dat ook niet bepaald een rem kent, dus als ik door het tunneltje ga bij ons is hij degene die me omhoog trekt zo veel energie haha. Maar ik snap dat je dat fietsen niet te vaak kunt/wilt doen!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 22:15

Super dat je met de tips aan de slag gaat, hopelijk heeft het effect.
Dat fietsen zou ik me niet te druk om maken, aan de fiets loopt je hond op een rustig gelijkmatig tempo terwijl als je hem loslaat en hij 'uitraast' hij veel meer onverwachte en belastende bewegingen maakt. Dus dan is fietsen nog te verkiezen boven het uitrazen.
Daarnaast is het een kleiner ras en 12 maanden oud, dus zoveel te jong is hij ook weer niet.
Als je hondje het nodig heeft en je niet op een andere manier aan die behoefte kunt voldoen, dan moet je er (naar mijn mening) niet te moeilijk over doen.

Edit; trekken aan de fiets moet je zeker niet toelaten, maar het is dan ook makkelijker te corrigeren.

Sabini

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 12:45

Aha Floortz :) Dan zijn we het volledig eens.

lien_87 schreef:
Ten eerste; trekken aan de riem leer je niet af door terug te 'rukken' hierdoor breng je alleen maar schade aan de nekwervels en zenuwbanen. Tuigjes zijn dus in dat opzicht fijner en prettiger voor de hond, ze gaan er niet meer van trekken.
Waar ze meer van gaan trekken is als jij meegeeft op het moment dat de hond trekt. Trekt hij? Dan sta je stil en loop je vervolgens rustig achteruit ( geen geruk), net zo lang tot je hond uit zichzelf weer bij jou is komen lopen, en dus de spanning van de lijn is... Op dat moment maak je contact en laat je het lekkers zien. Ga weer lopen en beloon na 1 of 2 passen naast je been, want daar wil je je hond graag hebben.

Dit kun je steeds verder uitbouwen maar het is een proces van weken, maanden om het te verfijnen. En je mag nooit, maar dan ook nooit meer meegeven als je hond trekt.....

Dus dat worden heel veel wandelingetjes maken, en de flexlijn weggooien...
Dit vind ik ook een goede manier :j Met nadruk op heel veel wandelingetjes.. (en dat is als tip bedoeld TS..)

xPearl schreef:
Oke. Ik ga toch maar reageren. Heb gedacht om hier niet meer te reageren (Behalve op eventuele tips), maar ik doe het nog 1x. Anders tip ik wel een mod.. Want er word alleen maar geklaagd dat ik niet goed voor m'n hond ben, terwijl ik écht mijn best doe en best open sta voor tips of kritiek.
Whut? Waar dan? Dit vind ik wel een beetje een aanstellerige reactie hoor, als ik heel eerlijk mag zijn..

Anyhow, super dat je met hem aan de slag gaat. En ik ben benieuwd naar verhalen over hoe de jonge hond er op gaat reageren TS :j