Werken en hond uitlaten

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 15:14

KellyR schreef:
@lisitano, wie zegt dat ik ze niet laat rennen? Er wordt gemiddeld 3 uur op een dag met ze gelopen, en ja ze zijn dan in het losloop gebied dus ze rennen genoeg en er wordt ook met ze getraind. Ik zie het echter niet zitten om 1,5 voor het werk en 1,5 na het werk met de honden uit te gaan. Of 1 om 2.
Ik merk het namelijk als ze minder lopen dan dat we normaal doen.

Ben benieuwd hoe iemand dat doet met husky's, want om husky's in al hun behoeften te voorzien moeten ze toch echt een paar uur goed aan het werk gezet worden. Jij brengt ze naar de oppas, maar om ze 5 dagen in de week zo lang alleen te laten...

En daarnaast vind ik ook dat er gespeeld kan worden in huis, maar met mate. Als ik even met ze wil stoeien e.d. dan doe ik dat en ze weten de momenten dat ze lekker gek mogen doen in huis. Daar zijn ze voor gemaakt en daar staan ze ook om bekend.

Je begrijpt me verkeerd. Ik vraag me af waarom je ze niet alsnog kunt laten rennen als je overdag weg bent.

Mijn Husky is gelukkig vrij lui, maar ook bij hem merk ik het als hij een dagje minder heeft gedaan. En goed ook. Ook een werkHusky zou het hier prima redden. Een rustige dag betekent dat ze 2,5 uur lopen. Dat is een dagje "minder" doen hier namelijk. En we werken beide fulltime.
Oppas laat ze plassen en knuffelt. Werken doen ze maar met mij.
Overigens hoeven ze ook niet meerdere keren per dag aan het werk hoor. En "werk" hoeft niet per se fysiek te zijn he. Hersenwerk is heel goede vervanging van beweging. Dat zou je met een Aussie toch wel moeten weten ;)
Overigens, met een Husky MOET je 's zomers overdag niets doen. Dus dan ga je eerder je bed uit of later je bed in om alsnog goede beweging te kunnen geven. Ik ga echt niet 3x per dag flink de deur uit. Gewoon één keer en dan goed ook.

In huis wordt hier niet gespeeld, daar wonen we te klein voor en de haren vliegen alle kanten op. Maar omdat we zoveel buiten zijn hebben beide honden er absoluut geen probleem mee. Bovendien zijn ze al niet zo speels aangelegd.

Ik denk ook dat het scheelt dat ik heel zelfstandige rassen heb. Een Aussie is over het algemeen veel meer op de baas gericht. Mijn honden vermaken zichzelf wel. Ik ben meer een versiersel :+

anneliesdj

Re: Werken en hond uitlaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 15:54

Een husky is toch doorgaans een hond die minder behoefte heeft aan mentale uitdaging maar juist fysiek wat wil doen.

Wat me overigens wel verbaasd is dat in elk topic over dit onderwerp iedereen die fulltime werkt zo'n perfekte hondenbaas is. Zelfs de moeilijkste rassen hebben ze in huis, zijn hele dagen weg en gaan 's avonds nog de hele avond op pad met de hond. Ofwel op bokt zijn alleen échte hondenliefhebbers, ofwel deze mensen hebben geen sociaal leven, ofwel het wordt allemaal flink aangedikt hier en daar.
Ik vind het in elk geval bijzonder.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 15:55

KellyR schreef:
Ik vind het ras wel degelijk uitmaken. Als ik mijn aussie's 5 dagen in de week 8 uur of langer alleen zou laten in huis dan zouden ze ten eerste knotsknetter gek zijn als ik thuis kom, maar ik zou ook duidelijke gedragsverandering zien, want ze moeten gewoon kunnen rennen. Wanneer ik een periode ziek ben en niet veel met ze loop, dan worden ze rustig stil, het lijkt bijna depressief.

Een hond die geen behoefte heeft aan veel beweging en aandacht is hier veel beter resistent, sommige honden vinden het verschrikkelijk om te lopen (zoals die euhm hoe heten ze.. bulldoggen?). Er zijn zat rassen die liever lui dan moe zijn en niet uit zichzelf veel aandacht opeisen.

Verder over de uitlaatservice, wij hebben een soort van daycare voor de honden. Die is open vanaf half 7 tot 6 en de honden kunnen volop spelen. Per dag betaal je geloof ik 15 euro en voor 2 honden is het rond de 20. Ga je vaker in de week, chronisch, dan wordt het goedkoper. Als dit niet mogelijk zou zijn, dan zouden wij geen eens aan honden begonnen zijn..

Tevens vind ik het ook een fijn idee dat ze met zn 2e zijn en op de momenten dat ze alleen zijn, dat ze altijd elkaar nog hebben. Hier is ook 5 uur per dag echt de max, en zelfs dat komt niet vaak voor. Vaak overlappen we elkaar waardoor het niet nodig is. Tuurlijk komt het soms wel eens voor dat ze 8 uur alleen willen blijven, en dat kunnen ze ook. Maar het voelt niet fijn... Stel je bent 8 uur op een dag weg en je slaapt gemiddeld 8 uur op een dag, dan zijn ze in principe al 16 uur op een dag alleen! Dat vind ik gewoon niet kunnen....

Ras (en leeftijd) maakt in grote lijnen ook wel degelijk uit. Ik heb een behoorlijk drukke Sheltie van 3 jaar , die maak ik echt ongelukkig als ik hem 3 dagen in de week 8 uur alleen zou laten.

Heb ook een Grote Zwitserse Sennenhond van ruim 11 die zou zo 8 uur kunnen slapen, maar moet echt overdag om de 4 á 5 uur naar de wc om het binnen droog te houden.

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 16:26

anneliesdj schreef:
Een husky is toch doorgaans een hond die minder behoefte heeft aan mentale uitdaging maar juist fysiek wat wil doen.

Wat me overigens wel verbaasd is dat in elk topic over dit onderwerp iedereen die fulltime werkt zo'n perfekte hondenbaas is. Zelfs de moeilijkste rassen hebben ze in huis, zijn hele dagen weg en gaan 's avonds nog de hele avond op pad met de hond. Ofwel op bokt zijn alleen échte hondenliefhebbers, ofwel deze mensen hebben geen sociaal leven, ofwel het wordt allemaal flink aangedikt hier en daar.
Ik vind het in elk geval bijzonder.

Ik heb een prima sociaal leven, doordeweeks ga ik alleen niet van huis zonder de honden. Dan hebben zij hun tijd met mij. En ik met hen, ik geniet daar heel erg van.

Een Husky wil fysiek wat doen, daar heb je helemaal gelijk in. Maar jij weet waarschijnlijk ook wel dat je een hond op een gegeven moment 3 uur lang bezig moet houden om hem eindelijk eens moe te krijgen omdat je conditie opbouwt. Daarom kun je ook mentale uitdagingen doen.
Speuren, training, cursus etc.
Ik ben overigens echt niet de hele avond op pad met mijn honden hoor :D
Straks ga ik ook naar huis en direct door naar het strand. Daar lopen we een rondje van zo'n 1,5 a 2 uur en daarna ga ik eten en relaxen. Voor we naar bed gaan neem ik ze nog om en om een half uur mee naast de fiets ;)
In het weekend doe ik sociale dingen, dan ben ik ook overdag bij mijn honden. En ik neem ze meestal nog mee ook.

Waarom denk je dat dat bijzonder is?
Mijn honden zijn een heel groot deel van mijn leven en heel belangrijk voor me.

Overigens laat ik ze niet de hele week alleen hoor, ik vind 5 dagen echt te veel.
Bij ons komt het eens in de twee weken voor dat ze echt een dagje ( max 7 uur) alleen zijn. Ik breng ze of naar de oppas, daar zijn de hele dag met mijn moeder of mijn vriend werkt vanuit huis.
Maar ik weet wel dat het zou kunnen.

Alleen zoals iemand al zei, je moet er wat voor over hebben. Je vermoeidheid opzij kunnen zetten en erop uit gaan. En ik zal een geheim verklappen: niks leukers en meer ontspannen dan een flinke wandeling of fietstocht met je beste vriendje na een lange poedersuiker dag op werk.

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 16:30

@listitano, vraag me af waar jij leest dat ik hersenactiviteit uitsluit als werk? Maar als vervanging ? Nee zeker niet, als jij 10 minuten op een dag buitenkomt met een hond maar wel veel denkwerk doet... Ze moeten kunnen bewegen en even vrij zijn, ook van het denken en gewoon hond zijn ; rennen en gek doen. (Ik zeg trouwens niet dat jij niks doet... maar over mensen die met dit ras niks doen en dat activiteit e.d. wel degelijk rasgebonden is tot op zekere hoogte)

@anneliesdj, tjsah je hebt altijd baas boven baas he ;) Ik doe het ze in ieder geval niet na, dagopvang vinden ze ten eerste vele malen fijner, en zou het niet zien zitten om na 9 uur werken +- nog een uur reizen en dan nog 2 uur met de hond uit te gaan :+

@Jis_ precies.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 16:57

Ik had het niet alleen over jou lisitana en aangezien jij zegt veel thuis te zijn geld het dus zowieso al niet voor jou ;)
Maar die mensen die zeggen dat het dus wel prima kan omdat zij ook fulltime werken met ras x op de mat, die wil ik weleens irl zien ;)

xGoldenHero

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 17:18

Je pakt dit goed op. Zouden meer mensen moeten doen ipv direct doen omdat een puppy/hond zo leuk is.

Mijn man is hele weken op de vrachtwagen dus ik regel de boel thuis. Ik werkte eerst in de kinderopvang en wilde okk een hond. Ik ben toen halve dagen gaan werken en dat ging prima. Maar ik moest na een tijd meer gaan werken daar en rot tijden dus ontslag genomen en voor mijn moeder gaan werken.
Ik ben nu telkens 2 uur weg, 3 uur thuis, 3 uur weg, 2 uur thuis op een dag, bijvoorbeeld. En dat gaat ook prima met mijn jonge hond. Nu heb ik er nog een oudje bij sinds kort en dat gaat super. Ik kan ze samen met gemak alleen laten en kan prima een dagje rustig aan doen met de jongste.
Ik maak de jongste liever mentaal moe dan fysiek en dat kan ook prima iemand anders doen smiddags maar je moet wel op die persoon kunnen rekenen.

Want wat als die persoon ziek wordt of ineens bedenkt dat het toch niet leuk is?

Als ik echt lang moet werken gaan ze allebei naar de dagopvang. Kost me 20 euro voor 2 honden maar krijg dan filmpjes en foto's wat ze die dag hebben gedaan.

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 17:22

Het is niet zo dat als ik thuis ben, dat ik aan huis gekluisterd zit. Maar ik probeer wel zo te plannen dat ik niet een hele avond weg ben.

Mijn vriend vertrekt elke avond na het eten met zijn hond waar hij rent en speelt en ik ben over het algemeen thuis. Of ik ga even bij mams of paps op bezoek. Verder gaan we nooit op stap en hebben we niet veel contacten waardoor we veel weg zijn, dat hebben we niet. :)

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 17:05

Milord schreef:
In de buurt van het Westland. Maar hebben voorlopig nog geen hond hoor...

Nee, dat weet ik dat je voorlopig nog geen hond hebt. Maar wie weet was er een bokker die je kon helpen. Westland is voor mij tever helaas.

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 17:20

Hier zitten in sommige gevallen de honden ook 8 uur alleen, maar als het langer moet dan neem ik ze meestal mee, liggen ze in de auto en laat ik ze tussendoor uit.
In het grootste geval liggen de honden haast heel de dag te slapen, drinken amper en plassen hierdoor ook amper.
Degene die buiten zitten hebben kennel en gras :)

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 00:02

Even een nootje op de hondenuitlaatservice en het in de auto zitten. Heb stage gelopen bij verschillende en val nog steeds wel eens in maar de honden voor opgehaald en we plannen honden die met karakter en de route goed bij elkaar passen. Uitzonderingen daargelaten.
De bus heeft airco en heeft ruime kennels achterin met zachte bekleding.
En gaan altijd minstens een uur lopen met iedere groep. afzonderlijk van de tijd van het reizen.