Honden uit het buitenland

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

moonie

Re: Honden uit het buitenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 14:18

dat is zo het is die jongen wil alles hebben maar er verstand van hebben ho maar helaas

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 15:17

moonie schreef:
Hoi ik kom even binnen vallen, mijn mening hier over is dat ik het een dubbele kant vind hebben hoe komt dit.
Mijn broertje(die al geen verstand van honden heeft heeft zo oostblokker een grote herder) wij zelf hebben ook een een welsh corgi iets.
Deze is netjes her opvoed maar dat beest van mijn broertje is een ramp verlaatings angst van hier tot tokio luisterd na niemand zijn vriendin kan er dus niks mee hij sloopt alles(logisch hond is nog geen jaar maar toch)
mijn broertje wil niet in zien dat op cursus gaan kan helpen
dus van mijn hoeven ze aan de ene kant ook niet te komen maar onze eigen hond is echt hele erg netje op gevoed en zulke zijn wat mijn betreft wel welkom

Dat is triest, voor de hond dan. Je broertje zou het met waarschijnlijk geen enkele hond gaan redden. Je moet toch een dier opvoeden en opgevoed houden. Nu zit er natuurlijk wel verschil in karakter bij verschillende rassen maar toch sneu.....

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 15:21

Kinke schreef:
Honden die niet kunnen zwemmen Margee?? Bestaan die?
Wat mij betreft mogen ze hier de hopeloze gevallen ook in laten slapen.

Soms is dat misschien wel beter, vooral als zo'n dier doodongelukkig is door zijn eigen verleden.... te erg voor woorden toch.

Ja, helaas wel. Het schijnt dat bulldogjes voorover kiepen en daardoor verdrinken. Ik ken er een paar, hele leuke diertjes maar jammer genoeg heel onnatuurlijk. Ze moesten geopereerd worden om een beetje fatsoenlijk te kunnen ademen. Het zijn natuurlijk excessen maar het is wel onze eigen schuld! |(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 15:28

De mens houdt van extremen en hondenrassen als Engelse buldoggen zijn hier inderdaad de dupe van.

Het echte probleem zit hem in mijn ogen dus bij de Nederlanders die een pup nemen (waar dan ook vandaan), dit dier niet (willen) opvoeden en vervolgens komen deze, niet te adopteren, dierenin de dierenasiels terecht. Dan gaan mmensen inderdaad makkelijker kijken wat er in het buitenland te krijgen is.

Bedankt voor alle meningen overigens! Voor mij weer een les dat je ergens tegen kunt zijn, maar misschien verder kijken moet dan je neus lang in als je de verschillende kanten niet kent :)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 16:30

Spruitjee schreef:
Ik vraag mij dan af, worden de onplaatsbare honden in NL dan afgemaakt of blijven die dan tot hun dood in het asiel? Want dan zou je deze dus blijkbaar beter af kunnen maken en dan maar meer honden uit het buitenland halen. Of denk ik nu te zwart-wit?

Nederlandse asielen laten alleen honden inslapen als daar zwaarwegende redenen voor zijn. Dus agressief gedrag bijvoorbeeld.
In principe kan een hond dus levenslang in het asiel zitten maar vaak worden honden onderling uitgewisseld als het niet lukt en dat helpt doorgaans wel.

Fehu

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 16:43

kohtje schreef:
Wat veel mensen niet weten is dat elke rasvereniging ook herplaatsers hebben. Dus honden die niet in het asiel zitten maar wel een nieuw huis zoeken.

Klopt inderdaad maar eigenlijk nooit bij rasverenigingen, vreemd eigenlijk. Misschien komt het omdat ik nooit op zoek ben naar een bepaald ras? Ja, ik ben gek op bordeaux doggen, bull mastifs en mastino napolitano's maar zo'n kalf past gewoon niet hier in huis, die zijn echt te groot. Verder kies ik een hond uit op het koppie, het karakter en de "klik".
Als er hier een buitenlandse hond zo komen, Adopteer ik dan ook pas na het kennismaken bij een gastgezin hier in Nederland en niet enkel op basis van een foto.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 16:56

en als dat buitenlandse hondje nu door het asiel zelf naar nederland wordt gehaald??

Waarom opname van honden uit Spanje:

Waarom neemt Stg Dierenasiel Tiel honden afkomstig uit Spanje op om te herplaatsen in Nederland?

De laatste tijd, vooral het laatste halfjaar, zien we een beduidende afname van het aantal asielhonden. Helaas geldt dit niet voor het aantal asiel katten, dit worden er alleen maar meer.

Dit geldt niet alleen voor ons asiel maar ook voor collega-asiels in onze buurt.

Er staan regelmatig een behoorlijk aantal hondenhokken leeg. De honden die in het asiel verblijven zijn over het algemeen grote honden terwijl er veel vraag is naar wat kleinere familiehonden. Het aanbod van honden, zowel gevonden honden als afstandshonden, is dus niet in overeenstemming met de vraag. Dit terwijl de Spaanse asielen uitpuilen met dergelijke honden.

http://www.dierenasieltiel.dierenbesche ... ndsehonden

is het dan ineens wel anders,omdat je dan een asielhond 'redt' ??

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 18:14

Ook daar heb ik 1 van de beweegredenen van gehoord. De lege asielen, die honden uit het buitenland laten komen, doen dat ook om te voorkomen dat de mensen die niks kunnen vinden toch voor een pup gaan, die soms een dubieus verleden hebben.

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 16:21

Wij zijn momenteel ook op zoek naar een hond/pup. Wij zoeken via de Nederlandse asiels, buitenland en via adverteer sites.

Het valt mij enorm op dat de normale stichtingen die ik gewend ben en waarvoor ik zo nu en dan een hondje opvang 100-200 euro per adoptie vraagt. Terwijl er veel honden via andere stichtingen 250 of zelfs 500 euro per hond vragen. Ik ben dan ook gewaarschuwd voor enkele stichtingen die echt honden uit het buitenland laten komen met het idee om er winst uit te krijgen.

Het maakt mij dan ook niet uit waar de hond vandaan komt, zolang alles maar fair geregeld is.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 16:33

250-300 is een vrij normaal bedrag als je kijkt naar de onkosten.
Stichtingen die minder vragen voor hondjes hebben vaak sponsoren die de kosten vergoeden, jij als adoptant betaald dan alleen nog het vervoer bijvoorbeeld.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 16:33

Mijn ouders hebben een hondje uit Roemenie, want na het overlijden van een hond uit asiel van ouderdom, wilden ze weer een hond.

Maar niet uit NL asielen, want alleen maar probleemhonden en of vechthondrassen en daar hadden mijn ouders, terecht, geen zin in, want ze zijn 65+, gelijk een lieve hondje waarmee het klikt en het is een hele makkelijke hondje.

Maar aan de andere kant, ik ben er wel tegen, het is dus dubbel.....

Toevallig hebben ze allemaal errugge zielige verhalen en daarom geloof ik het niet zo, het zijn gewoon straathonden en dan worden er puppys geboren en dus van de straat geplukt om te voorkomen dat het erger en erger worden, dat is wat ik denk..............Ze kunnen beter tijd en geld steken ter plaatse om ze humaan in te kunnen slapen en of onvruchtbaar te gaan maken.

Ipv de ellende naar NL te halen, het is gewoon dweilen met de kraan open, nog ff en de NL asielen zitten vol met buitenlandse honden...........want als mensen honden om wat voor redenen ook wegdoen naar asielen zal dat ook vroeg of laat met deze honden gebeuren.

En wat ook zo raar is: De NL honden dat mijn ouders kennen van de buren, omgeving, die hebben een virus en 2 zijn eraan overleden....en of zijn er ziek van behalve de honden uit het buitenland...........ik ben ervan overtuigd dat ze het meenemen naar hier en er zelf imuun voor zijn. Dierenartsen weten niet wat het precies voor een virus zijn. In de woonplaats van mijn ouders zitten vrij veel buitenlandse honden, ze hebben de kolder in hun hoofden en halen van alles wat zielig is in huis.

Dus ik ben er niet blij mee, want ze verspreiden de ziekten en het is dweilen met de kraan open, er komen van alles naar hier..........men weet toch niet wat ze binnenhalen.

Het banketstaaf is dat NL proberen de honden en katten te verminderen door ze onvruchtbaar te maken etc. wordt hiermee weer teniet gedaan door een stelletje trutten die niet nadenken die ze zo zielig vinden en er reclame mee gaan maken en geld te vragen etc. etc. en ze aan de mensen te proberen verslijten in NL.

Het beste is om er ter plekke de problemen aan te gaan pakken en te op te lossen.
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 06-10-15 17:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 17:02

anneliesdj schreef:
Stichtingen die minder vragen voor hondjes hebben vaak sponsoren die de kosten vergoeden, jij als adoptant betaald dan alleen nog het vervoer bijvoorbeeld.

Ja ben ik met je eens :j maar 500,- euro is imo dan echt wel een beetje teveel van het goede.

De stichting waar ik honden voor opvang heeft geen sponsor trouwens.
Maar vaak zijn dit ook honden uit NL. Adoptiekosten zijn ongeacht leeftijd 100,- euro.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 17:16

Dat ben ik totaal niet met je eens Ragdollcat. De goede stichtingen laten hun honden niet naar het asiel gaan. Je tekent een contract en bent adoptant maar als je, om wat voor reden dan ook, afstand van de hond moet doen gaat de hond terug naar de stichting.

Onbekende virussen? Daar heb ik werkelijk nog nooit van gehoord en ik ken veel, heel veel buitenlandse honden. Lijkt mij meer zo'n heb gehoord van de broer van de neef van de buurman of zoiets :+ Wat wel een feit is dat veel van de honden die naar Nederland komen erg sterk van gestel zijn door de manier van fokken terwijl rashonden en zeker die van broodfokkers vaak veel zwakker zijn.

Het is niet dweilen met de kraan open want de stichtingen zetten zich ook in voor de honden in het buitenland. Er wordt geld gevraagd voor de honden ja. Dat geld wordt gebruikt om in Spanje (of andere landen) honden te steriliseren en te castreren zodat er minder honden op straat terecht komen. Tevens wordt dat geld gebruikt om de honden daar op te vangen. Problemen worden dus wel degelijk ter plaatse aangepakt.

De honden die op straat lopen worden anders daar opgepakt en in dodingsstations gegooid. Niks leven op straat maar op een afschuwelijke manier aan je eind komen als hond.

Als je iets roept, lees je dan eerst eens in voordat je dingen verkondigd die gewoonweg onwaar zijn.

Toen ik drie jaar geleden na het overlijden van onze RR op zoek ging naar een hond kon ik niets vinden in de verschillende asiels. Keek zowel in België als in Nederland.
Toen kwam ik op een site Artico tegen, een Spaanse Mastinmix met een super lieve blik. Was acuut verliefd. Artico kwam uit een dodingsstation en was via een gastgezin herplaatst maar deze mensen konden niet meer voor hem zorgen. Zo kwam Artico weer terug bij het gastgezin en nu woont hij bij ons. Fantastische hond met maar één probleem. Als je boos bent kan je hem niet bij zijn halsband pakken. Kan me wel voorstellen waar dat trauma vandaan komt.

Artico is dus nooit in een asiel beland en hij was keurig gecastreerd. SOSStrays werkt met gastgezinnen en eigenlijk vind ik dat wel heel goed. Zo kunnen ze goed beoordelen hoe de hond functioneert in een gezin en zo een passende baas vinden.

Die in Prinsenbeek is inderdaad een nogo. Woon niet zo ver van Prinsenbeek en heb daar al meerdere slechte verhalen over gehoord.

Tja, we hebben ook nog een Border Collie waar mensen niet meer voor konden/wilden zorgen en via een rassen herplaats facebookpagina toch weer (bloed kruipt waar het niet gaan kan) een RR. Een pup waar weer afstand van gedaan was (ze heeft een overbeet) en die bij de fokker op een nieuw baasje zat te wachten.

Zou het zo weer doen. Heb een superleuke wandelclub/vriendenclub aan de stichting overgehouden en we gaan regelmatig met onze reuzen en de kleinere honden aan de wandel. Allemaal gezonde honden met liefhebbende baasjes.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 17:22

Toch zijn er 2 honden aan overleden en het waren wel rashondjes en ik denk ook teveel doorgefokt, het gingen om Pomerianen en de andere honden die ziek werden/ zijn waren wel rashonden zoals Bull Mastiff, poedel etc.

Mijn ouders zeiden dat het komt omdat de kruisingen veel sterker zijn en dus niet snel ziek worden, en dat zijn vaak de buitenlandse honden. Toch het zette mij wel aan t denken...........en bijna allemaal hebben ze soortgelijke zielige verhalen...........ik ben misschien te wantrouwig en het is heel dubbel voor mij.

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 17:26

ik heb niet alles door gelezen maar wil toch even reageren omdat ik ook een spanjaard heb sinds februari.

Ik en mijn vriend hadden besloten een hond uit het asiel te halen en juist niet vanuit het buitenland. Echter wij hadden wel een aantal eisen, namelijk: moet alleen kunnen blijven, moet mee kunnen in de auto, moet met kinderen van elke leeftijd kunnen, liefs niet ouder dan 3 jaar en moet met andere honden kunnen.
Dus op dierenasiels.com onze eisen ingevuld. Van daaruit krijg je dan een overzicht welke honden kunnen matchen. Echter al deze honden komen vanuit het buitenland wanneer ze aan alle eisen voldoen. De 'nederlandse' honden die in het asiel zitten zijn over het algemeen honden die niet met kinderen of andere honden kunnen. Dit is voor ons geen optie i.v.m. oppas soms bij mijn schoonouders die hebben en hond en ik heb een neefje van 1,5.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 17:33

Ik denk ook eerder dat het zo zit en niet dat het zo is dat de Buitenlandse honden een virus hadden.

Een virus komt ook niet zo incidenteel voor.

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 17:36

Ragdollcat schreef:
Mijn ouders hebben een hondje uit Roemenie, want na het overlijden van een hond uit asiel van ouderdom, wilden ze weer een hond.

Maar niet uit NL asielen, want alleen maar probleemhonden en of vechthondrassen en daar hadden mijn ouders, terecht, geen zin in, want ze zijn 65+, gelijk een lieve hondje waarmee het klikt en het is een hele makkelijke hondje.

Maar aan de andere kant, ik ben er wel tegen, het is dus dubbel.....

Toevallig hebben ze allemaal errugge zielige verhalen en daarom geloof ik het niet zo, het zijn gewoon straathonden en dan worden er puppys geboren en dus van de straat geplukt om te voorkomen dat het erger en erger worden, dat is wat ik denk..............Ze kunnen beter tijd en geld steken ter plaatse om ze humaan in te kunnen slapen en of onvruchtbaar te gaan maken.

Ipv de ellende naar NL te halen, het is gewoon dweilen met de kraan open, nog ff en de NL asielen zitten vol met buitenlandse honden...........want als mensen honden om wat voor redenen ook wegdoen naar asielen zal dat ook vroeg of laat met deze honden gebeuren.

En wat ook zo raar is: De NL honden dat mijn ouders kennen van de buren, omgeving, die hebben een virus en 2 zijn eraan overleden....en of zijn er ziek van behalve de honden uit het buitenland...........ik ben ervan overtuigd dat ze het meenemen naar hier en er zelf imuun voor zijn. Dierenartsen weten niet wat het precies voor een virus zijn. In de woonplaats van mijn ouders zitten vrij veel buitenlandse honden, ze hebben de kolder in hun hoofden en halen van alles wat zielig is in huis.

Dus ik ben er niet blij mee, want ze verspreiden de ziekten en het is dweilen met de kraan open, er komen van alles naar hier..........men weet toch niet wat ze binnenhalen.

Het banketstaaf is dat NL proberen de honden en katten te verminderen door ze onvruchtbaar te maken etc. wordt hiermee weer teniet gedaan door een stelletje trutten die niet nadenken die ze zo zielig vinden en er reclame mee gaan maken en geld te vragen etc. etc. en ze aan de mensen te proberen verslijten in NL.

Het beste is om er ter plekke de problemen aan te gaan pakken en te op te lossen.

Z0 hee.... jij hebt je wel verdiept in de feiten zo te lezen.....

Ik wilde eigenlijk gaan antwoorden maar er is eigenlijk geen beginnen aan met deze onzin.

har166

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 17:52

Ik heb drie honden op het moment. Mijn oudste hondje komt uit het asiel en dat is echt de liefde van mijn leven, hij heeft twee keer in het asiel gezeten en ik ben dolgelukkig met hem. Hij is nu een jaar of 8 en ik heb hem 3,5 jaar. Hij heeft soms bijzondere trekjes ( fietser willen vangen enzo ) maar ik snap de handleiding na 3,5 jaar volledig en hij is mijn topper. Ik wilde er graag een tweede hond bij en heb ongeveer 4 a 5 maanden de asiels in Nederland in de gaten gehouden maar daar zaten voornamelijk waak en verdedigings honden en dat past niet bij mij. Een vriendin van mij heeft twee buitenlandse hondjes en die zijn heel leuk dus ging ik kijken op marktplaats naar een buitenlandse hond en zag een hele leuke. Na een intake en contact met de opvang zou die hond klaar gemaakt worden om te kunnen reizen maar toen bleek hij een afwijking te hebben en toen moest ik weer op zoek naar een ander hondje. De stichting heeft me daarbij geholpen. Ik zocht een teefje, lief, absoluut niet dominant, actief en sociaal. Die is dan ook naar Nederland gekomen en ondanks dat zij alles is wat ik wou hebben wij geen klik en heb ik haar ter adoptie aangeboden na de eerste opvoedperiode. Niet omdat ik van haar af wil maar ik denk dat er iemand anders veel beter bij haar past. Ik neem dan ook nooit meer een buitenlandse hond die nog naar Nederland moet komen want die klik kan ik blijkbaar niet ontwikkelen. Heel jammer maar ja, weer wat geleerd. Mijn derde hondje is dan ook een hondje wat ik via kennissen heb overgenomen. Het teefje is nog steeds bij mij want er is blijkbaar geen interesse in haar. Mensen willen blijkbaar wel een pup uit het buitenland maar geen puber ;)

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 17:58

In mijn geval werken de 'zielige' verhalen zoals ze op Marktplaats staan (volgens mij voornamelijk bij de advertenties van ACE) echt averechts. Als ik een selectie maak op leeftijd, geslacht etc. en dan het overzicht van de advertenties krijg dan zie je aan de eerste zin van zo'n advertentie al wie hem geplaatst heeft. Voor mij juist een reden om die advertenties over te slaan.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 18:15

Een flinke groep honden uit het buitenland heeft een schifting meegemaakt die de Nederlandse honden al een flink aantal generaties niet mee hebben gemaakt. En dat is ziektedruk en daarmee de kwaliteit van de weerstand. Het virus hoeft dus niet door hen overgebracht te zijn, ze hebben er alleen een betere weerstand tegen (zeker rashonden hebben vaak een verminderd immuunsysteem. Dit heeft te maken met de hoeveelheid verschillende allelen die een hond heeft namelijk. Deze hoeveelheid verminderd bij inteelt). Sommige zuid-europese honden nemen 2 ziektes mee. Beide zijn niet besmettelijk (worden overgebracht door een bepaald mugje dat niet in Nederland voor komt).

Sommige Nederlandse asiels halen al honden uit het buitenland. Om de simpele reden dat er in het buitenland veel meer honden zitten die aan de vraag van de gemiddelde Nederlander voldoen. Namelijk: geen terriër, geen bulldog, geen (pittige) herder, geen oudje, geen hond-agressie of mens-agressie, geen medische problemen.

Dit type honden komen ook onder de Nederlandse honden voor en ook deze komen soms naar asiels. Als ze gevonden worden zitten ze er zelden langer dan 4 weken (2 weken quarantaine), degene die binnen gebracht worden zitten er zelden langer dan een week. Veel asiels hebben zelfs wachtlijsten voor dit type hond.

Wat in Nederland als vol wordt beschreven door de meeste asiels moet ook even naar gekeken worden. Want een hoop asiels hebben plaats voor maximaal 8 honden (wel veel katten). Een beetje buitenlands asiel bevat al snel meer dan 100 honden en vaak zijn het dodingsstations en worden de honden na 4 weken afgemaakt.

Daarmee heb je direct het feit dat je het probleem daar moet laten en moet oplossen. Het één sluit het ander niet uit. Doordat je honden uit dodingsstations haalt, geef je deze honden weer een leven. De asieldruk wordt anders onder controle gehouden door ze te doden. Goede stichtingen doen ook projecten van castratie ter plaatse van zwerfhonden en huishonden, daarnaast proberen ze mensen te informeren en de mentaliteit ten opzichte van honden te veranderen. Dat is een zeer lastig proces en daar hebben de honden die nu in het dodingsstation zitten ook niks aan.

Een hoop honden hebben wel het één en ander meegemaakt. Stichting Ace is een grote stichting die wel altijd dramatische verhalen bij de honden plaatst en ook met enige regelmaat honden plaatst die eigenlijk inderdaad ingeslapen hadden moeten worden. Maar er zijn zat stichtingen die gewoon wel eerlijke verhalen plaatsen.

Een groot deel van de buitenlandse honden vervangen broodfokpups. Er zijn namelijk niet genoeg herplaatsers in die prijscategorie die voldoen aan de eerder genoemde eisen.

www.dierasiels.com 06/10/2015 geteld schreef:
Dogachtigen en berghonden: 99
Pitbull-achtigen+(Amerikaanse) bulldogs: 43
Kangals: 7
Geplaatst: 16
Dus nog 33 andere honden ter beschikking (voor als je van dog-achtigen houdt)

Keeshonden+poolhonden: 25
keeshonden: 2 (+1 geplaatst)
husky/alaska malamute: 16 (+4 geplaatst)
6 geplaatst (incl. 1+4)
dus keuze uit 2 keeshonden of 3 andere poolhonden als je niet van de husky's bent.

Terriërs: 135
Jack Russell: 27 (+4 geplaatst)
Pitbull-achtigen+(Amerikaanse) bulldogs: 74(+8 geplaatst)
Geplaatst 18 (incl. 4+8)
Maakt nog 18 andere terriërs beschikbaar

Gezelschapshonden: 40
Geplaatst: 21
Nieuw: 8
Senior: 5
Gedragsprobleem: 1 (verwond mensen)
Nog 5 honden die niet net er zitten, niet oud zijn en geen gedragsprobleem hebben.

Herder-achtigen: 100
Niet zijnde duitse, mechelse of hollandse herder: 10 (+9 geplaatst)
Geplaatst: 14 (incl. 9)

Waakhonden: 38
Pitbull-achtigen+(Amerikaanse) bulldogs: 7(+2 geplaatst)
Sharpei's: 5(+1)
Rottweiler: 7 (+3)
Oftewel, als je geen sharpei of pittbull-achtige wil, keuze uit 20 (incl. rottweilers)

Retrievers: 32
Labradors: 10 (+4)
Geplaatst: 10 (incl. 4)
Hoe groot is precies het percentage retrievers in Nederland? Hier kom ik op 22/472 niet geplaatste honden, dus krap 5%

Spaniels+kleine jachthonden: 29
10 beagles
2 Jack Russels (+1 geplaatst)
6 geplaatst (incl. 1)
Dus nog 11 over

Windhonden: 4
2 geplaatst

Bastaards: 88
18 geplaatst
Dus nog 60 beschikbaar, waarvan een aantal vallen onder de pitbull-achtigen maar die heb ik niet meer geteld

Totaal dus van de 472 beschikbare honden (118 geplaatst): 126+60 bastaards als je geen Jack Russell, pitbull-achtige of pittige herder wil. Waarvan de bastaards dan nog een deel pitbull-achtige, Jack-Russel of pittige herder is en het merendeel in ieder geval grote hond is.

Oftewel: Ga voor een windhond niet naar het asiel, voor een braaf klein hondje moet je zeer snel zijn of op de wachtlijst, retrievers zijn ook een uitdaging en een rustige herder is ook zoeken. Laten dat nu net de honden zijn waar de meeste mensen naar op zoek zijn. Dat is ook goed te zien als je kijkt naar de hoeveelheid geplaatste honden in die categorieën.
En dat zijn net ook het type honden dat veel in het buitenland loopt op straat. Hond-agressieve honden worden door roedels straathonden afgemaakt, dat soort gedrag wordt niet geaccepteerd. Mens-agressieve honden worden afgeschoten.

Ik heb geen buitenlandertjes. Ik heb 2 poedels, waar er trouwens ook geen (zuivere) van in het asiel zat. Een volgende erfhond zou zo maar eens uit Roemenië (of omgeving) kunnen komen als we niks kunnen vinden hier. Hoewel het waarschijnlijk een Rottweiler wordt en daar zitten er wel zo'n 10 in het asiel hier. Dan kan je hopen dat daar er één tussen zit die past bij jou en jouw situatie. De keuze is reuze, zullen we maar zeggen.

Equardor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 18:25

Ben dit jaar in januari in spanje geweest en naar mijn mening los je de problemen daar niet op door al die honden hierheen te halen. De spanjaarden (en waarschijnlijk ook de andere landen, maar ben ik niet geweest) moeten zelf hun problemen oplossen en dat gebeurd nu niet.

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 18:30

Grappig dat deze discussie elke keer weer komt.
Sja, ik moet zeggen dat ik er eerst ook redelijk sceptisch tegenover stond, maar ik volg nu een aantal asiels en ik ben echt blij dat er mensen zijn die voor deze dieren op komen. :j
De meeste shelters doen een heleboel meer, voorlichting, sterilisatieprojecten etc. Helaas vrees ik dat het niet genoeg is aangezien de mentaliteit van de mensen daar echt moet veranderen, en dat gaat niet zo snel. Zolang de mensen er daar geen fiets om geven blijven er dozen pups aangeleverd worden, laten mensen hun reu lekker los op straat drentelen en worden jachthonden die 'niet goed genoeg zijn' met tientallen per maand gedumpt. Tegen de stommiteit van mensen kan je gewoon niet op steriliseren en herplaatsen.
Maar deze mensen doen wat ze kunnen, soms gaat het wat ver (hele grote kosten maken om een compleet kapot dier weer op te lappen bijvoorbeeld), maar zonder was de situatie nog vele malen erger.

Ik weet dat er onderzoekers bezig zijn met een snellere goedkopere methode om honden (en katten) permanent steriel te maken, dus ik hoop dat daarmee uiteindelijk echt een grote stap gezet kan worden.

Dweilen met de kraan open, ja dat is het wel een beetje nu.
Maar ik moet eerlijk zeggen, ik ben sinds een tijdje weer een beetje rond aan het kijken voor eventueel een leuk klein hondje erbij, en de leukste kom ik toch elke keer weer tegen in het buitenland. :o Gelukkig mag het nog niet, anders had ik alweer een hele verzameling. :')

Ik vind het wel echt belangrijk dat mensen weten waar ze aan beginnen, en het hoofdargument moet niet 'medelijden' zijn. De grote fantasie van ACE bijvoorbeeld trekt me dus ook niet echt. :P

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 18:37

Equardor schreef:
Ben dit jaar in januari in spanje geweest en naar mijn mening los je de problemen daar niet op door al die honden hierheen te halen. De spanjaarden (en waarschijnlijk ook de andere landen, maar ben ik niet geweest) moeten zelf hun problemen oplossen en dat gebeurd nu niet.

De spanjaarden gaan echt niet ineens verantwoordelijk met hun honden om als je ze maar op straat laat lopen. Ik ze ze eerder gewoon vergiftigen of vangen en vergassen. Is natuurlijk ook een optie maar ik vind dat ethisch echt niet verantwoord.

De shelters daar zijn zich er echt wel van bewust dat het geen problemen oplost, maar ik ben het wel met ze eens dat de dieren een kans moeten krijgen als dat kan. Er zijn genoeg mensen die precies zoeken wat je daar kan vinden, sjah..

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 18:42

"Je redt niet de hele wereld met het redden van één dier, maar voor dat ene dier red je wel zijn hele wereld."

Het verschilt heel erg per regio in Spanje hoe er met honden wordt omgegaan. Sommige gebieden gaat men heel schappelijk met ze om, andere gebieden zijn ze nog net goed genoeg om als voetveeg te dienen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 19:51

Robynn schreef:
anneliesdj schreef:

Ja ben ik met je eens :j maar 500,- euro is imo dan echt wel een beetje teveel van het goede.

De stichting waar ik honden voor opvang heeft geen sponsor trouwens.
Maar vaak zijn dit ook honden uit NL. Adoptiekosten zijn ongeacht leeftijd 100,- euro.

Mag ik vragen welke stichting dat is en hoe ze dat doen?
Want voor 100 euro kun je niet een hond herplaatsen, of je moet torenhoge afstandskosten hebben.

Of 500 veel is ligt aan de kosten die je als stichting maakt, voor zo'n bedrag verwacht ik een hond uit het middelandse zee gebied welke geent is, preventief behandeld en getest is op diverse aandoeningen oa leishmania.
Laatst bijgewerkt door anneliesdj op 06-10-15 19:57, in het totaal 1 keer bewerkt