Hoe vind ik het perfekte huisdier? (kind)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 09:46

Ik kreeg als 8 - jarige een cavia.
Een langharige.
Het beest is 9 geworden en was echt het liefste, makkelijkste en gekste beest wat ik ooit heb gehad.
Hij was onwijs tam en zoals Lienepien ook zegt, bij het openen van deuren, koelkast of groente snijden fluiten ze je tegemoet. :)

Ik heb op latere leeftijd ook een rat gehad (na een paar dgn had ik er ineens 11 :wow: baby's bij.
Ik vond dit als kind toch minder leuk dan mijn cavia.

Ik heb nu voor mijn kids een hond.
Een Franse bulldog, klein en rustig al heeft hij een paar x per dag de gekke 5 minuten.
Mijn kids zijn gek op hem, maar ik ben dan wel degene die er het meest mee doet en mij als zijn baas ziet.
Toch trekt hij heel veel naar de Kids als hij wil spelen.

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 10:11

Bizzybijtje schreef:
Ik raad eigenlijk een goudhamster aan. Wel van een fokker (niet dierenwinkel) zodat ie al handtam is. Zijn hele rustige en vriendelijke beestjes, in allerlei leuke kleuren en modellen haha ;)

Ik dus absoluut niet. Ik heb zelf ook een goudhamster van een fokker gehad en ja die was heel lief en beet nooit. Maar die was wel pas om 22:30 wakker. Ehhh niet zo leuk voor kinderen. En ik vind het niet kunnen om ze eerder wakker te maken voor je eigen plezier, daarnaast worden de meeste hamsters dan echt chagerijnig en gaan bijten.

Slechte kinderhuisdieren wat mij betreft. Zijn uiteindelijk ook meer kijkdieren. Geen interactie met de baas, eigenwijs en willen vooral rond racen. Desalniettemin hebben ze zulke schattige koppies. <3 Ideaal studenten huisdier. :+

MarlindeRooz

Re: Hoe vind ik het perfekte huisdier? (kind)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 10:26

Mijn vriendin heeft gerbils en die kun je leuk tam maken, oppakken en laten rennen. Erg leuk om naar te kijken. Ze hebben wel een groot en ruim hok nodig en je moet ze per 2 houden. :)

Konijn vind ik echt niet geschikt en ik heb al 15 jaar konijnen.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 10:35

Ik zou cavia's doen of een kleine hond. Ik heb cavia's, konijnen en honden (en kippen, ratten en muizen heb ik gehad). Mijn cavia's zijn niet tam, maar dat komt omdat ik ze nooit in handen heb. Als je cavia's bij een fokker haalt en met een week of 4-6, zijn ze zeer tam te maken. Wel moet je minimaal 2 cavia's doen. Cavia's zijn makkelijk te koppelen (i.t.t. konijnen) en ook 2 mannen bij elkaar is geen probleem. Als je 3 of meer cavia's wilt zou ik wel gaan voor vrouwen of een castraat met vrouwen.

Ik heb toevallig pas een koppeling weer achter de rug, eerst een 2-jarige cavia met eentje van 4 maanden en een week later er nog een 5-maanden oude cavia bij gezet. Geen centje pijn (allemaal zeugen).

En zo is mijn ervaring steeds. Alleen 2 mannen van 1.5 jaar koppelen was een uitdaging. Die zou ik voortaan koppelen met een jong mannetje.

Ook vind ik cavia's makkelijker op schoot te houden als ze niet tam zijn dan konijnen. Een konijn gaat spartelen, schoppen, bijten en een cavia doet alsof hij er niet is. Ook vind ik konijnen kwetsbaarder dan cavia's. Niet met klappen opvangen, want je kan beter een konijn laten vallen dan een cavia, maar wel met voeding. Een cavia eet zo ongeveer al het hooi dat je hem voorschotelt, heeft weinig moeite met voerwisselingen en kan de meeste groente zonder problemen eten. Ik zou een konijn geen bloemkool voorschotelen, bij cavia's schuif ik na wat gewenning rustig een hele bloemkool het hok in. Konijnen zijn vaak ook ontzettende mutsen met eten. De keren dat ik al gehoord heb: mijn konijn eet geen hooi, eet alleen maar dit specifieke kruidenhooi, eet niet hetzelfde kruidenhooi als het meer dan twee dagen achter elkaar gegeven wordt, etc. zijn niet meer te tellen. Een cavia geef je 3 dagen keuze uit twee, zodat hij zelf kan omschakelen en daarna eet hij alles. Het enige waar je bij cavia's op moet letten is dat er voldoende vitamine C in het voer zit.

Daarnaast klimmen cavia's in principe niet. Een omheining van 30cm is hoog genoeg om cavia's achter te houden. Konijnen gaan nog over 90cm heen als je pech hebt, maar 60cm is voor geen enkel konijn een probleem. Ook hebben konijnen veel meer ruimte nodig. 2 cavia's kunnen op 0.5m2, hoewel een grotere kooi wel leukere cavia's geeft, is het niet zielig op die ruimte. 2 konijnen moeten op 2m2 minimaal en ook dan is het zo dat een groter hok leukere konijnen geeft, maar kleiner dan 2m2 is wel zielig.

Oh, en zoals gezegd door anderen: cavia's oinken zo gezellig. Konijnen wil ik niet op mijn slaapkamer van ze maken geen geluid maar ze hebben wel de neiging 's nachts flink te graven. Cavia's graven niet (dus ook niet buiten onder hun ren door, hele lichte rennen tillen ze soms wel op).

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-15 10:50

Ik had zelf al een lichte voorkeur voor cavia's en dat wordt hier vooral bevestigd :D

Hoe zit dat met castratie of sterilisatie? Als je er 2 van gelijk geslacht bij elkaar houd, is dat dan nodig? Gaan ze anders knokken of valt dat mee?
Een cavia heeft een wat langere levensduur dan een rat of hamster toch? Ik zou het wel erg jammer vinden als hij na 2 of 3 jaar weer afscheid moet nemen.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 10:55

anneliesdj schreef:
Ik had zelf al een lichte voorkeur voor cavia's en dat wordt hier vooral bevestigd :D

Hoe zit dat met castratie of sterilisatie? Als je er 2 van gelijk geslacht bij elkaar houd, is dat dan nodig? Gaan ze anders knokken of valt dat mee?
Een cavia heeft een wat langere levensduur dan een rat of hamster toch? Ik zou het wel erg jammer vinden als hij na 2 of 3 jaar weer afscheid moet nemen.

Als je ze uit de opvang haalt zijn de mannetjes vaak gecastreerd en zitten ze al in koppels. Levensduur weet ik niet een twee drie.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 10:55

2 of meer dames cavia's gaan sowieso vaak prima samen :j

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 10:59

Vrouwelijke cavia's worden eigenlijk nooit gecastreerd. Mannelijke cavia's hoeven alleen gecastreerd te worden als ze bij zeugen terecht komen. Het valt dus ontzettend mee. Gemiddeld gesproken hebben cavia's een levensduur van 5-10 jaar. Ik heb tot nu toe vooral pech gehad, 5 zijn er geroofd (4 door een marter-achtige en 1 door een kat), 1 had zichzelf vergiftigd, 1 had een longonsteking en 2 broertjes zijn uiteindelijk met 5.5 jaar overleden aan nierfalen. Over het algemeen worden ze ouder. Maar goed, 5 jaar is iets dat ratten en hamsters sowieso al zelden (eigenlijk nooit) halen.

Overigens is het dus wel zo dat cavia's gevoeliger zijn voor geroofd worden. Ze hebben weinig verdedigingsmiddelen. En ze zijn wel gevoelig voor tocht. Ze hebben een relatief kleine longinhoud en hebben vrij snel last van hun longen. Een tochtvrije plek is dus wel een must.

Prutsmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 11:05

Tja, wij hebben 2 kids van 3 en 1 en hadden al een hond. Onafscheidelijk die 3. De kids zijn dol op haar en andersom.
Nu heeft mijn dochter voor de vakantie een konijn gekregen, jonge voedster en wat een heerlijk leuk diertje! S'avonds is het hier een dolle boel; konijn op de bank, hond erbij en 2 kids! Gelukkog blijven de paarden nog buiten:-).Konijn is zo aanhankelijk dat ze mij en mijn dochter over achterna sjouwt. Had er nooit zoveel mee, maar.vind ze nu toch wel zoooo leuk!
O ja, vorige week is er een vriendje bijgekomen. Moest eerst even hakkietakkie en dan mogen ze volgende week daten.

Denk ook wel dat een band creëren erg aan jezelf en je kindje ligt. Onze kids zijn echt zot op dieren. Brengen er enorm veel tijd mee door. Mijn buurmeisje vindt het 2 minuten leuk en kijkt er niet meer naar om. Haar konijntje is dus ook lang zo tam niet.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 11:06

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 11:33

6-9 jaar is normaal voor een cavia.die van mij is ruim 9 geworden.
Cavia's hebben wel vitamine c nodig.
Die van mij kreeg elke dag zo'n tabletje.
Hij deed er een moord voor :D

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 11:48

Of gewoon goed voer en elke dag hun portie groente/fruit :) dan krijgen ze ook voldoende vitamine C binnen :j

(Tabletjes heb ik zelf maar opgegeten, ze blieven dat niet :') )

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 11:54

Haha wat grappig. Die van mij werd wild als de deur van de kelderkast open ging.
Mijn vrouwtje wilde ze ook niet maar mijn beertje wel.

Ik wil straks als ik meer ruimte heb ook weer een caaf.
Niet voor m'n kids maar voor mij ~~}>

Qwillion

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 11:55

Ik weet niet wat de huiselijke situatie jullie wonen. Maar heb je veel ruimte binnenshuis en een afgesloten tuin, is een Duitse reus Konijn ook erg leuk mits de juiste opvoeding en benadering. Ze kunnen erg tam zijn en zijn van nature rustig en erg slim!

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 11:56

chimello schreef:
Ik heb vroeger altijd cavia's gehad op die leeftijd. Heb niks met konijnen. Cavia's zijn ruistg, krabben niet, mijne hebben nooit gebeten en waren heel happy op schoot.

Maar ik ga eens wat heel anders aanraden!
Een baardagaam! Ze zullen nooit extreem aanhankelijk worden maar herkennen zeker weten hun baasje. Sterker nog mijne heeft een grote voorkeur als ik haar pak want bij mijn broer rent ze weg of spartelt ze. Ze kunnen daarbij 15 jaar oud worden en ze eten ook uit je hand. Zijn absoluut niet agressief, worden ze ook niet. Ze zijn heel nieuwsgierig, vinden aandacht heel leuk en ze zijn zo makkelijk te ouderhouden. Alleen wat poep eruit scheppen eens per zoveel dagen en je kunt ze niet samen houden. Dus je hoeft geen tweede erbij.
Mijn baardagaam zit de hele avond in m'n nek, poept niet want je ziet wanneer ze moeten poepen. Mijn cavia's deden hun behoefte vaak op schoot.
Ze zullen niet naar je toe rennen maar ze houden je met interesse in de gaten zn kunnen best een stootje hebben en ik durf te wedden dat een jongetje van 8 een baardagaam hartstikke stoer vindt!
Ik vind mijn baardje iedere dag weer leuk en gezellg. Ze zit op schoot samen met de kat :+ ze worden trouwens ook maar iets van 55-60cm met staart erbij.

Ik zal je even uit de droom helpen,
Baardagamen zijn inderdaad geen knuffelbeesten, zijn wel ''geschikt'' voor kinderen. Dat ze niet agressief worden is echt onzin, dat kan namelijk prima. Daarnaast is het ook voor kindjes niet verantwoord uit de hand te eten. Dit moet gewoon uit een pincet gebeuren. Ook zul je je als eigenaar flink moeten verdiepen in het terrarium, benodigde lampen, voeding en ook altijd vitamine en mineralen poeders.
En nog iets.. een baardagaam is SOLITAIR, dat betekend alleen NIET dat ze niet samen te houden zijn.
En je bent het beestje gruwelijk aan het vermenselijken. Een baardagaam is ook gewoon gelukkig als hij in een bak zit, zijn goede voeding krijgt, waaronder levend voer, en hij in de juiste omstandigheden zit zonder aangeraakt te worden..

Een baardagaam, of een ander reptiel is zeker heel leuk, en heel stoer en waanzinnig interessant. Maar er zijn toch wel een hoop dingen die je goed moet gaan uitpluizen wil je hier echt aan beginnen. En dan zal je een hoop tegenstrijdige dingen tegen gaan komen.
Overigens kweek ik zo nu en dan een nestje met baardagamen, en voornamelijk luipaardgekko's. Dus bij interesse ben je/jullie van harte welkom, maar verdiepen is wel echt noodzakelijk.

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 11:57

Absoluut cavia's!!

Ik had zelf ontzettende tamme cavia's, kan je makkelijk vast houden, komen op het randje staan en reageren op je.
Ze rennen niet weg van je schoot zoals een hamster wel doet. Nu had ik wel een nieuwsgierige cavia maar de mijne waren absoluut niet gemeen.

Ik heb mijn cavia's na 3 jaar weggedaan.
Ik pakte ze nooit meer op buiten het hok verschonen en kammen om.
Nu zijn ze sinds een maandje naar een gezin in de buurt met meerdere pleegkindjes. Ik krijg regelmatig foto's doorgestuurd waar ze heerlijk geknuffeld en gekamt worden door de kinderen zelf (leeftijd 7 tm 11 jaar)

Cavia's zijn niet moeilijk in de verzorging tenzij je langharige neemt dan kun je nog weleens wat lastigere klitten krijgen. Maar over het algemeen valt dat ook wel mee.

Ik had 2 zeugjes of te wel vrouwtjes cavia's van dezelfde leeftijd. Nooit geen problemen gehad, cavia's passen zich ook snel aan.
Ik hield ze op zaagsel in een meter kooi. Heb verschillende bodems gehad maar dit werkte het beste. Een hok dat groter is dan een meter is beter maar ik mocht dit niet van mijn ouders. Maar een meter hok is niet slecht.
Verder had ik lekkere mandjes en hangmatjes voor ze!

Afbeelding

Heb je vragen kun je me altijd berichten :)

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 12:06

De cavia van mijn zus is 11 geworden en uiteindelijk dood gegaan door een fout van de dierenarts. Ding was echt mega tam is best vaak hier geweest ter logeren. Leuk actief vrolijk.

Santos_05
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 12:13

Zelf ga ik voor een katten. Eigenzinnig (leren dat niet alles mag, niet altijd benaderbaar is) maar kan ook zelf de aandacht zoeken (tov een cavia / konijn, waar onze kinderen snel op uitgekeken waren).

manon_goldy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 12:22

Ratjes zijn leuk!

MissChrys

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 12:23

anneliesdj schreef:
Iedereen bedankt voor de reactie's, fijn om ervaringen te lezen.

kohtje schreef:
Ts heeft al meerdere honden.

1, hij is heel groot en heeft helemaal niets met de kinderen.

Gerbils heb ik mijn twijfels bij, die zijn toch vrij schuchter en nachtdieren.
Hij wilde zelf graag een hamster maar dat vind ik dus niet geschikt.

Zijn cavia's en konijnen wel knuffeldieren? Laten ze zich aaien?

En ratten, hebben die niet enorm veel ruimte nodig? Net als fretten? Daarmee heb ik dan weer geen ervaring maar ik hoor er goede dingen over. Ook slechte, namelijk dat ze stinken (en veel ruimte nodig hebben)

Ja fretten stinken geweldig pfffff
Ik heb ze ook gehad.
Maar ratten kunnen heel schoon zijn.
Vaak hebben ze maar 1 plekje waar ze hun behoefte doen.
Heel veel ruimte hebben ze niet nodig als ze er dagelijks uitmogen, maar raad toch wel een aardig kooi aan (minstens halve meter bij halve meter en een rad waar ze in kunnen rennen om hun overtollige energie kwijt te raken).

Mijn ratten hebben altijd op mn slaapkamer gestaan en heb nooit last gehad van stank.

Roadracer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 12:23

Hoi, kijk anders eens op http://www.licg.nl. Staat heel veel informatie op over de verschillende soorten huisdieren, maar bijvoorbeeld ook informatie over welke dieren "geschikt" zijn voor kinderen, waar je op moet letten, enzovoorts. Konijnen zijn bijvoorbeeld echt geen makkelijke huisdieren, veel mensen verkijken zich daarop.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 12:25

anneliesdj schreef:

Je kan twee beren ouden mits je geen zeugjes in de buurt houd.Ik was ook wat bang voor de reuk maar dat viel ook mee.Twee zeugjes is helemaal geen probleem.
Cavia's kunnen vrij oud worden zeker als je ze bij een fokker koopt.De eerste keer hadden we stom genoeg cavia's uit de dierenwinkel meegenomen,die zijn niet oud geworden.
Mijn andere cavia's zijn toch wel tussen de 8 en 11 jaar geworden.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-15 12:35

O super, dat is tenminste een beetje fatsoenlijke leeftijd voor een huisdier.
Met een hamster of muis zie ik het wel zo gaan dat hij ze 1,5 jaar heeft er helemaal verknocht aan is en ontroostbaar als ze dood gaan. De muizen die we hebben gehad hebben we maar een paar maanden gehad en dat die overleden vond hij al vreselijk.

Volgende vraag; hoe vind ik een fatsoenlijke kooi voor een cavia? En dan bij voorkeur nog betaalbaar? Ik zie namelijk vooral van die plastic bakken van 80 of 100cm maar ik vind dat erg klein zeker als er 2 in moeten. Maar als je iets anders wilt moet je het al vaak zelf maken of niet?

Edit; het gaat wel echt om een binnenhok trouwens, buiten heb je er veel minder contact mee en voor cavia's is buiten zowieso al minder geschikt geloof ik. Er komt uiteraard wel een ren of iets dergelijks om het diertje regelmatig even buiten in het zonnetje te zetten. Maar ook in huis kunnen ze lekker rondscharrelen natuurlijk.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 12:55

Wij hebben een 3 verdiepingen binnenkooi voor de konijnen voor als het te koud wordt, ik weet niet of dat ook geschikt is voor cavia's?

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 12:57

Ik had een plastick bak van 1.20 zo'n standaart kooi eigenlijk.Ik had buiten een ren bij mij gingen ze iedere morgen naar buiten in het rennetje en als de dochter uit school kwam dan werden ze weer binnen gezet.En verder scharrelde ze in huis of bij haar op de kamer rond.Of samen tv kijken op de bank lekker op schoot knagend aan een worteltje.
Waar je bij cavia's vooral op moet letten is dat ze voldoende vit.C binnen krijgen.Ik had een vensterbank vol met zelf gekweekte peterselie daar kregen ze iedere dag wat stukjes van.Je kan ook druppels kopen voor in hun drinkwater .

http://www.zooplus.nl/shop/knaagdieren_ ... g_cm/65376 zoiets had ik dus,ze hebben bij zooplus nog meer mooie hokken.