Ben ik dan echt een naar mens?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

lien_87

Re: Ben ik dan echt een naar mens?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-15 12:37

Met de dood bedreigt :wow: jees dat is toch niet meer normaal!

Dan prefereer ik toch liever 'Naar Mens' >;)

Mazida

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 12:40

lien_87 schreef:
Met de dood bedreigt :wow: jees dat is toch niet meer normaal!

Dan prefereer ik toch liever 'Naar Mens' >;)

_O- _O- _O- . Ja, ik toch ook nu ik mijn frustratie zo teruglees :') . Eén keer heb ik zelfs de politie gebeld, maar kreeg te horen dat ze niets voor me konden doen en dat aangifte doen geen zin had als ik toch niet wist wie me met de dood had bedreigd :') . Ja, alsof ik dat netjes ga vragen aan die persoon die me net heeft bedreigd. Meneer, mag ik u nog iets vragen? Wat is uw naam? _O- :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 13:02

Och, zo herkenbaar allemaal... Dit soort situaties zijn voor mij de reden dat de lol van honden hebben er soms helemaal af is en ik betwijfel of ik hierna nog wel weer honden neem (hopelijk gaan ze nog 10 jaar mee, maar toch).

Wij hebben 3 honden waarvan er 1 in de categorie 'ze doet niks :P ' valt, eentje valt uit naar andere honden aan de lijn en heeft als hij losloopt een grote persoonlijke ruimte en wil liever genegeerd worden en de ander is vrij angstig en onderdanig. Hier in de wijk is het een grote ergernis dat veel honden loslopen en op die van mij af stuiven. Met inderdaad het bekende 'hij doet niks hoor' of 'hij wil alleen maar spelen'. Pislink word ik daar van, want zo krijgt onze reu er keer op keer slechte ervaringen bij en zal hij nooit stoppen met uitvallen aan de lijn (we werken er aan, maar dit maakt het heel moeilijk).

In losloopgebied valt het me ook op dat mensen het vaak als vrijbrief zien om honden hun gang maar te laten gaan. Ik lees hier zelfs dat iemand de honden op konijnen laat jagen. :n
Met een aangelijnde/hondagressieve hond in losloopgebied gaan wandelen is inderdaad niet handig. Maar ik lijn die van mij altijd aan, je weet niet wat de reden is dat iemand daar loopt. Daarnaast valt me op dat mensen geen benul hebben van hondentaal. De 'hij wil alleen maar spelen' honden zijn vaak honden die totaal over grenzen heen denderen (letterlijk en figuurlijk) en helemaal niet leuk spelen maar gewoon ons onderdanige teefje opjagen. Vaak kap ik zulke dingen zelf maar af en dan zijn mensen weer gepikeerd want het is toch een losloopgebied en de honden moeten lekker kunnen spelen. :roll:
Helaas ben ik 'gedoemd' om in omheind losloopgebied te wandelen vanwege het jachtinstinct van de 2 dames.

lien_87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-15 13:26

Mijn schatjes spelen zo -->http://youtu.be/fL21gZ19tV0

Dus tijdens het loslopen mogen ze begroeten en vervolgens moeten ze doorlopen. Want als de Saarloos de smaak te pakken heeft 8)7 zijn er niet veel honden die dat nog leuk vinden :D

_Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 16:54

Sammyoo schreef:
_Rianne_ schreef:
Ik begrijp niet goed dat mensen een losloopgebied bestempelen als " ga je goddelijke gang maar" gebied.
Mijn oude hondje kon prima loslopen, was altijd in mn buurt, maar ze was kwetsbaar op haar 16e.
Als ik dan een loslopende hond tegenkwam, zonder baas, was ik niet blij. Zij bleef bij mij, maar ik weet niet wat die loslopende hond komt doen. Is hij lomp? wil hij spelen? Bonnie kon niet spelen, wilde ze ook niet, maar als er een Lab op geklapt was.. had ik een probleem.
Wil dat zeggen dat ik met mijn oudje losloopgebieden waar we jaren lekker gelopen hebben samen, opeens moet gaan vermijden?
Ook met bange Kai loop ik in een losloopgebieden, met ogen en oren op steeltjes. Heb ook helemaal geen probleem als er een hond naar me toe komt hoor, op een vriendelijke manier, prima. Maar ga me dan geen commentaar leveren als ik mijn eigen hondje even optil. ( zonder drama te maken, moge dat duidelijk zijn. )

Heb ik dat geschreven? Ze lopen lekker te spelen en te dollen, daarvoor ga ik met ze het bos in. Het zijn levendige, vrolijke honden.
En ik ben wel in de buurt hoor, maar kan zeker niet voorkomen dat mijn honden jouw hondje al gedag hebben gezegd voor ik jou zie. En van mij mag iedereen met zijn aangelijnde hond in het bos, die van mij doen toch niks. Maar ga niet op mij mopperen omdat jouw hond een probleem heeft.

Jawel, ik ga wel op jou mopperen als mijn hond een probleem heeft.
Ik heb er namelijk echt niet om gevraagd of jouw honden bij die van mij komen buurten.
Het bos is niet alleen van jou en jouw honden, dat ze niks doen is heel fijn, maar ik loop daar niet met mijn hond om jouw honden te vermaken.
( het kan natuurlijk altijd een keertje gebeuren dat er een hond bij een nadere hond komt buurten, daar heb ik ook echt helemaal geen enkel probleem mee. Maar deze instelling staat me wel een beetje tegen. )

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 17:49

Jammer dat er zo slecht gelezen wordt. Ik laat mijn honden niet op konijnen jagen. Ja, ze rennen er soms wel eens achterna, maar in het bos hebben de honden geen schijn van kans. Ik wist dat ik bij het plaatsen van mijn post iedereen over me heen zou krijgen. Ik heb al jullie reacties gelezen en overdacht, maar blijf bij mijn standpunt. Als jouw hond alleen aangelijnd kan en niet goed reageert op loslopende honden, kan je beter niet in losloopgebied uitlaten. Als je daar wel voor kiest moet je niet boos worden op eigenaren die de hond wel los hebben. Maak het niet het probleem van een ander. Overigens vind ik dat je op straat wel mag verwachten dat je hond met rust wordt gelaten door andere honden.

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 18:03

Soms wordt ik zo moe van dit soort verhalen.
De ene hond zus, de andere hond zo......
Het zelfde als met de mensen die last hebben van andermans katten in de tuin.
Er gaat soms geen week voorbij of iemand start wel een dergelijk topic....in de hoop zijn of haar gelijk te krijgen of het drama te verwerken.
Aan de ene kant denken we het allemaal te weten, en aan de andere kant doen we maar wat.
Nog even en we kunnen helemáál niks meer van elkaar verdragen.....Nee, het wordt er niet gezelliger op.

_Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 18:09

Sammyoo schreef:
Jammer dat er zo slecht gelezen wordt. Ik laat mijn honden niet op konijnen jagen. Ja, ze rennen er soms wel eens achterna, maar in het bos hebben de honden geen schijn van kans. Ik wist dat ik bij het plaatsen van mijn post iedereen over me heen zou krijgen. Ik heb al jullie reacties gelezen en overdacht, maar blijf bij mijn standpunt. Als jouw hond alleen aangelijnd kan en niet goed reageert op loslopende honden, kan je beter niet in losloopgebied uitlaten. Als je daar wel voor kiest moet je niet boos worden op eigenaren die de hond wel los hebben. Maak het niet het probleem van een ander. Overigens vind ik dat je op straat wel mag verwachten dat je hond met rust wordt gelaten door andere honden.

Ik word niet boos op eigenaren die de hond los hebben. Geen enkel probleem!
Maar zorg wel dat andere mensen geen last hebben van jouw honden!
Precies: maak het niet het probleem van de ander! :)

fortuna126

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 18:17

Dat een volwassene dit plaatst....
Pffffff

Bren79

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 23:08

Ik ga straks nog even alles bijlezen wat er gezegd is, maar ts jou reactie kan ik me erg goed voorstellen.
Nu hebben wij op dit moment een jonge hond en zijn net verhuisd waar je mooi kan wandelen, en dat vinden de andere hondenbazen ook geen probleem en de meesten houden echt rekening met elkaar echt super fijn om te zien en mee te maken, nu laat ik ons jonkie niet overal loslopen, en de ene keer mag die wel spelen de andere keer niet, en ben blij met alle goede ervaringen die hij meekrijgt met vreemde honden, maar ook hier helaas mensen die een ander inzicht hebben en waarschijnlijk "blij toe voor hun en hun hond" niet bepaalde risico's zien en hun honden gewoon hun gang laten gang, en niet weten met welke reden een ander hun hond wel aan de lijn houd.
Zo ben ik me vandaag rotgeschrokken van een plots van achter naderende loslopende hond die niet teruggeroepen werd en ik met mijn aangelijnde hond liep, nu gebeurde er verder niks en wilde deze hond enkel spelen, maar niet alleen ik schrok maar ook mijn hond welke mede door zijn leeftijd onderdanig is, en eerst in elkaar dook totdat hij merkte dat deze hond enkel wou spelen wilde hij natuurlijk ook ( ietwat lastig aan de riem) heb de eigenaar wel gemeld dat ik dit niet zo leuk vond, en dat ze beter eerst even kon kijken of de andere hond aangelijnd is en haar hond daarbij bij zich te houden tot ze zeker weet dat het geen probleem is om die van haar zijn gang te laten gaan ( ook ik heb dit echt niet netjes gezegd vrees ik daar ik met mijn hart in mijn keel stond omdat dit soort dingen met een eerdere hond tot een gevecht zou zijn geeindigd en dat voorkom ik toch echt liever) de reactie was van dat doet iedereen hier, gelukkig was zij de eerste die dit deed de andere vragen en houden hun hond bij zich mocht dat nodig zijn, en dat voelt toch een heel stuk prettiger.
Nu moet ik wel zeggen mede doordat het bij mijn vorige hond als pup al fout is gegaan die is toen gegrepen door 2 jack russels waardoor toen hij volwassen was hij niet meer te vertrouwen was bij vreemde honden, en het juist bij acties van andermans loslopende honden waarvan de mensen hun hond hun gang lieten gaan" onder het mom van hij doet niks" het wel tot een gevecht eindigde dat ik mij schuldig voelde, ookal had ik mijn hond aangelijnd, dat de angst er bij mij goed inzit dat het fout gaat en op zo'n moment door mijn emotie daarover ik niet altijd even tactisch reageer, wat natuurlijk ook niet netjes is, merk hier in de omgeving duidelijk aan andere mensen ook qua reageren en vragen of zij dergelijke ervaringen ook hebben gehad waardoor ze toch voorzichtiger zijn en proberen zoveel mogelijk rekening te houden met de ander in tegenstelling tot de manier van reageren van mensen die dat soort dingen niet hebben meegemaakt ookal houden die ook rekening met de ander, en dan heb je ze dus die het gevaar helemaal niet inzien....

Jimbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 23:59

Kom maar op met de loslopende honden. Mijn aangelijnde reu pakt de meeste wel aan.
Nog niet vaak gehad gelukkig. Meeste mensen lijnen hun hond wel aan als ze zien dat mijn kruising akita ook aan de riem loopt. Alleen laatst een hond die zo snel dichterbij kwam dat ik m niet weg kon sturen. Toen zat mijn hond er direct bovenop. Ik denk niet dat het baasje blij was. Ik ook niet. Alles goed afgelopen gelukkig.

Mensen met loslopende honden moeten wel bewust zijn van het feit dat de aangelijnde hond met de wet beschermd is als die een loslopende hond pakt. Losloopgebied of niet.

Een hond is aangelijnd met een reden. Trauma of agressie, beter om zulke honden aangelijnd of minstens onder appel te passeren. Als ik niet zeker weet of een hond aangelijnd is roep ik mijn andere (wel sociale) hond altijd terug bij me.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 00:25

Ik Zie meerdere keren staan dan klik je die hond toch los? Maar je moet je hond aangelijnd houden in een woonwijk dacht ik?

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 00:47

Sammyoo schreef:
Thesserd schreef:

Gewoon maar een andere hond kiezen? Misschien heb je een hond al, kom je er als deze volwassen is achter dat hij/zij vervelend is/wordt naar andere honden. En dan moet ie maar weg ofzo? Dit soort gedrag is overigens ook lang niet altijd op te lossen.

Lekker makkelijk hoor. Misschien moet het uitlaten van moeilijke honden maar verboden worden? _O-

Puppycursus les 1 bij ons was: kom je een aangelijnde hond tegen, lijn die van jezelf dan ook even aan, of houd hem in ieder geval bij je. Ook met een moeilijke hond wil je buiten kunnen lopen. Wees blij dat mensen hun hond-agressieve of antisociale honden aanlijnen. Beetje bijzonder om te denken dat iedere hond maar sociaal moet en kan zijn. Hou je honden gewoon a.u.b. uit de buurt van aangelijnde honden. Je ziet duidelijk niet in hoe vervelend dit is voor zo'n hondeneigenaar. Terwijl het voor jou een kleine moeite zou moeten zijn om je perfecte goed luisterende en sociale honden even bij je te houden.

Nee hoor, die moeilijke hond hoeft niet weg en mag ook uitgelaten worden. Maar kijk andere hondenbezitters er niet op aan dat ze de hond in losloopgebied los laten lopen, en niet altijd in de gelegenheid zijn om hun honden snel genoeg aan te lijnen.
Als je dat niet wil riskeren kan je beter je hond op een andere plek uitlaten ipv boos worden op die andere hondeneigenaar.

Hadden we het over een losloopgebied? :P

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 22:35

Sammyoo schreef:

En de Bokker met de 16 jarige hond dan? Die broos is en het niet aan kan hebben dat een lompe 'ik wil spelen' hond over haar heen dendert? Moet die na jaren in datzelfde bos altijd te hebben gelopen, nu maar ergens anders gaan lopen omdat mensen zo'n instelling hebben als jij en hun honden over andere honden heen laat denderen? De 'Ik laat mijn honden lekker los, hij doet niets, wat de rest denkt kan me niets schelen en als er iets mis gaat, dan is het de schuld van de eigenaar van de andere hond' instelling. Als er iemand aan komt met een aangelijnde hond, ook al is het in een losloop gebied, dan houd je je hond bij je, klaar. Dat zou een algemene regel moeten zijn.

Loopt een andere hond los in een losloop gebied, dan hangt het van de situatie af. Staat de hond duidelijk bij eigenaar onder commando zoals naast lopen, bezig met een ander commando bijvoorbeeld terugroepen, zitten of een training.. Of zelfs spel, laat ik mijn hond er ook niet heengaan. Komt iemand mij tegemoet lopen met een loslopende hond, roep ik het meestal van een afstand, of ze mogen snuffelen? Gaat het om teen veldje waar de eigenaren hun hond loslaten en toekijken hoe ze in een grote groep spelen, mag die van mij er ook heen etc. Per situatie verschillend. Hoewel je redelijk kan inschatten dat als iemand in een losloopgebied loopt met zijn of haar hond los, dat je hond erheen mag, maar dit is niet altijd zo...

Een losloop veldje is namelijk heel anders dan een losloop bos. Zo'n veldje waar een grote groep lekker samenspeelt of andere plek waar veel hondebezitters komen, ben ik sneller geneigd haar te laten gaan, dan in een rustig bos waar ze wel los mogen lopen, maar waar er haast niemand is. Dan roep ik haar vaak bij me als er iemand met zijn of haar hond aan komt lopen, ongeacht of die los is. Want ook mensen met honden die niet goed met andere honden kunnen willen hun hond eens los laten lopen en laten rennen.. En kiezen dan een rustig losloopgebied... Want buiten een losloopgebied riskeren ze boetes en niet iedereen wil dat riskeren.. Daarnaast is het losloopgebied vaak één van de weinige bossen in de buurt als je bijvoorbeeld in een stad woont.

Een losloopgebied betekend niet ik klik mijn hond los en ze mogen doen wat ze willen...

_Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 22:48

ElineS schreef:
Sammyoo schreef:

En de Bokker met de 16 jarige hond dan? Die broos is en het niet aan kan hebben dat een lompe 'ik wil spelen' hond over haar heen dendert? Moet die na jaren in datzelfde bos altijd te hebben gelopen, nu maar ergens anders gaan lopen omdat mensen zo'n instelling hebben als jij en hun honden over andere honden heen laat denderen? De 'Ik laat mijn honden lekker los, hij doet niets, wat de rest denkt kan me niets schelen en als er iets mis gaat, dan is het de schuld van de eigenaar van de andere hond' instelling. Als er iemand aan komt met een aangelijnde hond, ook al is het in een losloop gebied, dan houd je je hond bij je, klaar. Dat zou een algemene regel moeten zijn.

Loopt een andere hond los in een losloop gebied, dan hangt het van de situatie af. Staat de hond duidelijk bij eigenaar onder commando zoals naast lopen, bezig met een ander commando bijvoorbeeld terugroepen, zitten of een training.. Of zelfs spel, laat ik mijn hond er ook niet heengaan. Komt iemand mij tegemoet lopen met een loslopende hond, roep ik het meestal van een afstand, of ze mogen snuffelen? Gaat het om teen veldje waar de eigenaren hun hond loslaten en toekijken hoe ze in een grote groep spelen, mag die van mij er ook heen etc. Per situatie verschillend. Hoewel je redelijk kan inschatten dat als iemand in een losloopgebied loopt met zijn of haar hond los, dat je hond erheen mag, maar dit is niet altijd zo...

Een losloop veldje is namelijk heel anders dan een losloop bos. Zo'n veldje waar een grote groep lekker samenspeelt of andere plek waar veel hondebezitters komen, ben ik sneller geneigd haar te laten gaan, dan in een rustig bos waar ze wel los mogen lopen, maar waar er haast niemand is. Dan roep ik haar vaak bij me als er iemand met zijn of haar hond aan komt lopen, ongeacht of die los is. Want ook mensen met honden die niet goed met andere honden kunnen willen hun hond eens los laten lopen en laten rennen.. En kiezen dan een rustig losloopgebied... Want buiten een losloopgebied riskeren ze boetes en niet iedereen wil dat riskeren.. Daarnaast is het losloopgebied vaak één van de weinige bossen in de buurt als je bijvoorbeeld in een stad woont.

Een losloopgebied betekend niet ik klik mijn hond los en ze mogen doen wat ze willen...

Dat vind ik ook.
Het valt me op dat het op het strand eigenlijk heel anders gaat. Veel meer mensen doen moeite hun honden bij zich te houden. Dat loopt heel fijn moet ik zeggen!

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 08:08

Pffff blijft een discussie dit.

Al eens eerder in een topic geschreven, waar blijven de fatsoensnormen hier....

Allereerst vind ik ts geen naar mens.

Ik heb zelf een hond die niet makkelijk is naar andere honden, maar deze hond staat verschrikkelijk goed onder appel.

Hij zou nooit naar een andere hond toe gaan als ik dat niet wil, komt onmiddelijk aan de voet, ik pak mn balletje erbij en dan heeft hij ook totaal geen oog voor een andere hond, baas en bal zijn veel belangrijker.

Mijn hond rent en speelt graag met mij en de bal en zwemmen is zijn hobby, hierbij laat ik hem graag los wat ook goed kan, want hij luisterd goed, maar los mag alleen in losloop gebieden, dus daar ga ik ook heen met mn niet zo sociale hond, wel de rustige overzichtelijke gebieden, nooit van die kleine losloop veldjes.
Daarnaast jaagt mijn hond ook niet op wild, dat heeft ie geleerd, ik vind het not done dat mensen dat wel toestaan van hun hond, neem van mij aan dat bijv heel jonge konijnen lang niet zo snel zijn als een hond dus makkelijke prooi, anders de hertenkalfjes wel die in bepaalde periodes verscholen liggen in de struiken.

Ik heb een krachtig ras, degene die ik nu heb is het hele nest moederloos van geraakt waardoor hij niet echt van mams een rem geleerd heeft, dus maakt het nog wat lastiger, maarrrrr ondanks dat er mensen zijn die de fatsoensregels aan hun laars lappen laat ik mij niet tegen houden toch z,on hond aan te schaffen, mijn hart ligt daar en ik sta denk ik stevig genoeg in mn schoenen om z,on hond op te voeden.

Sammyo, ik heb dus ook geen problemen met mensen die hun honden los laten lopen, wel als die honden dan ongevraagd naar mijn hond toe komen, ik vind het van fatsoen getuigen om je honden in het oog te houden en ze bij je te houden als er een hond aangelijnd of onder appel nadert. Of als je weet dat je hond gewoon een ander negeert dan vind ik het ook geen problem als z,on hond gewoon los passeert, mijne staat onder appel en ik draag zorg dat hij niet naar een ander gaat, meestal ga ik op een afstand staan dat anderen gewoon rustig kunnen passeren.

Vaak gaat dit goed, iedereen blij, maar er zijn enkelen die hun hond gewoon op de mijne af laten stormen en ook niet terug roepen, die mensen vinden dat hun hond sociaal is, maar ik vind dat juist assiocaal gedrag, het is hetzelfde als ik op een vreemde afren en tegen hem of haar aanbeuk, ik denk niet dat er veel mensen zijn die dat fijn vinden.....ik niet iig.

Een losloop gebied is een plaats waar je hond los mag, niet MOET.
Ik begrijp dat je niet altijd gelijk een aangelijnde hond ziet en je te laat met roepen bent maar neem wel de moeite om dan alsnog je hond terug te roepen, als deze niet luisterd dat staat je hond niet goed onder appel en vind ik dat je hem op onoverzichtelijke stukken beter bij voorbaat even aan kan lijnen.

Ik vind dus dat de fatsoensnormen nog wel eens ver te zoeken zijn...helaas

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 13:01

lien_87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-15 13:25

Idd een duidelijke link! Maar zo simpel blijkt het voor heel veel mensen niet te zijn...

Ik heb inmiddels mijn uitlaatroute weer veranderd, loop nu weer op een stuk waar bijna nooit iemand loopt, lekker rustig!

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 15:29

Waarom denkt iedereen dat anderen last hebben van mijn honden? Want dat is gewoon niet zo.
En nogmaals, ts heeft het over een woonwijk, ik zou het niet in mijn hoofd halen om daar mijn kleine roedeltje los te laten. Ik heb het over loslaatgebied.
Dus ts, je bent geen naar mens! (en ik ook niet...)

Graag goed lezen dames.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 15:33

fortuna126 schreef:
Dat een volwassene dit plaatst....
Pffffff

Als je mijn bericht bedoelt, zou je het dan uit willen leggen?

Sellyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 16:36

Ik zag dat de ts een paar pagina's terug vroeg naar mensen die er misschien anders in stonden, ik zeg niet perse dat ik anders in jouw situatie sta maar ik wil wel even vanuit mijn ervaring reageren :) Ik heb een hele speelse niet al te grote Drentsche Patrijshond, zo'n 'hond die niks kwaads kan', en waarvan ik van mening ben dat dit in veel gevallen ook echt zo is ( wel ben ik bereid toe te geven wanneer mijn hond daadwerkelijk fout gedrag vertoond, en niet bij voorbaat de schuld altijd bij een ander te zoeken).

Maargoed, mijn hond heeft een enorm jachtinstinct, enthousiast en speels en haar intense vrolijkheid was vooral toen ze klein was soms moeilijk te corrigeren. Nu zijn wij qua opvoeden zeer consequent geweest en luistert ze over het algemeen goed. Wel is ze echt een verkenner in het veld, ze gaat graag haar neus achterna en zal dus zo een stuk voor je uit lopen. Wanneer er dan een andere hond aankomt gaat ze daar vaak wel even kijken. Ze heeft geleerd om wanneer er een hond aangelijnd is die duidelijk nergens van gediend is weinig aandacht eraan te besteden en gewoon door te lopen. Ook als een eigenaar haar corrigeert door simpelweg rustig nee te zeggen druipt ze af. Maar ik kom dus vaak situaties tegen dat de eigenaar vantevoren al hysterisch met zijn of haar handen aan het zwaaien is ( waardoor mijn hond dus getriggerd wordt en juist enthousiast raakt, wat vervolgens door de andere partij als vervelend kan worden ervaren ), of dat de eigenaar zelf angstig haar kleine hondje oppakt 'want haar hond is bang". Nu heb ik respect voor mensen die ook daadwerkelijk een angstige hond hebben en ben ik niet iemand die dit niet serieus neemt. Maar ik zie vaak gebeuren dat een hond op een bepaalde in mijn ogen soms overdreven manier beschermd wordt. Ik heb zovaak zien gebeuren dat de eigenaar die zogenaamd slachtoffer is het zelf zoveel erger maakte, waar mijn hond bij anderen eigenaren + honden die rustig reageerde totaal níks deed. Ik maak vaak honden mee die enthousiast zijn naar mijn hond toe, maar aan de lijn zitten, hun hond nodigt uit om te spelen, mijn hond gaat erop af, vervolgens ben ik de boosdoener als mijn hond wil spelen. Ik denk dan vaak, waarom laat je je hond niet los? Ik ken voorbeelden waarin een enthousiaste leuke hond verandert in een saaie 'oude' hond die achter zijn baas aansjokt, omdat hij om een soms onbekende reden niks van zijn baas mag. Dit zijn mensen die ook vaak niet stabiel lijken zijn naar hun eigen hond toe en niet naar de mijnes. De hond is hierdoor onzeker, en mijn hond wordt hier vervolgens ook onzeker van. Ik ben van mening dat honden in de meeste gevallen ( als ze los zijn) prima zelf situaties kunnen oplossen en rangordes kunnen bepalen, en ik vind het persoonlijk jammer dat dit door veel mensen anders wordt gezien. Ik vind het niet erg wanneer mijn hond in een spel voor een andere hond iets te druk speelt, of als een andere hond haar simpelweg gewoon zat is, haar corrigeert en een grom geeft. Prima zelfs, dan moet mijn hond dat maar gewoon begrijpen. ( echt vals grommen/aanvallen is iets anders). Ik zie veel hondeneigenaren die in een spel van honden al snel ingrijpen waar dat naar mijn idee helemaal niet nodig is. Andersom ook veel eigenaren die als hun hond daadwerkelijk agressief reageren dit niet corrigeren, wat naar mijn idee ook niet goed is.

Ik kende een hond wat super goed met mijn hondje kon opschieten, alleen de eigenares wilde ze nooit laten spelen. Uiteraard haar keuze, maar ik vind zoiets vaak zonde. Ik zie zo vaak mensen die een rondje van n kwartier aan de lijn doen, m niet los laten, weer naar huis gaan, en de hond vervolgens weer n hele dag thuis mag zitten.deze mensen lijken bij voorbaat al bang te zijn voor een spel tussen honden, vaak uit onwetendheid. Of omdat ze hun hond simpelweg nooit hebben leren spelen of om te gaan met andere honden.

Nu hoop ik dat iedereen goed begrijpt dat ik vind dat elke situatie anders is, dat ik begrijp dat je in bepaalde gevallen( ander type hond of traumatisch verleden bijv.) je hond aan de lijn houdt. Ook vind ik dat je hond in een bebouwde kom op de stoep gewoon vast hoort, tenzij hij voortdurend naast je loopt en niet van je zijde wijkt. Ik vind het ook terecht dat jij, ts, boos reageerde naar die labrador. Al zou mijn hond dat doen en jij zo reageren zou ik dat terecht vinden, mijn hond komt immers op die van jou af. Ik probeer vaak elke situatie aan te voelen en als honden bezitter voor iedereen begrip te hebben, elke hond is anders. En als ik iets zie gebeuren wat ik niet begrijp probeer ik rustig te reageren, of bijv naar de situatie van de hond te vragen. Zo denk ik dat we als hondenbezitters open moeten staan voor elkaar en elkaars kant van een verhaal moeten kunnen aanhoren. Al denk ik ook dat sommigen het nooit eens zullen worden, zeker niet als mensen hun eigen fouten of die van hun hond niet willen inzien gewoon een bord voor hun hoofd lijken te hebben. Waar mogelijk zou ik toch zoveel mogelijk proberen te negeren, en erboven proberen te staan. Je niet gek laten maken in je hoofd ;)

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 17:41

Ik heb momenteel een hondje in opvang wat overal op afstuift als hij de kans krijgt.
Hij bedoeld het goed, is gewoon heel enthousiast (niet opdringerig) en met een blik van de andere hond ook tot rust te manen.
Maar ik krijg dus vaak 'mijn hond doet niets hoor' te horen als ik iets zeg als 'doorlopen!'.
Dan zeg ik gewoon dat ik gewoon niet wil dat de mijne overal op af stuift omdat niet elke hond dat waardeert.
Meestal begrijpen ze het dan wel.
Kijk, die gup hier is 2,5-3kg en de grootte van een gemiddelde tot grotere kat en iedereen vind hem schattig, maar als hij de verkeerde hond tegenkomt is 'ie stuk. :\
Maar al zou het formaatje Labrador zijn dan zou ik dit gedrag nog niet willen.

Sellyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 17:51

lor1_1984 schreef:
Ik heb momenteel een hondje in opvang wat overal op afstuift als hij de kans krijgt.
Hij bedoeld het goed, is gewoon heel enthousiast (niet opdringerig) en met een blik van de andere hond ook tot rust te manen.
Maar ik krijg dus vaak 'mijn hond doet niets hoor' te horen als ik iets zeg als 'doorlopen!'.
Dan zeg ik gewoon dat ik gewoon niet wil dat de mijne overal op af stuift omdat niet elke hond dat waardeert.
Meestal begrijpen ze het dan wel.
Kijk, die gup hier is 2,5-3kg en de grootte van een gemiddelde tot grotere kat en iedereen vind hem schattig, maar als hij de verkeerde hond tegenkomt is 'ie stuk. :\
Maar al zou het formaatje Labrador zijn dan zou ik dit gedrag nog niet willen.

Ik denk dat de grootte van jouw hondje inderdaad wel meespeelt. Als mijn hond ( middenmaatje ) zoiets doet, wordt dat sneller als storend gezien :) Denk dat je blij mag zijn dat er zoveel mensen positief op reageren, dat geeft jouw wel de ruimte om het alsnog af te kunnen leren. Zo'n reactie als 'mijn hond doet niks' getuigt naar mijn idee ook van onwetendheid, want het feit dat jij je hond wil aanleren niet op mensen af te stuiven hoeft niet gelijk te betekenen dat jij andermans hond vervelend vind :') Al lijkt het me wel irritant als mensen bijv. je hondje gaan aanhalen en daardoor zijn gedrag versterken, wat het weer lastiger maakt om hem te corrigeren.

Hmm, misschien ga ik een beetje offtopic met deze reactie.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 17:54

Ik hou dusdanig afstand dat wanneer het hondje ergens op af gaat ik alle tijd heb om hem terug te halen zonder dat hij tegen de tegenligger op kan staan of aangehaald kan worden. :)
Ik steek desnoods de straat over of ga even stil staan terwijl ik hem kort hou.
prima trouwens als mensen hem willen aanhalen, maar pas nadat ze het hebben gevraagd en ik toestemming heb gegeven.

lien_87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-15 18:03

@Sellyxx Dankje voor het delen van jou ervaringen...

Ik snap dat jou hondje niets doet maar ben je dan nooit bang dat je de verkeerde hond tegenkomt? Je geeft aan dat je het niet erg vindt dat jouw hond een snauw krijgt van een andere hond. Ik, als eigenaar van de hond die snauwt, vind dat wel vervelend. Ik wil namelijk niet dat mijn hond het nodig vindt om te gaan snauwen, die situaties voorkom ik liever, anders gaat het van kwaad tot erger.
Voor snauwen zit namelijk al een scala aan gedragingen en waarschuwen die jou hondje dan blijkbaar (soms) negeert. Nu is het niet zo dat ik het erg zou vinden als dat af en toe gebeurt, maar bijna alle honden negeren de eerste waarschuwingen, waardoor die van mij ze straks liever overslaat en meteen tot de aanval gaat, waarschuwen blijkt immers niet nuttig....

Overigens lijkt het ook alsof ze wil spelen als ze aan de riem zit, komt de hond dan te dichtbij bedenkt ze zich en haalt ze uit, jouw hondje zou dan dus al te dichtbij zijn...

Wat ik hiermee bedoel te zeggen is dat je simpelweg niet weet wat de aangelijnde hond gaat doen.... Je zou het risico dus niet moeten nemen...

Ergens zeg je ook dat je soms niet begrijpt waarom mensen hun hond niet loslaten... Gewoon omdat je niet altijd toe wil geven aan je hond, mijn puber wil altijd wel spelen, ik soms niet...