Vissen gaan dood zonder verklaarbare reden...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 12:07

Oh echt? Bedankt! <3 Ik vind hem juist heel rommelig, vind hem net te klein :+ planten groeien enorm dicht op elkaar word af en toe echt een oerwoud, heb 2 dagen geleden flink gesnoeid haha. Maar heb dan wel echt wel mn best gedaan om mn bak goed draaiende te krijgen, dus vind de complimentjes erg leuk!

hetty007

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 12:14

Het is de 800 kijken naar de pomp en thermostaat, jammer de kap past niet voor ts
Laatst bijgewerkt door hetty007 op 02-09-15 12:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Loes1996

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-15 12:14

Heb de waterwaardes meegekregen ja, zit nu op de uni dus kan er weinig aan opzoeken nu. Zal ze vanavond even hier posten:)

Loes1996

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-15 12:15

hetty007 schreef:
Het is de 800 kijken naar de pomp en thermostaat, jammer dan is de kap te groot voor ts

Wat voor een formaat is de 800 dan?

hetty007

Re: Vissen gaan dood zonder verklaarbare reden...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 12:18

Ik wil hem met liefde opmeten, zeker weten dat het de 800 is weet ik niet. Man lief is niet thuis, en kan nergens de meetlint vinden.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 12:24

Even voor jullie opgezocht, de 800 is 81 cm x 36 cm x 45 cm =110 liter

Edit; dat is dus dezelfde als dat ik heb maar dan groter idd. Even voor een beeld voor Ts.
Laatst bijgewerkt door LoveUggs op 02-09-15 12:27, in het totaal 1 keer bewerkt

hetty007

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 12:26

Ja dat zag ik, maar twijfel over de afmeting, mijne lijkt 100cm in de lengte, meten is zeker weten zeg ik dan maar, bak ik ook 10 jaar oud en is 2 jaar niet meer gebruikt

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 12:29

Kan dan ook de juwel Rio 180 of 240 zijn. :) die Rio 180 is 101 cm in de breedte.

Loes1996

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-15 12:34

Hmmm die ene bak wordt verkocht met vis erin....en een verwarming. Dat gaan mijn koudwatervisjes niet leuk vinden natuurlijk. Dus opzoek naar een andere bak...4 aangeboden gekregen maar allemaal met vis erin

Ufurio4e

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 12:39

Ts ben je al terug gegaan met de vissen? Wat zeggen zij dat je verkeerd doet?

Ik heb zelf zon zo'n vierkante juwel met 2 sluierstaarten en 3 guppen. Waren eerst meer guppen maar de sluiers vinden ze nogal lekker. Oeps!

Loes1996

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-15 12:43

Ufurio4e mijn moeder is vandaag met dode vis en water opnieuw naar Intratuin gegaan. Aan haar mijn lijstje gegeven met 'vragen'. Inderdaad afmetingen bak etc., wat we fout doen, eventuele ziekte in de bak etc.
Ben heel benieuwd wat daar uit komt....

De precieze bak die ik heb is een superfish qubie 40

Loes1996

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-15 12:46

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 12:50

Patt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 22:30

Als je het toch in een keer goed wilt doen dan zou ik ook voor minimaal een 1 meter aquarium gaan met een gemiddelde inhoud van een kleine 200 liter.

Voor de sluierstaart die over is kun je tijdelijk ook een grotere curverbak of speciekuip gebruiken. Probeer deze wel elke dag of uiterlijk om de dag voor 50% te verversen totdat je andere (of nieuwe) bak is ingedraaid.

Succes!

PS Marktplaats staat vol met mooie bakken tegen leuke prijzen.

Sannert

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 22:42

Misschien een domme vraag en ik heb er ook niet heel veel verstand van, maar heb je het lood van de plantjes afgehaald ? Ik dacht dat dat ook giftig is voor vissen ?
(Sorry als ik eroverheen heb gelezen, en als dit niet klopt wat ik zeg. Dan heb ik niks gezegd. :7 )

Pien63

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 22:44

Ik weet niet of je ook ander huisdieren hebt zoals honden of katten. Als je vlooien spray gebruikt in huis dan heb je de oorzaak van je vissensterfte. :(
Helaas proefondervindelijk achter gekomen.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 22:56

Sannert schreef:
Misschien een domme vraag en ik heb er ook niet heel veel verstand van, maar heb je het lood van de plantjes afgehaald ? Ik dacht dat dat ook giftig is voor vissen ?
(Sorry als ik eroverheen heb gelezen, en als dit niet klopt wat ik zeg. Dan heb ik niks gezegd. :7 )

Ik heb het er altijd gewoon omheen zitten. (Anders laten ze los) en nog nooit problemen van ondervonden. :)

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 22:58

TS, je hebt er toevallig toch niet een mooie decoratieve steen of schelp in gedaan die je ooit van het strand hebt meegenomen? Daar zijn wij al eens een aantal vissen binnen korte tijd aan kwijtgeraakt.

Qua ruimte: ik heb jarenlang 3 goudvissen in een kommetje in een macraméhanger op mijn kamer gehad, zelfs nog een paar jonkies aan overgehouden ;) - zou ik met wat ik nu weet niet meer doen natuurlijk, maar ze konden dus wel tegen een stootje.

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 23:00

Allereerst super dat je zo snel in actie komt na de gegeven tips. Ik heb een pasr vragen aan je, want dat miste ik nog: Wat heb je met de vissen gedaan toen je thuis kwam? Meteen losgelaten of?..

En hoe kreeg je de vissen mee, met een krantje om het zakje? En hoe heb je ze vervoerd naar huis? (Op de fiets, de auto, ect.)

Ik denk zelf niet dat de bak de hoofdoorzaak is. Ja, hij is te klein, dat weet je nu inmiddels maar dan nog vi d ik dst de vissen wel erg snel dood gaan dus net als anderen in dit topic is het wellicht wel raadzaam om toch te proberen achter een andere oorzaak te komen.

Nog 1 tip: Mocht je nieuwe kopen, vraag dan aan de verkoper hoelang de vissen al in de winkel zijn. Mochten ze pas een paar dagen daa zijn kan je ze beter niet kopen, de stress van het vervoeren en de wisselingen in korte tijd doet een vis geen goed. En dan maar hopen dat de verkoper eerlijk antwoord geeft.

Loes1996

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-15 06:29

* Toen ik thuis kwam heb ik de vissen eerst in de zak in het aquarium gelegd om ze te laten wennen aan de water temperatuur.
* Ik kreeg de vissen mee in een zakje met een donkere kant naar boven. Heb ze in de auto vervoerd.
* ik heb geen stenen van het strand erin
* heb het lood er natuurlijk afgehaald om kans op loodvergiftiging te voorkomen
* heb geen vlooienspray gebruikt toen de vissen er waren
* ik vond op marktplaats vooral erg dure bakken...:(

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 06:59

Wij hebben lang hetzelfde gehad. Alles was ok maar de vissen gingen snel dood. Van pure frustratie uiteindelijk gestopt ermee. Later bleek dat we een probleem hadden met onze gaskachel, nooit gemerkt dat er een licht lek precies onder de kamer vloer zat. Net genoeg om de vissen te doden maar te wenig om ons of de honden problemen te geven. Kan zoiets aan de hand zijn bij je met een cv, geiser oid.

Loes1996

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-15 12:08

Misschien een super domme vraag hoor....maar waarom moet een aquarium 3 weken indraaien?
Als ik hem helemaal schoonmaak draait hij toch ook geen 3 weken in?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 12:12

Omdat je een aquarium nooit helemaal moet schoonmaken; bacterie cultuur moet groeien (en met helemaal schoonmaken verniel je dat helaas) :) daarom ook 3 weken staan, vaak krijg je dan ook nog een nitriet piek binnen 3 week en dat is voor de vissen niet best. Je wilt een evenwichtige bak hebben qua bacteriën; die zorgen voor een gezonde leefomgeving voor de vissen :) dus hoe minder je in de bak rommelt, des te beter.

Heb je het water van de vervoer zakjes toevallig in het aquarium leeggekiept?

De bak van de link van zooplus is veel te klein. Kun je vissen niet gewoon terug brengen? Heb ik ook wel eens gedaan nadat ik verkeerd was voorgelicht. 'Hele vriendelijke, klein blijvende vissen'; ze zogen zich vast aan de slijmlaag van de andere vissen en bleken groot te worden :+

Gezien je leeftijd zul je vast wel een keer uit huis gaan; een enorm aquarium verhuizen is echt vreselijk werk :') als je op kamers gaat is het ook lastig om een bak van 1.20 meter te plaatsen.

Loes1996

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-15 17:12

vuurneon vandaar. Bak helemaal schoonmaken heb ik ook nooit gedaan maar goed dat je het ff meld!

Ik ga er ff over na denken wat betreft vissen. Heb nu een bak gevonden van >110 liter voor een redelijke prijs.

Loes1996

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-15 17:13

Ik heb hier nu in elk geval alle tips gekregen die ik me maar kon wensen en ga daar goed mee aan de slag. Thanks allemaal!