Moet het even kwijt, hondje gered (aanval door grote hond)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

tessyke

Re: Moet het even kwijt, hondje gered (aanval door grote hond)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 19:53

Het is erg jammer dat hier zoveel mensen negatief reageren op de eigenaar van de grote hond.
Hij had de zijne netjes aangelijnd, heeft gewaarschuwd dat de zijne aanvalt als de hond dichterbij zou komen en heeft nog geprobeerd om de hond op te sluiten.
Volgens mij heeft hij alles gedaan wat een brave hondeneigenaar moet doen.
Waarom moet hij zijn hond een korf aandoen omdat andere mensen hun hond niet bijhouden?
En dan nog voor de DA rekening opdraaien terwijl hij niet in fout is.

Hier is een ongeveer hetzelfde verhaal geweest maar dan de andere kant.
5 windhonden (roedel) aangelijnd en een loslopende malthezer.
De malthezer rent blaffend op de roedel af en die werd ook schuddend door de lucht gegooid.
Beestje is later ook overleden aan de verwondingen.
Hier ga je er toch ook niet vanuit dat die 5 winhonden met een korf moeten rondlopen omdat ze zich verdedigen?

Petje af voor TS dat je het hondje hebt gered!
Het is fijn dat er toch nog meer mensen rondlopen die in de bres springen voor een dier in nood! :D
aangelijnde honden + loslopende honden geeft bijna altijd een puinhoop. :)

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 20:01

Ik vind ook dat de eigenaar van deze hond goed had gehandeld, maar toch was het beter geweest dat hij het had laten muilkorven, zeker als je weet dat hij de andere hondjes aanvalt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 20:08

Ik vind ook dat de eigenaar van de grote hond netjes gehandeld heeft, ook al was hij dronken.

En eerlijk, ik kom met mijn Ridgeback meiden niet graag op een losloop weide. Loslopen is voor de meeste eigenaars alle remmen los en als je vraagt om hun hond bij hen te houden, zeggen ze hij doet niets. Mijn jongste is een herplaatser en wordt iedere keer door een meute honden bestormd, die niet door hebben dat zij onzeker is. Gevolg, als ze nu eens een hond alleen tegen komt, laat ze die klaar en duidelijk weten dat ze uit de buurt moeten blijven. Ze bijt niet, maar grommen en een keer aanstoten met haar neus doet ze wel. Fijn hé, je hond zo te zien door onverantwoord gedrag van een ander. Tja, de mijn lopen dus los buiten de hondenwei, omdat daar de mensen wel hun hond bij zich houden en die honden staan veel beter onder appel. En mijn hond is er veel relaxer omdat ze zich veiliger voelt.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 20:17

SandraVerl@ het is een zeer bekend iets, hondeneigenaren kunnen zo a-sociaal zijn, iedereen moet zich aan hun aanpassen en roepen dan altijd doet niets hoor, maar denkt echt niet verder na wat de gevolgen kunnen zijn voor de honden die wel aangelijnd zijn en het waarom van dat er gevraagd wordt of ze hun hond bij zich willen houden.

Ze denken, hier is het losloopgebied en dan zorgen ze ermaar voor dat ze niet hier komen en of langs moeten lopen..............

different1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-15 20:19

Als het kleine hondje idd uitgedaagd had (recht er op af, omheen blijven lopen, blaffen) dan had ik het nog enigszins "begrepen", maar dit was niet het geval.
Hondje bleef op afstand en negeerde de grote hond, maar liep niet weg (5m afstand ongeveer).
Ik stoorde me vooral aan de lakse houding van de eigenaar van de grote hond, m'n moeder riep 2x dat die hond uit wilde breken/uitbrak en meneer was gewoon te lam om te reageren.

Dat de grote hond niet voor de kill ging durf ik niet te bevestigen/ontkennen.
2 man die aan de wurgketting hingen en dan nog klappen en schoppen incasseren.
Anyway, het had sowieso slechter af kunnen lopen voor het kleine ding.

Tevens vond ik de reactie vd zoon vd eigenaar van t kleine hondje ook behoorlijk verontrustend en denk dat "we blij mogen zijn" dat zij geen grote hond hebben.
Hoop dat ze flink geschrokken zijn en iig maatregelen nemen tegen het weglopen.

paardje1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 20:22

geerke schreef:
girlyggirl schreef:
Dapper van jullie! ! Onthoud alleen voor een volgende x dat je " vechthondachtige" nooit moet proberen te laten lossen door slaan/ schoppen/schreeuwen. .. deze bijten hierdoor alle maar harder en worden agressiever.. snap dat t makkelijker gezegd als gedaan is als je in paniek bent hoor dus petje af!

hoe dan wel???

Achterbenen pakken en hoog optillen en uit evenwicht trekken. En niet bang zijn dat ze bijten wat dat kunnen ze op dat moment niet.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 20:25

:D Ja, en dan als de hond niets meer vast heeft voor de zekerheid even gaan ronddraaien en dan pas gaan neerzetten dan is ie daarna te misselijk en te duizelig om jou nog aan te willen aanvallen.

Qwillion

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 20:26

De eigenaar van de (pit)bull heeft in de 1e instantie goed gehandeld, ook hij voelde zich een beetje in t nauw gedreven om dat Fluffy zijn kant op kwam.

Helaas was de beste man aangeschoten, dit kan het beschermings instinct van de Bull extra aan gewakkerd hebben. Als een persoon zwakker is kan een hond extra beschermend reageren op alles wat in de persoon zijn buurt komt.

Ook jullie hebben goed gehandeld naar zo goed als mogelijk is.

paardje1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 20:27

Ragdollcat schreef:
:D Ja, en dan als de hond niets meer vast heeft voor de zekerheid even gaan ronddraaien en dan pas gaan neerzetten dan is ie daarna te misselijk en te duizelig om jou nog aan te willen aanvallen.

Niet nodig. Jij staat boven hem en daar heeft ie ontzag voor. Heb het al paar keer bij rotweilers moeten doen en nergens problemen gehad.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 20:28

different1 schreef:

Dat is een normale reactie voor een bulldog, ongeacht wat die vast heeft.
Bij veel andere honden werkt het om te zorgen voor een pijnprikkel, bij deze honden zorgt het er juist voor dat ze beter vasthouden.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 20:28

Ah dat is mooi, ik zal deze tip onthouden. Voor als het ooit zover komt.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 20:33

Waar komt het eigenlijk vandaan dat die man dronken zou zijn geweest?
Ts heeft alleen gezegd dat hij sloom reageerde en dacht dat hij misschien dronken was, maar dat is nergens bevestigd toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 20:33

different1 schreef:
Als het kleine hondje idd uitgedaagd had (recht er op af, omheen blijven lopen, blaffen) dan had ik het nog enigszins "begrepen", maar dit was niet het geval.
Hondje bleef op afstand en negeerde de grote hond, maar liep niet weg (5m afstand ongeveer).
Ik stoorde me vooral aan de lakse houding van de eigenaar van de grote hond, m'n moeder riep 2x dat die hond uit wilde breken/uitbrak en meneer was gewoon te lam om te reageren.

Tevens vond ik de reactie vd zoon vd eigenaar van t kleine hondje ook behoorlijk verontrustend en denk dat "we blij mogen zijn" dat zij geen grote hond hebben.
Hoop dat ze flink geschrokken zijn en iig maatregelen nemen tegen het weglopen.

Ik vind het jammer dat jij die grote hond zo neer haalt. Wie zegt dat hij dat gedrag niet vertoont nadat hij ooit aangevallen is geweest door een kleintje? Ik moet maar naar mijn eigen meid (de herplaatser) zien. Zij is opgegroeid in een kennel, heeft in een groep geleefd en is in een meute van 50 honden mee op de jacht geweest (ze is bij ons herplaatst door de fokker omdat de kleine meid niet kon wennen aan het kennelleven en bij een gezinnetje hoorde). 2 negatieve ervaringen op de hondenwei en poef, ze is haar vertrouwen in andere honden kwijt en alhoewel ze perfect getraind was, kunnen we op dat vlak terug van nul beginnen. Het feit dat men op zo'n wei hun honden maar op andere laat afstormen, maakt haar angst alleen maar groter. Zo lang ik haar bij mij houd, los of aan de leiband en een andere hond niet op haar af komt, geeft ze geen kik. Maar als er eentje op haar af komt, zoals die kleine dan kost het haar echt moeite om braaf bij mij te blijven. Alleen al de beweging, het op haar af lopen, maakt haar onzeker. Bij de mijne uit zich dat (nog) niet in agressie en ik hoop dat het zo blijft (daar doen wij in ieder geval onze best voor), maar jij kan niet oordelen of die hond niet reageerde vanuit het oordeel dat die kleine een bedreiging was. Plus zijn baas was dronken, dus geen sterke leider, de hond kan perfect van oordeel geweest zijn dat hij zijn baas tegen die andere hond moest beschermen. Mijn honden zijn ook veel waakser als ik alleen thuis ben.

Bambolina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 20:34

elenaMM77 schreef:
maar bambolina.. dat geld voor alle hondeneigenaren..

Sorry, ik mis even op welk deel van mijn post dit een reactie is?

fenijro_tani

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 11:28

Ragdollcat schreef:
Ik vind ook dat de eigenaar van deze hond goed had gehandeld, maar toch was het beter geweest dat hij het had laten muilkorven, zeker als je weet dat hij de andere hondjes aanvalt.

Dan vind ik dat al die kleine hondjes moeten worden gemuilkorfd, want die vallen ook aan, zijn alleen niet zo sterk.
Kom op Jo wat een bullsh*t de man deed wat goed was.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 11:36

Monica72 schreef:
Bij pitt en terrier achtige werkt idd alleen maar in de sloot pleuren of verwurgen, maar een dog type daar werkt het wel bij de kaken gaan van slot wanneer je ze aan de achterpoten wegtrekt.

Wij hebben CC's, en als die eenmaal knokken, laten ze echt niet los als je ze bij hun achterpoten pakt. Worden ze alleen maar vastberadener van en richt je nog meer schade aan.
Ook bij dogachtigen kun je het beste wurgen of een tuinslang in de strot duwen met de kraan aan (als je die mogelijkheid hebt).

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 14:48

Bambolina schreef:
elenaMM77 schreef:

Sorry, ik mis even op welk deel van mijn post dit een reactie is?

mijn fout bambolina.. ik ijl een beetje door de koorts die met de griep mee is gekomen..
las alleen hetgeen over de 'grote hond omdat het stoer is' in je reactie.. dat over kleine las ik overheen.. dus ik dacht dat je bedoelde dat alleen mensen die kozen voor een grote hond had.

Rosannee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 22:27

elenaMM77 schreef:

als ik dit zo hoor was dat kleine beest nog veel slechter opgevoed..
allereerst ontsnapt die, vliegt zonder aanleiding en zonder terughoudenheid of sociale vaardigheden op een volslagen onbekende hond af.

een hond die sociaal vaardig wordt opgevoed laat zien dat hij niets kwaads in de zin heeft en loopt rustig op een vreemde hond af.. niet zoals dat kleine hondje deed.

natuurlijk zou een kwaadwillende hond gemuilkorft moeten zijn.. alhouwel er hier ook genoeg hondeneigenaren zijn die ruim vooraf aangeven, 'niet te dichtbij' want mijn hond is niet te vertrouwen met andere honden. Dit betreft een tekel, een labrador en een boomerhondje. ook allemaal muilkorven? of moet je als andere eigenaar het respect kunnen opbrengen dat zo'n hond onder controle staat alleen geen garanties als jouw hond dichtbij komt?

de eigenaar heeft precies gedaan wat je mag verwachten van een hondeneigenaar met een hond die geen andere honden dult.. muilkorf is geen verplichting als ze onder appel staan, of wanneer ze binnenshuis zijn.. aan de lijn is onder controle van de eigenaar.. die dient dan afdoende te waarschuwen en zijn lijn in te korten in zo'n geval. of de hond direct veilig te stellen als het uit de hand loopt.. EN dat deed deze eigenaar.. sloom en dronken of niet.. hij waarschuwde en borg zijn hond asap weg.. Klote dat het dier ontsnapt is, maar dat kan gebeuren..

de kleine hond is ook niet direct van die plek verwijderd.. want zoals ik lees, achtte TS de situatie ook veilig nadat de grote hond was opgeborgen en heeft daar op die plek staan bellen.

een nare samenloop van omstandigheden dat de hond alsnog een poging kon ondernemen om de kleine mores te leren.

Hier ben ik het helemaal mee eens. De eigenaar van de pit nam zijn verantwoording door ruim van te voren te waarschuwen en heeft zelfs de hond weg gestopt om wss TS te helpen met het hondje.
De eigenaren van dit kleine keffertje in tegenstelling.. Het kan best een keer gebeuren dat een hondje van schrik ontsnapt maar zo laconiek reageren.. :(

Mendy1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 22:36

geerke schreef:
girlyggirl schreef:
Dapper van jullie! ! Onthoud alleen voor een volgende x dat je " vechthondachtige" nooit moet proberen te laten lossen door slaan/ schoppen/schreeuwen. .. deze bijten hierdoor alle maar harder en worden agressiever.. snap dat t makkelijker gezegd als gedaan is als je in paniek bent hoor dus petje af!

hoe dan wel???

koud water over de kop/neus gooien
dan laten ze meestal los van schrik

boyca

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 07:06

En wie weet hoe vaak die kleine de grote heeft geterroriseerd!
Jullie hebben een moment opnamen gezien maar beide kennen niet de geschiedenis van de grote en ook niet van de kleine. Eigenaar grote hond heeft prima gehandeld en de eigenaren van de kleine tja, een kleine hond hoef je toch niet op te voeden?

Monica72

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 10:07

Diablo schreef:
Monica72 schreef:
Bij pitt en terrier achtige werkt idd alleen maar in de sloot pleuren of verwurgen, maar een dog type daar werkt het wel bij de kaken gaan van slot wanneer je ze aan de achterpoten wegtrekt.

Wij hebben CC's, en als die eenmaal knokken, laten ze echt niet los als je ze bij hun achterpoten pakt. Worden ze alleen maar vastberadener van en richt je nog meer schade aan.
Ook bij dogachtigen kun je het beste wurgen of een tuinslang in de strot duwen met de kraan aan (als je die mogelijkheid hebt).

Ik heb 6 duitse doggen en daarbij werkt het gelukkig in de meeste gevallen wel.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 10:11

Een DD is (doorgaans) ook niet zo vastberaden/vechtlustig als een bul of pit.
Maar wat leuk Monica, waar woon je?

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 10:22

Waarom zou een hond gemuilkorfd moeten worden als deze netjes aangelijnd is? Honden aan de lijn houden voorkomt een hoop ellende. Helaas denken veel mensen dat ze alles kunnen maken en doen met die kleine hondjes die 9 van de 10 keer niet luisteren en de grote hond aan de lijn heeft het weer eens gedaan. Gisteren nog weer een mooi voorbeeld van gehoord.

Kesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 10:44

loez schreef:
Precies de reden waarom mijn hond gemuilkorfd mee uit wandelen gaat! Ik heb zelf veel meer rust in mijn bips! Als er dan een hondje los loopt, kan die van mij geen schade aanrichten, want ook zij is niet goed met andere honden.

Gelukkig is het voor het hondje goed afgelopen nu, maar dit had slechter af kunnen lopen.

Jammer dat de baas van de pitbull oid zijn verantwoordelijkheid niet neemt/genomen heeft door zijn hond te muilkorven. 'Kleine' moeite!

anneliesdj schreef:
Ookal eet je hond andere honden, als die goed onder appel staat en fatsoenlijk meegenomen kan worden aan de lijn, dan vind ik dat een muilkorf niet nodig is. Het enige wat dan hoeft te gebeuren is dat anderen uit zijn buurt blijven en ik zou niet weten wat daar moeilijk aan is.

Even off-topic, maar vond dit relevant.

Wij muilkorven ook onze hond die hond-aggressief is. Aan de lijn kan hij inderdaad zonder problemen langs een vreemde hond lopen, naar mensen is hij een engeltje, absoluut ook met kinderen te vertrouwen. Punt is alleen dat anderen soms te makkelijk denken als ze zelf wél een sociale hond hebben. Het eeuwige 'mijn hond doet niets hoor!' op het moment dat je je hond aanlijnt of laat volgen wanneer je een andere hond passeert :roll: Het is vaker voorgekomen dat onze hond beet terwijl hij aangelijnd zat en de andere hond in zijn persoonlijke ruimte kwam. Wat moet ik dan, mijn hond ophangen? Omdat anderen (of de hond) niet luisteren wanneer wij vragen de hond bij zich te houden?

Ik heb ook weleens moeten roepen dat hij gevaarlijk is, anders dringt het blijkbaar niet door. Dus ik sluit me aan bij Loez; het is voor je eigen rust om een hond-aggressieve hond te muilkorven. Dan pas gaan anderen je hond ontlopen namelijk. Ik heb heel vaak jonge honden om hem heen drentelen en tegen hem opspringen, ik wil niet dat die een trauma oplopen omdat hij er in hangt, ook al lijkt hij meer geduld te hebben met jonge, uitbundige honden. Maar die honden luisteren gewoonweg nog niet en hebben nog geen grenzen. Prima, dan ben je stom om ze los te laten lopen, maar dan heb ík het tenminste niet op mijn geweten dat ie gegrepen wordt. Al zit ik er inderdaad wel mee dat mijn hond zich niet kan verdedigen mocht het misgaan, maar de kans is al kleiner aangezien een gemuilkorfde hond wordt gemeden als de pest. Het werkt wel :j

Zijn korf is wat kapotgegaan, dus gaan we binnenkort deze bestellen :+ Als het dan toch moet, doe het dan goed }:)
http://www.urdogs.com/wp-content/uploads/2015/08/russian-werewolf-dog-muzzle-6.jpg

briitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 11:46

Kesje ik kan me helemaal in jouw verhaal vinden. Mijn hond kan niet met elke reu. Vaak vraag ik of de mensen de hond bij zich willen houden. Je hebt er altijd een aantal bij die roepen 'de mijne doet niks'. Als ik deze wandeling dit voorval al 10 x heb meegemaakt, ben ik het ook zat en roep nu voortaan al dat de mijne bijt. Je moet eens zien hoe snel ze dan zijn.

Sterker nog, sinds 2 weken (daarvoor regelmatig geoefend), loop ik standaard met een muilkorf over straat. Als ik een hond zie, waarbij ik twijfel of het goed gaat, hup dat ding om.
Mijn hond is niet hond-agressief zoals dat erin is gefokt. Maar wel heel selectief naar honden. Ik wil geen ongelukken doordat andere eigenaren zich onverantwoordelijk gedragen, dus dan moet het helaas maar zo.

Ik vind dan ook dat de eigenaar van de grote hond (wat als pitbull word beschreven, maar aan de grote te horen, dus ook onmogelijk is) niet fout is. Hond zit vast, hij waarschuwt duidelijk. Wellicht zou het hem ook een stuk meer rust en veiligheid geven als hij ook met een muilkorf loopt. Maar ook in dit geval, puur omdat niet iedereen even verantwoordelijk met zijn hond omgaat.