different1 schreef:Als het kleine hondje idd uitgedaagd had (recht er op af, omheen blijven lopen, blaffen) dan had ik het nog enigszins "begrepen", maar dit was niet het geval.
Hondje bleef op afstand en negeerde de grote hond, maar liep niet weg (5m afstand ongeveer).
Ik stoorde me vooral aan de lakse houding van de eigenaar van de grote hond, m'n moeder riep 2x dat die hond uit wilde breken/uitbrak en meneer was gewoon te lam om te reageren.
Dat de grote hond niet voor de kill ging durf ik niet te bevestigen/ontkennen.
2 man die aan de wurgketting hingen en dan nog klappen en schoppen incasseren.
Anyway, het had sowieso slechter af kunnen lopen voor het kleine ding.
Tevens vond ik de reactie vd zoon vd eigenaar van t kleine hondje ook behoorlijk verontrustend en denk dat "we blij mogen zijn" dat zij geen grote hond hebben.
Hoop dat ze flink geschrokken zijn en iig maatregelen nemen tegen het weglopen.
Ik vind het jammer dat jij die grote hond zo neer haalt. Wie zegt dat hij dat gedrag niet vertoont nadat hij ooit aangevallen is geweest door een kleintje? Ik moet maar naar mijn eigen meid (de herplaatser) zien. Zij is opgegroeid in een kennel, heeft in een groep geleefd en is in een meute van 50 honden mee op de jacht geweest (ze is bij ons herplaatst door de fokker omdat de kleine meid niet kon wennen aan het kennelleven en bij een gezinnetje hoorde). 2 negatieve ervaringen op de hondenwei en poef, ze is haar vertrouwen in andere honden kwijt en alhoewel ze perfect getraind was, kunnen we op dat vlak terug van nul beginnen. Het feit dat men op zo'n wei hun honden maar op andere laat afstormen, maakt haar angst alleen maar groter. Zo lang ik haar bij mij houd, los of aan de leiband en een andere hond niet op haar af komt, geeft ze geen kik. Maar als er eentje op haar af komt, zoals die kleine dan kost het haar echt moeite om braaf bij mij te blijven. Alleen al de beweging, het op haar af lopen, maakt haar onzeker. Bij de mijne uit zich dat (nog) niet in agressie en ik hoop dat het zo blijft (daar doen wij in ieder geval onze best voor), maar jij kan niet oordelen of die hond niet reageerde vanuit het oordeel dat die kleine een bedreiging was. Plus zijn baas was dronken, dus geen sterke leider, de hond kan perfect van oordeel geweest zijn dat hij zijn baas tegen die andere hond moest beschermen. Mijn honden zijn ook veel waakser als ik alleen thuis ben.