Reu en teef en loopsheid

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 20:57

Goed opletten, je buren goed voorbereiden en rekening houden met een oeps nestje... of de reu uit logeren sturen.

Hier ook al jaren een intacte reu bij teven. De vorige reu was heel rustig, toen wisselden we reu en teefje af in de bench. Gevolg; dracht omdat de reu door de bench heen gedekt had.

De reu die we nu hebben sturen we uit logeren. Dat lukte ook een keer niet. Dat was twee weken feest want hij gaat helemaal door het dolle, wordt graatmager omdat hij niets eet, slaapt niet en krijst de hele buurt bij elkaar. Gelukkig zijn onze buren senioren en vrij doof.

Anoniem

Re: Reu en teef en loopsheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 21:04

Zoals het nu lijkt gaat reu ook uit logeren. Want ten allertijde mogelijk is. Hij komt nu al dagelijks bij mijn moeder in huis.

Hij staat goed onder appèl en met lopen in de bossen reageert hij ook nooit op andere geuren. En daar zal ook weleens een loopse teef hebben gelopen.

Alleen is hij al zo'n 2 jaar niet meer in aanraking geweest met loopse teven. Geen idee hoe hij daar op reageert.

Om waarschuwingen etc zit ik niet echt te wachten. Ik weet de risico's.

Ik vraag alleen hoe andere dit oplossen in zulke situaties. Zodat ik misschien ideeën op doe, waar ik zelf nog niet aan gedacht heb.

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 21:43

Top dat hij uit logeren kan, dan kan er toch het minste mis gaan lijkt me :D

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 23:21

sallandval schreef:
Goed opletten, je buren goed voorbereiden en rekening houden met een oeps nestje... of de reu uit logeren sturen.

Hier ook al jaren een intacte reu bij teven. De vorige reu was heel rustig, toen wisselden we reu en teefje af in de bench. Gevolg; dracht omdat de reu door de bench heen gedekt had.

De reu die we nu hebben sturen we uit logeren. Dat lukte ook een keer niet. Dat was twee weken feest want hij gaat helemaal door het dolle, wordt graatmager omdat hij niets eet, slaapt niet en krijst de hele buurt bij elkaar. Gelukkig zijn onze buren senioren en vrij doof.

Wel dom van je want er zijn reuen en teven die door de bench dekken dat moet je toch ook weten.alleen in bench duwen heeft weinig zin ls ze bij elkaar kunnen

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 23:44

keona schreef:
Wel dom van je want er zijn reuen en teven die door de bench dekken dat moet je toch ook weten.alleen in bench duwen heeft weinig zin ls ze bij elkaar kunnen

Ik wist het niet. Ach, als iedereen alles wist gebeurden er nooit meer domme dingen. Zelf heb je nog nooit fouten gemaakt zeker? Van deze domme fout hebben we inmiddels al weer 7 jaar veel plezier.

En nu is TS ook weer gewaarschuwd. De (zeer ervaren) fokker waar ons ongelukje haar eerste 8 weken heeft doorgebracht (het was 1 pup dus is naar een 'pleeggezin' gegaan) zegt dat zowat iedereen die ze kende met intacte reuen en teven wel eens een ongepland nestje heeft gehad, inclusief zijzelf.

Nature finds a way...

Zorry

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 23:56

Hier 2 dekreuen en 3 teefjes, goed gescheiden houden dan valt het best mee.
Wij hebben ook kennels in de tuin dus als de teefjes loops zijn dan gaan de reuen in de kennel en de teefjes los, het is effe 3 weken vervelend.
Nou hebben wij het geluk dat de teefjes bijna altijd tegelijk loops zijn en allemaal om de 8/9 maanden.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 00:10

sallandval schreef:
keona schreef:

Ik wist het niet. Ach, als iedereen alles wist gebeurden er nooit meer domme dingen. Zelf heb je nog nooit fouten gemaakt zeker? Van deze domme fout hebben we inmiddels al weer 7 jaar veel plezier.

En nu is TS ook weer gewaarschuwd. De (zeer ervaren) fokker waar ons ongelukje haar eerste 8 weken heeft doorgebracht (het was 1 pup dus is naar een 'pleeggezin' gegaan) zegt dat zowat iedereen die ze kende met intacte reuen en teven wel eens een ongepland nestje heeft gehad, inclusief zijzelf.

Nature finds a way...

Klinkt eerlijk gezegd niet als een ervaren fokker...... want daar gebeurd zoiets echt niet ongepland. Het is vaak wel een leuk excuus voor een bepaald nestje... ;)

spotterick

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 00:23

Ik heb niet alles gelezen maar wel een aantal berichten.
Ik zou of je reu castreren, want als ie niet mag dekken zadel je hem alleen maar op met overbodige hormonen (waar die ook last van heeft zonder loopse teen in de buurt)
Verder zeg je dat je dit niet wilt omdat ie al onzeker is, maar dit onzekere gedrag richting andere honden komt veelkans vanwege de hormonen. Een reu is veel stabieler wanneer deze gecastreerd is.
Mijn hond was altijd agressief en onzeker, gecastreerd en problemen een stuk minder. Natuurlijk nog veelee moeten oefenen, maar het levert een stabielere hond op.

Verder gescheiden houden, wij hebben het altijd gedaan de ene in de ren en de andere los op de plaats en de reu een blafband aan als we gingen zodat het luchtalarm niet afging. :+

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 00:34

Ons teefje was net 6 maanden toen haar broertje bij ons kwam wonen. Die hebben we binnen 2 weken laten castreren. Binnen een week werd het teefje voor de eerste keer loops. We hebben haar een broekje om gedaan en ze zijn gewoon samen geweest. Toch vond hij haar wel interessanter op die manier, maar hij werd niet helemaal dol van een loops teefje om zich heen.
Toen ze ''rijp'' was, was mn moeders gecastreerde reutje er ook van 6jaar en ook die had wel wat meer interesse in haar.
De reutjes werden niet dol, maar ze hebben beiden wel enkele keren wat geprobeerd.

Ons reutje is na castratie wel iets verandert meteen. Hij was weinig gewend en is iets onzekerder geworden. Los gaat het goed, maar aan de riem was hij een tijdje onzeker. Toen het teefje loops was, was dit dubbel zo erg. Hij viel naar alles uit. Dit is inmiddels verholpen met trainen en ook los speelt hij met alle soorten en maten honden.

We hebben de laatste jaren altijd teefjes gehad en nog nooit heb ik een teefje gehad die zo heftig loops werd en ook schijnzwanger daarna. Ik twijfel dus om haar ook te laten helpen.

We hebben vroeger een niet gecastreerde reu gehad en die had er wel behoorlijk last van als een teefje loops was. Mijn moeders teefje toen was al oud en we dachten dat het niks uitmaakte, maar onze reu had het niet meer. Ik vind dat echt heel rot om te zien.

Bij ons reutje was de operatie echt peanuts en ik werk liever aan het gedrag, dan dat hij steeds weg gehouden moet van zijn maatje, maar haar wel ruikt wat hem helemaal dol maakt.

Ik zou het dus serieus overwegen. Logeren elders klinkt leuk, maar 2x per jaar je hond weken niet zien, lijkt mij niks. Je hebt het niet altijd voor het kiezen wanneer ze loops wordt en wat als iemand dan op vakantie is of ziek??

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 00:40

Je moet erop rekenen dat als je de reu niet uit logeren stuurt (vanaf de eerste dag) dat je vroeg of laat een nestje gaat krijgen. In het begin ben je alert maar dat zal verslappen en je reu leert dat jij erop let, dus die gaat jou ontwijken en het stiekem doen. Apart houden in huis is een uitdaging en als je er zelf niet altijd bent is het niet te doen. Er komt een dag dat je thuis komt of even naar buiten loopt en ze zitten bij elkaar als je terug komt.
Daarbij moet je er ook rekening mee houden dat je reu niet te genieten zal zijn, die wordt helemaal gek van een loopse teef in de buurt. Janken, kwijlen, krabben... Niet echt gezellig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 02:11

Ik ga dit topic ontstippen. Inmiddels genoeg informatie. En heb niks aan de 'tips' reu castreren. Want dit gaat niet gebeuren. Genoeg reuen gezien die alleen maar onzekerder werden na castratie.

En ja het is inderdaad de bedoeling om vroeg of laat een nestje te fokken met teef. Maar de vader zal geen labrador zijn.

Daarnaast vind ik het knap dat sommige zo goed de toekomst kunnen voorspellen. A. Jullie weten niet hoe mijn reu zal reageren. En b. Je kunt niet zeggen dat mijn aandacht zal verslappen en dat er een oeps nestje komt.

Mijn honden worden altijd nauwlettend in de gaten gehouden. Honden zullen nauwelijks alleen zitten.

En word aardig moe dat sommige mensen gewoon niet lezen. Mijn reu komt al standaard elke dag bij mijn moeder in huis. Dus die dagen dat hij uit logeren is. Zal ik hem gewoon zien. En als mijn moeder op vakantie gaat. Is er altijd iemand thuis. Word zij of zusje ziek. Dan pas ik daar op de hond(en) en paps thuis op de hond(en)

Daarnaast heb ik nog nooit 1 van mijn reuen laten castreren. Alleen eentje opgevangen die al gecastreerd was. En alle reuen stonden goed onder appèl. Kwestie van opvoeden. En liepen dus ook niet weg als ze een loopse teef roken. En geeneen vanallen hadden last van hun hormonen. Bij reuen zie ik totaal geen voordelen in om ze te laten helpen.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 07:13

Ts trek het je niet aan zo is bokt,en oeps nestjes ligt aan je zelf hier ook geen oeps nestjes en die komen er ook niet.en de mensen met oeps nestjes er bestaat ook een morning afterpil dus oeps nestjes hoeven er niet te komen.succes en bekijk je honden gewoon goed. Ts dan komt het goed.
love_western schreef:
Ik ga dit topic ontstippen. Inmiddels genoeg informatie. En heb niks aan de 'tips' reu castreren. Want dit gaat niet gebeuren. Genoeg reuen gezien die alleen maar onzekerder werden na castratie.

En ja het is inderdaad de bedoeling om vroeg of laat een nestje te fokken met teef. Maar de vader zal geen labrador zijn.

Daarnaast vind ik het knap dat sommige zo goed de toekomst kunnen voorspellen. A. Jullie weten niet hoe mijn reu zal reageren. En b. Je kunt niet zeggen dat mijn aandacht zal verslappen en dat er een oeps nestje komt.

Mijn honden worden altijd nauwlettend in de gaten gehouden. Honden zullen nauwelijks alleen zitten.

En word aardig moe dat sommige mensen gewoon niet lezen. Mijn reu komt al standaard elke dag bij mijn moeder in huis. Dus die dagen dat hij uit logeren is. Zal ik hem gewoon zien. En als mijn moeder op vakantie gaat. Is er altijd iemand thuis. Word zij of zusje ziek. Dan pas ik daar op de hond(en) en paps thuis op de hond(en)

Daarnaast heb ik nog nooit 1 van mijn reuen laten castreren. Alleen eentje opgevangen die al gecastreerd was. En alle reuen stonden goed onder appèl. Kwestie van opvoeden. En liepen dus ook niet weg als ze een loopse teef roken. En geeneen vanallen hadden last van hun hormonen. Bij reuen zie ik totaal geen voordelen in om ze te laten helpen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 08:41

Ik snap goed dat je je reu niet laat castreren. Dat is je uitgangspunt. Ik snap minder goed dat je koste wat kost er een niet gecastreerd teefje bij wil hebben. Dat je het niet erg vindt voor jezelf om ze te scheiden of er ongemak van te ervaren, prima, maar hoe zit het met het welzijn van de honden? Maakt niet uit dat zij gefrustreerd raken, gescheiden moeten worden, enz? Waarom willen mensen op de één of andere manier altijd alles hebben? Dan fok je toch niet met die teef? Waarom moet dat persé? Omdat het zo leuk is voor jou?
Is het ook leuk voor de ontelbare sportherdertjes die op mp staan en aan de straatstenen niet te slijten zijn of bij verkeerde mensen terecht komen? Voor dit soort overwegingen sta je geloof ik niet open. Het is ook heel wijs om voor kritische geluiden het topic te ontstippen. Ik wens je veel succes en hoop dat de honden een leuk leven krijgen.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 08:44

Wilawander schreef:
Klinkt eerlijk gezegd niet als een ervaren fokker...... want daar gebeurd zoiets echt niet ongepland. Het is vaak wel een leuk excuus voor een bepaald nestje... ;)

Wie weet zei ze het wel om mij gerust te stellen. Vind ik toch een stuk sympathieker dan zeggen hoe dom het wel niet was. Persoonlijk neem ik alleen maar bedrijven serieus die ik sympathiek vind en met een professionele website. Daar voldeden ze zeer zeker aan.

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 08:47

Jessix schreef:
Mijn buurman had twee reuen en één teefje en die reuen hebben de hele schuurdeur kapot gevreten om 's nachts bij het loopse teefje te komen. Reageerde voorheen ook nooit op teefjes! :+ Maar toen hun eigen teefje loops werd werden ze onherkenbaar. Niet meer luisteren, niet meer eten, etc. Je snapt dat de afspraak bij de dierenarts daarna snel gemaakt was. :D

Maar goed, dat is slechts een voorbeeld. Hoe het bij jou zou gaan zou je moeten afwachten natuurlijk. Maar houdt ze goed in de gaten, want het is zo gebeurt. :)

Onze reu is ook niet geholpen. Mijn teefje wel.
Nu heeft mijn schoonpa een nieuwe teef (herplaatser van net 1 jaar) en die werd vorige week loops.
Onze reu en de herplaatser zijn elke avond samen. Dus we hebben de reu thuis gelaten. Je kon duidelijk merken dat hij ook met zichzelf in de knoop kwam ivm hormonen!

Ook moet je ze continu in de gaten houden en geen seconden alleen laten....

De teef is nog te jong om te laten helpen, maar uiteindelijk zullen ze beide geholpen gaan worden. :)

YentlKG

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 10:24

Wat leuk!!

Als de mogelijkheid er is zal ik ze tzt scheiden. Dat hoeft echt niet vanaf dag 1 van loopsheid maar zeker wel voordat teef er klaar voor gaat staan. Naar mijn ervaring is het naast ongelukjes ook best stressvol voor een reu om bij een loopse teef rond te lopen die er klaar voor is. Veel reuen vallen af, eten weinig en kunnen de hele dag door janken. Natuurlijk hoeft dit niet met elke reu zo te zijn, maar de hormonen nemen vaak toch wel de overhand.

Succes en alvast veel plezier met je pup!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 10:40

Nikass schreef:
Ik snap goed dat je je reu niet laat castreren. Dat is je uitgangspunt. Ik snap minder goed dat je koste wat kost er een niet gecastreerd teefje bij wil hebben. Dat je het niet erg vindt voor jezelf om ze te scheiden of er ongemak van te ervaren, prima, maar hoe zit het met het welzijn van de honden? Maakt niet uit dat zij gefrustreerd raken, gescheiden moeten worden, enz? Waarom willen mensen op de één of andere manier altijd alles hebben? Dan fok je toch niet met die teef? Waarom moet dat persé? Omdat het zo leuk is voor jou?
Is het ook leuk voor de ontelbare sportherdertjes die op mp staan en aan de straatstenen niet te slijten zijn of bij verkeerde mensen terecht komen? Voor dit soort overwegingen sta je geloof ik niet open. Het is ook heel wijs om voor kritische geluiden het topic te ontstippen. Ik wens je veel succes en hoop dat de honden een leuk leven krijgen.

Kan het toch niet laten om niet te reageren.

Ik snap niet goed waarom ik mij moet verantwoorden. Maar goed :+

En ontelbare herders op mp? Zoveel mecheltjes zie ik niet voorbij komen. Waarvan veel geen stamboom hebben en/of niet geschikt zijn voor de sport.

En bij verkeerde mensen terecht komen? Het is aan mij om de juiste personen eruit te filteren. In het verleden gefokt met een andere rashond (inclusief stamboom) en alle pups zijn juist terecht gekomen.

Daarnaast stel ik hoge eisen. Als ze daar niet aan voldoet. Dan word er gewoon niet mee gefokt. En zal ze geholpen worden. Voldoet ze wel aan de eisen, maar kan ik geen reu vinden die er geschikt voor is. Dan gaat het feest ook niet door.

Ik heb overal over na gedacht. En honden zullen er toch aan moeten wennen. Kan zijn dat ik met de mechels paar dagen weg ga ivm trainingen/workshops en er in de buurt zal slapen. Dan zal de labrador gewoon thuis blijven.

Hebben al vaker grotere roedels gehad. Waarvan enkele paar dagen mee gingen. Er heerste totaal geen stress. Want ze waren het gewend.

Als ik alles had willen hebben. Dan had ik inmiddels al een huis vol honden gehad. Maar ik vind het belangrijk dat elke hond elke dag zijn portie aandacht moet hebben. Even 1 op 1.

Ik ben er van overtuigd dat mijn honden het beter hebben dan de gemiddelde hond. Er word mee gesport. Veel mee gewandeld en gefietst. Zitten nauwelijks alleen. Krijgen de beste zorg, die er is. Worden flink verwend. Mogen veel. Zolang ze zich maar aan de aantal regels houden die ik heb. En voor de rest is het alleen maar fun hebben.

Ik vind het belangrijk dat mijn honden plezier hebben en genieten van het leven. Daar haal ik mijn energie uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 10:44

YentlKG schreef:
Wat leuk!!

Als de mogelijkheid er is zal ik ze tzt scheiden. Dat hoeft echt niet vanaf dag 1 van loopsheid maar zeker wel voordat teef er klaar voor gaat staan. Naar mijn ervaring is het naast ongelukjes ook best stressvol voor een reu om bij een loopse teef rond te lopen die er klaar voor is. Veel reuen vallen af, eten weinig en kunnen de hele dag door janken. Natuurlijk hoeft dit niet met elke reu zo te zijn, maar de hormonen nemen vaak toch wel de overhand.

Succes en alvast veel plezier met je pup!!

Dank je wel :D

Ik weet hoe ik een loopse teef moet herkennen. Dus dat gaat wel goedkomen. Logeer adres is geregeld.

Straks eerst even met het oudje naar de dierenarts (oud pekineesje van 12 jaar) Liep opeens moeilijk. En zag dat ze zorgwekkend wondje had aan een voetzooltje.

bryce27

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 11:19

Kijk naar je honden, misschien heb je maar weinig problemen.
Onze eigen reu blijft achter de hekjes ( wel onfer toezicht) en op de hoogtepunt dagen zit er een muur tussen. Geen last van van zijn hormonen als hij weet dat hij toch niet mag dekken.(australian shepherd)

Daarintegen de hond van mijn oom wil 2 weken voor en na de loopsheid nog steeds haar dekken terwijl hij de teef tijdens de loopsheid niet eens ziet. (Toller)

Het blijft altijd goed opletten, maar doe waar je jezelf het beste bij voelt. Als het mogelijk is om hem uit logeren te laten gaan, waarom niet?

Ik zou mijn hond ook niet voor die 2x per jaar laten castreren als er ook andere oplossingen zijn.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 12:22

Je opent zelf een topic en dan zo reageren?

Er zijn gewoon heel weinig opties. Al is je reu nog zo gehoorzaam, zijn hormonen heb je niet onder controle en een loopse teef om hem heen is heel vervelend gewoon.

Het gaat ook niet om een paar daagjes scheiden. En de geur draag je bij je als je bij je teef vandaan komt. Sowieso ruiken honden het aan jou.

Ons reutje is iets onzekerder na castratie en hij was pas 6 maanden bij castratie, maar dat is prima te trainen en op te vangen als je het goed begeleid. Het reutje had juist problemen met andere honden toen het teefje loops was, maar dat was snel weer oke door wat trainen met honden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 12:31

superpony schreef:
Je opent zelf een topic en dan zo reageren?

Er zijn gewoon heel weinig opties. Al is je reu nog zo gehoorzaam, zijn hormonen heb je niet onder controle en een loopse teef om hem heen is heel vervelend gewoon.

Het gaat ook niet om een paar daagjes scheiden. En de geur draag je bij je als je bij je teef vandaan komt. Sowieso ruiken honden het aan jou.

Ons reutje is iets onzekerder na castratie en hij was pas 6 maanden bij castratie, maar dat is prima te trainen en op te vangen als je het goed begeleid. Het reutje had juist problemen met andere honden toen het teefje loops was, maar dat was snel weer oke door wat trainen met honden.

Omdat ik inmiddels misschien sommige reacties beu ben? Er word voorlopig niks geholpen. Reu al helemaal niet.

Er word hier soms net gedaan alsof ik helemaal niet weet waar ik aan begin.

Dit is een weloverwogen keuze. Eentje waar ik 100% achter sta.

En nogmaals ik vroeg hoe andere het oploste met een volle reu en loopse teven. Zodat ik misschien nog andere ideeën op kon doen. Waar ik zelf nog niet aan gedacht heb.

Ik heb al meerdere reuen gehad. En geeneen vanallen hebben ooit gereageerd als ik een geur van een loopse teef bij mij had. Enigste die helemaal gek werd was juist de gecastreerde reu. Het is alleen alweer aantal jaren geleden dat ik combinatie (gecastr) reu en teef heb gehad.

Inmiddels grote spijt dat ik dit topic heb geopend. Ik hoef mij niet te verantwoorden. Zijn tig mensen die deze combinatie hebben en waarbij het goed gaat.

kuzznathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 12:42

love_western schreef:
En ben intussen benieuwd hoe jullie het oplossen. Als de teef loops word/is.

TS wil geen advies over wel of niet castreren, maar is benieuwd naar hoe andere mensen het oplossen als beide niet geholpen zijn.

Zoals ik eerder al zei, ik heb het met mijn reu en teef 2,5 jaar volgehouden zonder castreren. Gewoon allebei in een aparte ruimte, dat ging prima. En goed opletten en om de beurt uitlaten :D Maar op een gegeven moment was de reu echt niet meer te houden, die sloopte alles in huis om maar bij de teef te komen en de teef was zo'n sletje daar ze de deuren open deed. Daar is dus uiteindelijk ook een oepsnest van gekomen. Toen hebben wij er voor gekozen de teef te laten helpen.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 13:47

Ja maar kuzznathalie, ts kan veel beter honden opvoeden als jij. Kan ook een "Stille" loopsheid zo detecteren.
Ts in jouw topic reageer je geirriteerd op iedereen die het anders ziet als jij...vind ik spijtig. Degenen met volle teven en reuen waar het wel goed gaat leven grotendeels in kennels. niemand zegt hier dat het gegarandeert eens raak is, wel dat het een erg groot risico is. Moest je nu zelf gewoon aangeven dat je het risico graag neemt en ook een eventueel ongepland nestje de beste kansen kunt geven zou het al veel anders klinken. Nu al zeggen dat het jou niet kan overkomen omdat je loopsheid altijd opmerkt en je genoeg ervaring hebt met beide geslachten vind ik gewoon naief en arrogant overkomen. Bij reu+teef in hetzelfde huis is de kans gewoon groot. Dat weet iedere hondenkenner. Ook al kan het heel soms wel goed gaan. Het blijft zwaar om hier jaar in jaar uit alert op te blijven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 14:09

betadine schreef:
Ja maar kuzznathalie, ts kan veel beter honden opvoeden als jij. Kan ook een "Stille" loopsheid zo detecteren.
Ts in jouw topic reageer je geirriteerd op iedereen die het anders ziet als jij...vind ik spijtig. Degenen met volle teven en reuen waar het wel goed gaat leven grotendeels in kennels. niemand zegt hier dat het gegarandeert eens raak is, wel dat het een erg groot risico is. Moest je nu zelf gewoon aangeven dat je het risico graag neemt en ook een eventueel ongepland nestje de beste kansen kunt geven zou het al veel anders klinken. Nu al zeggen dat het jou niet kan overkomen omdat je loopsheid altijd opmerkt en je genoeg ervaring hebt met beide geslachten vind ik gewoon naief en arrogant overkomen. Bij reu+teef in hetzelfde huis is de kans gewoon groot. Dat weet iedere hondenkenner. Ook al kan het heel soms wel goed gaan. Het blijft zwaar om hier jaar in jaar uit alert op te blijven.

Ik zeg nergens dat ik mijn honden beter opvoed dan een andere.

Iedereen bepaald zelf hoe ze hun honden opvoed. Maar ik hecht er wel waarde aan dat mijn honden gewoon goed opgevoed zijn. Niks mis mee toch?

En ik heb nergens gezegd dat ik een stille loopsheid kan 'detecteren'

En nee ik wil het risico niet nemen dat de teef perongeluk gedekt raak. Vandaar dat ik dit topic hebt geopend om te kijken hoe andere het oplostte met een volle reu en loopse teef :)*

En het is ook nooit goed op bokt. Open een topic over dat je fokt met een stamboomloze hond en je krijgt een grote rel.

Open je een topic om te vragen naar oplossingen voor volle reu en loopse teef. Zodat de teef in toekomst door een stamboom mechel gedekt kan worden. Krijg je als nog een rel :+ Want ik wil niet fokken met kruisingen of stamboonloze honden. En er word ook alleen mee gefokt als ze voldoet aan mijn hoge eisen. Anders word ze gewoon geholpen en anders na het nestje.

Dus ja ik reageer inderdaad geirriteerd. Ik heb hier goed over nagedacht. Met meerdere hondenkenners hier over gehad.

Enigste waar ik om vraag is hoe andere het oplossen in deze situatie. Niet om commentaar hoe ik mijn honden moet houden of aangevallen te worden.

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 14:46

In een roedel mag ook niet elke reu dekken.
Mijn reu reageert met wat gekwijl en klappertanden op loopse teven, meer is het niet. Ik 'snap' hem er wel op tijd uit en daarvoor moet je er wel bij zijn.
Als dat niet kan moet je scheiden.

Mijn teef is wel gecastreerd, ik heb nu een opvanger en zij is net loops geweest. Hij vindt haar wel interessant ruiken en soms laat hij zich daarin mee voeren. Ik ben er heel duidelijk in, gewoon níet. Kappen. Gelukkig is mijn reu overal wel vrij gemakkelijk in, dat zal zeker schelen.
Weet je, mijn ervaring tot nu toe is dat je zoveel van tevoren kunt plannen en het toch altijd anders loopt dan je denkt. Houd rekening met de risico's, ik geloof dat je dat al doet ;)
En kijk gewoon hoe het zal gaan. Neem voorzorgsmaatregelen, zoals scheiden en je zal nu je reu heus wel in kunnen schatten.

Als je ziet dat hij het zich heel erg aan trekt zul je vrees ik toch knopen door moeten hakken.
Overigens begrijp ik volledig je standpunt wat betreft castreren. Ik sta daar ook niet achter.