Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
sallandval schreef:Goed opletten, je buren goed voorbereiden en rekening houden met een oeps nestje... of de reu uit logeren sturen.
Hier ook al jaren een intacte reu bij teven. De vorige reu was heel rustig, toen wisselden we reu en teefje af in de bench. Gevolg; dracht omdat de reu door de bench heen gedekt had.
De reu die we nu hebben sturen we uit logeren. Dat lukte ook een keer niet. Dat was twee weken feest want hij gaat helemaal door het dolle, wordt graatmager omdat hij niets eet, slaapt niet en krijst de hele buurt bij elkaar. Gelukkig zijn onze buren senioren en vrij doof.
keona schreef:Wel dom van je want er zijn reuen en teven die door de bench dekken dat moet je toch ook weten.alleen in bench duwen heeft weinig zin ls ze bij elkaar kunnen
sallandval schreef:keona schreef:Wel dom van je want er zijn reuen en teven die door de bench dekken dat moet je toch ook weten.alleen in bench duwen heeft weinig zin ls ze bij elkaar kunnen
Ik wist het niet. Ach, als iedereen alles wist gebeurden er nooit meer domme dingen. Zelf heb je nog nooit fouten gemaakt zeker? Van deze domme fout hebben we inmiddels al weer 7 jaar veel plezier.
En nu is TS ook weer gewaarschuwd. De (zeer ervaren) fokker waar ons ongelukje haar eerste 8 weken heeft doorgebracht (het was 1 pup dus is naar een 'pleeggezin' gegaan) zegt dat zowat iedereen die ze kende met intacte reuen en teven wel eens een ongepland nestje heeft gehad, inclusief zijzelf.
Nature finds a way...
love_western schreef:Ik ga dit topic ontstippen. Inmiddels genoeg informatie. En heb niks aan de 'tips' reu castreren. Want dit gaat niet gebeuren. Genoeg reuen gezien die alleen maar onzekerder werden na castratie.
En ja het is inderdaad de bedoeling om vroeg of laat een nestje te fokken met teef. Maar de vader zal geen labrador zijn.
Daarnaast vind ik het knap dat sommige zo goed de toekomst kunnen voorspellen. A. Jullie weten niet hoe mijn reu zal reageren. En b. Je kunt niet zeggen dat mijn aandacht zal verslappen en dat er een oeps nestje komt.
Mijn honden worden altijd nauwlettend in de gaten gehouden. Honden zullen nauwelijks alleen zitten.
En word aardig moe dat sommige mensen gewoon niet lezen. Mijn reu komt al standaard elke dag bij mijn moeder in huis. Dus die dagen dat hij uit logeren is. Zal ik hem gewoon zien. En als mijn moeder op vakantie gaat. Is er altijd iemand thuis. Word zij of zusje ziek. Dan pas ik daar op de hond(en) en paps thuis op de hond(en)
Daarnaast heb ik nog nooit 1 van mijn reuen laten castreren. Alleen eentje opgevangen die al gecastreerd was. En alle reuen stonden goed onder appèl. Kwestie van opvoeden. En liepen dus ook niet weg als ze een loopse teef roken. En geeneen vanallen hadden last van hun hormonen. Bij reuen zie ik totaal geen voordelen in om ze te laten helpen.
Wilawander schreef:Klinkt eerlijk gezegd niet als een ervaren fokker...... want daar gebeurd zoiets echt niet ongepland. Het is vaak wel een leuk excuus voor een bepaald nestje...
Jessix schreef:Mijn buurman had twee reuen en één teefje en die reuen hebben de hele schuurdeur kapot gevreten om 's nachts bij het loopse teefje te komen. Reageerde voorheen ook nooit op teefjes!Maar toen hun eigen teefje loops werd werden ze onherkenbaar. Niet meer luisteren, niet meer eten, etc. Je snapt dat de afspraak bij de dierenarts daarna snel gemaakt was.
![]()
Maar goed, dat is slechts een voorbeeld. Hoe het bij jou zou gaan zou je moeten afwachten natuurlijk. Maar houdt ze goed in de gaten, want het is zo gebeurt.
Nikass schreef:Ik snap goed dat je je reu niet laat castreren. Dat is je uitgangspunt. Ik snap minder goed dat je koste wat kost er een niet gecastreerd teefje bij wil hebben. Dat je het niet erg vindt voor jezelf om ze te scheiden of er ongemak van te ervaren, prima, maar hoe zit het met het welzijn van de honden? Maakt niet uit dat zij gefrustreerd raken, gescheiden moeten worden, enz? Waarom willen mensen op de één of andere manier altijd alles hebben? Dan fok je toch niet met die teef? Waarom moet dat persé? Omdat het zo leuk is voor jou?
Is het ook leuk voor de ontelbare sportherdertjes die op mp staan en aan de straatstenen niet te slijten zijn of bij verkeerde mensen terecht komen? Voor dit soort overwegingen sta je geloof ik niet open. Het is ook heel wijs om voor kritische geluiden het topic te ontstippen. Ik wens je veel succes en hoop dat de honden een leuk leven krijgen.
YentlKG schreef:Wat leuk!!
Als de mogelijkheid er is zal ik ze tzt scheiden. Dat hoeft echt niet vanaf dag 1 van loopsheid maar zeker wel voordat teef er klaar voor gaat staan. Naar mijn ervaring is het naast ongelukjes ook best stressvol voor een reu om bij een loopse teef rond te lopen die er klaar voor is. Veel reuen vallen af, eten weinig en kunnen de hele dag door janken. Natuurlijk hoeft dit niet met elke reu zo te zijn, maar de hormonen nemen vaak toch wel de overhand.
Succes en alvast veel plezier met je pup!!
superpony schreef:Je opent zelf een topic en dan zo reageren?
Er zijn gewoon heel weinig opties. Al is je reu nog zo gehoorzaam, zijn hormonen heb je niet onder controle en een loopse teef om hem heen is heel vervelend gewoon.
Het gaat ook niet om een paar daagjes scheiden. En de geur draag je bij je als je bij je teef vandaan komt. Sowieso ruiken honden het aan jou.
Ons reutje is iets onzekerder na castratie en hij was pas 6 maanden bij castratie, maar dat is prima te trainen en op te vangen als je het goed begeleid. Het reutje had juist problemen met andere honden toen het teefje loops was, maar dat was snel weer oke door wat trainen met honden.
love_western schreef:En ben intussen benieuwd hoe jullie het oplossen. Als de teef loops word/is.
betadine schreef:Ja maar kuzznathalie, ts kan veel beter honden opvoeden als jij. Kan ook een "Stille" loopsheid zo detecteren.
Ts in jouw topic reageer je geirriteerd op iedereen die het anders ziet als jij...vind ik spijtig. Degenen met volle teven en reuen waar het wel goed gaat leven grotendeels in kennels. niemand zegt hier dat het gegarandeert eens raak is, wel dat het een erg groot risico is. Moest je nu zelf gewoon aangeven dat je het risico graag neemt en ook een eventueel ongepland nestje de beste kansen kunt geven zou het al veel anders klinken. Nu al zeggen dat het jou niet kan overkomen omdat je loopsheid altijd opmerkt en je genoeg ervaring hebt met beide geslachten vind ik gewoon naief en arrogant overkomen. Bij reu+teef in hetzelfde huis is de kans gewoon groot. Dat weet iedere hondenkenner. Ook al kan het heel soms wel goed gaan. Het blijft zwaar om hier jaar in jaar uit alert op te blijven.