Kuggur schreef:Waarkomt toch die rare steeds terugkomende fabel vandaan dat honden enzymen uit vlees nodig zouden hebben voor hun spijsvertering? Baarlijke nonsens.
Okay.. baarlijke nonsens..en leg dan nu eens uit waarom dat baarlijke nonsens is?
Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Jasmijn159 schreef:geerke schreef:hoe wil jij iets verteren zonder enzymen?Dat is voor zoogdieren onmogelijk...
Met een goede vertering bedoel ik optimaal.
Volgens mij klopt je redenering niet. Verteringsenzymen zijn inderdaad nodig om opgenomen voedsel te kunnen afbreken en opnemen, alleen worden die in het lichaam zelf gemaakt (maagsap, gal, alvleeskliersap, etc). Zelfs al zouden die enzymen in voedsel zitten, zouden ze direct worden afgebroken zodra ze in de maag komen, vanwege de lage pH.
Dat ze kleinere/mooiere hoopjes krijgen van vers voeren geloof ik wel
Maar datzelfde kun je bereiken met een kwalitatief goede brok.
Kuggur schreef:geerke schreef:Typisch geval van de klok horen luiden maar zich niet op dezelfde planeet als deklepel bevinden.hoe wil jij iets verteren zonder enzymen?Dat is voor zoogdieren onmogelijk...
De enzymen die het voedsel van een zoogdier verteren worden geproduceerd door dat dier zelf, en de in zijn spijsverteringsstelsel levende micro organismen. Enzymen die zich in het voedsel bevinden spelen daar geen enkele rol bij. Die worden sowieso onmiddelijk afgebroken.
Edit, had even over bovenstaande post van Jasmijn gelezen, zelfde boodschap.
Kuggur schreef:geerke schreef:Typisch geval van de klok horen luiden maar zich niet op dezelfde planeet als deklepel bevinden.hoe wil jij iets verteren zonder enzymen?Dat is voor zoogdieren onmogelijk...
De enzymen die het voedsel van een zoogdier verteren worden geproduceerd door dat dier zelf, en de in zijn spijsverteringsstelsel levende micro organismen. Enzymen die zich in het voedsel bevinden spelen daar geen enkele rol bij. Die worden sowieso onmiddelijk afgebroken.
mysa schreef:Ben geen deskundige, maar jullie hebben het steeds over honderd jaar geleden; dat was 1915. Denk dat veel honden toen in het gunstigste geval wat vleesafval kregen, maar vlees was duur en schaars, op het platteland alleen in de herfst vaak vers te verkrijgen (slacht) dus vermoed dat veel honden gewoon de restjes van de mens kregen, incl. aardappelen, varkensvet etc.
geerke schreef:Kuggur schreef:Typisch geval van de klok horen luiden maar zich niet op dezelfde planeet als deklepel bevinden.
enzymen uit voedsel zijn wel degelijk heel belangrijk,voor de voor vertering....zij worden pas na een uur in de maag omgezet door lichaamseigen enzymen.
Hoezo klok en klepel?
Zonnetje81 schreef:Ik had dit laatst ook met mijn DA. Ik geef mijn kittens altijd vers vlees, ik ben daar zeker van dat ze er mooi dik rond en gezond van worden. Maar mijn DA raadt het af ivm salmonella. Carnibest geeft aan op hun website dat er geen salmonella in zit en mijn vriendin die het verkoopt zegt ook dat het klinkklare onzin is. Soms vraag je jezelf af....wie heeft nu gelijk? Nu is een kat en een hond heel anders maar toch...deze discussie steekt steeds weer de kop op.
geerke schreef:een hond is een aaseter...normaal gesproken.Mijn honden hebben vroeger ooit een schaap van de buren opgegeten(was al dood)die lag al twee weken te rotten.Ze werden daar alleen maar heel vrolijk van,niet ziek.
daar doelde ik meer op. Zo hoorde ik een verhaal van mensen die een pup je in huis haalden, vers gevoerd bij de fokker, geen klachten. Paar dagen later man naar ziekenhuis met salmonella infectie omdat hij crohn had. Dus voor mensen met niet zo n goede weerstand, ouderen en jonge kinderen kan het echt problemen veroorzaken. Uiteraard kan een hond/kat ook klachten hebben, maar het hoeft niet altijd.
mysa schreef:Ben geen deskundige, maar jullie hebben het steeds over honderd jaar geleden; dat was 1915. Denk dat veel honden toen in het gunstigste geval wat vleesafval kregen, maar vlees was duur en schaars, op het platteland alleen in de herfst vaak vers te verkrijgen (slacht) dus vermoed dat veel honden gewoon de restjes van de mens kregen, incl. aardappelen, varkensvet etc.
Tcm62 schreef:In goede brok zitten de benodigde voedingsstoffen voor een hond, kan mij niet voorstellen dat de bak spagettie of zuurkool, spruitstsmp ook alles heeft wat de hond nodig heeft...
stinkt gewoon enorm.....ik geef vaak een klodder mensen gehakt erbij....