Dierenarts is tegen verse vlees, terecht of onterecht?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 11:09

Kuggur schreef:
Waarkomt toch die rare steeds terugkomende fabel vandaan dat honden enzymen uit vlees nodig zouden hebben voor hun spijsvertering? Baarlijke nonsens.

Okay.. baarlijke nonsens..en leg dan nu eens uit waarom dat baarlijke nonsens is?

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 11:10

Zie vorige pagina...

Jasmijn159 schreef:
geerke schreef:
hoe wil jij iets verteren zonder enzymen?Dat is voor zoogdieren onmogelijk...
Met een goede vertering bedoel ik optimaal.

Volgens mij klopt je redenering niet. Verteringsenzymen zijn inderdaad nodig om opgenomen voedsel te kunnen afbreken en opnemen, alleen worden die in het lichaam zelf gemaakt (maagsap, gal, alvleeskliersap, etc). Zelfs al zouden die enzymen in voedsel zitten, zouden ze direct worden afgebroken zodra ze in de maag komen, vanwege de lage pH.

Dat ze kleinere/mooiere hoopjes krijgen van vers voeren geloof ik wel :)
Maar datzelfde kun je bereiken met een kwalitatief goede brok.

Kuggur schreef:
geerke schreef:
Typisch geval van de klok horen luiden maar zich niet op dezelfde planeet als deklepel bevinden.
De enzymen die het voedsel van een zoogdier verteren worden geproduceerd door dat dier zelf, en de in zijn spijsverteringsstelsel levende micro organismen. Enzymen die zich in het voedsel bevinden spelen daar geen enkele rol bij. Die worden sowieso onmiddelijk afgebroken.

Edit, had even over bovenstaande post van Jasmijn gelezen, zelfde boodschap.

mysa
correspondent/vertaler

Re: Dierenarts is tegen verse vlees, terecht of onterecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 11:16

Ben geen deskundige, maar jullie hebben het steeds over honderd jaar geleden; dat was 1915. Denk dat veel honden toen in het gunstigste geval wat vleesafval kregen, maar vlees was duur en schaars, op het platteland alleen in de herfst vaak vers te verkrijgen (slacht) dus vermoed dat veel honden gewoon de restjes van de mens kregen, incl. aardappelen, varkensvet etc.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 11:21

Kuggur schreef:
geerke schreef:
Typisch geval van de klok horen luiden maar zich niet op dezelfde planeet als deklepel bevinden.
De enzymen die het voedsel van een zoogdier verteren worden geproduceerd door dat dier zelf, en de in zijn spijsverteringsstelsel levende micro organismen. Enzymen die zich in het voedsel bevinden spelen daar geen enkele rol bij. Die worden sowieso onmiddelijk afgebroken.

enzymen uit voedsel zijn wel degelijk heel belangrijk,voor de voor vertering....zij worden pas na een uur in de maag omgezet door lichaamseigen enzymen.
Hoezo klok en klepel?

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 11:22

sillysoul schreef:
en trouwens, de hond kan ook allergisch zijn voor vers rundvlees, vers kippenvlees etc. Vers is namelijk ook niet hypo allergeen!

Klopt!

Zo kende ik iemand die haar Westie alleen nog maar lamsgehakt kon voeren... alle andere (vers) vlees soorten vielen af door allergie.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 11:22

TS wat kwam er nu eigenlijk uit het oorsmeermonster? Was ik even benieuwd naar.
Ons hondje (dat overigens reform voer krijgt, zonder granen er in) had ook last van oorontstekingen, kreeg een paar keer AB, maar dat hielp maar niet. Toen is er een monster genomen (moest ik wel op aandringen, de DA wilde doorgaan met de AB , maar dat vond ik geen zin hebben). Toen kwam daaruit dat ze een gist had. Kreeg een ander zalfje, binnen een paar dagen was het over.
Dus wel belangrijk dat je het juiste zalfje hebt!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 11:24

daarom is een monster ook zo belangrijk.Het kan een schimmel zijn,een gist,een bacterie.Die behandel je allemaal anders.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 11:25

mysa schreef:
Ben geen deskundige, maar jullie hebben het steeds over honderd jaar geleden; dat was 1915. Denk dat veel honden toen in het gunstigste geval wat vleesafval kregen, maar vlees was duur en schaars, op het platteland alleen in de herfst vaak vers te verkrijgen (slacht) dus vermoed dat veel honden gewoon de restjes van de mens kregen, incl. aardappelen, varkensvet etc.

Klopt, vaak aten honden de restjes van de maaltijd van de baas. In de jaren '50 gebeurde dat zelfs nog vaak.
Vandaar ook de uitdrukking: "De hond in de pot vinden"... dus de hond at aan het eind van de maaltijd de restjes uit de pan op... en wie dan nog hongerig thuis kwam, was te laat...

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 11:26

Ik had dit laatst ook met mijn DA. Ik geef mijn kittens altijd vers vlees, ik ben daar zeker van dat ze er mooi dik rond en gezond van worden. Maar mijn DA raadt het af ivm salmonella. Carnibest geeft aan op hun website dat er geen salmonella in zit en mijn vriendin die het verkoopt zegt ook dat het klinkklare onzin is. Soms vraag je jezelf af....wie heeft nu gelijk? Nu is een kat en een hond heel anders maar toch...deze discussie steekt steeds weer de kop op.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 11:31

geerke schreef:
Kuggur schreef:

enzymen uit voedsel zijn wel degelijk heel belangrijk,voor de voor vertering....zij worden pas na een uur in de maag omgezet door lichaamseigen enzymen.
Hoezo klok en klepel?

Je hebt het bij het juiste eind Geerke: Enzymen komen uiteindelijk uit twee bronnen: Het eigen lichaam dat bij de geboorte de capaciteit meekrijgt om gedurende het leven een bepaalde hoeveelheid enzymen aan te maken. Hierbij gaat het lichaam er van uit dat het ook enzymen binnenkrijgt via de voeding, de tweede bron.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 13:49

Zonnetje81 schreef:
Ik had dit laatst ook met mijn DA. Ik geef mijn kittens altijd vers vlees, ik ben daar zeker van dat ze er mooi dik rond en gezond van worden. Maar mijn DA raadt het af ivm salmonella. Carnibest geeft aan op hun website dat er geen salmonella in zit en mijn vriendin die het verkoopt zegt ook dat het klinkklare onzin is. Soms vraag je jezelf af....wie heeft nu gelijk? Nu is een kat en een hond heel anders maar toch...deze discussie steekt steeds weer de kop op.

Alles waar rauwe kip inzit, kan mogelijk besmet zijn met salmonella. Ook hier vaker ontlasting naar het labo gestuurd van dieren die diarree bleven houden en vers werden gevoerd. Daar kwamen toch best vieze bacteriën uit, die via vers voer in de darm kunnen komen en best gevaarlijk kunnen zijn voor mensen. Dusja het is zeker mogelijk. Ik blijf erbij dat de controles op dier voeder niet vergelijkbaar zijn als in de humane voedingsindustrie

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 13:59

een hond is een aaseter...normaal gesproken.Mijn honden hebben vroeger ooit een schaap van de buren opgegeten(was al dood)die lag al twee weken te rotten.Ze werden daar alleen maar heel vrolijk van,niet ziek. :+

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 14:07

geerke schreef:
een hond is een aaseter...normaal gesproken.Mijn honden hebben vroeger ooit een schaap van de buren opgegeten(was al dood)die lag al twee weken te rotten.Ze werden daar alleen maar heel vrolijk van,niet ziek. :+

Zij niet, maar wij mss wel :D daar doelde ik meer op. Zo hoorde ik een verhaal van mensen die een pup je in huis haalden, vers gevoerd bij de fokker, geen klachten. Paar dagen later man naar ziekenhuis met salmonella infectie omdat hij crohn had. Dus voor mensen met niet zo n goede weerstand, ouderen en jonge kinderen kan het echt problemen veroorzaken. Uiteraard kan een hond/kat ook klachten hebben, maar het hoeft niet altijd.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 14:09

Wat een hond in het wild zou eten, of wat ze in vroeger tijden aten voordat de brokjes fabrikanten bestonden, lijkt mij het meest gezond. Als je logisch nadenkt zijn brokken eigenlijk heel raar; gebakken vlees, als dat er al in zit, het grootste deel is zetmeel geperst tot een droge brok......... terwijl het beest gemaakt is om sappig vlees te verteren.

Dat er nu granen in hondenbrok zitten is complete kolder. Een hond zou nooit granen eten uit zichzelf. Het is geen kip!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 14:13

daar heb je gelijk in...als ik hondenvoer heb klaargemaakt(rauwe gemalen kippenkarkassen)ontsmet ik het hele aanrecht.En was mijn handen goed.

brokken zijn vaak afval...dat maakt verder niet uit want een schaap wat twee weken ligt te rotten is ook niet echt vers meer.

Het zijn vaak de anti-oxidanten in brokken die ze vooral ongezond maken(zitten trouwens ook in geplette granen en muslies/paardenvoer)

https://nl.wikipedia.org/wiki/Butylhydroxytolueen

Verder zit er in brokken veel vulmiddel,wat er gewoon weer uitkomt,in de vorm van enorme hopen ;)

roooooss

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 14:22

Je zou eventueel contact op kunnen nemen met Erwin van Carnivoer. Hij is zelf ook dierenarts en heeft daarnaast dit voermerk zelf ontwikkeld,wat bestaat uit vers vlees.
En vers vlees voeren hoeft zeker niet slecht te zijn! Ik ken een hond die het vlees van carnivoer krijgt van jongs af aan en ze doet het er echt super op!

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 14:46

Maar ik ben benieuwd hoe vaak alles netjes gebeurd. Hoeveel mensen hebben het niet in hun gewone koelkast staan?

Ik heb volgens mij gewoon een verknipte hond want die vreet alles. Hij heeft nog nooit een brok laten staan (krijgt overigens wel glutenvrij), vreet de hele winter paardenbrok en muesli mee, graast met de pony s, vreet net zo goed een vuilnisbak leeg. Vers vlees of blikje eet die net zo graag. Mn andere hondje kokhalst als je hem stukjes hart voorzet maar is verder ook alleseter

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 14:51

Ik geef onze hond ook vaak de restjes van ons avondeten, we koken zonder zout en laag in zetmeel. Meestal vreet ze het wel, en sinds ze restjes krijgt is haar vacht meer gaan glimmen. Slechter dan de gebakken tarwebrokken van de super kan het nooit zijn :+

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 15:14

Ik had het ook in mijn koelkast staan.

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 18:25

mysa schreef:

Klopt. De honden scharrelden toen zelf hun kostje verder bij elkaar...konijntje, haasje, kipje, nageboorte, dode dieren rondom het erf...eitje...en al met al kregen ze wel binnen wat ze nodig hadden.

Pas rond 1960/70 (dus nog maar heel kort eigenlijk...) werd de hondenbrok industrieel geproduceerd omdat de vleesverwerkende industrie erachter kwam dat ze van restproducten hondenvoer konden maken. Behalve vlees en orgaan kon ook dierlijk afval verwerkt worden: zie https://www.nvwa.nl/onderwerpen/dierlij ... jproducten

Dat e.e.a. in de loop der jaren wat uit de hand liep is duidelijk. Steeds meer afval, pulpen, en minder vlees. In dieetbrokken zitten soms gemalen pindadoppen...welke hond zou dat uit zichzelf eten?
Totdat ergens een beweging op gang kwam die hun hond kwalitatief beter voer wilden geven. De brokkenindustrie heeft redelijk wat terrein verloren aan de versvoerder en wringt zich in allerlei bochten om marktaandeel te behouden; dit met mooie slogans, voer voor elk ras, leeftijd en kleur hond.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 18:30

In goede brok zitten de benodigde voedingsstoffen voor een hond, kan mij niet voorstellen dat de bak spagettie of zuurkool, spruitstsmp ook alles heeft wat de hond nodig heeft...

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 18:50

Waarom probeer ik nog tegen de barf mytholgie in te redeneren?
Okay hoor, enzymen uit voedsel zijn heel belangrijk voor de spijsvertering.
Jullie eten zelf natuurlijk ook al je vlees rauw, anders is het natuurlijk niet goed verteerbaar.... :roll:

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 23:33

Voedsel dat door mensen gegeten wordt dat gekookt of gebakken is, bevat inderdaad geen of weinig enzymen meer. Maar de verteerbaarheid van dat voedsel is even goed als rauw omdat tijdens het kookproces de celwanden van de te nuttigen stoffen worden afgebroken en daardoor kan het lichaam het toch opnemen. Kuggur: voordat je mensen wil katten zou ik je aanraden je eerst in de materie te verdiepen of je badinerende opmerkingen te bewaren voor een onderwerp waar je wel iets van af weet.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 00:04

Tcm62 schreef:
In goede brok zitten de benodigde voedingsstoffen voor een hond, kan mij niet voorstellen dat de bak spagettie of zuurkool, spruitstsmp ook alles heeft wat de hond nodig heeft...

als ik de ingrdiënten van de gemiddelde brok bekijk(en geloof me, hond met allergieën, ik heb al aardig wat etiketten bekeken) is d emeeste brok best wel troep, zet de ingredientenlijsten met mooie woorden dan ook nog eens naast de algehele onwil van de fabrikanten om ook maar iets van inzicht in het productie proces te geven , ga ik er gewoon niet meer aan beginnen...

keuringsdienst van waarde heeft er een mooie aflevering over, prins dierenvoeding was de enige die ze binnenliet van de brokkenboeren, de meeste anderen zijn lid van een clubje en willen pertinent niets in de openheid brengen...
bedrijven die zo gesloten zijn dat er idd bedrijven bedreigd worden die leveren aan die toko's, dat als ze kvw binnenlaten ze leverancier af zijn ....die zijn niet zuiver op de graat :n

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 07:13

Meeste brok is troep...goed inlezen welke je nodig hebt...de drollen zullen er dan ook amper zijn en er goed uitzien..er is brok zonder rijst en andere jeukers...ik heb nu bv taste of the wild en bevalt mij goed....zijn geen zakken bij de supermarkt voor een paar euro hoor, is duur spul..via internet....mijn oudje komt nu na een week of 3eindelijk weer wat aan....die werd steeds magerder en ik voerde ook overwegend vers omdat hij geen kiezen meer heeft..nu roer ik er wat vers doorheen voor de smaak en lekkerheid en week de brokken ,maar zonder vers eet hij ze ook graag..de meeste brokken stinken en zijn erg zout vind ik, maar sommige blikjes biologisch :roll: stinkt gewoon enorm.....ik geef vaak een klodder mensen gehakt erbij....