hond aangevallen, eigenaar aansprakelijk stellen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 12:19

De helft leest weer met de neus... :')

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 12:34

Wat een gedoe zeg! En dan waarschijnlijk ook nog de angst wat als ik ze weer tegen kom.... -O-
Wettelijk wel of niet, als ik de eigenaar van die honden was, had ik het zelf aangeboden de dierenarts rekening te betalen!
Zou het al verschrikkelijk vinden als mijn honden zo op andere zouden reageren. En áls je dan al weet hoe ze zijn en je ze niet onder controle hebt, zou ik op z'n minst een muilkorf om doen!
Nou ja, nu maar afwachten tot ze een kind (of volwassen) te pakken nemen, dan komen er waarschijnlijk wel gerechtelijke stappen -O-
TS hoop dat je hond heel snel weer hersteld en er inderdaad geen angst naar andere honden aan over houdt!!

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 13:22

Bowen

Re: hond aangevallen, eigenaar aansprakelijk stellen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 13:40

Aangezien ze zich losgerukt hebben heb je wel een kans. Zouden ze wel aan de lijn gebleven zijn niet.

Maar is het geen idee om eens met die buurman te gaan praten. Want dit proberen te voorkomen voor de toekomst lijkt me een goed plan. Probeer de begrijpbare emoties dan even thuis te laten, maar kijk of je er samen uit kan komen. Misschien is een halti waardoor die honden hun kracht en gewicht niet meer tegen hun begeleider in kunnen zetten een idee, dat gaat meestal zo zonder slag of stoot. Levert geen nare stress op voor de honden. Of toch muilkorven, maar het is wel beter als dat netjes aangeleerd wordt, anders levert het stress op en kan het ze nog feller maken.

Heb ik het juist dat ik tussen de regels inlees dat de buurman geen kwaaie is, maar gewoon niet weet wat hij met deze honden aanmoet, met dit gedrag? Zo ja, dan kan het bovenstaande erg veel helpen. Breng het vooral niet als dreiging/aanval, maar als hulp. Misschien kan je zelfs helpen de honden beter onder appel te krijgen, de man wat tips geven over hoe zaken aan te pakken.
Is dat niet aan orde, kijk dan of je met de wijkagent iets kan regelen, toch een beetje een stok achter de deur.

cocochanel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 13:42

Ik heb zelf ook 2 honden die niet van andere honden houden, hou ze altijd aangelijnd en let goed op andere honden, zeker als deze los lopen.

Wij zijn niet bij deze situatie geweest dus kunnen wel vanalles roepen maar wat als die man TS haar hondje niet meteen heeft aan zien komen?
Ik heb het pas geleden ook gehad, was aan het wandelen en toen ik een hoek omliep liep ik eigenlijk tegen een losloopende hond aan, deze draaide zich meteen om en rende hard weg waardoor mijn honden getriggeld raakte en er in volle vaart achteraan gingen, omdat ik de touwen losjes vasthad aan het einde (halstertouwen) konden ze meteen naar voren schieten en met hun samen 60 kilo volle vaart maken tegen mijn 60 kilo hield ik ze ook niet en ben ik zelf gevallen ( eerste keer in 5 jaar)
En gingen ze achter de hond aan,het was gelukkig een teef dus mijn reu wilde spelen en mijn teef luisterde en kwam terug maar als het een reu was geweest was mijn reu ook gaan vechten...

Was ik dan schuldig geweest omdat mijn honden "losliepen" omdat ik ze niet hield?
Nee ik vind van niet..
Had ik de kosten betaald mochten ze zijn gaan vechten, ligt aan de reactie van het andere eigenaar.. Hysterisch gillen en met een stok slaan naar mijn honden had ik niet kunnen waarderen denk ik.
We horen nu het verhaal van TS en zij kan wel zeggen mijn hond kwam meteen terug, feit is dat haar hond al naar de 2 andere honden onderweg was, en 's ze roept en haar hond draait om en rent meteen terug is het een logische reactie dat die meneer zijn honden erachteraan gaan. Dat hij ze niet hield is balen maar het is niet dat zijn honden losliepen !
Dus denk dat TS gewoon blij moet zijn dat haar hondje er zo goed vanaf is gekomen en voortaan gewoon aanlijnen als je weet dat je hond op andere honden afrent!

En dan iedereen die heel de tijd zegt wat als het een kind was geweest vind ik echt een vergelijking van niks en kan ik me ook echt boos om maken...

Zoals ik zei zouden mijn honden ook agressief reageren op een andere hond maar nooit naar een kind, die zouden ze overladen met kusjes! Niet iedere hond agressieve hond is agressief naar mensen of kinderen, vaak zijn deze honden juist mensgericht en lief naar kinderen.
Dit is echt heel het verhaal nog iets erger maken en is nergens voor nodig!

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 13:51

Diablo schreef:
En toch denk ik dat de eigenaar van de bijtende honden aansprakelijk is:

http://www.minderhondenbeten.nl/wcs/mhb ... zaken.html

De eigenaar van de bijtende honden is op basis van artikel 6.179 BW risicoaansprakelijk voor de schade die door zijn dieren veroorzaakt wordt. Er kan een bepaalde mate van eigen schuld bestaan bij de tegenpartij. Dit zal door de verzekeringen onderling uitgezocht moeten worden.

Hierbij loont het de moeite om een eigen rechtsbijstandsverzekering te hebben. Zij kunnen de schade dan verhalen op de AVP verzekering van de tegenpartij. Zij zijn ook degene die de discussie over de mate van eigen schuld bepalen. Niet Bokt. Dat de eigenaar van de bijtende honden aansprakelijk is, daar is geen discussie over mogelijk.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 14:54

Iets wat 'zelfs' de poltie niet snapt.

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 15:02

missymb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-15 15:38

Juridisch loket zojuist gebeld, eigenaar van de hond die het bijtincident heeft veroorzaakt is ondanks dat mijn hond los was verantwoordelijk voor het leed wat zijn hond aan mijn hond heeft toegebracht. Normale gang van zake is dat hij daar wa verzekerd voor had moeten zijn zodat die kosten gewoon gedekt worden, in dit geval is dat dus niet zo, die man heeft geen verzekering naar zijn zegge, en zouden die kosten dus op hem zelf verhaald moeten worden, daarvoor zou ik als hij het onderling dan niet wil regelen nog een een brief moeten sturen met verzoek tot betalen, en als dat dan niet lukt, en hij weigert te betalen,( wat hij ook al duidelijk heeft aangegeven niet te willen doen) kan ik de overweging maken er een procedure te starten met advocaat oid, maar ze vroeg zich af of dat de kosten dan nog wel waard zijn als ik daarmee ga beginnen.....
Dus tja ik heb maar besloten om het er bij te laten, uiteindelijk zou het me waarschijnlijk nog meer gaan kosten dan de kosten die ik aan de dierenarts heb betaald, en dat vind ik het niet waard.
Laatst bijgewerkt door missymb op 07-07-15 15:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 15:51

+:)+ Zeer verstandig dat je gebeld hebt

Je kan er allicht een brief achteraan doen en kijken hoe ze reageren. Helemaal niks doen (eigen keuze natuurlijk) is ook wel erg makkelijk. Misschien zegt ie wel dat ie niet verzekerd is (ei-hoofd |o ) maar ligt ie dat ie barst om er maar vanaf te wezen.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 15:54

En aangifte doen zal dan ook geen zin hebben?

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 16:00

Kan je dan geen aangifte doen met deze informatie die je nu extra hebt? Je kunt aangeven dat volgens die informatie die man wel degelijk verantwoordelijk is voor de gemaakte dierenartskosten en dat je wilt dat er melding van wordt gedaan dat ze voor een 2e keer nu schade hebben veroorzaakt bij een andere hond. De politie kan langs gaan bij deze man en zeggen dat hij de schade moet betalen. (heeft mijn zus meegemaakt dat die zo is gelopen dus als de politie mee wilt werken scheelt wellicht)

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 16:09

Er is een verschil tussen aansprakelijk zijn voor de schade die een hond veroorzaakt heeft en strafrechtelijk aansprakelijk zijn. Hij heeft zelf geen onrechtmatige daad begaan. Dat heeft dus geen zin.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 16:18

Sja... aangifte kan de politie niet zo heel veel mee omdat er een stofzuiger is aangevallen door twee stofzuigers...
Althans, voor de wet dan... daar kunnje dus helemaal niks mee buiten melding maken dat er iets is voorgevallen...
Verdere stappen worden meestal pas ondernomen als de stofzuigers een mens aanvallen

Maar laten we niet over "wat als het een kind" honden zijn geen kinderen en kinderen zijn geen honden... hondagressie zegt niets over mensagressie em andersom

Maar aansprakelijkheids/kosten technisch kun je het idd via de verzekering proberen, jouw verzekering het verhaal uitleggen en dan kunnen hun verder uitzoeken of en waar hij verzekerd is etc (als je naam etc hebt)

har166

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 16:35

Ik zou die brief aan hem schrijven en ook doen alsof je er een juridische zaak van wilt maken, wellicht dat hij dan toch wil meewerken :list:

Ninette

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 16:57

Wat raar...ik lees inderdaad dat je als eigenaar verantwoordelijk bent voor schade die je hond aanricht maar....ik lees ook dat er naar de omstandigheden gekeken word....dus dat je niet altijd gelijk zult krijgen maar dat er ook naar de omstandigheden gekeken wordt waarbij hier de aanleiding een loslopende hond is....dus weet het nog steeds niet zeker...vind het trouwens echt raar kijk als die agressieve honden nu ook los liepen vind ik dat de eigenaar moet betalen..maar nu hier kun je toch niets aan doen als eigenaar zijnde? (ja het had voorkomen kunnen worden als ts hond aangelijnd was!)

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 17:10

Wat heb je als boete voor het loslopen gekregen? Als dat niet zo is, kun je dat misschien ook wegstrepen tegen DA kosten.

atilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 17:26

Wow vervelende situatie zeg!
Het lijkt me heeeeel onwaarschijnlijk dat die man geen wa-verzekering heeft. Das gewoon een particuliere aansprakelijkheidsverzekering. Maarja als hij zegt die niet te hebben...

Bokt op zijn best weer. Hond mag niet los.
Hoeveel mensen zouden hun hond die luistert vastdoen als je hem even voor de deur laat plassen hahahahaha.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 18:00

atilla schreef:
Het lijkt me heeeeel onwaarschijnlijk dat die man geen wa-verzekering heeft. Das gewoon een particuliere aansprakelijkheidsverzekering. Maarja als hij zegt die niet te hebben...

Hoeveel mensen zouden hun hond die luistert vastdoen als je hem even voor de deur laat plassen hahahahaha.

Dan ook niet mekkeren dat er wat gebeurd of de hond gewoon aan de lijn doen. Gaat prima en voorkomt een hoop ellende voor mens en dier en het blijven dieren.... die kunnen gewoon eens niet luisteren.

primera

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 19:57

Een verzekering keert trouwens vaak niet uit als de andere hond los liep. En inderdaad sommige honden hebben weinig nodig om agressief naar andere honden te doen, hier laten mensen hun hond ook los lopen (goed onder apel maar toch net even die drukke weg over ect) mijn hond is daar vaak ook niet van gediend daar hij op show een paar keer belaagd was door andere honden. Hij heeft nu een ik doe mega boos dan blijven ze weg houding, ik hou hem wel goed vast maar leuk zijn loslopende honden niet

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 20:08

Sonja_vR schreef:
Sja... aangifte kan de politie niet zo heel veel mee omdat er een stofzuiger is aangevallen door twee stofzuigers...
Althans, voor de wet dan... daar kunnje dus helemaal niks mee buiten melding maken dat er iets is voorgevallen...
Verdere stappen worden meestal pas ondernomen als de stofzuigers een mens aanvallen

Maar laten we niet over "wat als het een kind" honden zijn geen kinderen en kinderen zijn geen honden... hondagressie zegt niets over mensagressie em andersom

Maar aansprakelijkheids/kosten technisch kun je het idd via de verzekering proberen, jouw verzekering het verhaal uitleggen en dan kunnen hun verder uitzoeken of en waar hij verzekerd is etc (als je naam etc hebt)

Fout, jou stofzuigers is vernield door 2stofzuigers die niet zijn tegengehouden. Als iemand mijn auto met een knuppel behandeld dan is het ook niet de schuld van de knuppel. de eigenaar kan verantwoordelijk gehouden worden voor het niet onder controle hebben van zijn honden en hierop is een wet gericht waarop pv opgemaakt kan worden.

Leprycorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 20:09

atilla schreef:

Altijd. Je weet maar nooit wat je onderweg tegenkomt, ook al is het midden in de nacht.
Hier ook genoeg die hun hond altijd los laat lopen.
Mijne loopt altijd vast en kan aanvallen. Ik houd hem kort, maar als de hond op hem af komt, dan doe ik er niet veel meer aan. Hoogstens roepen tegen de idioot die hem los heeft lopen dat die z'n hond vast moet houden als hij hem heel wilt houden. O dan komen ze opeens boos aangerend om hun mini op te pikken die als een teckel aan het blaffen is. En dan nog boos tegen mij doen >;)
(ja, een chihuahua of maltezer past denk ik toch echt in een holle kies van een labrador, gelukkig/helaas nooit echt getest)
Blijf niet helemaal aan de kant gaan voor elke hond die los loopt. Probeer ze altijd wel te ontlopen, maar soms kan dat niet.

Of ook erg leuk: Maltezer die voor je neus staat te blaffen naar je aangelijnde Labrador en Mechelse Herder. Mechelaar doet niet echt wat, maar als je hem zo uit gaat dagen, wordt hij ook niet vrolijk. Sta je daar met 2 van zulke honden met mijn 60 kg _-:( _-:( >;) Voor een halve rat die niet luistert naar t baasje en TOCH losloopt.

In het kort: Ja, daarom dus ALTIJD aangelijnd houden!

Maar denk dat meerdere bokkers hiermee wel eens te maken hebben.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 20:11

Het is juist goed dat je er niet tussen sprong! Dat is iets wat je absoluut niet mag/moet doen bij een agressieve hond!

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 20:22

ik vraag me toch af hoe hoog de rekening is die je bij je buurtjes wil neerleggen. wil je daar echt aan beginnen ??? hoe is het ook alweer. beter een goede buur ........

allebei de hondjes aan een touwtje dan heb je geen problemen meer ook

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 20:30

sassefras schreef:
allebei de hondjes aan een touwtje dan heb je geen problemen meer ook

Dat bleek geen verschil te maken als je het verhaal goed leest :)