Jong Zwaluwtje(?) Wat te eten geven?

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Milo

Berichten: 631
Geregistreerd: 08-01-15
Woonplaats: Oosterwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 15:59

Bel anders direct met de vogelopvang, misschien willen ze hem wel op komen halen

Stef_Alinde

Berichten: 289
Geregistreerd: 02-06-09

Re: Jong Zwaluwtje(?) Wat te eten geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 16:10

Toen ik 4 uit een nest gevallen jonge zwaluwen gevonden had, en ze dus van de weg geplukt had want ze liepen over de weg.
Toen had ik de dierenarts gebeld.
De dierenarts vertelde mij dat ze niet in huis gehouden mochten worden.
Ze zitten vaak ook vol met luizen/vlooien vertelde de dierenarts mij.

Deze dierenarts was zo aardig dat we ze daar heen mochten brengen.

En een andere keer waar mijn paarden eerder stonden.
Had deze boer zo net over zn boompjes voor de vogels, maar deze jonge vogels met ouders zaten daar al onder en konden er dus niet uit.
Boer kon ik niet vinden dus heb gewoon het net kapot geknipt zal die niet blij mee geweest zijn maar er zaten toen 5 of 6 in dat net helemaal vast gedraaid.

Toen hadden we rond gebeld en kwamen we uit bij een vogel opvang, deze vertelde ook dat we ze niet in huis moesten nemen omdat we dan zelfs strafbaar waren.
Dit bleek dan om baby merels te gaan dacht ik, weer ik niet zeker is al even terug.
De jongen konden we gewoon brengen in de avond/ zondag maakte haar niet uit.
Ze kregen bij haar ook gelijk eten waren die kleintjes erg dankbaar voor.

Later bleek dat de boer verkeerd bezig was, het net wat ie gebruikte was niet goed en de boer moet eerst zorgen dat er geen vogels enzo meer daar zitten voor die het af sluit.
Maar goed daar heb ik verder geen verstand van.

Maar om lang verhaal kort te maken, ik heb dus 2x te horen gekregen dat het dus strafbaar is om ze in huis te houden.
En dus 2 keer gehoord dat ze vol luizen/vlooien kunnen zitten.
En bij de vogelopvang die ik belde kon ik ze altijd brengen al wat het midden in de nacht.
En bij de zwaluwen was zelfs de dierenarts zo aardig om ze op te vangen en ze dan naar een opvang te brengen.

Dus misschien dierenartsen / vogelopvangen bellen?

Laptopmuis
Berichten: 3142
Geregistreerd: 14-08-11

Re: Jong Zwaluwtje(?) Wat te eten geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 16:49

Heb ooit met nutribird A21 en meelwormen (stukjes gesneden) een zwaluwtje groot gebracht.
Of ja.. hij was al groot... uit het nest gevallen (nestje was te klein voor zoveel jongen) en we konden er niet bij met de ladder. Ouders gingen er wel bijzitten maar voerde hem niet, uiteindelijk weggevlogen met de rest.
Maar ik zou hem naar een vogelopvang brengen zodat die met andere zwaluws kan opgroeien.

PureSG

Berichten: 4644
Geregistreerd: 24-07-05

Re: Jong Zwaluwtje(?) Wat te eten geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 17:19

Geen familie/vrienden die met jou het zwaluwtje naar de vogelopvang willen brengen TS?

Anoniem

Re: Jong Zwaluwtje(?) Wat te eten geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 18:05

Dierenartsen zijn verplicht om gevonden dieren aan te nemen is mij ooit verteld, zo heb ik eens een loopeend in de middle of nowhere gevonden en die kon ik ook bij de dierenarts brengen. hun gingen dan verder zorgen voor goede opvang. Ik zou niet verder aan het diertjegaan knutselen en hopelijk reageert de vogelopvang snel :) dar had je contact mee opgenomen toch?

Eoweyn_x

Berichten: 3629
Geregistreerd: 30-09-12
Woonplaats: Daar.

Re: Jong Zwaluwtje(?) Wat te eten geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 18:10

Qua luizen klopt. Wij hebben vandaag (ik ben vrijwilliger bij een vogelopvang) een aantal jonge gierzwaluwen binnen gehad die onder de luizen zaten en dus letterlijk opgevreten werden.

8nnemiek

Berichten: 43498
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 19:20

Hoe is het inmiddels met de zwaluw? Heb je hem nog weg kunnen brengen?

Ik heb er hier ook een gevonden vandaag, en moest aan dit topic denken.
Weet iemand toevallig welke soort dit is? En hoe oud ongeveer?
Afbeelding

Beestje lag vanmorgen toen ik de hond uit liet in een hoekje tegen een huis aan op de stoep, onder een nest, en is daar dus waarschijnlijk uit gevallen. Bibberde nogal en er zat niet veel leven meer in, dus ik had niet verwacht dat ie het ging redden, maar nadat ik hem water heb laten drinken, heb opgewarmd en heb gedwangvoerd met een beetje kattenvoer begon hij weer te bewegen en nu eet hij heel goed :)
Ik ga morgen eens kijken of er een vogelopvang is die hem wil ophalen.

Zilkesteyn70

Berichten: 511
Geregistreerd: 07-09-05
Woonplaats: Westoverledingen, Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 19:54

8nnemiek schreef:
Hoe is het inmiddels met de zwaluw? Heb je hem nog weg kunnen brengen?

Ik heb er hier ook een gevonden vandaag, en moest aan dit topic denken.
Weet iemand toevallig welke soort dit is? En hoe oud ongeveer?
[ [url=m/T4jJMh.jpg]Afbeelding[/url] ]

Beestje lag vanmorgen toen ik de hond uit liet in een hoekje tegen een huis aan op de stoep, onder een nest, en is daar dus waarschijnlijk uit gevallen. Bibberde nogal en er zat niet veel leven meer in, dus ik had niet verwacht dat ie het ging redden, maar nadat ik hem water heb laten drinken, heb opgewarmd en heb gedwangvoerd met een beetje kattenvoer begon hij weer te bewegen en nu eet hij heel goed :)
Ik ga morgen eens kijken of er een vogelopvang is die hem wil ophalen.


Als je weet waar het nest is waarom zet je m dan niet terug?
De ouders zijn vast nog wel in de buurt.

JewEmm

Berichten: 3140
Geregistreerd: 10-01-08
Woonplaats: Erm

Re: Jong Zwaluwtje(?) Wat te eten geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 20:07

Die laatste is inderdaad gewoon een beest dat op het punt staat uit te vliegen. Als je een beestje onder een nest vindt, ALTIJD terugzetten!

Ik lees iets over strafbaar: in principe heb je voor het vangen (dus ook van de grond af pakken/vasthouden) van een wilde vogel een vergunning nodig, omdat dit bij de wet verboden is.

8nnemiek

Berichten: 43498
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Jong Zwaluwtje(?) Wat te eten geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 20:50

Terugzetten ging helaas niet. Nest hing onder het dak, 6/7 meter hoog, en het is niet echt in de buurt. Vogeltje zou het dan sowieso niet hebben overleefd, was meer dood dan levend.

Jessy90

Berichten: 168
Geregistreerd: 16-12-08
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 21:04

Ik heb jaren achter elkaar gierzwaluwen handgevoerd en uitgezet met succes... Ze vlogen onder ons dak vandaan naar binnen ipv naar buiten uit. Als ik ze terug zette dan zaten ze een paar uur later weer op de zoldertrap en later vast in het gaas wat ik er voor had gespijkerd. Ik haalde altijd een universeel voer voor insecten etende vogels bij de dierenwinkel op aanraden van mijn dierenarts omdat daar verschillende soorten insecten in zitten en inderdaad vliegjes en meelwormen bijvoeren.

Ik kreeg van de dierenambulance ook te horen dat het verboden is zwaluwen te houden in gevangenschap of ik moest de jongen maar terug zetten in het nest. Helaas vonden de katten in de buurt ze er erg lekker uit zien en heb ik ze toch naar binnen gehaald. Ik vertik het op ze te laten op eten in mijn tuin als ik er wat aan kan doen. Door de jaren heen heb ik geleerd dat gierzwaluwen niet op de grond komen om hun jongen te voeren dus dat moet je echt zelf doen en dat gaat ook prima als je de tijd hebt. Als alle veren gewisseld zijn word het tijd om uit te vliegen. Ik nam die van mij mee naar een voetbalveld in de buurt en daar gooide ik ze in de lucht. Sommige vlogen meteen weg, anderen lande een aantal meter verder op of in de bosjes. zodra ze het door hebben zie je ze niet meer terug en vliegen ze met de rest van de jonge zwaluwen rond. Blijven proberen met opgooien en als ze na een aantal keer moe zijn de volgende dag weer proberen. Hou dus goed de lucht in de gaten om te kijken of je de andere jongen ziet uitvliegen. Ineens zijn ze met twee keer zo veel en dan kunnen die van jou ook mee met de rest. Heel veel succes met de vogel en als je wilt weten hoe ik het deed mag je me een pb sturen. Groetjes, Jessica

anneliesdj

Berichten: 29308
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: In het boshuis!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 23:40

8nnemiek schreef:
Terugzetten ging helaas niet. Nest hing onder het dak, 6/7 meter hoog, en het is niet echt in de buurt. Vogeltje zou het dan sowieso niet hebben overleefd, was meer dood dan levend.

Dan pak je toch een ladder? Is dat teveel moeite maar het beestje meenemen naar huis met alle risico's van dien kan wel?
Ookal lijkt hij meer dood van levend; in het nest heeft hij veel meer kans om te overleven dan wanneer hij met jou mee gaat.

8nnemiek

Berichten: 43498
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 05:57

Jaja, even een ladder zoeken van 6 meter, die heeft ook iedereen in zijn garage staan :+ zeker met mijn hoogtevrees geen goede combinatie.
Beestje eet nu goed, wordt weer wat levendiger, dus die red het wel. Een vogeltje dat niet meer wil eten zal trouwens ook in het nest niet overleven.

Er hingen daar een stuk of 5 nesten. Kan het kwaad om een vogeltje in het verkeerde nest te zetten? Of wordt die dan toch gevoerd?

Zilkesteyn70

Berichten: 511
Geregistreerd: 07-09-05
Woonplaats: Westoverledingen, Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 08:40

Meestal word het vogeltje zelfs op de grond wel gevoerd, als de vogeltjes uitvliegen worden ze ook nog een tijdje gevoerd door de ouders

Eoweyn_x

Berichten: 3629
Geregistreerd: 30-09-12
Woonplaats: Daar.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 08:52

Gierzwaluwen niet want die komen nooit op de grond.

Ook best gevaarlijk dat het advies gegeven wordt om zelf te voeren. Dat mag niet, en ondanks dat jij schijnbaar precies weet wat je moet doen weet niet iedereen dit en is het beestje bij de opvang veel beter af. Ze zitten vaak ook onder de luizen, wordt dus letterlijk opgevreten en overleeft het niet.

Ligt er ook aan hoe oud ze zijn want gierzwaluwen eten heel slecht in gevangenschap. Niet. Die hele kleintjes wel maar de wat oudere vertikken dit en moeten we dus dwangvoeren. In het nest zouden ze prima eten

anneliesdj

Berichten: 29308
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: In het boshuis!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 16:32

8nnemiek schreef:
Jaja, even een ladder zoeken van 6 meter, die heeft ook iedereen in zijn garage staan :+ zeker met mijn hoogtevrees geen goede combinatie.
Beestje eet nu goed, wordt weer wat levendiger, dus die red het wel. Een vogeltje dat niet meer wil eten zal trouwens ook in het nest niet overleven.

Waarom zou dat vogeltje in het nest niet willen eten en bij jou in huis wel?
Terugzetten in het verkeerde nest zal geen probleem zijn, mits de kuikens die er al zitten ongeveer even oud zijn.

8nnemiek

Berichten: 43498
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Jong Zwaluwtje(?) Wat te eten geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 17:33

Zoals ik al eerder zei: ik heb hem eerst moeten dwangvoeren.
Hij was wat onderkoeld en bleek ook uitgedroogd te zijn. Waarschijnlijk heeft hij er dus al langer gelegen.
Ik heb redelijk wat ervaring met jonge vogels hoor ;)

Sinds vandaag is hij weer lekker levendig, hij heeft voor het eerst zijn vleugels gestrekt, heeft nu genoeg kracht in zijn pootjes om op de rand van zijn 'nest' te staan, dus zodra het lekker weer is gaat hij de grote voiliere in om zelf te leren eten en vliegen, en dan kan hij hopelijk snel uitvliegen, en weer met zijn familie worden herenigd :)

colunder

Berichten: 3547
Geregistreerd: 22-10-07
Woonplaats: Bennekom

Re: Jong Zwaluwtje(?) Wat te eten geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 23:43

Zelf leren vliegen zal lastig gaan, een zwaluw kan niet zelf opvliegen.

Eoweyn_x

Berichten: 3629
Geregistreerd: 30-09-12
Woonplaats: Daar.

Re: Jong Zwaluwtje(?) Wat te eten geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 01:32

Breng het dier alsjeblieft naar een opvang.. Je hebt er verstand van maar wil een gierzwaluw in een voliere zetten om zelf te laten vliegen.. Wat denk je zelf?? Dat doen ze niet!

Mousmous
Berichten: 1508
Geregistreerd: 02-01-09

Re: Jong Zwaluwtje(?) Wat te eten geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 06:04

Ik twijfel of het wel een gierzwaluw is, denk eerder een huiszwaluw. Er hingen meerdere nesten wordt er gezegd. Gierzwaluwen maken niet zulke nesten, die broeden onder dakpannen of zo.

8nnemiek

Berichten: 43498
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Jong Zwaluwtje(?) Wat te eten geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 08:50

Het is geen gierzwaluw inderdaad. Ik gok op een boerenzwaluw.

Eoweyn_x

Berichten: 3629
Geregistreerd: 30-09-12
Woonplaats: Daar.

Re: Jong Zwaluwtje(?) Wat te eten geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 09:00

Dan is ie alsnog het beste af in een opvang.

Collie2008
Berichten: 9644
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Ergens in Noord Holland

Re: Jong Zwaluwtje(?) Wat te eten geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 09:02

Opvang is nu vaak genoeg geroepen, TS leest zich zo te horen goed in en beestje doet het zo te horen goed, dan komt de rest ook wel goed

Eoweyn_x

Berichten: 3629
Geregistreerd: 30-09-12
Woonplaats: Daar.

Re: Jong Zwaluwtje(?) Wat te eten geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 09:09

Ik betwijfel het. En het is bovendien niet toegestaan ook. Zo kan iedereen wel zelf aan gaan dokteren en doen.. Die opvangen bestaan niet voor niets

Collie2008
Berichten: 9644
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Ergens in Noord Holland

Re: Jong Zwaluwtje(?) Wat te eten geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 10:46

Het is gewoon nooit goed op bokt dat vooral