Een hond in zijn eentje houden is zielig?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

arabella2000

Re: Een hond in zijn eentje houden is zielig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 12:49

Even gekopieerd van wat ik op een ander forum geschreven heb (zelfde onderwerp):

Ik heb gioia alleen. Echter gaat ze tijdens mijn werkuren naar mijn ouders toe waar ze speelt met haar vriendinnetje (de beardie). Ook in het weekend ben ik vaak minstens een halve dag daar en vaak nog wel meer. De werkelijke alleen tijd is dus vrij weinig en ik heb het idee dat ze die alleen tijd juist wel lekker vind.

Soms (zoals nu) neem ik in het weekend 1 van de honden van mijn ouders mee. Die gaat graag wat verder wandelen en wilt altijd heel graag met mij mee. Naja prima ;)

Een 2e hond hier is geen optie, de hondenbelasting voor die hond zou €211 per jaar zijn en dan kunnen ze niet meer naar mijn ouders toe overdag. 

Uiteindelijk ik het de bedoeling dat mijn ouders 1 hond hebben en ik 1. Overdag kunnen die lekker samen spelen en in de avonden gaat mijn hond gewoon mee met mij  :j

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 12:55

Persoonlik vind ik meerdere honden leuker,gewoon om te zien hoe ze met elkaar omgaan ed.

Maar voor sommige mensen is het houden van meerdere honden niet mogelijk en als een hond dan veel uitdagingen heeft en veel met andere honden in contact komt kan je in mijn ogen best alleen een hond houden.
Ik moet ook eerlijk zeggen dat toen van mijn vorige groep de honden doodgingen en mijn York alleen overbleef hij het heerlijk vond,geen concurentie meer ,hij was altijd de onderdanigste in de roedel geweest en hij had echt zoiets,zooo alle aandacht voor mij.

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 17:26

wij hebben 1 hond alleen, ze is enorm jaloers op andere dieren als ik die aandacht geef (honden/katten/paarden/koeien), een 2e hond gaat hem niet worden, al zou ik dat zelf wel leuk vinden.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 18:53

Knakker schreef:
wij hebben 1 hond alleen, ze is enorm jaloers op andere dieren als ik die aandacht geef (honden/katten/paarden/koeien), een 2e hond gaat hem niet worden, al zou ik dat zelf wel leuk vinden.

Een hond kent geen jaloezie. Wel claimgedrag en dat moet je gewoon niet pikken. Als je hond zijn plaats kent en weet dat claimgedrag niet toegestaan is, kun je er rustig een hond bij nemen.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 19:15

Dat is fout. Een hond kent wel degelijk jaloezie!

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 19:36

Nee hoor cinnepin een hond kent geen jaloezie.Het juist wat Diablo zegt.Een hond kan wel gaan claimen,maar dat is in hoeverre jij het als eigenaar toelaat.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 20:08

Onze hond mag niet claimen, maar hij kan wel degelijk jaloers kijken als hij op een afstandje op zijn stoel ligt terwijl we een andere hond aanhalen.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 20:20

Een hond kan ook wel degelijk jaloers zijn. Laten meerdere gedragsdeskundigen dat nou zeggen ;)

_Charlot

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 20:27

Een hond alleen vind ik zelf sneu.
Nu heb ik samen met mijn vriend ook een hond.
Maar, smorgens gaan we naar mijn pa en ma waar we de paarden hebben staan, hier zijn we de hele dag.
Pa en ma hebben 2 honden, dus onze hond loopt hier de hele dag bij.
Gaat savonds weer mee naar huis.

Sochtends en savonds loop ik thuis wel een rondje met de dame.
Ze vind het heerlijk om smorgens mee te gaan, maar gaat savonds ook graag weer mee naar huis!

Als ik kijk naar oudere mensen met een hondje.
Krijgen ze echt niks tekort.

Maar zelf zou ik nooit voor 1 hond gaan.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 20:43

Cinnepin schreef:
Een hond kan ook wel degelijk jaloers zijn. Laten meerdere gedragsdeskundigen dat nou zeggen ;)

Gedragsdeskundigen zeggen mij niet zoveel. Ik ga liever van mijn eigen gezond verstand en ervaringen uit.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 20:57

Ik weet niet of honden jaloezie voelen zoals mensen, dat denk ik niet.
Maar ik heb 2 honden en die zien heus wel als ik de één iets geef, aanhaal, mee speel.
Als ik dom bezig zou gaan, zou het niet moeilijk zijn om de boel te laten escaleren omdat de andere hond 'voorgetrokken' wordt.
Dat gebeurt nooit omdat ik dit natuurlijk niet zover laat komen.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 21:20

Je mag honden best 'voortrekken'. Jij bepaalt, niet de hond.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 21:22

Natuurlijk mag je voortrekken, maar dat kan wel jaloersheid veroorzaken. Dat je dat onder controle kan houden, betekent niet dat het niet bestaat.

Dat een paard over het algemeen je niet willekeurig meesleept als je gaat wandelen met hem betekent niet dat hij het niet kan, maar dat hij het niet doet.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 05:59

Volgens mij bedoelen jullie hetzelfde met jaloezie vs claimgedrag oftewel de hond verdraagt het dan lastig als er aandacht wordt gegeven aan een ander dier (of mens) je zou het ook bezitsdrang kunnen noemen en da's dus niet gezond want dan kent de hond zijn plek blijkbaar niet goed aangezien je als baas geen bezit bent van de hond. Hond moet z'n plek dus gewoon kennen

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 06:09

Onze dog kwam uit een roedel. Ze was 2 toen ze hier kwam. Roedel bestond uit 2 andere doggen en 2 jachthondjes.

ze leek het heerlijk te vinden om alleen te zjn. Hadden we labgere tijd een logeer hond dan was ze niet ontspannen. Logeerde zij bij andere dan was ze helemaal gestresst.

Onze huidige hond zou het wrl leuk vinden denk ik. Die speelt 2 keer daags met de buurhondjes.

RomySmink

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 06:54

lien_87 schreef:
Mee eens. Ik heb hier op het moment 2 honden waarvan de eerste 3 jaar 'alleen' geweest is. Nu de tweede erbij gekomen is merk ik totaal geen verschil, behalve dan dat de oudste beledigd is dat ze haar aandacht moet delen....

Edit: ik vind een hond alleen dus niet zielig...

Hier zelfde situatie alleen was het resultaat andersom. Mijn border collie had ik drie jaar en nooit gemerkt dat hij dat er of vervelend vond na drie jaar mijn kruising ridgeback erbij gekocht in het begin moest hij erg wennen maar daarna ging hij veel meer spelen, werd hij socialer naar andere honden ipv alleen mensen. Hij heeft ook echt veel van haar geleerd en zij ook van hem. Beide speelmaatjes en ben daarom ook blij dat ik het toch gedaan heb. Ondanks dit denk ik dat hij het ook prima vond om alleen bij mij te zijn (ik ben wel de hele dag bij hem. Hij gaat overal mee naar toe en ik heb een baan aan huis).

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 07:41

Een logeerhond is niet te vergelijken met een 2e eigen hond.

Ik wil geen hond meer alleen. Wij zijn begonnen met een hond agressieve teef en hebben daar toen zij 4 was een pup bij gezet. Wel goed over de introductie nagedacht,omdat de logeerhond helemaal niks mocht van onze hond en zij niet met vreemde honden kan. Toch zijn ze helemaal stapelgek op elkaar nu 2 jaar later. Nee, ze liggen niet tegen elkaar aan te slapen en zijn niet de hele dag bezig, maar de momenten die ze wel bezig zijn zie je dingen die je als mens nooit kan vervangen. (gelukkig maar, ik geloof niet dat ik aan mijn nekvel door de kamer gesleurd kan worden zonder schade ;) )

En ja, ik had er een vreselijk hard hoofd in nav het gedrag tegen vreemde honden en het gedrag tegen de logeerhond. Maar dat is echt compleet anders dan eigen honden, ze heeft een paar dagen moeten wennen, niet aan het niet meer alleen zijn, maar aan de pup. En nu is er weer een pup en vanaf dag 1 was zij dol gelukkig. De middelste hond vond er de eerste dagen niks aan en deed lelijk,maar dat had ik al verwacht van hem. En nu is ook hij helemaal weg van de pup.

Wij trainen met 2 van de 3 honden en met de 3e doen we ook altijd iets zonder de anderen erbij.

SumSum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 07:57

Hier ook 2 hondjes en ik zou niet anders willen.
Ze eten, drinken, spelen en slapen samen. Tuurlijk is er wel eens een snauw als 1 van de 2 te ver gaat, maar het zijn beste maatjes. Het is geweldig om te zien hoe ze samen spelen en racen door de tuin. Dat kan ik als mens echt niet vervangen.

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 18:25

Diablo schreef:
Knakker schreef:

Een hond kent geen jaloezie. Wel claimgedrag en dat moet je gewoon niet pikken. Als je hond zijn plaats kent en weet dat claimgedrag niet toegestaan is, kun je er rustig een hond bij nemen.

oke, noem het claimgedrag... in menselijke taal heet dat toch jaloezie?
Of ik dat moet pikken? Ik weet niet, we moeten er stiekum altijd wel omlachen....
Maakt niet uit hoe het heet, maar je weet wat ik bedoel....

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 08:09

Het is hier al eerder genoemd, maar bij een 'eigen' tweede hond/pup is het vaak echt heel anders. Het is niet te vergelijken met een hond die op visite komt of blijft logeren.Als ik op straat een andere, vreemde hond aai, wringt mijn oudste hond zich er ook tussen. Toch zijn ze onderling helemaal niet jaloers naar elkaar.

estell__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 13:19

Diablo schreef:

Dit is echt onzin. Onze hond kan ook thuis absoluut niet samen met andere honden. Wel eventjes hoor! Alle honden mogen zo naar binnen, als ze na een tijdje ook maar weer gaan := :))

Anders wordt ze enorm jaloers..
En het is geen claimgedrag want met mijn zoontje van 2,5 maand oud gaat het perfect! Terwijl onze hond ook nog maar net een jaar oud is. Het is dus echt niet altijd opvoeding. Onze hond is ook vooral erg op haar rust gesteld

ZiekieLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 13:33

ik vind ook dat honden niet alleen gehouden moeten worden, net als konijnen, paarden etc roedeldieren, kuddedieren, groepsdieren, zo heten ze niet voor niks... ook al is een hond misschien het meest gedomesticeerde dier dat er is, een mens is nog altijd geen vervanging voor een soortgenoot.
Ik woon nu nog thuis met mijn eigen hond en de 2 honden van mijn ouders, zodra ik op mezelf ga met mijn hond komt er meteen eentje bij ik zou me gigantisch schuldig voelen als ik ga werken en m'n hond ligt 'n paar uur alleen thuis... vind 't nu al vervelend om 'm thuis te laten, maar ze liggen hier wel heerlijk met z'n 3e te spelen, kluiven, verzorgen slapen etc en hebben elkaar ook gewoon nodig...

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 13:37

Je kunt je ook afvragen of honden wel echt roedeldieren zijn. Wolven zijn ook geen roedeldieren maar familiedieren. Ze leven alleen met hun naaste verwanten en zelfs dan worden regelmatig neven, nichten, broers etc verstoten. (Die overigens vaak dan een eigen familie starten.) Die dieren hebben voldoende ruimte om elkaar te ontwijken of om weg te gaan wanneer dat nodig is.

Dus een hond van een andere leeftijd, van een ander ras met een ander karakter naast jou hond in een kleine afgesloten ruimte zetten (woonkamer) is misschien wel net zo onnatuurlijk en stressvol als een hond alleen houden. :)*

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 17:02

Wilde honden (honden die als zwerfhond geboren zijn) vormen gelegenheidsroedels. Er is geen strakke hiërarchische structuur en 's avonds/'s nachts breken ze vaak ook op in eenlingen/duo's en eventueel trio's.

Ik heb twee nestzusjes waar ik goede hoop heb dat het straks beter zal gaan, met volwassenheid, maar die liggen nu juist steeds gescheiden vanwege ruzie. De ene ligt nu in de bench op kantoor, de ander loopt nu los in ons gezelschap. Onze oudere hond ontwijkt de dames zo veel mogelijk. De ene speelt nu eenmaal anders dan de ander, de ene is bezitteriger dan de ander, de ene is serieuzer dan de ander. En dat matcht gewoon niet altijd, of eigenlijk zelfs vaak niet. En dit zijn dan (kleine middenslag) poedels, niet echt bekent om hun onverdraagzaamheid.

Mijn oma wil stiekem graag een hondje maar begint er niet meer aan. Onder andere omdat een pup niets voor haar is meer. Maar één van de twee dames past qua karakter heel goed bij haar. Dus als ze er voor open staat, mag die naar mijn oma toe zolang dat bij mijn oma gaat/mijn oma het leuk vindt (en regelen wij alles wat er omheen komt, want het blijft wel mijn hond). Ik denk dat het voor beide dames uiteindelijk leuker is als ze niet samen zitten. Niet dat ze nu ongelukkig zijn, zeker niet. Maar nu is het een 7 en dan wordt het waarschijnlijk wel een 9.

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 17:23

Puur intuïtief ben ik geneigd om te zeggen dat als een 2e hond een optie is (tijd, plaats, financieel, karakter, gechikte match, ...) dat die optie altijd te verkiezen is boven een hond in zn eentje.

Ik zou een 2e hond heel leuk vinden, maar dat wordt zoeken naar een speld in een hooiberg, ALS die al bestaat tenminste.

De mensen die later een hond erbij hebben gezocht, hoe hebben jullie dat precies gedaan? Ging dat altijd gelijk goed? En als het na een tijd toch niet goed gaat, wat dan? Hond 2 terug weg? En als het eigenlijk hond 1 is die voor de "problemen" zorgt?