[Info] Discussietopic over het houden van katten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 18:18

Tja de kat is zo'n beetje het enige huisdier dat buiten los "mag" lopen zonder eigenaar en waarbij de meeste mensen dat maar normaal vinden.

Ik vind ook dat je je kat op je eigen terrein moet houden en als je vind dat je daar geen ruimte voor hebt dan moet je maar geen katten houden.

Maar dit blijft een eeuwige discussie...

Seventeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 18:19

xniieeenke schreef:
Waarom katten naar buiten gaan? Simpel, katten zijn dieren die daar behoefte aan hebben (tenzij ze nooit anders hebben geweten, maar dan moet je je hele huis kat-proof maken met heel veel speeltjes en zo).
Beetje een rare vraagstelling, want je probleem is logisch maar je vraag nogal bot.

Over je probleem: heel vervelend, inderdaad. Misschien kan je als je het ziet schreeuwend achter hem aan rennen, schrikt ie zich wel rot, kan zijn dat hij dan niet weer komt. Ook kan je de eigenaar het even melden, vragen of de katten 's nachts binnen kunnen, of dat diegene op ze let?

Mijn hond heeft altijd op een boerderij rond gelopen, toen hij tijdelijk door omstandigheden naar een rijtjeshuis moest vond 'ie dat natuurlijk helemaal niets. Dus dan ook maar laten rondlopen door de wijk? Want de hond heeft daar behoefte aan?
Nee, ik vind van niet.

Ik vind dat, indien jij een kat heb je zorgt dat 'ie buiten kan komen, in je achtertuin. Zie het als zijnde een weide. Dat is zijn weide, en daar mag de kat buiten rond lopen. Indien je op een boerderij woont op het platteland is het een ander verhaal, daar is immers zoveel ruimte; niemand heeft er last van.
Opzich zou dit ook kunnen in een dorp of stad maar veel mensen nemen hun verantwoordelijkheid niet en gooien direct een of ander raar argument erin dat het natuurlijk voor katten is en dat het zo hoort dat ze buiten vrij rondlopen.
Ja, mijn paard ook maar die hou ik ook binnen de wei? En indien die uitbreekt ga ik er netjes achteraan om eventuele schade te herstellen en/of te bekostigen. Bij een kat gaat dit er dan om dat als de kat iets doet wat men niet wil, jij daar een oplossing voor zoekt.

Ludique96

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 18:20

FloMax schreef:
Hier ben ik het niet met je eens. Hondenstront is vervelend, maar ik heb ook nog nooit een katteneigenaar achter zn kat zien aanlopen om dat op te ruimen. Integendeel, katten schijten mijn tuin vol en begraven het dan, ik kan het niet eens terugvinden en de geur is niet te harden.

En ik heb een veel te goed hart om mijn honden eropaf te sturen als ik er 1 zie lopen :=

Ja dat is wel het lastige ervan. Je hebt geen zicht op wat je kat buiten doet. Helaas is katten poep niet zo aantrekkelijk nee. Helemaal niet in de zomer dat het lekker gaat broeien.

sandra8

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 18:20

Idd mirgino de tuin aanpassen aan het "huisdier" van een ander het is toch te gek voor woorden.
Willemina_L dank je wel.
Ludique96 ja het was een kat het staat op camera. Honden hebben hier aanlijnplicht en de stront moet opgeruimd. Ik laat mijn hond niet uitwin de tuin van de buren!!
Misschien moet je dan wat meer met je kat doen zodat hij zich niet verveeld zoek de uitdaging binnen in huis. O nee dan worden ze vervelend en moeten ze de buren maar lastig vallen.
Sorry hoor de katten kunnen er niets aan doen de eigenaren wel. Maak dan je tuin zo dat ze er niet uit kunnen.

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 18:21

@Seventeen, zoiets moet je je dier iig aan laten wennen, en voor een kat moet je dan vermaak hebben, wat ik ook gewoon aangaf.

En trouwens, het vergelijken met andere dieren vind ik wel raar. Ik ben toch ook geen vis, of wel? En ik ben ook een zoogdier.

Ik had het ook over oplossingen.

TinGu

Hier ook 2 katten en een kattenluik. De dames bepalen dus zelf hoe of wat. Kunnen ook in de schuur slapen in een hangmat als ze willen (de ene heeft een hekel om via het luik weer naar binnen te gaan, maar gaat wel de schuur in).
Buren weten dat mijn katten buiten lopen, en dat als ze last hebben ze het even kunnen melden of een emmer water over ze heen kunnen gooien. Een keer buurvrouw gehad waar de kat de nieuwe plantjes had uitgegraven. Zat een kier tussen onze tuinen, dus deze dicht gemaakt (schutting is maar 1,20-1,50m hoog, dus ze kunnen er ook makkelijk overheen, maar goed) en excuses gemaakt. Geen problemen meer gehoord daarna.

Wel grappig trouwens dat heel bokt erover valt als paarden niet 24/7 buiten staan, maar dat katten maar binnen opgesloten moeten blijven. Oké, een paard mest niet in de tuin, maar het idee van 'vrij kunnen bewegen', 'natuurlijk gedrag' (jagen!) en 'frisse lucht' geldt dus blijkbaar niet voor alle 4-voeters van bokt ;-)

finnens

Waarom mensen hun katten niet binnen houden.. ik denk omdat veel katten dat niet fijn vinden en willen rond struinen en mensen liever aan hun kat denken (en aan hun zelf, want zei willen perse een kat) dan aan de buren. Ik vraag me eerder af waarom er mensen zijn die katten nemen terwijl ze daar niet geschikt voor wonen. Als je midden in de stad woont vind ik dat je of een kat moet nemen die het gewend is om (veel) binnen te zijn en daar geen moeite mee heeft of je geen kat moet nemen. Vind het asociaal dat veel mensen een kat nemen midden in een woonwijk en die vervolgens overal rond laat lopen in andermans tuinen omdat het zielig is om hem op te sluiten binnen, dan geen kat nemen.

Wij woonde op het platteland en hadden daar ook een kat, die hadden wij al acht jaar. Toen we gingen verhuizen hebben de nieuwe eigenaars de kat overgenomen, was niet leuk, maar fijner voor de kat en onze buren. Wonen nu een stuk minder buitenaf.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Ayasha schreef:
Elk beest heeft behoefte aan buiten kunnen maar veel kattenbaasjes boeit het blijkbaar gewoon bijzonder weinig of hun beest aan het wegdek plakt, verscheurd wordt of andere mensen lastig valt. Anders maakten ze hun tuin wel katproof. :)
Hier blijven ze wel uit de tuin. Daar zorgen de honden wel voor.

Zo heerlijk veroordelend dit. Ik laat mn katten buiten omdat dit ze veel gelukkiger maakt. Ik neem het risico van overreden worden, vergiftigd worden etc daarbij voor lief idd. Je kan ze niet beschermen tegen elk gevaar, in huis heb je ook tig gevaren (kiepramen bijv!). In een drukke stad zou mijn afweging anders kunnen zijn, omdat het risico daar veel groter is. Maar newsflash: niet overal is de kans op overrijden of vergiftigen zo groot hoor. Genoeg gebieden waar dit zelfs vrij klein is. Ik ga ze niet een enorme toevoeging aan hun welzijn afnemen vanwege de kleine kans dat er iets gebeurd. Want ja, die kans is hier klein.

Het lastig vallen vind ik moeilijker. We hebben vroeger een kater gehad die een voliere in de buurt iets te boeiend vond. Godzijdank is deze man het gesprek met ons aangegaan en samen hebben we de situatie opgelost. Dat is ook mogelijk...

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 18:22

Omdat een kat een dier is en je dat niet zomaar opgesloten houdt als het ook buiten kan?
Waarom laat je je paard buiten (die breken helaas ook soms uit :+)

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 18:23

Graffi86 schreef:
Wel grappig trouwens dat heel bokt erover valt als paarden niet 24/7 buiten staan, maar dat katten maar binnen opgesloten moeten blijven. Oké, een paard mest niet in de tuin, maar het idee van 'vrij kunnen bewegen', 'natuurlijk gedrag' (jagen!) en 'frisse lucht' geldt dus blijkbaar niet voor alle 4-voeters van bokt ;-)

Jawel hoor, lekker in je eigen afgesloten tuin of terrein. Niet in de tuin van een ander :D

xniieeenke

sandra8 schreef:
Idd mirgino de tuin aanpassen aan het "huisdier" van een ander het is toch te gek voor woorden.
Willemina_L dank je wel.
Ludique96 ja het was een kat het staat op camera. Honden hebben hier aanlijnplicht en de stront moet opgeruimd. Ik laat mijn hond niet uitwin de tuin van de buren!!
Misschien moet je dan wat meer met je kat doen zodat hij zich niet verveeld zoek de uitdaging binnen in huis. O nee dan worden ze vervelend en moeten ze de buren maar lastig vallen.
Sorry hoor de katten kunnen er niets aan doen de eigenaren wel. Maak dan je tuin zo dat ze er niet uit kunnen.

En daar moet je dan ook maar het geld voor hebben, en stel je hebt een kleine tuin van jezelf, is dat echt niet fijn voor je kat tenzij je je tuin vol hangt met speeltjes.

En daar komt bij, stel je kat is alleen, katten hebben buiten een totaal ander leven, een sociaal leven met buurtkatten, als ze zoiets hebben blijven ze daar vaak behoefte aan houden. (er is een hele documentaire over geweest)

Cerastes

Is toch onwijs zielig om je kat binnen te houden als is lekker naar buiten kan?
Mijn kat gaat naar buiten wanneer hij wilt.
Met regen en kou is ie heel vaak binnen.

Fu_Qi

lor1_1984 schreef:
Fu_Qi schreef:
Ik kan idd begrijpen dat het vervelend voor je is als een kat in je bloempot gaat liggen, maar ik denk niet dat de eigenaar bewust heeft gedacht ''Laat ik lekker miijn kat buiten sluiten vanavond, want dan wordt het slecht weer en gaat mijn kat lekker in andermans bloempot zitten te vroeten''.

Dachten een hoop katteneigenaren maar na over de overlast die hun katten (kunnen) veroorzaken.
Maar in 9 vd 10 gevallen krijg je gewoon te horen 'dat doet mijn kat niet' en zit je met de overlast maar geen eigenaar die even meedenkt ofzo. -O-

Dat vind ik ook weer zo iets van katteneigenaren, er is bij mij iemand gekomen en heeft gezegd ''Ik heb last van uw kat''.
Geantwoord: Vervelend, maar een kat hoort buiten. Als u de volgende keer mijn kat in uw tuin ziet rondlopen, gooi er maar een emmer water overheen.

Ben ik nu ''gemeen'' voor mijn kat ?

Nee, een kat kan niet redeneren ''Ik krijg bij de buurman een plens water over me heen omdat mijn eigenaar dat heeft toegestaan''.
Kat denkt alleen ''Daar ga ik nooit meer naar toe''.

Die plens water heeft hij trouwens nooit over zich heen gekregen, ik denk dat mijn buurvrouw gewoon een oplossing wilde horen.

sandra8

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 18:24

Kijk ook mede door een kattenluik lekker makkelijk nemen mensen ook gewoon meerdere katten.
Als je buitenaf woont begrijp ik het maar hier midden in een woonwijk wonen echt heel veel katten.
En nee ik ga niet s'nachts opletten of er een kat in de planten gaat liggen.
En nee ze hebben ook niet een naamkaartje met het adres waar ze wonen dus de eigenaa aanspreken is erg lastig.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 18:25

Fu_Qi schreef:
Dat vind ik ook weer zo iets van katteneigenaren, er is bij mij iemand gekomen en heeft gezegd ''Ik heb last van uw kat''.
Geantwoord: Vervelend, maar een kat hoort buiten. Als u de volgende keer mijn kat in uw tuin ziet rondlopen, gooi er maar een emmer water overheen.

Ben ik nu ''gemeen'' voor mijn kat ?

Nee, een kat kan niet redeneren ''Ik krijg bij de buurman een plens water over me heen omdat mijn eigenaar dat heeft toegestaan''.
Kat denkt alleen ''Daar ga ik nooit meer naar toe''.

Die plens water heeft hij trouwens nooit over zich heen gekregen, ik denk dat mijn buurvrouw gewoon een oplossing wilde horen.

Waarmee je de buren de boel laat oplossen en dus de verantwoordelijkheid afschuift.
Graffi86 schreef:

Dingen als jagen kun je nabootsen met lasers, hengeltjes etc.
ook kun je een kat met het koppie aan het werk zetten door bijv voerspelletjes aan te bieden en evt zelfs kunstjes aan te leren.
Daardoor krijg je katten die zich minder vervelen, tevreden zijn en mentaal ook dusdanig afgemat zijn dat ze fysiek ook weinig uitvreten.

Overigens laat je dat paard ook niet loslopen in de wijk maar zet je die in een afgezet stuk land. ;)

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 18:26

Sorry, maar ik vind zoiets een beetje raar. Waarom zou het een ramp zijn?
Ik zeg ook niet dat je in de nacht moet opletten, stel een kat doet zoeits overdag moet je 'm met alles wat je hebt wegjagen uit jouw gebied.

sandra8

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 18:26

Lekker makkelijk dan leg je dus het probleem bij je buren gooi er maar een emmer water overheen

Daniquebyoux

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 18:27

Hier ook irritatie, allemaal schijt en in de ochtend altijd gejank en geruzie in t steegje achter mn huis. Niet te spreken over de buren die hun oude, wat slechtere kat net in de regen naar buiten trapte. Triest..
Wij hadden ook een kat voordat we erachter kwamen dat we allergisch waren, maar die hielden wij netjes binnen en mocht soms in de tuin met ons en die ging ook nooit verder dan de poort omdat ze dat a niet durfde verder en b we hielden der in de gaten. Als wij naar binnen gingen ging zij ook en dat zonder riempje :j

In woonwijken zeuren mensen ook altijd: oh mijn kat is weer aangereden. ... Heeeel zielig voor t dier natuurlijk maar baasje had hem dan maar binnen moeten laten. Punt.

Urbanus

Ik snap nooit zo goed dat mensen hun kat willens en wetens naar buiten laten. Er kan een auto over heen rijden, hij kan vergiftigd worden. En maar janken als Poekie al 3 dagen niet is op komen dagen.

Bij mijn schoonouders in het dorpje was een man die continue zijn buks leegschoot op alles wat er in zijn tuin kwam. Afschuwelijk, dierenmishandeling, maar toch de verantwoordelijkheid van die katteneigenaren.

Ik heb 4 katten en die hebben een prima leventje binnen. Straks de tuin afzetten zodat ze in de zomer lekker buiten kunnen maar dat is het dan ook.

xniieeenke

sandra8 schreef:
Lekker makkelijk dan leg je dus het probleem bij je buren gooi er maar een emmer water overheen

Niemand zegt ooit dat je het probleem dan bij je buren legt? Als iedereen dat doet blijft die kat echt overal wel weg. Moet je alleen wat voor over hebben, als je op je luie kont blijft zitten word het niet anders.

sandra8

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 18:28

Jij snapt hetlor1_1984

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 18:29

Tiffany schreef:
Graffi86 schreef:

Jawel hoor, lekker in je eigen afgesloten tuin of terrein. Niet in de tuin van een ander :D

Scheelt: mijn katten poepen vooral in mijn eigen tuin.
Tuin afsluiten kan niet, woon in een half vrijstaand huis, dan zou ik een deel moeten afsluiten en ommuren of zo. Gelukkig hier geen buren die last hebben, al waren ze wel nogal huiverig in het begin (he gatver, je hebt toch geen katten?!)
Nu merken ze dat de muizenstand ook een stuk minder is geworden, dus buuf ook weer blij _O-

marlies85

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 18:30

Ik baal er ook van als er weer eens een kat de zandbak van mijn kinderen heeft gebruikt als kattenbak. Daarom hebben mijn kinders ook een waterpistool die ik dus ook wel eens ter hand neem }>

Maar eerlijk, een kat mag van mij best buiten zijn, maar als je in een woonwijk woont, maak dan je tuin kat-proof zodat ie in je eigen tuin blijft. Scheelt een hoop irritaties en platte katten langs de weg.

xniieeenke

Kan iemand mij uitleggen waarom mensen zo boos worden van katten? Wij mensen ver**en de wereld wel 100x zo erg.

Willemina_L

Mijn ex zwager heeft zijn buren gewaarschuwd dat ze hun kat bij zich moesten houden maar hij werd uitgelachen met de mededeling dat het de natuur is van het dier. Een week later heeft hij hun kat in stukjes teruggeven. De stafford heeft het dier in de nacht gegrepen en aan stukken gescheurd. Drama natuurlijk maar ja, dat was dan weer de natuur van de stafford en die was op eigen terrein...

De buren hebben geen nieuwe kat genomen overigens.