Koeien, waarom geen inloopstal?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ImLucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 16:07

zo ver ik weet hier in de buurt met de meeste (kleinere) koeienstallen gaan ze ochtends na het melken gewoon naar buiten maar de schuur blijft open dus ze kunnen gewoon naar binnen...

Lisadliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 16:12

Hier kunnen de koeien ook kiezen hoor. Dat doen we eigenlijk altijd al zo. Eigenlijk alle boeren hier in de buurt doen dat wel.

Lisadliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 16:18

Marrit89 schreef:
Hier wil ik even op in gaan, als je het niet erg vind.
Naar mijn inziens bestaat er geen weidemelk. Het is een marketingconcept om de prijs op te drijven. Hoe kan melk immers weidemelk zijn als de melk van Boer A die de koeien binnen houdt, met dezelfde (Campina) tankwagen wordt opgehaald als de melk van Boer B, die de koeien weidt? Zolang de melk van boeren die de koeien buiten hebben in dezelfde tankwagen gaat als van boeren die de koeien binnen houden, bestaat er geen weidemelk.

Weidemelk word wel degelijk apart opgehaald hoor. Hier in de buurt rijden 2 tankwagens 1 voor de boeren die hun koeien opstallen en 1 voor de boeren met de koeien buiten.

caroline_max

Re: Koeien, waarom geen inloopstal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 17:33

Hier wordt de weidemelk zeer zeker niet apart opgehaald. Campina claimt daarnaast jaar rond weidemelk (namelijk van de koeien die die uren per jaar buiten lopen) ,dus dan zou die melk ook jaar rond gescheiden opgehaald moeten worden.

Brittneyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 17:40

Tankwagens zijn ook in 3 aparte vakken verdeeld :)

De melkproductie van koeien daalt ook sterk als ze buiten gaan, ze hebben meer energie nodig om zich te verplaatsen en dus blijft er minder over voor de melk. En de kans op mastitisch is tien maal groter in de weide, zeker als deze vochtig is.

Hier in Belgie is er nog minder plaats dan in Nederland en er zijn dus veel boeren die volledig overgeschakeld zijn op de loopstal en nooit meer buiten

Brittneyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 17:42

caroline_max schreef:
Hier wordt de weidemelk zeer zeker niet apart opgehaald. Campina claimt daarnaast jaar rond weidemelk (namelijk van de koeien die die uren per jaar buiten lopen) ,dus dan zou die melk ook jaar rond gescheiden opgehaald moeten worden.

Weidemelk is niet van koeien die jaarrond op de weide zitten, ze moeten een bepaald aantal uren per jaar inde weide dus als je koeien in de winter binnen zitten is het nog altijd weidemelk ;)

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 17:45

Citaat:
Weidemelk is melk afkomstig van boerderijen waar de koeien van het voorjaar tot in het najaar ten minste 120 dagen per jaar, minimaal 6 uur per dag in de Nederlandse wei lopen. Binnen de moderne melkveehouderij is het niet vanzelfsprekend om de koeien van het voorjaar tot het najaar in de wei te laten grazen.

http://www.weidemelk.nl/

Brittneyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 17:50

Maar de andere 245 dagen zitten de koeien binnen, dus dan is het geen
weidemelk die toch verkocht wordt als weidemelk ;)

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 18:34

Dat klopt, maar omdat er meerder mensen zeiden "een bepaald aantal dagen" - "zoveel uur" heb ik het even opgezocht :)

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 18:58

irmaaatje schreef:
Marrit89 schreef:
Hier wil ik even op in gaan, als je het niet erg vind.
Naar mijn inziens bestaat er geen weidemelk. Het is een marketingconcept om de prijs op te drijven. Hoe kan melk immers weidemelk zijn als de melk van Boer A die de koeien binnen houdt, met dezelfde (Campina) tankwagen wordt opgehaald als de melk van Boer B, die de koeien weidt? Zolang de melk van boeren die de koeien buiten hebben in dezelfde tankwagen gaat als van boeren die de koeien binnen houden, bestaat er geen weidemelk.

Daarbij snap ik het, bedrijfstechnisch gezien, dat boeren er steeds vaker voor kiezen om de koeien binnen te houden. Om nog een beetje geld te verdienen aan het boer zijn, moet er helaas steeds vaker intensiever worden geboerd. Hoe meer intensiever, hoe meer werk. Om het arbeidstechnisch niet te zwaar (en te duur) te maken, wordt er steeds vaker gekozen om de koeien binnen te houden. Tel daarbij op dat de weidepremie bij lange na niet de kosten voor weidegang dekt (Een voorbeeld van hier in de buurt: € 9000 weidepremie tegenover € 20000 kosten), dan is de rekensom gemakkelijk gemaakt. Friesland Campina heeft de weidepremie vorig jaar verhoogd naar € 1,- per 100 kg melk. Dit weegt niet op tegen de kosten van weidegang. Daarbij is er nu de grondgebondenheid en het mestbeleid waar de boer rekening mee moet houden. De boeren die hier in de omgeving weiden, doen dit veruit allemaal vanuit nostalgie en omdat ze vinden dat dit zo hoort. Niet omdat het goedkoper is.
Het is jammer, maar gelukkig komen vaak de 'droge' koeien en de vaarzen wel buiten.
Als ik sommige stallen van nu zie, dan heb ik helemaal geen medelijden met de koeien. Zoals hier eerder al werd genoemd; waterbedden, borstels, koel en schoon drinkwater, genoeg voedsel, ruimte, met een melkrobot zelf de keuze wanneer ze gemolken willen worden.
Begrijp me niet verkeerd, ook ik zie de koeien het liefst in de weide. Maar ik ken ook de andere kant, en vanuit deze kant begrijp ik de boeren die de koeien binnen houden, volkomen.

Kun jij mij die €20000 kosten eens uitleggen?
Mag ook via PB.

En de koeien produceren minder melk als ze buiten lopen.

IvankBacardi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 19:13

spicegirl schreef:
wij zijn laatst door een landelijk stuk Brabant gereden. door "koeienland" , zeg maar.
wat mij opviel, zijn de grote veestallen.
weinig tot niks staat buiten.
ondanks iedereen , die roept, dat "ze niet graag buiten zijn "
( en wee degene, die dat over een paard durft te zeggen ).
het aller-ergste is :
ZONDER uitzondering : alle stallen zijn POTDICHT .
het was heerlijk weer, er zitten geen ramen in de stallen., deuren potdicht, en de ventilatoren aan.
waarom idd geen loopstallen, ramen, of lekker de deuren open ?
je moet je paard maar eens lekker in een stal zetten, zonder ramen, en de deur dicht..
het had niks te maken, met hitte, of kou.
ze(de ramen) zijn er geeneens ingebouwd.
een koe is een dier, net als een paard.
dus een beetje zonlicht lijkt me wel fijn.
of hebben ze wat teverbergen ?
ik neem: de koeien hebben het goed, wel met een flinke korrel zout.
ze worden gewoon fabrieksmatig gehouden.

ik denk niet dat jij koeien stallen hebt gezien, en buitendat als je er langs rijd kan je ook niet in 1 oogopslag zien hoe de stal inmekaar zit kan zomaar aan de andere kant open zijn :)

Over het welzijn van koeien in NL is echt niks op aan temerken met al die regels tegenwoordig,, bijzondere gevallen daar gelaten natuurlijk.

Hier gaan de koeien nu nog snachts op stal, overdag op het land het liefst gaan ze snachts ook het land op en ze kunnen niet wachten om weer naar buiten te gaan.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 19:37

Brittneyx schreef:
En de kans op mastitisch is tien maal groter in de weide, zeker als deze vochtig is.

H

Hoe kom je daarbij volgens mij is de kans op mastitis juist kleiner vanwege een lagere besmettingsdruk bij weidegang.

Brittneyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 19:41

De 'besmettelijke' vorm van mastitis is inderdaad minder maar per individuele koe komt het meer voor

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 21:15

Weidemelk is van koeien die minstens 120 dagen per jaar, minimaal 6 uur per dag in de wei lopen.
In de winter lopen ze niet in de wei, maar als je dan weidemelk koopt, komt dit alsnog van koeien die in de zomer wel in de wei lopen. Dus niet alle dagen van het jaar op stal staan. Dat is het grote verschil.
En zoals al eerder gezegd, weidemelk wordt wel degelijk apart opgehaald. Een tankwagen heeft inderdaad vakken, zodat de melk gescheiden blijft.

Bij ons gaan de koeien 8 uur per dag naar buiten, vanaf april t/m oktober ongeveer.
We krijgen hiervoor weidepremie, wat ook hard nodig is, want koeien buiten houden kost meer geld (denk aan omheining, het werk wat je er mee hebt, want je moet de koeien ophalen en de omheining onderhouden, de bemesting is minder efficient, dus minder grasopbrengst, wat betekent minder voer en dus eventueel aan moeten kopen. koeien hebben al hittestress boven de 15 graden, en dan wordt de melkproductie minder, dus minder opbrengst voor de boer. bovendien is het steeds wisselen van rantsoen niet goed, en van binnen naar buiten ook niet, dit kost ook melk. Als je vochtige en modderige plekken in het land hebt is de kans op uierziektes groter, wat ook weer geld kost).
Een koe binnen in een moderne, goed geventileerde open stal, die ruim is, is veel beter voor de koe dan op de wei gaan. Op stal het hele jaar door is hetzelfde voor de koe, dus geen stress van veranderingen. Geen hittestress als de koe op stal staat.
Voordat een koe gewend is aan een ander rantsoen (en dan bedoel ik nu van het op stal zijn naar de wei, dus gras eten, = ander rantsoen) duurt zo'n 6 weken.

Koeienstallen die potdicht zijn, zoals iemand hierboven noemt, bestaan niet, omdat dat simpelweg niet mag. Hier zitten allerlei regels aan waar wij ons aan moeten houden. En dan nog, wij als boer zijnde willen ook helemaal geen dichte stallen, want daar wordt je als boer zijnde zelf ook niet vrolijk van.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 21:39

Beter voor de koe of beter voor de boer? Ik zie dat het vooral 'problemen' geeft met de melk en kosten. Niet voor de koe zelf?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 21:44

Geryon schreef:
Beter voor de koe of beter voor de boer? Ik zie dat het vooral 'problemen' geeft met de melk en kosten. Niet voor de koe zelf?

Een koe heeft hittestress boven de 15 graden. Dat heeft gevolgen voor de boer, maar ook voor de koe zelf natuurlijk. Ze kunnen de warmte slecht kwijt en hebben hier dan ook last van natuurlijk. Koeien die veel wit hebben kunnen hun huid verbranden in de felle zon, ook al hebben ze schaduw.
Het iedere keer switchen van situatie levert de koe ook stress op. Stress is natuurlijk nooit goed.
Als een koe uierontsteking krijgt, levert dit ook pijn op.

irmaaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 21:49

caroline_max schreef:
ik noem nergens een bedrag hoor, geef alleen maar aan waar je kosten van hebt. Een omheining is en kostbare zaak, en een beetje boer moet toch heel wat hectares omheinen.

Het is niet goedkoper om te weiden, maar juist extrawerk en schoner hoeven de koeien er al helemaal niet van te worden. Een sloot is geen omheining ( en de brandweer is er niet om steeds koeien uit de sloot te), en rechtstreeks uit de sloot drinken is dus geen optie ( want daar heb je keurig een omheining. Klinkt allemaal leuk......

Omheining is zeker kostbaar, als je het aanschaft. Maar die kosten komen dus niet ieder jaar terug.. Of denk je dat die ieder jaar vervangen word? Er worden ook heel veel stukken afgezet met een stroomdraadje en paaltjes.
Waarom denk jij dat een sloot geen omheining is? Een droge sloot niet nee, wel eens in de veenweide gebieden geweest?
En het is al helemaal niet zo dat de brandweer overal koeien uit de sloot moet halen, de meesten boeren kunnen dat prima zelf.. En zo vaak komt dat ook weer niet voor..
En uit de sloot drinken kan heel prima, is niks mis mee. Staat ook geen omheining.
Je hele reactie wekt bij mij een beetje de indruk dat je niet echt ervaring hebt in de sector, klopt dat?

irmaaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 21:52

LiiNd_Y schreef:
En de koeien produceren minder melk als ze buiten lopen.

Ja dat zou kunnen, heb je gelijk in. Hoeft trouwens niet altijd zo te zijn, sommige oude stallen bied voor de koeien niet altijd de meest ideale omstandigheden en dan is het heel fijn dat ze weer naar buiten kunnen waar ze lekker de ruimte hebben, en soms is dat wel voordelig voor de productie.

Alleen wat jij zegt heeft dus met minder opbrengsten te maken, en niet met meer kosten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 21:55

irmaaatje schreef:
caroline_max schreef:
ik noem nergens een bedrag hoor, geef alleen maar aan waar je kosten van hebt. Een omheining is en kostbare zaak, en een beetje boer moet toch heel wat hectares omheinen.

Het is niet goedkoper om te weiden, maar juist extrawerk en schoner hoeven de koeien er al helemaal niet van te worden. Een sloot is geen omheining ( en de brandweer is er niet om steeds koeien uit de sloot te), en rechtstreeks uit de sloot drinken is dus geen optie ( want daar heb je keurig een omheining. Klinkt allemaal leuk......

Omheining is zeker kostbaar, als je het aanschaft. Maar die kosten komen dus niet ieder jaar terug.. Of denk je dat die ieder jaar vervangen word? Er worden ook heel veel stukken afgezet met een stroomdraadje en paaltjes.
Waarom denk jij dat een sloot geen omheining is? Een droge sloot niet nee, wel eens in de veenweide gebieden geweest?
En het is al helemaal niet zo dat de brandweer overal koeien uit de sloot moet halen, de meesten boeren kunnen dat prima zelf.. En zo vaak komt dat ook weer niet voor..
En uit de sloot drinken kan heel prima, is niks mis mee. Staat ook geen omheining.
Je hele reactie wekt bij mij een beetje de indruk dat je niet echt ervaring hebt in de sector, klopt dat?

Caroline-max heeft zeker wel ervaring in de sector.

Omheining kost zeker geld. Wij hebben elk jaar wel 20/30 houten palen die we moeten vervangen. Lint wat vervangen moet worden. Hekkensluiters en isolators. En die zijn niet gratis hoor. En dan hebben we het er maar niet over als er een keer koeien door de omheining gaan, want dan heb je er veel werk van en veel kapot.
Je moet de omheining iedere keer nakijken, niet ieder jaar, maar dagelijks! En dat kost ook veel tijd, dat hebben boeren die de koeien binnen houden niet.

Uit de sloot drinken? Ligt er maar net aan. Water moet maar net schoon genoeg zijn en niet stilstaan. Dat drinken ze niet en is niet schoon genoeg, zit vol bacteriën. En niet iedereen beschikt over sloten.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 21:57

amoj schreef:
Geryon schreef:

Een koe heeft hittestress boven de 15 graden. Dat heeft gevolgen voor de boer, maar ook voor de koe zelf natuurlijk. Ze kunnen de warmte slecht kwijt en hebben hier dan ook last van natuurlijk. Koeien die veel wit hebben kunnen hun huid verbranden in de felle zon, ook al hebben ze schaduw.
Het iedere keer switchen van situatie levert de koe ook stress op. Stress is natuurlijk nooit goed.

Maar dit zijn toch 'kleine' dingetjes vergeleken bij wat het oplevert voor het dier? Voor paarden geldt best veel hetzelfde en dat zijn geen redenen ze binnen te houden. Eerder excuusjes.
Begrijp me niet verkeerd hoor, als het vooral voor de boer slecht is, vind ik dat ook een goeie reden ze binnen te houden. Maar ik zou het gewoon graag feitelijk willen weten.

Brittneyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 22:05

Het probleem is grotendeels de melkprijs ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 22:06

Geryon schreef:
amoj schreef:

Maar dit zijn toch 'kleine' dingetjes vergeleken bij wat het oplevert voor het dier? Voor paarden geldt best veel hetzelfde en dat zijn geen redenen ze binnen te houden. Eerder excuusjes.
Begrijp me niet verkeerd hoor, als het vooral voor de boer slecht is, vind ik dat ook een goeie reden ze binnen te houden. Maar ik zou het gewoon graag feitelijk willen weten.[/quote]

Bij een paard ligt dat veel hoger, namelijk 25 graden (lees ik net).
Het is al snel boven de 15 graden, oftewel, koeien hebben vrij snel hittestress. En ja, dit heeft gevolgen voor de boer, maar de koe heeft dus ook vrij snel stress.
Even een stukje opgezocht;

Hittestress leidt tot een algehele malaise bij koeien, maar is vooral zichtbaar door een mindere voeropname (en minder melkgift), uier- en klauwproblemen. De klauwproblemen ontstaan doordat de dieren twee tot drie uur per dag minder liggen. Ze blijven langer en vaker staan, omdat ze staand hun warmte makkelijker kwijt kunnen.
De weerstand van de koe neemt af en daardoor zal haar uiergezondheid ook verslechteren. Nieuwe gevallen van (sub)klinische mastitis treden vaker op en reeds bestaande subklinische en chronische infecties zullen opflikkeren en weer zichtbaar worden. De koecelgetallen worden hoger met als gevolg dat het tankcelgetal stijgt.

Alle stress bij koeien, beinvloedt de weerstand, die wordt minder bij stress, waardoor de koe vatbaarder is voor (uier)ziektes.

@Brittney, inderdaad, als de melkprijs hoger was konden we de huisvesting van koeien nog beter en mooier maken, en zo het welzijn nog groter maken. Maar de vele regels en lage melkprijs houden dit tegen.

NL heeft al een zeer hoge welzijn in de veehouderij. Kijk maar eens naar bijvoorbeeld China of Amerika, daar is het veel minder goed gesteld.

Brittneyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 22:09

een koe en een paard zijn ook minder te vergelijken :)
Een koe is met haar pens eigenlijk al een oventje, in combinatie met kleine longen (in verhouding) zorgt dit ervoor dat ze veel minder snel afkoelen.
Een koe is een topsporter en iedere verandering zorgt voor veel stress :)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 22:16

Bedankt voor de verdere info amoj. Als ik het goed begrijp is die hittestress vooral indirect een probleem van de koeien dus.

Dit zijn de koeien bij ons
Afbeelding

En ja die ene koe heeft wenkbrouwen :+
Afbeelding

Is trouwens erg gezellig in de achtertuin!
Afbeelding

Deze koeien lijken zwaar gelukkig altijd. Geen omkijken naar nodig (drinken ook uit de sloot), nog nooit iets mis met ze geweest.
Is dit dan anders dan bij melkkoeien? Vandaag renden ze nog even. Elke dag lopen ze best wat af tijdens het grazen. Ze stoeien, ze bokken.

Ik heb ook nog een offtopic vraagje.. :o kan het zijn dat deze koeien 1 of 2 jaar oud zijn? Volgens mij zijn het namelijk de kalveren van vorig jaar of jaar ervoor. Ik herken de wenkbrouwen koe :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 22:24

Graag gedaan! Ja, klopt.

Leuke foto's :D Zou best kunnen, dan zijn ze al wel minimaal 2 jaar gok ik. Grappig die wenkbrouwen :D

Deze koeien geven geen melk gok ik?
Melkkoeien zijn veel gevoeliger, melk geven is echt een topprestatie. Het voeren komt heel precies, als daar wat mis mee is merk je dat direct.
Het meest risicovolle is rond het afkalven, dan moet de koe een omslag maken (ze komt uit een pauze, de droogstand genoemd, dan geven ze zo'n 6/8 weken geen melk) van pauze naar volop melk geven, ze gaat kalven wat natuurlijk veel energie kost. Ze verandert van heel 'saai' voer met enkel kuil naar 'supervoer', waar van alles in zit, zoals kuil en mais, mineralen en vitaminen en brokjes.
Rond afkalven ligt melkziekte op de loer, dit heeft te maken met de negatieve energiebalans. Belangrijk is om die zo klein mogelijk te houden.
Rond afkalven ligt ook de meeste stress op de loer, vandaar dat dit een risicovolle periode is.