Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Marrit89 schreef:Hier wil ik even op in gaan, als je het niet erg vind.
Naar mijn inziens bestaat er geen weidemelk. Het is een marketingconcept om de prijs op te drijven. Hoe kan melk immers weidemelk zijn als de melk van Boer A die de koeien binnen houdt, met dezelfde (Campina) tankwagen wordt opgehaald als de melk van Boer B, die de koeien weidt? Zolang de melk van boeren die de koeien buiten hebben in dezelfde tankwagen gaat als van boeren die de koeien binnen houden, bestaat er geen weidemelk.
caroline_max schreef:Hier wordt de weidemelk zeer zeker niet apart opgehaald. Campina claimt daarnaast jaar rond weidemelk (namelijk van de koeien die die uren per jaar buiten lopen) ,dus dan zou die melk ook jaar rond gescheiden opgehaald moeten worden.
Citaat:Weidemelk is melk afkomstig van boerderijen waar de koeien van het voorjaar tot in het najaar ten minste 120 dagen per jaar, minimaal 6 uur per dag in de Nederlandse wei lopen. Binnen de moderne melkveehouderij is het niet vanzelfsprekend om de koeien van het voorjaar tot het najaar in de wei te laten grazen.
irmaaatje schreef:Marrit89 schreef:Hier wil ik even op in gaan, als je het niet erg vind.
Naar mijn inziens bestaat er geen weidemelk. Het is een marketingconcept om de prijs op te drijven. Hoe kan melk immers weidemelk zijn als de melk van Boer A die de koeien binnen houdt, met dezelfde (Campina) tankwagen wordt opgehaald als de melk van Boer B, die de koeien weidt? Zolang de melk van boeren die de koeien buiten hebben in dezelfde tankwagen gaat als van boeren die de koeien binnen houden, bestaat er geen weidemelk.
Daarbij snap ik het, bedrijfstechnisch gezien, dat boeren er steeds vaker voor kiezen om de koeien binnen te houden. Om nog een beetje geld te verdienen aan het boer zijn, moet er helaas steeds vaker intensiever worden geboerd. Hoe meer intensiever, hoe meer werk. Om het arbeidstechnisch niet te zwaar (en te duur) te maken, wordt er steeds vaker gekozen om de koeien binnen te houden. Tel daarbij op dat de weidepremie bij lange na niet de kosten voor weidegang dekt (Een voorbeeld van hier in de buurt: € 9000 weidepremie tegenover € 20000 kosten), dan is de rekensom gemakkelijk gemaakt. Friesland Campina heeft de weidepremie vorig jaar verhoogd naar € 1,- per 100 kg melk. Dit weegt niet op tegen de kosten van weidegang. Daarbij is er nu de grondgebondenheid en het mestbeleid waar de boer rekening mee moet houden. De boeren die hier in de omgeving weiden, doen dit veruit allemaal vanuit nostalgie en omdat ze vinden dat dit zo hoort. Niet omdat het goedkoper is.
Het is jammer, maar gelukkig komen vaak de 'droge' koeien en de vaarzen wel buiten.
Als ik sommige stallen van nu zie, dan heb ik helemaal geen medelijden met de koeien. Zoals hier eerder al werd genoemd; waterbedden, borstels, koel en schoon drinkwater, genoeg voedsel, ruimte, met een melkrobot zelf de keuze wanneer ze gemolken willen worden.
Begrijp me niet verkeerd, ook ik zie de koeien het liefst in de weide. Maar ik ken ook de andere kant, en vanuit deze kant begrijp ik de boeren die de koeien binnen houden, volkomen.
Kun jij mij die €20000 kosten eens uitleggen?
Mag ook via PB.
spicegirl schreef:wij zijn laatst door een landelijk stuk Brabant gereden. door "koeienland" , zeg maar.
wat mij opviel, zijn de grote veestallen.
weinig tot niks staat buiten.
ondanks iedereen , die roept, dat "ze niet graag buiten zijn "
( en wee degene, die dat over een paard durft te zeggen ).
het aller-ergste is :
ZONDER uitzondering : alle stallen zijn POTDICHT .
het was heerlijk weer, er zitten geen ramen in de stallen., deuren potdicht, en de ventilatoren aan.
waarom idd geen loopstallen, ramen, of lekker de deuren open ?
je moet je paard maar eens lekker in een stal zetten, zonder ramen, en de deur dicht..
het had niks te maken, met hitte, of kou.
ze(de ramen) zijn er geeneens ingebouwd.
een koe is een dier, net als een paard.
dus een beetje zonlicht lijkt me wel fijn.
of hebben ze wat teverbergen ?
ik neem: de koeien hebben het goed, wel met een flinke korrel zout.
ze worden gewoon fabrieksmatig gehouden.
Geryon schreef:Beter voor de koe of beter voor de boer? Ik zie dat het vooral 'problemen' geeft met de melk en kosten. Niet voor de koe zelf?
caroline_max schreef:ik noem nergens een bedrag hoor, geef alleen maar aan waar je kosten van hebt. Een omheining is en kostbare zaak, en een beetje boer moet toch heel wat hectares omheinen.
Het is niet goedkoper om te weiden, maar juist extrawerk en schoner hoeven de koeien er al helemaal niet van te worden. Een sloot is geen omheining ( en de brandweer is er niet om steeds koeien uit de sloot te), en rechtstreeks uit de sloot drinken is dus geen optie ( want daar heb je keurig een omheining. Klinkt allemaal leuk......
LiiNd_Y schreef:En de koeien produceren minder melk als ze buiten lopen.
irmaaatje schreef:caroline_max schreef:ik noem nergens een bedrag hoor, geef alleen maar aan waar je kosten van hebt. Een omheining is en kostbare zaak, en een beetje boer moet toch heel wat hectares omheinen.
Het is niet goedkoper om te weiden, maar juist extrawerk en schoner hoeven de koeien er al helemaal niet van te worden. Een sloot is geen omheining ( en de brandweer is er niet om steeds koeien uit de sloot te), en rechtstreeks uit de sloot drinken is dus geen optie ( want daar heb je keurig een omheining. Klinkt allemaal leuk......
Omheining is zeker kostbaar, als je het aanschaft. Maar die kosten komen dus niet ieder jaar terug.. Of denk je dat die ieder jaar vervangen word? Er worden ook heel veel stukken afgezet met een stroomdraadje en paaltjes.
Waarom denk jij dat een sloot geen omheining is? Een droge sloot niet nee, wel eens in de veenweide gebieden geweest?
En het is al helemaal niet zo dat de brandweer overal koeien uit de sloot moet halen, de meesten boeren kunnen dat prima zelf.. En zo vaak komt dat ook weer niet voor..
En uit de sloot drinken kan heel prima, is niks mis mee. Staat ook geen omheining.
Je hele reactie wekt bij mij een beetje de indruk dat je niet echt ervaring hebt in de sector, klopt dat?
amoj schreef:Geryon schreef:Beter voor de koe of beter voor de boer? Ik zie dat het vooral 'problemen' geeft met de melk en kosten. Niet voor de koe zelf?
Een koe heeft hittestress boven de 15 graden. Dat heeft gevolgen voor de boer, maar ook voor de koe zelf natuurlijk. Ze kunnen de warmte slecht kwijt en hebben hier dan ook last van natuurlijk. Koeien die veel wit hebben kunnen hun huid verbranden in de felle zon, ook al hebben ze schaduw.
Het iedere keer switchen van situatie levert de koe ook stress op. Stress is natuurlijk nooit goed.
Als een koe uierontsteking krijgt, levert dit ook pijn op.
Geryon schreef:amoj schreef:
Beter voor de koe of beter voor de boer? Ik zie dat het vooral 'problemen' geeft met de melk en kosten. Niet voor de koe zelf?
Een koe heeft hittestress boven de 15 graden. Dat heeft gevolgen voor de boer, maar ook voor de koe zelf natuurlijk. Ze kunnen de warmte slecht kwijt en hebben hier dan ook last van natuurlijk. Koeien die veel wit hebben kunnen hun huid verbranden in de felle zon, ook al hebben ze schaduw.
Het iedere keer switchen van situatie levert de koe ook stress op. Stress is natuurlijk nooit goed.
Als een koe uierontsteking krijgt, levert dit ook pijn op.

kan het zijn dat deze koeien 1 of 2 jaar oud zijn? Volgens mij zijn het namelijk de kalveren van vorig jaar of jaar ervoor. Ik herken de wenkbrouwen koe
Zou best kunnen, dan zijn ze al wel minimaal 2 jaar gok ik. Grappig die wenkbrouwen