Help! Kat bij konijn in de tuin!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Eoweyn_x

Re: Help! Kat bij konijn in de tuin!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 10:25

Onze hond gaat ook liever verder kijken dan zijn eigen tuin maar dan zou het ineens wel een probleem zijn en de kat niet. :+

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 10:58

Was deze discussie een pagina terug niet al met succes de kop ingedrukt?

rainbow8

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 16:07

Als de jonge kat alleen maar aan het kijken is zou ik er niet zoveel moeite mee hebben.. Wie weet worden ze wel maatjes.. Heb vreemdere vriendschappen tussen dieren gezien..

November108

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 16:36

Als de goedkopere oplossingen, zoals een emmer water, niet helpen, is het misschien een mogelijkheid naar de eigenaar van de kat te gaan om te overleggen over de kosten van een (katvriendelijke) manier om de kat uit je tuin te weren. Wij hebben het met een van onze katten gehad die zat te staren naar de volière van mensen een paar huizen verderop, wat die mensen niet prettig vonden. Wij zijn in zulke gevallen best bereid mee te werken aan een katvriendelijke oplossing, ook financieel. Maar mijn katten blijven buiten lopen (en kunnen daarbij terug naar binnen) wanneer zij zelf willen.

Evi84

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 16:44

Ik zou de kat die in een ander zijn tuin zit en overlast bezorgt gewoon vangen en binnenbrengen bij het asiel.

Puck94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-15 17:43

@ november108, vind dat jullie dat heel netjes hebben opgelost! Dit ga ik zeker meenemen als dat nodig zou zijn.

@ evi84, Hier hebben we we over nagedacht, omdat we dachten dat de kat van niemand was (geen bandje) := Maar nu weten we dat hij van een buurvrouw, 2 huizen verderop is, dus vind dat je dat niet kan maken...

Evi84

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 17:58

Als je de buurvrouw er al een paar keer op hebt aangesproken en zij geen actie onderneemt dan vind ik dat een gerechtvaardigde handeling. Zij kan haar kat terug gaan halen in het asiel tegen betaling en indien zij haar kat op haar eigen eigendom houdt, zal ze hem ook nooit bij het asiel moeten gaan ophalen toch? Zo kiest zij zelf wat zij het liefst doet: de kat los laten lopen, overlast bezorgen en ophalen bij het asiel of de kat op eigen terrein houden, anderen geen overlast bezorgen en lekker zelf blijven genieten van haar eigen kat zonder anderen ermee op te zadelen.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 19:17

''Overlast bezorgen''.
Waar is dat hier ter sprake?
Zijn wij onze dieren overlast aan het bezorgen als we naar ze kijken? :+ En ik denk ook niet dat die konijnen het heel erg vinden hoor. Mijnne vonden het altijd wel gezellig, katten in de tuin :)
Op het moment dat je de kat iedere keer naar het asiel brengt heeft alleen het asiel daar overlast van.

Daarnaast, als er een kat bij je konijnen kan, dan kunnen er ook andere dieren bij, zoals steenmarters. En die zijn van niemand en zelfs beschermd. En een groter gevaar dan een kat die alleen kijkt.

Evi84

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 19:24

Een kat die op andermans persoonlijke eigendom is, zie ik als 'overlast'. Dat dier hoort daar niet en kan mogelijks schade aanrichten. Je paarden laat je toch ook niet op wandel gaan, maar houd je toch ook in je eigen weide en niet in de weide van een ander zonder toestemming.

Het feit dat er andere dieren bijkunnen wil toch niet zeggen dat de kat die je eigen lieve huisdier al aan het viseren is, welkom moet zijn toch?

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 19:25

Das altijd zo'n prachtig excuus. Ja maar, dan kunnen er ook marters bij je konijnen. Ja maar, de vogels poepen ook in je tuin... niet te geloven hoe vaak iets dat krom is, recht gepraat moet worden.

De kat heeft een EIGENAAR. Waarom het dan blijkbaar normaal gevonden wordt dat die dan gewoon overal en nergens mag poepen, beestenmag belagen of sproeien tegen kussenbakken (bijvoorbeeld) is mij een raadsel.

Ik zeg: alle honden, paarden, ratjes, konijnen, cavia's en ander HUISdieren gewoon los. Die willen ook meer ruimte (en lekkere plantjes) om te eten! :+

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 19:26

Ik ken een hoop katten die andermans konijnen mee over de schutting trokken, dus er kan wel degelijk sprake zijn van gevaar.
Maar dat heb je inderdaad ook met steenmarters. Waar je overigens speciaal gaas voor hebt en die beesten zitten niet overal.

Maar roofvogels, etc, dat wel. Een stevige veilige ren, overdekt, is gewoon noodzakelijk.
Al begrijp ik heel goed dat men andermans katten niet in z'n tuin wil. Wij hebben heel onze tuin afgeschermd met gaas omdat die rotkatten de eendjes uit de sloot visten (nee, dat is geen natuur, die katten krijgen thuis te vreten en spelen alleen met die beestjes, zielig dus) en nu dus voor de konijnen is dat wel handig. Zij zitten in een veilige ren, maar als er een kat in de tuin zit, stuur ik de hond naar buiten. Simpel, die katten hebben hier niets te zoeken

Puck94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-15 19:39

Ik weet dat er ook gevaar is van steenmarters! Roofvogels hebben we hier nog nooit last van gehad. Daar zijn mijn konijnen denk ik ook een te grote prooi voor. Maar tegen steenmarters hebben we inderdaad ook maatregelen; speciale slotjes op het konijnenhok bijvoorbeeld. En steenmarters zijn vooral 's nachts actief, dan zitten de konijnen in hun hok.
De kat is erg groot en ik denk zeker wel dat hij mijn konijnen zou kunnen pakken. Ik wil de kat niet alleen uit de tuin houden omdat hij de konijnen kan pakken, maar ook omdat de aanwezigheid van de kat soms veel stress oplevert voor de nijntjes. Ik ben al een paar keer wakker geworden van het gestamp van de konijnen in het hok, dan stond de kat voor het hok.

alcootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 19:44

Mijn kat eet wel degelijk konijnen.
Wij wonen in een buitengebied en hij loopt dus heel vaak buiten. Hij vangt muizen, vogels maar ook zeker ( volwassen) konijnen.
Van mijn eigen binnenkonijn is hij wel doodsbang.

Evi84

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 19:47

alcootje schreef:
Van mijn eigen binnenkonijn is hij wel doodsbang.

Hij redt zijn ego :P

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 19:48

Het is en blijft de kortste klap om gewoon zelf de veiligheid van je dieren te waarborgen.

Want is het niet deze kat die je konijnen ''lastigvalt'', dan is het wel een andere kat of idd. erger: een steenmarter.

KellyDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 19:49

Vivian__ schreef:
Kana schreef:
Heeft de kat geen baasje? Die opsporen en vragen of die verantwoording zou willen nemen voor zijn huisdier.

Ik zie mn buren al aankomen :') ehh sorry, maar uw kat kijkt naar mijn konijnen, wilt u hem voortaan binnen houden of aan de ketting leggen? :')

:') _O-
Nou inderdaad.

Evi84

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 19:55

Air schreef:
Het is en blijft de kortste klap om gewoon zelf de veiligheid van je dieren te waarborgen.

Want is het niet deze kat die je konijnen ''lastigvalt'', dan is het wel een andere kat of idd. erger: een steenmarter.

Dus de eigenaar moet veel geld betalen omdat een katteneigenaar zich te goed voelt om zijn eigen kat op zijn eigen grondgebied te houden?? Kromme redenering en omgekeerde wereld.

KellyDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 20:04

Evi84 schreef:
Air schreef:

Dus de eigenaar moet veel geld betalen omdat een katteneigenaar zich te goed voelt om zijn eigen kat op zijn eigen grondgebied te houden?? Kromme redenering en omgekeerde wereld.

:r :?
De eigenaar van de kat moet dan toch ook de hele tuin ombouwen zo dat de kat er niet uit kan?

November108

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 20:06

Evi84 schreef:
Air schreef:

Misschien is de katteneigenaar wel bereid om enigszins financieel mee te werken om de kat op een katvriendelijke manier uit de tuin te weren? Ik zou dat wel zijn als mijn loslopende kat een gevaar is voor een andere diersoort, als dit bespreekbaar met mij wordt gemaakt. Als ik mijn kat uit het asiel zou moeten halen wordt het opeens een heel ander verhaal.

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 20:08

Wij hanteren hetzelfde systeem als jij hoor TS. Ze hebben een groot hok + grote ren, en mogen alleen de hele tuin in als we er zijn. (Dat is vaak, want mijn vriend werkt veel thuis.) Ik vind het risico te groot, kan ook een vreemde kat (van veel verderop, die misschien eens komt buurten) of roofvogel zijn.
Daarbij zijn mijn konijnen gewend aan onze eigen zachtaardige katten, dus zullen ze geen gevaar zien. En (in jouw geval misschien) ook al komen ze geen echte jagers tegen, konijnen kunnen zich kapot rennen door in paniek ergens tegenaan te botsen.

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 20:08

Puck94 schreef:
Ik weet dat er ook gevaar is van steenmarters! Roofvogels hebben we hier nog nooit last van gehad. Daar zijn mijn konijnen denk ik ook een te grote prooi voor. Maar tegen steenmarters hebben we inderdaad ook maatregelen; speciale slotjes op het konijnenhok bijvoorbeeld. En steenmarters zijn vooral 's nachts actief, dan zitten de konijnen in hun hok.
De kat is erg groot en ik denk zeker wel dat hij mijn konijnen zou kunnen pakken. Ik wil de kat niet alleen uit de tuin houden omdat hij de konijnen kan pakken, maar ook omdat de aanwezigheid van de kat soms veel stress oplevert voor de nijntjes. Ik ben al een paar keer wakker geworden van het gestamp van de konijnen in het hok, dan stond de kat voor het hok.

Een steenmarter bijt door het gemiddelde gaas heen. Daar heb je speciaal marter/nertsengaas voor nodig.
En een roofvogel kan groot zijn, een buizerd bijv pakt gerust een haas.

Maar, alsnog vind ik ook dat men hun katten bij zich moeten houden.

Evi84

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 20:15

KellyDV schreef:
De eigenaar van de kat moet dan toch ook de hele tuin ombouwen zo dat de kat er niet uit kan?

Dat is toch normaal, het is zijn dier. Als je een Paard koopt, zorgt de eigenaar toch ook voor de stalling. Als je een hond koopt, zet je toch ook de hele tuin af zodat hij niet kan gaan lopen? Bij een vogel zorg je voor een kooi zodat hij niet naar de buren gaat toevliegen... Waarom zijn katten dan de kosten van huisvesting niet waard, zodat ze geen overlast kunnen veroorzaken?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 20:21

KellyDV schreef:

Ja hallo dat moet ik voor mijn paarden en hond toch ook? Ik eis toch ook niet dat alle andere maar zorgen dat mijn hond/paard niet bij hen op het domein kan.

Kaatje64

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 20:25

Ik heb niet alles gelezen, maar je zou ook kunnen overwegen om antiklim strippen bovenop de schutting te monteren. Daar wil een kat echt niet overheen lopen

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 20:54

KellyDV schreef:
:r

Vanwaar deze smilie, KellyDV? Dat is toch niet zo heel vreemd, dat als je zelf een dier neemt, dat je zelf zorgt dat het dier geen overlast veroorzaakt? Wat maakt dat dit met katten zoveel anders wordt gezien door katteneigenaren (een deel althans), terwijl we het bij andere dieren, zoals hond of paard, normaal vinden...?