klein muisje gevonden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

liliekska

Re: klein muisje gevonden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 19:08

Ze knagen zich door een kartonnen doos heen he? Misschien een curverbox met gaatjes en niet in de zon kan wel?

Gaby9

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 19:21

Knap van je ts dat je het gaat proberen! Vond het zelf een mooie ervaring om een vogeltje groot te brengen :)
Misschien kan je rondvragen of kennissen een kooi hebben die ze niet meer gebruiken?

MD_Triumph

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-15 19:24

Ja zo'n box heb ik ook nog wel
Moet ze onder de warmte lamp denken jullie?

liliekska

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 19:25

hoe warm is het in huis?

MD_Triumph

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-15 19:48

Aangenaam warm rond de 21 graden

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 19:49

Wat heel goed werkt is een watje pakken en daar een puntje van draaien en dat in de melk soppen. Zo heb ik nesten vol muizen groot gebracht :) kunnen ze fijn aan sabbelen, en neemt genoeg op dat ze ook wat meer in een keer binnenkrijgen :)

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 19:57

Het is een bosspitsmuisje.
Misschien kan je een brintapapje met kittenmelk of koffiemelk proberen.

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 20:04

Nee dit is gewoon een muis en zeker geen rat :j
Zou hem zeker niet laten zitten

Ofwel, pak de schep := of ga aan de slag

MD_Triumph

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-15 20:12

heb kittenmelk met Brinta pap proberen te geven, zitten denk ik 2 druppels in meer wil ie niet
dadelijk nog een poging met wattenstaafje, ligt nu lekker te slapen bij de warmtelamp op mijn sok haha

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 20:17

Lief dat je dit beestje een kans wilt geven.
Buiten gaat hij zeker dood als er een kraai of een kat hem ziet.

Hopelijk gaat het lukken met het bakje en de brinta/ melk.
Zou hem geen te vette dingen geven zoals kaas en pindakaas......daar valt hij meteen van achterover.
Maar het is echt een muisje hoor......een hele schattige.

MD_Triumph

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-15 20:22

Afbeelding

MD_Triumph

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-15 20:22

een bosspitsmuisje hebben toch veel meer spitsere neus?

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 20:24

Wat een schattig ding <3

Maar het lijkt me inderdaad wel groot voor een muis, zeker voor een jonkie.

MD_Triumph

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-15 20:26

ja hij/zij is echt super lief. Kruipt meteen met zn koppie op mn vinger en is echt totaal niet bang.. maar misschien is dat meer de sufheid

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 20:31

Het is gewoon een doodgewone bosmuis. Geen ritten, geen huismuis, geen spitsmuis oid. Gewoon een simpele bosmuis en ja die hebben grote Jongen.

Het diertje verzorg je alleen voor jezelf, je eigen gevoel om goed te doen. Het kan geen huisdier worden. En je zorgt alleen voor heel veel stress wat het gedrag ook kan verklaren. Vroeg of laat als hij überhaupt de morgen haalt moet hij los. Dan weet het ding niet hoe hij moet overleven omdat hij in mensenhanden is geweest. Dus dood is hij dan toch wel met een dag. Tja, dat hoort blij het leven en dat is ook de reden dat muizen zoveel jongen krijgen en zoveel nestjes per jaar kunnen krijgen. Er gaan er namelijk heel veel dood, en maar goed ook want de muis is een ideale voedselbron voor zoveel andere dieren zoals de kerkuil en de vos

Taucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 20:32

ts; leg er volgende keer een bic pen oid naast als je een foto maakt, dan kunnen we allemaal de verhoudingen beter zien. Succes met je beessie!

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 20:40

Pff TS rare instelling heb jij. Je wilt hem niet doden, maar je wilde hem ook niet gaan redden. Dat is gewoon het beestje laten lijden. Fijn dat je nu een keuze hebt gemaakt. Het is of doden, of intensief gaan verzorgen nu. Niet iets daartussen.

Connie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 20:41

liliekska schreef:
Als je hem snel uit zijn lijden wil verlossen kan je het best een potlood of dun plankje hout achter zijn kopje zetten en dan aan het acherlijf trekken zachtjes (niet uitelkaar trekken). Dan breekt zijn nekje en is hij in 1 keer dood.

Ik wil hier even op reageren, niet zozeer voor TS maar voor anderen die dit lezen en het ooit (moeten) doen. Je moet echt niet zachtjes aan het achterlijf trekken, zeker als je het nog nooit gedaan hebt zul je dan niet genoeg kracht zetten om het beestje in één keer goed dood te maken. Dan moet het nog een keer, en misschien nog wel een keer voordat het beestje echt dood is. Pak een schaar of pen, zet het net achter het kopje en trek een keer krachtig en vlug aan de basis van de staart. Dit is de meest snelle en humane manier om zo'n beestje uit z'n lijden te verlossen.

Succes TS, wat je ook doet. Denk er wel aan dat je het welzijn van het beestje op de eerste plek zet en niet je eigen gemoedsrust.

MD_Triumph

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-15 20:45

Geryon schreef:
Pff TS rare instelling heb jij. Je wilt hem niet doden, maar je wilde hem ook niet gaan redden. Dat is gewoon het beestje laten lijden. Fijn dat je nu een keuze hebt gemaakt. Het is of doden, of intensief gaan verzorgen nu. Niet iets daartussen.

Pardon?

Het enige wat ik niet wil is het beestje zomaar meteen grof doden zonder dat het een kans gekregen heeft
rare instelling van jou om op deze manier te reageren en erg jammer, ik doe juist mijn uiterste best om dit beestje nog een kans te geven!

Zwerfkei

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 20:53

Zet dat beest gewoon buiten joh! Dat is de natuur. Je moet de natuur niet gaan beïnvloeden en verstoren. Daar zit geen enkele muis op te wachten.

MD_Triumph

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-15 21:14

Zwerfkei schreef:
Zet dat beest gewoon buiten joh! Dat is de natuur. Je moet de natuur niet gaan beïnvloeden en verstoren. Daar zit geen enkele muis op te wachten.

Ik beïnvloed of verstoor niks, dat beestje zat half dood te gaan, ik probeer m nog een kans te geven door 'm iets te laten aansterken. Als dat is gebeurt laat ik m lekker vrij hoor wees maar niet bang ;)

jammer dat sommige mensen het van de verkeerde kant bekijken

Franciee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 21:29

Ts vraagt gewoon om tips, als je het er niet mee eens bent, reageer dan gewoon niet

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 21:35

Op je eerste foto vond ik het op een spitsmuis lijken, maar nu ik je andere foto zie is het een gewone muis. Misschien kan je morgen nog Olvarit proberen,de wortelsmaak.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 21:39

Jonge muizen (jonger dan 3 weken) eten nog geen zaden en groente en fruit. Als ze geen moeder meer hebben waar ze normaal bij kunnen drinken, moet je ze zelf voeren. Het is ontzettend belangrijk dat ze regelmatig voeding toegediend krijgen. De eerste 1 a 2 dagen kun je ze melk of water geven, maar daarna hebben zij meer voedingsstoffen nodig. Het beste kun je een potje babyvoeding bij de supermarkt halen en dat voeren. Eventueel kun je zelf een papje maken met groente, fruit, water en brood.

Jonge muizen kunnen nog niet goed zelf eten. Je kan proberen ze eten te geven met behulp van een pipetje of trechtertje, of lepeltje. Als ze het zelf niet oplikken moet je het eten zelf in hun bekjes duwen en zorgen dat ze het doorslikken. Want als muizen niet eten, gaan ze zeker dood! Ze moeten minimaal 5-6 keer per dag een paar theelepeltjes eten/drinken. Ze mogen ook niet teveel tegelijk eten. Als ze genoeg hebben gehad is hun buikje wat boller, maar hij mag zeker niet uitpuilen!

MD_Triumph

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-15 22:12

bedankt voor onderstaande tips!!

heb hem/haar net melk gegeven met een penceeltje, ging super goed. Daarna wat mini kruimeltjes gestrooid en ja hoor begint ie op te eten :D !
Dadelijk voor ik ga slapen nog even vocht toedienen en dan als ie de morgen haalt inderdaad maar even olvarit kopen of zelf papje maken. ik ben zo blij dat ie eet! buikje wordt inderdaad al iets boller nu

Edit: of moet ik bij de dierenwinkel muizenvoer kopen en dat beetje aanmaken met water?