Tja een JR is een terrier en die hebben veel uitdaging nodig en zijn zeer vasthoudend.
Wat je zelf ook al aangeeft wat het probleem is: te weinig haar ei kwijt kunnen.
En dan kun je trainen tot je een ons weegt, deze hond is gewend de gehele dag te kunnen jagen/ravotten en wandelen. Dat is gereduceerd tot 1x per dag fietsen en verder (hoe vaak/lang loopt ze nu eigenlijk per dag?) maar korte wandelingen wat ik er van begrijp. Aan de riem wel te verstaan.
Zo heb ik mijn hond overgenomen met teveel energie, die joeg werkelijk waar op alles. Mensen, katten, auto's, vogels, muizen, hazen, alleen honden waren veilig. Ik heb hem na een maand eens meegenomen op een 4u durende wandeling, waarvan 1u aangelijnd en 3u heeft ie zich het leplazarus gerend op het strand.
De dag daarna heeft ie nauwelijks bewogen en sindsdien was hij ook 2x zo makkelijk te trainen. Terwijl ik daarvoor toch ook 3u per dag liep.
Nu jaagt hij nog steeds, maar niet meer op mensen of katten en als ik op tijd ben laat ie de hazen gewoon lopen. Alleen reigers zijn favoriet, dan moet mijn timing perfect zijn wil ik hem kunnen stoppen.
Het blijft ook een jachthond, dus ik ontneem hem het jagen niet volledig, dat vind ik niet eerlijk.
Dus ik zou zeggen: ook al werk je fulltime, geef die hond eerst eens de kans om zich wat meer als huishond te gedragen door hem 1 hele grote wandeling aan te bieden. Heen door de prikkels (die problemen geven) even helemaal vrij alles eruit kunnen gooien en weer terug door de prikkels (die op dat moment geen problemen meer zullen geven, want het hoeft niet meer).
En ga daarna pas eens trainen.
Maar goed, als ik nu elke dag (wat ik door ziekte wel eens heb gehad) maar 1,5u loop met hem op een dag zul je probleemgedrag terug gaan zien. Dat is gewoonweg te weinig voor mijn hond. Dus wees wel eerlijk naar je JR en ook al vinden je ouders het niet zo'n probleem, jullie Jack wel. Misschien dat je ze dat duidelijk kan maken.
Verder ga ik er niet op in, vind je reacties een beetje flauw namelijk.
). Ik merk ook dat hij meer voldaan is na zo'n ronde dan na fietsen. Daar wordt hij ook wel moe van, maar dat is echt lichamelijk moe. Na 2 uurtjes is hij dan wel weer wakker. Terwijl na een flinke ronde wandelen, snuffelen, spelen etc. hij echt de hele verdere dag knock out is.