De eeuwige strijd met mijn hond.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 09:21

Och gut dat koppie op die laatste foto :')

Tja een JR is een terrier en die hebben veel uitdaging nodig en zijn zeer vasthoudend.
Wat je zelf ook al aangeeft wat het probleem is: te weinig haar ei kwijt kunnen.
En dan kun je trainen tot je een ons weegt, deze hond is gewend de gehele dag te kunnen jagen/ravotten en wandelen. Dat is gereduceerd tot 1x per dag fietsen en verder (hoe vaak/lang loopt ze nu eigenlijk per dag?) maar korte wandelingen wat ik er van begrijp. Aan de riem wel te verstaan.

Zo heb ik mijn hond overgenomen met teveel energie, die joeg werkelijk waar op alles. Mensen, katten, auto's, vogels, muizen, hazen, alleen honden waren veilig. Ik heb hem na een maand eens meegenomen op een 4u durende wandeling, waarvan 1u aangelijnd en 3u heeft ie zich het leplazarus gerend op het strand.
De dag daarna heeft ie nauwelijks bewogen en sindsdien was hij ook 2x zo makkelijk te trainen. Terwijl ik daarvoor toch ook 3u per dag liep.

Nu jaagt hij nog steeds, maar niet meer op mensen of katten en als ik op tijd ben laat ie de hazen gewoon lopen. Alleen reigers zijn favoriet, dan moet mijn timing perfect zijn wil ik hem kunnen stoppen.
Het blijft ook een jachthond, dus ik ontneem hem het jagen niet volledig, dat vind ik niet eerlijk.

Dus ik zou zeggen: ook al werk je fulltime, geef die hond eerst eens de kans om zich wat meer als huishond te gedragen door hem 1 hele grote wandeling aan te bieden. Heen door de prikkels (die problemen geven) even helemaal vrij alles eruit kunnen gooien en weer terug door de prikkels (die op dat moment geen problemen meer zullen geven, want het hoeft niet meer).
En ga daarna pas eens trainen.
Maar goed, als ik nu elke dag (wat ik door ziekte wel eens heb gehad) maar 1,5u loop met hem op een dag zul je probleemgedrag terug gaan zien. Dat is gewoonweg te weinig voor mijn hond. Dus wees wel eerlijk naar je JR en ook al vinden je ouders het niet zo'n probleem, jullie Jack wel. Misschien dat je ze dat duidelijk kan maken.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 09:27

Wow, een wandeling van 4u zou ik niet redden hoor! Niet eens kunnen inplannen in mijn dagelijkse gang van zaken..

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-15 09:31

Ik neem het heel serieus. :j Verder ga ik er niet op in, vind je reacties een beetje flauw namelijk.

Sinds ik dit topic heb geopend fiets ik nu elke avond met haar. Ze is dan s'avonds wel moe als in slapen, maar buiten de poort moet ik nog wel heel consequent zijn. Ik fiets dus eerst met haar en daarna nog een wandeling. Ik doe dit trouwens alleen, dus zonder de berner. Heb het idee dat ze dan toch minder de leiding wilt hebben en dat het beter gaat. Ze is minder afgeleid dan. Dus dan maar even mijn broertje met de berner en ik met Moos op pad.

Momenteel is het dus:
07.00 - 20 minuten
12.00 - 20 minuten
15.00 - 30 minuten met mijn broertje
19.00 1 uur fietsen, 20 min wandelen
23.00 20 minuten met mijn vader.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 10:33

Giolli schreef:
Ik neem het heel serieus. :j Verder ga ik er niet op in, vind je reacties een beetje flauw namelijk.

Sinds ik dit topic heb geopend fiets ik nu elke avond met haar. Ze is dan s'avonds wel moe als in slapen, maar buiten de poort moet ik nog wel heel consequent zijn. Ik fiets dus eerst met haar en daarna nog een wandeling. Ik doe dit trouwens alleen, dus zonder de berner. Heb het idee dat ze dan toch minder de leiding wilt hebben en dat het beter gaat. Ze is minder afgeleid dan. Dus dan maar even mijn broertje met de berner en ik met Moos op pad.

Momenteel is het dus:
07.00 - 20 minuten
12.00 - 20 minuten
15.00 - 30 minuten met mijn broertje
19.00 1 uur fietsen, 20 min wandelen
23.00 20 minuten met mijn vader.

Respect! Echt heel erg netjes hoe je het oppakt.

Het is nu een kwestie van heel erg consequent blijven en volhouden, je zal zien dat het kwartje dan echt wel gaat vallen.
Zorg je wel dat je vader zich ook aan de regels houdt, precies hetzelfde doet tijdens het wandelen? Het gaat het beste en het snelste als iedereen op 1 lijn ligt.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 11:14

Majabeestje schreef:
Wow, een wandeling van 4u zou ik niet redden hoor! Niet eens kunnen inplannen in mijn dagelijkse gang van zaken..

Ik vind het absoluut niet gek hoor, heb t ook vaak genoeg gedaan. (maar 2,5 uur is nu standaard)

Maar los van het aantal uren: vergis je niet wat jagen fysiek en mentaal doet met een hond, daar raken ze pas echt moe en voldaan van. Dus het is ook belangrijk wat de hond in die vrije losloop uren kan doen (jagen is niet altijd mogelijk en wenselijk).

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 12:31

Nikass schreef:
Majabeestje schreef:

Ik vind het absoluut niet gek hoor, heb t ook vaak genoeg gedaan. (maar 2,5 uur is nu standaard)

Maar los van het aantal uren: vergis je niet wat jagen fysiek en mentaal doet met een hond, daar raken ze pas echt moe en voldaan van. Dus het is ook belangrijk wat de hond in die vrije losloop uren kan doen (jagen is niet altijd mogelijk en wenselijk).

Goh, vind het wel dapper! Ik heb daar ook gewoon de tijd niet voor.. En mijn hond neemt ook genoegen met een uur / anderhalf uur, dat scheelt natuurlijk ook.
En hij loopt dan ook altijd met zijn neus op de grond (als hij niet met een andere hond speelt, zwemt of achter een stok aan rent :P ). Ik merk ook dat hij meer voldaan is na zo'n ronde dan na fietsen. Daar wordt hij ook wel moe van, maar dat is echt lichamelijk moe. Na 2 uurtjes is hij dan wel weer wakker. Terwijl na een flinke ronde wandelen, snuffelen, spelen etc. hij echt de hele verdere dag knock out is.

Bowen

Re: De eeuwige strijd met mijn hond.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 12:53

Maar als een hond amper luistert is dat loslopen helemaal niet zo verstandig en gaat eerder tegenzitten bij het heropvoeden dan dat het meehelpt.
Een jr zoals deze laten "jagen" e.d. is niet verstandig, dat houdt alleen maar het "probleem" gedrag in stand. Lekker als een ongeleid projectiel rondstuiteren zonder richting en begeleiding is precies wat ze nu ook al doet en wat men wil stoppen. Het is voor nu niet verstandig dat toe te laten, dat doorbreekt je consequentie en maakt dat je minder ver komt en het langer duurt.

Naar mijn mening doe je er vooral goed aan om te zorgen dat je actief aan het werk gaat met de hond. Dat is nog vermoeiender dan lekker wandelen, snuffelen en spelen.
Op een open en speelse manier trainen geeft een win-win situatie, je voldoet in veel kortere tijd aan de behoefte van de hond, je verbeterd je band met de hond en je krijgt een brave hond die op jou let ipv op elk ritseltje in het bos.

Als ik naar mijn eigen jr kijk, maar ook naar de fila(die erg energiek is voor zo'n grote hond) dan is het zo dat ik uren gewoon kan wandelen(spelen, snuffelen e.d.), daarna hebben ze nogsteeds wel zin in wat doen. Maar doe ik een wandeling van een uur/anderhalf uur waarbij ze op een plaspauze na aan de voet lopen en ik actief met ze train tussendoor(de hele wandeling een connectie hou met oefeningen/spelletjes tussendoor) dan zie of hoor ik ze een tijd niet meer daarna. Als ik mijn spullen dan pak om de deur uit te gaan gaat er net een oogje open, zie ik geen vragende honden meer, alleen nog maar tevreden uitgestrekte honden die de slaap der onschulden slapen.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 13:21

Bowen, mag ik vragen wat je dan allemaal precies doet aan spelletjes en training?

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 15:01

Majabeestje schreef:
Bowen, mag ik vragen wat je dan allemaal precies doet aan spelletjes en training?

Aandachtsoefeningen, volgen met de blik op mij(echt actief volgen), wachtspelletjes(meestal in combi met hierkomen), blijfspelletjes, terug plaats e.d., kortom het gewone "gehoorzaamheidswerk".
Bij de jr doe ik ook spelletjes als "door" om hem als ik grote stappen maak door mijn benen te laten zigzaggen, zoekspelletjes(alhoewel de fila hier veel beter in is), apporteren, af en toe een high five tussendoor of hem even op zijn achterpoten een rondje laten draaien. We maken gebruik van wat de omgeving ons kan bieden, sprongetjes, balkje lopen, een volgparcour uitzetten, maar net wat mijn creativiteit ingeeft op dat moment.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 20:35

Bowen schreef:
Maar als een hond amper luistert is dat loslopen helemaal niet zo verstandig en gaat eerder tegenzitten bij het heropvoeden dan dat het meehelpt.
Een jr zoals deze laten "jagen" e.d. is niet verstandig, dat houdt alleen maar het "probleem" gedrag in stand. Lekker als een ongeleid projectiel rondstuiteren zonder richting en begeleiding is precies wat ze nu ook al doet en wat men wil stoppen. Het is voor nu niet verstandig dat toe te laten, dat doorbreekt je consequentie en maakt dat je minder ver komt en het langer duurt.

Absoluut eens! Ik wil echt niet hebben dat mijn hond jaagt. Als ze dit eenmaal weten ervaar ik ook dat het rust brengt als die jaag knop niet constant aan staat.

Twee honden van een vrouw op stal jagen wel de heel god ganse dag. Ik vind het super irritant dat die honden, al kwijlend de hele dag lopen heen er weer rennen, kijken zoeken en weer rennen. Vind dat absoluut geen wenselijk gedrag van welke hond dan ook...

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 22:08

Nikass schreef:
Majabeestje schreef:

En dat werkt perfekt! Beweging en mentale uitdaging is ALTIJD de sleutel bij dit soort wangedrag, het opent de deur naar heropvoeding. Geef je geen beweging of mentale uitdaging (sommige honden kunnen alleen met beweging toe) dan blijft die deur dicht.
Ik heb dit al vaak toegepast bij probleemgevallen, als ik op een gegeven moment niet verder kwam, dan gingen ze ook een keer mee voor een fysieke uitputtingsslag (mentaal is lastig als de hond geen opvoeding heeft gehad) en meteen daarna aan het werk, confronteren en belonen, confronteren en belonen.

Alleen het laten jagen vind ik niet verstandig, daar komen doorgaans alleen maar ongelukken van en zeker bij en hond die niet komt op commando moet je dat niet doen. Ga apporteren, fietsen, skeeleren of weet ik wat, aangelijnd, met de baas in control en niet de hond.

Nimfee

Re: De eeuwige strijd met mijn hond.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 17:33

Mijn hond wil wel eens achter een konijntje aan, maar ik heb het grotendeels af kunnen leren gelukkig. Vaak ziet ze de konijnen niet eens meer, terwijl ik ze wel zie :D
Maar mijn hond is wel dól op muizenholletjes. Daar kan ze zich een hele dag mee vermaken, neus over de grond en holletjes uitgraven (nouja, niet allemaal, met beleid zeg maar). Als ik haar zo laat rondneuzen, is ze veel meer moe dan wanneer ik een beetje ga wandelen.
Vroeger liep ik elke dag 1,5 tot 2 uur, dat was voldoende. Nu helaas niet meer, ze is oud aan het worden en heeft artrose dus ik pas daar de tijden op aan.