PKD bij jonge kat

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 17:48

Geen idee meer hoe dit nog goed kan komen, ze heeft haar sonde er weer uit gekotst, samen met alles wat ze vandaag gegeten heeft.

Ik heb hem er helemaal uit gehaald. Dan voelt ze zich in ieder geval wat beter, want dat ding belemmerde haar.
Ga even met gezin uit eten. Beetje afleiding, we kunnen nu niets meer doen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: PKD bij jonge kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 17:48

Jeetje, wat ontzettend balen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 17:52

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 08-07-22 07:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 18:46

Hoi Marieke,

Wat ontzettend sneu. Maar hou vol! Vocht is nu heel belangrijk. En niet overvoeren zodat ze niet gaat kotsen. Wellicht houdt ze 20 ml wel binnen maar 30ml niet.
Door vocht tekort worden ze weer misselijk etc. Zo gaat het circeltje weer rond. Ze heeft dit weekend geen medicijnen en vocht meer gehad behalve zaterdag ochtend? Mauwt ze? Pijnstillers? (Kan me voorstellen dat bij pijn aan de buik ze ook niet wilt eten)

Hmm het klinkt anderzijds wel weer ergens hoopgevend. Hoe ziet ze er uit? Hoe reageert ze?

Het was hier echt een hel. Ging ook vreselijk snel van oke naar doodziek. Smiddags dierenarts geweest die ons na drie uur infuus naar huis stuurde voor de nacht. Die nacht was vreselijk. Op eigen houtje besloten rond 2 en 4 uur snachts lienden te bellen. Om half 8 stonden we door de sneeuw voor de poort van de kliniek. Kat hield die nacht niet eens 10 ml vocht binnen en gaf over met poepgeur.

Onze kat had wel lage kalium, slechte hoge nierwaarden, geen darmactiviteit, ondertemp ondanks kruiken, verwarming en warmtematten. Lag op het dieptepunt zonder met haar ogen te knipperen met oppervlakkige ademhaling nergens op te reageren in de kliniek. Heeft dan ook vijf dagen geen eten gehad, ook geen dwangvoeder. Daar was ze echt te zwak voor. Enkel veel medicijnen, vocht, kalium en dialyse. We konden de volgende dag afscheid nemen, maar toen we er met spoed waren toegesneld had ze na een uurtje tegen haar praten 36 graden, en dat was voldoende om te zeggen: deze kat geven we nog niet op! Die avond 37 graden. 5 dagen daarna mocht ze naar huis, zeer verzwakt en mager maar oke.

Toch positief dat bij jullie kat daar nu geen sprake van is, alle systemen op tilt.
Het grootste probleem is dus net niet sterk genoeg voor een operatie/ de darmontsteking/verdikking. En te misselijk om te eten. Klinkt toch als iets dat verholpen zou moeten kunnen.

Heel veel sterkte :(
Laatst bijgewerkt door Hannanas op 22-03-15 18:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 18:54

Ik voel met je mee, het is zo sneu.

Ik duim heel hard voor jouw kat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 20:36

@hannanas We voeren haar met 15ml per keer..... komt er net zo hard weer uit.
Medicijnen geven we zeker wel. Ze krijgt vier verschillende soorten op dit moment , en we zijn er de hele dag druk mee.
Ik weet het eigenlijk niet meer

- ze krijgt medicijnen tegen misselijkheid.
- ze krijgt medicijnen om ervoor te zorgen dat haar maag zich leegt naar de darmen
- Ze krijgt een maagzuur remmer
- Prednisolon

Als je nog een tip hebt wat we nog meer kunnen doen, Utrecht had ook geen opties meer.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 20:54

Het begint steeds uitzichtlozer te worden met je poes... :(:)

Maar toch nog een vraag.
Is er al een maag scopie gemaakt? Zodat er hopelijk iets te zien is waardoor de maag lediging niet plaats kan vinden.
Daarnaast.. áls er geen maag lediging plaats kan vinden, hebben de darmen geen prikkel meer waardoor deze stagneren.. dus is dat een secundair probleem..

Ik hoop echt dat ze het haalt, al ziet het er niet hoopvol uit zo.
Wil je in ieder geval heel veel sterkte wensen..

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 23:14

Gadsie Marieke..
Wat een ellende. Dat ze niets binnen houdt vind ik op zich niet gek, wel zorgelijk.
Ondanks thuis ook medicatie etc.
Wel fijn trouwens dat je dat thuis mag doen.. Gewoon intraveneus via de naald/infuus in het pootje?
Helaas mijn tips ook op.
Ik hoop dat de maaglediging/darmvernauwing verbeterd.
Mijn duimen draaien.

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 23:28

Soms is het mooiste wat je voor je dier kan doen haar laten gaan.
Ik heb het topic doorgelezen en denk dan wat een ellende voor dit diertje.
Sterkte :(:)

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 08:47

Wij geven onze zieke katten vaak met een spuitje wat vocht.
Dieren die misselijk zijn verdragen gekookt en afgekoeld water vaak beter dan gewoon water.

Hoe gaat het nu?

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 09:11

Ik ben ook erg benieuwd hoe het nu gaat. Afgelopen weekend klonk in elk geval niet heel hoopvol.

Ik hoop toch echt dat ze een beetje opgeknapt is.
De tip om te onderzoeken waarom er geen maaglediging kan plaatsvinden vind ik toch wel een erg goede. Voor het zelfde geldt heeft ze iets gegeten wat nu de boel verstopt. Ik weet dat het eten van vreemde voorwerpen meer een honden kwaal is, toch heb ik een kater die anderhalve meter touw opgegeten heeft. Dat was binnen 5 minuten verdwenen. Het kan dus wel, ondanks dat ik heb moeten banketstaaf als brugman om de dierenartsen er van te overtuigen dat het echt zo was want ze hadden het nog nooit meegemaakt.

Is er een echo van de buik gemaakt? Of een gastropie? Ik zou dat nog willen proberen. Mits het voor de poes zelf nog haalbaar is.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 09:34

@ Sakkia: er is sowieso een echo van de darmen gemaakt. Ivm PKD. Stond geloof ik op de eerste pagina.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 09:35

SAKKIA schreef:
Ik ben ook erg benieuwd hoe het nu gaat. Afgelopen weekend klonk in elk geval niet heel hoopvol.

Ik hoop toch echt dat ze een beetje opgeknapt is.
De tip om te onderzoeken waarom er geen maaglediging kan plaatsvinden vind ik toch wel een erg goede. Voor het zelfde geldt heeft ze iets gegeten wat nu de boel verstopt. Ik weet dat het eten van vreemde voorwerpen meer een honden kwaal is, toch heb ik een kater die anderhalve meter touw opgegeten heeft. Dat was binnen 5 minuten verdwenen. Het kan dus wel, ondanks dat ik heb moeten banketstaaf als brugman om de dierenartsen er van te overtuigen dat het echt zo was want ze hadden het nog nooit meegemaakt.

Is er een echo van de buik gemaakt? Of een gastropie? Ik zou dat nog willen proberen. Mits het voor de poes zelf nog haalbaar is.

Ja er is een echto van de buik gemaakt. de verdikking zit in de darm. Verdikte darmwand en daarnaast een extreem grote lymfeklier.
Van beide is een biopt genomen.

Dat de maag niet leeggaat ,lijkt te komen omdat het bij de darm klem komt te zitten. de prednison moet ervoor zorgen dat de zwelling daar vermindert.
Eerste verdenking vorige week was inderdaad een stuk speelgoed ( lego) ingeslikt. Volgens de artsen is dat (helaas) niet het geval.

Ze voelt zich zonder sonde in ieder geval een stuk lekkerder. Ze spint weer, scherpt haar nagels weer aan de bank.
Eten doet ze amper, drinken eindelijk gelukkig wel.

Alleen nu moeten we de medicijnen in pilvorm ophalen, want een drankje naar binnen krijgen .... vergeet het maar. Hoe diep je dat ook in haar keel doet, ze kwijlt het er gewoon weer uit.

Ik denk nog steeds dat dit niet goed afloopt maar zolang ze geen pijn lijkt te hebben, blijven we doorgaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 09:36

En dank jullie wel voor het lieve meeleven, dat doet echt goed.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 09:37

MariekeB, vandaar dat ik adviseer de kat te laten opnemen. Alle medicijnen door het infuus.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 09:39

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 08-07-22 07:21, in het totaal 3 keer bewerkt

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 09:39

Oh oke, dan heb je dat inderdaad uit kunnen sluiten.
Het lijkt dus voorzichtig een beetje positief.
Ik hoop dat je de medicijnen in pil vorm er een beetje in kunt krijgen en dat ze lang genoeg binnen blijven om opgenomen te worden.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 09:48

Kunnen ze niet gewoon een stuk darm verwijderen?
Als dat dé oorzaak is, zal ze daarna wellicht snel opknappen.

En nu ga ik iets zeggen wat al dagen in mijn hoofd blijft hangen.
Misschien heb je er wel helemaal niets aan, maar misschien ook wel..
Ik las vorige week ergens een verhaal dat iemand zijn kat ook niet meer wilde eten.. maar dan ook echt niets.
Na verschillende onderzoeken is de poes onder narcose gegaan en hebben ze in de maag gekeken.
Maag was helemaal goed, maar de opening naar de darmen hoorde de maag af te sluiten, maar op de camera zagen ze de koppen van een aantal lintwormen.

Kan het zijn dat jouw poes ook last heeft van een heftige worminfectie, gezien de verdikking in de darmwand?
Je hoeft het immers aan de buitenkant niet te zien..

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 10:00

[***] schreef:
Fijn dat er nog een sprankje van je lieve kat terug te zien is en dat het drinken goed gaat.
Dat is in ieder geval een begin.

Natuurlijk blijven we hard voor je duimen en wens ik je veel sterkte, vandaag was er toch ook weer overleg met dierenartsen?

En Hannanas, ik denk dat je een afweging moet maken voor wat goed is voor de kat.
Je zegt dat opname wellicht beter is, omdat alles via infuus gaat. Dit zou inderdaad beter kunnen zijn, maar dit hoeft absoluut niet. Mijn kater is ook eens opgenomen geweest, aan infuus, maar die kwijnde daar helemaal weg. Toen ik hem naar huis haalde werd hij zeker niet direct beter (moest blijven dwangvoeren en medicatie geven), maar hij was wel in zijn vertrouwde omgeving en dat kon je wel duidelijk merken

Heb je gelijk in!
Maar medicijnen zijn erg belangrijk nu.
Dat is een afweging.
Wellicht kun je een paar medicijnen subcutaan geven? Prikje onder de huid in het ruime nekvel. Als de dierenarts je dat wilt laten zien hoe dat moet, scheelt weer een pil.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 10:32

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 08-07-22 07:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 11:30

Ik kon indertijd ook zetpillen krijgen voor mijn doodmisselijke kat, waarom ik die niet meteen gekregen had was me een raadsel. Misschien zijn er inderdaad andersoortige (injectie, zetpil, poedertje) middelen die ze wel binnenhoudt.

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 12:14

Ik zou de sonde er uitlaten. Heb je h/d Hills recovery voer in huis? Dit eventueel aanmaken met een beetje warm water voor extra geur. Kijk eens of ze dat naar binnen wil werken.....

Athena1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 12:38

Fijn dat ze zich wat beter lijkt te voelen.
Nu kom ik weer met een verhaal, sorry...
Mijn kat (de derde) had een enorme haarbal in haar maag die niet verder ging, maar dat wist ik eerst nog niet. Dus eerst allerlei medicatie geprobeerd er in te proppen maar kwam er steeds weer uit aan de voorkant. Uiteindelijk rontgenfoto laten maken maar was niet echt wat zichtbaar maar toch besloten om de buik open te maken en toen kwam ze die haarbal tegen. Achteraf denk ik ook: wat vol is is vol en dan gaat er niks meer in. Is dat ook niet bij jouw kat? Of gaat de medicatie er nog wel in (oke, het vloeibare niet maar de pil?). Want als dat er niet ingaat, dan zal de zwelling ook niet over gaan?

Rongyos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 12:42

Hills A/D is ook een optie; beetje paté-achtig, maar aan te lengen met water en dan ook met spuitje/pipet te geven.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 12:48

Ik zou nu juist even niet teveel gaan experimenteren met voer. Je weet niet precies wat er aan de hand is.