Blaffende honden bijten niet,maar zijn wel lastig

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 12:56

Duhelo schreef:
Ik heb ze net eens bekeken, ben stiekem binnengeslopen zonder dat ze me hoorde.
Ze jankt dus idd, en veel. Iedere keer een jank met een pauze van enkele minuten.
Ze staat ofwel aan het raam te janken, springt dan op de grond, gaat daar gaan zitten en jankt ook weer. Loopt naar andere kant vd kennel, een jank, komt nog eens binnen kijken, jank, etc
Ze hoort en ziet alles, wind die passeerde reageert ze op, fietser beneden houdt ze in de gaten, etc. Geen aandacht voor speelgoed. Haar voer was wel op.
Kauwbenen ook geen aandacht voor.
Ik begin toch te denken aan een binnenhuiskennel. Ze zal minder bewegingsvrijheid hebben,maar wel minder prikkels en hoeft niet buiten gedwongen te worden. Dus misschien zal ze daardoor wat meer rust hebben?
Ik kan ev ook de bijkeuken gebruiken,maar dat is een plaats waar ze eigenlijk nooit ligt om te slapen, dus volgens mij zal dat ook geen effect hebben. In de living leeft ze vooral ...
Hmmm, moeilijk...

Maar wat je dan doet is een hond met te veel energie ( en dus daarom ook "last" van prikkels) opsluiten in een kleine ruimte. Drink jij eens 3 red bull en vervolgens in bed blijven liggen.. Word je hartstikke gefrustreerd van en je gaat op elk geluidje letten. Wanneer je echter de hele dag drukte heb gehad op werk én daarna nog eens flink gesport hebt.. Dan ga je in bed liggen en stoor je je niet aan geluiden.. Gewoon weg omdat je moe bent en je wilt ontspannen :)

Duhelo

Re: Blaffende honden bijten niet,maar zijn wel lastig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-15 13:05

ze wordt iedere morgen moe gemaakt. maar of ze nu net uit haar bench komt, of een hele dag mee geweest is en moe is, buiten heeft ze hetzelfde gedrag

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 13:15

Duhelo schreef:
ze wordt iedere morgen moe gemaakt. maar of ze nu net uit haar bench komt, of een hele dag mee geweest is en moe is, buiten heeft ze hetzelfde gedrag

Ja, maar wat is moe maken? Mijn husky maak ik niet moe met een half uur fietsen of 2 uur wandelen. Die maak ik moe door nadenken en sporten.
Alleen lichamelijk moe maken heeft niet zoveel zin bij deze honden.. Dan hebben ze na een paar minuten liggen alweer energie :)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-15 13:23

zowel lichamelijk als geestelujk moe zijn maakt geen verschil.pas als ze savonds op de zetel ligt geeft ze er aan toe.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 13:24

Duhelo schreef:
Ik heb ze net eens bekeken, ben stiekem binnengeslopen zonder dat ze me hoorde.
Ze jankt dus idd, en veel. Iedere keer een jank met een pauze van enkele minuten.
Ze staat ofwel aan het raam te janken, springt dan op de grond, gaat daar gaan zitten en jankt ook weer. Loopt naar andere kant vd kennel, een jank, komt nog eens binnen kijken, jank, etc
Ze hoort en ziet alles, wind die passeerde reageert ze op, fietser beneden houdt ze in de gaten, etc. Geen aandacht voor speelgoed. Haar voer was wel op.
Kauwbenen ook geen aandacht voor.
Ik begin toch te denken aan een binnenhuiskennel. Ze zal minder bewegingsvrijheid hebben,maar wel minder prikkels en hoeft niet buiten gedwongen te worden. Dus misschien zal ze daardoor wat meer rust hebben?
Ik kan ev ook de bijkeuken gebruiken,maar dat is een plaats waar ze eigenlijk nooit ligt om te slapen, dus volgens mij zal dat ook geen effect hebben. In de living leeft ze vooral ...
Hmmm, moeilijk...

Ik zou er gewoon even iemand bijhalen die jou oplossingen kan bieden. Hier in de buurt zit ook iemand die helpt met honden die problemen hebben. Zelf gaan knutselen is denk ik niet verstandig :)

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 13:36

Met extreem moeilijk speuren krijg ik zelfs mijn actiefste honden moe.
Ik zou toch zo'n dingen nog meer uitbreiden, mentaal uitputtende spelletjes.

smurfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 14:56

Hoe uitbundig is ze als je thuis komt?

Is zou haar omgeving helemaal impuls arm maken. Want dan zal ze zich sneller erbij neer leggen dan ze gewoon moet slapen. Buiten is voor deze hond nu niet echt een optie

lien_87

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 15:04

Beste Duhelo

Ik denk dat je inmiddels toch wel toe moet geven is dat je een hond ( met veel wolvenbloed) hebt met verlatingsangst... Buiten het feit dat Tsjechen niet goed alleen kunnen zijn ( dus ook die van jou niet) is er blijkbaar ergens iets niet goed gegaan tijdens het leren alleen zijn.
Je zegt zelf dat ze het toen ze jonger was ook al moeilijk vond. Dit gedrag is dus alleen maar erger geworden en het zal waarschijnlijk nog veel verder gaan. Verlatingsangst is het allermoeilijkste om een hond 'af te leren'. ( eerder mee om leren gaan) En daar komt de cliché weer, zeker die van jou is erg hardnekkig. Haar hele lichaam en geest schreeuwt Roedel en Gezelschap, dat zit er genetisch in, en dat krijg je er niet uit.

Aan de ene kant blijf je hameren op het feit dat het een bijzondere hond is, aan de andere kant moet zij zich maar gedragen als een 'normale' hond. Dit is iets wat natuurlijk nooit gaat gebeuren, echt nooit.

Dat ze keurig in haar bench ligt terwijl jullie slapen is iets heel anders. De hond weet namelijk donders goed dat jullie gewoon thuis zijn en dat geeft haar rust.

Mocht je overgaan tot een kennel in huis dan raad ik je sterk aan om dit helemaal opnieuw aan te leren anders zal ze over een jaar ook binnenshuis het op een huilen zetten.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 15:06

Je kunt van alles bedenken..
Maar volgensmij weet je de essentie van het probleem wel: je hond vindt het verschrikkelijk om alleen te zijn.

Gaat een binnenkennel niet mee helpen.

Ik zou je adviseren terug naar 0 te gaan.
Ze is een pup met bagage. Nog moeilijker.. Dan een pup zonder bagage.
Leren alleen te zijn.
Twee minuten
Vijf minuten
Tien minuten
...

Aanleren dat alleen zijn geen punt is.
Zorgen dat ze alleen zijn gaat zien als rusten.
Wellicht moet je twee uur eerder gaan opstaan.
Wellicht moet je zes weken vakantie opnemen om het opnieuw te proberen aanleren.
Wellicht moet ze een vriendje hebben.
Wellicht moet je oppas zoeken.

Dat gehuil gaat dwars door muren heen hoor, buiten of binnen.. Huilen is huilen.
Zonder de hele mikmak trainen gaat enkel van buiten naar binnen verplaatsen niets helpen ben ik bang.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 15:26

Het is bij de tjech niet zijn energie die voor problemen zorgt, maar zijn roedelgedrag.
Bij mij heeft het allesinds geholpen om mijn hond binnen te houden. Hij voelt zich er rustiger door.
In de zomer durf ik hem nu ook toegang tot de tuin te laten, maar hij zit toch wel altijd aan het venster als ik thuis kom dus zit die toch niet veel buiten.
Vind het wel erg dat sommigen zo veroordelend zijn terwijl je hond maar 3x per week alleen hoeft te blijven. De mijne blijft tussen 9h00-16h30 binnen 5x per week. Gelukkig kan ik tegenwoordig 2x per week van thuis uit werken, maar het maakt hem niet meer zo veel uit nu eigenlijk. Maar owé als we in het weekend zonder hem durven vertrekken, dan weet hij heel goed dat we niet gaan werken en durft hij toch nog even zijn standpunt duidelijk te maken. Maar dus nooit in de week. Denk dat velen het sluwe van deze wolfhonden onderschatten. Ze kunnen ons echt tot het uiterste drijven om hun zin te krijgen en weten heel goed hoe ze hierbij te werk moeten gaan. Het is niet de uitdaging die ze missen, een tjech is gesteld op zijn slaap en comfort, maar dan liefst met baasje in het vizier.

Kun je aan je klagende buur niet vragen of hij geintresseerd is om jou hierbij te helpen (eventueel tegen vergoeding). Als hij paar keer iets komt drinken zodat Mija hem leert kennen en hij dan vanaf zijn venster bvb haar kan gerust stellen met zijn stem ? Eventueel eens per dag paar brokjes geeft zodat ze hem als vertrouwd gaat beschouwen. Grote kans dat net dat beetje gerustelling 'van hey je bent niet alleen hier' haar rustiger zal krijgen. Dit is uiteindelijk ook wat mijn jack russel nu doet. Samen spelen doen ze nooit overdag. Ook niet als ik van thuis werk zoals nu. Hij is ondertussen wel wat ouder als de jouwe, scheelt ook al veel.

Zo zit hij hier nu naast mij sinds 8 uur deze morgen
Afbeelding

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-15 15:50

haha. ze liggen allemaal even idioot :D.ik reageer vanavond uitgebreider

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-15 21:25

_Alarm_wlkp schreef:
Met extreem moeilijk speuren krijg ik zelfs mijn actiefste honden moe.
Ik zou toch zo'n dingen nog meer uitbreiden, mentaal uitputtende spelletjes.

Dat probeer ik idd veel te doen. Ze is chter zo slim dat ze het veel te vlug door heeft. Ik kijk ook eens naar speur lessen!

Smurfje: als ik thuis kom is ze erg uitbundig, ze moet zitten en wachten voor ze naar binnen mag komen, maar eenmaal binnen vliegt ze als een gek het huis rond, neemt een piepspeeltje, loopt al piepend rond. En na twee minuten eenmaal ze doorheeft dat ik thuis ben, ploft ze zich ergens neer en gaat gaan slapen...

Lien_87: het alleen zijn is opgebouwd per minuut. Het gedrag is niét erger geworden. In ht begin kon ze niet eens in een andere ruimte zijn. Deur dicht was janken, slopen en de boel onder plassen.
Nu kan ze in principe prima alleen zijn, echter sinds de kennel verandert is jankt ze blijkbaar veel meer dan voorheen (voorheen amper). Dit zijn we pas deze week te weten gekomen. Ik heb net ook ontdekt dat stiefschoonma naar boven ging kijken of ze nergens onder vast zat (en dus het huilen onbewust beloond heeft, en de hond zag haar dus maar werd niet binnen gelaten, dus lekker frustrerend ervoor)
Dit wist ik dus allemaal niet.

Hannanas: ze kan nu prima alleen zijn in een andere ruimte, ook het alleen zijn in de kennel lukt tot haar lekker eten op is. Dan zoekt ze ander vertier.
Ze hoort ook ieder geluidje, dus bv binnen wachten tot ze stil is helpt niet, want zodra ze weet dat er iemand in huis is huilt ze ook niet. Dan zit ze gewoon naar binnen te kijken.

Betadine: idd, ik ben onlangs ziek geweest, en was te beroerd om op te staan. Vriendlief had helaas een eg lange dag, dus ik heb de hele dag met hond in de zetel gehangen (of boven de wcpot). Ze heeft lekker geslapen, nu en dan es gecheckt of ik ok was (door lekker bovenop me te komen knuffelen) , en sliep vrolijk verder. Savonds om 9 uur zijn we samen gaan slapen, en ik heb ze niet gehoord tot ik de dag erop om 8 uur opstond.
In de auto daarentegen kan ze prima 3 uur in de bench liggen, zonder te huilen of te janken. Ook als ik bv ergens weg ben.
We wonen vrijstaand, en de klagende buren zijn de overburen (dus ons huis, 15 m beton ervoor, een hele drukke rijksweg, weer 15 m beton. Overburen)
En we wonen drie hoog, denk niet dat hij kan komen brokjes geven :D

Sloopt de jouwe niks meer sinds de jack erbij zit?
Van mijn zou ze gerust binnen mogen blijven,maar ik zou graag nog meubilair en een huis over hebben...

Aidenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 21:30

Duhelo : soms als de boten echt te groot zijn haal ik ze eruit voordat ik het invries, en daarna gewoon de ''lappen'' vlees in een emmer doen, even een dag of 1/2 in de vrieskist emmer eruit halen, proberen de bevroren ''lollie'' er uit te halen, en daarna gewoon haar gang laten gaan, het duurt echt uren voordat hij volledig gesmolten is, wel buiten doen, anders heb je binnen een water ballet :+

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-15 21:57

Dat is echt wel een leuke tip, ik voer versvlees, en hond vind het zalig om met een emmer te,sleuren.
Die probeer ik zeker uit!
Eten is zowiezo buiten, mevrouw maakt er een boeltje van. Zeker met haar kong (die likt ze niet uit hoor, ze bounced hem rond zodat het vlees eruit spat ...)

Edit' er is geen risico dat haar tong er aan vriest?

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 22:16

Neen of maar heel zelden (in het weekend nooit doordeweeks lol) en dan meer de vergeten vuilnisbak ofzo. Die kan doordeweeks gewoon blijven staan. De jack hebben we als pupje de eerste 2 weken in een kingsized bench gelaten om zeker te zijn dat hij haar niet bezeerde. Hij loeg toen iedere keer voor de bench geduldig te wachten dat we zijn meisje uitlieten. Sinds die dag is het nooit meer hetzelfde geweest. Ik voel mij ook veel minder gejaagd nu op mijn werk. Ik kan met een gerust hart werken alwetend dat hij in de zetel ligt of voor het venster naar buiten zit te kijken met zijn meisje.
Voorheen voelde ik me toch wel meer zijn slaaf doordat ik bijna niets kon doen zonder hem. Als we ergens heen moesten ging hij meestal mee in de auto en werd dan tussendoor uitgelaten, maar in de zomer was dit overdag dus niet mogelijk en bleef het een uitdaging. Tegenwoordig kan ik overal naartoe zonder pressé met hem rekening te houden, maar ik probeer ze wel nooit langer als 8 uur alleen te laten en meestal is het maar 4-6 uur ofzo als we in het weekend ergens heen moeten en ik probeer dit toch in toom te houden en genoeg tijd aan ze te besteden in het weekend natuurlijk.
Een 2de hond is natuurlijk geen garantie, maar bij ons was het echt de uitkomst.

De ontmoeting verliep als vanzelf. Dat schepseltje speelde toen al de baas in huis :P
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

TS gaat nu denk ik vriendje heel lief aankijken :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 22:17

Wat superaandoenlijk Betadine <3

smurfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 22:22

Dan is het aan te raden om je thuis kom ritueel ook anders te gaan doen.

Want ze zit nou echt op je te wachten. En reageerd dus hele uitbundig. Dat jullie thuiskomen moet niet een issue zijn. Gewoon hoi aai en rust.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-15 00:11

ooh. die fotos. zaalig!
moest het daarmee ok zijn, direct.

thuiskomst is zitten voor het raam open gazt (anders vliegt ze in mijn gezicht. en ze krijgt pas aandacht als ze rustig is idd.)

Aidenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 20:16

Duhelo schreef:
Dat is echt wel een leuke tip, ik voer versvlees, en hond vind het zalig om met een emmer te,sleuren.
Die probeer ik zeker uit!
Eten is zowiezo buiten, mevrouw maakt er een boeltje van. Zeker met haar kong (die likt ze niet uit hoor, ze bounced hem rond zodat het vlees eruit spat ...)

Edit' er is geen risico dat haar tong er aan vriest?

vlees bijv aan een touw ophangen is ook wel wat voor jouw hond denk ik , natuurlijk moet het vlees wel helemaal bevroren zijn, op een redelijke hoogte ophangen en dan moet ze echt werken om het naar beneden te krijgen, ook heel leuk om te zien.

of de tong er aan vast vriest heb ik nog nooit meegemaakt,

wij stoppen ook bevroren vlees in een grote buis ( zacht plastic geeft voorkeur) , het vlees er goed in stoppen , echt in het midden, en dan moet ze echt haar hersenen gebruiken om het er zo makkelijk mogelijk uit te krijgen, :+

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-15 21:37

Oh, echt leuke tips! Ik heb deze week opvang kunnen regelen voor de grootste tijd (kwestie van de buren wat rust te gunnen,en mijn jongste broer heeft vakantie, dus hij komt vandaag en morgen dogsitten) dus ik zal me volgende week eens bezig houden met wat inkopen en knutselen.
Ik voer reeds versvlees, dus ik kan prima haar maaltijd zo wat moeilijker maken.
Vlees aan een touwtje is ook een leuke, dat zal ze wel een uitdaging vinden!

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-15 19:30

Eventjes een update
Ik heb ontdekt dat ze dus blijkbaar al langer huilt. Schoonouders gingen nu en dan gaan kijken of ze niet ergens vast zat (ze heeft het al eens klaargespeeld om onder haar kennelpanelen vast te raken, geen idee hoe ze het gedaan kreeg).
Uiteraard, hond huilt, uiteindelijk gaan ze kijken = beloning. Maar ze gingen weer weg, dus frustratie omdat ze niet binnen mag. Ook ontdekt dat ten lange laatst schoonvader ze kwam halen om beneden los te lopen terwijl hij werkt. Erg lief bedoeld, maar dat heeft het natuurlijk erg in de hand gewerkt.

Ik heb er een radio bij gezet, helpt niet. Geprobeerd met de cavias buiten haar kennel in het zicht te zetten helpt blijkbaar ook niet.
Volgende stap was ev een binnenhuiskennel, dan maar wat minder vrijheid maar meer rust.

Echter, schoonvader is met het voorstel gekomen om de poorten te automatiseren (er komen overdag klanten dingen laden in de hangar) en een (kleine) kennel in de hangar zelf te plaatsen.
(Eigenlijk mocht ik ze gewoon op de parking laten,maar de omheining is maar 2m en dat vertrouw ik niet)
Ik laat ze dan smorgens in de kleine kennel als ik vertrek, en als schoonpa aan het werk is beneden zou ze kunnen loslopen.
Dat ik combi met de bezoekjes van mijn schoonmoeder, poetsvrouw en moeder, zou de tijd helemaal alleen gereduceerd worden naar een 3-4 u per dag maximum denk ik.
Dus als dat kan doorgaan zou dat al super zijn. En in de winter een stuk minder erg voor mijn gevoel dat ik ze niet in de kou hoef te steken.
Thuis zal ik de bijkeuken wat aanpassen,en oefenen (antibijtspul) zodat ze kortere periodes daar kan alleen blijven ipv buiten te moeten. (Als we bv in de avond nog eens wegmoeten, normaal zit ze dan nooit buiten, en dan kan ze vaak wel eens een uurtje alleen blijven zonder direct te slopen)

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 19:51

Nou dat zijn mooie ontwikkelingen!

Hou je ons op de hoogte hoe het gaat?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-15 19:54

Jep :)
Ik hoop echt dat dit kan doorgaan. Zou een super oplossing zijn voor onze hond, en ze gaat een stuk meer beweging krijgen (alhoewel ik denk dat ze na een tijd gewoon gaat liggen slapen).
Mijn jongste broer heeft twee namiddagen komen dogsitten. ( lees, hij heeft hele middag spelletjes gespeeld en hond heeft hele middag geslapen) en ze was me een partij stout savonds!
Op dergelijke dagen valt het op dat ze in de kennel echt wel actief bezig is,en op de dagen dat ik thuis ben en ze mee mag blijkbaar ook vermoeiend genoeg zijn om braaf te blijven.
We leren elke dag bij.