Pup van brok naar vers vlees.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

MyWishMax

Re: Pup van brok naar vers vlees.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 19:13

Die zijn er andersom ook. Bij beide geldt gewoon dat de slecht gevoerde honden niet als waarheid gezien moeten worden.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 19:17

Ik ben gelukkig niet van mening dat het of of is, vind het ook jammer als er zo passief agressief gedaan word door brokken voorstanders en vers voorstanders... azijnpissen daar jaag je alleen maar mensen tegen je in het harnas, zonde want je punt word dan vaak niet eens meer gelezen.
Maar met brok word er misschien wat meer gedronken idd door dat brok droger is , dat zou ook niet meer dan logisch zijn. Dat heeft niet direct met zout etc te maken.

verder sluit ik me aan bij MWM

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 19:19

Zoals als ik al schreef heb ik niks tegen vers :) maar irriteert het me dat de versvoorstanders net doen of de brokken mensen hun hond wat aandoen. Het klinkt alsof die stinken enz enz. En dat is absoluut niet zo.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 19:21

Wat ik al zeg.. geen last van :D
Ik ben zwaar allergisch voor dat evangeliserende wat mensen nogal eens hebben over allerhande onderwerpen (oftewel, eens ;) )

ik ken dergelijke mensen met heide standpunten(vers en brok)
Ik ben dwars, ik voer vers en brok(brok is beloningsvoer)

Patsab

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 19:26

Hier ook 1 die met brokken begonnen is met de pup ( farmfood) tot aan een jaar ging het goed en toen begon de ellende -O-
Hond met jeuk, stinken, rode open plekken van het krabben/bijten, een ongelukkige witte herder.
Bij dierenarts geweest, prik tegen jeuk en advies om geen andere dingen dan het voer te geven voor een aantal weken.
Hielp geen meter, na de uitwerking van de prik hond weer stinkend en jeukend.
Ben toen naar aanleiding van een topic hier op bokt ook maar eens gaan verdiepen in vers vlees.
Na een aantal omzwervingen nu al ruim 4 jaar op Lotgering.en indien dit even niet aanwezig op smuldier.in het begin werd de jeuk wat heviger maar dat had ik al gelezen dat dat kon dus toch doorgezet en met resultaat, een jeuk vrije hond.
Ik zie ook zat honden die het prima doen op brok, alleen met de wetenschap die ik nu heb zou ik niet snel meer overstappen op brokken, vooral niet omdat het inderdaad meer groenvoer bevat dan daadwerkelijk vlees.

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 20:15

_Hedwig_ schreef:
Maar is dat zo? Hoeveel mensen hebben zich verdiept in de brok die ze voeren? Hoeveel mensen weten het verschil tussen een geperste of een krokante brok? of denken dat Pedigripal een kwaliteitsbrok is omdat hij duur(der) en bekend is?

Goed overdacht brok voeren is beter dan ondoordacht vlees voeren. Ik ben niet perse tegen brok voeren, maar ik geloof dat er maar heel weinig brokvoerders zijn die zich daar goed in verdiept hebben. Als ik mensen vraag naar de granen of het percentage vlees in hun brok kunnen ze daar zelden een antwoord op geven.

Ook denk ik dat er echt een verschil zit tussen BARF of KVV voeren, want wanneer er een compleet voer voor je wordt samengesteld is er wel goed gedacht over die samenstelling.

Ik merk aan mijn honden dat ze het beter doen op dit vlees, dat ze minder stinken, lekkerder in hun vel zitten en dat ze er goed op opgroeien. Ook ben ik echt te spreken over de wijze waarop hun ontlasting is veranderd sinds ze geen brok meer krijgen.

Brokken moeten aan bepaalde kwaliteitseisen voldoen, voor de hoeveelheden vitaminen, mineralen etc. zijn er waarden waar ze zich aan moeten houden voor zover ik weet. Wat ik niet weet is hoe goed daarop gecontroleerd wordt, de betere hondenbrokken fabrikanten zou ik ermee vertrouwen, bij de goedkopere zou het best eens shabby kunnen zijn.
Maar goedkope brok hoeft er ook niet compleet naast te zitten wbt verhoudingen, hieronder kan je bijvoorbeeld zien dat aldi voer (premium voer geloof ik) wat dat betreft nog helemaal niet zo slecht uitvalt:
https://www.test.de/Trockenfutter-fuer- ... 288/?col=8

Er zijn veel meer dingen waar je naar kan kijken wbt de kwaliteit, maar de gemiddelde hond loopt er iig niet snel een tekort of overschot aan voedingsstoffen/vitaminen/mineralen van op.
Hoe KVK gecontroleerd wordt weet ik niet, maar het voordeel ervan (veelzijdigheid) is ook gelijk een nadeel, het is onmogelijk om vlees samen te stellen en de concentraties mineralen/vitaminen etc. precies te weten omdat dat gewoon verschilt, of je moet het per pakje testen.

Wat ik gewoon raar vind aan de hele hype is dat mensen er vanuit gaan dat een dier gevoerd moet worden zoals zijn voorouders aten. Terwijl er steeds meer bewijs wordt gevonden dat honden honden zijn geworden omdat ze besloten te profiteren van mensen. Er zijn tig voorbeelden van nauw verwante soorten met een compleet ander dieet. Neem even het extreme voorbeeld: de pandabeer. Zal wat zijn als ze die in de dierentuin uit principe alleen vlees voeren want hij hoort verdorie bij de roofdieren dus hij ZAL vlees eten.

Hij heeft zich aangepast op bamboe. Zoals een hond zich aangepast heeft op menselijke voedselresten die niet perse altijd iets met vlees te maken hadden.

Wat iedereen voert moet ie zelf weten, en ze zullen het vast op beide goed kunnen doen, maar je kan niet zo simpel stellen dat de een beter is omdat het 'natuurlijker' zou zijn dan de ander, zo makkelijk is het gewoon niet.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 20:38

die laatste twee regels Lepeltje, ben ik dus helemaal met je eens .

ik weet dat de mijne het op het dieet wat ik hem voorschotel goed doet, dat is kvv van verschillende merken en verschillende dieren aangevuld met wat extra orgaan en gedroogde vis,
en dan dus beloningsvoer in de vorm van brokken, maar niet van de geeikte merken uit de super of dierenwinkel.
royal canine en andere zogezegde A merken komen er hier niet in , dat is ene principe kwestie en het feit is dat het gros van de merken kip in hun brok gebruiken als ik al kan vinden wat ze er in stoppen :+
en ook grotendeels uit graan bestaan , ik ga met 1 bekende allergie (kip) geen sollicitaties doen naar andere allergieen (rund, kip en granen blijven toch hoog scoren in de voedings intoleranties )

de alternatieve merken zijn merken die wel heel vrij zijn in hun ingredientenlijsten beschikbaar stellen bevatten een veel hoger vleesaandeel. ik hoef niet perse puur vlees, ik merk alleen dat het hoge vleesaandeel hem heel erg goed doet, net zoals zijn broertjes, zusjes, neefjes, nichtjes, moeder en oma,
net zoals ik de honden op de club die grotendeels op brok staan het ook hartstikke goed doen , hoewel ik in alle eerlijkheid wel een verschil zie tussen de meeste brokkenhonden en de meeste vershonden
qua droogheid van lijf en leden en een extra shine en schoon gebit,
en nee, daar bedoel ik niet mee dat honden die brokken gevoerd word slechte vachten en gebitten hebben , zeer zeker niet, ik zie alleen wel een verschil.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 09:20

kimmie261 schreef:
liedje89 schreef:

Heb je daar ook een bron van?

http://www.carnivoer.com/thesis-osteopathie

Één onderzoek aanhalen van een website van een verkoper?
Heel overtuigend.
(cherry picking wordt zoiets wel genoemd)

Inwonderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 09:49

Lepeltje schreef:
Wat ik gewoon raar vind aan de hele hype is dat mensen er vanuit gaan dat een dier gevoerd moet worden zoals zijn voorouders aten. Terwijl er steeds meer bewijs wordt gevonden dat honden honden zijn geworden omdat ze besloten te profiteren van mensen. Er zijn tig voorbeelden van nauw verwante soorten met een compleet ander dieet. Neem even het extreme voorbeeld: de pandabeer. Zal wat zijn als ze die in de dierentuin uit principe alleen vlees voeren want hij hoort verdorie bij de roofdieren dus hij ZAL vlees eten.

Hij heeft zich aangepast op bamboe. Zoals een hond zich aangepast heeft op menselijke voedselresten die niet perse altijd iets met vlees te maken hadden.

Wat iedereen voert moet ie zelf weten, en ze zullen het vast op beide goed kunnen doen, maar je kan niet zo simpel stellen dat de een beter is omdat het 'natuurlijker' zou zijn dan de ander, zo makkelijk is het gewoon niet.

Ik stel ook nergens dat vlees voeren beter is omdat het natuurlijker is. Ik heb wel aangegeven dat ik bij mijn honden ten opzichte van brok een verbetering heb bemerkt. Wellicht had ik die ook behaald door het voeren van een brok met een hoog percentage vlees. Het risico wat ik met brok loop, en dat is absoluut gebleken bij mijn grote hond is dat hij gewoon niet eet tot hij echt omvalt van de honger. Zou hij wel goed zijn brok eten ben ik dan wel bijna een keer zo duur uit in vergelijking met het vlees wat ik nu voer.

Ik ben niet anti brok of pro vlees, ik ben pro bewust voeren, voer waar je over na hebt gedacht, en dan kunnen "wij" misschien nog best verschillen van mening over wat beter / slechter is, maar dat is net als met ons eigen eten, de 1 zweert bij superfoods, de volgende bij veganistisch en weer een ander bij koolhydraat vrij, prima. Maar maak voor je huisdieren een doordachte keuze. Mijn keuze is vers, ik wil niet anders meer omdat dit voor mij maar vooral voor mijn dieren het beste blijkt te werken.

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 10:21

Ts leuk dat je een kooikers neemt! Ik vind het gouden hondjes. Ben benieuwd hoe hij het op vers vlees zal doen. Onze kooikers heeft een best gevoelige maag merk ik. Mijn ouders geven hem brok. En willen helaas geen vers geven of ander merk voer. Maar ben dus benieuwd hoe die van jou er op doet. Heb je al een topic over hem gemaakt, ben wel nieuwsgierig naar de uk!

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 15:15

_Hedwig_ schreef:
Ik stel ook nergens dat vlees voeren beter is omdat het natuurlijker is. Ik heb wel aangegeven dat ik bij mijn honden ten opzichte van brok een verbetering heb bemerkt. Wellicht had ik die ook behaald door het voeren van een brok met een hoog percentage vlees. Het risico wat ik met brok loop, en dat is absoluut gebleken bij mijn grote hond is dat hij gewoon niet eet tot hij echt omvalt van de honger. Zou hij wel goed zijn brok eten ben ik dan wel bijna een keer zo duur uit in vergelijking met het vlees wat ik nu voer.

Ik ben niet anti brok of pro vlees, ik ben pro bewust voeren, voer waar je over na hebt gedacht, en dan kunnen "wij" misschien nog best verschillen van mening over wat beter / slechter is, maar dat is net als met ons eigen eten, de 1 zweert bij superfoods, de volgende bij veganistisch en weer een ander bij koolhydraat vrij, prima. Maar maak voor je huisdieren een doordachte keuze. Mijn keuze is vers, ik wil niet anders meer omdat dit voor mij maar vooral voor mijn dieren het beste blijkt te werken.

De meeste anti-brokken mensen zijn wel van mening dat het het natuurlijke voedsel is van de hond, op zich is dat ook niet raar want van een hond zou je inderdaad zeggen dat het een carnivoor moet zijn.
Ik bedoelde dus in het algemeen dat het niet de reden moet zijn om vers vlees te voeren want het blijkt dus niet helemaal te kloppen. Het was geen reactie op een specifieke post. :D
Een natuurlijker dieet, waar ze zich dus op aangepast hebben zeg maar, zou misschien met de pot mee eten zijn. Of eigenlijk buiten je kostje bij elkaar scharrelen, maar gelukkig gooien we over het algemeen niet meer overal onze zooi op straat. :P Als ik naar mijn hond kijk zou dat waarschijnlijk ook niet goed komen trouwens want die vreet alles. :') Hondenvoeding is wat dat betreft best wel gecompliceerd, want 'het is een carnivoor dus hij mag alleen rauw vlees' is iets te simpel gedacht en 'hij heeft zich aangepast aan menseneten dus ik geef hem alles wat ik ook eet' is ook niet handig (al ken ik trouwens ook prima gezonde honden die gewoon met de pot mee eten, maar veel hedendaags mensenvoedsel is gewoon niet geschikt voor een hond).

Het schijnt dat ze ook prima gekookt voedsel kunnen eten, rijst krijgt die van ons ook wel eens en zelfs wel eens een oud broodje. Dan staan de fanatiekelingen gelijk op hun achterbenen want het zijn granen en het is een carnivoor verdorie! :P Schijnbaar kunnen ze er dus best iets mee.

Maar als je hond slecht reageert op granen of bepaalde vleessoorten/toevoegingen, dan kan ik me heel goed voorstellen dat een vers vlees dieet goed werkt omdat je alles er dan uit kan filteren.

Maar ik houd ook niemand tegen verder hoor, als ts er vertrouwen in heeft moet ze het gewoon doen. Ik zie alleen vaak dat mensen het doen omdat ze aangepraat is dat die brokken zo verschrikkelijk slecht zijn, dus dan is het misschien wel fijn om te weten dat het écht allemaal wel meevalt (tenzij je zoiets als frolic voert want dat zijn gewoon koekjes eigenlijk :') ) en vers vlees als alternatief ook niet zo super mega heilig en logisch is als altijd wordt beweerd.

Maar als je je er echt meer in wil verdiepen dan kan je ook eens door de referenties van de paper die ik eerder gaf gaan, vaak staan daar meer interessante dingen bij (en nee, niet eenzijdig, er staat volgens mij ook een paper bij dat katten rauw iets beter verteren dan gekookt). Of zoek eens op google scholar 'raw diet dog' of iets in die richting. Mocht je ergens niet bij kunnen, mag je me best een pb sturen, dan kan ik het voor je proberen. Sommige zijn soms helaas lastig van het internet af te halen daar kan ik dan ook niet bij zonder te betalen.

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 18:20

Mijn Ridgeback pup direct met 8 weken overgezet op vers vlees. Hij is nu twee jaar en prachtig uitgegroeid, 70 cm, mooi bespierd en heel gelijkmatig gegroeid. Op het moment krijgt hij een kilo vlees, en 's morgens brok van Greenheart aangeboden. Mijn hond is een moeilijke eter en nu ik maar 1x per dag vlees aanbied eet hij wel :D . Omdat mijn Ridgeback van 9 jaar wel 2x per dag vlees eet, mag hij als hij wilt een maaltje brokjes (wel met hoog vlees percentage) meestal laat hij ze staan, maar hoef ik in ieder geval niets weg te gooien.

Ik zou persoonlijk wel verschillende merken af wisselen. Ik voer nu op het moment, Carnibest, degomeat en een enkele keer Tinlo Barfmenu. Door de Degomeat blijft het een beetje betaalbaar. Vroeger gaf ik ook Lotgering maar sinds mijn reu niet meer tegen rundvlees kan heb ik dat geschrapt.

Ik heb mij reu toen hij 8 weken was gewoon de KVV volwassen variant gegeven, het is toch allemaal gemalen.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 09:40

Iruss94 schreef:
vlees geven heet Barf.

ik ben een paraveterinair en zeg niet doen!!! bij brok weet je de verhouding wat ze binnen krijgen van het brok. bij vlees weet je dat niet dus kan lijden tot gebrekziektes ook heb je kans op ziektes van het vlees.

Een goede puppy brok bevat bijna geen calcium omdat de botten anders te snel groeien waardoor veel kans heb op ED.

wat je je hond geeft als die volwassen is maakt niet veel uit als de samenstelling maar klopt en je hond het er goed op doet ( in nl heb je geen slecht voer)

Je hebt vers vlees speciaal voor pups wist je dat?

Iruss94

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 11:26

Jis_ schreef:
Iruss94 schreef:
vlees geven heet Barf.

ik ben een paraveterinair en zeg niet doen!!! bij brok weet je de verhouding wat ze binnen krijgen van het brok. bij vlees weet je dat niet dus kan lijden tot gebrekziektes ook heb je kans op ziektes van het vlees.

Een goede puppy brok bevat bijna geen calcium omdat de botten anders te snel groeien waardoor veel kans heb op ED.

wat je je hond geeft als die volwassen is maakt niet veel uit als de samenstelling maar klopt en je hond het er goed op doet ( in nl heb je geen slecht voer)

Je hebt vers vlees speciaal voor pups wist je dat?

Volgens mij had ik het over puppybrok....

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-15 11:36

Pup gaat over op vers als de brokjes op zijn. Deze week komt de vriezer.
Dus ik gok nog 2 maandjes.

Vind onze pup erg dun.
Voel de ribben en heup botjes erg goed.
Meer voer wil hij niet. Op de zak staat onder de 5 kilo 80 tot 115 gram.
Hij krijgt nu 115 gram en als hij wil meer.
Buikje is na het eten wel bol. Over 2 weken weer ontwormen.

Hij weegt opzich goed. Circa 2700 gram.

Kijk het deze week aan anders ff checkup bij Da. Daar moet ik 3 maart heen voor entingen. 3 feb is hij ook geweest en was alles goed.

ingeb0rg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 13:14

Hoe vaak krijgt hij per dag te eten? En welke brok voer jij nu op dit moment?

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-15 13:17

4x daags.
Hum brok van de fokker.

Viandog Puppy brokjes

lees op google dat het slecht voer is.
Heb een zak van 10 kilo gekocht toen ik de pup ophaalde.
Ik had namelijk niets anders in huis.

ingeb0rg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 14:10

Hmm hoeveel weken is hij nu? Is hij groot geworden op vier keer daags? Wij hebben ook wel eens gemerkt dat 4 keer daags soms een beetje teveel is en er met lange tanden gegeten wordt. Misschien een idee om het drie keer daags te doen?

Viandog is inderdaad niet erg briljant voer. Eigenlijk helemaal niet. Wellicht aan je DA de opties even vragen hoe het beste verder voordat hij op vers vlees gaat?

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-15 15:21

Daar kreeg hij maar 2x daags.
En hij eet niet met lange tanden is nu bijna 9 week. Precies 2 maand vandaag. Met bijna 8 week woog hij 2300
Hij groeit dus wel maar blijft dun.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 17:41

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-15 19:36

Het zijn niet die brokken
Zal morgen eens de samenstelling hier neer zetten.
Baal dat ik de zak gekocht heb. Tenminste zonder me tr verdiepen. Ging ervan uit dat ze wel goede brokken zouden mee geven/verkopen.

Kunnen ze gezondheids problemen krijgen van 2 maand slecht voer?
Morgen maar ff buuf aanspreken ende vers bestelling doen. Jammer van 20 euro slecht investeren

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-15 19:40

Buuf was hiet en heeft kort gelede ook een pup gehad n die vind ons hondje echt niet te dun

caroline_max

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 19:53

Wij hebben een jonge hond van nu11 maanden (grote Zwitserse sennenhond). Bij de fokker kreeg ze 'ruig' vers vlees (echt een stuk pens), en daarbij brokjes. Ik heb een zak meegekregen, maar dat eigenlijk niet meer gebruikt. We hebben haar gelijk op vers vlees gezet (lotgering, carnibest en nog wat andere merken), en daarnaast genoeg kauwmateriaal (in het begin kalfsribben, maar inmiddels eet ze ook de harde botten als knieën). Ze is heel mooi gelijkmatig gegroeid (nu ruim 45 kilo), en heeft geen rare uitschieters gehad qua groei.

Wij zijn zo tevreden met haar groei, en haar ontlasting en vacht dat we onze oude hond nu ook op vers hebben. Dat is een labrador van 15 jaar. Gaat prima, en beide honden zijn lekker tevreden. Naast vers vlees heb ik wel een zak brokken staan (cavom), wat beiden graag eten. Dit is meer voor de dagen dat wij niet thuis zijn en er oppas is. Die kan ze dan makkelijk even wat geven, en ik gebruik het voor de training als koekjes.

Qua aantal keer voeren zou ik wel een beetje oppassen. Onze jonge hond krijgt nu nog 3x, en in het begin 4x per dag vlees. We willen dat afbouwen naar 2 x als ze een jaar is ongeveer. De oude hond krijgt 2 x per dag. Even rondkijken in je eigen regio kan nuttig zijn, want er zijn ook wel verkooppunten waar je het dichtbij kan afhalen soms. Ik rij zo'n 15 km om het op te halen (haal dan wel voor 4 week oneveer).

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-15 08:02

Bedankt voor alle meningen etc.
We gaan niet wachten tot de zak leeg is. Deze week beslissen hoeveel we in 1x bestellen. Even met de buuf rond tafel.
En bestellen.

Mijn vragen zijn tot nu toe beantwoord
Heb een link naar een vers forum gekregen denk dat ik daar eventueel met nieuwe opkomende vragen kom. Als er vragen zijn.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 08:28

Iruss94 schreef:
blokje schreef:
Denk dat HD en ED voornamelijk erfelijk bepaald is.
Met uitwendige factoren als: overgewicht, verkeerde beweging etc kan dat sneller zichtbaar zijn.
Of bijv. juist wel goed in de bespiering zodat de hond geen last heeft.
Denk dat een hond met aangeboren HD en ED niet opeens geen HD en ED heeft als hij/zij vers krijgt

HD is zeker erfelijk maar ED deels. het is erfelijk bepaald hoe groot je word maar de voeding heeft in vloed op de snelheid van het groeien. Hoe meer calcium hoe sneller je pup groeit. bij ED groeien de botten niet even gelijk waardoor er druk komt in het gewricht en het bot beschadigd word. gelijk matiger groeien is beter. In de praktijk waar ik stage heb gelopen deden ze hier "onderzoek" naar was heel interesant

Zullen we alle wolven dan maar uit het wild halen uit diervriendelijke overwegingen? Of brokkenvoerplaatsen aanleggen zodat de arme schatjes beter kunnen opgroeien?
Mijn honden krijgen allemaal brok gecombineerd met vlees, zowel pups als volwassen honden, en dat gaat super. Nou heb ik kleine hondjes, maar ook collegafokkers met grote rassen doen dit zonder problemen