Help hond blijft veel te mager iemand tips?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 18:56

Klinkt misschien raar, maar bij zo'n hond zou ik eerder 5x per week gaan voeren. En dan grote, ongemalen vleesmaaltijden.

Waarom? Omdat je hond aangeeft een gewone maaltijd niet genoeg te vinden, heeft nog altijd honger. Doordat je hond honger heeft is ze ongedurig voor en na het eten. Dus ze schrokt het eten snel op en blijft daarna rondscharrelen terwijl je bij een magere hond juist wilt dat ze even een paar uur gaan liggen na het eten.

De dagen voordat je hond een dag geen eten krijgt zou ik dan extra veel geven. Je zegt zelf dat een lamskop van ong. 1,5 kilo niet vult. Ik zou dus zeker op 2,5 kilo vlees per dag gaan zitten.
Je krijgt dan bijv:
Maandagochtend: 2,5 kilo.
Dinsdagavond VEEL: 4,5 kilo.
Donderdagochtend: 3 kilo
Vrijdagavond VEEL: 4,5 kilo
Zondagochtend: 3 kilo.

Als ik mijn hond namelijk een halve lamskop + pens/spiervlees geef heeft hij eigenlijk voor 3 dagen gegeten. En zit dan dus echt wel vol en krijgt de dag daarna niets.

Al krijg ik echt het gevoel dat het iets medisch is, kun je op deze manier iig uitsluiten dat het niet te maken heeft met je manier van voeren. (Gezien dit eigenlijk tegenovergesteld is van wat je nu doet, namelijk 3x per dag voeren)
Laatst bijgewerkt door Sassol op 17-02-15 18:59, in het totaal 1 keer bewerkt

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 18:58

Dat laatste advies vind ik niet verstandig.
Zulke grote porties kunnen gevaarlijk zijn.

Het lijkt me dat er iets niet goed gaat in de vertering, zelf denk ik dus dat het best de pancreas kan zijn. En dan is runderpancreas van de slager een goede aanvulling. Of de pancreas variant van Duck.

Tamara_089

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-15 20:19

sterregoud schreef:
Dat laatste advies vind ik niet verstandig.
Zulke grote porties kunnen gevaarlijk zijn.

Het lijkt me dat er iets niet goed gaat in de vertering, zelf denk ik dus dat het best de pancreas kan zijn. En dan is runderpancreas van de slager een goede aanvulling. Of de pancreas variant van Duck.

Had bij de winkel gekeken voor duck maar daar hadden ze niet de pancreas. De slager heeft dat ook niet zo liggen zeiden ze al konden ze het wel bestellen dus dat ga ik morgen eens doen.

de uitslagen zijn allemaal in DA-taal dus werd ik niet echt wijzer van helaas :P

kamatz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 20:35

Zie je geen pancreas staan of TLI-test (Trypsine-Like-Immunoreactivity).
Wel moet ik erbij zeggen dat wanneer je hond hierop getest is, dat de hond wel nuchter geweest moet zijn.

Heeft ze ook veel ontlasting of een lichtkleurige ontlasting?

Tamara_089

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-15 21:07

Bepaling-------------uitslag-------red.waarde-------eenheid

Galzuren--------------8-----------<10--------micromol/L
Totaal eiwit (serum)-----58----------55 - 72---------g/L
Albumine (spec)--------36---------26 - 37---------g/L
A1--------Lager-------3---------5 - 10----------g/L
A2--------------------6--------4 - 13----------g/L
B1--------Lager-------2---------3 - 10----------g/L
B2--------------------6--------4 - 10----------g/L
Gamma----------------6--------4 - 10----------g/L
Laatst bijgewerkt door Tamara_089 op 17-02-15 21:16, in het totaal 1 keer bewerkt

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 21:15

Jammer dat de slager het niet had liggen. Hopelijk komt het snel binnen als je het bestelt.

Die duck variant moet je meestal speciaal bestellen, hetis dan per 8 kilo voor ongeveer 40 euro. In de duck variant zit 40 % pancreas en de rest is ander vlees.

Ik hoop echt dat het je hond helpt.

Machie

Re: Help hond blijft veel te mager iemand tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 21:28

Geef het tijd. Ik heb er ook eentje hier die tot 22 maanden altijd mager is geweest, hoeveel ik haar ook voerde. Nu ze 2.5 is, is ze eindelijk op gewicht. Ze is maar klein (42 cm) en ik verwacht dat het met een grote hond langer kan duren.

Eventueel kan je nog lotgering proberen. Dat is vrij vet. Maar soms tref je gewoon een hond die mager blijft. Als de hond verder gezond en fit is, en wel goed in de spieren zit, zou ik me niet te veel zorgen maken.

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 21:45

Ik ben even met je aan het meedenken, wel ideeën, geen idee of je ze al geprobeerd hebt of dat ze nergens op slaan bij jouw hond. Maar misschien kan je er wat mee.

Ik ga er even vanuit dat je hond gezond is en het voer goed overwogen. Dit omdat je de hond hebt laten onderzoeken en het voer met meerdere partijen hebt besproken.

Dan ga ik toch denken naar optie leefomgeving: hoe eet de hond, wat is zijn dagritme en wat is zijn taak?

Ik zie op de foto's andere honden. Eet je hond alleen? Anders zou dit een optie kunnen zijn om hem rust te geven tijdens het eten. Laat hem na het eten ook rustig een kwartier alleen in de ruimte of nog beter: als je hond zelf aangeeft dat hij klaar is hem pas weer bij de rest. Dus niet als hij wil checken of de rest zijn voer op heeft, maar als zijn eten op is en hij rustig is.

Dagritme. Heeft de hond een vast ritme en krijgt hij om dezelfde tijden eten en beweging? Sommige honden reageren hier heel erg op, beetje vergelijkbaar met autisme. Als ze weten waar ze aan toe zijn gaat de stress omlaag en dus ook het energieverbruik. (Niet dat ik zeker weet dat het stress is maar probeer mee te denken)

Dan mijn laatste idee: dagtaak. Heeft je hond een taak? Sommige honden hebben dit totaal niet nodig en vinden een aai een dagtaak genoeg, maar sommige honden willen graag een taak hebben. Het huis bewaken, zorgen dat alle ballen zo snel mogelijk terug zijn bij de baas, slalommen, wat dan ook. Een taak die zij als hond kunnen voldoen en wij hun bij nodig hebben. Klinkt misschien tegenstrijdig maar het kan je hond veel rust geven als hij een uur (of 2) per dag hard moet werken. Hij kan dan voldaan gaan slapen tor hij de volgende dag zijn taak weer moet volbrengen. (Nogmaals, weet niet of het de oplossing is maar heb dit bij veel werkhonden zien gebeuren)

Tamara_089

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-15 21:54

Eerst kreeg ze inderdaad samen met de rest eten zelfde ruimte etc...
geef haar nu al 4 weken alleen in de gang als eerste haar eten zodat ze inderdaad de rust krijgt om te eten moet wel even de deuren barricaderen anders heeft ze ze zo open.

Een echte taak anders dan spelen en huis bewaken heeft ze momenteel niet omdat ik vind dat ze haar energie wel beter kan gebruiken.

Het jagen naar de katten is eigenlijk zo goed als over.. dit gebeurd alleen zo nu en dan nog

het eten krijgen ze zoveel mogelijk rond dezelfde tijden.

lianne304

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 21:58

schapen vet ?

en kennis deed wel eens zonnebloem oli die gebruikt was als frituur oli een klein beeetje over de brokken heen.
geen idee hoe dat zit met honden vertering systeem of zo :?

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 00:03

Het zou ook wel eens suikerziekte kunnen zijn. Een verlaagd A1, toegenomen eetlust en vermageren zijn daar tekenen van. Wat B1 is kan ik nergens vinden.

Maar er zijn dus 2 te lage waarden, daar moet je DA toch iets mee kunnen lijkt me?

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 09:37

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 09:38

Informatie van dierenkliniek Noordwolde:

http://www.gezelschapsdierenkliniek.nl/ ... ibliotheek

de link werkt niet dus maar copy paste:

Algemeen
De alvleesklier (pancreas) is een klier die gelegen is direct na de maag, in een bocht van de twaalfvingerige darm. De alvleesklier bestaat uit twee gedeelten:

Het zgn. Endocrien gedeelte, verantwoordelijk voor de productie van insuline en glucagon, twee stoffen verantwoordelijk voor het op peil houden van het bloedsuikergehalte. Verstoringen in deze functie kunnen leiden tot suikerziekte
Het zgn. Exocrien gedeelte, verantwoordelijk voor de productie van allerlei verteringsenzymen zoals amylase (zetmeel), lipase (vetten) en trypsine (eiwitten). Deze enzymen worden in de pancreas opgeslagen en bij het passeren van voedsel in de dunne darm aan het voedsel afgegeven om te helpen bij de vertering.

Exocriene Pancreas Insufficiëtie (EPI) is een aandoening van de alvleesklier, waarbij de het exocriene gedeelte klier geen of onvoldoende verteringsenzymen produceert. Hierdoor kan het voedsel in de darmen niet goed worden verteerd.

Oorzaak en symptomen
Bij jonge honden is de meest voorkomende oorzaak van EPI zgn. 'acinaire atrofie'', hierbij is het exocriene gedeelte van de pancreas nooit goed ontwikkeld. Daarnaast komt het bij de oudere hond voor ten gevolge van een ontsteking van de pancreas. EPI wordt vaker gezien bij de Duitse Herder en er wordt bij dit ras gedacht aan een erfelijke factor. Bij katten zien we EPI nogal eens na een chronische ontsteking van de pancreas.

De klinische symptomen zijn:
-Verhoogde tot zeer overmatige eetlust (polyfagie); de dieren kunnen de neiging krijgen om ontlasting of vreemde voorwerpen te eten.
-Vermageren; soms tot broodmager
-Grote hoeveelheden stopverf / grijzig gekleurde ontlasting
-Meer tot overmatig veel drinken / veel plassen; met soms, als extra complicatie: suikerziekte.
-Chronische diarree
-Slechte vachtconditie

Diagnose
De diagnose kan men stellen middels bloedonderzoek, waarbij het canine pancreatic lipase immunereactivity (cPLI) wordt bepaald. Dit is een test die de activiteit meet van het enzym lipase in het bloed. Bij honden met EPI is er geen activiteit, want er wordt geen lipase geproduceerd.
Deze test kan voor katten in Nederland niet worden uitgevoerd. Daarom moet een kat, verdacht van EPI, doorgestuurd worden naar een radioloog voor het maken van een echo. Een ervaren radioloog kan in de meeste gevallen zien of er sprake is van een normale of een afwijkende alvleesklier.
M.b.v. ontlastingsonderzoek kan een aanwijzing gekregen worden voor een slechte vertering. Echter, met ontlastingsonderzoek alleen kan nooit de diagnose EPI gesteld worden.

Behandeling
De behandeling bestaat uit toevoeging van enzymen in poedervorm (Zymoral®) bij elke maaltijd. Dieren met EPI dienen een goed verteerbaar voer met een laag vet- en vezelgehalte te hebben. Ondanks de kunstmatige toevoeging van enzymen zal de vetvertering bij EPI-patiënten minder optimaal zijn dan bij een gezond dier. Daarnaast verminderen vezels de activiteit van de kunstmatige pancreas-enzymen. Door chronisch slechte vertering kunnen bepaalde, minder gunstige bacteriën, de overhand krijgen in het darmkanaal. Het kan daarom nodig zijn om een antibioticumkuur te geven.

Prognose
Met bovengenoemde therapie is de prognose voor veel dieren met EPI goed. Ze dienen wel levenslang het dieet en het pancreaspoeder te krijgen, wat natuurlijk voor de nodige kosten zorgt. Maar dan kan het dier over het algemeen wel weer een normaal leven leiden!

Bij dieren met als complicatie suikerziekte moeten we de prognose zeker wat gematigder inschatten. Van belang is om eerst de suikerziekte te reguleren en daarna de EPI aan te pakken. Door de erfelijke factor bij Duitse Herders wordt het afgeraden om te fokken met elk dier waarbij de diagnose EPI is gesteld.

Tamara_089

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-15 10:18

Sassol schreef:
Het zou ook wel eens suikerziekte kunnen zijn. Een verlaagd A1, toegenomen eetlust en vermageren zijn daar tekenen van. Wat B1 is kan ik nergens vinden.

Maar er zijn dus 2 te lage waarden, daar moet je DA toch iets mee kunnen lijkt me?

DA zei dat de 2 waardes eigenlijk niet erg schrikbarend waren en daar ook niet echt iets uit te halen was.

Heb even een stukje gekopieerd

De klinische symptomen zijn:
-Verhoogde tot zeer overmatige eetlust (polyfagie); de dieren kunnen de neiging krijgen om ontlasting of vreemde voorwerpen te eten.
Zavijah eet als ze de kans krijgt inderdaad kattenpoep %)
-Vermageren; soms tot broodmager ze is nooit "dik" geweest
-Grote hoeveelheden stopverf / grijzig gekleurde ontlasting heeft goede ontlasting
-Meer tot overmatig veel drinken / veel plassen; met soms, als extra complicatie: suikerziekte. ze drinkt naar mijn mening niet enorm veel
-Chronische diarree heeft inderdaad ooit wel eens wat diarree achtige ontlasting
-Slechte vachtconditie Vacht is super en glanst mooi

Tamara_089

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-15 10:27

andere uitslagen die zitten allemaal wel binnen de grens

Ureum-----4,1 mmol/L-------2.3 - 9.1

Glucose----5,7 mmol/L-------4,4 - 5,9

alkalisch fosfatase <50 -------<130

totaal eiwit-----53.0 g/L-----47 - 69

GPT/ALT-------46.0 IU/L-----<113

creatinine------105,0 umol/L----55 - 139

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 18:50

Ook bij alleen die 2 symptomen (eetlust en mager) kan de aanvulling met pancreasenzymen helpen.

LhinnOlijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 12:02

Weet je wat het lastige is? Je hebt geen referentiekaders van je eigen hond. Van een eerder bloedonderzoek bedoel ik dan. Misschien zitten er abnormale waardes, voor haar, erbij.

Probeer haar in huis of daarbuiten ook een taak te geven en mentaal moe, zo niet nog vermoeiender te maken. Dan weet je zeker dat zij ook wat te doen heeft en wellicht zorgt die rust ervoor dat ze aankomt. En anders, ik ken het vanuit de Mechelaars dat sommige honden pas op hun 3de geen wandelend skelet zijn, hoeveel er ook werd in gegooid. Soms spelen hormonen een grotere rol dan dat je denkt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 12:03

Misschien heb je mijn reactie over het hoofd gezien, maar overweeg echt eens een osteopaat.

Tamara_089

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-15 12:14

Met zavijah gaat het goed. Ben nogmaals bij de DA geweest over overleg o.a. pancreas. bedoeling was eigenlijk nog wat meer bloed onderzoeken om het uit te sluiten.
Ben ook al op zoek gegaan naar een osteopaat wat info in winnen etc.
Maar....
Een vriendin van mij had een zak voer over van smulti de premium. was eigenlijk de bedoeling dat Nanook die zou gaan krijgen maar zavijah dacht daar anders over. Dus waarom niet een poging gewaagd.
Ze eet het goed. Sinds een 1,5 week komt er 3 tot 4 dagen in de week een husky pup in huis als oppashondje. Vanaf dag 1 is zavijah er super gek op. speelt ontzettend met hem en "beschermt" hem ook.. als de andere hond een grom geeft van dat wil ik niet komt zavijah aangezet om de pup weg te halen om te spelen.

Sinds deze 1,5 week is ze aangekomen.... de ribben zijn niet meer zo duidelijk te zien (alleen als ze zich draait en haar huid er strak op ligt) en op haar heupen steekt het ook niet meer zo uit. Voorlopig blijft ze dus op de smulti premium staan.

Rara politiepet waar dit nu aan ligt maar ben er in ieder geval erg blij mee

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 09:10

Hartstikke fijn!

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 17:34

super!
misschien dat het oppassen op de pup haar een taak geeft waar ze haar energie wat efficiënter in kan stoppen.
De puppygekte heeft ze van haar vader, die de pups zelfs tegen hun eigen moeder beschermde en hij heeft het weer van zijn vader, die zelfs een nest pups die hij net ontmoet had beschermde voor de fokkers _O-

Tamara_089

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-15 20:50

het is echt super om te zien hoe ze ermee omgaat... hij mag echt alles bij haar doen... ze geniet er zo van :)

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 21:11

blijft prachtig om te zien inderdaad <3
papa met baby Zavijah
Afbeelding

Tamara_089

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-15 21:34

zo grappig om te zien dat je nu zo duidelijk zavijah herkent in het gedrag al op foto's.. toen ik de foto's zag voor ze hier was als puppy was ik soms echt aan het twijfelen wie is nu zavijah maar dat is nu zo duidelijk :)

Die andere foto toen ze net een paar dagen oud was met papa blijf ik ook zo mooi vinden <3

"mama" Zavijah met haar oppaskroost
Afbeelding

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 11:17

Fijn dat het goed gaat !

En wat een prachtige foto !