Huh gezinsuitbreiding?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 01:17

Uit ervaring weet ik dat het nesthaar je gemakkelijk op het verkeerde been kan zetten, dus ik hoop dat je gelijk hebt. Wij hebben eens een soortgelijk ongelukje gehad en achteraf is het maar goed dat we alleen de 'voedster die geen voedster bleek te zijn' hebben weggehaald en de rest bij elkaar hebben laten zitten, want anders was het niet goed afgelopen. Los van de exacte reden valt het op dat de konijntjes er op de laatste foto erg gerimpeld (en dus ondervoed) uitzien. Ik hoop dat je andere voedsters niet zwanger blijken te zijn, maar mochten ze toch jongen krijgen dan hoop ik dat ze gezond groot worden, want dit is wel erg verdrietig. Sterkte!

R.X.

Re: Huh gezinsuitbreiding?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-15 01:42

Dat hopen wij ook.

We gaan ons best zeker doen.

Chichiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 13:51

Rare vraag...Weet je zeker dat je de goede voedster bij de konijntjes hebt
gehouden?
Triest verhaal zeg...Dan probeer je het goed te doen(alles castreren ed)...
en dan zoiets...

Sterkte met wat nog komen gaat...

Qwillion

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 14:02

bridgetF schreef:
Wat ik me afvraag, op het moment dat je je ram daar bracht voor castratie, heb je toch een rekening betaald? Wat stond er op die rekening dan? Heb je er dan wel voor betaald? Ik zou persoonlijk de konijnen bij hem brengen als ze oud genoeg zijn. Dan moet hij ze maar een nieuw thuis geven.

Dit vraag ik mij ook af???

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-15 16:47

Dit konijn was iets aan het plukken, vertoonde heel ander gedrag en is de enige met de vachtkleur van het nest.

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-15 16:49

Afbeelding
Dit konijn hebben we vermoeden van dat ze ook jongen krijgt.
Daarom alvast apart gezet

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-15 16:51

Ook hadden we voor de zekerheid de uitgang naar het buitenverblijf dichtgedaan.
We willen niet het risico lopen dat ze buiten werpen.
Met deze kou.

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 17:16

Toch wel raar.. is er geen miscommunicatie geweest die dag?
Heb je dan betaald voor de castratie en wanneer dit gebeurt zie je het toch..
vreemd verhaal.

Hoop dat de rest niet zwanger is/zijn. :)

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-15 23:06

Heb ik al een paar keer vermeld.

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 14:56

Hè wat naar om die jongen te verliezen, dat heeft toch ook een nare impact terwijl het helemaal niet nodig was. Ik zou zeker toch een vergoeding vragen bij de dierenarts mochten de andere konijnen wel drachtig zijn, of in ieder geval de kosten van de castratie vergoed krijgen als je je mannetje daar wil laten castreren. Het is een grove fout wat ze gemaakt hebben. Fouten maken is menselijk, maar in dit geval is het wel zo eerlijk dat ze iets als vergoeding geven omdat jij met de directe gevolgen te maken hebt.
Ik hoop voor jou dat de andere dames geen jongen meedragen, op zo een jonge leeftijd is dat niet ideaal. De jongen die zijn overleden zagen er wel mager uit, ieder heeft zijn eigen tactiek maar als je voedsters tam zijn en jou goed accepteren zou ik de jongen gewoon iedere dag even controleren en wegen. Op die manier weet je precies hoeveel ze aankomen en dat ze niet achterlopen. Die rimpelige buikjes mogen ook echt niet, ze horen lekkere volle, ronde buikjes te hebben.
Heel veel succes! Hopelijk valt het mee met de uitbreiding en misschien zou je een regeling kunnen treffen met een konijnenopvang in de buurt dat die mensen die interesse hebben naar jou kunnen verwijzen voor die kleintjes.

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-15 08:41

Ik kan jullie vermelden:

het verhaal heeft meerdere staartjes gekregen.

Ons Bizzy is net mam geworden.

Hoeveel weet ik nog niet wil nog even met rust laten.

Vraagje aan de ervaren fokkers:
Wanneer doen jullie nest controle?
Ik deed dat zeeeeeer voorzichtig en wou ze liefst niet aanraken, hoe doen jullie dat?

Afbeelding

Afbeelding

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-15 08:46

Gisteren zijn deze twee heren gecastreerd.

Helaas liep het bij Rizzel niet helemaal voorspoedig omdat er een zaadstrengel geknapt was.
Verder is het goed gegaan en beide heren zijn weer lekker thuis.

Voorlopig houd ik ze even binnen ivm de temperatuur.

Afbeelding
Papa Smokey.

Afbeelding
Oom Rizzel.

Hooi is er na de foto erbij gelegt.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 08:50

Ach, alweer een nestje! Ze liggen er wel 'kaal' bij, die van mij waren volledig verstopt door de moeder in een hoekje en flink toegedekt met haar en stro.
Ik weet eerlijk gezegd niet of het nou wel of niet handig is om ze wat extra toe te dekken.. Misschien ook maar gewoon even met rust laten.

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-15 08:53

Daar zitten wij inderdaad ook mee.
Ons ander konijn had der nest ook helemaal bekleed met der vachtharen.

barrymuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 09:23

Ik ben een stille meelezer van je topic.
Maar nu ik dit nestje zie komt bij mij ook het eerst in me op wat liggen ze kaal en open.
TS ik zou een hand doek over het gedeelte van de kooi hangen dat is toch wat rustiger voor de jongen en mams dan kan ze zich terug trekken.
Ik zou als het gaat er zo veel mogelijk af blijven (eerste 24 uur)als ik dit nest ziet je ziet echt dat ze nog niet goed weet wat er aan de hand is.
En als je nest controle wil doen haal dan even je handen door de bodembedekking van de kooi en haal moeder konijn even goed aan met 2 handen.
En als je wil weten of je konijn de jongen voed leg je een lang strotje / paar sprietjes hooi en stro gevlochten er over het nest als dat na een tijdje aan de kant ligt weet je dat ze haar jongen voed / verzorgd.
Dit is meestal 2 x per dag als een soort pitstop.
Moeder gaat boven het nest staan jongen drinken ongeveer een minuut en de moeder gaat weer verder.
Kijk bij de nest controle of ze mooi vol zijn en niet gerimpeld.
Gerimpeld wil meestal zeggen dat ze de jongen niet of slecht voed.

Wil nog even zeggen dat ik het echt erg vind wat je nu mee maakt je doet zo je best voor je konijnen om het goed te doen en dan krijg je dit allemaal. :(:)
En mensen die niet naar de dieren om kijken lijkt dit nooit te gebeuren.
Nog even een vraagje die 2 wat nu gecastreerd zijn was dat bij die zelfde dierenarts ??
Laatst bijgewerkt door barrymuis op 04-02-15 09:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 09:29

Of even je handen door het gebruikte stro halen en toch wat extra stro erover leggen? Een handdoek deels over de kooi kan misschien ook idd. Ik had er zelf op een gegeven een fleecedeken over gedaan. Maar hier lagen ze ook buiten en vroor het behoorlijk.
Lastig dit he, hoop dat dit nestje het overleefd.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 11:20

Ach nog meer baby's, hopelijk gaat het nu wel goed.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 11:26

Sunny wat heeft de da fout gedaan dan. Ik vind beide partijen laks geweest.

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-15 12:28

StalNollie schreef:

"En bedankt!"

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 13:43

StalNollie schreef:

Als je goed leest heeft de dierenarts het nagelaten om even te vertellen dat het rammetje niet gecastreerd is. Logisch dat TS er vanuit gaat dat ze veilig bij elkaar kunnen. Dus in hoeverre is TS dan laks? Snap jouw reactie niet helemaal tenzij je het topic niet goed hebt gelezen.

@ TS: ik zou kijken hoe mams tegen jou doet. Zolang zij je goed accepteert zou ik je handen even goed met urine van haar inwrijven en even snel een nestcontrole doen. Dan weet je in ieder geval of ze mooie volle buikjes hebben en gevoed worden. Trouwens ook een hele goede van dat gevlochten stro, dat is echt een mooie manier om te checken.
Succes met de kleintjes, hopelijk doet mams het goed en worden deze kleintjes groot en sterk ;)

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 13:54

StalNollie schreef:

Ik vind jou vaak erg hard in uitspraken, valt me echt op.

Ts, hoop dat dit nest beter gaat dan het andere nest.
Succes.

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-15 14:04

Ik wil iedereen van harte danken voor het meedenken en de tips die we krijgen.
We zijn daar erg dankbaar voor.
Kwartje viel even niet van dat stro hooi tip, oeps.
Maar naar een pb-tje is het helemaal duidelijk.
Ga ik zeker doen, ben hier erg blij mee.
Heb ook goed nieuws, het nest is beter bedekt met vachthaar.
Ik zag het toen ik de grote handoek over het hok wou doen.
Ik zag ook wat bewegen maar durfde nog niet te kijken.
Ik ga even een dag wachten hiervoor.

We hopen dat ze allemaal gezond sterk dn gelukkig worden en eigenlijk ook dat het hierbij blijft, dan hoeft er niemand herplaatst te worden.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 14:10

sunny_l0ve schreef:
StalNollie schreef:

Als je goed leest heeft de dierenarts het nagelaten om even te vertellen dat het rammetje niet gecastreerd is. Logisch dat TS er vanuit gaat dat ze veilig bij elkaar kunnen. Dus in hoeverre is TS dan laks? Snap jouw reactie niet helemaal tenzij je het topic niet goed hebt gelezen.

@ TS: ik zou kijken hoe mams tegen jou doet. Zolang zij je goed accepteert zou ik je handen even goed met urine van haar inwrijven en even snel een nestcontrole doen. Dan weet je in ieder geval of ze mooie volle buikjes hebben en gevoed worden. Trouwens ook een hele goede van dat gevlochten stro, dat is echt een mooie manier om te checken.
Succes met de kleintjes, hopelijk doet mams het goed en worden deze kleintjes groot en sterk ;)

als ik naar de DA of veearts ga voor bepaalde dingen dan vraag ik concreet hierna. dus zou ik ook vragen hoe de castratie verder is verlopen eventueel tips wat je in de gaten moet houden ontstekingen etc.
ook als je afrekent zie je toch wat je afrekent.
dus daarin vind ik het wat laks van beide kanten. uitspraak kan hard zijn maar de DA valt net zo goed niks te verwijten

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-15 14:13

Weet ik ga hier neit teveel meer aan kwijt doen.
Ik weet dat ik van alles na de tijd gevraagt heb daarbij hebben wij heeeeeeel veel dieren en worden de kosten op 1 bult gegooid

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 14:15

Ik zou even hier lezen, TS. Stel desnoods je vragen ook op het forum.

http://www.bunnybunch.nl/forums/

http://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/Voortplanting/

http://www.bunnybunch.nl/informatie/cat ... ht-nestje/

Ik zou het nest in de gaten houden, kijken of er geen dode jongen zijn, maar het verder echt zoveel mogelijk met rust laten. En euh, met urine inwrijven.. Tja, ik weet het niet, maar babykonijnen ruiken toch niet naar de urine of keutels van de moeder?

Wat ontzettend slordig van de DA. Misschien had TS inderdaad moeten vragen hoe het was verlopen maar niet iedereen denkt daaraan als je je konijn levend en wel ophaalt. De DA had dit zeker wel moeten vermelden, dus hem valt het wel zeker te verwijten!