Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
lifaya schreef:Denk dat ze enkel de stamboom bedoelde. Naar is die 430 dan alle gemaakte kosten of komt er nog meer bij ? ( naast ontworming etc)
)
jenneke1029 schreef:even een stukje van een colega fokker die aangeeft waarom de prijs van stamboom pups zo duur is, vond het een hele goede en dan zijn alle kosten nog niet eens beschreven.
De meeste fokkers zijn enthousiast in hun uitleg aan de pupkopers als het gaat om hun honden, de kennel en overige activiteiten. Alle vragen worden met gemak beantwoord, maar bij vragen over de aanschafprijs van de pup, komt er een soort verontschuldigend verhaal. Vanwege openheid en transparantie voegen wij de onderstaande tekst bij in onze informatiemap;
Wat maakt de rashond zo prijzig?
Gezondheidseisen hebben een keerzijde die we kosten noemen. Fokkers van rashonden kopen een kostbare pup aan. Deze moet ongeveer twee jaar worden onderhouden (eten, entingen, ontwormingen, hondenschool, etc.). Dan volgen verschillende medische keuringen zoals HD, ED, oogonderzoeken, sommige rassen kennen een bloedonderzoek op genetische afwijkingen en een algehele gezondheidscheck. Deze onderzoeken worden door de fokker rechtstreeks betaalt aan de dierenarts. De uitkomsten van al deze onderzoeken worden door de overkoepelende organisatie “Raad van Beheer” pas teruggekoppeld aan de fokker nadat hij/zij hun rekening ook heeft betaald. Er wordt van iedere hond tegenwoordig ook DNA afgenomen door de Raad van Beheer, die voor al hun testen en administratieve handelingen exorbitante bedragen vragen. Tenslotte eist de rasvereniging, ook nog een bijdrage op uit de kas van de fokker door de verplichte aankeuringen (exterieur).
Wanneer het teefje zover is om een nest te gaan krijgen en de dekking met bijbehorende betaling heeft plaatsgevonden is de fokker al 5.000 euro lichter. Fertiliteitsingrepen zoals K.I. (200 euro) keizersnee (500 euro) en deelname aan shows zijn hierin niet meegerekend. Ook laten we bij dit bedrag van 5.000 euro de huisvestingskosten en algehele reiskosten van onszelf en de pups buiten beschouwing (onze honden komen o.a. uit Tsjechië, Spanje en Hongarije). En dan maar hopen dat de dekking aanslaat (ca. 25% mislukt). Dit is het meest gunstige scenario, want stel dat de teef “leeg” blijft, of simpelweg niet aan de fokeisen voldoet; dan is de fokker bij dit ene hondje zijn 5.000 euro kwijt en kan hij of zij opnieuw beginnen.
De Raad van Beheer levert de stambomen, neemt (middels wangslijm) ook DNA af van de pups en voert een afstammingsonderzoek uit. Voor iedere pup draagt de fokker hiervoor 107 euro af aan deze instantie. Iedere twee weken krijgt elke pup een ontwormingsmiddel toegediend en geeft de dierenarts op de leeftijd van 6 weken een enting. De meeste serieuze fokkers, die wij kennen, bezuinigen niet op het eten van de kleintjes. Steeds vaker hoor je dat ze duurdere vleesproducten aanbieden tussen 4-8 weken, in plaats van de bekende Bambix of Brinta van een decennia geleden. De factor “tijd is geld” is voor de fokker niet van toepassing, want als dit zou worden doorberekend is de nieuwe huisgenoot niet meer te betalen. Dat hoeft ook niet, want we noemen ons niet voor niets HOBBYfokkers. Het uitoefenen van deze hobby zien de meeste hondenliefhebbers dan ook als een prettige besteding van hun vrije tijd!
Tekst: Maxcellent kennel - Wij geven toestemming om deze tekst over te nemen.
kimmie261 schreef:ik heb hier 1 teefje welke haar ouders ook beide stambomen hebben + officieel HD/ED vrij getest zijn,
waarom de fokker geen stamboom aangevraagd heeft? je moet om te fokken met rottweilers met stamboom aan show voorwaarden voldoen,zoveel U'tjes hebben,en deze mensen hebben een groot vee bedrijf en absoluut geen tijd of zin om een dag op een show te zitten. ( welke overigens wel een hele mooie teef was,uit lelijke ouderdieren hoef ik nl geen puppie)
ze wilden wel een nestje fokken dus hebben wel hun teefje getest en een geteste stamboom reu gebruikt.
mijn voordeel was dik 600 euro ,als koper
en aangezien stambomen mij verder echt 0,0 meerwaarde geven aan een hond,ben ik heel blij dat er mensen zijn die zulke netje stamboomloosjes op de wereld zetten.
overigens heb ik hier alle uitslagen van testen en stambomen liggen,kreeg dat keurig opgestuurd nadat ik nookie aanbetaald had.
met nookie heb ik zelf vorig jaar een kruising nestje gefokt,haar eerst laten rontgenen op HD en ED en toen dat 100% oke was pas laten dekken door een hd en ed vrije reu.
wat is hier nu in hemelsnaam mis aan?? ik snap dat niet....
en de kosten waren niet minder voor mijn stamboomloosje bij de DA als dat ik met een hond mét stamboom was gekomen...ook de dekking is gewoon een betaalde dekking geweest waarvoor we 1000 km hebben moeten rijden....
en hier ging nátuurlijk alles keurig ontwormt( wat overigens geen drol kost) ,gechipt en geent de deur uit,mensen kregen ook nog eens voor 2 maanden vers vlees mee..en dat alles voor 400 euro...
kimmie261 schreef:ik heb hier 1 teefje welke haar ouders ook beide stambomen hebben + officieel HD/ED vrij getest zijn,
waarom de fokker geen stamboom aangevraagd heeft? je moet om te fokken met rottweilers met stamboom aan show voorwaarden voldoen,zoveel U'tjes hebben,en deze mensen hebben een groot vee bedrijf en absoluut geen tijd of zin om een dag op een show te zitten. ( welke overigens wel een hele mooie teef was,uit lelijke ouderdieren hoef ik nl geen puppie)
ze wilden wel een nestje fokken dus hebben wel hun teefje getest en een geteste stamboom reu gebruikt.
en aangezien stambomen mij verder echt 0,0 meerwaarde geven aan een hond,ben ik heel blij dat er mensen zijn die zulke nette stamboomloosjes op de wereld zetten.
overigens heb ik hier alle uitslagen van testen en stambomen liggen,kreeg dat keurig opgestuurd nadat ik nookie aanbetaald had.
had nookie een nestje geweest met stamboom,had ze dus niet hier gewoond...
met nookie heb ik zelf vorig jaar een kruising nestje gefokt,haar eerst laten rontgenen op HD en ED en toen dat 100% oke was pas laten dekken door een hd en ed vrije reu.
en de kosten waren niet minder voor mijn stamboomloosje bij de DA als dat ik met een hond mét stamboom was gekomen...ook de dekking is gewoon een betaalde dekking geweest waarvoor we 1000 km hebben moeten rijden....
en hier ging nátuurlijk alles keurig ontwormt( wat overigens geen drol kost) ,gechipt en geent de deur uit,mensen kregen ook nog eens voor 2 maanden vers vlees mee..en dat alles voor 400 euro...
Nu geen tijd. kimmie261 schreef:en de ouders van nookie zijn beide dus officieel HD en Ed vrij verklaard ,dus mét certificaat van raad van beheer erbij...
en ze zullen toch geen andere prijzen handteren bij raad van beheer of je met of zonder stamboom fokt??
en mijn puppies heb ik verkocht voor 400 euro...
voor rottweilers is alleen hd en ed vereist om te fokken,verder geen andere resten verplicht...
kimmie261 schreef:en de ouders van nookie zijn beide dus officieel HD en Ed vrij verklaard ,dus mét certificaat van raad van beheer erbij...
en ze zullen toch geen andere prijzen handteren bij raad van beheer of je met of zonder stamboom fokt??
voor rottweilers is alleen hd en ed vereist om te fokken,verder geen andere testen verplicht...
hier link met erfelijke afwijkingen binnen de rottweiler.even bloedje en je weet of de hond lijder,drager,of vrij is ook handig bij het kiezen van de reu.
en aangezien stambomen mij verder echt 0,0 meerwaarde geven aan een hond,ben ik heel blij dat er mensen zijn die zulke nette stamboomloosjes op de wereld zetten.
had nookie een nestje geweest met stamboom,had ze dus niet hier gewoond...
keona schreef:Word zo moe van wat mensen schrijven,heb enkel eerste blz gelezen.heb pas mijn eerste nestje gefokt met stamboom.
Ten eerste een hond met stamboom fokken geeft geen garantie dat de oudere dieren getest zijn,want de raad van beheer geeft deze uit. Er zijn maar enkele rassen waar bij de raad om bepaalde testen vraagt bv amerikaanse staff,moet de magtest doen moeder en vader anders krijgen pups geen stamboom.
Een rasvereniging stelt eisen aan de gezondheidstesten,dus als iemand via de rasvereniging fokt moet hij gezondheidstesten doen.
Er riep iemand zo duur zijn de testen niet,om 1200 te moeten vragen. Nou ik had 4 aussie pups waar ik 900 voor vroeg nou ik heb net kiet gespeeld,niks winst.
Ook roept iedereen de stamboom aanvragen kost niet zoveel,je moet dna van de teef vast laten leggen bij de raad kost geld,en dan nog de rekeningen van de stamboom en dna certificaat en op naam registreren zit je toch wel rond de 130 per pup zo iets.voor precies moet ik na kijken.en de tijd en moeite.
Het is allemaal nog niet zo simpel.
En prullenbakkenrassen leven langer is ook weer wat uit de oude doos.mensen roep toch niet gewoon maar wat.
kimmie261 schreef:en de ouders van nookie zijn beide dus officieel HD en Ed vrij verklaard ,dus mét certificaat van raad van beheer erbij...
voor rottweilers is alleen hd en ed vereist om te fokken,verder geen andere testen verplicht...

Diablo schreef:Aankoopprijs, eten en trainingen rekenen vind ik echt belachelijk. Dus een pupkoper moet eigenlijk jouw hond betalen? Jouw hond, jouw maatje, die je toch hoop ik, niet alleen hebt om pups voort te brengen, moet betaald worden door een ander? Dat vind ik echt heel raar.