Waarom geen stamboom aanvragen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

bridgetF

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 10:17

schiet me niet lek, want ik heb niet alles gelezen. Ik reageer hoofdzakelijk op de eerste post van TS.

Een stamboom aanvragen kost zeker niet veel, ik heb destijds raskatten gefokt, stambomen kostte ongeveer 8 jaar geleden zo'n € 17.50 per kitten. Ik verwacht niet dat het van honden niet veel meer is, hooguit het dubbele. Ik vind dat niet veel geld, zeker in verhouding tot de vraagprijzen/verkoopprijzen.

Ik denk eigenlijk dat het regels omzeilen is,
bijvoorbeeld met raskatten mocht je maar drie nesten in 2 jaar. Dus dat extra nestje geef je niet op, dus verkoop je zonder stamboom. Die regels zijn er voor het welzijn van je poes. Maar sommige fokkers vinden de portemonnee belangrijker of zijn er een beetje te makkelijk in, van ach kan wel....of heel toevallig was de kater ontsnapt toen net op dat moment ook nog eens de poes loops was. Soms kan het zijn dat op die manier de regel word omzeilt om niet bedrijfsmatig te worden gezien, waardoor je "netjes" in je norm blijft van het x aantal nestjes per jaar.

Ik denk dat het voor honden niet anders is, een x aantal nesten per jaar als maximum, pus het feit dat ik heb gehoord dat hondenfokkers aan nog meer regels zijn verbonden zoals verplichten testen bij ras gebonden "afwijkingen/ziekten". (bv HD, patella en dergelijke). Dit zijn testen die wel, naar mijn vermoedens, wel wat meer kosten. Ik denk dat persoonlijk mensen op die manier makkelijk wat geld willen (denken te) verdienen. Hoewel ik weet dat het ook heel veel kost en als je pech hebt er ook heel veel bij moet leggen. Ik heb zelf veel geshowd en geïmporteerd om mijn ras te verbeteren, dus dat is veel geld er op toe leggen, maar ik heb ook anders gezien. Maar blijf het dubieus vinden als je twee stamboom dieren kruist en er dan geen papieren bij aanvraagt.

Het kan ook zijn dat het niet geheel raszuiver is, maar er zo sterk op lijkt dat ze het als 100% ras verkopen, maar tja...een stamboom aanvragen kan dan natuurlijk niet. Ik denk dat er zo heel veel mensen denken een ras zuiver dier te hebben zonder stamboom, maar wat gewoon een kruising is, die erg lijkt. Vaak wordt er dan gezegd, het is 100% zuiver, maar de vader of moeder heeft niet zo goed vererft. Dat klinkt dan heel fraai en professioneel. Of er wordt gezegd, dat hij net niet voldoet aan de raskenmerken en niet geschikt is voor de show. Ja ja...niet geschikt voor de show...als ze dat al zeggen, dan klopt er al iets niet, want zonder stamboom kan hij zo en zo niet uitkomen voor zijn ras op een show. Maar hoe veel mensen dat wel niet een mooi praatje met wat termen geloven en zo te veel betalen voor een kruising....

Wat natuurlijk ook kan is dat er met enige pech een kleur uit komt die niet erkent is door de stamboom verenging. Dat zou natuurlijk wel kunnen. Of dat je een ras wilt, wat elders officieel erkent is, maar niet in jou land.

Al om al...ik heb er altijd grote vraagtekens bij als ze een hond of kat als 100% raszuiver proberen te verkopen en geen stamboom er bij hebben aangevraagd en er wel een redelijk prijskaartje aan hangen.
Laatst bijgewerkt door bridgetF op 02-02-15 10:34, in het totaal 1 keer bewerkt

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 10:25

Helaas kost een stamboom toch wel iets meer dan 17,50.net even boven op de rekening gekeken dat was voor 4 pups 430,-
Voor stamboom en dna

Rennie89

Re: Waarom geen stamboom aanvragen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 10:34

Denk dat ze enkel de stamboom bedoelde. Naar is die 430 dan alle gemaakte kosten of komt er nog meer bij ? ( naast ontworming etc)

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 10:43

lifaya schreef:
Denk dat ze enkel de stamboom bedoelde. Naar is die 430 dan alle gemaakte kosten of komt er nog meer bij ? ( naast ontworming etc)

Dit is alleen van de stamboom en het dna certificaat.komen nog veel meer kosten bij ik heb de pups aan 900 per stuk verkocht en heb daar nu bij mijn eerste nest niks aan over gehouden wat denk he van een dekkig van 900,- foto,s hd en ed maken bij da raad van beheer die ze na kijkt kost allemaal geld bloedtesten mdr1 hfs4,ogentest,aankeuring van de teef.dan nog ontwormen enten.pups otwormen en enten.voer warmtelamp noem maar op komt hoop bij kijken

jenneke1029

Re: Waarom geen stamboom aanvragen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 10:54

even een stukje van een colega fokker die aangeeft waarom de prijs van stamboom pups zo duur is, vond het een hele goede en dan zijn alle kosten nog niet eens beschreven.

De meeste fokkers zijn enthousiast in hun uitleg aan de pupkopers als het gaat om hun honden, de kennel en overige activiteiten. Alle vragen worden met gemak beantwoord, maar bij vragen over de aanschafprijs van de pup, komt er een soort verontschuldigend verhaal. Vanwege openheid en transparantie voegen wij de onderstaande tekst bij in onze informatiemap;
Wat maakt de rashond zo prijzig?
Gezondheidseisen hebben een keerzijde die we kosten noemen. Fokkers van rashonden kopen een kostbare pup aan. Deze moet ongeveer twee jaar worden onderhouden (eten, entingen, ontwormingen, hondenschool, etc.). Dan volgen verschillende medische keuringen zoals HD, ED, oogonderzoeken, sommige rassen kennen een bloedonderzoek op genetische afwijkingen en een algehele gezondheidscheck. Deze onderzoeken worden door de fokker rechtstreeks betaalt aan de dierenarts. De uitkomsten van al deze onderzoeken worden door de overkoepelende organisatie “Raad van Beheer” pas teruggekoppeld aan de fokker nadat hij/zij hun rekening ook heeft betaald. Er wordt van iedere hond tegenwoordig ook DNA afgenomen door de Raad van Beheer, die voor al hun testen en administratieve handelingen exorbitante bedragen vragen. Tenslotte eist de rasvereniging, ook nog een bijdrage op uit de kas van de fokker door de verplichte aankeuringen (exterieur).
Wanneer het teefje zover is om een nest te gaan krijgen en de dekking met bijbehorende betaling heeft plaatsgevonden is de fokker al 5.000 euro lichter. Fertiliteitsingrepen zoals K.I. (200 euro) keizersnee (500 euro) en deelname aan shows zijn hierin niet meegerekend. Ook laten we bij dit bedrag van 5.000 euro de huisvestingskosten en algehele reiskosten van onszelf en de pups buiten beschouwing (onze honden komen o.a. uit Tsjechië, Spanje en Hongarije). En dan maar hopen dat de dekking aanslaat (ca. 25% mislukt). Dit is het meest gunstige scenario, want stel dat de teef “leeg” blijft, of simpelweg niet aan de fokeisen voldoet; dan is de fokker bij dit ene hondje zijn 5.000 euro kwijt en kan hij of zij opnieuw beginnen.
De Raad van Beheer levert de stambomen, neemt (middels wangslijm) ook DNA af van de pups en voert een afstammingsonderzoek uit. Voor iedere pup draagt de fokker hiervoor 107 euro af aan deze instantie. Iedere twee weken krijgt elke pup een ontwormingsmiddel toegediend en geeft de dierenarts op de leeftijd van 6 weken een enting. De meeste serieuze fokkers, die wij kennen, bezuinigen niet op het eten van de kleintjes. Steeds vaker hoor je dat ze duurdere vleesproducten aanbieden tussen 4-8 weken, in plaats van de bekende Bambix of Brinta van een decennia geleden. De factor “tijd is geld” is voor de fokker niet van toepassing, want als dit zou worden doorberekend is de nieuwe huisgenoot niet meer te betalen. Dat hoeft ook niet, want we noemen ons niet voor niets HOBBYfokkers. Het uitoefenen van deze hobby zien de meeste hondenliefhebbers dan ook als een prettige besteding van hun vrije tijd!
Tekst: Maxcellent kennel - Wij geven toestemming om deze tekst over te nemen.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 10:55

ik heb hier 1 teefje welke haar ouders ook beide stambomen hebben + officieel HD/ED vrij getest zijn,

waarom de fokker geen stamboom aangevraagd heeft? je moet om te fokken met rottweilers met stamboom aan show voorwaarden voldoen,zoveel U'tjes hebben,en deze mensen hebben een groot vee bedrijf en absoluut geen tijd of zin om een dag op een show te zitten. ( welke overigens wel een hele mooie teef was,uit lelijke ouderdieren hoef ik nl geen puppie :) )

ze wilden wel een nestje fokken dus hebben wel hun teefje getest en een geteste stamboom reu gebruikt.

mijn voordeel was dik 600 euro ,als koper :)

en aangezien stambomen mij verder echt 0,0 meerwaarde geven aan een hond,ben ik heel blij dat er mensen zijn die zulke nette stamboomloosjes op de wereld zetten.

overigens heb ik hier alle uitslagen van testen en stambomen liggen,kreeg dat keurig opgestuurd nadat ik nookie aanbetaald had.

had nookie een nestje geweest met stamboom,had ze dus niet hier gewoond...

met nookie heb ik zelf vorig jaar een kruising nestje gefokt,haar eerst laten rontgenen op HD en ED en toen dat 100% oke was pas laten dekken door een hd en ed vrije reu.

wat is hier nu in hemelsnaam mis aan?? ik snap dat niet....

en de kosten waren niet minder voor mijn stamboomloosje bij de DA als dat ik met een hond mét stamboom was gekomen...ook de dekking is gewoon een betaalde dekking geweest waarvoor we 1000 km hebben moeten rijden....

en hier ging nátuurlijk alles keurig ontwormt( wat overigens geen drol kost) ,gechipt en geent de deur uit,mensen kregen ook nog eens voor 2 maanden vers vlees mee..en dat alles voor 400 euro...
Laatst bijgewerkt door kimmie261 op 02-02-15 10:58, in het totaal 1 keer bewerkt

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 10:58

Goed omschreven,en dit is ook echt waar.
jenneke1029 schreef:
even een stukje van een colega fokker die aangeeft waarom de prijs van stamboom pups zo duur is, vond het een hele goede en dan zijn alle kosten nog niet eens beschreven.

De meeste fokkers zijn enthousiast in hun uitleg aan de pupkopers als het gaat om hun honden, de kennel en overige activiteiten. Alle vragen worden met gemak beantwoord, maar bij vragen over de aanschafprijs van de pup, komt er een soort verontschuldigend verhaal. Vanwege openheid en transparantie voegen wij de onderstaande tekst bij in onze informatiemap;
Wat maakt de rashond zo prijzig?
Gezondheidseisen hebben een keerzijde die we kosten noemen. Fokkers van rashonden kopen een kostbare pup aan. Deze moet ongeveer twee jaar worden onderhouden (eten, entingen, ontwormingen, hondenschool, etc.). Dan volgen verschillende medische keuringen zoals HD, ED, oogonderzoeken, sommige rassen kennen een bloedonderzoek op genetische afwijkingen en een algehele gezondheidscheck. Deze onderzoeken worden door de fokker rechtstreeks betaalt aan de dierenarts. De uitkomsten van al deze onderzoeken worden door de overkoepelende organisatie “Raad van Beheer” pas teruggekoppeld aan de fokker nadat hij/zij hun rekening ook heeft betaald. Er wordt van iedere hond tegenwoordig ook DNA afgenomen door de Raad van Beheer, die voor al hun testen en administratieve handelingen exorbitante bedragen vragen. Tenslotte eist de rasvereniging, ook nog een bijdrage op uit de kas van de fokker door de verplichte aankeuringen (exterieur).
Wanneer het teefje zover is om een nest te gaan krijgen en de dekking met bijbehorende betaling heeft plaatsgevonden is de fokker al 5.000 euro lichter. Fertiliteitsingrepen zoals K.I. (200 euro) keizersnee (500 euro) en deelname aan shows zijn hierin niet meegerekend. Ook laten we bij dit bedrag van 5.000 euro de huisvestingskosten en algehele reiskosten van onszelf en de pups buiten beschouwing (onze honden komen o.a. uit Tsjechië, Spanje en Hongarije). En dan maar hopen dat de dekking aanslaat (ca. 25% mislukt). Dit is het meest gunstige scenario, want stel dat de teef “leeg” blijft, of simpelweg niet aan de fokeisen voldoet; dan is de fokker bij dit ene hondje zijn 5.000 euro kwijt en kan hij of zij opnieuw beginnen.
De Raad van Beheer levert de stambomen, neemt (middels wangslijm) ook DNA af van de pups en voert een afstammingsonderzoek uit. Voor iedere pup draagt de fokker hiervoor 107 euro af aan deze instantie. Iedere twee weken krijgt elke pup een ontwormingsmiddel toegediend en geeft de dierenarts op de leeftijd van 6 weken een enting. De meeste serieuze fokkers, die wij kennen, bezuinigen niet op het eten van de kleintjes. Steeds vaker hoor je dat ze duurdere vleesproducten aanbieden tussen 4-8 weken, in plaats van de bekende Bambix of Brinta van een decennia geleden. De factor “tijd is geld” is voor de fokker niet van toepassing, want als dit zou worden doorberekend is de nieuwe huisgenoot niet meer te betalen. Dat hoeft ook niet, want we noemen ons niet voor niets HOBBYfokkers. Het uitoefenen van deze hobby zien de meeste hondenliefhebbers dan ook als een prettige besteding van hun vrije tijd!
Tekst: Maxcellent kennel - Wij geven toestemming om deze tekst over te nemen.

jenneke1029

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 10:59

kimmie261 schreef:
ik heb hier 1 teefje welke haar ouders ook beide stambomen hebben + officieel HD/ED vrij getest zijn,

waarom de fokker geen stamboom aangevraagd heeft? je moet om te fokken met rottweilers met stamboom aan show voorwaarden voldoen,zoveel U'tjes hebben,en deze mensen hebben een groot vee bedrijf en absoluut geen tijd of zin om een dag op een show te zitten. ( welke overigens wel een hele mooie teef was,uit lelijke ouderdieren hoef ik nl geen puppie :) )

ze wilden wel een nestje fokken dus hebben wel hun teefje getest en een geteste stamboom reu gebruikt.

en aangezien stambomen mij verder echt 0,0 meerwaarde geven aan een hond,ben ik heel blij dat er mensen zijn die zulke netje stamboomloosjes op de wereld zetten.

overigens heb ik hier alle uitslagen van testen en stambomen liggen,kreeg dat keurig opgestuurd nadat ik nookie aanbetaald had.

met nookie heb ik zelf vorig jaar een kruising nestje gefokt,haar eerst laten rontgenen op HD en ED en toen dat 100% oke was pas laten dekken door een hd en ed vrije reu.

en de kosten waren niet minder voor mijn stamboomloosje bij de DA als dat ik met een hond mét stamboom was gekomen...ook de dekking is gewoon een betaalde dekking geweest waarvoor we 1000 km hebben moeten rijden....

en hier ging nátuurlijk alles keurig ontwormt( wat overigens geen drol kost) ,gechipt en geent de deur uit,mensen kregen ook nog eens voor 2 maanden vers vlees mee..en dat alles voor 400 euro...

Voor de hd en ed uitslagen ben je officieel veel meer geld kwijt dan gewone foto's daar zit een groot verschil in kwa prijs.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 11:02

Er zijn nog meer testen als hd en ed en wij moeten ook de raad betalen,hebn je ook een dna certificaat bij je pup je gehad want dat vind ik zelf ook wel erg belangrijk.de stamboom is verder voor veel ook niet belangrijk.maar dat mensen moeten testen ben ik voor.maar jijzelf hebt ook geen erfelijke testen gedaan want hd en ed is echt niet alles
kimmie261 schreef:

en aangezien stambomen mij verder echt 0,0 meerwaarde geven aan een hond,ben ik heel blij dat er mensen zijn die zulke nette stamboomloosjes op de wereld zetten.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 11:03

en de ouders van nookie zijn beide dus officieel HD en Ed vrij verklaard ,dus mét certificaat van raad van beheer erbij...

en ze zullen toch geen andere prijzen handteren bij raad van beheer of je met of zonder stamboom fokt??

en mijn puppies heb ik verkocht voor 400 euro...

voor rottweilers is alleen hd en ed vereist om te fokken,verder geen andere testen verplicht...
Laatst bijgewerkt door kimmie261 op 02-02-15 11:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 11:04

Jenneke, goed dat je dat plaatst. Onze rasvereniging heeft ook een uitleg over waarom pups zo duur zijn, soortgelijk aan het verhaal van die fokker waar jij het verhaal van plaatst:
http://www.nipponinu.nl/1435-waarom-zo-duur

MyWishMax, ah dat bedoel je. Kom ik nog even op terug! :D Nu geen tijd.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 11:05

kimmie261 schreef:
en de ouders van nookie zijn beide dus officieel HD en Ed vrij verklaard ,dus mét certificaat van raad van beheer erbij...

en ze zullen toch geen andere prijzen handteren bij raad van beheer of je met of zonder stamboom fokt??

voor rottweilers is alleen hd en ed vereist om te fokken,verder geen andere resten verplicht...

Ik heb het ook negens over verplichte testen van uit de raad want dan had ik niks hoeven testen.maar testen vanuit de rasvereniging

jenneke1029

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 11:07

kimmie261 schreef:

voor rottweilers is alleen hd en ed vereist om te fokken,verder geen andere testen verplicht...

Ik doelde meer op de kosten die je betaald bij de dierenarts die zijn ook flink verschillend als je het officieel of niet oficieel laat doen, buiten de raad om.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 11:10

:D hier link met erfelijke afwijkingen binnen de rottweiler.even bloedje en je weet of de hond lijder,drager,of vrij is ook handig bij het kiezen van de reu.

dit zijn dus dingen die jij bij je nest dus allemaal niet gedaan hebt http://www.licg.nl/i2wq/dieren/zoogdier ... eiler.html

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 11:16

je hoeft niet meer te testen bij de rottweiler van de rasvereninging...

4.2. Verplicht screeningsonderzoek.
Op basis van wetenschappelijk onderzoek zijn de volgende gezondheidsproblemen binnen het ras vastgesteld en moeten de ouderdieren vóór de dekking worden onderzocht op:
 Heupdysplasie (HD)
 Elleboogdysplasie (ED)

( bron vereningings fokregelement NRC)

Afbeelding

oww nou rontgenen is gewoon rontgenen op HD Ed bij ons hoor,ze kijken niet of je en stamboomhondje hebt ja of nee,die foto's moeten goed genoeg zijn om door gestuurd te worden naar een officiele beoordelings instantie en nee,dat is niet goedkoper voor een stamboomloosje...

althans niet bij mijn DA

en haha ja niemand die met rottweilers fokt doet zulke bloedonderzoeken en dan zou ik het voor een kruising nestje wel doen :+

en dan moet ik ze zeker ook nog eens gratis weggeven anders zou ik er misschien wel een euro op kunnen verdienen,wat dan mijn bankrekening spekken is.. :+

jenneke1029

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 11:26

*kimmie261.

Dan moet ik maar naar duitsland verhuizen :+ hier vragen ze wel degelijk verschillende prijzen.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 11:35

of ik weer terug naar nederland,als in nederland een stamboomloosje officieel rontgenen goedkoper is als een stamboomhond...is dat wel interessant..

o nee,hoeft niet.....nookie is al gerontgend..en verder geen teven hier waar mee gefokt zal worden... :D

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 11:44

kimmie261 schreef:

Kijk, dat is precies wat ik bedoel. Ook wij hebben de kosten gemaakt die stamboom fokkers maken en wij doen de pups niet voor 1000-1200 euro weg. Hoe kan dat toch?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 12:01

kimmie261 schreef:

Uit Duitsland of NL? Want in NL zouden die honden wel stamboom kunnen krijgen, zonder aan de eisen van de RV te voldoen. Daarom is het in NL helemaal een raar verhaal, vooral voordat de DNA afname verplicht was.

Bij ons ras is het helemaal krom, wij laten al jaren DNA afnemen en vastleggen in DL, maar die profielen zijn niet geldig in NL, dus dat moet dan 2 keer. :+

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 12:03

keona schreef:
Word zo moe van wat mensen schrijven,heb enkel eerste blz gelezen.heb pas mijn eerste nestje gefokt met stamboom.

Ten eerste een hond met stamboom fokken geeft geen garantie dat de oudere dieren getest zijn,want de raad van beheer geeft deze uit. Er zijn maar enkele rassen waar bij de raad om bepaalde testen vraagt bv amerikaanse staff,moet de magtest doen moeder en vader anders krijgen pups geen stamboom.

Een rasvereniging stelt eisen aan de gezondheidstesten,dus als iemand via de rasvereniging fokt moet hij gezondheidstesten doen.

Er riep iemand zo duur zijn de testen niet,om 1200 te moeten vragen. Nou ik had 4 aussie pups waar ik 900 voor vroeg nou ik heb net kiet gespeeld,niks winst.

Ook roept iedereen de stamboom aanvragen kost niet zoveel,je moet dna van de teef vast laten leggen bij de raad kost geld,en dan nog de rekeningen van de stamboom en dna certificaat en op naam registreren zit je toch wel rond de 130 per pup zo iets.voor precies moet ik na kijken.en de tijd en moeite.
Het is allemaal nog niet zo simpel.

En prullenbakkenrassen leven langer is ook weer wat uit de oude doos.mensen roep toch niet gewoon maar wat.

Probleem is dat je via de RVB al stambomen aan kunt vragen als je stamboomhonden hebt. Hiervoor hoef je maar weinig te doen.

Fok je zoals in ons geval via de rasvereniging dan krijg je er keurfok papieren bij. Meer zekerheid en veel meer eisen.
Zo moeten onze honden VZH, UV, minstens IPO1 hebben, DNA getest. HD/ED getest zijn. Minstens een G gehaald hebben op een clubmatch. Klinkt weinig maar is wel een paar jaar werk en een hoop geïnvesteerd. Tot slot moet dan nog de fok geschiktheidskeuring gedaan worden. Examens, trainen, benzine kosten zijn kosten die enorm oplopen. Pups heb je dan nog niet. Dan hebben wij nog zelf een aantal eisen zoals IPO2 en 3 erop, Liefst ook speurhond. DM, MDR1 en dwerggroei test, ruggen röntgenen. enz. Daar komt een hoop samen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 12:06

kimmie261 schreef:

Je hebt niks met de raad te maken als je geen stamboom hebt. Dus de ouders van jouw hond hebben wel die prijs betaald. (Wij waren voor de onofficiële foto's 90 euro kwijt, voor de officiele met alle beoordelingskosten iets meer als 200 euro) Kwaliteit van de foto's was niet anders, alleen de bijkomende kosten wel.

Ik vind een stamboom niet alleen belangrijk ivm testen, maar ook om de lijnen na te kunnen kijken op inteelt en de volgende combinaties zo min mogelijk tot niet verwant te maken. Want ja, een stamboomloos nest kun je ook testen, alleen zou ik persoonlijk wel willen weten of je geen half broer op half zus zet. ;)

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 12:12

@ diablo,omdat als je stamboomloos fokt,je niet de aankoopprijs van de teef en het onderhoud van 2 jaar meerekent. ;)

want of je nu een stamboomhond koopt of een stamboomloosje,vreten moeten ze allemaal..

als je stamboomloos fokt reken je ook geen trainings kosten of welke contributie je waar je ook betaald voor je hond mee...

denk als je dat doet dat je belachelijk gevonden wordt,maar als je met stamboom fokt,dan is dat heel normaal .

vind dat al absurde kosten om mee te rekenen in een nestje,en weet je gekke is,kosten voor een nederlandse smoushond met stamboom is :

Omdat deze DNA-afname voor de fokker extra kosten met zich meebrengt, heeft het bestuur van de HSC het voorstel gedaan aan de Ledenvergadering (van 6 april jl. ) om de pupprijs te verhogen van € 250,00 naar € 300,00, zodra de Raad van Beheer daadwerkelijk deze verplichte afname gaat uitvoeren. De vergadering heeft daar unaniem mee ingestemd.

Voor de fokker betekent dit een tegemoetkoming in de extra kosten. De kosten voor de stamboom en de chipper blijven, zoals ook nu, voor rekening van de fokker.

hoe komen dan toch andere rasfokkers tot idiote bedragen soms en dan zeggen nog niets te verdienen...

zeg gewoon dat je geld verdiend met een nestje,dat is helemaal niet erg hoor :n

MyWishMax, ja nederlands nestje en nee je krijgt geen stamboom zonder show uitslagen en zonder een evt magtest/gedragstest bij rottweilers.

de ouderdieren van nookie hebben beide officiele raad van beheer uitslagen ( HD en ED),maar die hebben dan ook beide een stamboom .

en voor mij waren bloedverwanten niet relevant,ik fokte nl met en heel ander ras....maar zou ik bv een nestje rottweilers willen,dan kan ik inderdaad aan de hand van nookies bloedlijnen een evt stamboomhond kiezen om te dekken,maar zeg nu zelf,hoeveel stamboomloze nestjes fokken überhaupt met stamboomdieren??

en hoeveel kopers zitten eigenlijk te wachten op dit soort extra info...

en stel ik laat nookie dekken door een stamboom + geteste rottweilerreu...mag ik dan ook meer rekenen als de prijs welke nu betaald wordt van stamboomloze rotties waar niets van achtergrond bekend of getest is..

of vul ik dan gelijk mijn zakken weer??

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 12:19

Bepaalde testen en examens zou ik niet doen met mijn honden als ik er niet mee zou fokken. Dus waarom mag dat niet door berekend worden? Ik houd niet van shows maar moet ze wel lopen. Er voor trainen en de bij behorende kosten. Ook een fokgeschiktsheidskeuring zou ik niet doen als ik met de betreffende hond niet zou fokken. En bepaalde testen ook niet. Heb hier een hond waar ik niet mee fok waarom zou ik die laten testen op DM, dwerggroei en officiële HD en ED testen? Shows heeft hij ook niet gelopen.

Je vult je zakken niet als je meer onderzoekt en meer zekerheid meer mee geeft, er blijft gewoon veel minder over.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 12:20

Aankoopprijs, eten en trainingen rekenen vind ik echt belachelijk. Dus een pupkoper moet eigenlijk jouw hond betalen? Jouw hond, jouw maatje, die je toch hoop ik, niet alleen hebt om pups voort te brengen, moet betaald worden door een ander? Dat vind ik echt heel raar.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 12:24

Diablo schreef:
Aankoopprijs, eten en trainingen rekenen vind ik echt belachelijk. Dus een pupkoper moet eigenlijk jouw hond betalen? Jouw hond, jouw maatje, die je toch hoop ik, niet alleen hebt om pups voort te brengen, moet betaald worden door een ander? Dat vind ik echt heel raar.

Aankoopprijs, enten en dergelijke niet en normale training ook niet maar wel alle extra's die je normaal niet zou doen. Die je dus doet om de hond aan de eisen te laten voldoen voor de fok. Dat is ook dat stukje extra zekerheid voor zowel fokker als koper dat je een gezonde hond fokt.
Maar als je die mee rekent blijft er nog minder over. Maar dat is ook per fokker verschillend. Hier krijgen ze van alles aan extra's mee van fotoboek, tot speeltjes en kauwspullen, enz. omdat ik dat leuk vind en zo blijft er niet veel over.