Omgeslagen gedrag roedel Saarlooswolfhonden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 18:34

Het kan wel mits het goed opgevoed is en veel in huis en met de mensen samenleven, maar naar mijn weten en ervaring, gaat het alsnog weleens fout.

En al helemaal als het gaat om hoe ze leven in een stuk eigen bos en verder weinig met de mensen in contact komen dan gaan ze wat meer natuurlijker gedragen, richting de wilde honden en wolven.

Vind ik helemaal niet gek of vreemd.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 18:39

Wie heeft het over gek of vreemd. Duidelijk is dat dit dus niet werkt (wellicht omdat dat stuk bos erg klein is).
Maar goed alles speculatie tot de TS wat meer info kan geven over hoeveel en wat voor interactie deze honden met mensen hebben.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-15 18:43

Ragdollcat schreef:
Het kan wel mits het goed opgevoed is en veel in huis en met de mensen samenleven, maar naar mijn weten en ervaring, gaat het alsnog weleens fout.

En al helemaal als het gaat om hoe ze leven in een stuk eigen bos en verder weinig met de mensen in contact komen dan gaan ze wat meer natuurlijker gedragen, richting de wilde honden en wolven.

Vind ik helemaal niet gek of vreemd.

Ik dacht dat ik de enige was. Het zijn geen zuivere wolven, maar ook geen gedomesticeerde honden. Als je ze laat leven in en roedel, dan gedragen ze zich als een roedel en daar hoort knokken bij.

De ouderhonden waren trouwens ook al wat ouder toen ze naar deze eigenaren gingen, geen idee wat er daarvoor met de dieren is gebeurd... En hoe ze gehouden werden.

Iemand vroeg nog naar de rol van de eigenaren in de roedel; zoals ik al eerder zei zijn de honden goed aan te halen, ze komen ook aan de riem en zijn onderdanig naar de eigenaar. Ze kunnen alleen geen commando's ofzo.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 18:54

Rindin schreef:
Ik dacht dat ik de enige was. Het zijn geen zuivere wolven, maar ook geen gedomesticeerde honden. Als je ze laat leven in en roedel, dan gedragen ze zich als een roedel en daar hoort knokken bij.

En het is de vraag of dat een ethisch verantwoorde manier van hondenhouden is. Zeker als de underdog geen mogelijkheid de roedel te verlaten omdat die gedwongen wordt op een afgezette postzegel te wonen.

Rindin schreef:
De ouderhonden waren trouwens ook al wat ouder toen ze naar deze eigenaren gingen, geen idee wat er daarvoor met de dieren is gebeurd... En hoe ze gehouden werden.

Iemand vroeg nog naar de rol van de eigenaren in de roedel; zoals ik al eerder zei zijn de honden goed aan te halen, ze komen ook aan de riem en zijn onderdanig naar de eigenaar. Ze kunnen alleen geen commando's ofzo.

Dat was ik. En dit klinkt niet echt hoopgevend. Persoonlijk zou ik adviseren met deze deze manier van huisvesting/managing op te houden. De honden meer individule aandacht, en een gedegen opvoeding geven en de misvattingen over de "natuurlijkheid" van deze roedel opgeven.

Rindin

Re: Omgeslagen gedrag roedel Saarlooswolfhonden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-15 19:01

En hoe stel je voor dat te doen? Allemaal in huis? Bij kinderen, katten en huishonden? Allemaal naar een andere eigenaar?

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 19:13

Rindin schreef:
En hoe stel je voor dat te doen? Allemaal in huis? Bij kinderen, katten en huishonden? Allemaal naar een andere eigenaar?

Niet mijn probleem.
Je wilt dus een oplossing zonder iets aan de methode van houden te veranderen?

Laureas

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 19:16

Die honden hebben nood aan een leider, en dat moet gewoonweg toch hun baasje zijn? Niet een andere hond....

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-15 19:17

Laureas schreef:
Die honden hebben nood aan een leider, en dat moet gewoonweg toch hun baasje zijn? Niet een andere hond....

Waarom niet?

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-15 19:18

Kuggur schreef:
Rindin schreef:

Niet mijn probleem.

Mocht het kunnen, het anders gaan houden van die honden, hoe zou jij dat dan gaan doen? Terwijl
ze al jaren gewend zijn aan de plek waar ze nu leven... Denk je dat die honden nu nog gelukkig worden
van zo'n verandering?

Laureas

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 19:18

Tja... honden zijn eeuwenlang gedomesticeerd door de mens, gaan we nu dan terug in de tijd misschien en maken we er weer wilde dieren van? Ik zie het nut daarvan echt niet in...

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-15 19:19

Het punt is dat dit dus geen gedomesticeerde honden zijn. Tenminste... Niet volledig...

Laureas

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 19:22

Ik hoop dat die roedel "wilde" honden dan niet uit dat bos geraakt, ik wil er niet aan denken... wat is toch het nut om zo je dieren te gaan houden. Ze hadden toch echt beter een natuurdocumentaire bekeken hoor, als ze wilde dieren wilden zien.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 19:25

Rindin schreef:
Kuggur schreef:

Niet mijn probleem.

Mocht het kunnen, het anders gaan houden van die honden, hoe zou jij dat dan gaan doen? Terwijl
ze al jaren gewend zijn aan de plek waar ze nu leven... Denk je dat die honden nu nog gelukkig worden
van zo'n verandering?

Laat ze dan op hun plek, maar geef ze meer aandacht en een gedegen opvoeding (zoals ik al eerder opmerkte). Eventueel kan het nodig zijn bepaalde honden uit elkaar te halen.
Vinden de eigenaars dat daar geen tijd en of zin in hebben dan moeten ze geen honden houden.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-15 19:28

Laureas schreef:
Ik hoop dat die roedel "wilde" honden dan niet uit dat bos geraakt, ik wil er niet aan denken... wat is toch het nut om zo je dieren te gaan houden. Ze hadden toch echt beter een natuurdocumentaire bekeken hoor, als ze wilde dieren wilden zien.

Ja, "ze zouden beter..." hebben we niks aan. De situatie is zoals ie is, die beesten zijn "verwilderd",
maar niet levensgevaarlijk (zoals ik al meerdere keren heb aangegeven is de interactie met mensen
prima, maar niet zoals het bij volledig gedomesticeerde honden is). Over het nut van beesten houden
kunnen we hele discussies gaan voeren, niet alleen over dit geval... Gaan we maar niet doen.

Als je verder alleen nog maar kritiek komt leveren en geen tips kunt geven, dan hoef je ook niet
meer te reageren, hoor.

Laureas

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 19:32

Op mijn tip reageer je anders ook maar kritisch... met een "waarom niet?" Je vind het maar normaal dat honden zichzelf moeten opvoeden en alleen onder honden moeten leven. En ik vind nu éénmaal dat honden huisdieren zijn, die als leider mensen nodig hebben. Ik zou proberen ze her op te voeden en dat door als roedelleider in die groep te komen en meer met ze bezig te zijn en ze uit dat bos te halen en dat alleen als speelterrein te gebruiken.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-15 19:35

Laureas schreef:
Op mijn tip reageer je anders ook maar kritisch... met een "waarom niet?" Je vind het maar normaal dat honden zichzelf moeten opvoeden en alleen onder honden moeten leven. En ik vind nu éénmaal dat honden huisdieren zijn, die als leider mensen nodig hebben. Ik zou proberen ze her op te voeden en dat door als roedelleider in die groep te komen en meer met ze bezig te zijn en ze uit dat bos te halen en dat alleen als speelterrein te gebruiken.

Je vergeet dat dit geen gedomesticeerde honden zijn... En ten tweede, zoals ik ook al eerder heb
gezegd; waar wil je de honden huisvesten?

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 19:38

Tsja, als je alleen tips wil onder voorwaarde dat er niets wordt verandert aan hetgene dat de problemen veroorzaakt denk ik dat niemand je kan helpen....

Laureas

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 19:40

Voor mij bestaat dat niet, geen gedomesticeerde honden, al de honden zijn al eeuwen gedomesticeerd. En hebben die mensen geen huis/tuin? Het zijn hun dieren, dat zij hun erin verdiepen in het gedrag en ze tenminste wat proberen op te voeden, hadden ze van pup af al moeten doen. Zijn ze dan zo wild dat ze nog niet kunnen meelopen aan een lijn of zo? Hoe geven ze die dieren eten, gooien ze dat over de omheining? Met beloningen werken, kan je ze al respect mee leren.

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 19:41

Ik denk dat dit op de langere termijn helemaal niet meer gaat werken. Die twee alfa's kunnen ze er nu beter bij weg halen en uit het zicht houden want die zijn nu de klos. Maar je hebt grote kans dat die 2 jonge reuen straks ook flink gaan knokken om het leiderschap.
Eigenlijk zou de enige oplossing zijn om de oudjes erbij weg te halen plus 1 reu (en die dan wellicht herplaatsen indien mogelijk). Dan hou je dus broer en zus over die samen kunnen en de oude alfa's samen. Maar die twee groepjes moet je dan dus wel uit elkaar houden anders heb je alsnog de vlam in de pan.
Maar met deze samenstelling van honden is de kans groot dat er een of meerdere gaan sneuvelen. Dat moet je niet willen lijkt me.
Hou je ons op de hoogte hoe dit uiteindelijk af gaat lopen? Ben wel benieuwd.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-15 19:47

Laureas schreef:
Voor mij bestaat dat niet, geen gedomesticeerde honden, al de honden zijn al eeuwen gedomesticeerd. En hebben die mensen geen huis/tuin? Het zijn hun dieren, dat zij hun erin verdiepen in het gedrag en ze tenminste wat proberen op te voeden, hadden ze van pup af al moeten doen. Zijn ze dan zo wild dat ze nog niet kunnen meelopen aan een lijn of zo? Hoe geven ze die dieren eten, gooien ze dat over de omheining? Met beloningen werken, kan je ze al respect mee leren.

Als je nou eerst eens mijn reacties doorleest, dan hoef ik niet alles meerdere keren te herhalen.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-15 19:48

Kuggur schreef:
Tsja, als je alleen tips wil onder voorwaarde dat er niets wordt verandert aan hetgene dat de problemen veroorzaakt denk ik dat niemand je kan helpen....

Wat vind jij dat het probleem veroorzaakt? Dat er geen menselijke leider is? Of dat de
honden in een bos + kennel + hok leven?

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-15 19:49

aisie schreef:
Ik denk dat dit op de langere termijn helemaal niet meer gaat werken. Die twee alfa's kunnen ze er nu beter bij weg halen en uit het zicht houden want die zijn nu de klos. Maar je hebt grote kans dat die 2 jonge reuen straks ook flink gaan knokken om het leiderschap.
Eigenlijk zou de enige oplossing zijn om de oudjes erbij weg te halen plus 1 reu (en die dan wellicht herplaatsen indien mogelijk). Dan hou je dus broer en zus over die samen kunnen en de oude alfa's samen. Maar die twee groepjes moet je dan dus wel uit elkaar houden anders heb je alsnog de vlam in de pan.
Maar met deze samenstelling van honden is de kans groot dat er een of meerdere gaan sneuvelen. Dat moet je niet willen lijkt me.
Hou je ons op de hoogte hoe dit uiteindelijk af gaat lopen? Ben wel benieuwd.

Dat er iets moet gebeuren is duidelijk. Ze willen idd niet dat er eentje sneuvelt, vandaar dat ze
iets willen veranderen.

Ik laat het weten als er iets gaat gebeuren, ik ben zelf ook heel benieuwd!

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 19:57

Rindin schreef:
Kuggur schreef:

Wat vind jij dat het probleem veroorzaakt? Dat er geen menselijke leider is? Of dat de
honden in een bos + kennel + hok leven?

Lijkt me duidelijk, de menselijke factor, en de groepssamenstelling.

Als ze op deze plek worden gehouden maar niet zo half verwilderd, onder toezicht (en voor de derde keer geloof ik) voldoende opvoeding en aandacht., het opsplitsen van de groep om de probleemhonden uit elkaar te halen, dan is dit probleem vermoedelijk wel op te lossen.

Dat ze in een bos in een kennel leven is op zich natuurlijk geen probleem, klinkt als een mooie plek om honden te houden.
Maar dan moet je ook honden houden, en ze niet min of meer aan hun lot en elkaars genade overlaten.....
Laatst bijgewerkt door Kuggur op 30-01-15 19:58, in het totaal 1 keer bewerkt

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 19:58

laat ze eens contact opnemen met hoenderdaell in anna paulowna die heeft meerdere groepen wolven, misschien kunnen hun ze voorzien van tips

verder is al genoeg gezegd over de huishouding enz

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-15 19:59

NathalietjeB schreef:
laat ze eens contact opnemen met hoenderdaell in anna paulowna die heeft meerdere groepen wolven, misschien kunnen hun ze voorzien van tips

verder is al genoeg gezegd over de huishouding enz

Top, bedankt voor de tip!