wat voor dier op kleine kamer?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 03:22

Wandelende takken

Mcootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 04:23

lifaya schreef:
Ik zou voor gerbils of raten gaan...
Ik ga nu ook even kijken naar wat een tijdelijke oplossing zou kunnen zijn voor mij omdat ik dus nu helemaal geen huisdier heb en ik vereenzaam hier :+ tijdelijk in de zin van tot ik een poes heb, dan blijven ze wel natuurlijk, maar dan heb ik iig een paar levende wezens thuis die op me wachten xD ik ga denk ik coor gerbils, ratten hebben vaak toch meer behoefte aan aandacht lijkt me? Ik heb overigens wel gewoon een benedenwoning, dus van ruimtegebrek geen last.

Kun je niet op marktplaats kijken of iemand

vanwege verhuizing ofzo afstand moet nemen van zijn knaagdieren?

ik dat geval zou ik lekker voor ratjes gaan! die zijn mits handtam gemaakt natuurlijk veel afhankelijker dan gerbils! Daarbij zijn gerbils sneller/vaker 's nachts actief!:) ratjes zijn daarintegen echt beestjes die je gewoon op zitte te wachten:)

Cinderella

Re: wat voor dier op kleine kamer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 04:29

Ratten zijn leuk.
Je moet de kooi wel echt goed bijhouden, want die gaat anders echt behoorlijk stinken na een dag al :').
Er moet wel echt een hele grote kooi passen voor twee ratjes.
Hamsters zou ook kunnen, ik heb er meerdere gehad, maar echt knuffeldiertjes zijn het niet.
Voor de rest zou ik eigenljk geen huisdier adviseren vanwege de grootte van jouw kamer.
Konijnen hebben echt veel meer ruimte nodig bijvoorbeeld..

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 04:36

Ik heb alleen liever wel zelfstandige dieren,dus dat Iik niet elke dag met ze bezig moet zijn en volgens mij kunnen ratten ook behoorlijk stinken toch?

Mcootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 04:54

lifaya schreef:
Ik heb alleen liever wel zelfstandige dieren,dus dat Iik niet elke dag met ze bezig moet zijn en volgens mij kunnen ratten ook behoorlijk stinken toch?

valt wel mee hoor dat geval kan je van alle knagers zegge dat ze stinken... ze zullen allee wat meer schijte als gerbils maar persoonlijk vind ik alle knagers wel een luchtje hebben! gewoon goede regelmaat het hok schoonmaken dan heb je nergens last van ;)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 08:08

Mcootje schreef:
Cayenne schreef:
Geen valkparkiet! Sowieso helemaal geen vogels doen! Een vogel moet je altijd met z'n tweeen houden (alleen is gewoon enorm zielig) en zeker op zo'n klein oppervlak gaat dat niet werken. Bovendien lijkt me een vogel niet handig in een studentenwoning. Je kunt nou eenmaal niet verwachten dat ze hun snavel houden en dat kan voor anderen erg hinderlijk zijn. En dan heb ik het nog niet over de troep en stof die ze maken.
Echt niet aan beginnen. Het zijn leuke dieren maar helaas worden ze te snel aangeschaft zonder je te realiseren dat er meer zorg aan zit dan je denkt.

spijt me maar ik vind dit echt totale onzin... ik heb al jaren maar 1 parkiet en dat beesie komt geen aandacht te kort is ook zeker niet vereenzaamd! vooral in mijn studente jaren in mijn studenten apartement genoot dat beest overal van... met genoeg aandacht en speel attributen zal een vogel niet vereenzamen of zielig zijn... het is inderdaad waar dat het stoffige dieren zijn maar zolang je ze africht dat ze niet contstant door je kamer vliegen valt het met de stront ook wel mee ;) wat lawaai betreft heb dat heb jezelf in de hand mijn pruimkop is still wanneer ik hem aanheeft dat ie ze snavel moet houden!!

Dat mag jij onzin vinden, maar het feit dat jij een vogel in z'n uppie houd wil niet zeggen dat dit het beste is voor zo'n dier. Een mens kan namelijk nooit een soortgenoot vervangen en vogels zijn zwermdieren. Ik neem aan dat jij niet 24 uur per dag naast zijn kooi kunt zitten om hem gezelschap te houden? Ja, een vogel kan eraan wennen om alleen en zonder soortgenoten te zitten, maar het is alom bewezen dat dit heel slecht is voor hun mentale gesteldheid. Het is nog altijd het beste om ze met z'n tweeën te houden. Heb je weleens twee vogels onderling zien zitten en hoe mooi dit is? Dan wil je zo'n dier toch niet alleen houden? Imo is dat gewoon egoïsme van de mens (niet persoonlijk bedoeld overigens, want het is vaak onwetendheid dat mensen denken dat een vogel in z'n uppie ook prima kan.)

Maar goed, dat is offtopic.

silversomali

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 08:18

Ik heb niet het hele topic gelezen maar wil wel even wat kwijt. Ratten zijn heel leuk maar brengen ook veel stank met zich mee. Hou er rekening mee dat mensen kunnen klagen hierover. Een Syrische hamster hoef je minder vaak te verschonen, kunnen op "normale" bodembedekking zonder te stinken. Die van mij is echt groot. Vroeger ratten gehad.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 11:06

Ik zou voor een Syrische hamster gaan. En dan niet uit de dierenwinkel maar opvang of hamstery

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 15:45

Een konijn is echt heel leuk. De mijne zit op een hondenmat in plaats van op stro (omdat hij zo veel nieste) en hij is zindelijk (hij heeft een toiletje met kattenkorrels er in). Echter moeten konijnen wel veel ruimte hebben, mijn konijn kan door het hele huis lopen (wij hebben een open keuken en de eethoek en zithoek zitten in dezelfde ruimte).

Hij knaagt niet veel, maar dat komt ook omdat de verhouding ruimte:dingen om aan te knagen veel groter is dan wanneer jij op 3x3 zit. Mijn konijn viel niet te koppelen (meerdere keren geprobeerd) dus hij zit alleen en is heel tam en aanhankelijk, maar het liefst zitten ze natuurlijk wel met zijn tweetjes en dan is jouw ruimte te klein ben ik bang...

MabuPets

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 16:39

Ik las dat iemand reptielen aanraad, zou ik niet doen. Deze hechten zich niet aan je, zijn niet "aaibaar" en zijn zeer stress gevoelig. Een baardagaam kan leuk rondlopen, en zijn goed hanteerbaar. Maar het zijn geen knuffeldiertjes en trekken vaak toch echt hun eigen plan haha.

Een luipaardgekko is helemaal stress gevoelig, ze zijn vaak wel te hanteren, maar worden liever niet opgepakt en raken snel gestrest.
Reptielen zijn vooral echt kijkdieren.

Ratjes ruik je wel, vooral de mannetjes, vrouwtjes een heel stuk minder heb ik gegrepen.
Fretjes zijn ook leuk, mijn moeder heeft er twee. Heel erg leuk. Maar ook deze ruik je meteen als je binnenkomt.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 17:17

Heb al jaren reptielen en veel. En luipaardjes en baardagamen worden juist als huisdieren voor kinderen aanbevole , dat ze stress gevoelig zijn is onzin mits je ze goed houd. Een bak die aan 3 kanten dicht zit( dus geen glas) en de bak niet te laag staat dat je echt van boven komt. En aanhankelijk zijn ze echt wel.
Of ik mijn hand nu in de gekko bak met de volwassene, de jonkies of de baardagamen doe dan komt er altijd minimaal 1 aangerend en komt op mn hand zitten.. Niet dat dit discussie waardig is want krijg niet de indruk dat ts een reptiel zou willen, wat overigens prima is.

MabuPets

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 17:25

kiwiwitje schreef:
Heb al jaren reptielen en veel. En luipaardjes en baardagamen worden juist als huisdieren voor kinderen aanbevole , dat ze stress gevoelig zijn is onzin mits je ze goed houd. Een bak die aan 3 kanten dicht zit( dus geen glas) en de bak niet te laag staat dat je echt van boven komt. En aanhankelijk zijn ze echt wel.
Of ik mijn hand nu in de gekko bak met de volwassene, de jonkies of de baardagamen doe dan komt er altijd minimaal 1 aangerend en komt op mn hand zitten.. Niet dat dit discussie waardig is want krijg niet de indruk dat ts een reptiel zou willen, wat overigens prima is.

Ik heb zelf ook jaren reptielen, en verschillende soorten gehad en heb ik nog steeds. Ik blijf er dan ook bij dat ik reptielen geen dieren vind voor kinderen omdat ze stress gevoelig zijn. Ze laten dit misschien niet zien, maar zijn het zeker wel.

De meeste reptielen zijn nieuwsgierig ja, maar dat is anders dan aanhankelijk. Ze hebben absoluut geen behoefte aan een aaitje of een knuffel. Maar die discussie ga ik hier niet voeren.

Heb je al een keus kunnen maken TS?

LauwtjuhLevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 17:30

Ik heb van alles gehad, parkieten, papegaaien, ratten, konijnen, cavia's

Als later mijn kinderen gaan zeuren om nog meer huisdieren (lees: al 2 katten en een paard) dan worden het absoluut ratten.

Konijnen niet, die worden me net iets te oud :') en heb je een hoop werk van qua verschonen. Oke ik had dan ook wel franse hangoren.
Mijn konijnen had ik buiten dus dan heb je er ook minder schik van. Heb ze voorheen ook binnen gehad maar die urine lucht vondt ik te erg.

Ratten daarin tegen zijn makkelijk te verschonen en ruiken wel, maar echt stinken doen ze pas als je de kooi moet verschonen.

Enige nadeel van ratten is dat sommige overal plasjes en poepjes doen. Al valt dit wel te trainen net zoals met ieder ander dier. En hoe goed je ook traint sommige zullen het nooit leren :o

Wat betreft het knagen van konijnen. Ik heb meerdere konijnen gehad die alleen knaagte op wilgentakjes en hun speeltjes. Mijn laatste 2 konijnen waren daarintegen echt ramzalig, die knaagte aan alles wat los en vast zat. Wat resulteerde in dat ze een afgezet hok kregen. Dit vondt ik echter te sneu dat ik ze naar iemand heb gedaan die wel de ruimte had en een konijnproof tuin heeft. (beste beslissing ooit voor die konijnen)
Laatst bijgewerkt door LauwtjuhLevi op 22-01-15 17:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 17:32

Ik heb vanalles en nog wat gehad; hamsters, konijnen, ratten, muizen.

Voor een studentenkamer raad ik toch echt een hamster aan. Die zijn relatief makkelijk in onderhoud, van bovengenoemd lijstje gaan zij het minst snel stinken. Ze hebben minder ruimte nodig dan bijv. ratten of konijnen en een beetje afhankelijk van welke soort je kiest (er zijn echt veel soorten!) leuk, actief en knuffelbaar.

danique998

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 17:38

Ik zou gaan voor een Hamster, echt geweldige beestjes!
Maar dan geen dwerg, wel een Syrische of goudhamster.

Of een kip _O- (grapje)

hielkebro

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 17:39

huisstof mijtjes, heel makkelijk te houden :Y)

ik zou voor gerbils of een hamster gaan.

iloonaa__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 17:43

Ik zou zeker geen grasparkieten doen.
Ik had ze, en ze maakte een vreselijke herrie! Ik had er twee omdat ik één vogeltje zielig vond en ze liepen altijd los door mijn kamer. Maar die herrie tijdens het huiswerk maken... bah, vreselijk :(

Inmiddels is er één helaas dood, en die ander krijgt binnenkort een beter plekje waar hij niet zo alleen is.

Ik zou ook wel weer een diertje willen maar ik vind het niet eerlijk, zo een kleine kamer.
Ratten vind ik goor, en zou ik dan ook nooit doen .. :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 20:35

janderegelaa schreef:
Ik zou bedwantsen nemen. Ieder ander diertje vind ik zielig in zo'n hokje.

:+

Ik zou helemaal geen dier nemen. Veel te weinig ruimte voor het dier en voor jezelf. Bovendien lijkt het me niet gezond om dieren op je kamer te houden en constant die viezigheid in te ademen.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-15 09:42

Percella schreef:
kiwiwitje schreef:

Ik heb zelf ook jaren reptielen, en verschillende soorten gehad en heb ik nog steeds. Ik blijf er dan ook bij dat ik reptielen geen dieren vind voor kinderen omdat ze stress gevoelig zijn. Ze laten dit misschien niet zien, maar zijn het zeker wel.

De meeste reptielen zijn nieuwsgierig ja, maar dat is anders dan aanhankelijk. Ze hebben absoluut geen behoefte aan een aaitje of een knuffel. Maar die discussie ga ik hier niet voeren.

Heb je al een keus kunnen maken TS?

alsof er wordt meegelezen ineens een bericht van huisbaas dat er nieuwe regels zijn met o.a geen huisdieren meer maar met schriftelijke toestemming zou t nog mogen.. dus dat gedaan maar als antwoord krijg ik alleen "'ik moet er overnadenken, dit schept natuurlijk ook verwachtingen bij andere bewoners over een eventueel huisdier" ( zijn reden van geen huisdier is dat vorige bewoners schijnbaar de dieren thuis achterlieten en zelf verhuisden. maar of dat waar is of gewoon een kul reden? )

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 10:24

Met ratten op zo'n klein oppervlak zou ik echt uitkijken, ze gaan zo snel erg stinken!
Hamster lijkt mij het beste :)

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 10:39

Dat is wel echt stom! Dan moet je helemaal goed bedenken wat en of je nog een beestje wil..

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 10:48

Nou, dan is de keus snel gemaakt en zou ik geen dier nemen.

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 10:56

Vorig jaar zat ik ook in een studentenhuis waar je geen huisdieren mocht hebben, maar een meisje had ook gewoon een konijn. Als je een beetje fatsoenlijke huisgenoten hebt, is dat geen probleem. De huisbaas vermeed het huis toch als de pest, want je zou toch eens iets aan onderhoud moeten doen...

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 10:57

Maar dat is wel flauw van de huisbaas, zo tijdens het spel de regels veranderen!

Mcootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 11:05

[/quote]
alsof er wordt meegelezen ineens een bericht van huisbaas dat er nieuwe regels zijn met o.a geen huisdieren meer maar met schriftelijke toestemming zou t nog mogen.. dus dat gedaan maar als antwoord krijg ik alleen "'ik moet er overnadenken, dit schept natuurlijk ook verwachtingen bij andere bewoners over een eventueel huisdier" ( zijn reden van geen huisdier is dat vorige bewoners schijnbaar de dieren thuis achterlieten en zelf verhuisden. maar of dat waar is of gewoon een kul reden? )[/quote]

Helaas is dat geen kul reden... het gebeurt te veel bij studenten dat ze huisdieren verwaarlozen en/of bij verhuizing het dier gewoon achterl laten omdat het ze toch niet boeit :( best wel triest....