Het hebben van een hond - hoe doen mensen dat toch

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 13:35

Hier 6 honden en ik ben nagenoeg altijd thuis. Toen ik nog wel werkte hadden mijn man en ik dat enigzins afgestemd. En zo waren de honden max. 3 uur alleen thuis en dat vond ik nog net kunnen.

melissapupa

Re: Het hebben van een hond - hoe doen mensen dat toch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 13:36

mijn moeder is altijd thuis en wij hebben drie honden voor bewaking en voor gezelligheid thuis :)

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 13:45

Hoe je je leven ook aanpast voor een hond het kan altijd veranderen. Ik had een eigen mobiele trimsalon en dan kon mijn hond altijd mee naar het werk. Toen na 2 jaar kreeg ik een auto ongeluk en kon ik niet meer trimmen. Ik mag mezelf denk ik gelukkig prijzen dat ik tijdens de crisis een nieuwe baan kon krijgen in een hele andere sector. Er zat alleen aan vast dat ik fulltime moest gaan werken voor de financiën. Nu breng ik op maandag de hond bij mn ouders die ook honden hebben en vrijdag haal ik hem op. Mijn ouders wonen ook niet dichtbij dus elke dag brengen en ophalen is geen optie. In het weekend gaat hij altijd mee of ik blijf thuis. Nu heb ik bijvoorbeeld 2 weken vakantie en wil wel naar de bioscoop, maar ik wil hem niet alleen laten ook omdat ik hem nu vrij weinig ziet.met verjaardagen in de weekenden levert het soms wel problemen op.gelukkig is hij heel makkelijk en kan hij in principe altijd mee op visite maar met verjaardagen is het gewoon vaak te druk met kinderen/visite dus dan blijf ik thuis.
Laatst bijgewerkt door moonsparkle op 28-12-14 13:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 13:46

Cayenne schreef:
Hoe werkt zo'n uitlaatservice eigenlijk? Onze buren aan de overkant maken ook gebruik van zo'n service, maar de hond is nooit meer dan een half uurtje weg. Zijn die looptochtjes dan zo kort?

Onze uitlaatservice is bijna 3 uur op pad. Wel inclusief halen en brengen van de honden. Maar er wordt echt een mega stuk met ze gewandeld waarvan de honden loslopen.
Ideaal. Ik kan ze ook bellen als ik die dag onverwachts wat heb en de hond niet goed kan uitlaten.
Komen ze hem gewoon oppikken:)

Estera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 13:54

Maar wat ik me dan langer afvraag, en misschien hoort het hier niet qua discussie, maar hoe "behoren" honden gehouden te worden?
Met paarden zijn we het er over het algemeen over eens dat het kuddedieren zijn, niet alleen mogen staan, ruimte nodig hebben om te spelen en rennen, een schuilstal om minstens droog te staan en te liggen en eigenlijk 24/7 buiten moeten staan (laatste is een eeuwig durende discussie, maar 23/7 binnen is not-done). De paarden hebben elkaar en krijgen graag hun aai en aandacht, maar ik zit niet de hele dag bij mijn paarden.
Maar hoe zit dit met honden? Moet daar altijd een mens voor aanwezig zijn? Honden mogen schijnbaar probleemloos alleen gehouden worden en de mens is blijkbaar een substituut voor een roedel-genoot en in dat geval is lang alleen laten misschien 'kwalijker'. Maar honden die in een roedel gehouden worden? Wat hebben honden nodig om gelukkig te zijn (zonder daar menselijke gevoelens aan te koppelen :+ ).

Noek_Bronco

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 13:57

Een hond is voor iedereen weggelegd die er de juiste tijd in wil steken. Je werkt in het onderwijs, dat wil zeggen dat je voor je naar het werk vertrekt, een mooie wandeling kan maken met de hond, en als je 's avonds thuis komt, kan je dat weer doen. Eventueel twee keer in de week iets van sport. En met zo'n indeling heb je een gelukkige hond hoor. Overdag slapen die slaapkopjes toch. Ik had het er ook moeilijk mee als ik ging werken, want onze mechelaar is nogal een actief spookje. Maar ik deed het zoals ik hier schrijf, voor het werk een uurtje mee wandelen, intussen wat met zijn balletje gooien of met de frisbee, en s avonds net hetzelfde en misschien nog een beetje hersenwerk. En dan twee maal in de week zijn intensieve training. En die mallerd was gelukkig. Door mijn zwangerschap zit ik thuis nu, en doe ongeveer hetzelfde, en de honden? Die slapen gewoon heel de dag.

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 14:00

Wij hebben twee honden.

Zelf ben ik vaak thuis en als ik weg ga maar voor een paar uurtjes. Als we echt lang weg gaan zijn ze wel eens een dag alleen thuis. Ze worden dan voordat we weggaan uitgelaten en als we weer komen. Ze vinden het beide niet erg. Als ik thuis ben liggen ze ook de hele dag te slapen haha.

Ook willen mn schoonouders ze wel eens ophalen. Dan zijn ze lekker daar.
We hebben ook wel eens een oppashond gehad van iemand die in het onderwijs werkte.

KimBreda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 14:11

Estera schreef:
Maar wat ik me dan langer afvraag, en misschien hoort het hier niet qua discussie, maar hoe "behoren" honden gehouden te worden?
Met paarden zijn we het er over het algemeen over eens dat het kuddedieren zijn, niet alleen mogen staan, ruimte nodig hebben om te spelen en rennen, een schuilstal om minstens droog te staan en te liggen en eigenlijk 24/7 buiten moeten staan (laatste is een eeuwig durende discussie, maar 23/7 binnen is not-done). De paarden hebben elkaar en krijgen graag hun aai en aandacht, maar ik zit niet de hele dag bij mijn paarden.
Maar hoe zit dit met honden? Moet daar altijd een mens voor aanwezig zijn? Honden mogen schijnbaar probleemloos alleen gehouden worden en de mens is blijkbaar een substituut voor een roedel-genoot en in dat geval is lang alleen laten misschien 'kwalijker'. Maar honden die in een roedel gehouden worden? Wat hebben honden nodig om gelukkig te zijn (zonder daar menselijke gevoelens aan te koppelen :+ ).

Een mens kan nooit een roedel vervangen dus ik ben zelf ook een voorstander van twee of meer honden in een gezin.

Een baas is wel heel belangrijk voor sommige honden maar als je hond met soortgenoten is kunnen ze heus wel wat langer zonder hun baas(ze moeten natuurlijk wel op tijd hun behoefte kunnen doen)

Wij hebben zelf 3 honden wat wel een hoop geregel is en gedoe maar als wij zien hoe hecht die 3 zijn dan zijn we blij dat we dat gedaan hebben, mocht er straks 1 wegvallen komt er geen nieuwe bij want we gaan graag met de honden op vakantie en de meeste plaatsen zijn max. 2 honden welkom helaas.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 14:14

Als honden met 2 of meer zijn, kunnen ze best alleen zijn, denk ik, beter gezelschap van een hod en wat langer alleen dan één hond en wat minder lang alleen :)

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 14:15

Ik werk 3 dagen en mijn man in ploegendienst. Daarnaast gaat ze iedere vrijdag de hele dag naar de opvang, dat kost € 17,50 per dag.

Feitelijk betekent dit dat ze alleen 1x per 3 weken een maandag en donderdag echt een volle dag alleen thuis is. Ze zit dan in haar bench. Op alle andere dagen is ze korter alleen of helemaal niet alleen. Gaat prima zo :)

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 14:19

Sheran schreef:
Is een hond nou weer zo'n dingetje dat niet voor singles is weggelegd? :') net als het huren van een huis, het kopen van een huis en betaalbare vakanties naar moeilijke landen?

Dat is ook wel een beetje overdreven :). In het verleden heb ik een huis gehuurd, nu heb ik alweer 3 jaar mijn eigen koophuis en aankomend jaar ga ik op vakantie naar IJsland. Ik denk dat het meer een gevalletje van prioriteiten stellen is dan dat het écht onmogelijk is. Goed, ik ben al 3 jaar niet meer op vakantie geweest, maar dat had andere redenen. En nee, élk jaar kan ik ook niet op vakantie. Ja, kan ik wel, maar dan worden het van die standaard all-in tripjes naar Spanje, Turkije etc en dat wil ik niet. Ik spaar liever wat langer zodat ik écht op reis kan :).

Hond zou ik ook wel willen, maar red ik ook niet. Werk 40-60 uur per week en dan heb ik nog mijn sociale leven, sportschool etc. Zou er niet in passen. Gelukkig kan ik wanneer ik wil de honden bij mijn ouders ophalen en zo heb ik toch geregeld hondenbezoek in de weekendjes.

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 14:24

ik heb vier honden en ik werk vier dagen in het onderwijs. Ik maak lange dagen ben vaak wel 11 uur per dag van huis. Gelukkig hebben de honden elkaar en zijn ze overdag in de paardenstal. 12,5 x 8 meter. Een vriendin van mij rijdt op een paard van mij, zij komt meestal overdag en dan zijn de honden los. Als zij er is, is ze er al snel anderhalf uur. Dat ze echt een hele dag alleen zijn, komt daardoor maar een enkele keer voor.
Als ik thuis ben, ben ik veel met ze buiten op het erf en kunnen ze rennen en doen zoveel ze willen. Daarna liggen ze weer uren te slapen.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 14:36

Die van mij gaat mee naar het werk. Eigenlijk is hij altijd mee. Voordat ik hem mee nam naar m'n werk had ik altijd een lunch pauze van twee uur. En dan liep ik lekker een uurtje met ze. Moest dan wel wat langer door werken. Zeker in de winter vond en vind ik het altijd heerlijk om toch even buiten te zijn overdag. Uitlaat service voor veel geld heb ik ook gehad maar daar was ik minder tevreden over. Omdat ik toen twee honden had en fulltime werkte had ik voor hetzelfde geld als de uitlaat (€17,50 per dag voor twee honden) twee uur een schoonmaakster. Zij deed even stofzuigen en wat kleine dingetjes en een uurtje met de honden. Dus voor hetzelfde geld veel meer comfort.

Ami

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 14:45

Ik heb een expres een klein hondje genomen en hem geleerd om op de kattenbak te gaan.
We gaan ook met hem naar buiten, maar dit is meer voor het sociale contact met andere honden.
Binnen heeft hij ook 2 katten waar hij regelmatig mee speelt.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 14:48

ik heb vijf honden,die kunnen de hele dag buiten en ook hun verblijf in...op twee hectare terrein.Ik werk niet maar moet natuurlijk weleens weg.Maar langer dan drie uur ben ik nooit weg.Dan moet mijn bejaarde paard een plukje hooi.Ik vind het vervelend om mijn honden ''alleen'' te laten...

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 14:52

Mijn man laat ze tussen de middag thuis, hij werkt 5 minuten verderop. Maar ook als dat niet kon zou het wel kunnen, onze drie hondjes zijn samen dus nooit alleen en ze hebben voor nood nog een hondenluik waardoor ze altijd de tuin in kunnen. Dat laatste vind ik wel ideaal, voor als we een pup hebben die nog wat vaker naar buiten moet of als we eens ooit te maken krijgen met onzindelijkheid wegens ziekte oid.

Dooortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 15:02

Mijn vriend werkt 's avonds en ik werk vroeg en we werken niet op dezelfde dagen. Dus er is 4/5 dagen in de week iemand thuis en als hij alleen is dan is het niet langer dan 3 uur.
Voor ons is een hond dus ideaal :)

Simone1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 15:02

wij hebben een Weimaraner (duitse jachthond) en hebben haar geleerd om alleen thuis te blijven. In het begin in de bench, maar daarna steeds langer los gelaten in huis, zodat ze wel gewoon kan gaan en staan waar zij wil.
Op het moment is ze 2 dagen in de week helemaal alleen thuis (een hele dag). En ja, dat gaat gewoon prima. Net voordat de laatste weg gaat naar buiten (wonen buitenaf dus loopt gewoon in eigen tuin los) en zo gauw de eerste weer terug is ook meteen naar buiten. Natuurlijk kun je dit niet meteen doen, hier moet je gewoon mee oefenen, steeds wat langer alleen laten. Maar er zijn ook wel momenten geweest dat ze gewoon door de weeks de hele dag alleen was. Bij haar gelukkig geen probleem en ze slaapt toch heel veel haha.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 15:11

Wij hebben thuis altijd een hond gehad.
Mijn vader werkt in de horeca en dus veel onregelmatige werktijden en mijn moeder werkt 'gewoon' overdag. Daardoor is het altijd goed te combineren geweest. Wij als kinderen liepen ook regelmatig een rondje met de hond en het gebeurde wel dat de hond een paar uur alleen is en heel af en toe eens een halve dag. Maar altijd goed te doen!

Ik zou in de toekomst zelf ook graag een hondje willen, maar niet zolang ik alleen ben. Ik wil inderdaad niet dat de hond hele dagen alleen is.

Tutti_Frutti

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 15:23

Ik ben inmiddels uit huis maar wij hebben thuis ook een hond. Vroeger was hij tussen 8 en 2/3 alleen en liet ik hem dan uit. Nu ik uit huis ben doen de buren het s middags of regelen we wat anders als die niet kunnen. Dus idd veel hulp van buren/vrienden in de buurt! Als mijn ouders met vakantie zijn logeert hij mij bij op de studentenkamer of bij de buren. Is soms best een geregel maar gaat bijna altijd goed! Onze hond is wel heel makkelijk kwa alleen zijn en uit logeren gaan.

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 15:31

Ik ben alleenstaande moeder en werk 37 uur. In het bezit van twee honden!
Maarre bij mij mogen ze mee naar het werk. Voor het werk en voor mijn zoontje ze school uit laten. Op het werk liggen ze heerlijk te maffen in hun mandje en in mijn lunchpauze laat ik ze uit!
Ik heb wel mazzel met mijn werkgever denk ik :)

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 15:43

TS ik voel met je mee! Ik wil ook al jaren een hond maar ook ik werk fulltime om de hypotheek te kunnen betalen (huis kopen is dan weer wel gelukt).

De enige hondwaardige oplossing is om twee honden te hebben en misschien toch ook een of twee keer de uitlaatservice te laten komen.

Zolang ik de Poesjes nog heb komt er niets bij en daarna zie ik het wel.

Kom regelmatig op asielwebsite en op fb oudere honden tegen die al heel lang samen zijn en een nieuw baasje zoeken. Laatst nog: teefje en reutje van jaar of 12.

Denk dat ik na de Poesjes zoiets zou doen. Heel cru: als het tegenvalt zit ik er ook geen 15 jaar meer aan vast.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-14 15:49

Yv_ schreef:
Sheran schreef:
Is een hond nou weer zo'n dingetje dat niet voor singles is weggelegd? :') net als het huren van een huis, het kopen van een huis en betaalbare vakanties naar moeilijke landen?

Dat is ook wel een beetje overdreven :). In het verleden heb ik een huis gehuurd, nu heb ik alweer 3 jaar mijn eigen koophuis en aankomend jaar ga ik op vakantie naar IJsland. Ik denk dat het meer een gevalletje van prioriteiten stellen is dan dat het écht onmogelijk is. Goed, ik ben al 3 jaar niet meer op vakantie geweest, maar dat had andere redenen. En nee, élk jaar kan ik ook niet op vakantie. Ja, kan ik wel, maar dan worden het van die standaard all-in tripjes naar Spanje, Turkije etc en dat wil ik niet. Ik spaar liever wat langer zodat ik écht op reis kan :).

Hond zou ik ook wel willen, maar red ik ook niet. Werk 40-60 uur per week en dan heb ik nog mijn sociale leven, sportschool etc. Zou er niet in passen. Gelukkig kan ik wanneer ik wil de honden bij mijn ouders ophalen en zo heb ik toch geregeld hondenbezoek in de weekendjes.

Misschien... maar heb je het al in Amsterdam en omgeving geprobeerd? :D IJsland is ook geen moeilijk lang, ik bedoelde meer trektochten door Afrika, reizen in Egypte en dat soort dingen. Dat durf ik niet alleen en de groepsreizen zijn te duur.

Maar goed, hond dus :')

Gea99

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 15:58

BelleTessa schreef:
Gea99 schreef:
Onze honden zijn nooit de hele dag alleen. Wel een paar uur. Als we een hele dag niet kunnen uitlaten, gebeurt dus bijna nooit, vragen we de buren.
Maar even een knuppel in het hoender hok gooien; al die mensen die het zo zielig vinden voor de hond?
Als je zelf de hele dag fultime werkt en het heel druk hebt, zelf ben je dan niet zielig?
de hond gaat lekker relaxt liggen vakantie vieren. Tenminste dat doen die van ons.
En als het zonnetje er is zoals nu liggen ze heerlijk voor het raam te genieten.
En als de uitlaat service ook nog eens komt om ze uit te laten, zie ik geen probleem.

Je kan toch niet mensen en honden vergelijken.
Wij beleven dingen toch echt heel anders dan een hond, dat is geen vergelijking. Jij zegt dat de hond heerlijk relaxed vakantie viert, maar hoe weet je dat. Misschien verveelt je hond zich ook wel dood, weet jij veel, dat vertelt die je niet.

Nogmaals, iedereen kan er anders instaan, maar net wat iemand anders ook zei; "ja onze hond is het gewend". Maakt dat de situatie dan beter? Een paard kan het ook gewend zijn om bijna 24 uur per dag op stal te staan, maar dat maakt het dan toch niet beter voor het paard?

En als je (iedereen bedoel ik dan dus met een hond die vaak thuis zit) het idee hebt dat de hond gelukkig is, prima.

Bedoel je nu onze honden?
Die zijn weinig alleen thuis, en we hebben er meer dan 1.
En daarbij als ze zich vervelen dan ontdek je dat echt wel :D

har166

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 15:58

Vergis je niet in hoeveel beweging zo'n hond nodig heeft TS. Tuurlijk is agility en schapendrijven etc. Super leuk om te doen, maar als je een sporthond hebt moet hij VEEL beweging en training krijgen. Heb je daar de tijd voor? Mijn nieuwe hond is een jachthond want ik wou een snelle hond die op de baas let en mee kan op buitenrit. Die is nu een half jaar oud en krijgt 2 uur per dag beweging en dat is volgens haar nog niet genoeg. Met mijn kleine hond heb ik ook agility gedaan, echt heel leuk om te doen en je komt er zoveel verschillende soorten honden tegen. Kun je misschien vertellen hoe jouw dag eruit ziet en hoe een hond daar bij in past?