Hond moet op dieet

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 21:19

Goed dat ze al wat is afgevallen!
Het constant in de keuken staan wil niet zeggen dat ze honger heeft he ;) Dat is waarschijnlijk gewoon geconditioneerd. Als mens in de keuken bezig is met eten ga ik ook naar de keuken want meestal krijg ik wel wat te eten. Domme hond die dan niet naar de keuken gaat.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-15 21:46

Ja, maar eerder deed ze het niet :P Keek ze niet op of om als ik de keuken inliep. Nu rent ze meteen achter me aan haha.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-15 23:53

Nou, mijn hondje zat in de zomer weer op een lekker goed gewichtje. Nog iets teveel, kon nog wel een kilo af, maar vergeleken met waar ze vandaan kwam, super. Ik liet haar elke week wegen bij de dierenarts een straat verderop, standaard op maandag, dus kon het zo mooi in de gaten houden en zorgen dat ze niet meer aan kwam.

Maar in juli kreeg ik een ongeluk en ben ik nu bijna een halfjaar aan het revalideren. In die periode heeft mijn vader mijn hond opgevangen... En nu is ze zo verschrikkelijk vet. Zo dik is ze nog nooit geweest.

Mijn vader is 79 en red het gewoon niet om elke dag met haar minimaal een wandeling te doen van een uur, haar mee te nemen op de fiets e.d.

Ze heeft het moeten doen met 4 rondjes per dag van 10/15 minuten en een vriendin die haar 1x in de week meenam met haar hond voor een wandeling van 2/3 uur. Dat terwijl ik de beweging met haar flink had opgevoerd en ze met mij paar x in de week mee ging naar de boerderij, waar ze urenlang als een gek rende, en 4/5 wandelingen per dag, van meestal 20/30 minuten en minimaal één grote wandeling van 1 uur, maar soms wel 2 of 3 uur, afhangende van het weer en de tijd die ik had... En als ze mee kon naar vrienden, dan ging ze mee naast de fiets, rennend.

Ze kreeg toen en krijgt nog steeds 250gram darf per dag. Toen kreeg ze ook nog wat snoepjes erbij en soms wat lekkers toegestopt van mijn bord en dat soort dingen, iets wat ze nu niet meer mag hebben en wat ik heb verboden.

Maar mijn vader en mijn broer geven haar nog genoeg van het gewone avondeten, botjes, snoepjes en weet ik veel wat allemaal.

Ik roep al weken dat ze haar niet meer mogen voeren, maar helaas, stiekem kreeg ze telkens van alles toegestopt. Ik zie haar ook al maandenlang steeds dikker worden, maar ik kon er niets aan veranderen. Ik kon alleen maar roepen, meer beweging, minder toestoppen! Maar daar werd niet echt naar geluisterd. Mijn vader en ik verschillen daarin echt van mening. Hij vind die paar keer uit voor 10 minuten meer dan voldoende. Alleen nu is gelukkig eindelijk het kwartje gevallen, toen ze vanavond haast de bank niet meer op kwam, iets wat eerder moeiteloos ging... En toen ik foto's liet zien die laatst gemaakt waren, vergeleken met foto's van haar van het zomer. Ze is nu gewoon een klein koppie op een veel te groot worstenlijf.

Oftewel, mijn vader en broer hebben plechtig beloofd haar niets meer extra's te geven.

Nu ik weer wat te been ben, kan ik eindelijk beginnen met haar afval 'procedure'. Ik heb een scootmobiel en de laatste paar weken nam ik haar mee. Dat ze naast de scootmobiel stukken rende, ik nam haar mee naar het bos en het meer voor een lange wandeling. Maar dit was vooral sporadisch, wanneer ik mij goed voelde en kon. Nu ben ik gelukkig zo ver dat ik dit weer dagelijks zou kunnen doen.

Toen ik dit topic opende vorig jaar was ze 11 kilo. Ze is toen 2 kilo afgevallen en was afgerond 9 kilo. Mooi dus. Nu is ze - durf het bijna niet te zeggen - 13.5 kilo :wow: := ...

Ik hoop dat met 250gram darf en veel beweging op een dag resultaat zal hebben. Ze krijgt 's avonds naast het darf soms verse gekookte bonen of rijst. Ook krijgt ze botten, omdat het darf natuurlijk zacht is en ze wel iets moet hebben om op te kauwen.

Maar die rund en varkens botten van de dierenwinkel zijn ook 'vet' en best wel dikmakers. Weet iemand nog een tip voor botten die wat minder vet zijn?

Mijn zus haar hond eet met de pot mee. 's Ochtends wat KVV en s'avonds word er voor iedereen gekookt, waaronder ook de hond. Die eet met de pot mee, maar dan word het apart gemaakt zonder er geen kruiden, zouten etc inzitten. Ook krijgt de hond veel paardenvlees. Schijnt gezonder te zijn. Ze zei dat ik dat ook moest proberen, dus zit daar nu aan te denken. Wat vinden jullie?

Ik vind namelijk alleen elke darf niet zo heel afwisselend voor haar. Het is ook zo in één hap slik op.

Naar brokken wil ik eigenlijk niet meer toe, maar mijn dierenarts adviseerde wel dieetbrokken.. Dus nu twijfel ik daarover.

Ik wil het beste voor mijn hondje. Ze is mijn maatje. In de laatste maanden heeft ze het dankzij mijn ongeluk wel moeten ontgelden. Ze heeft zich moeten aanpassen aan een nieuw leven bij mijn vader thuis, zonder mij, want ik was in de revalidatiekliniek. Ze is dol op mijn vader, daar niet van, en mijn vader op haar... Maar ze heeft gewoon niet genoeg beweging en afwisseling gekregen. Dat kon ik ook niet verlangen van mijn oude vader, die kan dat niet meer... Maar nu ik zelf weer mogelijkheden heb, word het tijd dat ze weer de beweging krijgt die ze verdient. Zodat ze weer een mooi slank hondje word. Ik bericht daarom ook weer even hier om mezelf te motiveren en misschien weer wat tips en tricks te krijgen. Hoewel er de vorige keer al heel veel nuttige informatie is gegeven :P.

Als ik dat terug lees dan denk ik; Frolics? Echt, heb ik dat aan mijn hond gegeven als gewoon voer? Haha, idioot :P.

Mizora

Re: Hond moet op dieet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 08:08

Ik zou darf rustig nog wat verder terugschroeven en daarnaast alleen boontjes geven. Ze hoort 8-9kg te wegen dus dan blijft 250g best heel veel. 2% van het ideale gewicht is voldoende (maarga anders terug naar 200g, dat is al 2.5% bij8kg). Rijst voeren wij juist aan de honden als ze mager worden. Dat is een echte dikmaker.

Balen dat ze weer zo dik gewordenis. Je was exht op de goede weg. Nu wel het wandelen of rennen rustig opbouwen want ze is dus veel te zwaar. Als iemand 60kg hoort te wegen en hij weegt 100kg dan is het ook niet handig om ineens flink te gaan hardlopen.

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 08:23

Mijn labrador werd eerst heel veel dikker van het KVV, in de ochtend krijgt een handje goede geperste brok zonder granen en met veel vlees, in de avond 150 gram vers vlees aangevuld met sperziebonen uit blik, zo is hij toch mooi vol voor zijn gevoel maar geen calorieën en toch alle voedingsstoffen binnen krijgen. Hij is een grove hoog benige labrador, in de winter weegt hij 38, in de zomer wanneer we heel veel fietsen 36. Oja en de snacks mager en natuurlijk, mijne krijgt alleen long, pens en andere natuurlijke magere snacks.
Voer met je ogen, volgens de adviezen op de verpakkingen mag mijn hond het dubbele, maar dan kan ik hem echt rollen zo dik wordt hij.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 08:34

Darf is een best vette Kvv.
Je zou voor de helft op een ander over kunnen. Bijvoorbeeld Tinlo.
Ook zijjn de smaken van magere diersoorten goed, bijv konijn, geit en paard.

Mijn advies;
- altijd afgestemd voeren. Ze had dus echt al veel eerder minder dan 250 gram moeten hebben.
- nu iets minder gaan voeren.
- meer elke dag gedoseerd bewegen ipv af en toe klappers van 1 x in de week 2 a 3 uur. 5 x half uur bij. Of 4 x 3 kwartier.
- magere Kvv erbij

Succes!!
Laatst bijgewerkt door Hannanas op 22-12-15 08:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 08:37

Mijn hond hoort zo'n 24 kilo te wegen en die krijgt 400g kvv op een dag, voor een hondje dat een stuk minder dan de helft hoort te wegen vind ik 250 ook wel vrij veel hoor.. Het lijkt súperweinig maar het is het behoud van je hond z'n lijf.

Er zijn ook brokken met een hoog vleesgehalte en weinig toevoegingen, je moet alleen waarschijnlijk ff zoeken ;) Ik voer zelden brok, en ALS ik het voer dan is het meestal een gekregen zak van show ofzo, ben niet heel kieskeurig, voor die 2 keer per maand.. CK88, wat voer jij? Want alle hoog-vlees-gehalte brokken die ik vind zijn geëxpandeerd..

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 08:43

Ik zou ook de rijst weglaten,sperciebonen kan geen kwaad dat vult goed.Ook zou ik 200 gram versvlees geven en wat magere soorten, witvis ,paard, konijn,geit.Lees ook altijd even waarmee het vermengd is zelf voer ik pure soorten.
Zelf droog ik paardenstoofvlees als snoepjes.Ik heb een drogertje ,maar het kan ook in de oven.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-15 17:13

De 250 was toen echt wel nodig voor haar. Op den duur viel ze te snel af (ik voerde 200) en heb ik er 50 bij op gegooid. Ze kreeg zoveel beweging, dat ze al die energie daarvan wel kon gebruiken en ook gebruikte. Mijn vader wist de 250, aangezien hij haar ook wel eens een dagje te logeren had. Toen ik het ongeluk kreeg en daarna revalideren heb ik niet gedacht "Ow wacht, hoeveel moet de hond nu te eten krijgen?" en is mijn vader gewoon 250 blijven voeren. Nu nog steeds, omdat ik het niet minder heb gemaakt. Als ik het nog minder maak, dan blijft er niets meer over, behalve een kleine minihap. Maar ik zal er even naar kijken. Ook naar andere KVV, die minder vet is dan Darf.

Rijst is dus een dikmaker, wist ik niet. Rijst word van het menu geschrapt.

Beweging doseren gaan we nu doen, maar eerst kon dat simpelweg gewoon niet. Ik kon niks. Was allang blij dat een vriendin van mij haar eens in de week meenam op een lange tocht.. En toen ik eindelijk iets kon nam ik haar ook mee op een lange tocht, omdat ik maar 2x in de week zo'n goed moment had dat dit kon.

Maar nu gaan we weer dagelijks erop uit :)

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 18:35

Ik geef Lupo Natural van Zooplus :j

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 19:37

Ik zou vooral niet te moeilijk gaan doen nu. Je hebt ze eerder ook prima af laten vallen, kwestie van opnieuw beginnen.
Dus nee ik zou niet van de pot mee laten eten. Doodgekookte groenten, aardappel en gekookt vlees is helaas gewoon niet zo rijk aan voedingsstoffen. De aardappel is ook een dikmaker. Niet erg natuurlijk, net als rijst. Voor een gewone hond, niet eentje die op dieet gaat ;)

Als je variatie zoekt kun je ook gewoon verschillende smaken/merken kvv geven. Variatie is idd gezond! Daarnaast kun je groente koken, maar nog veel liever: rauw pureren! Een rauw ei of 2 per week mag ook.

Goed gezond kauwmateriaal: runderhuidrollen/ringen. Zijn ze best fftjes zoet mee en er zitten geen gekke dingen in.

Daarnaast ben ik tegen elke dag precies dezelfde hoeveelheden voeren. Tenzij de hond elke dag precies evenveel beweegt met dezelfde intensiteit.

Ik zou dus op een dag dat je weinig doet, 200 geven en op een dag dat je veel doet 250g kvv + eitje/groentemix oid.

Fehu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 20:09

Onze hond is, nu ze wat ouder wordt en alles van haar niet meer zo heel erg actief hoeft, ook dikker geworden. Ik merk inderdaad wel dat "magere" diersoorten minder aanzetten daarom voeren we vooral paard, geit, hert, vis, kalkoen e.d. Voor de knabbel een keer vuile pens tussendoor en als snoepje een stukje paarden long. Dit laatste is ook ideaal om in Kong Wobbler klare stukken te hakken en dit op deze manier aan haar te geven. Daar kan ze rustig 2 uur mee bezig zijn

Mlies

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 07:13

En als je een brok makkelijker te doseren vindt, waarom ga je daar niet op over?
Dan kan je eventueel een klein gedeelte van wat ze per dag mag hebben in een bakje op tafel zetten zodat je pa, als hij iets wilt geven gewoon haar eigen brokjes kan geven.