Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
melvinrandy schreef:Het lijkt misschien voor ons niet prettig. Maar een hond is een roedeldier die een leider nodig heeft. Die leider kan niet lief zijn voor al zijn kuddegenoten; Zeker niet tegen andere dominante figuren!
Voor de niet-dominante honden heb je echt geen strenge aanpak nodig, maar in een programma zoals van cm komen niet echt de liefste hondjes in voor.
Dus een hond "speels" opvoeden is meer zoals wij het graag doen op een menselijke manier. Streng en kordaat is hoe het op de natuurlijke manier gaat. Voor ons "zielig", voor de hond prettig. Uiteindelijk zal het eindresultaat hetzelfde zijn als het goed wordt aangepakt.
Air schreef:Shiloh, heb je door dat je jezelf tegenspreekt met je argumenten?
Een probleem oplossen bij de kern is bijzonder moeilijk wanneer je de kern niet weet. De situatie dan dus maar ontwijken zodat het gedrag helemaal niet voor komt, daar kom je dus geen steek verder mee. Je kan het alleen juist aanpakken door het probleem te zien en zo achter de kern te komen: iets wat Cesar doet.
En nu quote ik je even:
"Maar ik vind een correctie VOOR het gedrag plaats vind (luister een correctie, niet een straf!, maar een simpele nee) juist een manier van positieve aanpak. Want, op het moment dat ze luisteren naar de nee, en dus niet verder gaan met wat ze wilde gaan doen, prijs ik ze de hemel in en krijgen ze een gigantische beloning. De essentie zit hem er in negatief gedrag vóór te zijn."
Hé, wat grappig.... dit is toch wat ik zie in de afleveringen van Cesar
Ik heb het idee dat je een hoop schreeuwt wat je ergens anders gelezen hebt zonder jezelf echt te verdiepen in Cesar.
Want ook zeg je dat hij voor ieder probleem dezelfde aanpak heeft, en dat is de grootste flauwekul.

Cavaletto schreef:De vergelijking tussen Cesar en Zak gaat dan ook helemaal niet op. Het is appels met peren vergelijken. Zak voedt een normale hond met een normale baas op. Cesar wordt ingeschakeld bij ernstig verknalde honden.
gekvanfleur schreef:Mensen die fan van Zac zijn, zullen sneller types zijn die van natuur 'pleaser' zijn. Liever geen leiderschap zoeken, die capiciteit ook niet echt hebben, maar hun plezier en geluk halen uit samenwerken. Die mensen zijn vaak ook veel meer gevoelig voor 'aardig gevonden worden'. En projecteren dat gedrag nog weleens te veel op dieren.
MalaQ schreef:Maar ik wil ook dat ze weet wat ze aan me heeft, mijn grenzen kent (en daardoor haar grenzen), en mij ziet als leider. Ik pak van beide 'stromingen' wat mee. Zo zacht als kan, maar zo hard als moet
Shiloh schreef:gekvanfleur schreef:Mensen die fan van Zac zijn, zullen sneller types zijn die van natuur 'pleaser' zijn. Liever geen leiderschap zoeken, die capiciteit ook niet echt hebben, maar hun plezier en geluk halen uit samenwerken. Die mensen zijn vaak ook veel meer gevoelig voor 'aardig gevonden worden'. En projecteren dat gedrag nog weleens te veel op dieren.
Weet niet of ik het daar mee eens ben, deels misschien wel, maar grotendeels ook niet. Ik ben van mezelf een ontzettend dominant persoon en eigenlijk helemaal geen pleaser. Maar ik vind de methode van Zac veel prettiger. Ik denk dat de methode van CM gewoon achterhaald is, vroeger deed Martin Gaus het bijvoorbeeld niet heel veel anders. Ik denk dat er in die tijd gewoon weinig kennis was/is over hoe het anders kan en dat het positief ook werkt.
Shiloh schreef:@ Air. Door meerdere keren per week trainingssessies in te lassen. En daarbuiten als uitvallen gebeurd het te negeren of te voorkomen dat het kan gebeuren. Als je hond uitvalt naar je kind, dan moet je zorgen dat je hond niet bij je kind kan komen. Als een hond een fietser aanvalt, moet je ervoor zorgen dat je hond die kans niet krijgt. Het is onze verantwoordelijkheid de omgeving van de hond te controleren zodat het gewoon niet kan gebeuren. Is dat veel werk en onhandig. Ja, dat is het zeker. Maar dat is je verantwoordelijkheid als eigenaar. Als je daar de tijd, of de mogelijkheden niet toe hebt, dan moet je een huis zoeken voor je hond bij iemand die dat wel kan.
MalaQ schreef:Ik denk dat beide methodes goed zijn. Zoals iemand eerder al zegt: Cesar krijgt echt de verknipte honden, Zac voedt in het filmpje gewoon een jonge hond op..
Ik wil dat mijn hond mij vertrouwd, en mij associeert met leuke dingen doen en veiligheid. Maar ik wil ook dat ze weet wat ze aan me heeft, mijn grenzen kent (en daardoor haar grenzen), en mij ziet als leider. Ik pak van beide 'stromingen' wat mee. Zo zacht als kan, maar zo hard als moet