Zwerfkatje in de straat

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Dagmar80

Re: Zwerfkatje in de straat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 10:04

Tja, bandjes verliezen daar heb je wel kans op ja, maar een kat zonder bandje kan wel eerder voor een zwerver worden aangezien. Laten chippen is inderdaad wel handig. Ik heb mijn eigen katten overigens niet gechipt, maar die mogen ook de tuin niet uit.

Mooi dat het katje nagekeken is en dat er naar een eventuele baas gezocht wordt. Mogelijk mist die 'baas' het beestje niet, er worden helaas zoveel kittens gedumpt... :(

W_Empress

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 11:03

Eigenlijk totaal offtopic, maar waarom is iedereen zo pro chippen? Toen het bij paarden werd ingevoerd, waren er massa's mensen tegen, vanwege het risico op zwervende chips etc. Bij de kat en de hond hoor je er niemand over... Ik stop geen chip in mijn katten, zou er ook niet 1 in mezelf laten zetten...

Dit is overigens totaal niet vervelend bedoeld, gewoon oprechte interesse. :)

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 11:08

Ik ben niet direct pro chippen, weet eigenlijk te weinig van rondzwervende chips en andere mogelijke risico's om er echt een duidelijke mening over te kunnen geven. Ik denk wel dat het uit zou kunnen maken dat honden en katten sowieso een lagere levensverwachting hebben dan paarden? Die chip krijgt geen kans om te gaan zwerven? :p

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 11:09

bij het asiel waar ik werk, en bij andere asiels en opvangen, is het wel standaard. Ook omdat je zo altijd een asieldier weer zou kunnen herkennen. Een dier uit het asiel mag bijvoorbeeld niet zomaar van eigenaar veranderen of doorverkocht worden.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 11:12

Ik ben blij dat mijn katten een chip hebben. Mochten ze 'kwijtraken' en daarmee ook hun bandje kan er tenminste worden uitgezocht waar ze wonen.

TS: als ik het goed begrijp is poezenkind nu bij de buren onder de pannen? <3

Flowery

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 11:16

Bij ons heeft 1 kat een chip, omdat hij vaker ver van huis gaat. 1x is hij gevallen van een dakje en hebben ze via de chip kunnen traceren dat hij van ons is :) Dus daar zijn we erg blij mee!

Onze andere kat gaat niet verder dan de achtertuin en zit veel binnen, dus die heeft geen chip :)

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 11:18

Over de dierenambulance.
Ik weet dat het asiel pasgeleden zo vol zat dat ze zelf op de meldkamers van de dierenambulance katten hadden rondlopen. Ze hadden dus ook afgesproken dat de komende week (of weken) enkel zieke dieren werden opgehaald, omdat er gewoon geen plek vrij was.
Nu is het rustiger en komt er weer vanalles binnen.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 11:33

Dagmar80 schreef:
bij het asiel waar ik werk, en bij andere asiels en opvangen, is het wel standaard. Ook omdat je zo altijd een asieldier weer zou kunnen herkennen. Een dier uit het asiel mag bijvoorbeeld niet zomaar van eigenaar veranderen of doorverkocht worden.

dat vind ik op zich een rare instelling in Nederland..
In china ja, al betaal je geen 100 euro (of wat betaal je ervoor?) voor een kat die je de loempia in wilt draaien..

Het drempelbedrag om een kat aan te schaffen via Sos of het dierenasiel is dusdanig dat je ze echt niet koopt om door te verhandelen of weg te geven.

Dit betekent dus dat als je door omstandigheden na jaren niet voor het dier kunt zorgen, je hem in het asiel weer in een hokje moet proppen, terwijl je broer/zus/buren hem wel graag wil overnemen. Maar dan wel klagen dat de asiels overvol zitten?

Ik heb mijn kat 18 jaar geleden gekregen via SOS kattenhulp.. ik kreeg, omdat ik student was zelfs nog een ballotagecommissie op bezoek om te kijken of mijn woonsituatie wel geschikt was voor het houden van een kat (ja kom, wil je nu een warm mandje of niet).. Blijkbaar kun je er ook niet eens voor zakken.. want ik had een kamer van 16 vierkante meter in een studentenhuis (ook al mocht ze gewoon naar buiten), waar 5 cm confettie op de hele vloer lag (de buren waren met 120 ballonnen vol confetti aangekomen en ik kreeg mijn cadeau pas als ik ze allemaal had lekgeprikt).

ieder jaar kwam er iemand langs van SOS om te controleren of alles goed ging (terwijl de DA haar ook ieder jaar zag, dus wat is het punt). Het 5e jaar deed een nieuw huisgenootje open en zei:

nee, die ken ik nog niet, maar ik woon hier ook nog maar net.. Volgens mij is ze verhuist..

En dat hebben ze zonder slag of stoot aangenomen en heb nooit meer iets van ze gehoord.. Volkomen overbodig werk dus allemaal. Maar goed.

mocht SOS kattenhulp mijn kat nog steeds niet als 'vermoedelijk al hemelen' hebben staan.. Bonnita, geboren 'rond' 01-09-1996, geplaatst in Leeuwarden (vernoemd naar een vrijwilligster die 100 katten op haar conto had en Bonnita heet), huppelt nu nog steeds vrolijk rond, inmiddels in Helmond
Laatst bijgewerkt door elenaMM77 op 14-11-14 11:35, in het totaal 1 keer bewerkt

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-14 11:34

Dierenambulance wou hem nu wel mee nemen gezien zijn leeftijd en gezondheid.

Maar hij heeft nu warm onderdak. Dierenarts en dierenambulance gaan er vanuit dat hij gedumpt/ongewenst was.

Mocht hem ook van amivedi laten halen.
Maar twijfel daar nog over.

Buren hebbem een goed dierenhart en al 1 poes (helemaal wit) en twee honden.
Poezen blijven binnen hun eigen terrein.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 11:38

op amivedi zou ik laten staan, als jij een mail krijgt of iets dan kan je ze door verwijzen...

Sneu dat zo jong al zo weinig aan gedaan is, aan de vorige eigenaren dus gericht.

je hoort ze direct te ontwormen ontvlooien en chippen en enten...

Mooi dat beestje nu lekker warm zit, is nu in de nacht vooral best koud !

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-14 11:41

Onze kat is niey gechipt. De DA heeft het 3x geprobeerd en steeds kreeg ze de chip er niet in (lag die in de vacht) heel raar.
Toen was ik er klaar mee. Misschien lukt het als hij ouder is

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 11:44

Hier is alles gelijk gedaan, chip ook meteen :) Apart van je dierenarts dan? Want de chip gaat dmv een naald onder de huid, komt dus niet bij de vacht in de buurt normaal gesproken...

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-14 13:13

Nee klopt maar zijn vel is enorm stug en ze had de naald er in maar bij het er uit halen kwam de chip mee.
Ze had dat zelf ook nog niet eerder mee gemaakt.
Hij zit straks en stug in zijn velletje ;)
Nou is hij pas gecastreerd maar toen ben ik het vergeten te vragen (hadden ze het mooi onder narcose kunnen doen dan stribbelt die ook niet tegen :P )
Maar anders met de 1 jaar entingen.

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 13:56

Ik had eerst ook niet al mijn katten gechipt.
tot ik op de dierenambulance ging werken en ik zag hoe beangrijk het is dat je kat gechipt is.
we halen vaak doodgereden katten op,helaas zijn de meeste niet gechipt of wel gechipt maar niet geregistreerd.
dat maakt het voor ons veel moeilijker om de eigenaar te vinden.
nu zijn wel al mijn katten gechipt ondanks dat ze de tuin niet uitkomen,ontsnappen kan altijd gebeuren.

ts,ik denk noet dat je een eigenaar gaat vinden.
fijn dat hij bij de buren mag blijven.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-14 14:04

Nee de dierenarts en dierenambu dachten dat ook niet.
Hij staat in de buurt niet als vermist.

Van de mensen in roden hoor ik weinig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 14:12

Waarom chippen?
Omdat katten dan niet onnodig in het asiel terecht komen (als je registreert tenminste, daar gaat het nogal eens fout) en je meteen op de hoogte gesteld kan worden als je kat gevonden is.
Stel dat er iets is, hij is bijvoorbeeld gewond geraakt of overleden dan lijkt het me wel zo fijn dat je weet waar hij is.
Ook als hij vermist raakt is hij een stuk makkelijker terug te vinden..
Chippen vind ik zelf heel belangrijk, even de reader erover en je weet meteen wie je moet bellen.
Zo hebben wij al eens een kat met de eigenaar herenigd die al 7 jaar vermist was, dankzij de chip kon de eigenaar nog achterhaald worden.

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 16:26

@elanaMM77: Ik vind het bedrag wat het asiel vraagt voor een kat helemaal niet hoog. Bij het asiel waar ik werk vragen ze 90 euro, máár dat is inclusief: chippen, enten, ontvlooien, ontwormen én de castratie/sterilisatie (zoals als het bij vrouwtjes nog genoemd wordt...) Heeft de kat ook al een poos goed gegeten natuurlijk en misschien ook wel medische kosten gemaakt vanwege ziekte o.i.d. Als je dit alles zelf zou moeten betalen ben je heel wat meer kwijt dan 90 euro, het is slechts een bijdrage in de onkosten. Het asiel is geen commerciële instelling.

Het is zeker niet zo dat je je kat/hond weer verplicht 'in een hokje moet proppen' als je er zelf niet meer voor kan zorgen, want stel, je ouders kunnen er wél voor zorgen dan is dit ook goed. Gewoon even doorgeven!

Dat er ieder jaar iemand langskomt lijkt me sterk, of in ieder geval apart... Doen ze echt niet bij het asiel, dat kán toch ook gewoon niet? Hoeveel katten krijgen er wel niet jaarlijks een thuis?

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 17:21

Als een chip gaat zwerven hebben ze daar echt geen last van.
Heb het een keer meegemaakt dat er een chip in het pootje zat. Beestje merkte er niks aan hoor

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 17:29

Vind 90 euro ook niet duur, onze katten komen ook uit het asiel op 1 na. De andere 2 wel. Voor t katje in t asiel betaalde ik toen nog (9 jaar en 7 jaar) 60 euro, inclusief alles. Zonder dit waar de andere kat vandaan kwam kostte het me rond 300 euro uiteindelijk om haar vlo en wormen en mijt vrij te krijgen en te laten helpen en chippen. (alle entingen moesten nog) Dus vind heel erg meevallen in t asiel.

@TS is er inmiddels al meer nieuws ?

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 17:37

W_Empress schreef:
Eigenlijk totaal offtopic, maar waarom is iedereen zo pro chippen? Toen het bij paarden werd ingevoerd, waren er massa's mensen tegen, vanwege het risico op zwervende chips etc. Bij de kat en de hond hoor je er niemand over... Ik stop geen chip in mijn katten, zou er ook niet 1 in mezelf laten zetten...

Dit is overigens totaal niet vervelend bedoeld, gewoon oprechte interesse. :)

Omdat ik enorm veel om mijn kat geef en hem niet kwijt wil raken. ;)

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 17:42

Hier t zelfde, wil me kat niet kwijt. En mocht er wat gebeuren of iets heel bijzonders als brand en katten moeten snel naar buiten gezet worden, en ze worden gevonden krijg ik ze weer terug,waar ze horen thuis.

Vind op zich ook geen vergelijking :P Van ik laat er ook geen 1 in me zelf zetten. Jij kan praten, je kat kan niet even zeggen of tekenen of schrijven waar die vandaan komt. Helaas belanden door geen chip veel katten in t asiel als gevonden en niet thuis bij hun baasje.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 21:54

Dagmar80 schreef:
@elanaMM77: Ik vind het bedrag wat het asiel vraagt voor een kat helemaal niet hoog. Bij het asiel waar ik werk vragen ze 90 euro, máár dat is inclusief: chippen, enten, ontvlooien, ontwormen én de castratie/sterilisatie (zoals als het bij vrouwtjes nog genoemd wordt...) Heeft de kat ook al een poos goed gegeten natuurlijk en misschien ook wel medische kosten gemaakt vanwege ziekte o.i.d. Als je dit alles zelf zou moeten betalen ben je heel wat meer kwijt dan 90 euro, het is slechts een bijdrage in de onkosten. Het asiel is geen commerciële instelling.

Het is zeker niet zo dat je je kat/hond weer verplicht 'in een hokje moet proppen' als je er zelf niet meer voor kan zorgen, want stel, je ouders kunnen er wél voor zorgen dan is dit ook goed. Gewoon even doorgeven!

Dat er ieder jaar iemand langskomt lijkt me sterk, of in ieder geval apart... Doen ze echt niet bij het asiel, dat kán toch ook gewoon niet? Hoeveel katten krijgen er wel niet jaarlijks een thuis?

als je een kat neemt om hem daarna de bami in te draaien of door te verkopen.. dan doe je dat vanuit een niet zuiver motief.. dan zoek je gratis katten, je ent ze niet, je chipt ze niet, je geeft ze goedkoop voer en dan doe je ermee waar het asiel blijkbaar 'bang' voor is..Waarom anders een vinger in de pap willen houden waar je eventueel je kat naartoe doet als je hem niet kunt houden? chip gegevens zijn toch bekend? iemand die een kat wil voor de verkeerde doeleinde zoekt een gratis kat of een voor een tientje van marktplaats en betaalt geen 90 euro in een asiel.. Dat is voor diegene duur.. ik zeg niet dat het duur is..

Geen idee waarom Sos kattenhulp dat doet/deed.. was toen heel normaal.

overigens is mijn oudje pas twee weken geleden gechipt lol.. mijn andere is al in haar eerste jaar gechipt. kwam er gewoon nooit van/vergat het bij het enten en dergelijken.. Reden dat ze nu op 18 jarige leeftijd alsnog is gechipt.. Madam wil naar buiten kunnen en we zijn maandag verhuisd.. wel handig dat als ze toch ineens dement wordt dat ik haar dan terug kan vinden..

grijnss overigens, wattuh drie weken binnenhouden.. om 14.00 h maandag uit de kooitjes.. om 16.00h liep de eerste al bij de deur te drentelen. Dus beiden even kort op de arm mee door de tuin genomen.. Dinsdag middag glipte nr 1 al naar buiten en stond mijn oudje te kijken 'waarom mag ik niet' (let wel, dit is een kat die je overal mee heen kunt slepen en loslopend bij wijze van spreken in een wildvreemde omgeving kun laten meelopen).. Dus bonnetje er ook maar uit... Eerste twee keer die dag erbij gebleven.. was 5 minuten en toen glipten ze beiden weer naar binnen.. Vanaf woensdag hebben ze gewoon vrij spel.. Beauty loopt inmiddels door drie tuinen in de buurt en heeft de teckel van de buren al geclaimd als haar eigendom en komt ook netjes terug op het eerste fluitje.. Bonnetje kachelt lekker door de tuin voor de paar minuutjes dat ze dat nog leuk vind (wil 20x per dag een paar minuten eruit lol).. morgen hondenluik naar buiten plaatsen.. Ik was van plan ze langer binnen te houden, maar zo is het ook prima..

beiden zijn gechipt en ik kan ze de mooie 25meter diepe achtertuin niet ontzeggen hehe (vooral niet omdat de hond eigenlijk gewoon erin en eruit moet kunnen slenteren hier)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 10:16

Het gaat niet om slechte bedoelingen, iemand kan de kat bijv al 2 jaar hebben en hem dan aan iemand anders geven om verschillende redenen, maar wie zegt dat die ander goed voor de kat is?
Sommige mensen willen gewoon niet dat de kat terug gaat naar het asiel en denken dat ze zelf wel in kunnen schatten wie er goed voor de kat is en zullen hem dan op marktplaats zetten of zo weggeven, het zal niet de eerste keer zijn dat er dan een verzamelaar reageert die helemaal niet voor de kat kan zorgen maar het dier wel wil hebben, of er reageert iemand die de kat eerst heel leuk vind maar als het nieuwe er af is is de kat niet zo leuk meer en de zorg ook niet..
Het asiel wil gewoon weten waar het dier is en als het nodig is een controle uitvoeren, niets geks aan. Je hebt het dier in bruikleen, het asiel kan als dat nodig is zo altijd beslissen om het dier terug te halen. Is puur voor de veiligheid van het dier dat het zo opgesteld is.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-14 11:21

*\%/*

ik werd net gebeld.
de eigenaar is waarschijnlijk gevonden!
mensen uit ons dorp zijn dit manneke kwijt!

nu hopen dat het opvang adres niet moeilijk doet die wil hem houden.
maar amivedi zei al dat ze na een jaar pas recht op het dier hebben

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 16:45

@elenaMM77: Bij raskatten, die soms in het asiel komen, moet je voorzichtig zijn. Laatst hadden we een Britse korthaar, die gaat dan niet weg voor hij gecastreerd is... En ja, in dat geval is 90 euro een koopje en zou eventueel doorverkopen kunnen lonen, zeker 'ongeholpen'... Gelukkig zullen er genoeg mensen zijn die niet zulke ideeën hebben, maar je kan niet voorzichtig genoeg zijn.

In NL zal dat 'in de bami draaien' niet veel voorkomen neem ik aan, beetje apart voorbeeld... :p Chipgegevens bekend wil overigens niet zeggen dat zo'n dier constant getraceerd wordt natuurlijk. Voor de echte verkeerde doeleinden zullen mensen inderdaad eerder MP afstruinen naar gratis katten/kittens. Zal ik dan ook niet aanraden, je kat gratis wegdoen aan vreemden.

Fijn dat jouw katten zo'n lekker grote tuin tot hun beschikking hebben! Helaas zijn mijn tuintjes kleiner, de voortuin is sowieso verboden terrein en laat die nou net groter zijn...