Eindelijk... Ik mag een kitten!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

vuurneon

Re: Eindelijk... Ik mag een kitten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 15:57

Wij hebben ook geen knaagdieren meer genomen, kat vond ze te interessant en ik mocht de knagers niet op mijn kamer hebben. Nu hebben wij alleen cavia's, de kat is bij mijn oudere gebleven.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 16:08

Ruby1995 schreef:
Wauw wat een reacties bedankt!

Ja, ik realiseer dat ik 18 ben en dat een kat dat ook kan worden, maar ik kan als er de mogelijkheid is de kat meenemen en anders blijft hij hier.

Aan dierenartskosten heb ik ook uiteraard gedacht zoals castratie en chippen, dat gebeurt zeker!

Ik mag hem voor mijn verjaardag en dat is over een maand dus ik ga alvast spullen kopen enz en de kat over een maand als alles compleet hier is.

Ik wil wel een beetje een aanhankelijke kat, niet een die je eigenlijk weinig tot nooit ziet.

Maar jullie denken dat het weinig kwaad kan dat ik ook cavias heb en een hamster?

dat is vrij lastig om als kitten te bepalen, bij een volwassen kat is het karaktertje wel al een stuk duidelijker..

ik heb toentertijd voor een kitten gekozen dat juist meer op zichzelf aan het spelen was, omdat die zichzelf kon vermaken (ik zat toen op kamers en studeerde.. kon tussendoor wel makkelijk even naar huis, maar was wel vaak 4 uurtjes weg).. haar broertje klom juist continue op schoot en kon je geen moment alleen op de bank zetten. dat had ik niet eerlijk gevonden.. Maar besef mij nu ook dat ik geluk had dat ze dat zelfstandige tintje heeft behouden, waardoor ze geen issues had dat ze als kitten uurtjes alleen was.

wat betreft cavia/hamster.. dat ligt ook helemaal aan de kat en is als kitten slecht te voorspellen.. een theemuts zal er niets mee doen, een jachtig type kan je cavia tot in den treuren lopen te vervelen..

bij mij zou het geen optie zijn, bonnetje ziekt cavia's, hamsters, ratjes en muizen... gewoon op de kooi gaan liggen en er af en toe een goede mep tegen geven.. of ineens ergens onder vandaan naar de kooi sprinten. mijn oppas van toen wilde niet langer mijn kattenoppas zijn, laten we het maar zo zeggen lol.. en dat terwijl ze dus vanaf 4 weken geen moeder gehad heeft die jachtinstinct en hoe te handelen heeft kunnen bijbrengen (heeft ze zichzelf prima geleerd)

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 16:12

Katten zin solitair dus een tweede is geen must. Wel zie je vaak dat katten het wel leuk vinden maar sommige niet. Mijn poes is een asociaal monster met een intense hekel aan de kat waar ze 12 jaar mee samen leefde. Haar broertje. Nu is ze lekker alleen en je merkt dat ze meer tot rust komt. Sommige katten, net als mensen, willen gewoon alleen zijn.

Leuk dat je een kitten mag, geniet ervan!

Simmerr

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 16:19

Ruby1995 schreef:
Dat gaat niet lukken, mijn caviabak is best groot en mijn cavia's vind het ook fijn in de woonkamer met al die aandacht om hun heen! Dus ga ze dan niet op m'n kamer zetten waar het vaak stil is

weet je zeker dat je cavia's het fijn vinden met allemaal aandacht en geluiden?
onze kennissen dachten dat ook maar toen 1 van de 3 cavia's ineens was gestorven zijn ze naar de dierenarts geweest waar geen verklaring erf gevonden dus dat diertje heeft waarschijnlijk in de stres gezeten.

als je 2 cavia's hebt maak je ze waarschijnlijk blijer dat ze op een stil kamertje staan dan met een roofdier om hun heen :)

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 16:26

lifaya schreef:
Katten zin solitair dus een tweede is geen must. Wel zie je vaak dat katten het wel leuk vinden maar sommige niet. Mijn poes is een asociaal monster met een intense hekel aan de kat waar ze 12 jaar mee samen leefde. Haar broertje. Nu is ze lekker alleen en je merkt dat ze meer tot rust komt. Sommige katten, net als mensen, willen gewoon alleen zijn.

Leuk dat je een kitten mag, geniet ervan!

lolllll

mijn kat ook, mijn andere is gelukkig een enorm doetje en durft madam's autoriteit nog steeds niet aan te vechten (ene is nu 10 andere dus 18).. een schele blik van bonnetje en beauty vertrekt al bij de voerbakjes.. ze kunnen rustig naast elkaar eten hoor.. maar als beauty een lekker plekje heeft gevonden om te liggen, dan loopt bonnetje er net zolang omheen te dralen, valsig te kijken en af en toe een por tot beauty zich terugtrekt.. ze ligt er dan 1 dag en daarna is het volledig uit de gratie lol..

ze negeren elkaar gewoon en leven langs elkaar heen, beauty is vooral een buitenkat en bonnetje door haar leeftijd verblijft meer en meer binnen (al wil ze er zeker nog zo'n 10x per dag uit voor een ommetje).

ik merk wel dat de andere kat haar jong en alert houd, ze heeft wat te doen haha

_Yasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 16:33

* een kartonnen doos... :x

En bedenk jezelf. Waar zou jij een kat niet willen hebben? --> maak dat kat veilig! want daar gaan ze voor.. |o

*Met langharige kat is een borsteltje wel belangrijk.
* Als je dan een halsband neemt zou ik er een adres kokertje bij doen + een klik bandje bij druk
* Balletjes
* laserpennetje
* Kattenkruid speeltjes zijn ze helemaal gek op!

* Ik weet niet of jullie stoelen hebben aan de eettafel? daar willen ze vaak gaan liggen
* Een kleding roller is ideaal
* Oordopjes voor nabij etenstijd

Sammy2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 16:39

Sinds woensdag een kitten in huis, bij ons werk drie kittens gevonden. Was niet gepland maar wat zijn we er gek mee! Andere twee hebben ook een huisje gevonden.
Heb zelf een wat simpele maar hoge en stevige krabpaal gekocht waar hij goed kan strekken, kattenbak, kattengrind, voer en wat speeltjes. Hij speelt met van alles, dopje, papieren tas dus veel speelgoed hoef je denk ik niet te kopen.
Gister naar de dierenarts geweest, ze hebben hem op 9 weken geschat dus mocht gelijk zijn 1e enting, nog een plekje in zijn mond, misschien een virus dus toch aan de antibiotica en hij is ontwormd en behandeld voor vlooien.

Heel veel plezier met je toekomstige kitten! Gaat vast goed komen!

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-14 18:28

Mijn cavia's staan vast bij de keuken dus vlakbij de koelkast en gaan te keer als we met groenten bezig zijn, wil ook wel kunnen genieten van m'n cavia's... Maar ik heb een gehele traliekooi die met de kleppen goed dicht is, dus hij kan er wel op springen maar dan vallen z'n poten door de tralies en hangt hij daar :')

knauwen katten ook kabels enz door? Of is dit alleen met knaagdieren?

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 18:41

Wat leuk dat je een kitten mag! Tips qua aanschaf zijn er al genoeg gegeven. Ben wel benieuwd welk ras je gaat kiezen, of kijk inderdaad bij het asiel. Ik heb zelf nu 6 kittens (en de mama) van het asiel in huis om te verzorgen tot ze geadopteerd (mogen) worden. Het zijn echt leuke beestjes, allemaal mooi, maar wel 'gewoon' huis-tuin- en keukenkatten.

Wat die kabels betreft: wij hadden vroeger een Heilige Birmaan die kabels doorknaagde... Meestal heb je last van cavia's en konijnen die dergelijke dingen doen, maar het kán dus wel... Van de week heeft mijn pup nog een snoer van mijn laptop doorgebeten... Oeps! Zoiets had hij niet eerder gedaan en hij was heel even uit zicht. Kan wel gevaarlijk zijn natuurlijk, dus wees bedacht op zulke dingen.

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-14 18:50

Qua raskatten vind ik ragdoll echt heel erg mooie katten! Vind die lichte kleuren echt heel mooi.

Yom

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 18:56

Ik heb nog 2 ragdoll katers om te herplaatsen, maar die mogen van mij niet los naar buiten

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 18:57

Ze zijn niet allemaal licht van kleur, nou ja, wel bij de point ragdolls vaak het lijf. Ik heb ook een ragdoll, een cream point. Hij is sowieso licht van kleur. Qua karakter ook erg leuke katten. Famous krijgt graag aandacht, is speels en hij heeft karakter. :P Hij kan zowel idioot op de kop liggen als heel nuffig liggen kijken.

Afbeelding

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 18:58

O ja, ik zou een ragdoll niet zomaar buiten laten lopen by the way... No way dat ik Famous buiten de omheinde achtertuin laat rondlopen...

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-14 19:05

Ik vind ze echt super mooi! Alleen ik vind het zielig als ze alleen binnen zitten...

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 19:15

In een omheinde tuin kunnen ze ook lekker zonnen en spelen. Platgereden of gestolen worden is zieliger lijkt me... Ik heb 4 binnenkatten, mogen dus wel in de achtertuin, twee even niet wegens ontsnappen :P Daar moet ik nog wat voor verzinnen.

Een ragdoll zomaar op straat laten lopen zal ik niet doen, maar ja, dat moet je natuurlijk helemaal zelf weten, lijkt me alleen niet verstandig. Veel fokkers raden het ook niet bepaald aan.

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-14 19:18

Ik heb een geheel omheinde tuin met schutting, maar daar kunnen ze toch gewoon over heen?

Nu vertelde mijn vader dat herfst kittens niet zindelijk zijn ofzo? Is dat zo?

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 19:21

Ligt eraan of er compostbakken om op te springen e.d. in de buurt zijn... Die van mij kúnnen ook best over de schutting als ze willen, alleen twee van mijn katten doen het gewoon niet (soms wel). Als ze namelijk over de schutting gaan moeten ze naar binnen :p

Dat van die herfstkittens is een broodje aap verhaal... Net als 'stoppelkatjes', zo zeggen mensen dat katjes van september minder sterk zouden zijn, ook onzin.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 19:22

Ik heb er 2 die helemaal niet buiten komen. :)
Heb geen balkon of tuin, anders had ik deze wel voor ze gaan afzetten oid.
De jongste zou het wsl vreselijk vinden om alleen te leven als binnenkat, de oudste heeft toen ik nog een tuin had zelf gekozen om binnen te blijven.
Die vind het wel heel fijn om eens in de week ofzo even 10 minuutjes buiten te zitten, maar als dat niet kan is het ook helemaal prima en gaat ze in de vensterbank liggen pitten in het zonnetje. :)

Het nadeel van katten naar buiten doen zijn de vele risico's die het met zich meebrengt als aanrijding, vergiftiging, gejat worden, aangevallen door een hond of andere kat, boze buurtbewoners als je kat lastig is (lees: inbreekt/sloopt etc) en ga zo maar even door.
Als je je kat binnen (evt in een ren/afgezette tuin) houdt loop je deze risico's niet of nauwelijks.
Je tuin katproof afzetten kun je door een stroomdraadje boven de schutting te spannen of gaas schuin naar binnen te laten steken boven de schutting.

Herfstkittens staan er wat meer om bekend wat zwakker te zijn geloof ik, over onzindelijkheid specifiek bij herfstkittens heb ik nog niet gehoord.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 19:24

Dagmar80 schreef:
Net als 'stoppelkatjes', zo zeggen mensen dat katjes van september minder sterk zouden zijn, ook onzin.

Geloof dat dat nog stamt uit de tijd van vele boerderijen enzo, die katten liggen natuurlijk niet bij de verwarming (bij wijze van spreken) en minder beschut dan de meeste huiskatten. :)
Tegenwoordig hoor je het idd veel minder tot niet meer dat herfstkatjes zwakker zijn.

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 19:28

Precies, inderdaad vanwege de omstandigheden waarin 'herfstkatjes' opgroei(d)en is dat verhaal ontstaan.

Mijn pleegkittens van september zijn hartstikke mooi en gezond! Hebben ook het geluk dat zij nog gewoon in huis geboren zijn, mama is op tijd van straat gehaald.

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-14 19:47

Ik heb echt super leuke kittens zien staan op de site van dierenasiel Breda!

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-14 22:25

Ik heb eigenlijk besloten dat ik wel liever een kater wil, ik ben al een beetje namen aan het bedenken, weten jullie nog een leuke naam? Moet een makkelijke en een korte naam zijn.

Simmerr

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 23:06

Ik zou als we een kater kregen hem kas noemen

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 23:11

Milo :)) Luisteren ze ook errugg goed naar O:)

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 23:35

Mik, Thijs, Bas, Sam?