Onredelijke eisen asiel?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Jessix

Re: Onredelijke eisen asiel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 15:40

Ik heb met die test een score van 96%. :) Ik denk dat het in de praktijk wel meevalt en de gemiddelde asiels heel wat minder eisen hebben dan die test doet voorkomen. Ik hoop echt dat ze wel een aantal vragen stellen voor ze een hond meegeven. Je hoopt natuurlijk op een goede match en dat de hond niet weer terug in het asiel beland.

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 15:49

Okee de eerste vraag van de test vind ik al raar.
De enige keuze is, flat, op kamers, huis met tuin waar de hond zowel binnen als buiten mag zijn of boerderij.
Wij wonen in een huis met tuin, maar onze hond kwam nooit in de tuin... Wat zou je dan in moeten vullen?

Edit; Net de test voor katten gedaan, wij zijn 36% geschikt voor een kat... Oke, hoe dan?
Voornaamste redenen;
- Kattenbak doen wij 1x per week, dat is het minimale volgens de site (hij loopt veel buiten en poept en plast daar dus ook veel).
- We hebben geen geld over voor de kosten van een kat (het ging over het steriliseren van een poes, wij hebben een kater).
- Ik kan een allergische reactie hebben op katten (inmiddels hiervoor onder behandeling en eigenlijk geen last meer van).

De kat moet toch maar de deur uit dan denk ik :+
Laatst bijgewerkt door iirrssjjee op 17-10-14 16:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 15:57

Dagmar80 schreef:
Ik werk als vrijwilliger in een dierenasiel en natuurlijk moet er wel gekeken worden of iemand een goede baas kan zijn voor een bepaald dier, maar zo super streng als ik hier lees gaat dat ook allemaal niet. Ik heb de test verder niet gedaan, maar zag een paar weken terug iets soortgelijks voorbij komen. Ik dacht, vul het even in voor de grap en er kwam uit dat mijn hond doodongelukkig zou zijn of in het asiel gedumpt zou worden??? Ik heb een hondje uit het asiel... :p Tja...

Een kitten kan ook best een poos alleen zijn, zeker als je er twee hebt of een andere kat voor gezelschap. Raar zo'n twee uurs eis, wie gaat daar nou aan voldoen? Bovendien slapen ze ook erg veel... Kunnen ze ook mooi doen als je weg bent :p

Nou ja, er is wel een grens voor een kitten alleen, maar die is lastig aan te geven. Mijn man had ooit een kitten toen hij onverwacht een weekje weg moest. Zijn zus zou de kat voeren. En dat deed ze en dat was ook het enige wat ze deed: in die week ontwikkelde het kitten de gewoonte in plantenbakken te plassen. En dat plassen liep helemaal uit de hand, ook als volwassen poes werd alles ondergeplast.
Toen poes op een dag verdween maakte mijn man zich geen zorgen: kat zou zich vanzelf weer naar buitenplassen (kattenjattersbuurtje waar mensen geen geld uit wilden geven voor een kat, en dus de kat van een ander jatten en opsluiten totdat kat bij hun bleef.)
Zoals hij voorspelde gebeurde: enkele dagen later had poes zich inderdaad weer naar buiten geplast.
Toen manlief met mij ging trouwen wilde hij mij niet in een kattentoilet laten leven en gaf de kat aan een kennis (die vrijgezel was :D )
Bij die kennis werden zelfs de CD's ondergeplast...
Uiteindelijk van ellende kat in bench met kattenbak gestopt en zindelijk gekregen... Maar dit alles geeft toch wel aan dat het handiger is de opvoeding van een kitten serieus te nemen.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 15:59

nou ik was nieuwschierig en heb de test ook gedaan...en :
Resultaat
U heeft 89% gescoord
Gefeliciteerd! U bent volgens de test geschikt voor het houden van een hond. Gaat u een hond aanschaffen, ga dan in elk geval naar het asiel voor een leuke hond.

Aandachtspunten
• Hondentraining hoeft niet van u. Om problemen te voorkomen heeft een hond echter een goede (honden)opvoeding nodig. Daarbij is deskundige begeleiding onontbeerlijk.

maar er staat nergens een vraag of je al ervaring hebt met honden...ze gaan er blijkbaar vanuit dat dat de eerste hond van je gaat zijn ofzo...nu 20 honden verder denk ik wel dat ik een hond zonder cursus weet op te voeden :D

maar goed,ik zou gewoon bij een leuk oudje het asiel in kwestie bellen en dan een gesprek aangaan, wij hebben 2 honden uit een asiel gehaald een puppie en een oudje,en beide kregen we zonder problemen zó mee,geen controles,lastige vragen... ,noppes..

enne wat is in hemelsnaam een probleem met een hond in een flat?? wat maakt dat een hond nou uit in wat voor woonkamer die ligt??

beenjesshar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 15:59

Wij bieden voor een zeer goed tehuis onze hond aan ,
Stuur me maar een pbtje voor meer info als je interesse heb

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 16:04

Tuurlijk moet je tijd aan een kitten besteden, een weekje weg en je hebt een kitten net is niet zo heel handig. Maar je kan gerust meer dan 2 uur van huis zijn, dat moet echt geen probleem zijn met een kitten. Bij een erg jonge pup moet je wel opbouwen, die kan niet even naar de kattenbak.

Maar inderdaad, waar ligt de grens? Ik vind dat als de eis is dat je niet meer dan 2 uur van huis mag zijn je kan verwachten dat er veel mensen niet aan die eis kunnen voldoen...

Apart zo'n kattenjatters buurtje??? Een kat moet toch ook eten, kost ook geld? Ik zie nu wel een plaatje voor me van een kat die onder de oksels opgetild al plassend naar buiten wordt gebracht :p

Die test die ik toen gedaan heb was ook een lachertje, niet serieus te nemen. Zo ongeveer iedereen met honden bleek een ongeschikte baas :p Dus ja, over dergelijke tests is niet altijd even goed nagedacht...

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 16:24

@Dagmar, tja het was een buurt waar nogal wat mensen woonden die weinig te besteden hadden... en dan toch huisdieren willen hebben. Zo'n buurt waar mensen de fiets tegen de flat zetten en dan op de fiets staan om iemands raskat van het balkon af te pakken...
Of iemands fret was verdwenen en heel toevallig komt dan de buurman vragen of je een blikje kattenvoer hebt, terwijl die buurman geen katten houdt. (Dat was bij kennissen in diezelfde buurt gebeurd.)

En ja, wie weet is die plaskat al plassend het huis weer uitgezet. :D

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 16:30

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 16:41

Nouzeg. Voor de katten zijn wij nu wel weer 100% geslaagd :')

Joke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 16:52

Ik woon in een huis met een ruime tuin, alleen hier bij mij in de vuurt werden ook in mijn ogen rare eisen gesteld door de asiels. Dus op MP een bericht geplaatst, wat voor soort hond wel wilden, leeftijd, en nog wat andere kenmerken. Met de vraag: moet je hond binnenkort door wat voor reden dan ook naar een asiel en heeft hij deze kenmerken, dan willen wij hem een thuis geven zodat hij niet naar het asiel hoeft. Gevolg: mailbox vol, keuze zat, en inmiddels mn maatje gevonden!

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 16:58

Ach zo voldeed ik aan alle eisen maar omdat een vriendin van mij mee was en ook voor een hondje aan het kijken was kreeg ik mijn uitgekozen asiel hond niet mee want de hond die mijn vriendin had uitgekozen ging niet samen met de hond die ik had uitgekozen. En ze gingen er vanuit dat we graag samen zouden willen gaan wandelen maar...mijn vriendin woont niet eens in de buurt! Ik ben dus uiteindelijk op hoge poten weg gelopen... Ik vond het niet netjes dat het asiel al van dingen uit ging i.p.v. van naar dingen te vragen.

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 16:59

ik had 88% met die test

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 17:01

ik had 75% met die test
omdat ik eerder moet bedenken wat ik ga doen met men hond als ik p vakantie ga, en ik neem geen poepzakjes mee

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 17:06

Wij hebben als gezin 88%
Maar poepzakjes gebruikt niemand hier, ik woon namelijk in een bos dat opengesteld terrein is en honden mogen hier gewoon loslopen (gedoogd) en doen het netjes in de bosjes. _O-

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 17:16

Bij het asiel hier gaan ze er vanuit dat je je niet kunt aanpassen aan je hond.
Zo vertel je wat je zo ongeveer zoekt en krijg je daaruit wat te zien (of niks) die daaraan zouden voldoen. De andere honden krijg je niet te zien...
best stom, Want wij zochten een klik.
We willen onze hond niet binnen(boerderijhond) maar de vorige bijv is ivm zijn leeftijd toch naar binnen gegaan. Dat was beter voor zijn gewrichten.
Vind het iig niet gek dát het asiel hier vol zit, volgens mij willen ze het liefst de dieren houden.... (degene die er over gaat dus- de vrijwilligster vond ik het beter doen, maar ik kom daar niet meer! )

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 17:16

Heb de test even bekeken, wat een achterlijke vraagstellingen...Met name de manier waarop de vragen zijn verwoord vind ik tenenkrommend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 18:23

Het is een iets te algemene en ongenuanceerde test, maar ik snap goed waar het vandaan komt. Met name dit stukje voor je de test begint:

Citaat:
Neem het ons dan ook niet kwalijk, dat wij bij de beoordeling van uw antwoorden extra streng zijn. Wij hebben immers te veel dieren- en mensenleed gezien als gevolg van een verkeerde beslissing.

Ik ken dat ook vanaf de kant van de opvang. Ik heb zelf een rattenopvang en ik screen mensen ook. Ook hier stuur ik een vragenlijst (met open vragen over bv. huisvesting en -medische- verzorging) en ik merk dat er ook altijd mensen zijn die dat overdreven vinden. (En gelukkig ook mensen die het helemaal begrijpen). Nou ja, jammer dan. Over het algemeen mag je er vanuit gaan dat opvangen en asielen hun werk doen vanuit liefde voor de dieren, dus dan is het niet vreemd dat nieuwe baasjes aan wat eisen moeten voldoen. Je vangt de dieren niet op om ze maar op goed geluk bij jan en alleman te plaatsen. En geloof me, er zijn echt genoeg mensen die vinden dat ze de dieren (in mijn geval dus ratten) een geweldig huisje kunnen bieden, maar dat ligt maar aan de standaard die je stelt. Wat hier het meest voorkomt zijn te kleine kooien en geen geld (over) hebben voor de medische verzorging. Dan blijven de dieren dus hier, ze hebben het hier namelijk prima en gaan alleen weg wanneer ze er net zo goed bij komen te zitten als hier, anders niet.

Dat je met eisen en vragenlijsten sommige mensen afschrikt zal zeker zo zijn, maar dat zijn dan gewoon niet de juiste mensen. Overigens heb ik het liefst ook persoonlijk contact, sommige mensen vullen een vragenlijst wat knullig in maar bij een kennismakingsgesprek blijken het soms prima baasjes te zijn. Maar bij twijfel (al is het een onderbuikgevoel) plaats ik niet, te veel ellende gezien al. Ik snap daarom deze test als bewustworder heel goed, maar wie serieus een opvangdier in huis wil nemen kan natuurlijk het beste persoonlijk langs het asiel gaan om alles te bespreken.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 18:28

Hm het is het neerbuigende toontje dat mij persoonlijk tegen de borst stoot.

Er wordt óók geen rekening gehouden met eventuele ervaring van mensen.

Nee ik heb geen trainingscursus nodig, en dat is niet uit domheid/arrogantie mijnerzijds, maar simpelweg omdat ik geen beginnende hondenhouder ben.

Met een te streng plaatsingsbeleid kun je ook de plank misslaan, weliswaar aan de andere kant maar dat is even mis...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 19:26

Dat is inderdaad het ongenuanceerde wat ik noemde. Overigens staat er wel bovenaan de test dat hij is bedoelt voor mensen die overwegen een hond aan te schaffen, wel voor beginners dus.

Ben wel benieuwd wat jij (of anderen) een te streng plaatsingsbeleid vinden. :) Zijn dat -los van deze test, die niet zo handig is- specifieke eisen?

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 19:37

N.a.v. jullie berichten heb ik de test ook maar gedaan, wat een rare opties, alleen al van deze krijg ik rare denkbeelden:

Citaat:
Mijn hond is mijn levensgezel. We zullen samen iedere dag doorbrengen en op zo'n dag zal er veel tijd zijn voor wandelen, spelen en gewoon lekker samen zijn. We brengen al snel meer dan 2 uur intensief met elkaar door.

Eigenlijk moet er even een berichtje naar die website dat ze de opties eens want realistischer moeten gaan invullen. :+

[edit] Ben wel met 97% geslaagd al was dat meer omdat er opties bij zaten die eigenlijk helemaal niet voor mij op toepassing waren.

Ik kan alleen nog niet zo snel een contactformulier vinden daar, wil ze er eigenlijk op tippen namelijk. :=
Laatst bijgewerkt door magda_90 op 17-10-14 19:43, in het totaal 1 keer bewerkt

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 19:40

RedPassion schreef:
Dat is inderdaad het ongenuanceerde wat ik noemde. Overigens staat er wel bovenaan de test dat hij is bedoelt voor mensen die overwegen een hond aan te schaffen, wel voor beginners dus.

Ben wel benieuwd wat jij (of anderen) een te streng plaatsingsbeleid vinden. :) Zijn dat -los van deze test, die niet zo handig is- specifieke eisen?

Heb ik al een geschreven in dit topic. ;) Mensen beoordelen op een woning, leeftijd of sport, zonder verdere uitleg of vragen vind ik kortzichtig en niet in het belang van de hond.

Net als het voorbeeld dat je geen kat/kitten kreeg als je langer dan 2 uur weg bent.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 19:46

Magda_90, en da's vreemd, want je hebt ook minstens een partner nodig, want anders krijg je: "U woont alleen en wilt gezelschap van een hond. Maar als u weg bent, dan is uw hond alleen. Dit is voor de hond toch niet prettig? "
Dan besteed je dus meer dan 2 uur intensief aan de hond per dag, en dan nog is het niet genoeg. (Ongeacht van hoeveel tijd de hond alleen thuis zit... want dat wordt niet gevraagd.)

En wanneer je dan aandacht aan je partner moet besteden, dat staat er ook niet bij. Het is duidelijk dat de relatie vanaf de komst van De Hond uitsluitend nog over De Hond gaat - gewoon een avondje samen weg is vast niet toegestaan.
Laatst bijgewerkt door Shadow0 op 17-10-14 19:51, in het totaal 1 keer bewerkt

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 19:48

RedPassion schreef:

Ik denk dat het belangrijk is dat de asielen leeg worden....
zorg voor goede info wanneer mensen voor een dier komen.
Voorkomen van misstanden ga je niet tegen, die mensen zullen via ander e wegen een dier aanschaffen.
Ik denk dat je wel kan stellen dat juist mensen die naar het asiel gaan voor een dier, bewust die keuze maakt, bewust een dier een beter leven wil geven.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 19:50

Shadow0 schreef:
Magda_90, en da's vreemd, want je hebt ook minstens een partner nodig, want anders krijg je: "U woont alleen en wilt gezelschap van een hond. Maar als u weg bent, dan is uw hond alleen. Dit is voor de hond toch niet prettig? "
Dan besteed je dus meer dan 2 uur intensief aan de hond per dag, en dan nog is het niet genoeg. (Ongeacht van hoeveel tijd de hond alleen thuis zit... want dat wordt niet gevraagd.)

En wanneer je dan aandacht aan je partner moet besteden, dat staat er ook niet bij. Het is duidelijk dat de relatie vanaf de komst van De Hond uitsluitend nog over De Hond - gewoon een avondje samen weg is vast niet toegestaan.

Inderdaad. _O-

Ik kan verdorie nergens vinden wie verantwoordelijk is voor die website. Dan maar de dierenbescherming in het algemeen mailen. :+

[edit] Gedaan, maar je had maar zoveel tekens. Ben benieuwd naar het antwoord. :)

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 19:59

Dat asiel wordt dol als ze een 'tellertje' op de vragenlijst hebben :+