Emma_s_girl schreef:Er spelen hier een aantal dingen die je naar mijn mening niet zo maar door elkaar kunt halen.
Een stichting biedt dieren onder contract ter adoptie aan. Stichting valt onder Nederlands recht en dient zich daaraan te houden, of de dieren uit Nederland komen of niet.
Persoonlijk vind ik dat een dier niet als zaak behandeld zou moeten worden, maar volgens de wetgeving is dat nu eenmaal zo. En daar moeten we het op dit moment helaas mee doen, want het emotionele/morele gedeelte wordt in een beslissing van de rechter hier niet meegenomen.
Je hebt dierenasiels, andere stichtingen die dieren aanbieden, broodfokkers, rasdierfokkers - en allemaal vallen ze onder dezelfde wetgeving.
Stichtingen als die, die bovengenoemde hond ter adoptie aanbood, zijn afhankelijk van donaties en giften en standaard uitgebreid onderzoek wordt meestal niet gedaan omdat er gewoonweg het geld niet voor is. Hoe dat bij de andere genoemde partijen is kan ik niet beoordelen.
Moreel gezien (mijn eigen mening) vind ik dat je bij dieren waarvan de afkomst niet bekend is, als koper ook een verantwoordelijkheid draagt. Je zou je er naar mijn idee van bewust moeten zijn dat het risico op ziekte iets groter is dan wanneer je bij een betrouwbare fokker koopt.
Sowieso vind ik dat je, als je een dier aanschaft, of een spaarpot in geval van ziekte moet hebben of een verzekering afsluiten die risico's dekt die jij niet kunt betalen. Kosten van de dierenarts kunnen behoorlijk oplopen.
Veel mensen zijn zich daar, jammer genoeg, toch nog steeds niet van bewust.
Ook zou je voor een fatsoenlijke opvoeding van je huisdier moeten zorgen. Beschik je zelf niet over de vaardigheden, schakel dan iemand in die je daarbij helpt.
Ik snap dat de stichting huiverig was om de hond aan deze vrouw terug te geven omdat zij naar mijn idee te lichtvaardig over een aantal dingen dacht. Dat de hond voor de 2e keer terug is gegeven (had ik zelf gemist) vind ik dan ook helemaal niet raar.
Ik hoop dat de hij in in ieder geval nu een goed thuis heeft gekregen.
Dankjewel, jij schrijft wat ik precies zo denk