rijdende rechter : stichting ontbind adoptiecontract

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 12:08

anneliesdj schreef:
Waar halen jullie dat consumentenkoop verhaal vandaan?
Want hij heeft idd gezegd dat dat in beginsel zo is omdat het om een stichting gaat MAAR omdat deze stichting 250 honden verkoopt op jaarbasis kun je dat niet meer zien als particulier maar wordt het bedrijfsmatig (ookal verdienen ze er niet aan).
En daarom is mevrouw in haar gelijk gesteld, het 'bedrijf' had een degelijke product moeten leveren en niet eentje met gebreken.

Was het daadwerkelijk een consumentenkoop geweest niets meer niets minder, dan had ze niet een jaar na dato de stichting nog verantwoordelijk kunnen houden voor verborgen gebreken.

Ehh, wat is volgens jou het verschil tussen consumentenkoop en een koop bij een bedrijf?

Het is juist consumentenkoop, omdat de stichting aangemerkt wordt als professionele verkoper. Particulier die koopt bij een professionele verkoper = consumentenkoop. Bij consumentenkoop wordt de particulier beschermd.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 13:11

Ja het is inderdaad niet goed omschreven, het moest zijn particuliere verkoop wat een consumentenkoop is vanwege het feit dat de stichting er 250 doet op jaarbasis.

Wat ik vooral raar vind aan het hele verhaal, is dat die hond geen enkel teken van herkenning vertoond bij het zien van haar. Vreemd als hij daar vanaf klein pupje een jaar lang heeft gewoond.

Maar er zijn mensen die zeggen dat er meer speelt dan in de uitzending wordt besproken, kan iemand dat verduidelijken?

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 15:39

anneliesdj schreef:
Ja het is inderdaad niet goed omschreven, het moest zijn particuliere verkoop wat een consumentenkoop is vanwege het feit dat de stichting er 250 doet op jaarbasis.

Wat ik vooral raar vind aan het hele verhaal, is dat die hond geen enkel teken van herkenning vertoond bij het zien van haar. Vreemd als hij daar vanaf klein pupje een jaar lang heeft gewoond.

Maar er zijn mensen die zeggen dat er meer speelt dan in de uitzending wordt besproken, kan iemand dat verduidelijken?

Dat was wat mij ook opviel. De hond leek me zelfs erg bang voor haar. De dochter (als ik het goed heb begrepen, was die er bij) kon wel de hond aaien. De hond ging wel naar haar toe.

Anoniem

Re: rijdende rechter : stichting ontbind adoptiecontract

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 15:45

Voor een hond die al onzeker is, is het ook wel heel veel ineens, de mensen, camera, andere hond en de spanning voelt hij ook wel aan.
De dochter liet de hond zelf komen en was heel rustig in haar bewegingen, de andere 2 sloegen meteen de armen om hem heen en waren heel dwingend met hun bewegingen. Ik denk dat hij de houding van de dochter gewoon prettiger vond omdat zij hem niet wilde dwingen en hem ook niet vasthield. Dat hij niet meteen super enthousiast reageerde kan ik me best voorstellen als er zoveel tegelijk gebeurd.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 15:49

Heb je gelijk in deen daan. Was ook wel erg veel voor zo'n hond.

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 16:16

Er spelen hier een aantal dingen die je naar mijn mening niet zo maar door elkaar kunt halen.

Een stichting biedt dieren onder contract ter adoptie aan. Stichting valt onder Nederlands recht en dient zich daaraan te houden, of de dieren uit Nederland komen of niet.
Persoonlijk vind ik dat een dier niet als zaak behandeld zou moeten worden, maar volgens de wetgeving is dat nu eenmaal zo. En daar moeten we het op dit moment helaas mee doen, want het emotionele/morele gedeelte wordt in een beslissing van de rechter hier niet meegenomen.

Je hebt dierenasiels, andere stichtingen die dieren aanbieden, broodfokkers, rasdierfokkers - en allemaal vallen ze onder dezelfde wetgeving.
Stichtingen als die, die bovengenoemde hond ter adoptie aanbood, zijn afhankelijk van donaties en giften en standaard uitgebreid onderzoek wordt meestal niet gedaan omdat er gewoonweg het geld niet voor is. Hoe dat bij de andere genoemde partijen is kan ik niet beoordelen.

Moreel gezien (mijn eigen mening) vind ik dat je bij dieren waarvan de afkomst niet bekend is, als koper ook een verantwoordelijkheid draagt. Je zou je er naar mijn idee van bewust moeten zijn dat het risico op ziekte iets groter is dan wanneer je bij een betrouwbare fokker koopt.
Sowieso vind ik dat je, als je een dier aanschaft, of een spaarpot in geval van ziekte moet hebben of een verzekering afsluiten die risico's dekt die jij niet kunt betalen. Kosten van de dierenarts kunnen behoorlijk oplopen.

Veel mensen zijn zich daar, jammer genoeg, toch nog steeds niet van bewust.
Ook zou je voor een fatsoenlijke opvoeding van je huisdier moeten zorgen. Beschik je zelf niet over de vaardigheden, schakel dan iemand in die je daarbij helpt.

Ik snap dat de stichting huiverig was om de hond aan deze vrouw terug te geven omdat zij naar mijn idee te lichtvaardig over een aantal dingen dacht. Dat de hond voor de 2e keer terug is gegeven (had ik zelf gemist) vind ik dan ook helemaal niet raar.
Ik hoop dat de hij in in ieder geval nu een goed thuis heeft gekregen.

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 16:45

Emma_s_girl schreef:
Er spelen hier een aantal dingen die je naar mijn mening niet zo maar door elkaar kunt halen.

Een stichting biedt dieren onder contract ter adoptie aan. Stichting valt onder Nederlands recht en dient zich daaraan te houden, of de dieren uit Nederland komen of niet.
Persoonlijk vind ik dat een dier niet als zaak behandeld zou moeten worden, maar volgens de wetgeving is dat nu eenmaal zo. En daar moeten we het op dit moment helaas mee doen, want het emotionele/morele gedeelte wordt in een beslissing van de rechter hier niet meegenomen.

Je hebt dierenasiels, andere stichtingen die dieren aanbieden, broodfokkers, rasdierfokkers - en allemaal vallen ze onder dezelfde wetgeving.
Stichtingen als die, die bovengenoemde hond ter adoptie aanbood, zijn afhankelijk van donaties en giften en standaard uitgebreid onderzoek wordt meestal niet gedaan omdat er gewoonweg het geld niet voor is. Hoe dat bij de andere genoemde partijen is kan ik niet beoordelen.

Moreel gezien (mijn eigen mening) vind ik dat je bij dieren waarvan de afkomst niet bekend is, als koper ook een verantwoordelijkheid draagt. Je zou je er naar mijn idee van bewust moeten zijn dat het risico op ziekte iets groter is dan wanneer je bij een betrouwbare fokker koopt.
Sowieso vind ik dat je, als je een dier aanschaft, of een spaarpot in geval van ziekte moet hebben of een verzekering afsluiten die risico's dekt die jij niet kunt betalen. Kosten van de dierenarts kunnen behoorlijk oplopen.

Veel mensen zijn zich daar, jammer genoeg, toch nog steeds niet van bewust.
Ook zou je voor een fatsoenlijke opvoeding van je huisdier moeten zorgen. Beschik je zelf niet over de vaardigheden, schakel dan iemand in die je daarbij helpt.

Ik snap dat de stichting huiverig was om de hond aan deze vrouw terug te geven omdat zij naar mijn idee te lichtvaardig over een aantal dingen dacht. Dat de hond voor de 2e keer terug is gegeven (had ik zelf gemist) vind ik dan ook helemaal niet raar.
Ik hoop dat de hij in in ieder geval nu een goed thuis heeft gekregen.

Dankjewel, jij schrijft wat ik precies zo denk :D

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 17:03

Emma_s_girl schreef:
Persoonlijk vind ik dat een dier niet als zaak behandeld zou moeten worden, maar volgens de wetgeving is dat nu eenmaal zo.

Hoe zou de wet voor dieren volgens jou wel moeten werken? Op welke manier vind je dat de huidige wet nadelig is voor het dierenwelzijn?
Wat jij beschrijft leidt namelijk volgens mij tot alleen maar meer dierenleed - omdat het voor handelaars dan nog veel aantrekkelijker wordt om allerlei dieren met gebreken met een zielig verhaaltje te verkopen. Nu is daar een beetje bescherming tegen, omdat een handelaar alsnog kan worden aangesproken.

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 17:22

@Shadow
Mijn mening over de wet heeft minder met deze zaak te maken, maar met dierenmishandeling en de straffen die hiervoor gegeven kunnen worden - of juist niet. Zolang dieren als zaken worden beschouwd kan dierenmishandeling helaas (vind ik) niet hard gestraft worden.

Verder vind ik het prima als broodfokker en andere onbetrouwbare partijen aangepakt kunnen worden als ze bewust de boel oplichten.

Linea

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 22:10

anneliesdj schreef:

Wat ik inmiddels gehoord heb van een goede vriendin, is dat mevrouw voordat de problemen met Vikash begonnen tweemaal een hond van dezelfde stichting heeft geadopteerd en vervolgens teruggebracht. Beide keren omdat de nieuwe hond Vikash ging 'domineren' en Vikash geen rust kreeg in huis. Mevrouw bleek onvoldoende in staat om het gedrag van de honden in goede banen te leiden. Zowel Vikash en de twee andere honden blijken in de opvang prima in staat om met andere honden samen te leven. In de aflevering van de rijdende rechter spreekt de voorzitter ook uit dat hij denkt dat mevrouw niet in staat is om Vikash te beschermen tegen hun onstuimige podenco. Wat dus best aannemelijk is op basis van deze info.

Ik ken de mensen van de stichting niet persoonlijk en weet dus verder niet wat zich precies heeft maar met deze achtergrond informatie kan ik me erg goed voorstellen dat ze des te meer reden hadden om te voorkomen dat Vikash naar mevrouw terug moest. Inmiddels is ze in het bezit van twee podenco's: dat maakt dat ze binnen 2 jaar tijd 5 honden gehad heeft waarvan 3 afgestaan.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 13:52

dees_daan schreef:
Voor een hond die al onzeker is, is het ook wel heel veel ineens, de mensen, camera, andere hond en de spanning voelt hij ook wel aan.
De dochter liet de hond zelf komen en was heel rustig in haar bewegingen, de andere 2 sloegen meteen de armen om hem heen en waren heel dwingend met hun bewegingen. Ik denk dat hij de houding van de dochter gewoon prettiger vond omdat zij hem niet wilde dwingen en hem ook niet vasthield. Dat hij niet meteen super enthousiast reageerde kan ik me best voorstellen als er zoveel tegelijk gebeurd.

Dat dacht ik in eerste instantie ook bij de ontmoeting thuis, dat is wel te verwachten.
Maar ook in de studio, waar hij de hele uitzending al bij heeft gelegen en al op zijn gemak was, toont hij geen teken van herkenning naar haar toe. Vreemd...

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 13:55

Linea schreef:
anneliesdj schreef:

Wat ik inmiddels gehoord heb van een goede vriendin, is dat mevrouw voordat de problemen met Vikash begonnen tweemaal een hond van dezelfde stichting heeft geadopteerd en vervolgens teruggebracht. Beide keren omdat de nieuwe hond Vikash ging 'domineren' en Vikash geen rust kreeg in huis. Mevrouw bleek onvoldoende in staat om het gedrag van de honden in goede banen te leiden. Zowel Vikash en de twee andere honden blijken in de opvang prima in staat om met andere honden samen te leven. In de aflevering van de rijdende rechter spreekt de voorzitter ook uit dat hij denkt dat mevrouw niet in staat is om Vikash te beschermen tegen hun onstuimige podenco. Wat dus best aannemelijk is op basis van deze info.

Ik ken de mensen van de stichting niet persoonlijk en weet dus verder niet wat zich precies heeft maar met deze achtergrond informatie kan ik me erg goed voorstellen dat ze des te meer reden hadden om te voorkomen dat Vikash naar mevrouw terug moest. Inmiddels is ze in het bezit van twee podenco's: dat maakt dat ze binnen 2 jaar tijd 5 honden gehad heeft waarvan 3 afgestaan.

Wat jammer dat die voorzitter dat in de uitzending niet heeft uitgesproken dan, alleen maar zeggen dat je denkt dat het haar niet lukt is dan te weinig informatie.

har166

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 15:53

Ligt er ook aan hoe lang hij haar niet gezien heeft. Toen ik 4,5 maand weg was geweest ( naar het buitenland ) en mijn vader mij samen met de hond van de trein kwam ophalen reageerde de hond ook lauwtjes. Hoe langer hij me zag hoe meer hij leuk ging doen maar in eerste instantie was ik een vreemde voor hem.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 23:39

Het verschilt natuurlijk per hond, maar als zij hem meer dan een jaarlang in huis heeft gehad dan zal hij haar echt wel moeten herkennen ookal is het maanden geleden.

Ambiiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 00:25

Dat is duidelijk uitgesproken bij fr opnames anneliesdj! Er is bij de opnames wel meer verteld wat er uit is gehaald. Zoals die opvangster die bij vikash op de bank zit nog wel meer heeft gesproken dan dst ze in de uitzending heeft gedaan...

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 00:31

Ik vond al dat die een aardig grote mond had voor iemand die naar eigen zeggen 'alleen maar opvangt en er verder niets mee te maken heeft'.
Maar hoe weet jij dat allemaal?

Ambiiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 00:50

Ik stond erbij en keek er naar. Toen mn harses in beeld kwam zie ik mezelf gewoon woest mn wang opeten...

har166

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 07:19

anneliesdj schreef:
Het verschilt natuurlijk per hond, maar als zij hem meer dan een jaarlang in huis heeft gehad dan zal hij haar echt wel moeten herkennen ookal is het maanden geleden.

Ik heb twee jaar met onze hond in huis gewoond voordat ik naar het buitenland ging. In het begin ging hij me steeds zoeken maar dat werd steeds minder en minder. Toen hij me op kwam halen deed hij heel beleefd en naarmate ik langer thuis was werd hij blijer. Ik weet nog wel dat ik toen heel beledigd was omdat hij anders altijd heel blij was als hij me zag.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 07:48

Shadow0 schreef:
LindyH schreef:
Er zou gewoon aparte wetgeving moeten komen voor het verhandelen van levende wezens. Want de huidige wetgeving geeft regelmatig gerechtelijke uitspraken die niet in lijn zijn met de realiteit, of hoe mensen die ervaren.

In welk opzicht is de wet hier niet in lijn met de realiteit, of slecht voor het dier? Zoals ik al gezegd heb, denk ik dat deze wet in het algemeen juist goed is omdat het bewust handelen (en fokke) met zieke en ongeschikte dieren tegengaat. En dat lijkt mij alleen maar goed.

Hoe mensen het ervaren, dat blijft een lastige. Het gevoel van mensen is meestal meer gebaseerd op hoe ze de partijen ervaren: bij een goed doel tov een consument die kiest voor inslapen is men op de hand van het goede doel, bij een broodfokker tov een consument die kiest voor de dure operatie zou men vermoedelijk op de hand van de consument zijn - zelfs al is de juridische situatie exact hetzelfde. Daar kan de wetgever dus echt heel weinig aan doen.

Maar ook een fokker die naar eer en geweten handelt wordt hier de dupe van, ten slotte kan ook daar een pupje uit komen met erfelijke problemen. Als je als fokker het risico loopt op het verplicht betalen van een operatie van duizenden euro's wordt fokken een nog veel duurdere grap...
Ik dacht altijd dat je op dat moment bij een consumentenverkoop verplicht bent om het "beschadigde goed" te vervangen. Dat is waar die broodfokkers iig altijd mee schermen: breng de "kapotte" pup maar terug en je krijgt een nieuwe. Waarom is vervanging in dit geval niet voldoende dan?

Daarnaast verbaasde ik me over het feit dat er na een jaar simpelweg gezegd wordt dat het de schuld van de stichting is. Wie zegt dat deze HD niet het gevolg is van trauma door die val of doordat de hond trappen heeft moeten lopen? Bij een hond kun je niet zien of er sprake is van "verkeerd gebruik" zoals bij een koelkast wel... Dat lijkt me ook een probleem, want dan draaf je als fokker overal voor op.

Waarom is er bij deze hond geen sprake van onderzoeksplicht, wat bij paarden wel zo'n belangrijk punt is? Zonder onderzoeksplicht kun je in de paardenwereld bijna niks, maar als ik dit zo zie dan zou ik (bij consumentenaankoop) een paard kunnen kopen zonderkeuring en na een jaar een dure ocd-operatie/artrose-operatie kunnen verhalen op de handelaar of fokker?

Verder ben ik wel blij dat die adoptiecontracten ongeldig zijn. Ik blijf het zo krom vinden dat ik jaren alle kosten betaal voor een dier, maar dat vervolgens een opvang mij kan verplichten tot operaties en anders de hond weg kan nemen bij mij...

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 08:15

Vond het een terechte uitspraak.

Was echt flabbergasted dat ze de hond niet mocht inslapen vanwege de hoge kosten van de operatie. Er is niet eens een zekerheid dat het voor altijd weg blijft. Mijn inziens een hond die z'n hele leven pijnlijke heupen zal houden.

Als je een hond weggeeft dan geef je alles uit handen. Of de stichting moet de honden "gratis" ter beschikking stellen. Dan blijven ze eigenaar. Moeten dan wel voor dergelijke dure kosten betalen maar kunnen de hond dan ten alle tijden terug vorderen.

Ambiiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 11:45

Je haalt de woorden uit mn mond secricible!

Natasja: Dat is de keus van de stichting geweest. De stichting had het geld er voor over. Net zoals dat sommige mensen wel of geen duizenden euro's neer leggen voor hun beest. daarover kan je een discussie voeren tot je een ons weegt, maar dat ligt er net aan waar de principes liggen.

De hond is terug gekomen bij de stichting. En toen hebben ze die hond laten opereren op hun kosten. mw Van Dalen heeft de hond immers zelf teruggeven aan de stichting...

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 13:47

Ambiiee schreef:
Je haalt de woorden uit mn mond secricible!

Natasja: Dat is de keus van de stichting geweest. De stichting had het geld er voor over. Net zoals dat sommige mensen wel of geen duizenden euro's neer leggen voor hun beest. daarover kan je een discussie voeren tot je een ons weegt, maar dat ligt er net aan waar de principes liggen.

De hond is terug gekomen bij de stichting. En toen hebben ze die hond laten opereren op hun kosten. mw Van Dalen heeft de hond immers zelf teruggeven aan de stichting...

Ik snap dat dat de keuze was van de stichting. Maar de stichting was geen eigenaar meer. En ik vind dus dat je dan de keuze bij de eigenaar dient te laten.

Nu werd het een geharrewar. De nieuwe eigenaresse was beloofd dat de hond terug mocht komen. Dan snap ik wel dat ze dan ook wil dat de hond terug komt.
Of dat nu een verstandige beslissing is wil ik in het midden laten.

Lisanne1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 13:52

Ik vind de opname een slecht beeld geven.
Er is te veel geknipt en veranderd. Zo geeft de heer van de stichting in de uitzending aan dat wanneer het dier ziek is je m toch gewoon laat verzekeren wacht je even... Nou dat heeft deze man echt niet zo gezegd... Het is gewoon erg grappig dat het dier na 3 weken weer terug bij de stichting was. Die vrouw was zo gek op de hond... pfff..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 14:15

Een fokker die op een goede manier wil fokken test de ouderdieren op erfelijke afwijkingen.
Dat is met honden van een stichting niet het geval.
Een goede fokker zal er alles aan doen om een gezonde pup te verkopen, een stichting zorgt daar niet voor maar doet alleen een klinisch onderzoek bij de enting, dan loop je het risico dat er wel degelijk erfelijke gebreken zijn (of letsel dat niet opvalt) die kans is bij een goede fokker veel kleiner.

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 18:02

Ik vind het allemaal een beetje kort door de bocht geredeneerd van de rechter. Ja volgens de regeltjes klopt het allemaal, maar ik vind dat er wel een beetje onderscheid mag worden gemaakt of je gewoon een hond bij een fokker koopt of dat je er een koopt van een stichting die uit roemenie komt.

Daarnaast had de hond harstikke dood geweest als de stichting die hele operatie niet had betaald en ook de tweede niet. Want stel nou dat de stichting gewoon die operatie had vergoed en de hond gewoon was gebleven bij mevrouw. hoe was het dan gegaan met die tweede operatie? Die kon ze dan ook niet betalen. had ze dan alsnog die hond latenm inslapen?