problemen met onze honden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 12:22

Esther zo bedoelde ik het ook, misschien heb ik het wat onhandig neer gezet. En de reactie op het hier komen kan ik me ook alleen maar bij aansluiten.

Als mijn hond niet komt bij het roepen, of eerst nog vanalles gaat doen ben ik blijkbaar niet leuker dan al dat andere waar die mee bezig is. Tja dan zal ik mezelf leuker moeten gaan maken.
Een kind kun je nog uitleggen dat wat hij onderweg heeft gedaan niet hoort en dan zelf alles op laten ruimen. Een hond kun je dat niet uitleggen.

Maar probeer als de gedragstherapeut daar is geweest ook alleen op zijn/haar werkwijze te doen en je niet teveel door (goedbedoelde) adviezen hier op een ander spoor te zetten. Zodra je weer andere technieken zou gaan toepassen dan aangegeven kun je niet weten of zijn tips/adviezen werken.

CharmingS

Re: problemen met onze honden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-14 13:13

Ja de therapeut is op aanraden van onze dierenarts en is bevoegd daarvoor. Ook van verschillende mensen gehoord dat ze erg goed is dus ben benieuwd.

En de andere hond in het bos was niet mijn hond, ik ga niet andere mensen hun honden corrigeren en daarbij het gebeurde zo snel dat als ik wel had kunnen corrigeren ik nog geen tijd zou hebben gehad. En mijn chi is echt razendsnel in als hij in paniek is luistert hij ook niet meer. Was echt zooo bang gisteren dat ik hem nooit meer zou vinden. En er is ook een drukke weg naast het bos dus ik had het echt ff niet meer!

Aryana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 14:37

Is het een optie om de schapendoes te laten castreren? Goed dat je de hond van de bank afhaalt, dat is niet zijn plek maar van de baasjes. Onbegrijpelijk hoe slecht de hond is opgevoed, maar blijkbaar ontbreekt het jouw stiefvader aan verstand van honden. Als ik jou was zou ik jouw hondje voorlopig iig maar even aanlijnen voordat hij er weer vandoor schiet. Ik hoop dat er een oplossing komt.

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-14 14:58

Het zou mogelijk zijn om de schapendoes te laten castreren, maar onze dierenarts zegt dat het niet werkt om alleen de schapendoes te castreren, dan zou ik ook mijn chi moeten laten castreren en dat gaat niet gebeuren aangezien hij regelmatig dekt. Dit wil ik alleen doen als er verder geen andere opties meer zijn!

De schapendoes is mijn stiefvader zijn eerste hond en hij heeft ook nog nooit eerder honden gehad, en hij geeft zelf ook toe dat hij de hond ook meer als zijn kind ziet als hond. Maargoed hij is nu ook eens dat er iets moet gebeuren.

Mijn chi gaat ook voortaan aan de lijn! Ook al is dit me nog nooit eerder gebeurd ik wil niet het risico lopen dat het nog een keer gebeurd! Ben net ook even naar de dierenarts geweest om hem gewoon even na te laten kijken aangezien hij dus 4 uur lang heeft rondgestruind in het bos en vast zat toen ik hem vond! Gelukkig heeft hij niks ergs alleen een paar ondiepe krassen en wondjes die ik zorgvuldig verzorg!

KimBreda

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 15:02

Castreren is geen oplossing!

Heb alles gelezen en ik denk dat zowel jij en je stiefvader eerst eens moeten gaan leren hoe de communicatie vanuit de hond werkt ipv de schapendoes of Chi de "schuld" te geven. Net als bij mensen zijn honden ook niet altijd vrienden met andere honden maar jullie kunnen wel leren hoe je dit goed kan begeleiden zodat er rust is thuis.

Wij hebben goede ervaringen met de gedragstrainer van
http://www.calmingsigns.nl

(Zit niet ver van jullie af volgens mij)
Zoals ik het lees zie ik eerder twee onzekere honden versterkt door hun baasjes ipv dominante!
Hopelijk met hulp krijgen jullie straks een rustige situatie thuis.

En een persoonlijke tip: 15 minuten denk werk is veel vermoeiender voor een hond dan een uur wandelen. Denk aan verstopspelletjes van koekjes in de kamer of tuin of vul een schoenendoos of bak met proppen papier en in die aantal van die proppen verstop je iets lekkers.

http://uitgelatenhond.nl/denkspelletjes ... or-de-hond

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 15:09

CharmingS schreef:
Ja de therapeut is op aanraden van onze dierenarts en is bevoegd daarvoor. Ook van verschillende mensen gehoord dat ze erg goed is dus ben benieuwd.

En de andere hond in het bos was niet mijn hond, ik ga niet andere mensen hun honden corrigeren en daarbij het gebeurde zo snel dat als ik wel had kunnen corrigeren ik nog geen tijd zou hebben gehad. En mijn chi is echt razendsnel in als hij in paniek is luistert hij ook niet meer. Was echt zooo bang gisteren dat ik hem nooit meer zou vinden. En er is ook een drukke weg naast het bos dus ik had het echt ff niet meer!

Je hoeft ook niet andermans hond te corrigeren, maar blokkeren zodat hij niet bij jou chi kan komen. Dus tussen aanstormende hond en chi in gaan staan. Of chi tussen jouw benen laten staan of zelfs optillen, zo'n hondje is zo kwetsbaar.
Ons teefje kent het trucje ondertussen en duikt achter mij als er een hond aan komt gestormd, daar houdt ze niet van. Tussen mijn benen laten duiken is niet heel handig met 25 kg hond heb ik ondervonden.. Ze weet ook dat ik die hond dan wegstuur, een keer 'opsodemieteren' zeggen met lage stem en rechte houding en de meeste honden druipen af. Ik raak andere honden met geen vinger aan, maar vertel ze wel dat ik niet gediend ben van hun bezoek.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 15:17

Optillen moet je absoluut niet doen. Daarmee bevestig je de angst.

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-14 15:21

@ kim: Het is ook niet mijn bedoeling om een schuldige aan te wijzen, al moet ik wel zeggen dat ik dacht dat het aan de schapendoes lag aangezien hij altijd degenen is die er boven op springt. Maar ik heb al een therapeut gevonden maar toch bedankt!

@ ester: Op het moment liep mijn chi een stuk achter me en de grote hond kwam ook van achter dus kon weinig doen op dat moment. En mijn chi oppakken doe ik niet meer als er andere honden in de buurt zijn, vooral als ze al zo enthosiast op hem af komen. Heb dit ooit eerder gedaan als ik dan thuis kwam en ik wist dat de schapendoes er was pakte ik mijn chi op, en zodra de schapendoes hem hoger zag dan dat hij was vloog hij meteen recht op hem af. Iemand zei tegen mij dat dit kwam doordat mijn chi op dat moment hoger was als de schapendoes en hij daar op reageerde.
Dus mijn chi blijft ten alle tijden laag!

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-14 15:23

@kim Die spelletjes ga ik nu uitproberen met mijn hyper actieve border collie hier haha bedankt voor de tip!

Edit: Onze border collie vind spelletjes niet leuk en wil meteen zijn koekje :+ Hij is echt een clown. Hij is wel een hele fijne vliegenvanger haha hij doet niks anders de hele dag! Ik ga morgen nog wel even naar de dierenwinkel daar heb je van die ballen waar je snoepjes in kunt stoppen misschien vind hij dat iets uitdagender haha

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 11:03

Door je hond op te tillen bevestig je geen angst en zet je hem niet hoger dan de ander. Angst bevestig je door je hond uitgebreid te gaan troosten, je beloont dan het angstige gedrag. Hoger zetten dan een ander ligt ook aan de houding die je hond op dat moment aanneemt, als hij de ander vanaf de arm loopt uit te kafferen dan zet 'm maar snel neer en laat het hem uitzoeken.
Jouw houding speelt dan ook mee, je moet er wel staan en zeker van jezelf zijn en de andere hond wegsturen.

Wat je wel doet als je je hondje optilt dan je hem veiligheid biedt en dat hij dus weet dat jij zijn veilige plek bent. Hij zal dan niet meer wegrennen als een hond op hem af komt maar naar jou toe komen.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 11:23

Esther schreef:
Door je hond op te tillen bevestig je geen angst en zet je hem niet hoger dan de ander. Angst bevestig je door je hond uitgebreid te gaan troosten, je beloont dan het angstige gedrag. Hoger zetten dan een ander ligt ook aan de houding die je hond op dat moment aanneemt, als hij de ander vanaf de arm loopt uit te kafferen dan zet 'm maar snel neer en laat het hem uitzoeken.
Jouw houding speelt dan ook mee, je moet er wel staan en zeker van jezelf zijn en de andere hond wegsturen.

Wat je wel doet als je je hondje optilt dan je hem veiligheid biedt en dat hij dus weet dat jij zijn veilige plek bent. Hij zal dan niet meer wegrennen als een hond op hem af komt maar naar jou toe komen.

Door het optillen en hem weg te nemen van zijn angst wordt zijn angst bevestigd, hij leert zo nooit omgaan met andere honden als men hem steeds maar weg zet.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 11:29

Logisch dat je chi zo bang werd door die andere hond. Ze weten goed genoeg dat ze geen weerstand hebben tegen een veel grotere hond. Mijn jack russel zoekt ook een uitweg als een veel grotere hond op haar afstormt, maar kan gelukkig tussen de poten van mijn wolfhond gaan schuilen.

Die schapendoes zou met mij wel een slecht kwartier meemaken. Grommen en aanvallen om zijn zelf op geëiste territorium te bewaken (de zetel). Die zou ik gewoon langs zijn vel naar buiten kegelen om te laten bezinken. Volgens mij naar wat ik lees beschouwd hij het huis als zijn eigendom en aanvaard hij daarvoor jouw chi niet in dezelfde ruimte. Weet niet of je deze met opvoeding minder territoriaal zult kunnen maken. Misschien in jouw bijzijn wel als hij jou leert te respecteren wel. Goed dat je ze tijdens je afwezigheid gescheiden kunt houden, want ik zie dat niet zo snel overwaaien. Het is niet abnormaal dat een reu zijn huis niet wilt delen met een andere reu.

Als je buitenshuis bent met de 2 hoe reageert de chi dan op de schapendoes ? Gaat die duidelijke tekenen laten zien van onderdanigheid , Staart lager, wegkijken, muil likken van de schapendoes ?
het is niet omdat je chi bang is dat die niet dominant is.

Zo was ik eens in het asiel met mijn tjech om een maatje uit te zoeken en kwamen we op een jack russel reutje uit. Die 2 negeerden elkaar compleet, keken elkaar niet aan, maar had ik die mee naar huis genomen was dat zeker en vast slecht afgelopen, want je zag dus duidelijk dat de jack geen onderdanig type was. Angst en onderdanigheid zijn niet hetzelfde en ik weet dat chiwawa's soms wel een groot ego hebben.

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-14 11:44

Ester ik heb hele slechte ervaringen met het optillen van mijn chi als hij bang is. Het word dan ook alleen maar slechter. Ze mogen ook niet op de bank omdat ik niet wil dat de ene hond hoger zit als de ander. Ik wil ze allemaal gewoon op de grond houden. De laatste keer dat ik mijn chi had opgepakt toen de schapendoes op hem af kwam sprong de does op mij af en had hij mij te pakken in mijn arm!

@ Betadine, Als ik ze alle 2 uitlaat is er niks aan de hand. Dan gaat het gewoon goed.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 11:48

Ts dat had ik begrepen, maar hoe benaderen ze elkaar als ze buiten lopen ? Je chi is misschien niet zo onderdanig als je denkt.

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-14 11:59

Ze benaderen elkaar niet.. Ze doen gewoon allebei hun eigen ding en komen niet te dicht bij elkaar. Als ze dicht bij elkaar komen kijkt mijn chi weg en loopt een andere kant op.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 12:45

Volgens mij ligt het dus niet pressé aan de schapendoes, maar aan beiden. Je chi heeft ook al gedekt waardoor hij zich dus ook mans genoeg voelt. Ben benieuwd wat de therapeut hier aan gaat doen.

Zou mij niet verbazen als gescheiden houden de beste optie lijkt te zijn.

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-14 13:05

Ik zeg ook niet dat het perse aan de schapendoes ligt, maar ik zie je signalen blijkbaar niet dus voor mij is het heel moeilijk te beoordelen. Gescheiden houden als we weg gaan blijft ook altijd gebeuren ook als de therapie goed aanslaat. Ik wil het risico gewoon niet lopen dat er iets gebeurd. Als we gewoon thuis zijn dan zijn ze wel allemaal bij elkaar aangezien we kunnen ingrijpen als er iets gebeurd!

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 17:26

CharmingS schreef:
Als we gewoon thuis zijn dan zijn ze wel allemaal bij elkaar aangezien we kunnen ingrijpen als er iets gebeurd!

Als je snel genoeg bent. En dat is niet zo vanzelfsprekend.

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-14 18:27

Kuggur schreef:
CharmingS schreef:
Als we gewoon thuis zijn dan zijn ze wel allemaal bij elkaar aangezien we kunnen ingrijpen als er iets gebeurd!

Als je snel genoeg bent. En dat is niet zo vanzelfsprekend.

Wat stel jij voor dan.... De ene hond buiten sluiten en opsluiten in een andere kamer. Vind ik niet echt nodig. Als we er bij zijn (en zo groot is ons huis niet) kunnen we op tijd ingrijpen.

Daarnaast als er weer mensen gaan zeggen dat mijn chi dan maar een ander huisje moet krijgen omdat we in mijn stiefvader zijn huis wonen, dat gaat nooit gebeuren! Ik ben heel erg gehecht aan mijn hondje en daarom wil ik ook hulp!!

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 18:39

Elke keer ingrijpen als het mis gaat ben je al te laat, ik zou zeggen om en om aan de riem oid?
Soms gaan de voor signalen zo snel dat je altijd te laat bent met ingrijpen

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-14 21:00

Riem aan in huis? om en om? Mijn chi valt niet aan en ligt meestal onder de does als het gebeurd. Ben dan bang dat als ik aan de riem trek en de tanden van de does zitten er in dat ik mijn chi dan open trek? Wil je dit misschien iets beter uitleggen dat ik het misschien toch eens toe kan passen :)

En meestal zijn we ook te laat met ingrijpen maar zijn we wel snel genoeg dat we de does van de chi af kunnen halen. Maargoed ook dan hebben we kans dat hij net een keer op een verkeerde plek bijt en dan is het ook afgelopen.

Begrijp me aub niet verkeerd ik wil jullie tips echt aannemen en uitproberen, maar daarnaast probeer ik ook zo goed mogelijk onze thuis situatie te beschrijven :)

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 21:17

CharmingS schreef:
Wat stel jij voor dan.... De ene hond buiten sluiten en opsluiten in een andere kamer. Vind ik niet echt nodig. Als we er bij zijn (en zo groot is ons huis niet) kunnen we op tijd ingrijpen.

Tsja, mij maakt het niet uit hoor, een chi meer of minder.
Ben sowieso meer gecharmeerd van bordercollies.

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-14 21:20

Kuggur, als je niks nuttigs te melden hebt reageer dan aub niet aangezien het mij wel uit maakt!!

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 21:27

CharmingS schreef:
Kuggur, als je niks nuttigs te melden hebt reageer dan aub niet aangezien het mij wel uit maakt!!

Ach, je schuift alle nuttige adviezen toch aan de kant. En ik heb inmiddels twee keer serieus gereageerd/gewaarschuwd, ik heb ernstige (lees dodelijke) resultaten gezien van dergelijke problemen tussen honden, dan kun je dergelijke reacties verwachten.

Het is jouw chi, en je wil dit risico nemen, prima, dat zou ernstige (dodelijke) gevolgen kunnen hebben. Je geeft zelf al aan signalen te missen, dan is de kans dat je te laat ingrijpt erg groot (zelfs als je er naast staat). Je overschat je eigen reflexen, en onderschat de snelheid waarmee een conflict kan escaleren (zeker als je de aanloop niet waarneemt).

Vandaar mijn sarcastische opmerking (voor de goede orde, er loopt hier in huis buiten de bordercollies ook een chi/dwerg picher mix rond).

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-14 21:32

Ik heb waar ik nu ben bij mijn vader 2 border collies en het gaat super tussen alle honden.

Vind die sarcastische opmerking niet zo leuk aangezien ik echt om mijn honden geef, vandaar heb ik ook mijn chi meegenomen naar mijn vader tot de therapeut komt.

Daarnaast kun je ook in mijn posten lezen dat ik zeker nuttige tips en adviezen wil! Ik schuif niks aan de kant! Alleen aangezien ik op het moment niet thuis bij mijn moeder ben kan ik ze nu niet uitvoeren. Maar dat wil niet zeggen dat ik alle adviezen aan de kant schuif want ik wil juist hulp!!