Waarschuwing! Frontline vlooiendruppels

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 11:13

Was er laatst niet ook zo'n verhaar over Frontine van een dier dat eraan dood gegaan was. Bleek achteraf dat diegene maar een dubbele dosis had gegeven om goed van de vlooien af te komen.
Kreeg Frontline eerst ook de schuld van totdat bleek dat ze volop over gedoseerd had. 8)7 8)7

Achterom

Re: Waarschuwing! Frontline vlooiendruppels

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 11:28

Oh, houd toch op. Frontline werkt gewoon niet goed meer, klaar. Wisten wij ook niet, dus kat heeft zich compleet kaal gekrabt. En wij wisten niet waarom, want we hadden toch keurig een vlooienmiddel gebruikt?
Het middel van de dierenarts werkte wel, de band van de dierenzaak ook. Nou, dan is de conclusie heel simpel.

Omgeving ontvlooien zou toch echt niet nodig moeten zijn, tenzij... al dat gezeur is alleen maar om te verbloemen dat het niet goed meer werkt vanwege resistentie.

Cherdenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 11:33

ik snap eigenlijk niet waarom iemand om de maand moet ontvlooien. hebben die katten dan altijd vlooien? En ze zaten ook nog eerst binnen.. lees ik in de 1e post
Onze kat komt ook buiten maar heeft nog nooit vlooien gehad en wij gebruiken anti-vlo maar 1 x per jaar

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 11:48

Wendy schreef:
Omgeving ontvlooien zou toch echt niet nodig moeten zijn, tenzij... al dat gezeur is alleen maar om te verbloemen dat het niet goed meer werkt vanwege resistentie.

Waarom zou de omgeving niet nodig moeten zijn? Vlooien zitten niet alleen op de dieren, maar ook in de omgeving en je hebt ook nog te maken met eitjes/larven die dus later uitkomen. Die eitjes zitten niet op het dier, maar in de omgeving. Dan heeft het middel wel gewerkt op de volwassen vlooien, maar niet op de rest. Ja, dan komt er weer een nieuwe generatie.

Ik ontvlooi alleen als ik vlooien ontdek op mijn honden en behandel meteen mijn huis. Dit heb ik de laatste jaren één keer moeten doen, maar dan moet je wel middelen gebruiken waarmee je alle stadia aanpakt.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 11:54

Celine_Famke schreef:
SAKKIA schreef:
Waarom ga je niet gewoon verder met de pillen van Comfortis, TS?
Ik gebruik dit nu ook en ondanks dat het niet van harte ingenomen wordt werkt het wel heel erg goed.

Omdat dat duurder is en de grootste reden is dat mijn kat heeeel moeilijk is met pilletjes. DA kreeg ook nagels in haar armen haha.

Oh maar je dierenarts heeft toch wel gezegd dat de kat er bij moet eten of vlak erna?
De pil mag gewoon kapot.

Aangezien die van jouw de pil in de praktijk heeft gekregen denk ik dat dit bij jouw kat niet zo gegaan is.
Mijn DA wilde het zelf niet eens geven omdat het wel belangrijk is dat ze er bij eten.

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 11:59

Snooki schreef:
ik snap eigenlijk niet waarom iemand om de maand moet ontvlooien. hebben die katten dan altijd vlooien? En ze zaten ook nog eerst binnen.. lees ik in de 1e post
Onze kat komt ook buiten maar heeft nog nooit vlooien gehad en wij gebruiken anti-vlo maar 1 x per jaar

Precies, vroeger met m'n buitenkatten deed ik het ongeveer iedere 2 maanden / 8 weken, maar in de winter niet, dus kwam er in de praktijk op neer dat het ongeveer 4x per jaar gebeurde.

Nu heb ik binnen katten die frontline ik 1 a 2x per jaar. Ze hebben nog nooit een vlo gehad, dus waarom vaker? Zelfde verhaal met ontwormen.

Wel gebruik in frontline combo en niet de normale. Ik gebruik het ook (preventief) voor de sokken van mijn paard (tegen mijten) 2x per jaar.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 12:08

Het klopt inderdaad dat het spul niet goed werkt als je het niet goed gebruikt. Maar dat is met elk middel zo en imo geen argument om te gebruiken in dit geval. Je kunt er namelijk niet meer omheen dat de laatste tijd meerdere middelen tegen parasieten en bacteriën de werking (deels) verliezen. Dat is heel simpel te verklaren, heeft gewoon met evolutie te maken. Je behandelt je dier met middel x. Dit gaat voor een tijd goed. Totdat er een vlo opstaat die een mutatie heeft, en door dit mutatiegen dus resistent is geworden tegen het vlooienmiddel wat dus betekent dat dit middel deze vlo niet zal doden. Van die ene vlo zul jij niks merken, hooguit dat je dier een keertje krabt. Maar deze vlo gaat zich voorplanten en geeft dit gen door, waardoor het middel gewoon niet goed meer werkt.

Dat is gewoon weer een argument van de evolutietheorie: Aanpassing aan de omgeving.
Dat gebeurd met wormen, vlooien en andere parasieten maar dus ook met bacterien en antibiotica. Waarom denk je dat er anders zo'n streng beleid is voor het gebruik van AB?

Werkt het spul bij jou nog wel: top, heel fijn voor jou. Maar, ook bij jou zal het een keertje ophouden. Het beste is om te wisselen van werkende stof (dus niet van middel, want sommige vlooienmiddelen hebben dezelfde werkende stof) en het enkel te gebruiken als het echt nodig is. Mensen met huiskatten zou ik afraden om vaak te ontvlooien en te ontwormen. Tenzij jij zelf vlooien meeneemt natuurlijk door werk of vrienden/familie met dieren.

En koop het liefst je middel bij de dierenarts... Het goedkope spul van de supermarkt kun je sowieso niet van verwachten dat het werkt, en bij de dierenwinkel is het ook discutabel. Er zit niet voor niets een URA/UDA restrictie op de verschillende middelen ;)

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 12:26

MyWishMax schreef:
Wendy schreef:

Waarom zou de omgeving niet nodig moeten zijn? Vlooien zitten niet alleen op de dieren, maar ook in de omgeving en je hebt ook nog te maken met eitjes/larven die dus later uitkomen. Die eitjes zitten niet op het dier, maar in de omgeving. Dan heeft het middel wel gewerkt op de volwassen vlooien, maar niet op de rest. Ja, dan komt er weer een nieuwe generatie.

En dat is altijd zo? Dat geloof ik dus niet. Bewijs graag, en dan ook meteen dat dat weer leidt tot een nieuwe besmetting.
Bovendien komt mijn lat ook buiten, dus die kan overal vlooien oppikken. Je honden ook, ik neem aan dat die ook buiten komen?
Bovendien spuit je dan chemische zooi in je huis. Het is maar waar je blij van wordt. Natuurlijk, als er echt een besmetting is, dan doe je dat. Maar preventief? Ik geloof echt dat dat onzin is.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 13:04

Wendy schreef:
MyWishMax schreef:

En dat is altijd zo? Dat geloof ik dus niet. Bewijs graag, en dan ook meteen dat dat weer leidt tot een nieuwe besmetting.
Bovendien komt mijn lat ook buiten, dus die kan overal vlooien oppikken. Je honden ook, ik neem aan dat die ook buiten komen?
Bovendien spuit je dan chemische zooi in je huis. Het is maar waar je blij van wordt. Natuurlijk, als er echt een besmetting is, dan doe je dat. Maar preventief? Ik geloof echt dat dat onzin is.

Ontvlooien doe ik sowieso niet preventief. Ik doe niet aan chemische spullen op mijn honden als er geen aanleiding voor is. En ja, die komen buiten. De ene woont zelfs buiten als wij slapen of niet thuis zijn, maar heeft nog nooit een vlo meegebracht. ;) Degene die binnen leeft alleen toen ze uit het asiel kwam. Dus nee, ik spuit preventief geen chemische zooi in mijn huis of op mijn dieren.

Eén van de vele sites waar de levenscyclus van de vlo uitgelegd wordt.
http://vlooien.org/

Als jij dus ontvlooit met een middel tegen volwassen vlooien, dan blijven die terug komen, want de eitjes, larven en poppen gaan er niet dood van. Pas zodra ze volwassen zijn en weer bijten.

Jij behandelt dus wel preventief? Dan zou ik ook niet de omgeving doen, maar als er toch vlooien zijn dan is dat wel een heel belangrijke factor.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 13:11

Wendy schreef:
Oh, houd toch op. Frontline werkt gewoon niet goed meer, klaar. Wisten wij ook niet, dus kat heeft zich compleet kaal gekrabt. En wij wisten niet waarom, want we hadden toch keurig een vlooienmiddel gebruikt?
Het middel van de dierenarts werkte wel, de band van de dierenzaak ook. Nou, dan is de conclusie heel simpel.

Waarom in hemelsnaam zou dat niet nodig moeten zijn?

Het is gewoon een feit dat eitjes en larven niet op het dier zelf leven maar in de omgeving liggen. Waarom zou je daaraan twijfelen? :?

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 13:28

HorseTopShop schreef:
Aangezien het precies dezelfde werkstof heeft, werkt Frontline dus ook nog steeds.
Dus dan is het toch verkeerd gebruik of psychisch.

Precies.

Een andere verklaring is er niet. En het verhaal word door iedereen overgenomen en dat gaat snel. Vaak zijn het geen eigen ervaringen. Of er is iemand die het huis vol vlooien heeft zitten en met 1 pipet Frontline meent dat het gedaan is. Het is geen wondermiddel. Het helpt vlooien te voorkomen!!! Bij een grote plaag vlooien zal die ene pipet je niet gaan helpen. In tegendeel. Maar daar kan de frontline enz. niks aan doen. Het word gewoon niet goed gebruikt en door het zo kunnen kopen van deze middelen is er ook geen instructie meer van een dierenarts.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 13:33

Toch vind ik t apart, heb menig post gelezen. Ik had een kitten aangeschaft die dus vlooitjes had. Heb de omgeving behandeld en zo ook de kat, dit meerdere malen zodat t allemaal goed verdween. Ik heb ook gewoon van de DA frontline gehad, die heeft hij zelf geadviseerd. Na een poosje zijn alle vlooien verdwenen en vinden we er een enkele meer in de omgeving of op de katten ? Dus ik snap niet waarom het minder of niet zou werken, ik heb toch echt alleen frontline stronghold en advanced gebruikt ?

YvonRondo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 13:38

Wij hebben precies hetzelfde gehad met onze Minoes, ook met Frontline... 3 weken terug nog gegeven, helemaal jeuk en likken... Bleek bij de dierenarts ook vlooien...

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-14 13:50

SAKKIA schreef:
Oh maar je dierenarts heeft toch wel gezegd dat de kat er bij moet eten of vlak erna?
De pil mag gewoon kapot.

Aangezien die van jouw de pil in de praktijk heeft gekregen denk ik dat dit bij jouw kat niet zo gegaan is.
Mijn DA wilde het zelf niet eens geven omdat het wel belangrijk is dat ze er bij eten.

Ze heeft inderdaad gemeld dat hij erna moest eten, we hebben hem thuis (hooguit tien minuten later) dan ook meteen zacht voer gegeven :)

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 13:54

Mijoux ... het is niet zo dat alle vlooien in nederland acuut resistent zijn geworden, daarom zal het bij de een (nog) wel helpen, bij de ander niet, afhankelijk van waar je woont (vermoed ik)

Nogmaals Wilawander,
Van mij is het dus wel een eigen ervaring. Ik had en heb geen huis vol vlooien lol (mijn god, gelukkig niet), ook geen vlooienplaag gehad. Mijn kat heeft het altijd prima op frontline gedaan en ik was er ook een enorme voorstander van ondanks de verhalen van resistentie... want bij mijn kat werkte het gewoon, de reden waarom ik niet naar een ander middel ging was vanwege de dubbele werking, ook voor teken.
Ik heb het 8 jaar lang 'goed' gebruikt (volgens jouw redenering dan) en nu opeens zou ik het dit jaar niet meer goed gebruikt hebben?
Ik was niet veranderd in mijn doen of laten mbt vlooienbestrijding. In april/mei mijn huis behandeld (blijft een aantal maanden werkzaam), dat doe ik standaard.
Toch bleek mijn kat 2 vlooien te hebben (tenminste.. ik heb er 2 gevonden met extreem veel kammen), maar omdat ze waarschijnlijk allergisch is reageerde ze er dus sterk op, opeens een kale plek in haar nek, een extreem onrustige kat waaraan ik aan het gedrag kon zien dat er een vlo beet (dan sjeesde ze als reactie door de kamer) of door haar vacht liep (trekkende/zwiepende/geïrriteerde staart).

(trouwens ik was altijd te vroeg met weer opnieuw druppelen, de werking tegen teken is een week minder als tegen vlooien, ik druppelde dus altijd op tijd omdat ze anders met 15 vastgezogen teken op haar kop/nek binnenkwam)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 13:55

ik moet van mijn DA in de zomerperiode altijd advantix van bayer gebruiken (en de teken vallen er echt dood af dan) en in de winter mag ik wel de frontline gebruiken. Maar dat doe ik maar 1x ipv 3x
Nog nooit vlooien gehad en in mijn tuin zitten veel wilde katten, egels, vogels en zelfs een eekhoorn. maw vlooienballen genoeg.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 13:56

Ik woon in t midden van t land, en heb 3 katten, alle 3 zijn inmiddels helemaal vlooi vrij, de dierenarts heb ze ook gecontroleerd maar niks te vinden... Denk dat t foute gebruik ook klachten kunnen geven, elke maand gebruiken lijkt me ook best vaak... Alle 3 de katten hier hebben geen jeuk, geen klachten en geen vlooien meer :) zolang t hier prima werkt, blijf ik t nog gebruiken. Heb ooit een ander merk geprobeerd, nou de vlooien leken alleen maar erger.,..

Nickyyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 14:05

Hier hetzelfde gehad, kat met vlooienallergie, wij braaf met frontline aan de slag. Blijkt idd niet te werken, achterhaalt product. Mijn dierenarts gaf aan dat op het moment je zo'n product bij de dierenspeciaalzaak kan aanschaffen je er vanuit kan gaan dat het niet optimaal meer werkt. ene dier heeft er geen last van, andere wel. Heb je een dier wat allergisch is haal dan goed spul bij je dierenarts zelf.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 14:07

Nickyyyy schreef:
Hier hetzelfde gehad, kat met vlooienallergie, wij braaf met frontline aan de slag. Blijkt idd niet te werken, achterhaalt product. Mijn dierenarts gaf aan dat op het moment je zo'n product bij de dierenspeciaalzaak kan aanschaffen je er vanuit kan gaan dat het niet optimaal meer werkt. ene dier heeft er geen last van, andere wel. Heb je een dier wat allergisch is haal dan goed spul bij je dierenarts zelf.

sorry maar dat is een echte onzin.... Ik heb op mijn 17e paar jaar gewerkt in een dierenzaak, en toen was frontline (verschillende ook sprays) in de verkoop. De frontline werkte toen ook prima en nooit klachten over gehad, ook niet van dierenartsen dat het minder tot niet zou werken of dergelijke. Dat is inmiddels zeker jaar of 10 geleden.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 14:10

Celine_Famke schreef:
SAKKIA schreef:
De pil mag gewoon kapot.

Ze heeft inderdaad gemeld dat hij erna moest eten, we hebben hem thuis (hooguit tien minuten later) dan ook meteen zacht voer gegeven :)

Oke gelukkig :)

Maar is het niet zo dat er tot een bepaald gewicht gewoon geen andere keuze is dan Frontline?
Hier bij de DA praktijk en het asiel gebruiken ze het ook, maar zodra ze ouder zijn stappen ze over op iets anders.

Onze buitenkat had ook nooit vlooien trouwens, ontvlooide ik dus ook nooit. Nu heb ik een binnenkat en al zolang we hebben heeft hij van tijd tot tijd vlooien en hij komt er maar heel moeilijk vanaf. Nu gaat de buitenkat dus ook mee in het preventief ontvlooien. Want hoewel ze het meeste van de tijd buiten is, mag ze ook nog graag binnen zijn en komt ze zeker 3 keer binnen om te eten.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 14:11

Tegen vlooitjes schijnt het niet meer zo heel werkzaam te zijn, maar tegen teken des te beter ! :j
Dit is al jaren mijn ervaring althans...ik doe ook niets preventief, geef 2x per jaar een anti-vlooienpipetje en ontworming. In een '' druk '' tekenseizoen geef ik er een Frontline tussen en dit werkt hier echt 100x beter dan al de rest tegen teken.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 14:27

Amaris schreef:
Wendy schreef:

Het is gewoon een feit dat eitjes en larven niet op het dier zelf leven maar in de omgeving liggen. Waarom zou je daaraan twijfelen? :?

Omdat het helemaal niet gezegd is dat er een causaal verband is daartussen en een eventuele nieuwe vlooienbesmetting van mijn kat.
Ik houd mijn huis verder echt wel schoon, maar het gaat me veel te ver om er allemaal chemische zooi in te spuiten om een vlooienbesmetting te voorkomen die een dier ook net zo makkelijk elders op kan lopen. Als ik nou tien huisdieren had, dan werd het al een heel ander verhaal. Maar in mijn ogen is het echt onzinnig. Meer een verkoopargument van de producenten dan wat anders.
En nogmaals, feiten zie ik graag bewezen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 14:31

Pandora2 schreef:
Tegen vlooitjes schijnt het niet meer zo heel werkzaam te zijn, maar tegen teken des te beter ! :j
Dit is al jaren mijn ervaring althans...ik doe ook niets preventief, geef 2x per jaar een anti-vlooienpipetje en ontworming. In een '' druk '' tekenseizoen geef ik er een Frontline tussen en dit werkt hier echt 100x beter dan al de rest tegen teken.

Die 2 keer per jaar is ook preventief dan toch? ;)

Wendy schreef:
Amaris schreef:

Omdat het helemaal niet gezegd is dat er een causaal verband is daartussen en een eventuele nieuwe vlooienbesmetting van mijn kat.
Ik houd mijn huis verder echt wel schoon, maar het gaat me veel te ver om er allemaal chemische zooi in te spuiten om een vlooienbesmetting te voorkomen die een dier ook net zo makkelijk elders op kan lopen. Als ik nou tien huisdieren had, dan werd het al een heel ander verhaal. Maar in mijn ogen is het echt onzinnig. Meer een verkoopargument van de producenten dan wat anders.
En nogmaals, feiten zie ik graag bewezen.

Ook in schone huizen komen vlooien voor. Sterker nog, de larven vinden het uit mijn hoofd heerlijk als je regelmatig dweilt. ;) Het gaat ook niet om het te voorkomen, maar wel om het te bestrijden. Want als jouw kat vlooien heeft en je behandelt alleen de kat, dan kunnen er dus nog tig eitjes en larven in het huis rondzwerven en als ze volwassen zijn weer op de kat springen.

Dat betekent niet dat het middel niet werkt, dat betekent alleen dat de nieuwe generatie nog niet dood is. Die gaan bij een aantal middelen pas dood als ze bijten.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 14:35

@mywishmax klopt zeker ! hier dweil ik bijna elke dag, en is t huis schoon en netjes (ivm de kleine hier) vind dat belangrijk, ook de vlooien en larven vinden dat erg fijn. Lekker vochtige plekken in de hoekjes of stoffen etc...

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 14:41

TS dat is gewoon puur geld verdienen want idd frontline zijn de vlooien inmiddels resistent voor DA waarschuwen daar al jaren voor (nadat ze overigens jaren het aan iedereen verkocht hebben, duswie veroorzaakt dat, maar goed), t is idd raar dat het nog overal te krijgen is, maar vlooienbanden en poeder kan je ook nog overal kopen en dat werkt ook niet