Advies gevraagd: hond bijt kind

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Wilawander

Re: Advies gevraagd: hond bijt kind

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 11:44

Wat een onzin. Eenmaal bijten hoeft echt geen probleem te zijn dat het nog een keer voorkomt.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 11:50

In dit geval misschien niet terecht,maar ik heb altijd mijn vraagtekens of kinderen het onbewust uiteraard niet zelf veroorzaken dat een hond bijt.
Kinderen blijven wat lawaaierig en ongecontroleerd.Niet iedere hond is daar gecharmeerd van.
Hele jonge kinderen kunnen daar natuurlijk niets aan doen.
Ik heb het een keer meegemaakt dat mijn stiefkleinkind gebeten werd door de fox van mijn moeder...nadat ze hem een schop had verkocht.Kijk...dan krijgt de hond geen straf maar heb ik sterk de neiging om dat kind een schop te verkopen :7 (maar nu sta ik niet bekend als de allergrootste kindervriend natuurlijk ;) )

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 11:59

Daarom houd je als ouders je kind ook in de gaten en corrigeer je ze als ze de hond op een verkeerde manier benaderen of behandelen (of de kat, het konijn, de cavia of hamster...)

En ik moet mijn 4 jarige dochter ook goed in de gaten houden met onze baby. Die experimenteert ook als ze de kans krijgt, of doet iets doms wat gevaarlijk of pijnlijk kan zijn.

Maar samen spelen zonder toezicht is met jonge kinderen al niet vertrouwd, en zeker niet met een hond waarvan je weet dat die ofwel overenthousiast reageert, ofwel agressief kan reageren. In dat geval kun je kinderen en honden beter even gescheiden houden.

En je kunt moeilijk als volwassenen met de honden samen gaan zitten en die jonge kinderen ergens zonder toezicht laten spelen. Die kinderen hebben ook toezicht nodig om ongelukken te voorkomen.
Laatst bijgewerkt door joyce B op 06-09-14 12:02, in het totaal 1 keer bewerkt

MiVita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-14 12:00

Ik denk inderdaad dat veel bijtincidenten met kinderen door de kinderen zelf veroorzaakt wordt, echter ben ik van mening dat in dit geval mijn dochter hier geen schuld aan had.

Toen mijn zoontje een goed jaar oud was en in een onbewaakt ogenblik zich aan de staart van onze hond zich door het huis liet meetrekken, heeft hij toch een ferme tik onder zijn billen gehad. Gelukkig een doodbrave hond die niks deed maar kon ook anders afgelopen zijn.
Sindsdien heeft zoonlief ook nooit meer zo'n streken uitgehaald bij eender welk dier, hoe klein hij ook was, hij weet donderdsgoed dat hij honden en andere dieren met rust moet laten.
Bewust de hond pijn doen zullen de kinderen hier dan ook niet doen, lawaaierig en druk zijn ze soms uiteraard wel, maar ik vind het persoonlijk niet kunnen dat een hond hierop reageert door te bijten.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 12:08

Wat zegt de eigenaar van de hond over het gebeuren als ik vragen mag?

is hij naief over zijn hond, of is hij geschrokken over zijn hond?

want om tafel gaan is denk ik sowieso het eerste wat van belang is.

Het feit dat deze hond op schoot genomen wordt en daarna een 3-jarige wordt uitgenodigd om een 'slaande' beweging te maken is sowieso al vreselijk 'niet slim'. De meeste honden zullen hiervan schrikken en dominante honden of angstbijters zullen direct reageren.

Normaal zou ik zeggen een hond die een kind bijt zul je moeten laten inslapen dat is te gevaarlijk.. of naar een boerderij brengen voor een ander leven.
Echter, in dit geval zijn er zoveel 'dingen' fout gegaan waar de hond eigenlijk part nog deel aan heeft (het op schoot nemen, dan een kleine uitnodigen om erbij te komen (daarmee staat de hond dus boven het kind) en dan ook nog het kind laten 'slaan'). Dat ik in deze eerder zou zeggen probeer met baas en hond te kijken naar hoe deze situatie voorkomen kan worden..

ook het kind zul je moeten opvangen, want ook die zal moeten leren wanneer je iets wel of niet kunt doen rondom een hond en hoe ze met honden moet omgaan (niet iedere hond is altijd lief en schattig).. Al kon het kind, net als de hond hier weinig aan doen, omdat de volwassene het geheel uitnodigde.

als de band tussen beide families hecht is dan zou ik eventueel een hondentrainer vragen om te helpen om een gezondere rangorde te creeren waarin het kind ook wordt opgenomen en hond en kind weten wat wel en niet kan binnen dat huishouden..

eventueel het dier tijdelijk muilkorven totdat er meer zekerheid is dat de situatie echt goed is?

hopelijk vinden jullie met zijn allen hier een oplossing.. want zoals ik al aangaf, zowel de hond als het kind kunnen er hier weinig aan doen.. de situatie is veroorzaakt door een volwassene.

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 12:20

Ik verbaas me eigenlijk wel hier.
Mijn honden liggen ook op schoot mogen alles in huis maar zullen echt niet bijten naar mijn kinderen of andermans kinderen.
Een kind bijten in wat voor situatie ook ( uitgezonderd als een kind de hond echt pijn doet ) is voor mij echt een no go. Als dat bij mijn kinderen zou gebeuren gaat de hond het huis uit, gebeurd het bij andermans kinderen, zouden mijn honden of apart moeten als er kinderen over de vloer komen, of er komen gewoon geen andere kinderen over de vloer.
Een hond mag grommen als hij iets niet leuk vind, maar bijten? Nee dat gaat me een stapje te ver. Hond hoort sowieso niet te bijten, maar als een hond bijt en je weet dat zou je daar toch wat aan moeten doen, en niet doen alsof het niks was...

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 12:21

En dat een hond kinderen niet leuk vind dat kan natuurlijk, maar dan moet je dus er ook voor zorgen dat er geen kinderen in de buurt komen.

MiVita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-14 12:30

De eigenaar was zeker geschrokken over zijn hond, het beestje had tot nu toe ook nog nooit iets verkeerd gedaan en toch al zeer regelmatig in contact gekomen met kleine kinderen.
Niemand had ook verwacht dat zoiets zou gebeuren.

Mss belangrijk om te weten maar op dat moment waren de hond en de kinderen al een hele week samen (we waren namelijk samen op reis), ze werden natuurlijk goed in de gaten gehouden en niets wees op agressief gedrag.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 12:46

misschien was het hondje dat vermoeid en geïrriteerd (net daarvoor lang gespeeld? of waren de kinderen net heel erg druk geweest?).

Ik denk dat het een incident is geweest, maar wel iets dat in het gedrag van het hondje zit van nature..

Het is goed dat de baas en jij wat dat betreft op een lijn zitten en het niet 'vergoeilijken'.

het is een harde en nare les dat het hondje een duistere kant heeft en een rotles voor je dochtertje om te leren dat niet ieder hondje alles kan hebben op ieder moment..

belangrijk is dat je zorgt dat je kindje geen angst voor honden eraan overhoud maar er op een positieve manier van leert dat je een hond rustig moet benaderen en ze 'leest' voor je met een handje over de kop heen reikt.

gelukkig dat ze er goed is afgekomen en dat er geen beschadigingen aan het oog zijn of hap uit de neus.. en wie weet kan ze er ooit zelfs iets positiefs mee, ze heeft onbedoeld nu heel jong geleerd over hondengedrag.

en wat het hondje betreft.. vooral met het oog op het andere incident heb ik het idee dat hij geen idee heeft hoe hij met kleine kinderen moet omgaan en denkt dat hij ze als 'pups' moet opvoeden. Hij moet hierin duidelijke leiding en begeleiding krijgen zodat hij weet dat hij het aan de baas en bezoek kan overlaten en dat hij onder de kinderen staat in rangorde.. Omdat de baas hierin niet echt handig is (het feit dat hij hem op schoot neemt en daarmee eigenlijk nog verder bevestigd dat hij de baas is) zou ik daarin professionele begeleiding in de arm nemen en het als 'twee gezinnen' samen aanpakken (BAas heeft geen kleine kinderen als ik het gedrag van het hondje zo lees?)

als er geen verbetering komt dan zit er niets anders op dan dat de kinderen daar niet meer zonder jouw toezicht kunnen zijn (zodat jij de situatie kunt inschatten en de kids aan de 'ketting' kan houden, omdat het baasje het inzicht mist waneer hond en kinderen wel samen close kunnen en wanneer niet.. nu kun jij je kinderen dan terugroepen naar jouw zitplaats als je iets aan de hond ziet wat je niet aanstaat)..

ik denk niet dat het een echte slechte hond is, maar meer een op dat punt niet opgevoede hond..

hebben we het hier over een dwerg snautzer of pincher achtige btw? bij deze rasjes wordt nog wel eens vergeten om ze op te voeden omdat, ach het is zo schattig hiihi hij hapt etc. terwijl het wel vrij lastig dominante beestjes kunnen worden als dat niet aangepakt wordt.

MiVita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-14 12:54

Bedankt voor de uitgebreide reactie, klinkt heel aannemelijk.
Hond is een Basenji trouwens, dus niet bepaald een hele kleine hond.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 15:37

Hihi Geerke, zeker een Berner op schoot! Foto zien? ;)

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 16:14

Ik heb sommige reacties gelezen waarin geschreven werd dat dominantie achterhaald is. Ik zou hier graag meer over willen lezen.
Hoe komen jullie aan die informatie? Kun je een bron noemen? :)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 17:02

Amandavd schreef:
Hihi Geerke, zeker een Berner op schoot! Foto zien? ;)

:j Ben gek op berners!Heb er zelf een gehad die is maar vijf geworden |( Heb nu een kruising,die er uit ziet als een mini berner en wel op schoot zou passen! :D