Cavalier King Charles met hartprobleem, iemand ervaringen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

JoCo

Re: Cavalier King Charles met hartprobleem, iemand ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-14 16:50

Heb de arts aan de lijn gehad. Met "niets gevonden", bedoelden ze blijkbaar niets a la kanker of zo. De keel was heel erg ontstoken en gezwollen. De arts denkt echt wel dat hier het probleem zit, en met de medicatie (pijnstiller, antibiotica en cortisonen) zou het snel moeten beteren.
Heb zelf nog epilepsie aangehaald, maar dat leek hem erg onwaarschijnlijk. Inky is erg vrolijk op dit moment, en heeft zelfs onze trap afgecrosst (normaal gaat dat op slakkentempo)...

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 16:53

Gelukkig niks ernstigsdus! Een epilepsie aanval ziet er heel anders uit, dat herken je echt wel.

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-14 17:12

Vannacht had ze vaak dat ze zich precies verslikte, maar gelukkig niet meer met gillen... hoop dat het stillekes aan over gaat...

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 17:28

Top en wat fijn.

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 17:43

Wat naar zeg allemaal! Hopelijk gaat het snel beter. Apart dat de cardioloog toch nog iets anders heeft gevonden. Hopelijk blijft het hierbij. :)

Wat betreft Cavaliers en hartproblemen: Ik moet de cavalier ZONDER hartproblemen nog tegen komen. De cavaliers die ik ken hebben allemaal wel minimaal een ruisje. Dit ras heeft heel wat gezondheidsproblemen en hartaandoeningen zijn daar 1 van en dat is nog maar het topje van de ijsberg helaas.

Doef

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 18:58

Ja, wij hadden een aantal jaar geleden ook een hele lieve Cavelier! Wat bleek dus dat de rest van het nestje allemaal als pup ziektes hadden en zo.. Heel naar allemaal. Gelukkig had onze lieve Sammy dat niet! Toen hij al op leeftijd was kwamen we er achter dat hij letterlijk een te groot hart had. Dit had druk op zijn luchtwegen en rug, waardoor hij last van zijn rug had, en het telkens benauwd had... Was zo sneu, hij zat nog vol in het leven maar we hebben hem uiteindelijk in laten slapen, lief beest was het!

Wat naar zeg wat ik allemaal lees! Over het algemeen staat het ras bekent om zijn hart, helaas.. Want het zijn echt geweldige honden! :(:)

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-14 19:58

Inky is zeker en vast een lief hondje, echt geweldig! We zijn zojuist gaan wandelen, en ze was super vrolijk en enthousiast. Had het net nog met mijn vriend over haar medicatie: ze mag maar 1 keer per dag een pijnstiller, en deze geef ik 's morgens. Volgens hem geef ik deze beter 's avonds zodat ze de nacht beter door komt... maandag vraag ik het aan de arts, wat denken jullie?

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 07:15

Yipee schreef:
Wat naar zeg allemaal! Hopelijk gaat het snel beter. Apart dat de cardioloog toch nog iets anders heeft gevonden. Hopelijk blijft het hierbij. :)

Wat betreft Cavaliers en hartproblemen: Ik moet de cavalier ZONDER hartproblemen nog tegen komen. De cavaliers die ik ken hebben allemaal wel minimaal een ruisje. Dit ras heeft heel wat gezondheidsproblemen en hartaandoeningen zijn daar 1 van en dat is nog maar het topje van de ijsberg helaas.

Laat ik er nu een hier hebben van 12 jaar!

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 08:12

kohtje schreef:
Yipee schreef:

Laat ik er nu een hier hebben van 12 jaar!

De mijne is ook 12 en los van het hart (vanaf het begin een halfjaarlijkse check-up gedaan en met 5 jaar een klein ruisje. Meteen aan de medicijnen en met de echo een paar maanden geleden wel lekkende kleppen natuurlijk, maar totaal geen vergroting van het hart en ook geen extra inspanning van het hart. Mijn dierenarts zei dat hij meer rekening moest houden met de leeftijd van mijn hond, dan met het hartprobleem) heeft hij helemaal geen gezondheidsproblemen, nooit gehad ook.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 08:22

ja mijn overburen makker was opslag overleden erg jong nog helaas!

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 09:04

Ik vind het heel fijn dat jullie een gezonde lieve oude cavalier hebben ondanks dat het hart geen groot probleem voor ze is. :D Maar ik blijf erbij: een hart ruisje en lekkende kleppen is niet normaal. Dus ik vind niet dat we dit zomaar moeten accepteren bij een een rashond omdat ze er niet allemaal gelijk last van hebben. Een ruisje/lekkende kleppen is per definitie een afwijking, of de hond er nou veel last heeft of niet. Ik noem het dus alsnog een gezondheidsprobleem van het ras en vind dat je dat niet moet accepteren in een foklijn.

Maar cavaliers blijven heel populair omdat het zulke enorm vriendelijke honden zijn.

Maar goed, rashonden problematiek is volgens mij toch een andere discussie. Ik hoop voor TS dat haar hondje weer normaal kan functioneren. :)

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 11:51

Yipee die discussie is off topic, daar is een algemeen topic voor.

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-14 13:20

Bedankt Yipee ;) . Het is een feit dat de cavalier erom bekend staat te sukkelen met het hart. Inky heeft dus ook een ruis en lekkende hartkleppen, gelukkig nog niet in die vorm dat ze volgens de cardioloog klachten geven. Vannacht is beter geweest dan vorige nacht. We zijn juist een klein wandelingetje gaan maken, en ze hijgt toch beduidend meer dan mijn andere 2 honden, maar was wel weer erg enthousiast. Het blijft voor mij toch een beetje dubbel, ik hoop echt dat de klachten snel verdwijnen, dan weet ik zeker dat het allemaal aan die gezwollen luchtwegen lag.
Inky is ook 10 jaar, ik probeer haar nog zo veel mogelijk te laten genieten en wie weet herstelt ze nog beter dan ik denk...