Hond in de auto-welke wet?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 22:10

_San87_ schreef:
dees_daan schreef:
Ach, mijn fout.. Ik wist niet dat ik als in een topic reageer op honden die in een compleet afgesloten auto zonder water en zonder ventilatie zitten omdat TS een ijsje wil eten, ik natuurlijk wel ervaring met IPO moet hebben.. Stom van me :roll:
Ik zou zeggen lees mijn berichten even door voordat je je zo aangevallen voelt.

Ik snap sowieso niet waarom de hondenclub erbij is gehaald... Kennelijk gaat het daar totaal anders dan de geschetste situatie in de OP, dus wat de rustmomenten tussen pakwerk en speuren er dan toe doet is me een raadsel.

het werd er bij gehaald door iemand en daarna werd er op door gereageerd en gesteld dat in de auto moeten blijven sowieso een drama is en dat honden best naast de auto kunnen wachten/of beter gezegd/ op adem kunnen komen
dan wil ik er ook best op door reageren

afgesloten auto, nooit, nimmer, als een hond in een auto moet achterblijven moet er ten alle tijden ventilatie zijn , dat is iets waar wat mij betreft geen enkele discussie over mogelijk is,
oudere auto's zijn niet hermetisch, maar echte lucht circulatie is niet aan de orde , daarnaast, hoe nieuwer de auto, hoe hermetischer afgesloten die krengen zijn ...
wat dat betreft hadden de agenten wel degelijk een punt vind ik persoonlijk...

beert

Re: Hond in de auto-welke wet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 22:13

De huisvesting en bij vervoer van dieren moet er inderdaad ook voldoende ventilatie etc zijn, ook dat staat in de Wet Dieren. Dat zijn ook algemene artikelen die hier van toepassing kunnen zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 22:15

Ik zeg niet dat ik het een probleem vind als de hond in een auto zit zolang de temperatuur maar niet op kan lopen, dat staat notabene in de post boven je.
Als dat wel het geval zou zijn dan zou je imo moeten zorgen dat de hond buiten de auto op adem kan komen, sport of niet.
Volgens mij lezen juist de mensen die zich zo verdedigen hier wat ze willen lezen.
En nee, ik heb geen ervaring met IPO, ben ook niet van plan om die ervaring op te doen, maar wat heeft dat te maken met honden in een auto zonder ventilatie? Niks.. En volgens mij gaat dat topic hier over..
Dat er dan niet specifiek bij staat dat de ramen dicht zaten lijkt mij niet noodzakelijk omdat dat wel in de openingspost staat en ik daar op reageer, dat er dan vervolgens meteen aanvallend gereageerd word is gewoon onnodig.

Edit: en als ik reageer op deze situatie en vervolgens word er gezegd dat het op de club ook zo gaat, ja dan kan je vragen verwachten lijkt mij.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 31-08-14 22:17, in het totaal 1 keer bewerkt

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 22:17

_black_rose_ schreef:
Zeker vind ik het netjes dat ze even komen kijken. Ik vind het ook goed dat buurtbewoners om zich heen kijken en actie ondernemen wanneer ze honden in een auto zien zitten. de politie kan ook niet ruiken of ik daaruit het raam zit te koekeloeren of t de beestjes wel goed gaat.

Ik vond het persoonlijk een misinterpretatie aangezien onze honden niet geleden hebben. de een lag te dutten, de andere twee keken vrolijk uit het raam omdat wij er weer aankwamen. geen van 3 hijgden ze of gaven ze teken van door ongepast gedrag of iets dergelijks.

Mijn interesse voor de wet werd gewekt toen de agent begon te dreigen met een proces-verbaal omdat ik hem bovenstaande graag rustig wilde uitleggen. Ik bedacht dus, op basis waarvan wil hij mij een proces-verbaal gaan geven? Dat is dus ook wat ik graag in dit topic te weten wilde komen.

Ik begrijp ondertussen dat er veel mensen een sterke mening hebben over het onderwerp. En terecht want het kan ook flink mis gaan. Begrijp me nu niet verkeerd, ik zou nooit de hond in de auto laten wanneer het zonnig was geweest (al was het maar een waterig zonnetje) en ik zou ook nooit de hond in de auto laten als ik verder dan 10 min lopen van de auto verwijderd ben. De artikelen die Kana aanhaalt vind ik in dit topic misplaatst, het gaat over 24.5 en 30 graden op een parkeerplaats in de volle zon gedurende uren achter elkaar.

het was de hele dag bewolkt en het heeft een uur geregend, waar spreekt dit elkaar tegen, meestal zijn er toch ook wolken nog voor regen toch?. We zaten 100 m verderop in de zijstraat aan het raam, dus nee we konden de politie niet zien komen.

Persoonlijk vind ik dat honden best een poos in de auto kunnen zitten, als ze niet in de zon staan. Wel vind ik dat er minstens 1 raam een stukje open moet zijn.
De reden dat je niet op de bon bent gegaan is dat hun ook gezien hebben dat de honden er weinig moeite mee hadden.
Maar vergeet niet dat hun er dagelijks mee te maken hebben, en er zijn ook mensen die zefs hun kinderen alleen in de auto achter laten.

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 22:22

Tjongejonge het gaat toch duidelijk om de vraag of het oke is een hond in een afgesloten auto te laten zonder ventilatie bij een temperatuur van, pak hem beet, 17 graden.
Dan komen er meteen weer mensen van de hondenclub en andere hondeneigenaren die beginnen over hun geventileerde auto's waar de honden in zitten.
Ja top, zo hoort het ook, maar sorry daar ging het hier niet over.
De mensen die hier reageerden, hebben ook in alle waarschijnlijkheid gereageerd vanuit het perspectief dat een hond dan in een niet geventileerde auto zit, want ja daar ging het topic over, maar ze zetten er niet concreet bij elke keer dat ze niet geventileerde auto's bedoelen, logisch ook, want het was toch vanzelfsprekend dat het daarover ging?
Dus ik snap niet dat er hier mensen meteen op hun teentjes zijn getrapt die hun honden gewoon netjes in een geventileerde auto weleens laten.
Sterker nog, bij bijna iedere bokker die de OP leest, gaan de nekharen waarschijnlijk overeind staan. Zo eensgezind in een mening, maar toch moet het ook hier weer tot een discussie leiden die eigenlijk totaal onnodig is. :n

PussInBoots

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 23:10

love_western schreef:
Het zijn honden uit zeer goede werklijnen. Heel wat anders als een standaard labrador.
.

En wat is het verschil tussen de "zeer goede werklijn" en de "standaard labrador"?

Wat een onzin post. Je haalt er van alles bij waar het helemaal niet om draait. Op de club wacht de hond op zijn beurt en weet héél goed wanneer dat is, de auto is open, er is circulatie en de eigenaar is op loop/gehoor afstand. Heeft nada, noppes, niks van doen met een hond op een parkeerplaats met alle ramen dicht omdat de baas een ijsje gaat eten. (Groot ijsje overigens als je er een uur over doet).

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 23:36

Een hond van een zeer goede werklijn mag wel een paar uur in een auto blijven zitten en een standaard labrador niet.
Net als een topsport paard wat ook wel 22 uur per dag op stal mag staan terwijl zijn soortgenoten die niet van stand zijn de hele dag buiten op het land moeten staan.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 02:42

Nou TS ik had als ik langs was gelopen waarschijnlijk na een half uur nog een keer gekeken en dan niet eens de politie gebelt maar een raampje eruit getikt :+
17 graden in de buitenlucht of een rijdende auto is heel anders dan 17 graden in een stilstaande auto zonder enige vorm van ventilatie.

Goede werklijn of niet maakt imo geen h*l uit :')
Mijn tante trainde privé en politiehonden en is met haar herder en bouviers meerdere malen wereld kampioen geweest. Zaten de honden lang in de auto op een wedstrijd... dan stond er altijd een raam open en was het warmer zorgde ze dat er iemand mee ging die de andere hond bij zich hield zodat hij niet langer dan enkele minuten in de auto hoefde te zitten. Het is maar net hoe veel moeite je voor je viervoeter wil doen.

spotterick

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 02:54

Ik vind dat je een hond niet alleen en de auto moet laten.
Oververhitting bij honden vind nou eenmaal heel snel toe.
Verder komt het niet geheel geloof waardig over als je zegt dat het bewolkt is in de OP en in een reactie dat het regende.
Verder als je binnen zit in een restaurant/ijscafe kan je de auto niet zo in de gaten houden.
Als je dan persee een ijsje wil drop ze even thuis af of haal ze mee uit de auto, want als ik het had gezien dan had ik ook de politie gebeld.
Als de zon op je auto stond en het was boven de 20 graden mogen mensen zelfs je auto ruiten inslaan om jou honden mee te nemen. Dus zou er mee oppassen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 07:57

Een hond in een auto met raam dicht is not done. Daar zouden inderdaad fikse boetes tegenover mogen staan. Met een beetje zon kan het ineens heel heet worden, maar zonder zon is het alsnog gewoon heel dom. Wat is er zo moeilijk om een raam een stukje open te zetten?

En ja, ik zit ook in de hondensport, mijn hond ligt op een trainingsdag ook een aantal uur in de auto, net als alle andere honden. En nee, niet lekker de ramen dicht. Als je bij onze club kijkt staan de achterbakken open, de ramen op en rijdt iedereen de hele dag heen en weer om in de schaduw te staan. En dat heeft niks met een werklijn of niet te maken. Zelfs als ik ergens 5 minuten moet stoppen om iets te halen met de hond erbij gaan er 2 ramen open.

Dat verschil in ramen open of ramen dicht is een heel groot verschil en twee verschillende zaken. Ik ben heel blij dat de politie op zulke meldingen reageert. Ik zal eens zoeken op basis waarvan ze een pv hadden kunnen opmaken.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 09:25

Zijn er echt nergens duidelijke regels te vinden, zwart op wit?
Misschien eens langs het politiebureau lopen om te vragen hoe het nu precies zit..
Het lijkt me sterk dat je een boete kan krijgen als een hond in de winter even in de auto blijft zonder ramen open.. Een auto is nooit 100% dicht. Maar het lijkt me ook sterk dat je een hond gewoon met hoge temperaturen in de auto mag laten als er maar een raampje open staat.
Ik houd zelf altijd de ademhaling in de gaten. Als het koel genoeg is dat mij hond niet gaat hijgen dan laat ik hem gewoon even achterin zitten als we zijn gaan wandelen en op de terugweg even wat boodschappen willen halen. Een uur lijkt me dan wel weer wat lang, dan had ik inderdaad wel een raampje open gedraaid. Ze zullen niet stikken, maar ik kan me voorstellen dat het wat benauwd wordt.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 09:29

Het gaat om de dierenwelzijnswet en die is grotendeels ter eigen interpretatie.
Dus ik zou maar gewoon doen wat meneer agent vraagt en niet zo'n grote mond hebben.

Sorry hoor maar 3 honden een uur lang in een auto zonder raampje open, dat zou hartje winter nog een benauwd damphok worden, laat staan bij 17 graden. Ik snap niet dat je zelf het verstand niet hebt om in te zien dat dat niet kan.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 12:04

TS je bent goed weggekomen. Agent had je terecht kunnen beboeten en raam in kunnen slaan.... Het is imo inderdaad not done om dieren en of mensen die zich zelf niet kunnen "redden" in afgesloten onbeheerde auto's achter te laten.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 12:22

Ik snap de defensieve houding van sommige hondensporters niet helemaal. Busjes/auto's die erop ingericht zijn met ramen/deuren open zijn toch een heel andere situatie dan in de begin post waarop mensen in reageren. Ik zou er ook nooit aan denken om de hond alleen in de auto te laten, zelfs met tanken zet ik op warme dagen even de klep open, maar in onze camper die erop is ingesteld kan de hond best een uurtje alleen zitten zelfs bij temperaturen rond de 20 graden, lijkt me logisch dat een dergelijke auto een heel andere situatie is dan een afgesloten personenauto.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 12:27

beert schreef:
Om op je vraag in te gaan. In de wet staat nergens letterlijk dat je je hond niet in de auto mag laten. In de Wet Dieren staat wel dat je je dieren moet beschermen tegen ongerief, zoals warmte. Dat is dus vrij interpretabel. Ze kunnen moeilijk in de wet zetten dat je hond max in een omgeving van 23 graden kan zitten en niet langer dan 12 minuten (bijvoorbeeld), omdat elke situatie (hond, auto en omgeving) anders is.

Als eigenaar heb je de plicht goed voor je dier te zorgen en hem niet in gevaar te brengen. Als je de wet dieren erop naslaat, zul je ongetwijfeld artikelen vinden waar dit (dier in afgesloten auto) onder kan vallen.

Vervolgens denk ik dat bij een proces verbaal jij zal moeten aantonen dat je honden nooit in gevaar (warmte ) waren. En ik denk dat dat lastig wordt.

Hier nogmaals mijn reactie op de vraag over de wet. Ik quote dan maar even, want het is ook door iemand anders al genoemd.

Als eerste de zorgplicht (1.4). Deze is nog niet van kracht in de Wet Dieren, maar zal ongetwijfeld in een andere wet genoemd worden:
Citaat:
De zorg, bedoeld in het eerste lid, houdt in ieder geval in dat een ieder die weet of redelijkerwijs kan vermoeden dat door zijn handelen of nalaten nadelige gevolgen voor dieren worden veroorzaakt, verplicht is dergelijk handelen achterwege te laten voor zover zulks in redelijkheid kan worden gevergd, dan wel alle maatregelen te nemen die redelijkerwijs van hem kunnen worden gevergd teneinde die gevolgen te voorkomen of, voor zover die gevolgen niet kunnen worden voorkomen, deze zoveel mogelijk te beperken of ongedaan te maken.

Dan 2.1:
Citaat:
Het is verboden om zonder redelijk doel of met overschrijding van hetgeen ter bereiking van zodanig doel toelaatbaar is, bij een dier pijn of letsel te veroorzaken dan wel de gezondheid of het welzijn van het dier te benadelen.

Tenslotte nog uit het Besluit Houders van Dieren:
Citaat:
Artikel 1.6. Houden van dieren

1. De bewegingsvrijheid van een dier wordt niet op zodanige wijze beperkt dat het dier daardoor onnodig lijden of letsel wordt toegebracht.
2. Een dier wordt voldoende ruimte gelaten voor zijn fysiologische en ethologische behoeften.
3. Een dier wordt, indien het niet in een gebouw wordt gehouden, bescherming geboden tegen slechte weersomstandigheden, gezondheidsrisico’s en zo nodig roofdieren.
4. De houder van een dier dat in een gebouw of kooi wordt gehouden, draagt er zorg voor dat het dier daaruit niet kan ontsnappen.

Citaat:
Artikel 1.7. Verzorgen van dieren

Degene die een dier houdt, draagt er zorg voor dat een dier:

a. wordt verzorgd door een persoon die beschikt over de voor die verzorging nodige kennis en vaardigheden;
b. slechts onder de hoede wordt gesteld van een persoon die kennelijk tot de verzorging in staat is;
c. dat ziek of gewond lijkt onmiddellijk op passende wijze wordt verzorgd;
d. een toereikende behuizing heeft onder voldoende hygiënische omstandigheden;
e. een voor dat dier toereikende hoeveelheid gezond en voor de soort en de leeftijd geschikt voer krijgt toegediend op een wijze die past bij het ontwikkelingsstadium van het dier;
f. toegang heeft tot een toereikende hoeveelheid water van passende kwaliteit of op een andere wijze aan zijn behoefte aan water kan voldoen;
g. voldoende verse lucht of zuurstof krijgt.

Zwarter op witter kun je het denk ik niet krijgen, al zullen er ongetwijfeld nog wel meer regeltjes her en der zijn waarmee het wettelijk ook gerechtvaardigd is om daar een boete voor uit te delen.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 13:08

Er is geen letterlijk wetsartikel waarin staat hoe lang je de hond in welke omstandigheden in de auto mag laten zitten.
De agent in kwestie moet de situatie inschatten. Blijkbaar was de situatie niet schrijnend genoeg om je raam in te slaan.
Zeker met 3 honden in een afgesloten auto wordt het al snel benauwd omdat er geen lucht circulatie is.
Ze hadden je gewoon een boete kunnen geven.

truus1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 17:22

FriesWytske schreef:
truus1970 schreef:
Klopt hoor, maar honden van bezoekers mochten niet mee. Werdt heel gezellig met honden zeg maar.

Was de keus of hond paar uur alleen in de auto en dan naar het bos of ruim een halve dag alleen thuis.

Dan had ik hem thuis gelaten.

Moet hij wel zijn heerlijke loopje missen in bakkeveen. Losloopgebied, met vele honden en stokken.

Zijn gedrag thuis is gelijk aan zijn gedrag in de auto, gaat gewoon liggen.

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 17:26

MyWishMax schreef:
Een hond in een auto met raam dicht is not done. Daar zouden inderdaad fikse boetes tegenover mogen staan. Met een beetje zon kan het ineens heel heet worden, maar zonder zon is het alsnog gewoon heel dom. Wat is er zo moeilijk om een raam een stukje open te zetten?

En ja, ik zit ook in de hondensport, mijn hond ligt op een trainingsdag ook een aantal uur in de auto, net als alle andere honden. En nee, niet lekker de ramen dicht. Als je bij onze club kijkt staan de achterbakken open, de ramen op en rijdt iedereen de hele dag heen en weer om in de schaduw te staan. En dat heeft niks met een werklijn of niet te maken. Zelfs als ik ergens 5 minuten moet stoppen om iets te halen met de hond erbij gaan er 2 ramen open.

Dat verschil in ramen open of ramen dicht is een heel groot verschil en twee verschillende zaken. Ik ben heel blij dat de politie op zulke meldingen reageert. Ik zal eens zoeken op basis waarvan ze een pv hadden kunnen opmaken.

helemaal mee eens!
Honden een uur in een afgesloten auto om een ijsje te gaan eten vind ik sowieso :x

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 17:54

8nnemiek schreef:
Misschien eens langs het politiebureau lopen om te vragen hoe het nu precies zit..
Het lijkt me sterk dat je een boete kan krijgen als een hond in de winter even in de auto blijft zonder ramen open.. Een auto is nooit 100% dicht. Maar het lijkt me ook sterk dat je een hond gewoon met hoge temperaturen in de auto mag laten als er maar een raampje open staat.
Ik houd zelf altijd de ademhaling in de gaten. Als het koel genoeg is dat mij hond niet gaat hijgen dan laat ik hem gewoon even achterin zitten als we zijn gaan wandelen en op de terugweg even wat boodschappen willen halen. Een uur lijkt me dan wel weer wat lang, dan had ik inderdaad wel een raampje open gedraaid. Ze zullen niet stikken, maar ik kan me voorstellen dat het wat benauwd wordt.

Jurisprudentie.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 18:04

Petje af voor de agenten! En terecht dat ze met een bon dreigden. Net alsof het 17 graden is in de auto, en dan ook nog eens zonder raam open? En ze hadden geluk dat het een grote auto is zodat ze konden gaan liggen, want anders hadden ze dat uur moeten zitten? Nee sorry ts, ik snap niet eens dat je er een topic over opent, terwijl het gewoon overduidelijk is dat je erg fout zat.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 18:13

_San87_ schreef:
8nnemiek schreef:

Jurisprudentie.

Kan ik niet duidelijk vinden, maar ik zoek nog even door.

Ik weet in ieder geval dat het maximale bedrag van de boete heel hoog is. En ja, die kan je gewoon krijgen door een hond in de auto achter te laten.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 13:34

De regels zijn erg onduidelijk, zo ook het gedrag van passanten. Ik heb het wel eens nagevraagd aan een agent die een controle rondje deed terwijl die van ons in de auto wachtten en ik net kwam aanlopen. Zolang ze niet overduidelijk oververhit zijn mag het alleen het is aan de agent te bepalen wanneer ze te warm worden.

Onze honden gaan graag en vaak mee met de auto en blijven er met plezier inzitten. Desnoods een hele dag als het aan hun ligt, zijn echte auto verslaafden. Zelfs op vakantie na een hele dag reizen zitten de twee het liefst in de auto. :')

Maar altijd raampjes open, eventueel drinkbak beschikbaar, in de schaduw en niet bij kokend hete temperaturen. Zo komen ze nog eens ergens, wandelen op nieuwe spannende plekjes ipv het zelfde niet los mogen rondje om het huis.

We hebben nog nooit een te hete auto gehad alleen wel vaak commentaar van passanten. Zelfs bij een buitentemperatuur van 5 graden en regen met de raampjes open bij de dierenarts kwam er een boze mevrouw binnenstappen dat het schande was dat er een hond buiten in de auto zat en dat het veel te warm was.

Alleen onze herder kon niet mee naar binnen omdat zijn vriendinnetje onder zeil lag bij de dierenarts en het wachten was tot ze mee mocht. De assistente schoot ook erg in de lach vanwege de mevrouw en heeft haar duidelijk uitgelegd dat het geen kwaad kon op dat moment. Je zult dan iemand treffen die de politie belt die de auto open maakt. Hebben ze alleen een groter probleem, hondje bijt en niet zo zuinig ook als je aan de auto komt. Wie is er dan verantwoordelijk?

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 11:06

Ik had mijn honden niet in een dichte auto achtergelaten, en al zeker niet om een ijsje te gaan eten, dan had ik ze ofwel meegenomen het terras op, of als dat niet mogelijk was maar een ijsje op de hand en meenemen naar de auto en daar opeten, bij mijn honden met deur/ramen open.
Of geen ijsje eten.

Of je wettelijk strafbaar bent?
Ik denk ook dat de regels niet duidelijk genoeg zijn.
Voor mij heb je een terechte waarschuwing gehad TS.
Van 20 graden buitentemperatuur kan het in een auto binnen het half uur 40 graden worden.

Mijn honden gaan wel vaak mee, (denk aan training schapendrijven of wedstrijden) maar blijven dan ofwel niet in de auto ofwel zitten ze in een bench met de schuifdeuren en / of achterklep open.
Je bent dan meestal op een afgelegen terrein, onder gelijkgezinden die op dezelfde wedstrijd of training zijn, dat is een klein wereldje, iedereen kent iedereen, je weet ook meestal wel van wie welke hond is.
(Op een vreemde parkeerplaats zou ik dat zo ook niet doen)
En als het warm weer is gaan ze na hun run niet terug de auto in, ik heb al een speciekuip en jerrycans met water meegenomen, en ze na hun run met de poten in het water gezet.
En mijn man gaat dan mee, hij houdt de hond(en) die niet aan de beurt zijn bij zich.
Ze moeten ook maar leren rust te houden ook als ze niet aan de beurt zijn.

Bij trainingen is het ook niet ongebruikelijk dat ze aan een paaltje moeten zitten wachten tot ze aan de beurt zijn. Vinden ze ook niet leuk, en ik heb op een weekje training in de UK ook wel eens riemen met kettingen moeten kopen omdat ze alle (incl. de reserve) riemen doorgebeten hadden om bij de schapen te komen. Ik heb border collies uit werklijn, echte workaholics, en ja ook voor hun is het niet gemakkelijk om te leren op hun beurt te wachten, maar ook dat zie ik als onderdeel van hun training.

Dat liever als ze in de auto te laten, ongeacht het weer.

Ik heb al te veel verhalen gehoord van honden (border collies) die na een training of wedstrijd (agility of schapendrijven) in de auto gezet zijn, en ja ook met de deur open (vlgs zeggen van die mensen) en na een half uur als men nog eens ging kijken dan dood in hun bench lagen.

Moest ik een keer alleen op wedstrijd zijn, en ik denk ik kan ze nu niet achterlaten, wel als ik er geen goed gevoel bij heb dan start ik de andere hond niet meer en ga naar huis, jammer dan.
Gisteren moesten er 2 honden mee naar de DA, dan moeten ze maar alle 2 al mee naar binnen, ik vond het te warm er eentje in de auto te laten, zelfs met alle klapvensters open.
Ik heb een berlingo met achteraan verduisterde ramen die allemaal op klappen open kunnen, maar dan nog laat ik ze er niet inzitten bij deze temperatuur.

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 11:17

Hulde aan de politie dat ze deze gevallen eindelijk serieus nemen.
Tegenwoordig mag elke burger trouwens in geval van nood het raam inslaan als de situatie daarom vraagt zonder eerst op de politie te wachten.
Vind het van jou gewoon oerdom en je vraag al helemaal. Alleen al het feit dat jij wil weten tot welke temperaturen toegstaan is je hond in de auto achter te mogen laten vind ik ronduit schokkend.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 11:42

Sassy schreef:
Ik heb een berlingo met achteraan verduisterde ramen die allemaal op klappen open kunnen, maar dan nog laat ik ze er niet inzitten bij deze temperatuur.

Is jouw auto dan zoveel warmer dan de buitentemperatuur? Hier gaan ze ook op warme dagen terug de auto in, alleen heb ik dat (zonder honden) eens gemeten en er was geen verschil in temperatuur. Ik moet er wel bij zeggen dat dat met alle ramen en achterklep open is in de schaduw. Op drie plekken gemeten, in de auto, in de schaduw buiten de auto en in de zon. Schaduw en auto was hetzelfde qua temperatuur.

Hier is het op warme dagen goed uit lopen (cooling down), laten drinken, poten en buik nat maken, even lopen en dan de auto in met alles open. Alleen met echt heet weer wordt er niet of aangepast getraind. In de winter gaan ze overal mee naar toe, in de zomer met warme dagen alleen naar de dingen waar ze mee naartoe moeten.