beert schreef:Om op je vraag in te gaan. In de wet staat nergens letterlijk dat je je hond niet in de auto mag laten. In de Wet Dieren staat wel dat je je dieren moet beschermen tegen ongerief, zoals warmte. Dat is dus vrij interpretabel. Ze kunnen moeilijk in de wet zetten dat je hond max in een omgeving van 23 graden kan zitten en niet langer dan 12 minuten (bijvoorbeeld), omdat elke situatie (hond, auto en omgeving) anders is.
Als eigenaar heb je de plicht goed voor je dier te zorgen en hem niet in gevaar te brengen. Als je de wet dieren erop naslaat, zul je ongetwijfeld artikelen vinden waar dit (dier in afgesloten auto) onder kan vallen.
Vervolgens denk ik dat bij een proces verbaal jij zal moeten aantonen dat je honden nooit in gevaar (warmte ) waren. En ik denk dat dat lastig wordt.
Hier nogmaals mijn reactie op de vraag over de wet. Ik quote dan maar even, want het is ook door iemand anders al genoemd.
Als eerste de zorgplicht (1.4). Deze is nog niet van kracht in de Wet Dieren, maar zal ongetwijfeld in een andere wet genoemd worden:
Citaat:
De zorg, bedoeld in het eerste lid, houdt in ieder geval in dat een ieder die weet of redelijkerwijs kan vermoeden dat door zijn handelen of nalaten nadelige gevolgen voor dieren worden veroorzaakt, verplicht is dergelijk handelen achterwege te laten voor zover zulks in redelijkheid kan worden gevergd, dan wel alle maatregelen te nemen die redelijkerwijs van hem kunnen worden gevergd teneinde die gevolgen te voorkomen of, voor zover die gevolgen niet kunnen worden voorkomen, deze zoveel mogelijk te beperken of ongedaan te maken.
Dan 2.1:
Citaat:
Het is verboden om zonder redelijk doel of met overschrijding van hetgeen ter bereiking van zodanig doel toelaatbaar is, bij een dier pijn of letsel te veroorzaken dan wel de gezondheid of het welzijn van het dier te benadelen.
Tenslotte nog uit het Besluit Houders van Dieren:
Citaat:
Artikel 1.6. Houden van dieren
1. De bewegingsvrijheid van een dier wordt niet op zodanige wijze beperkt dat het dier daardoor onnodig lijden of letsel wordt toegebracht.
2. Een dier wordt voldoende ruimte gelaten voor zijn fysiologische en ethologische behoeften.
3. Een dier wordt, indien het niet in een gebouw wordt gehouden, bescherming geboden tegen slechte weersomstandigheden, gezondheidsrisico’s en zo nodig roofdieren.
4. De houder van een dier dat in een gebouw of kooi wordt gehouden, draagt er zorg voor dat het dier daaruit niet kan ontsnappen.
Citaat:
Artikel 1.7. Verzorgen van dieren
Degene die een dier houdt, draagt er zorg voor dat een dier:
a. wordt verzorgd door een persoon die beschikt over de voor die verzorging nodige kennis en vaardigheden;
b. slechts onder de hoede wordt gesteld van een persoon die kennelijk tot de verzorging in staat is;
c. dat ziek of gewond lijkt onmiddellijk op passende wijze wordt verzorgd;
d. een toereikende behuizing heeft onder voldoende hygiënische omstandigheden;
e. een voor dat dier toereikende hoeveelheid gezond en voor de soort en de leeftijd geschikt voer krijgt toegediend op een wijze die past bij het ontwikkelingsstadium van het dier;
f. toegang heeft tot een toereikende hoeveelheid water van passende kwaliteit of op een andere wijze aan zijn behoefte aan water kan voldoen;
g. voldoende verse lucht of zuurstof krijgt.
Zwarter op witter kun je het denk ik niet krijgen, al zullen er ongetwijfeld nog wel meer regeltjes her en der zijn waarmee het wettelijk ook gerechtvaardigd is om daar een boete voor uit te delen.