Border Collie?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MissAnnemijn

Re: Border Collie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 20:45

Ik vind het ook geweldige honden, alleen ik ben bang dat ik ze niet genoeg zou kunnen bieden. Wij hebben gekozen voor een Sheltie, ook erg leergierig en werkt graag, maar een dagje niks raken ze niet gefrustreerd van :)

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 00:04

Och, mijn border collies óók niet hoor. Het wordt wel eens wat overdreven dat hyperactieve imago van ze.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 00:43

Wij hebben een Border Collie teefje van 14 jaar. Wij hadden toen ik jong was thuis een terrier reu die vaak wegliep. Toen ik western ging rijden kwam ik veel Border Collies tegen en ik vond ze echt geweldig. Ben toen van alles gaan lezen en me verdiepen in het ras. Om de nadelen was ik wat terughoudend. We zijn wel naar nesten wezen kijken waar beide ouders aanwezig waren, maar dat waren dan echte drijvers. Ik wist al veel verhalen van honden die dan niet te houden waren in huis, mensen die ze medicatie geven om ze rustig te houden etc.

Toen kwamen we in contact met mensen die voor show fokten. Ze kregen een nest en wij hadden een optie op een teefje. We hebben beide ouders gezien en veel over de stamboom, dus voorouders gesproken en andere nakomelingen.
Er waren 2 teefjes en zij wilden de juiste match maken.
Omdat wij een jonge zoon hadden, raadden zij ons huidige teefje aan.

Ze was vanaf dag 1 heel makkelijk. Ze was 12 weken toen we haar op mochten halen en ook zo goed als zindelijk.
Ik ging met haar naar puppycursus en ze deed alles geweldig. Het enige nadeel was dat zij ver vooruit liep.
Ik ben naar jonge honden 1 gegaan en moest daarna alles overslaan en naar de obedience groep. Ik heb dat 1 cursus gedaan, maar vond het zelf niks.
Op de hondenschool vond me haar bijzonder rustig en sociaal. Er werd al om nestjes gevraagd, maar ik had geen plannen in die richting.

Daarna kreeg zij last van voedselallergie en werd ik ziek.
Door de jaren heen is zij altijd de fijne relaxte hond gebleven. Als je wat wilde doen hartstikke actief, vrolijk en enthousiast. Maar is het over was het ook altijd goed.
Ze is ontzettend trouw en wil graag bij je zijn. Ze wil me graag kunnen zien, maar kan wel alleen thuis blijven.
Toen ze 5 was kregen we er nog een klein hondje bij. In het begin moest ze er niks van hebben, maar daarna was het goed.

Ze is sociaal, maar vind andere honden gewoon niet belangrijk. Vroeger speelde ze wel graag met andere honden, maar nu is ze erg selectief geworden.

Ze is nu 14 en werd het afgelopen jaar wat doof en kreeg staar. Daardoor durf ik haar niet meer los te laten overal. Ze heeft een tuigje en vind eigenlijk nu aan de riem lopen heel fijn. Op open plekken kan ze nog wel los, als ze ons goed kan zien.
Ze wil nog graag spelen en zal noit opgeven, dus wij moeten wel rekening houden met haar leeftijd. We hebben een beetje een apart huis en hier moet ze een trappetje op. Dat gaat soms wat moeizamer, maar ze zal nooit opgeven. Ook gaat ze nog mee naar de slaapkamer. ZE is weleens een beetje op een trede gevallen, maar ze zal nooit piepen.
We hebben nu wel nauw contact met de dierenarts omdat ik het er wel moeilijk mee heb. Eten is iets aangepast, maar ze eet en drinkt goed. Ze slaapt iets meer.

Ik hoor van meerdere BC eigenaren dat als ze eenmaal echt achteruit gaan, het dan wel snel gaat. Nu is ze gewoon nog oud aan het worden. Wel met enkele kleine tumoren, maar ze lijkt er nog geen last van te hebben en de dierenarts raadt een operatie of onderzoek met narcose af.

Narcose's zijn trouwens een ding. Ooit bij een onderzoek kregen ze haar niet onder zeil toen ik wegliep en toen ze bijkwam brak ze de boel af. Moest er wel echt bij zijn en dan was ze rustig.
Met vakanties is ze alleen bij mijn moeder geweest of de honden gaan mee. Een pension kan abslouut niet vind ik.

Ik of wij nemen NOOIT meer een BC. Ze zijn geweldig, kennen super honden die voornamelijk mee gaan naar paarden. Ik hou echt heel veel van d'r, maar ze houdt teveel van mij en daar voel ik me soms heel rot bij. Ik vind het rot om weg te gaan of dat ze bij me wil, terwijl het even niet kan.
Ze ligt op schoot waar het niet altijd even goed past, maar ze vind het zo fijn.

Ik zie haar nu voor me liggen en ze kijkt de hele tijd naar me. Dat vind ik het moeilijkste van dit ras, dat ik het gevoel heb dat haar geluk echt elk moment van de dag in mijn handen ligt.
Ons kleine hondje bijv is enorm knuffelig, heel trouw en lief, maar vind het ook wel best als ze even geen aandacht krijgt, in dr eentje ergens ligt etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 12:18

Same hier Mila is druk maar ze gaat dagelijks me naar het paard of het bos in dus in huis heel rustig =)

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 18:31

Ik vind het héérlijke honden! Ik heb afgelopen weekend een logé gehad, en heb zelf een collie kruising.
Ik heb met haar 4 cursussen afgerond, en ben nu op zoek naar een vervolg. Dit wordt waarschijnlijk een combi-cursus van agility, flyball en frisbee :D En verder gaat ze vaak mee fietsen en mee naar het bos.. Dus genoeg beweging voor mijn 4-voeter!

Dit is ze:
Afbeelding

Hier met onze logé:
https://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/hph ... e=54909B8A :D

Ze heeft duidelijk meer trekjes van een collie dan van de andere kant van de kruising (Lab)
En binnenkort komt er een kleine collie-beeb bij <3 Maar we zijn nog druk aan het verbouwen thuis, dus dat maken we even rustig af. :)

Ik ben wel benieuwd wat jullie nog allemaal met je collie doen? :)

Leuk topic!

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 18:56

Wat ik allemaal doe met mijn Border.. Heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel veel...

Buiten het 'gewone' uitlaten doen wij:
Agility:

Afbeelding
Tijdens een piekenrace.

Afbeelding
Tijdens de piekenrace uit een tunnel

Afbeelding
3e prijs halen (eerste wedstrijd)

Voetballen:
Afbeelding

Spelletjes:
Afbeelding

In/bij het water spelen
Afbeelding

Met de bal spelen
Afbeelding

Vrouwtje missen als die op vakatien is:
Afbeelding

En slapen als daar tijd voor is:
Afbeelding

Die Herder hoort ook bij ons :j

0316Meisjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 19:01

zeker leuke honden!! evenals de aussie, ook geweldig! maar je verwacht dus pups? zou ik meer info mogen via pb

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 12:19

Kuggur schreef:
Och, mijn border collies óók niet hoor. Het wordt wel eens wat overdreven dat hyperactieve imago van ze.

Mee eens..

tweebelgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 13:31

Vaak wordt het sterk overdreven. Mijn border is heel rustig. (net zoals zijn baasje ;) )

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 13:40

Ze kán erg druk doen. Maar thuis is ze gewoon een rustige lieve huishond. Uitlaten ook rustig maar kan haar wel lekker gek krijgen. Alleen als we naar stal gaan wordt ze hyper en heeft ze moeite om zich te beheersen in het begin.

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 13:44

Onze BC is thuis ook echt heerlijk relaxt en soms zelfs lui. Zogauw we naar buiten gaan gaat het knopje om en komt de actieve hond naar voren.
Wel moet ik zeggen dat wij in huis niet spelen/gek doen/noem maar op. Ook om de rust er in te krijgen want ik ken ook BC die het hele huis op de kop zetten

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 08:16

Onze BC heeft een zaterdag een dagje bij mijn schoonzus gespeeld, gister heeft ze niets anders gedaan dan slapen.. Ook met wandelen is ze dan veel rustiger.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 12:24

berdien85 schreef:
Kuggur schreef:

Mee eens..

Ik ben van mening dat er geen rustigere huishond is als de border collie. :+
MITS je tegemoet komt aan zijn natuurlijke eigenschappen. En nee, dat wil niet zeggen dat iedereen er verplicht mee moet gaan drijven. Maar wel rekening houdend met de intelligentie van het dier, de will to please, enz enz.

Doe je dat, is het echt een hele fijne, rustige hond in huis.
Doe je dat niet, dan heb je grote kans op een hyperstuiterbal.

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 13:49

Toevallig iemand hier die mee doet aan debutantenwedstrijd 4 oktober in Ermelo?

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 16:03

Ik vind border collies geweldige honden en in de toekomst gaan we ook zeker voor een border collie (of aussie :o ) om onze schapen te drijven.

ApolloPaard schreef:
Ik heb zelf dus ook een border collie zonder stamboom & wie weet ook dragend =)
Ik wilde super graag een keer een nestje, niet van wegen wel of geen stamboom.
Hierna laat ik dr denk ik ook ga helpen er zijn genoeg hondjes in de wereld!

Tevens is zijn een werk hond... Haar vader loopt in Barneveld op de hei ij de schapen heb ik me laten vertellen &moeders hielt thuis de schapen ij elkaar =)

[ Afbeelding ]

Mag ik vragen waarom je in vredesnaam kiest voor een nestje als je zelf al vind dat er genoeg hondjes op wereld lopen.
Heb je de ouders in ieder geval wel laten testen op de bekende erfelijke afwijkingen?

Ik vind dit altijd zo ontzettend jammer. Er lopen te veel honden rond van een 'ras' (zonder stamboom dus nooit helemaal zeker) met afwijkingen die voorkomen hadden kunnen worden.
Ik heb niets tegen stamboomloze honden maar wel tegen 'fokkers' die het niet nodig vinden om in ieder geval de ouderdieren te testen. Ja dit kost geld maar geeft wel een redelijk goed beeld van waar je mee fokt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 10:50

Gisteren weer cursus gehad.. Ze denken dat ik een groepje hoger moet omdat die van mij al een heel stuk veder is =)

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 19:00

Dit is onze bc

Afbeelding

Zo lijkt het nog wat maar dit is ook een hondje uit een nestje van de boer (voor zover ik weet want ik heb hem als herplaatser)/

Hier is te zien dat er het e.e.a. niet aan hem klopt. Het gaat nog goed met hem maar ik vrees dat hij niet oud gaat worden zonder problemen.

Afbeelding

Hij is ons dierbaar maar als ik ooit een bc pup zou kopen dan toch liever met stamboom en dus getest. Zijn misvorming kan natuurlijk ook het resultaat zijn van het eentonige rondje wat hij altijd rende in de achtertuin van zijn vorige baasjes.

Hij heeft wel ons hart gestolen :+:

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 19:05

Jemig Percy. Is ie nou zo krom of worft dat versterkt door de foto?

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 20:15

Hier ook een border collie, nu bijna 9 maanden oud.

Hele fijne hond, zit of buiten in een ren of bij mijn vriend op een studio/appartementje. We doen er nog niks speciaals mee. 3 x per dag uitlaten, 1 keer daarvan even een half uurtje naar het bos. Af en toe met het paard mee naar de bossen, half uurtje en dat doet hij super goed. We trainen veel balans en coordinatie, werken aan zijn spieropbouw en wat trukjes en voor de rest mag hij gewoon lekker pup zijn. Hij is zo rustig en relaxed dat ik er wel 10 van in huis kan hebben!

Aanstaande zaterdag komt er een boek uit waarop mijn knappe Spookje covermodel is! "een hondenleven fysiek en mentaal in balans". Geschreven voor Martine Burger en Sam Turner.

Afbeelding

Afbeelding

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 20:29

Iris82: helaas is hij zo krom. Heb het nog nooit meegemaakt dat een hond zijn poten zo onder zich kan leggen als hij dat kan. Laatst had hij echt pijn maar dat was gelukkig maar heel even. Vrees dat hij niet hoog bejaard gaat worden.

Weet ook niet of zijn misvorming komt door de eerste jaren of omdat hij, naar mijn idee, broodfok is, of beiden.

Er valt helaas niets aan te doen. We proberen zo met hem om te gaan dat het niet (veel) erger wordt maar je kan er geen medisch plaatje op plakken.

Hij en onze andere hond zijn grote vrienden en hij geniet van zijn leven, zo is het voor ons goed maar ik durf niet al te wilde spelletjes met hem te doen.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 20:31

Ik denk dat hij geen beter huisje had kunnen treffen. :)
Hoe gaat het met de rat(ten)?

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 20:41

Even offtopic, de ratjes willen maar geen vriendjes worden. Soms liggen ze bij elkaar maar meestal wordt onze geredde rat gemolesteerd door de nieuwe rat. Weten even niet zo goed wat daarin wijsheid is.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 09:53

Hier ook geen hyperactieve of nerveuze hond, heel fijn diertje die alles wel best vindt :)

Afbeelding
Gisteren mocht die meer naar school :))

amanda1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 10:26

https://scontent-b-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-xfp1/v/t1.0-9/10153245_235678456633956_4924336820261236313_n.jpg?oh=486ff1b66338b7b6759fbd2d476d0632&oe=54CA0A41
Dit was onze eerste border collie Kayla. Zij is via bokt bij ons gekomen en er zijn ook diverse topics over haar geweest. ( "arme arme puppie", zoiets) Zij is helaas een paar maanden geleden overleden. Ze kreeg een epileptische aanval waar ze niet meer uit kwam. Ze was alles behalve een normale border in haar gedrag maar we waren stapel gek op haar.Ze heeft maar 3 jaar mogen worden :(

https://fbcdn-sphotos-f-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xpa1/v/t1.0-9/10404076_251933578341777_7968399135955575802_n.jpg?oh=d166df96dc77038e2cd7d690bb1f1a06&oe=549958C5&__gda__=1418916989_99f624aa65c10abcbcf4d6a5a424246a

https://fbcdn-sphotos-b-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xfa1/v/t1.0-9/10491177_251933625008439_7382979479925864061_n.jpg?oh=b9f2b762738a2c629d1a14835068a683&oe=548CC8A6&__gda__=1422062224_f700be007958a9ff2f89cf2479e5340a

https://scontent-b-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-xpf1/v/t1.0-9/10386356_587741608013541_7768379311141049700_n.jpg?oh=9e22b236138388b61d4d98fc59b2b817&oe=54963BD7

Dit is Skyler. Onze inmiddels 5 maanden ouder border boef. Schat van een hond! Barst van de energie maar kan als ik aan het werk ben, vanuit huis, ook rustig uren in de bench liggen. Los alleen mag hij nog niet, meneertje wil nog wel eens iets vakkundig uit elkaar halen :D

amanda1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 10:28

Amiigo schreef:
Hier ook geen hyperactieve of nerveuze hond, heel fijn diertje die alles wel best vindt :)

[ Afbeelding ]
Gisteren mocht die meer naar school :))

Leuk nog een sable! De meeste herkennen die van mij geen eens als border. Je ziet ze niet vaak