Konijn als huisdier voor een kind?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

vuurneon

Re: Konijn als huisdier voor een kind?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 10:27

Mijn ouders waren makkelijker daarin; jij zorgt niet meer voor je konijnen zoals afgesproken? Prima, konijnen gaan weg. En weg gingen ze! Eenvoudige taken als konijn eten geven hadden ze al geen zin meer in dus dagdag bunny's!
(Mee met een kennis die een hele tuin had omgebouwd voor alleen konijnen, dus ze hadden opeens een goddelijk leven, want mijn ouders doen geen dier weg zonder te weten waar het terecht komt)

Hamsters vond ik zelf afschuwelijk en ondanks dat ik jong was, was ik helemaal niet verdrietig toen de hamster kwam te overlijden. Heb nog wel een mooi litteken als aandenken van speedy :+

Ts, zoals ik al eerder zei; wij vinden kippen echt toffe tuindieren, ook voor kinderen.

silversomali

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 10:34

Mijn ervaringen:

Ratten: Vond ze leuk maar ze stonken wel verschrikkelijk
Muizen: Leuk om naar te kijken maar verder heb je er niet zo veel aan
Cavia's: Lastiger tam te krijgen dan konijnen volgens mijn vriend

We hebben nu een pooltje (dwerg) blauwoog, ik vind hem heel erg lief, ik kan hem gewoon aaien en oppakken en hij is vrij nieuwsgierig. Maar ik moet zeggen dat ik niet het idee heb dat hij dat aaien nou zo geweldig vindt ofzo. Dit is wel iets wat kinderen dan moeten kunnen accepteren dat het niet echt een knuffeldier is zeg maar, je kan hem niet de hele dag tegen je aan drukken en optillen. Dit is mijn eerste konijn dus ik weet niet of hij minder of meer tam is dan andere konijnen. Wat ik wel gehoord had is dat de kleine konijnen wat feller zijn over het algemeen en de grotere wat rustiger en aaibaarder.

Ik heb ook honden en katten en die vind ik heel leuk natuurlijk maar zo'n klein konijntje heeft ook wel wat hoor <3

Succes met de keuze!

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 10:34

Je mag hier altijd langskomen om te zien hoe wij ze houden en hebben annelies!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-14 10:39

Wat heb jij Marlinde?

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 10:40

Ik heb konijnen, cavia's en hamsters, en ik zou cavia's aanraden voor kinderen :j
Zeker omdat je ze zelf ook leuk vindt.
Konijnen kan je niet goed oppakken en dan zit je inderdaad met koppelen en liefst volwassen dieren.

Van cavia's kan je best 2 jonkies nemen (is je dochter ook blij) bij een goede fokker vandaan, dus niet uit de dierenwinkel. Bij een goede fokker zijn ze vaak al wel wat tam gemaakt.
Mijn cavia's kan je allebei zo oppakken. Zijn overdag ook veel wakker en zijn altijd maar dan ook echt altijd wel te porren voor wat lekkers :')
Het is alleen bij cavia's zo dat ze weer wat schrikkerig kunnen worden als je ze een tijd geen aandacht geeft.
Maar zolang je ze vanaf het begin regelmatig pakt en aait en dit combineert met wat lekkers, dan zijn ze echt zo tam. En als je dit regelmatig doet dan blijven ze ook tam.

Bij cavia's moet je wel vaak nageltjes knippen.
Nog een voordeel is dat je ze binnen kunt houden. Is voor de kinderen ook leuker.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 10:41

@TS ik zelf heb ook konijnen, vooral ook voor de kleine, al is die nog maar 2,5. Ze zijn beide tam, 1 komt van een kinderboerderij en de ander van een opvang. Altijd aan te raden is zoals bij cavia's en konijnen om er 2 te nemen. Een vrouw en een gecastreerde ram. Het zijn namelijk wel sociale dieren die een maatje nodig hebben. Konijnen heb je ook een voordeel dat ze buiten kunnen leven, scheelt kwa geur en ruimte ook binnen. (stro en hooi etc wat eruit kan komen en ruiken). Als je voor een konijn gaat kijken raad ik een opvang aan. Heel simpel omdat je daar rustig kan kijken, ook eventueel iets oudere konijnen zitten die heel goed gewend zijn met kinderen, en vaak leven die al buiten dus kun je ze ook buiten in de aankomende winter houden. Konijnen houden wel ook van rennen, dus je moet wel rekening houden dat ze niet uuuuuren op je schoot zitten, al zal denk ik een 6 jarig kind en jonger ook niet zolang stil zitten :).

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 10:41

Cavia's vond ik ook leuk om te hebben, juist omdat ze ook geluid maken :)

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 10:43

anneliesdj schreef:
Wat heb jij Marlinde?

2 konijnen. 1 tamme en 1 wat bangere!

KirstenAp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 10:52

kelseyclover schreef:
Dwergkonijntjes zijn echt lief. En ook heel tam. Niet al te groot dus ideaal voor kinderen.
Ik had 2 dwergkonijntjes (mannetje, vrouwtje wel behandeld) en afgelopen jaar is helaas Janneke overleden dus staat Jip nu zonder vriendin. Maar die loopt samen in een ren met 5 andere cavias, daar speelt ie ook gewoon mee.

Dus cavia is ook een optie voor maatje.
Succes met je zoektocht :)

Helaas.. cavia en konijn is geen goeie combi!! Ze snappen elkaar taal niet en hebben behoefte aan een soort genoot. Ik heb 12 cavia's. Ook super leuk. De tamme kun je gewoon lekker op schoot houden.

Djeenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 10:57

Ik heb 2 cavia's en 2 konijnen bij elkaar in een groot hok en dat gaat prima hoor :)

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 11:09

ja maar dan heb je minstens 1 soortgenoot van elk erbij :) Dat is anders als je 1 cavia en 1 konijn vaak hebt.

Djeenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 11:17

Snap ik, maar als het om een of andere reden niet kan met een soortgenoot, maar wel met een cavia, vind ik dat alsnog beter :)

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 11:23

TS, ik heb al de beestjes die je opnoemt gehad (als klein kind, en nu), even mijn indrukken op een rijtje:

-konijn: we hadden er eerst eentje, ons eerste konijntje, en je raadt het al, dat ging niet geweldig. Beestje hield niet van opgepakt worden dus begon te bijten. Wij kregen als kindje schrik natuurlijk, en pakte het diertje enkel nog met handschoenen. Toen we wat ouder werden (en rustiger) ging dat beter, en konijn heeft zijn laatste jaren gezellig in huis rondgehobbeld, maar hij werd nooit een knuffelkonijn. Onze andere twee konijnen (die kwamen niet lang daarna) waren wel knuffels en mijn ene konijntje lag vaak bij mij op bed te slapen als ik een boek aan het lezen was ofzo. Was ook zindelijk en reageerde op zijn naam. Nu waren wij rond dieren wel rustige kinderen, dat scheelt ;)

-cavia: ook heel goede ervaringen mee en herinneringen aan. Onze cavia was een lief en rustig beestje, inderdaad dat fluiten naar ons ook, heel leuk. Beestje liep ook los in huis vaak, maar was niét zindelijk (liet zo'n spoor van drolletjes achter :') ), vond ik wel een nadeel. Kon ook wel uren op schoot liggen als we naar tv keken en als je zachtjes achter z'n oortjes aaide maakte ze zo'n schattige geluidjes. Denk dus wel dat cavia's geschikt zijn voor kinderen, als ze leren rustig (!) met de diertjes om te gaan en heel voorzichtig op te pakken. Iets lekker geven op schoot helpt altijd wel om te wennen :)

-fret: we (mijn vriend en ik) hebben sinds een jaar een superleuk, mega gestoord gek fretje. Een geweldig diertje, maar echt niét geschikt voor kinderen! Hij is razendsnel, super springerig en gek en doet heel veel aan speelbijten. Geen goede combi met kinderen, want die kunnen snel een schrik pakken van dat bijten. Ook heeft een fret aandacht vergelijkbaar met een hond nodig: minstens 2u per dag los. Een fretje alleen wil dan ook nog eens graag samen met je spelen. Aandachtsintensief dus en mijns inziens te wild en bijterig (al is het maar speelbijten) voor kinderen.

-tamme kleurmuizen: super leuke diertjes, bizar ook hoe snel ze tam werden! Klommen al na dag één op mijn hand en liepen ook los door mijn kamer. Nadeel voor kinderen: ze zijn heel fragiel en je moet er ook wel heel rustig rond zijn. Verder hele leuke kijkdiertjes en af en toe een knuffel kan heus wel, maar het zijn toch vooral diertjes die op zichzelf zijn. Als je met een snoepje naar de tralies kwam waren ze wel snel daar! En overdag meer wakker dan hamsters.

Met hamsters heb ik slechte ervaringen (zelf nooit een hamster gehad, vrienden wel). Bijten gemakkelijk en slapen overdag heel veel. Zou ik persoonlijk niet doen :)

Babbelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 11:23

anneliesdj schreef:
Maar wat is dan wel een geschikt huisdier voor een kind?
Een cavia, hamster, fret, muis, rat?

Als je onder 'geschikt voor een kind' verstaat dat het dier zich op elk gewenst moment moet laten knuffelen, zeg ik: geen enkel dier. Neem dan een teddybeer.

Als je eronder verstaat dat het dier moet kunnen genieten van aaien en aandacht, zeg ik een hond of een kat. In dat geval géén konijnen of knaagdieren, zeker ook geen hamsters of cavia's, en het blijft belangrijk de wensen van het dier te respecteren.

Als je eronder verstaat dat het dier zichzelf mag zijn en het kind daarvan leert te genieten, zeg ik: elk dier!

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 11:25

Of een kleinere hond annelies haha, die van jou doet niet echt onder voor een shetlander. _O-

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 11:25

Sterretje90 schreef:
[
Als je eronder verstaat dat het dier zichzelf mag zijn en het kind daarvan leert te genieten, zeg ik: elk dier!

_/-\o_

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 11:27

Zowiezo mee eens, hier heb ik dieren,maar meer voor mezelf. Ook houd ik rekening ermee dat ik alle zorg op me heb. Me zoontje helpt op zijn manier met voeren en schoonmaken, maar altijd rekening mee houden dat je zelf alle zorg en verantwoording op je hebt. Dat kan je tenslotte vind ik ook niet aan een kind overlaten, houd er ook rekening mee dat kinderen soms na poosje uit gekeken zijn op een dier. Dat je rekening houd hoe oud een dier word. Konijntjes worden gemiddeld 8 als ik t goed zeg,maar kunnen ook 10 worden. Houd er dus inderdaad rekening mee dat uiteindelijk de ouders t hok moeten doen, voeren, water etc.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 11:34

Dit is trouwens ons brutale konijn. We hadden haar in de mand gezet!
Afbeelding

Maar dit konijn is wel van jongs af aan bij ons en kent geen angst. :=
En ze is 180 graden gedraaid sinds ze geholpen is en een vriendje heeft. Ze was eerder brutaal en vals en nu brutaal en knuffelig!

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 11:39

Sterretje90 schreef:
anneliesdj schreef:

Als je onder 'geschikt voor een kind' verstaat dat het dier zich op elk gewenst moment moet laten knuffelen, zeg ik: geen enkel dier. Neem dan een teddybeer.

Als je eronder verstaat dat het dier moet kunnen genieten van aaien en aandacht, zeg ik een hond of een kat. In dat geval géén konijnen of knaagdieren, zeker ook geen hamsters of cavia's, en het blijft belangrijk de wensen van het dier te respecteren.

Hier ben ik het helemaal mee eens. Zelf heb ik 4 cavia's en het zijn super leuke huisdieren om naar te kijken. Niet om steeds uit de kooi te pakken en te aaien. Het zou best kunnen hoor, ze bijten niet oid. Maar je doet ze er gewoon geen plezier mee. Je kan ze wel lekker los in huis laten lopen, vinden ze hier heel leuk en is ook leuk om naar te kijken. Verder natuurlijk min. 2 nemen. :) Ik las hier ergens iets over scherpe nageltjes, die krijgen ze idd als je ze niet knipt. Gewoon elke week bijhouden dan heb je dat probleem niet. :)

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 11:55

Cavia's zijn ook heel erg leuk hoor. Maar.. een cavia ziet wel snel een vingertje aan voor een stukje wortel als je deze voor de snuit houdt. De meeste vinden aaien wel niet zo heel erg leuk.

Maar als je kind graag een konijn wilt en je komt aan met een cavia of een ander dier? Vind die ze dan even goed nog leuk?

Ik denk wel dat inderdaad het belangrijkste is dat jij ervoor moet zorgen, dus jij moet de dieren ook leuk vinden.

Karakters van cavia's zijn verschillende, zelfde als konijnen. Die ene vind het aaien geweldig, de andere niet.

wreckh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 13:01

Moeilijk hoor. Ik weet het ook echt nog niet. Manlief kwam met het idee van geitjes. Hebben nog een "klein" weitje naast ons huis, groot genoeg voor 2 dwerggeitjes. Uitmesten kan samen met de paarden. Kids helpen daar ook altijd mee. Maar moet wel weer omheining komen en een hok voor de geiten.

Geen idee of de kids dat een leuk idee vinden. We denken er nog even over.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-14 13:10

MarlindeRooz schreef:
Of een kleinere hond annelies haha, die van jou doet niet echt onder voor een shetlander. _O-

Ik heb ook vaak opvangers he, daar zitten ook weleens kleinere bij, maar stef is gewoon niet zo van de honden, ook niet van paarden. Ik weet nog dat ze toen met jou die shet hebben gepoetst, volgens mij is dat de enige keer dat hij uit zichzelf een paard heeft aangeraakt en er langer dan 30 seconden naast is blijven staan :P

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-14 13:13

wreckh schreef:
Moeilijk hoor. Ik weet het ook echt nog niet. Manlief kwam met het idee van geitjes. Hebben nog een "klein" weitje naast ons huis, groot genoeg voor 2 dwerggeitjes. Uitmesten kan samen met de paarden. Kids helpen daar ook altijd mee. Maar moet wel weer omheining komen en een hok voor de geiten.

Geen idee of de kids dat een leuk idee vinden. We denken er nog even over.

Geiten heb je een UBN nummer voor nodig, dat is mij teveel gedoe ondanks dat we er meer dan zat ruimte voor hebben. (en zou ook handig zijn gezien we wel een extra grasmaaier kunnen gebruiken)

Laptopmuis; ik denk dat ik ze gewoon eens meeneem naar een dierenwinkel of asiel ofzo, en dan verschilende dieren laten zien en kijken hoe ze reageren.
Maar stel dat ik daar sta en ze zijn ineens ergens wild van dan wil ik wel voorbereid zijn en meteen kunnen zeggen of het wel of geen optie is.
Kopen in een dierenwinkel ga ik zowieso niet doen ;)

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 13:26

anneliesdj schreef:
MarlindeRooz schreef:

Ik heb ook vaak opvangers he, daar zitten ook weleens kleinere bij, maar stef is gewoon niet zo van de honden, ook niet van paarden. Ik weet nog dat ze toen met jou die shet hebben gepoetst, volgens mij is dat de enige keer dat hij uit zichzelf een paard heeft aangeraakt en er langer dan 30 seconden naast is blijven staan :P

Haha, shetlanders zijn lief! :j

Geitjes zijn wel erg nieuwsgierig aan daar kunnen ze ook me lopen / spelen of ze kammen.
Kan je net wat meer mee dan een nijn!

Kever

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 13:29

anneliesdj schreef:

100% voor 2 ratjes gaan! Zullen nooit bijten (als je de rittens genoeg aandacht geeft en tam maakt, maar je kan natuurlijk ook oudere kopen die al tam zijn) de meeste houden heel erg van kroelen en bij je liggen/slapen. Fantastische beestjes! Ik heb zowel konijnen als ratten gehad op jonge leeftijd en vond m'n ratten 100x leuker :)
Wat betreft geslacht zou ik qua knuffelen voor mannen gaan, bij mij waren m'n vrouwen tenminste minder knuffelig (meer op avontuur etc).
Ik heb zelf al heel wat ratten gehad, en heb er nog nooit een gehad die heeft gebeten, zelfs niet kleine kinderen die ze per ongeluk in hun buik grepen of staart pakten oid. Dus wat dat betreft zijn ze heel 'veilig'.

Succes :)